• Forumul vechi a fost pierdut. Nu mai putem recupera continutul vechi. Va invitam sa va inregistrati pentru a reface comunitatea noastra!

Misterele craniilor de cristal

ramanya

New member
Joined
Oct 28, 2009
Messages
891
Reaction score
0
Pentru ca stau de vreo 2 zile si tot citesc cele cateva sute de titluri de carti in format electronic pe care le am, neputand sa ma hotarasc despre ce anume sa deschid discutia, astazi m-am hotarat. :D Sa vorbim un pic despre craniile de cristal. Aceste vestigii de origine azteca i-au fascinat pana si pe producatorii de la Hollywood, acestia facand din Indiana Jones 4 un film dedicat in exclusivitate prezentarii craniilor. Aici gasiti informatii despre film ( unul destul de bun dupa parerea mea ) http://www.imdb.com/title/tt0367882/
Sa vedem cateva informatii ,,oficiale" despre cele ,,13 cranii misterioase ale umanitatii": ,,In ultimele doua secole, in diferite locuri ale lumii au fost
descoperite 12 cranii realizate din cristal, ametist, topaz, cuart si alte ma teriale dure. O veche legenda indiana spune ca ar trebui sa fie 13 pentru a se schimba complet lumea. Unii cercetatori spun ca cel de-al 13-lea si cel mai mare craniu a fost deja descoperit, altii afirma ca nu se stie inca nimic despre el. De fapt, arheologii si cercetatorii incearca in zadar de multi ani sa afle motivul realizarii ciudatelor obiecte. Vechimea lor a fost estimata la aproximativ 1.000 de ani si nu ar putea fi realizate nici macar cu tehnologia prezentului. Cristalele si craniile constituie o alaturare ce a iscat numeroase presupuneri legate de existenta extraterestrilor. De-a lungul timpului, omenirea a utilizat puterea cristalelor si a pietrelor in scopuri diferite. Cele mai vechi legende despre cristalele magice ne duc la Atlantida. Se presupune ca oamenii acestei rase avansate foloseau cristalele pentru a canaliza si utiliza energia macrocosmica.In practica medicala a multor culturi stravechi, se regaseste portul la gat al amuletelor si talismanelor."

Voi atasa aici 2 texte despre aceste cranii de cristal. Va astept cu pareri si informatii noi daca aveti.
 

Attachments

Un raspuns la prima vedere a materialului postat : o dovada in plus ca extraterestrii exista si ca au fost pe planeta noastra (intervenid benefic si nu distructiv ) .
 
Pai....
.....cele 13 cranii de cristal - nu reprezinta oare cei 13 participanti la CINA CEA DE TAINA ?
Ca erau 12 Apostoli si cu Iisus, in total = 13 persoane.
Si daca s-au descoperit cele 13 cranii inseamna ca s-a implinit un fel de puzzle al umanitatii.
 
cristina, foarte interesanta interpretarea ta. nu ma gandisem la asta, trebuie sa recunosc. Si atunci... oare daca puzzle-ul este complet, sa intelegem ca se justifica eventualele schimbari care vor urma? si daca totusi al 13-lea craniu nu a fost gasit?
 
hmmm daca erau doar 12, intelegeam dar al 13-lea nu ar trebui sa existe. sau ma insel?
 
ramanya said:
cristina, foarte interesanta interpretarea ta. nu ma gandisem la asta, trebuie sa recunosc. Si atunci... oare daca puzzle-ul este complet, sa intelegem ca se justifica eventualele schimbari care vor urma? si daca totusi al 13-lea craniu nu a fost gasit?

Daca luam de buna ipoteza Cristinei ,nici nu v-a fi gasit cel de al
treisprezecilea craniu.Nu se spune ca Isus s-a inaltat ? Cand au intrat femeile in grota ,nu l-au mai gasit .Asa ca .............sa nu ne alarmam de eventualele schimbari.
Corect?
 
Mmmm.... e si asta o varianta. Dar acum ma gandesc... daca s-au strans celelalte 12, e timpul ca cel de-al 13-lea sa coboare a doua oara, nu? Cred ca si asta e o posibilitate...
 
dar unde se gasesc celelalte 12? cine la are? exista poze?
 
dar acolo e numai unul. si am mai vazut la tv inca unul asemanator, dar nu asa de slefuit. dar restul?
 
