• Forumul vechi a fost pierdut. Nu mai putem recupera continutul vechi. Va invitam sa va inregistrati pentru a reface comunitatea noastra!

BISERICI SI MANASTIRI

mod1

Administrator
Joined
Oct 28, 2009
Messages
4,118
Reaction score
0
Ma gandesc ca poate aveti poze cu biserici si manastiri si vreti sa le aratati si altora.
Si am o intrebare: cine stie de ce bisericile au turle atat de inalte, ca pot fi vazute de departe. In vremuri de restriste asta nu e chiar un avantaj si totusi ...
 
Am sa incep prin a a va povesti ca in clasa a 8 a am fost intr_o tabara in comuna Voinesti aproape de aceasta comuna este si localitatea Namaesti un loc frumos unde se afla casa lui George Toparceanu si undeva mai sus pe deal se afla o manastire, manastirea Namaesti unde se afla o icoana facatoare de minuni a Maicii Domnului.Despre aceasta icoana se spune ca a fost pictata de sf evanghelist luca dupa chipul maicii domnului, ea a fost descoperita in stanca de un cioban care a inoptat pe aceasta stanca atunci imi pusesem o dorinta care s_a indeplinit.Eu am ramas impresionata de poveste si dupa ani de zile am trecut iarasi si mi_am pus o alta dorinta care la randul ei s_a implinit. Aici am sa adaug un articol despre aceasta manastire Minuni de la Manastirea Namaesti”.



Adevarul istoric si legenda se intrepatrund in povestea Icoanei Maicii Domnului, care a dus faima Manastirii Namaesti in cele patru zari. Conform specialistilor, icoana dateaza din secolul al XVI-lea, fiind de tip Eleusa. Dupa traditia populara insa, icoana ar fi fost pictata de insusi Sfantul Evanghelist Luca, intocmai dupa chipul si asemanarea Maicii Domnului. Secole mai tarziu, in vremea Descalecatului lui Negru Voda, un cioban, innoptand pe stanca la poalele careia se afla astazi manastirea, ar fi auzit glasul Maicii Domnului in vis, glas prin care i se pomenea de existenta unei icoane sfinte, ascunse intr-o grota, in chiar stanca unde acesta innopta. Sapand in piatra si gasind icoana, ciobanul ar fi pus temelia acestui sfant lacas de rugaciune, urmand intocmai calea auzita in vis: ?Aici vei face tu biserica, in cinstea si slava intrarii in biserica a Sfintei Fecioare Maria, izvor de viata si tamaduire?. La fel s-a facut voia Domnului si in privinta locului icoanei in manastire. Asezata pe peretele din stanga al bisericii, icoana ?si-a ales ea insasi locul?, refuzand sa ramana in altar, unde fusese dusa prima data. In fiecare dimineata, calugarii o gaseau pe podea, cazuta din cuie. Glasul Maicii Domnului a fost cel ce i-a calauzit pe monahi, aratandu-le ca icoana trebuie sa fie asezata la indemana credinciosilor, ca acestia sa se poata ruga direct la ea. Si tot Maica Sfanta a fost aceea care i-a invatat pe cei ce se chinuiau sa restaureze chipul deteriorat al icoanei, ca incercarile de acest fel vor fi in zadar, deoarece nimeni n-ar mai fi putut picta chipul adevarat al Fecioarei.
Icoana a parasit Schitul Namaesti in timpul Primului Razboi Mondial, cand turla bisericii, staretia si chiliile au fost bombardate. Focul a patruns si in biserica, dar in fata icoanei s-a stins miraculos. Pentru protectie, un soldat a dus totusi icoana sfanta la adapost, la Manastirea ?Negru Voda? din Campulung. De atunci, doar o data icoana a mai fost scoasa din Schit - in vara anului trecut, cand a fost dusa la Bucuresti, pentru a fi imbracata intr-o noua rama de aur.
Pentru cei ce vin de departe sa i se roage, Icoana are daruri miraculoase - face minuni in vindecari, ajuta femeile sa aiba copii, indulceste vrajbele din familii
 
Interesanta povestire luminita,dar icoanele....stiu eu biblia spune altceva ...
 
ai dreptate manuela ,cu ce scria b iblia ,dar sunt multe mistere pe noi oamenii nu am reusit sa le dezlegam
 
cred ca e deajuns sa respectam ceea ce intelegem ...macar
 
Nu stiti ca voi sunteti Templul lui Dumnezeu, si ca Duhul lui Dumnezeu locuieste in voi? (1Cor.3:16)

Nu stiti ca trupul vostru este Templul Duhului Sfant, care locuieste in voi, si pe care L-ati primit de la Dumnezeu? Si ca voi nu sunteti ai vostri? (1Cor.6:19)

Cum se impaca Templul lui Dumnezeu cu idolii? Caci noi suntem Templul Dumnezeului celui viu, cum a zis Dumnezeu: "Eu voi locui si voi umbla in mijlocul lor; Eu voi fi Dumnezeul lor, si ei vor fi poporul Meu." (2Cor.6:16)

Acestea fiind date, ce nevoie avem de biserici?
 
