• Forumul vechi a fost pierdut. Nu mai putem recupera continutul vechi. Va invitam sa va inregistrati pentru a reface comunitatea noastra!

MANUSCRISELE DE LA MAREA MOARETA

anuk

Moderator
Joined
Oct 28, 2009
Messages
59,925
Reaction score
0
Manuscrisele submineaza tezele fundamnetale a religiei crestine privind esenta divinã a lui Christos si unicitatea „revelatie “sale cat si faptul ca
"Crestinismul nu s-a nascut din vid"



Manuscrisele de la Marea Moarta

Acum 50 de ani în câteva pesteri din desertul Iudeii nu departe de tãrmul de nord-vest al Mãrii Moarte au fost descoperite întâmplãtor strãvechi manuscrise religioase, texte în parte cu caracter canonic dar si apocrife, cunoscute astãzi sub denumirea de Manuscrisele de la Marea Moartã. Aceastã descoperire a fost consideratã cea mai importantã de acest fel, de la descoperirea în 1844 si în 1859 a tezaurului de manuscrise aflate în mânãstirea Sfânta Ecaterina de pe Muntele Sinai.
Descoperirea primelor manuscrise în desertul Iudeii a fost pur întâmlãtoare. În primãvara anului 1947 sau poate chiar 1945, nu se stie cu precizie nici data nici împrejurãrile când a avut loc aceastã descoperire epocalã, beduinii din desertul Iudeii pãsteau caprele si oile în regiunea Wadi Qurman. Un tânãr beduin, Mohamed eb-Dib (Mohamed Lupul) cãutând o caprã rãtãcitã de restul turmei a descoperit într-una din multele pesteri rãspândite în zonã, niste suluri din piele scrise în ebraicã si care mai târziu s-au dovedit a avea o vechime de peste 2000 de ani.
De la descoperirea lor de cãtre pãstorii beduini manuscrisele au avut parte de o viaþã, am putea spune plinã de aventuri, trecând de la un proprietar la altul, devenind obiecte de tranzacþie comercialã sau lãsate în asteptare pentru descifrare sau comercializare.
Evenimentele legate de aceste manuscrise se desfãsoarã în jurul a trei instituþii situate în orasul Ierusalim: mãnãstirea siro-iacobitã de rit monofizic ( biserica siro-iacobitã este o ramurã a crestinismului care nu recunoaste dogma oficialã crestinã despre dubla natura,umanã si divinã, a lui Iisus, ci numai pe cea divinã), scoala americanã de studii orientale si Universitatea din Ierusalim.
Astfel în 1947 câtiva pãstori din tribul taamnirilor veniti la Bethleem pentru a-si vinde produsele si a-si cumpãra mãrfurile necesare au oferit spre vânzare, unui anticar, câteva manuscrise pe pergamnet, pentru o sumã modestã. Acesta a refuzat si atunci beduinii s-au adresat unui negustor care avea si un atelier de cizmãrie, pentu cumpãrarea bucãtilor de piele. Acest negustor, Halila Iskander, cunoscut si sub numele de Kando, fiind membru al comunitãtii siro-crestine a realizat cã se afla în fata unor manuscrise vechi si îl înstinteazã pe mitropolitul bisericii, Mar Atanasie, care era si staretul mãnãstirii Sfântul Marcu. Acesta nu cunostea limba manuscriselor dar si-a dat seama cu sunt foarte valoroase pentru cã ele proveneau din regiune Qurman, regiune nelocuitã de secole, fapt ce oferea garantia vechimii lor. Staretul a vrut sã ia legãtura cu beduinii dar taamirii plecaserã.
Un timp nu s-a mai auzit nimic despre aceste manuscrise, dar Kando, negustorul a cãrui prãvãlie era cãutatã de beduini, a fost înstiintat sã-i anunte pe pãstori cã staretul era interesat de cumãrarea bucãtilor de piele.
Astfel s-a reusit cumpãrarea unora dintre aceste manuscrise, unele de cãtre staretul Atanasie iar altele, mai putine de cãtre profesorul Sukenik de la Universitatea din Ierusalim., în total sapte suluri.