Legende străvechi sau mai recente, din spaţiul sud-american, vorbesc despre existenţa a 13 cranii de cristal de origine misterioasă care, dacă ar fi reunite, ar putea dezvălui originile şi destinul umanităţii. În lume şi-au făcut apariţia, de la sfârşitul sec. XIX, cel puţin 12 cranii de acest fel, unele dintre ele ajunse în colecţii particulare. Ciudatele obiecte atrag milioane de vizitatori convinşi că acestea ascund mesaje ale unor civilizaţii extraterestre sau dispun de puteri tămăduitoare pentru boli incurabile.
* Ciudata şlefuire împotriva axei rocilor
Nici originea, nici vechimea şi nici destinaţia craniilor de cristal n-au reuşit să fie clarificate până acum. Unii spun că ar fi vorba de artefacte aztece, alţii le consideră mayaşe, dar sunt şi voci care susţin că avem de-a face cu nişte false relicve pre-columbiene, de fapt obiecte confecţionate în Europa secolului al XX-lea, pentru a satisface goana colecţionarilor după rarităţi. Specialiştii care au încercat să determine cu exactitate vechimea acestor obiecte misterioase au eşuat, fiecare metodă folosită indicând o cu totul altă datare: de la 1400 până la 3600 de ani. În deceniul al optulea al mileniului trecut, în laboratoarele Hewlett-Packard a fost analizat cel mai cunoscut dintre craniile de cristal, cel care poartă numele Mitchell-Hedges, după presupusul său descoperitor. Concluziile nu au fost concludente, ba chiar au alimentat speculaţiile privind originea nepământeană a obiectului. Asta pentru că, potrivit experţilor, craniul de aproape 6 kilograme a fost sculptat împotriva axei cristalului, procedură extrem de dificilă, deoarece, la prelucrarea în sens invers axelor sale, materialul se sparge în bucăţi foarte mici. Or, după cum susţine John Rowen, şeful catedrei de cristalografie şi mineralogie de la Universitatea din Pasadena, pentru civilizaţia prehispanică, acest tip de şlefuire era imposibilă, în lipsa unor unelte moderne, făcute din diamant sau rubin. S-au luat astfel în calcul supunerea cristalului la eroziunea nisipului sau modelarea lui cu ajutorul…mâinilor goale, metode care ar presupune însă o durată de câteva secole! Până la urmă, în 2008, unul dintre cranii a fost examinat la microscopul electronic, concluzia formulată de profesorul Ian Freestone de la Universitatea Wales din Cardiff fiind: obiectul realizat dintr-o rocă de origine braziliană a fost şlefuit cu carborundum (material abraziv sintetic), cu ajutorul unui dispozitiv similar “roţii tocilarului”, instrument specific bijutierilor din Europa secolul al XIX-lea, dar inexistent în America pre-columbiană. “Toate aceste dovezi sugerează că obiectul nu este atât de vechi pe cum se crede şi că nu are cum să aibă origini aztece” a sublinat profesorul Freestone.
* Oare provin din Atlantida sau din Cosmos?
Despre locuitorii misterioasei Atlantide se povesteşte că ar fi folosit cristaluri pentru a canaliza, amplifica şi utiliza energia cosmică, procedeu ce avea să le aducă şi sfârşitul. De aici s-a născut şi ideea că enigmaticele cranii ar constitui dovezile existenţei continentului dispărut. S-a avansat, de asemenea, teoria potrivit căreia misterioasele cristaluri ar ascunde indicii despre o civilizaţie inteligentă care ar trăi în adâncul pământului. Alte piste au vizat originea extraterestră a straniilor obiecte, acestea înmagazinând informaţii preţioase despre civilizaţia care le-a fabricat sau despre trecutul şi viitorul omenirii pe Terra. Drept urmare, diverşi posesori de capacităţi paranormale au căutat să ajungă la datele respective prin meditaţie în preajma craniilor, însă fără rezultat. Asta deşi sunt mulţi cei care susţin că au experimentat tot felul de senzaţii (amorţeli, înţepături) în vecinătatea cristalurilor care îşi schimbă culoarea, se aburesc uşor, scot sunete ciudate şi transmit energii pozitive ce vindecă boli cronice. Se spune chiar că ar exista momente în care în interiorul craniilor se pot vedea imagini cu munţi şi temple, o altă ciudăţenie fiind aceea că obiectele şi-ar păstra temperatura constantă, în jur de 21 de grade, chiar introduse în frigider.
* Indiana Jones intră pe fir