Comori ascunse la Curtea de Arges
Comori ascunse la Curtea de Arges

Adevarata comoara a Curtii de Arges: biserica Sf. Nicolae Vechi - Foto: Mediafax

* Biserica domneasca Sfantul Nicolae Vechi


* Biserica Olari

In Curtea de Arges, drumurile vizitatorilor au o singura directie - Manastirea Argesului si superba biserica episcopala. In agitatia lor neobosita, turistii se grabesc sa admire minunea dantelata in piatra a Mesterului Manole, fac poze si privesc cu uimire faimoasele turle alungit spiralate, fara sa banuiasca vreo clipa ca, de fapt, istoria si frumusetea cea adevarata se afla in cu totul alta parte, in marginea opusa a orasului, in modestia cartierului Olari si a vestigiilor fostei Curti Domnesti. Se intampla ca, uneori, marile comori sa se tainuiasca la lumina zilei, nepazite de nimeni,
asezate in drum. Se intampla ca uneori sa fim bogati si plini de daruri fara sa stim, fara sa banuim macar.

Pazitoarea umbrelor domnesti

O zaresti de departe, prin poarta grea si boltita a batranului asezamant domnesc din Curtea de Arges. Sta sprijinita de zidul bisericii Sfantul Nicolae, infofolita in haine groase de iarna, cautand cu privirea un grup de turisti interesati de istorie si arta religioasa, un vizitator, macar, pe care sa-l insoteasca si sa-i descopere tainele ascunse in firide si zugraveli, in catapeteasma si cele cateva cripte princiare din incinta. Fara muzeografa Elena Teodorescu, zugravelile celei mai vechi biserici ortodoxe din Arges s-ar transforma intr-o simpla si infrigurata sala de expozitie, cu ornamente si simboluri bizare, greu de deslusit. Fara cultura si eruditia ei, fara patosul si talentul de povestitor inflacarat, istoria si intamplarile teribile ce s-au abatut asupra lacasului voievodal s-ar pierde intr-o insiruire monotona de nume, cifre, stiluri si influente. Langa muzeografa Elena Teodorescu vezi, descoperi si intelegi. Inveti istorie, teologie, arhitectura si arta bizantina. Compari, apreciezi si pretuiesti apoi cu ochiul celui initiat si pus in tema.
Modesta si nemiscata ca o statuie a rabdarii, alungata de frigul si umezeala din interior, sta lipita de zid, cautand iradierea calorica a braului de pietre, incalzite de stingherele raze ale lui ianuarie. Sta, cum singura o spune, ca "un paznic umil al umbrelor domnesti", privind in departare, la linia imaginara ce uneste peste gradini si case primele lavre ale ortodoxiei romanesti: Sfantul Nicolae si biserica Olari, de unde regii Basarabi si Vlad Tepes comunicau prin focuri si jocuri de oglinzi cu pazitorii granitei de la cetatea Poienari, cale de 40 de kilometri. Autocarele si grupurile pestrite de pelerini se indreapta in valuri succesive spre ceea ce cred ei ca e mai de pret in Curtea de Arges - biserica si fantana lui Manole, mormintele primilor regi ai Romaniei si moastele Sfintei Filofteea. Muzeografa Elena Teodorescu tace si zambeste resemnat. Doar ea stie ca adevarul si istoria cea veche incep, de fapt, din locul in care se afla, de la ruinele palatului domnesc si biserica lui Nicolae Alexandru Basarab, pentru a se opri apoi in dreptul celeilalte biserici nestiute si intemeietoare - fosta manastire a breslasilor Olari.