Douã dintre suluri cuprindeau fragmenete ale aceluiasi manuscris asa-numitul Statut al comunitãþii iar printre celelalte se afla textul complet al Cãrþii prorocului Isaia. De pe un sul prost conservat oamneii de stiintã au descifrat numle Lamateh si l-au intitulat Apocalipsul lui Lamateh, ca mai apoi dupã ce a fost desfãsurat si restaurat sã primeascã numele de Apocriful Genezei cãci continea povestea înfloritã a Cãrtii Facerii din Biblie.
Profesorul Sukenik este cel dintâi care a publicat descrierea primelor manuscrise, în 1948 sub titlul Sulurile tãinuite. Prima editie integralã a textelor celor sapte suluri a apãrut mult mai târziu, dupã moartea profesorului Sukenik, sub îndrumarea elevilor si colaboratorilor sãi care i-au continuat munca, în special a fiul sãu Ygal Yadin. Au apãrut întâi descrierea primelor sase suluri în ebraicã si mai apoi al saptelea în englezã, acestea fiind o micã parte a textelor cunoscute sub numele de „Manuscrisele de la Marea Moartã“.
În decursul timpului stareþul mãnãstirii Sfântul Marcu, Atanasie, înþelegând valoarea adevãratã a manuscriselor a continuat cercetarea pesterilor din desret cu ajutorul oamenilor mãnãstirii si desi a declarat cã nu a mai gãsit nimic, este posibil sã fi gãsit totusi fragmentele ce lipseau din manuscrisele achizitionate, precum si alte materiale, pe care mai târziu le-a oferit spre verificarea competenã specialistilor, pentru a se convinge încã o datã de autenticitatea lor, dar declarând cã aceste manuscrise au fost gãsie în incinta mãnãstirii. Era poate o mãsurã de protectie, pentru ca acestea sã nu intre în posesia statului pe teritoriul cãruia fuseserã gãsite.
Nu se stie însã câte manuscrise s-au pierdut în perioada lungã a cãutãrilor de cãtre pãstorii seminomazi care nu stiau sã le mânuiascã pentru a le proteja si a nu le deteriora si pentru care ele reprezentau doar o sursã de venit.
O bunã bucatã de vreme aceste cãutãri de noi manuscrise si descifrãri ale manuscriselor deja cunoscute au trenat desi în zonã se gãseau multe institutii stiintifice specializate în filologie clasicã si studii biblice. O explicatie ar fi frãmântãrile politice ce aveau loc în zonã si aparitia celor douã state noi, Iordania si Israel care au împãrtit în douã orasul Ierusalim si astfle institutiile s-au trezit despãrtite unele de altele, comunicarea fiind îngreunatã de problemele politice.
În anii care au urmat de la descoperirea primelor manuscrise au fost cercetate în jur de 300 de pesteri, naturale sau sãpate de mâna omului; multe dintre acestea erau goale. În circa 30 de pesteri s-au gãsit resturi de culturã materialã de interes minor pentru stiinþã dar în alte 11 pesteri din regiunea Qumran si de la Wabi Murabb’at ca si în ruinele mãnãstirii Sfântul Sava s-au gãsit depozite de manuscrie de valoare, achizitionate fie de la beduini, fie de la negustori care le cumpãraserã de la pãstorii taamiri.
În total au fost descoperite asemenea mansucrise (precum si monezi si alte obiecte ) în jur de 40 000 fragmente reprezentând vestigiile a aproximativ 600 de cãrti, scrise în piele (pergamnet), papirus si tablete de cupru în opt limbi si dialecte, texte cuprinzând o perioadã de un mileniu( secolul al III-lea î.e.n. – secolul al VII-lea e.n.).
Cele sapte mansucrise din prima pesterã (achizionate în mare parte de stareþul Atanasie si pe de altã parte de profesorul Sukenik) sunt însã printre cele mai importante.
La studierea manuscrisselor descoperite în desertul Iudeii au participat paleografi, arheologi, filologi istorici, cercetãrori ai artei antice, etc.