Poveştile care circulă pe seama craniilor de cristal răspândite prin lume stă şi la baza filmului "Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull”, lansat anul acesta la Festivalul de la Cannes. Eroul interpretat de Harrison Ford porneşte în căutarea unor artefacte mitice de presupusă origine mayaşă sau aztecă, despre care se spune că ar poseda puteri paranormale, de vindecare a bolnavilor şi chiar de înviere a celor morţi. Craniile sunt râvnite şi de agenţii sovietici care, în frunte cu savanta Irina Spalko (Cate Blanchett), vor să le folosească pe post de „armă psihică”. Evident, stăpânii craniului de cristal se dovedesc a fi nişte extratereştri care au ghidat evoluţia speciei umane din zorii civilizaţiei. În final, reunirea craniilor de cristal duce la încheierea misiunii alienilor care părăsesc Pământul.
* Culori diferite, dar aceeaşi energie transmisă
Exploratorul britanic Frederick Mitchell-Hedges – după care avea să fie botezat cel mai popular dintre craniile de cristal cunoscute- a pretins că fiica sa, Anna, a dat peste ciudatul obiect în 1924, chiar la împlinirea vârstei de 17 ani, între vechi ruine mayaşe de la Lubaantun, în Belize. Craniului de dimensiunile unuia feminin îi lipsea mandibula mobilă, care a fost descoperită trei luni mai târziu, la câţiva metri distanţă. Mitchell-Hedges a spus că, iniţial, a oferit craniul localnicilor, dar că ei i l-au dat în dar, în semn de bun rămas. Cercetări ulterioare au scos la iveală faptul că Mitchell-Hedges a intrat în posesia cristalului abia în 1943, deşi Anna, căreia i-a rămas moştenire, a continuat să susţină versiunea tatălui său. Ea a depozitat artefactul într-o bancă, apoi a decis să-l prezinte publicului, în mai multe turnee, contra cost. Craniul Mitchell-Hedges reprezintă fidel modelul uman, cu unele neregularităţi ale pomeţilor. El se înrudeşte, ca fineţe a realizării, cu Craniul din Cuarţ Roz, descoperit în apropiere de Honduras. Acesta este mai mare decât cel Mitchell-Hedges şi are, de asemenea, mandibula mobilă. Dincolo de asemănare, obiectele par să depoziteze acelaşi fel de energie, ceea ce-i face pe amatorii de senzaţional să susţină că pot comunica între ele. Celebre sunt şi Craniul de Cristal Britanic (expus la un muzeu londonez) şi Craniul de Cristal Parizian, despre care se crede că au fost aduse în Europa în 1890, de către negustori mexicani. Cele două sunt similare ca dimensiuni şi execuţie, cum şi Craniul de Cristal Maya (descoperit în Guatemala, în 1900) şi Craniul de Ametist (provenit din Mexic) au multe trăsături comune. Cunoscut – graţie turneelor proprietarei lui, Joke Van Dietan, care susţine că are proprietăţi tămăduitoare- este şi Craniul ET, realizat din curaţ fumuriu şi descoperit la începutul secolului XX în America Centrală. El a fost astfel botezat din cauza formei sale ţuguiate şi a orbitelor mari, care trimit cu gândul la imaginea unui extraterestru.
* Sfârşitul lumii poate fi prevenit
Experţii care au analizat craniile expuse la British Museum din Londra, la Muzeul Quai Branly din Paris şi la Institutul Smithsonian din Washington au ajuns la concluzia că filiera de provenienţă îl are în centru pe comerciantul de antichităţi Eugène Boban-Duverge, care a stat 20 de ani în Mexic. El a pretins că vestigiile sunt autentice şi a întreţinut legenda celor 13 cranii care, odată reunite, ar putea prevesti viitorul omenirii sau ar putea preveni sfârşitul lumii (prevăzut de mayaşi pentru 2012). Există însă şi varianta potrivit căreia în ziua în care acestea se vor afla laolaltă, imperiul aztec va renaşte. Alte versiuni vorbesc despre cele 12 lumi extraterestre care au ajutat la ridicarea a patru mari civilizaţii: Lemuria, Mu, Mieyhun şi Atlantida. Nepământenii şi-ar fi înmagazinat cunoştinţele în craniile de cristal, depozitându-le pe Terra într-o piramidă numită “Arcada”. Craniile ar fi fost înstrăinate de preoţii azteci după Conquista spaniolă, fiind necesară separarea lor, deoarece dispuneau de o putere mult prea mare pentru a fi utilizată cu înţelepciune de către oameni.
* Sunt mulţi cei care cred că, indiferent de provenienţă, craniile de cristal pot ajuta la trezirea conştiinţei, permiţându-le, totodată, iniţiaţilor să pătrundă, în transă, într-o altă dimensiune. De altfel, despre craniile de mici dimensiuni se crede că ar putea fi autentice obiecte religioase, existând numeroase reprezentări ale lor pe vestigii aztece. Arheologul Michael E. Smith a şi vorbit despre un asemenea mic craniu găsit într-un sit aztec din Valea Mexicului.
http://www.independent-al.ro/mistere/ce-ascund-cele-13-cranii-de-cristal.html
 