*

Comori ascunse la Curtea de Arges

Elena Teodorescu

Infofolita cu un batic gros de lana si ascunzand cu greu durerea unei nevralgii sacaitoare, Elena Teodorescu te poarta prin interiorul bisericii pe un traseu doar de ea stiut, intrerupt de exclamatii si atentionari, de reveniri, insistente si derutante salturi in timp. De la catapeteasma la firida severa a ferestrei, de la cupola invesmantata in chipuri de sfinti, la semnificatia scenelor pictate in pridvor - totul se prefigureaza ca un labirint istoric ce se strecoara, dupa o noima abia banuita, printre forme si culori, intamplari dramatice si nume vestite de voievozi: Dan, Radu, Negru Voda, Basarab, Vlaicu.
Erudita si navalnica in tot ce spune, savanta doamna Elena vorbeste, explica si reda cu o dictie perfecta citate prelungi in franceza, italiana, greaca - marturii docte si amar intristate, ce pun in contrast entuziasmul nebun al strainilor fata de arta noastra religioasa, cu nestiinta indiferenta a conationalilor. Incet si temeinic, launtrul bisericii Domnesti se lumineaza si capata sens. Brusc, biserica are orizont si mai ales adancime. Cele patru randuri de picturi stau marturie. Se dezvaluie una cate una, adaugate suprapus ca straturile geologice. In cateva locuri, o fereastra alungita si ingusta dezvaluie pojghita primordiala a primului strat de zugraveala. Urmeaza al doilea si al treilea, ultimul (din 1827) fiind semnat orgolios de un necunoscut zugrav Pandelie.
E un miracol incredibil ca s-a pastrat ceea ce a fost dintai. Doar graba si nestiinta restauratorilor au facut ca Sfantul Nicolae din Curtea de Arges sa ramana singurul locas romanesc ce mai pastreaza pictura originala de la 1300 pe ziduri. Randurile de icoane si culori adaugate de la un domnitor la altul au acoperit, pastrand. Ca vinul cel vechi, pictura superba si anonima a veacului al XIV-lea si-a intregit buchetul si culoarea sub greutatea anilor, a prafului de var si a uitarii. Uneori, indiferenta poate fi salvatoare. Uneori, piatra cea mai umila ajunge in capul unghiului, sa sprijine adancul rasturnat al boltei stelare.

Iisus Mantuitorul cu Fecioara Maria in brate

Comori ascunse la Curtea de Arges

Nepretuite picturi murale din sec. 14

Comori ascunse la Curtea de Arges

Insotitoarea noastra nu are odihna deloc. Se agita, te copleseste cu detalii, te ia in custodie, te obliga sa-i stai aproape, ca nu cumva sa ratacesti. Asculti cu politete cuvenita cronologii, polemici si dispute istorice, si deodata incepi sa vezi, sa simti bucuria, sa te uimesti ca un copil in fata culorilor de negru grisaille, bleu azur transparent, rosu si verde palamida, in tente discret sincopate de alb, caramiziu si vernil - culori italian renascentiste, invesmantand personaje ce ies cateodata din canoane si Erminii: Preasfanta Fecioara insarcinata, cu pretioasa comoara in pantece, la recensamantul roman, dar si Iisus Mantuitorul cu Fecioara Maria in brate, mica si nevinovata ca un copil, ce tinde sa se inalte la cer pe un fuior de lumina, pana la poarta de aur si nestemate a Imparatiei Ceresti... Ceea ce pare a fi doar pictura murala este de fapt, viata. Intamplari, marturii si lupta. Iubire si tradare. Martiraj, miracol si speranta. Un film decupat in secvente unice, succesive si de sine statatoare - un film al credintei si al devenirii noastre nationale.
In pridvor, intre scenele a doua lumi opuse si viitoare (Raiul si Iadul), se afla prezentul continuu si ostenitor, momentul simbolic al inceputului ce nu are niciodata sfarsit. La picioarele Dumnezeirii, abia atingand degetele de la talpa lui Hristos, sta ctitorul, domnitorul solemn si fara nume - Vlaicu, Radu sau Nicolae Alexandru Basarab. In mana nu are macheta bisericii, asa cum cer canoanele si traditia. Nu are nimic, decat sufletul si pocainta. Nu cere si nici nu ofera ceva. Se da pe sine doar, incredintand Marelui Stapan povara ortodoxiei si a tarii, biserica nevazuta si destinul neamului din care face parte.
De-ar fi ramas din toata pictura doar aceasta fresca, si tot ar fi fost de ajuns sa simti forta si rafinamentul istoriei noastre medievale, deschiderea europeana a primilor domni romani, stralucirea occidentala a unei epoci mutilate in cartile de istorie, transformata intr-un raboj de victorii si infrangeri ale dusmanilor. Lipsita de complexe, cultura primilor nostri regi argeseni ne ingeamana cu marea cultura a vechii Europe pe care nu am parasit-o, de fapt, niciodata.
Doamna Elena Teodorescu are multe de spus despre pictura si mormintele princiare ale Basarabilor, despre iminenta demolare a bisericii la inceputul anilor 1900 si salvarea ei miraculoasa la interventia lui Nicolae Iorga, care, cu glasul sau tunator, cerea intregii tari sa sprijine sfantul locas si "carjele reparatiunii noastre nationale". Dar povestea plina de evocari, de explicatii si zaboviri istorisite se intrerupe brusc. In frigul fastuoasei biserici, plina de comori iconografice si superbii bizantine, doamna Elena tresare. Nu departe, cale de cateva gradini si case, clopotul bisericii Olari cheama credinciosii la vecernie si la Sfantul Maslu. Ca intr-un joc de oglinzi amagitoare, cele doua lacasuri de cult se recunosc si se saluta frateste, ferindu-se smerit din calea turistilor de ocazie. Comori nestiute, amandoua se ridica pe oseminte de martiri si rugatori fara nume. Amandoua au pe pereti patru randuri de zugraveli, cu patru stiluri si scoli iconografice distincte. Amandoua uimesc prin ciudatenia si temeritatea unor reprezentari biblice consacrate sau doar apocrife: Maica Domnului insarcinata sau reprezentarea Mortii pe exteriorul zidului de la intrare al bisericii Olari. Unicat in Erminia rasariteana.
Comori ascunse la Curtea de Arges