Compararea acestor manuscrise cu altele gãsite cam în aceasi regiune, cu caractere asemãnãtoare, la fel de vechi, precum si cu alte documente decoperite de-a lungul secolelor poate conduce la concluzia cã manusscrisele ascunse în împrejurimile Mãsii Moarte de comunitatea din Qurman au fost scoase la diferitt date, însiruite de-a lungul secolelor. Se poate însã cã nu fiecare descoperirre sã fi fost consemnatã în scris si nu toate au ajuns pânã în zilele noastre. Printre manuscrisele asemãnãtoare putem da exemplu manuscrisele descoperiet în 217 în apropiere de Ierihon, de cãtre Origene, teolog vestit al crestinismului primitv, manuscrise continând o versiune greacã a CãrtiiPasalmilor alãturi de alte cãrþi în greacã si ebraicã, într-un vas de argilã si scrisoarea mitropolitului nestorian la Seleuciei, Timotheos , miytropolitului Sergios al Elamului în care aratã o întâmplare asemãnãtoare cu cea din Qurman : decoperirea într-o pesterã, lângã Ierihon, de cãtre niste vânãtori, a unor cãrti, printre care peste 200 de psalmi ai lui David, unele versete ale Bibliei si citate din Noul Testamnet.
Deci se pot trage douã concluzii din descoperirile fãcute. Una ar fi existenþa unei „secte a pesterilor“ în regiune Mãrii Moarte, dovezi în acest sens întinzându-se pe douã milenii, ea fiind atestatã în timpul domniei împãratului Augustus (anul 31 î.e.n – 14 e.n) apoi descoperirea lui Origene din anul 217 a manuscriselor din peºterile de lângã Ierihon, iar în anul 800 mitropolitul Timothes relateazã despre descoperirea unor manuscrise într-o încãpere sãpatã în stâncã si în fine descoperirea tot în vase de lut a manuscriselor din pesterile din regiunea Qurman, nu departe de Ierihon, a celebrelor Manuscrise de la Marea Moartã.
Altã concluzie este legãtura care ar exista între comunitatea din Qurman si secta karaimilor. Aceastã ipotezã pare a fi confirmatã de un manuscris din Qurmna care este o versiune mai veche a unui manuscris al karaimilor gãsit înt-o sinagogã din Cairo. Existã asemãnãri evidente între ideologiile comunitãtii din Qurman si secta iudaicã a karaimilor–care îsi spuneau Fii Bibliei–, care a apãrut în secolul al VIII-lea în Asia Micã, rãspândindu-se apoi în Egipt, Spania, Crimeea, Caucaz, Lituania.
Numele de Qurman nu figureazã în Biblie si nici în vechea toponimie a Palestinei. Unii cercetãtori sunt de pãrere cã acesta este traducerea arabã a denumirii ebraice Gomora.
Când au fost folosite prima oarã peºterile din regiune nu se stie. Este sigur cã ele au fost abandonate în anul 70 în timpul rãscoalei împotriva stãpânirii romane. În Iordania pe o terasã de marmurã de lângã Marea Moartã s-au descoperit ruinele unei clãdiri mari, cu multe încãperi, cu construcþii anexe, cisterne, apeducte, precum si încãperi de copiat manuscrise. Numele arab al locului este Khirbet Qurman adicã ruinele Qurman. S-au descoperit aici 1100 de amfore, în apropiere un cimitir cu 1000 de morminte, monede din perioada primilor procuratori ai lui Augustus si pânã la izbucnirea rãscoalei din anul 67. Se pune întrebarea cine erau locuitorii asezãrii din regiunea Qurman. Probabil cã acestia nu locuiau tot timpul în pesteri ci numai în vremuri vitrege si tot acolo îsi ascundeau si manuscrisele în vase de lut. La micã distanþã de vechile clãdiri s-a descoperit o pesterã artificialã în care se aflau mii de fragmnete de manuscrise în ebraicã si arameicã, provenind de la 400 de cãrti, bibliotecã a comunitãtii din Qurman. Autenticitatea acestor texte nu pooate fi pusã la îndoialã deoarece falsificarea lor ar fi imposibilã iar testele cu carbon 14 au dovedit vechimea lor.
Cel mai important manuscris îl constituie Statutul comunitãþii (initial primise alt nume: Manual de disciplinã). Fragmente ale aceluiasi text, mai mult sau mai putin îngrijite, au fost descopreite în mai multe pesteri ceea ce dovedeste cã reglementa viata cominitãtii si cã era socotit deosebit de important dacã la ivirea unei primejdii fiecare cãuta sã-si punã la adãpost propiul exemplar.