Pana si producatorii de seriale SF, in cazul nostru Star Gate SG1, au avut un episod prin care un astfel de craniu de cristal, te putea teleporta in alt univers si in alt timp!
 
Old DG said:
Pana si producatorii de seriale SF, in cazul nostru Star Gate SG1, au avut un episod prin care un astfel de craniu de cristal, te putea teleporta in alt univers si in alt timp!


Foarte greu de cernut adevarul de fantezie .
 
Craniile de cristal – mostenirea unei culturi disparute?



Obiectele arheologice produse de alte civilizatii, in afara celor europene, sunt invaluite intr-o aura de mister, ceea ce le face mult mai atractive in ochii anticarilor sau a colectionarilor de arta, totul pe fondul distantei culturale dintre civilizatii. Cazul craniilor de cristal care au inceput sa “curga” de la descoperirea primului obiect de acest fel, ilustreaza intr-o maniera originala acest aspect al cautarilor arheologice asupra civilizatilor mexicane pre-hispanice.

Obiectele arheologice produse de alte civilizatii, in afara celor europene, sunt invaluite intr-o aura de mister, ceea ce le face mult mai atractive in ochii anticarilor sau a colectionarilor de arta, totul pe fondul distantei culturale dintre civilizatii. Cazul craniilor de cristal care au inceput sa “curga” de la descoperirea primului obiect de acest fel, ilustreaza intr-o maniera originala acest aspect al cautarilor arheologice asupra civilizatilor mexicane pre-hispanice.

Din dorinta de a face cunoscute francezilor produsele materiale ale culturii prehispanice, un comerciant de obiecte de arta, Eugene Boban-Duverge, calatoreste in Mexic, incepand cu anul 1860, de unde se intoarce cu o multime de artefacte, pe care le proclama autentice si pe care incearca sa le vanda la preturi deloc mici. Printre acestea, se pare ca se aflau si doua cranii de cristal, care aveau mentionate ca origine Mexic si Pachuca. O expozitie a fost organizata si multe dintre aceste obiecte au ajuns in colectia particulara a lui Alphonse Pinart. Ulterior, acesta a calatorit in toata lumea, marind considerabil volumul colectiei sale, care numara astazi 3146 piese din Americi si 250 din Oceania. Printre noile sale achizitii, unul a atras atentia in mod particular: un craniu uman sculptat intr-un bloc de cristal transparent, care avea 11 centimetri inaltime, 15 centimetri latime si cantarea 2,750 kilograme. Obiectul a fost expus in muzeele Frantei si in cele din strainatate si a facut subiectul multor materiale aparute in diverse publicatii. Insa originea acestuia a ramas un mare mister. Nimeni nu stia in ce circumstante a intrat acesta in posesia lui Alphonse Pinart.