Spre deosebire de Sfantul Nicolae Domnesc, Olari e o biserica mica, aproape taraneasca, dosita intr-un cartier de case si blocuri noi, retrasa intr-o parte a unei curti - atat cat sa faca loc unei alei inguste, strajuita de doi brazi inalti si cateva straturi ofilite de flori, lasate acolo de cu toamna. Imbracat in odajdiile simple ale preotiei de mir, parintele Vasile Marinescu asteapta nemiscat in dreptul altarului si ne fixeaza atent cu privirea, cercetandu-ne de departe gandul si rostul prezentei noastre in biserica. Observa ca mai intai ne inchinam si sarutam icoanele praznicare si, cand ajungem in dreptul sau, se bucura si ne marturiseste in soapta: "Asa se cuvine a intra in biserica, cuviincios si crestineste, dand binete Stapanului cel adevarat - lui Dumnezeu, nu mie. Eu sunt doar chelarul, sluga vremelnica si plina de pacate a celor sfinte". Despre istorie, voievozi si domnii nu ne spune nimic. Ne lasa singuri sa privim si sa luam aminte la amprenta lasata de simtirea si simplitatea mesterilor olari ce au ridicat la 1680 manastirea si cartierul; la sfintii si Apostolii pictati neconventional, cu chipuri rubiconde, usor inveselite, ca dupa o agapa crestina; la ciudatul desen al Mortii, ca o expiere a fricii pacatului ancestral, in lumina nepieritoare a Invierii.
Chiar daca programul liturgic al zilei se arata deosebit de incarcat, parintele gaseste ragazul sa ne vorbeasca si sa ne explice, intr-o insotire discreta si rabdatoare, de om fericit ca slujeste in cea mai veche biserica de mir din oras - o biserica vie si neintrerupta, in care rugaciunea, acatistul si ecteniile nu s-au stins niciodata.
Ca si muzeografa Elena Teodorescu, parintele e pasionat de istorie, de arta si iconografie medievala. Ne da cateva repere si comentarii privind stilul, scoala si datarea picturii, ne arata peretii afumati ai bisericii, pe care stau patru straturi de icoane din patru epoci diferite (necercetate vreodata), pictura exterioara - influenta certa a zugravilor moldoveni de la Putna, sau crucea de piatra argeseana din dreptul mormantului monahiei Salomeea (prima stareta de la 1680, ingropata chiar langa bradul din fata bisericii), atentionandu-ne sa calcam cu mare grija, cu gand pios si curat. La Olari, fiecare palma de pamant ascunde oseminte si relicve sfintite - urme de monahi nevoitori, de martiri si duhovnici fara nume. E un loc cu pamant aparte. Pamantul stralucitor si galben ca mierea al mesterilor olari de la 1600. Pamantul biblic al facerii si al creatiei, al modelarii dupa sufletul si simplitatea omului.