Stautul vorbeste desprre un întemeietor, obiect al veneratie membrilor comunitãtii, cãruia i se spune „învãtãtor al dreptãtii“ sau „unicul Legiuitor“. Membrii comunitãtii practicau unele ritualuri care se reîntâlnesc mai târziu la crestini, precum botezul si masa sfântã. Cecetãtorii au observat imediat asemãnarea cu unele paragrafe din manuscrisul descoperit la Cairo denumit Documentul de la Damasc, document în care se vorbeste de asemenea despre „Învãtãtorul dreptãtii“.
Polemicile, discutiile, interpretãrile, studiul manuscriselor de la Marea Moartã au continuat ani si ani de-a rândul.
Problema cea mai aprig discutatã a fost legãtura dintre comunitatea din Qurman (pe care unii o considera cã ar fi esenieni, altii doar o ramurã a esenienilor ) si crestinismul primitiv. Aceasta deoarece existã o serie de analogii, asemãnãri dintre parcaticile acestei comunitãti si crestinismul primitiv. Asemãnãrile dintre „Învãtãtorul dreptãtii “ care a murit pentru ideile sale cu cel puþin 100 de ani înaintea lui Christos a suscitat dicutii care poate mai continuã. Oricum manuscrisele de la Marea Moartã au declansat adevãrate revolutii în studierea Bibliei si a Noului Testament.
Astfel descoperirea întâmplãtoare a pãstorului nomad a dus la discutii pãtimase legate de controversatele probleme din istoria religiilor: problema originii si a izvoarelor crestinismului.
În cadrul acestor discutii la care participã filologi, paleografi, arheologi, teologi istorici, publicisti de cele mai diferite nuante, si pe mãsura descifrãrii si studierii textelor, a acumulãrii de material faptic s-au conturat trei directii: cei care peldeazã în favoarea legãturii indusolubile între manuscrisele de la Qurman si literatura Nouliu Testament, clericii si teologii ortodosi care vãd în interpretarea continutului manuscriselor o subminare a tezei fundamnetale a religiei crestine privind esenta divinã a lui Christos si unicitatea „revelatie “sale si a treia categorie adeptii asa numitei orientãri „liberale“ sau „istorice“ care se situeazã între celelalte douã. „ Crestinismul nu s-a nãscut din vid “ este premisa de la care pornesc acestia din urmã. Orientarea acestora este limpede: ideologia crestina nu este originalã, cum nu sunt originale nici organizarea socialã si ritualurile comunitãtii crestine primitive. Caracterul specific al crestinismului este dat de esenta divinã a întemeietorului sãu si fapta sa expiatoare.
Informatiile furnizate de Manuscrisele de la Marea Moartã ilustreazã nu numai mediul istoric concret si atmosfera spiritualã în care a luat nastere primele comunitãti crestine, dar aduc si unele date noi cum ar fi cea a „Învãtãtorului dreptãtii“ care nu este mentionat în vreun alt izvor cunoscut. De asemenea aceste manuscrise pun la dispoziþia cercetãtorilor izvoare autentice pentru studierea miscãrilor social politice si ideologice din Siria si Palestina prcum si despre Iudeea.
Diferite stiinte si discipline ( filologia, lingvistica, paleografia –grafia si tehnica scrisului, lexicul, sintaxa limbii vorbite în acea epocã, istoria si evoluti alfabetului–, istoria dreptului –practica juridicã în Palestina, dreptul babilonian, dreptul egiptean–, geografia si toponimia ) gãsesc în textele manuscriselor de la Marea Moartã teren de cerceatre.
Dintre cele 40 000 de fragmente de manuscrise descoperite în regiuena Mãrii Moarte s-a publicat destul de putin. Mare parte a manuscriselor se aflã poate încã în curs de descifrare si editare si nu este exclus sã aparã noi date despre primele comunitãti crestine.
Manuscrisele de la Marea Moartã îsi meritã pe deplin aprecierea de cea mai importantã descoperire arheologicã din perioada postbelicã.
 