In 1989, Muzeul Omului din Londra achizitioneaza un alt craniu de cristal, despre a carui origine se banuia ca este azteca, artefact care prezenta o multitudine de similaritati cu cel din colectia Pinart. Insa probabil ca cel mai popular dintre toate craniile de cristal este cel care a ramas cunoscut ca Mitchell-Hedges dupa numele descoperitorului sau. Chiar si dupa studierea sa, craniul a reusit performanta de a-si invalui originile in mister pana in prezent. Chiar si aparitia sa este una extrem controversata. In 1924, in timpul unei expeditii in Lubaantun, Belize, fiica lui Hegdes a descoperit craniul in apropierea unui templu mayas chiar in ziua in care implinea 17 ani. Craniului ii lipsea mandibula, care a fost gasita cateva luni mai tarziu, la cativa metri distanta de locul descoperirii initiale. Mitchell-Hedges sustine ca nu a vrut sa ia artefactul cu el, oferindu-l preotilor locali, insa acestia i l-au oferit cadou de ramas-bun in momentul parasirii locatiei. Pe langa precizia cu care imita un craniu uman autentic, mandibula acestuia era mobila, un lucru mai putin obisnuit pentru un artefact despre care se presupunea ca are o vechime atat de mare. Insa nu la mult timp dupa ce craniul a fost prezentat in public, povestea descoperirii lui a fost infirmata. Anumite voci sustineau ca Mitchell intrase in posesia lui abia in 1943, in urma unei licitatii. Cei doi Mitchell, tata si fiica nu au putut dovedi posesia artefactului inainte de acesta data, neputand explica de ce nu exista fotografii cu acesta si de ce l-au supus atentiei publice cu 19 ani intarziere.

Craniul a fost analizat de multi cercetatori, istorici si chiar specialisti in cristale, care nu s-au sfiit sa sustina ca obiectul isi schimba culoarea, se abureste usor, existand si momente in care in interiorul sau se pot vedea imagini cu munti si temple. De asemenea, unii dintre acestia au marturisit ca artefactul scoate sunete ciudate si poate vindeca boli. Craniul, ramas in posesia Annei Mitchell-Hedges, a fost expus in continuare. Fiica a sustinut pana la finalul vietii varianta tatalui sau, fiind convinsa de faptul ca obiectul avea puteri miraculoase. Cu o greutate de 6 kilograme, acesta parea imposibil de executat de o mana umana, mai ales ca perioada in care se presupunea ca fusese fabricat era lipsita de mijloacele necesare unei astfel de executii minutioase. In anul 1970, un studiu amanuntit a fost realizat in laboratoarele Hewlett-Packard. Concluziile cercetatorilor nu aveau sa ridice deloc valul misterios in care craniul se invelise. Din contra, incertitudinile asupra modului in care a fost creat aveau sa creasca. Cel mai curios lucru legat de acest craniu era faptul ca a fost sculptat impotriva axei cristalului. Cu o duritate de 7 pe scara Mohs, acesta era imposibil de curbat in lipsa uneltelor dure moderne facute din diamant sau rubin, necunoscute pe vremea mayasilor. O alta varianta era ca acesta fusese expus eroziunii nisipului timp de 300 de ani, insa nici aceasta nu parea sa prezinte o prea mare credibilitate.

Legendele craniilor
Interesul asupra craniilor avea sa cunoasca un varf in momentul in care o asa-numita legenda mayasa a inceput sa circule in cercurile pasionatilor. Legenda mexicana pomeneste de existenta a 12 cranii facute din cristal, cranii ascunse in locatii separate inca din vremea Conquistei, iar ca in ziua in care acestea se vor afla laolalta, imperiul aztec va renaste din propria cenusa. Din pacate, pentru cei care vor sa creada in autenticitatea acestei legende, ea nu a fost pomenita pana in secolul XIX, prin urmare este dificil de verificat vechimea acesteia.

Alte surse vorbesc despre mesajul craniilor catre umanitate pe care il atribuie populatiilor amerindiene. La inceput au existat 12 lumi care suportau viata umana. Terra era numita “Planeta copiilor”. Celelalte 11 lumi si-au adunat toate cunostiintele si informatiile intr-un soi de calculator holografic, craniile de cristal. Acesti “antici” au adus cristalele pe Pamant si le-au impartasit oamenilor. Tot ei i-au ajutat pe oameni sa construiasca patru mari civilizatii: Lemuria, Mu, Mieyhun si Atlantida. Cele 13 cranii au fost pastrate intr-o piramida numita “Arcada”. Multe civilizatii puternice au fost gardienii arcadei: olmecii, mayasii sau aztecii. Se pare ca acestia din urma nu au respectat intocmai regulile folosirii acestor informatii, ducand la un dezechilibru care nu mai putea fi controlat. Craniile au fost instrainate de catre preotii azteci dupa conquista spaniola. Acestea trebuiau tinute separat unul de celalalt, deoarece puterea lor era deja mult prea mare pentru a fi utilizata cu intelepciune de catre oameni. Convinsi de faptul ca aceste cranii stocheaza informatii importante pentru omenire, o multime de persoane cu diverse capacitati paranormale au incercat sa le descifreze misterele, insa fara succes. Tot o simpla supozitie a ramas teoria conform careia acestea contineau informatii si imagini ale unor civilizatii exatraterestere, care reprezentau mesajul lor catre omenire. Teoriile care se invarteau in jurul acestor cranii au intrecut orice imaginatie in momentul in care s-a vehiculat faptul ca populatia care transmitea mesaje prin intermediul craniilor nu se afla in exteriorul Terrei, ci chiar in inima acesteia.