Rugaciunea olarului

Comori ascunse la Curtea de Arges

Parintele Vasile Marinescu

Cu greu gasesti o meserie mai apropiata lui Dumnezeu ca cea de olar. Nu poti sa dai forma lutului, fara sa te formezi si pe tine. Nu poti crea un blid sau o cana macar, fara sa-ti lasi urma degetelor si caldura rasuflarii in pamantul moale si primitor. Multe a avut parintele de invatat de la batranii olari. Ultimul a fost Ion Vieru. Un prototip al crestinului adevarat si ravnitor. La 90 de ani, venea din capul dealului in doua carje, pentru a ajunge primul la biserica. Pleca de cu noapte, strabatand cu mersul lui de melc doua sau trei sute de metri, ca nu cumva usa bisericii sa se deschida fara el. Statea refugiat intr-o strana din colt si se ruga in permanenta, cu lacrimi si pocainta, dar nu pentru sine, ci pentru tatal sau, mort in chip cumplit, in marele pacat al sinuciderii. La 90 de ani, cu putin timp inainte de a-si da ultima suflare, pe chipul batranului au inflorit surasul si bucuria. Chiar de Sambata Mortilor din Postul Pastilor, ii aparuse in vis o apa mare, cu multime de oameni imbracati in negru pe malul celalalt. Printre figurile insingurate si cernite ale oamenilor, l-a zarit pe tatal sau. Era singurul imbracat in straie albe si stralucitoare. Singurul care i-a facut cu mana si i-a zis: "Ioane, du-te la biserica si multumeste Domnului. Ruga ta a fost ascultata".

*

Ultimul olar din Curtea de Arges a murit. S-a stins dimpreuna cu breasla din care facea parte, cu secretele mestesugului modelarii si arderii pamantului. Au ramas in schimb biserica, pomelnicele de vesnica pomenire si restul credinciosilor din cartier, care in saracia lor nu uita nici o clipa de Dumnezeu si nu-si pierd vreodata nadejdea in ajutor. Asa cum pare, subrezita de ploi si umezeala in interior, biserica olarilor argeseni nu s-a pustiit. E vie si lucratoare, plina de oameni, chiar si in miezul noptii, in timp ce greii orasului, refugiati in elegantele lor vile de peste drum, nici macar nu deschid poarta sa intre si sa aprinda o lumanare. "Te duci la doctor cand esti bolnav", zice parintele. "Te duci la Tribunal cand te judeci. La biserica Olari, vii numai si numai din dragoste. Vii sa multumesti, sa te bucuri, sa dai necontenit slava lui Dumnezeu."
Comori ascunse la Curtea de Arges

O alta minune a artei medievale din Curtea de Arges: biserica Olari

Multimea rabdatoare din biserica asteapta dezlegarile si rugaciunile Sfantului Maslu. Parintele Marinescu ne face semnul binecuvantarii si ne petrece cu privirea. Ne departam, purtand cu noi imaginea unor superbe picturi exterioare si a unei batrane biserici, a carei restaurare nu mai poate fi amanata nici o clipa, amintindu-ne de vorbele memorabile si dureros de actuale ale lui Nicolae Iorga: "Calatorind pe drumul vechi al Basarabilor, calauzit de epicele vremi ale inceputului, ma opresc in curtea batranei biserici care, singurateca si tacuta, uitata de toti, numai de Dumnezeu si de istorie nu, proptita in carjele reparatiunii noastre, asteapta sa fie scoasa la lumina".

http://www.formula-as.ro/2009/856/spiritualitate-39/comori-ascunse-la-curtea-de-arges-10776
 