Cateva poze...
 

Attachments

  • calendar.gif
    calendar.gif
    52.3 KB · Views: 3
  • hosea-a.gif
    hosea-a.gif
    58 KB · Views: 1
  • psalm-b.gif
    psalm-b.gif
    269.2 KB · Views: 2
super poze. ma laaaaaasi sa le atasez la material? te roooooooooooog !
 
Blestemul Manuscriselor de la Marea Moarta, la tribunal


In urma cu peste 50 de ani, in niste pesteri din desertul Iudeii au fost descoperite absolut intamplator stravechi manuscrise religioase, cunoscute astazi sub denumirea de Manuscrisele de la Marea Moarta. Acum, polemica asupra originii lor a ajuns in fata unui tribunal din New York.

Tot scandalul a inceput in martie 2009, in Greenwich Village, un cartier rezidential din New York, unde fiul profesorului Norman Golb a fost arestat preventiv.

Raphael Golb este fiul autorului cartii "Cine a scris manuscrisele de la Marea Moarta" si este acuzat ca a uzurpat identitatea unui coleg si rival de-al tatalui sau, Laurence Schiffman, presedintele Departamentului de studii iudaice al New York University.

Potrivit acuzatiilor, in urma carora ar putea sta patru ani in inchisoare, Raphael a trimis, un numele lui Schiffman, mai multe mailuri in care profesorul recunostea ca l-a plagiat pe Norman Golb. Schiffman a facut plangere si, in urma anchetei, vinovatul a fost arestat. Le Monde remarca faptul ca totul s-a desfasurat ca intr-un serial de televiziune de proasta calitate.

Contactat de cotidianul francez, Lawrence Schiffman insista asupra faptului ca procedura nu vizeaza absolut deloc chestiunea manuscriselor: 'Nu este vorba de persoana mea impotriva profesorului Norman Golb, nici de statul New York impotriva lui Raphael Golb. Eu doar am depus plangere pentru ca acele acte criminale sa inceteze. Autoritatile sunt cele care au hotarat sa-l aresteze.'

Unul dintre cei mai reputati profesori de istorie iudaica, Norman Golb a studiat indeaproape descoperirea Manuscriselor. In anii '80, el a criticat monopolul care domina acest domeniu de cercetare. Incetineala cu care au fost facute publice documentele arata, in opinia sa, dorinta arzatoare a unor "initiati" de a detine controlul ablsolut asupra interpretarii crestine a acestor texte.

Pentru Norman Golb, a carui pozitie este considerata minoritara, aceste manuscrise reflecta marile curente ale iudaismului din epoca lor si nu conceptiile unui grup aparte. In ceea ce-l priveste, Lawrence Schiffman considera ca ele sunt produsul autorilor si copistilor - unul dintre ele apartinand curentului saducean, elita elena.

Povestea manuscriselor

Potrivit Crestin Ortodox, descoperirea primelor manuscrise in desertul Iudeii a fost pur intamplatoare.

In primavara anului 1947 sau poate chiar 1945, nu se stie cu precizie nici data nici imprejurarile cand a avut loc aceasta descoperire epocala, beduinii din desertul Iudeii pasteau caprele si oile in regiunea Wadi Qurman.

Un tanar beduin, Mohamed eb-Dib (Mohamed Lupul) cautand o capra ratacita de restul turmei a descoperit intr-una din multele pesteri raspandite in zona, niste suluri din piele scrise in ebraica si care mai tarziu s-au dovedit a avea o vechime de peste 2000 de ani.

De la descoperirea lor de catre pastorii beduini manuscrisele au avut parte de o "viata" plina de aventuri, trecand de la un proprietar la altul, devenind obiecte de tranzactie comerciala sau lasate in asteptare pentru descifrare sau comercializare.

Profesorul Sukenik este cel dintai care a publicat descrierea primelor manuscrise, in 1948 sub titlul Sulurile tainuite. Prima editie integrala a textelor celor sapte suluri a aparut mult mai tarziu, dupa moartea profesorului Sukenik, sub indrumarea elevilor si colaboratorilor sai care i-au continuat munca, in special a fiul sau Ygal Yadin.



Au aparut intai descrierea primelor sase suluri in ebraica si mai apoi al saptelea in engleza, acestea fiind o mica parte a textelor cunoscute sub numele de "Manuscrisele de la Marea Moarta".

Fragmentele descoperite alcatuiesc circa 900 scrieri si au apartinut sectei ascetice a esenienilor, care numara circa 4000 de membri.

Scrierile contin cea mai completa copie a cartii lui Isaia, texte de rugaciuni, interpretari biblice, fragmente de poezii, texte de intelepciune, dar si o lista a tuturor locurilor funerare unde erau ascunse obiectele sacre si profane ce alcatuiau tezaurul Templului de la Ierusalim inainte de a fi distrus de catre romani in anul 70 d.Hr.


http://www.ziare.com/lifeshow/magaz...riselor-de-la-marea-moarta-la-tribunal-830604
 
Manuscrisele de la Marea Moartă


Grotele de la QumranManuscrisele care au fost descoperite între 1947 şi 1956 în mai multe grote de lângă Khirbet Qumran datează din perioada 250 î.Hr. - 70 d.Hr. şi au rămas în istorie sub denumirea de "Manuscrisele de la Marea Moartă
 
Back
Top