Voi incerca sa aduc in atentie diverse aspecte ale jocului de sah, unele mai putin cunoscute.
Pentru inceput, un prim episod din duelul om-calculator:
David Levy (campion de sah al Scotiei) si-a propus sa castige interesul specialistilor in "inteligenta artificiala" si relateaza intr-o carte a sa cum in august 1968 participa la o consfatuire in acest domeniu la Universitatea din Edinburgh.
Intr-o pauza, s-a angajat intr-o confruntare la tabla de sah cu John McCarthy, unul din specialistii in inteligenta artificiala.
Desigur, Levy a castigat partida, dar McCarthy i-a spus ca aproximativ in 10 ani va fi invins de un program de calculator...
Levy s-a simtit aproape jignit...
Atunci era campionul Scotiei! Atunci, au facut un pariu in valoare de 1250 de lire.
La programul respectiv au lucrat Donald Michie, Seymour Papert,Ed. Kosdrowicki.
Multi ani, acestia nu au reusit sa puna la punct un program atat de performant.
Insa, in 1976, doi cercetatori de la Universitatea Northwestern anume David Slate si Larry Atkin au pus la punct un program de sah numit "sah 4,5" care, fara a fi invincibil constituia un progres important fata de ceea ce se realizase pana atunci.
Levy credea ca performantele programului erau datorate substratului emotional asupra oponentilor umani, si mai putin calitatilor strict sahiste ale programului.
Si, in august 1978, aproape de termenul pariului, la Toronto a avut loc intalnirea decisiva intre David Lavy si "Sah 4,7", un succesor al lui "Sah 4,5"
Din 6 partide, Levy trebuia sa acumuleze minim 3 puncte pentru a castiga pariul (o partida are valoarea de un punct, remiza imparte punctul in mod egal oponentilor)
Meciul a avut o desfasurare dramatica. Prima partida a fost remiza, deja o performanta pentru calculator, pentru prima data in istorie intr-un meci oficial cu un campion, un maestru international.
Urmatoarele doua partide au fost castigate de Levy.
Ii mai trebuia jumatate de punct sa castige, o remiza...
Lavy s-a relaxat si... a pierdut partida a patra!
In partida a cincea Levy a revenit la jocul prudent, s-a intrebuintat si a castigat-o, castigand astfel pariul.
Pentru inceput, un prim episod din duelul om-calculator:
David Levy (campion de sah al Scotiei) si-a propus sa castige interesul specialistilor in "inteligenta artificiala" si relateaza intr-o carte a sa cum in august 1968 participa la o consfatuire in acest domeniu la Universitatea din Edinburgh.
Intr-o pauza, s-a angajat intr-o confruntare la tabla de sah cu John McCarthy, unul din specialistii in inteligenta artificiala.
Desigur, Levy a castigat partida, dar McCarthy i-a spus ca aproximativ in 10 ani va fi invins de un program de calculator...
Levy s-a simtit aproape jignit...
Atunci era campionul Scotiei! Atunci, au facut un pariu in valoare de 1250 de lire.
La programul respectiv au lucrat Donald Michie, Seymour Papert,Ed. Kosdrowicki.
Multi ani, acestia nu au reusit sa puna la punct un program atat de performant.
Insa, in 1976, doi cercetatori de la Universitatea Northwestern anume David Slate si Larry Atkin au pus la punct un program de sah numit "sah 4,5" care, fara a fi invincibil constituia un progres important fata de ceea ce se realizase pana atunci.
Levy credea ca performantele programului erau datorate substratului emotional asupra oponentilor umani, si mai putin calitatilor strict sahiste ale programului.
Si, in august 1978, aproape de termenul pariului, la Toronto a avut loc intalnirea decisiva intre David Lavy si "Sah 4,7", un succesor al lui "Sah 4,5"
Din 6 partide, Levy trebuia sa acumuleze minim 3 puncte pentru a castiga pariul (o partida are valoarea de un punct, remiza imparte punctul in mod egal oponentilor)
Meciul a avut o desfasurare dramatica. Prima partida a fost remiza, deja o performanta pentru calculator, pentru prima data in istorie intr-un meci oficial cu un campion, un maestru international.
Urmatoarele doua partide au fost castigate de Levy.
Ii mai trebuia jumatate de punct sa castige, o remiza...
Lavy s-a relaxat si... a pierdut partida a patra!
In partida a cincea Levy a revenit la jocul prudent, s-a intrebuintat si a castigat-o, castigand astfel pariul.