Am sa va spun cate ceva despre manastirea Crasna pe care an de an o vizitez si totusi sufletul meu tanjeste dupa reintoarcerea in acele locuri.Avantajul meu este ca am rude chiar in satul din care se face drumul catre aceasta manastire.Nu a devenit faimoasa prin infaptuirea unor minuni sau icoane facatoare de minuni,in schimb peisagistica acestor locuri,nu poate fi descrisa in cuvinte.
Drumul pana la manastire nu e tocmai usor,dar rasplata este data de peisajele deosebite,care te insotescsi de frumusetea padurii care adaposteste manastirea,de linistea si coltul de rai pe care il descoperi pasind dincolo de portile sculptate ale acestui lacas.
Aceasta manastire,pare un amfiteatru natural,izolat in mijlocul unei paduri,la o altitudine de 750m si se afla situata in jud Prahova,pe soseaua Ploiesti-Brasov,prin Valenii-de-Munte-Cheia,langa raul Crasna,la poalele muntilor Ursoaia.
Foarte izolata,a fost mai intai o asezare pusniceasca,prin secXVIII un loc de liniste pt sihastrii.
Prima atestare documentara este din anul1745,un act de donatie care precizeaza ca aici este un schit de calugari cu o biserica din lemn.
Biserica veche este in forma de cruce cu iconostasul deosebit de valoros,cu foita de aur realizat la Viena in 1853.
In ultima vreme,manastirea cunoaste o inflorire fara precedent,bisericii vechi adaugandui-se o noua biserica,mai spatioasa,cu doua altare(o raritate la noi),un altar de vara,chilii noi,o cladire pt oaspeti unde este asigurata masa si cazarea pelerinilor.
Totin incinta manastirii este o importanta biblioteca cu carti vechi si manuscrise,dar si o valoroasa colectie de icoane pe lemn din sec XVIII.
Multe sunt de admirat aici,insa lacul cu nuferi din incinta este un loc special pt majoritatea vizitatorilor.
Incerc sa adaug un link cu cateva poze ale manastirii Crasna,numita pe buna dreptate,,Gradina Ingerilor".
http://video.crestinortodox.ro/CE955g8HwLV/MANASTIREA_CRASNA.html
http://video.crestinortodox.ro/G7OggpuFALy/Manastirea_Crasna.html
 
10 biserici, unice in lume!

Vreti sa vizitati, macar virtual, niste cladiri unice? Va propun 10 biserici inedite din intreaga lume, a caror arhitectura va va impresiona indiferent carei religii apartineti. In cazul in care sunteti atei, tot ar trebui sa treceti pragul acestor lacase de cult, intrucat acestea sunt de-a dreptul impresionante.


Harajuku: Biserica japoneza



Aceasta biserica se afla in capitala Japoniei si a fost construita in 2005. Lacasul de cult din Tokyo are un tavan special care creeaza un ecou ce dureaza 2 secunde si ofera o experienta unica pentru ascultatori.

Catedrala Sfintului Vasile – Biserica colorata din Piata Rosie, Rusia



Catedrala Sf. Vasile este situata in Piata Rosie din Moscova si este o biserica ortodoxa cu o serie de cupole colorate, numite cupole in forma de ceapa. Arhitectura acestui lacas de cult se integreaza perfect in stilul orasului.

Catedrala Sf.Vasile a fost comandata de Ivan cel Cumplit, care a vrut, ca, in 1588, prin constructia acestei biserici sa marcheze ocuparea teritoriului tatar Khanate de Kazan.

Hallgrímskirkja din Islanda



De Hallgrímskirkja este, de fapt, denumirea acestui lacas de cult ce se traduce prin “Biserica de Hallgrímur”. Aceasta este o biserica luterana parohiala, situata in Reykjavík, Islanda. Spectaculoasa cladire are 74,5 metri si este cea de-a 4-a cea mai inalta structura arhitecturala din Islanda. Biserica poarta numele poetului si preotului islandez Hallgrímur Pétursson (1614 – 1674), autor al Pasiunii Corale. Constructia incredibilei bisericii a fost comandata in 1937 si a durat 38 ani.

Temppeliaukio Kirkko sau Biserica de Piatra



De Temppeliaukio Kirkko, in traducere Biserica de Piatra, este o cladire senzationala ce infrumuseteaza arhitectura moderna a orasului Helsinki. Acest lacas de cult, ce este in acelasi timp unul dintre cele mai populare obiective turistice din capitala Finlandei, atrage numerosi vizitatori. Ceea ce transforma acest lacas de cult intr-o cladire spectaculoasa si inedita este faptul ca a fost construita in intregime sub pamant, iar tavanul sau este facut din cabluri de cupru. Plafonul a fost proiectat de arhitectii Timo si Tuomo Suomalainen, care erau frati.

Catedrala Braziliei – o biserica moderna creata de arhitectul Oscar Niemeyer



Catedrala Metropolitana Nossa Senhora Aparecida din capitala Braziliei a fost creata de arhitectul Oscar Niemeyer. Aceasta structura incadrata de beton are acoperisul de sticla ce se deschide catre ceruri. Pe 31 mai 1970, catedrala a fost finalizata, iar structura sa are 16 coloane de beton simetrice. Aceste coloane au o greutate de 90 t si reprezinta doua maini ce se inalta spre cer.

Biserica Borgund – cea mai bine conservata biserica din lemn



Biserica Borgund din Norvegia este una din cele mai bine conservate dintre cele 28 de biserici de lemn existente in aceasta tara nordica. Aceasta biserica de lemn, ce dateaza, probabil , din secolul al XII-lea, nu si-a schimbat structura si nu a suferit reparatii majore de cand a fost construita.