Desi numarul craniilor cunoscute pana in prezent a depasit numarul de 13, exista diferente destul de mari intre ele: de la materialul din care sunt fabricate, forma si pana la modul de executie. Daca unele dintre ele au reusit sa uimeasca expertii prin acuratatea si desavarsirea cu care au fost concepute, alte exemplare s-au aratat destul de grosolane ca mod de realizare. Insa asemanarea a cateva dintre ele a dus la ipoteza ca au avut creatori comuni si scopuri asemanatoare. Exista anumite similitudini intre craniul Mitchell-Hedges, craniul de cristal britanic si craniul de cristal parizian, ultimele doua fiind aduse in Europa in jurul anului 1890, se pare, de catre mercenarii americani. Un alt exemplar cunoscut este cel numit “ET”, datorita formei sale un pic mai alungite, despre care se crede ca poate vindeca orice boala. Craniul de cristal din cuart roz este cel mai apropiat ca mod de realizare de cel aflat in posesia Annei Mitchell, atat din punctul de vedere al finetii lucraturii, cat si datorita mandibulei mobile.

Adevarat sau fals?
Inca de la aparitia lor, majoritatea cercetatorilor s-au aratat sceptici cu privire la veridicitatea acestor artefacte. Banuiala ca ele ar fi false a luat nastere inca de acum 10 ani, insa imposibilitatea de a demonstra acest lucru din punct de vedere stiintific a permis continuarea acestei isterii. In cele din urma, stiinta a anuntat invingatoare: toate craniile de cristal sunt falsuri executate in secolele XIX si XX! Mitul unor civilizatii mai avansate si a unor inteligente extraterestre a fost inca o data demontat. Cercetatorii al caror raport a fost deja publicat in Journal of Archaeological Science au reusit sa creeze un astfel de craniu, folosind insa tehnici moderne sofisticate. Rezultatele au demonstrat ca un astfel de craniu nu putea fi realizat cu tehnologia de care dispuneau civilizatiile precolumbiene. Testele cu raze X efectuate asupra celor doua artefacte au aratat ca acestea au fost slefuite cu un material sintetic numit carorundum, material care a fost inventat in secolul XX. Cel mai probabil, craniile de cristal au fost realizate in perioada de dupa cel de-al doilea Razboi Mondial, mai precis in anii '50. Unul dintre coordonatorii studiului care a dus la acest rezultat, Ian Freestone, a declarat:
“Nu stim cine a realizat falsurile. Acesta este un mister pe care poate nu il vom dezlega niciodata. Ceea ce s-a sperat prin aceste teste, a fost inlaturarea speculatiilor care inconjurau, de decenii, povestea craniilor de cristal precolumbiene”.

Nici sursa materialului nu a putut fi identificata cu precizie pana in prezent, insa se pare ca acestea au fost fabricate pentru a satisface cererea colectionarilor epocii. Anumite cranii au fost taiate si slefuite cu ajutorul unor discuri abrazive de forma rotunda, folosite de bijutierii europeni din secolul XIX. Oamenii de stiinta au analizat cu atentie sporita suprafata acestor cranii si a devenit foarte clar pentru acestia faptul ca obiectele au fost slefuite cu un obiect rotund, probabil ceva asemanator unei roti, insa se stie cu certitudine ca aztecii nu au folosit niciodata roata. Mai mult decat atat, faptul ca au folosit unelte din fier pentru a le fabrica este pentru experti inca o dovada a faptului ca sunt falsuri, deoarece acest metal era necunoscut populatiilor bastinase inainte de conquista spaniola.
 

Attachments

  • craniile-th[1].jpg
    craniile-th[1].jpg
    3.4 KB · Views: 4
Back
Top