O catedrala gotica parca desprinsa din povesti – Las Lajas din Columbia



Catedrala Las Lajas a fost ridicata in 1916, de credinciosii din sudul Columbiei, in canionul raului Guaitara, pentru a marca minunile care s-au petrecut in aceasta regiune. Legenda spune ca acesta a fost locul unde o femeie, pe nume María Mueses de Chinone, a adus-o pe fiica sa care era surdo-muta si aceasta s-a vindecat. Se pare ca Rosa, fetita care nu vorbea, s-a asezat pe o stanca intr-o grota si aici a avut o viziune in urma careia a inceput sa vorbeasca.

Tot in acest loc, insa mai tarziu, a fost descoperita pe peretele din pestera o misterioasa pictura a Fecioarei Maria, care purta un copil in brate. Specialistii care au analizat aceasta pictura au ajuns la concluzia ca nu exista nicio dovada de vopsea sau pigmenti folositi pe piatra. Insa, in momentul in care au fost luate esantioane din aceasta pictura s-a constatat ca au fost impregnate culori in piatra, la o adancime de cativa metri. Legenda acestor aparitii din grota, fie ca este bazata pe fapte reale sau nu, a dus la construirea acestei uimitoare biserici.

Biserica Sf. Iosif – cunoscuta datorita celor 13 turle de aur



Biserica Sf. Iosif este un lacas de cult ucrainean si greco-catolic din Chicago. Construita in 1956, aceasta biserica este celebra gratie celor 13 turle de aur, ce-i simbolizeaza pe cei doisprezece apostoli si pe Iisus Hristos. Interiorul bisericii este in stil bizantin si are icoane sau fresce. Din pacate, cel care a pictat biserica a fost deportat inapoi in Ucraina, inainte de a termina sa scrie numele tuturor sfinţilor, asa cum cere traditia.

Biserica Ružica – exemplu al artei de razboi



Situata in Cetatea Kalemegdan din Belgrad, Serbia, Biserica Ružica este o capela mica, decorata cu … arta de razboi! Candelabrele lacasului de cult sunt realizate in intregime din carcasa de glonte, sabii si piese de tun.

Biserica a fost folosita de turci ca depozit de praf de pusca, timp de mai bine de un secol, asa ca, in 1920, dupa Primul Razboi Mondial, a necesitat lucrari de reconstructie. In timp ce luptau alaturi de Anglia si SUA pe frontul din Salonic, soldatii sarbi au reusit sa construiasca aceste uimitoare candelabre ce fac din acest lacas de cult unul unic. Biserica Ružica din Belgrad este unul dintre cel mai bune exemple de arta de razboi.

Capela Sfintului Ghildas, construita la baza unei stanci de piatra



Capela Sf. Ghildas e asezata mai sus de Canalul riului Blavet din regiunea Bretania, din Franta. Construita ca un hambar de piatra, la baza unei stanci, aceasta bisericuta a fost odata un loc sfant al druizilor. Sf. Ghildas, patronul spiritual al bisericii, a umblat necontenit sa predice in Tara Galilor, Irlanda si Scotia. El a sosit in Bretania, in jurul anului 540 d.Hr. si se spune ca a predicat crestinismul intr-o grota, care se afla acum in capela.

Vizitarea celor 10 biserici unice, situate in diferite colturi ale lumii reprezinta o calatorie pentru suflet, dar care va va incanta si privirea!

http://travelsplendid.ro/descopery/10-biserici-unice-in-lume/
 
Manastirea Voronet .

voronet2006.jpg


Manastirea Voronet - construita in numai trei luni si jumatate, in 1488, a fost numita de specialisti "Capela Sixtina din nordul Romaniei". Splendidul "albastru de Voronet", la fel de celebru ca "rosul lui Tizian" si "verdele lui Veronese", continua sa ramana o enigma. Compozitia culorii, care ii confera o prospetime si stralucire iesita din comun, a fost pierduta odata cu moartea autorului ei.
voronet.jpg


Nu departe de orasul Gura Humorului, pe valea unui afluent al Moldovei a fost ridicata acum mai bine de cinci veacuri una dintre cele mai frumoase manastiri. Frescele care decoreaza exteriorul si interiorul, originalitatea picturilor si nu in ultimul rand culoarea albastra - atat de albastra - denota genialitatea artistilor moldoveni care cu un acut simt artistic au facut din Voronet simbolul Moldovei.

albastrudevoronet.jpg


Varul Domnitorului Rares, Mitropolitul Grigorie Rosca a realizat marea sa ctitorie: pictura exterioara de la Voronet. Devenita atit de cunoscuta datorita coloristicii sale, in special a nuantei de albastru, este principalul punct de atractie. Armoniile tonale, nuantele si culorile sint in realitate cele care cu sensibilitate artistica, artisti zugravi le-au filtrat din mediul natural.
albastru_de_voronet.jpg

Asa cum este de albastru cerul la Voronet, asa au incercat sa-l reproduca pe peretii sfintei biserici. In acest mod ei au reusit sa creeze o unitate indistructiva intre peisaj si pictura exterioara a bisericii. In plus, in functie de accentele de culoare si de conturul pe care le-au folosit au reusit sa demonstreze ca si atunci cind privesti de la distanta poti percepe cu claritate siluetele desenate.
manastirea_Voronet_Moldova.jpg

Din punct de vedere arhitectural manastirea este asemanatoare cu celelate biserici construite in perioada domniei lui Stefan cel Mare. Ridicata pe un plan trilobat, avind turla deasupra naosului si acoperis fragmentat, edificul va primi o mare nota de originalitate prin decoratie. De forma semicirculara, absidele pastreaza elemente decorative originale: firide alungite si ocnite sub cornise. Doua baze suprapuse inalta turla decorata la rindul ei in acelasi fel. Elementele de factura gotica sint prezente in ancadramentele ferestrelor. Chenarele de piatra care inconjoara usile de patrundere in lacasul sfant dispuse pe laturile de nord si sud ale pridvorului contin elemente de decoratie in stil gotic si renascentist. O bolta semicilindrica transversala incoroneaza pridvorul. Doua ferestre mari lasa lumina sa patrunda in aceasta incapere. Acestea au fost asezate deasupra usilor. Pronaosul este acoperit si el de o bolta in forma de calota. Mulururi in arc frint incadreaza portalul de intrare in pronaos. La randul ei o usa incastrata in peretele despartitor face posibila trecerea din pronaos in naos. Arcele moldovenesti si pandantivii sutin cupola naosului si turla. Alungita si acoperita cu o bolta in forma de sfert de sfera, absida altarului se deosebeste de celelate abside.
Fatada de vest cu impresionanta scena a Judecatii de Apoi este alcatuita compozitional pe patru registre. In partea superioara se afla Dumnezeu Tatal , registrul al doilea cuprinde scena Deisis incadrata de apostoli asezati pe scaune. De la picioarele Mintuitorului porneste un riu de foc in care pacatosii isi afla chinurile. Cel de-al treilea registru este Etimasia Sfintului Duh simbolizat in forma unui porumbel, Sfinta Evanghelie si Protoparintii neamului romanesc- avind spre nord un grup de credinciosi calauziti de Sfintul Apostol Pavel, iar spre sud grupurile de necredinciosi care primesc dojana lui Moise. In registrul al patrulea, la mijloc, apare cumpana care cintareste faptele bune si pe cele rele, lupta dintre ingeri si demoni pentru suflete; in zona de nord raiul, iar in cea de sud iadul.


Deataliu-turla manastirii
detali_Turla_manastirii_Voronet.jpg



Zidul de vest
Zidul_de_vest_al_mamastirii_Voronet.jpg


Zid exterior
zidexterior_voronet.jpg
 
emerem said:
http://dezvatatorul.blogspot.com/2009/11/templul-de-la-sinca-veche.html

O manastire care se presupune ca are o vechime de cca 7000 de ani si care poate face parte din religia inaintasilor nostri.





Am citit cate ceva despre templul de la Sinca Veche, speram sa gasesc o postare pe forum. Din prisma credintei sau nu ,trebuie recunoscut ca este o perla a Romaniei. Perla pe care cu sarg , constient sau nu, unii incearca sa o distruga. Restaurarile au fost facute prost, am inteles ca au pus un acoperis de lemn, care impiedica circulatia aerului, acum peretii fiind umezi si cu miros de mucegai. Au incercat sa stearga acele semne, care dupa parerea unor ignoranti, nu apartin crestinatatii ( dovada de trufie si prostie crasa). Plus de asta, am inteles ca, in apropiere, Bor a construit o alta manastire. Deh, daca e rost de profit, de ce nu? Ce nu a reusit sa darame comunismul, strica astia de acum, iar oamenii nu reusesc sau nu vor sa inteleaga dincolo de fenomenele care se petrec acolo.
 
Back
Top