• Forumul vechi a fost pierdut. Nu mai putem recupera continutul vechi. Va invitam sa va inregistrati pentru a reface comunitatea noastra!

Preoti si calugari

ceva ce merita citit
View attachment 4
Parintele Arsenie Boca
CARAREA IMPARATIEI
Capitolul 1: Cele mai bune vremi de mântuire
Iată dovada istorică
Măsurile
Antihrist
Sfânta Liturghie mai ţine lumea
Proorocul de foc
Sfânta Cruce pe cer
Iată dovada istorică
La anul 313 de la Hristos împăratul Constantin dă edictul de la Milano, prin care
recunoscu creştinismul printre religiile de stat. Mare bucurie în creştinătate! Dar cum au
scăpat creştinii de grijă, cum au trecut din ilegalitate la libertate, la persoană juridică,
viaţa morală a creştinilor începu să se destrame. Cum şi-au primit averile înapoi, urmaşii
mucenicilor, puţini au mai rămas ca să nu se încovoaie cu dragostea mai mult spre lumea
aceasta (a stomacului). Deci, de îndată ce au ieşit de prin găurile pământului
(catacombele) la larg, de îndată ce-au scăpat de prigoanele cezarilor, într-un cuvânt de
îndată ce au ieşit din împreunarea de jertfă a vieţii, când adică nu mai era o primejdie a
mărturisi creştinismul pe faţă, s-a întâmplat că şi dragostea de Dumnezeu şi grija de
suflet până la aşa măsură răciseră, încât au început a se lua după un rătăcit, Arie, care
tăgăduia dumnezeirea Mântuitorului, chiar piatra de temelie, prin care stă sau cade
cineva din creştinism. De îndată ce creştinismul, mai bine zis creştinii, fură lăsaţi la larg,
se înmulţi şi înclinarea de a cădea din creştinism. Nu ştiu cum, dar parcă nu e nimic în
lume fără o rânduială, a venit şi pentru aceştia o căpetenie după care să se ia.
Parcă de aici începe judecata, care desparte oile de capre. Ar fi fost mirare să nu
se arate o atare ispită de necredinţă de vreme ce, odată cu împăratul Constantin, au trecut
cu numele la creştinism două treimi din imperiu. Era la modă să ai credinţa împăratului,
deşi toţi aceşti creştini cu numele, cu puţin înainte, s-ar fi îngrozit de primejdiile
mărturisirii lui Hristos. Nu e deci de mirare ca toţi aceştia, la care se mai adaugă şi
urmaşii lui Constantin, ba chiar şi mulţi episcopi, să se trezească la un moment dat
mărturisind o credinţă alături de creştinism, tot una cu credinţa. Nu e greu de a înţelege
cum devin lucrurile astfel. Când viaţa aceasta e încurajată de statornicia bogăţiei, de
negrija întâmplărilor, omul se strică. Iar o viaţă de patimi strică şi mintea, care odată
stricată nu mai deosebeşte adevărul de minciună sau binele de rău, ci le zice tocmai
invers ... răului bine şi minciunii adevăr. Încetând prigoanele aşa se stricaseră purtările
creştinilor şi aşa se întindea tăgăduirea dumnezeirii Mântuitorului încât, zice un istoric al
vremii, că dacă Dumnezeu n-ar fi trimis pe sfinţii Vasile, Grigorie şi Ioan ar fi trebuit să
vină Hristos a doua oară, că fărădelegile grăbesc judecata. Iar un filozof creştin din
vremea noastră, făcând o supraprivire asupra istoriei creştinismului, la fel găseşte că
creştinii au trecut cu succes prima ispită ridicată împotriva creştinismului, ispita
persecuţiilor, dar n-a trecut cu acelaşi succes şi ispita a doua, a triumfului (asupra
păgânismului). E şi explicabil: prima ispită a întâlnit în faţă creştini adevăraţi, care se
hotărâseră într-un fel cu viaţa aceasta s-o jertfească pentru Dumnezeu, pe când ispita a
doua a găsit în faţă o mare turmă dintre care o bună parte erau numai creştini cu numele
(figuranţii). Dar iată cum a descâlcit Providenţa lucrurile: pentru cei credincioşi a trimis
pe sfinţi iar pentru figuranţi şi îndeosebi pentru arieni a trimis pe Iulian Apostatul, care
din creştin s-a declarat păgân şi vrăjmaş al lui Hristos. Ba ca să-şi bată joc de o
proorocie a Mântuitorului, a întreprins un război la Ierusalim ca să zidească Templul lui
Solomon. Într-o luptă însă, s-a trezit cu o săgeată otrăvită în piept care l-a îngrozit şi l-a
făcut să strige: "M-ai învins Galileene". Deci toţi cei ce tăgăduiau dumnezeirea
Mântuitorului, ca să facă pe placul împăratului apostat, ca să fie "la modă", s-au lepădat
de creştinism. Dar parcă era un făcut; toţi cei ce s-au lepădat de Hristos nu se mulţumeau
numai cu lepădarea lor ci mai vreau şi lepădarea altora. Iar dacă aceia se împotriveau
vrajba era gata şi începea prigoana. Iată focul în care se lămuresc credincioşii. Iată firul
de legătură cu înaintaşii lor, mucenicii.
Sunt vremuri, şi împrejurări în toate vremurile, când spunând adevărul şi
propovăduind îndreptarea îţi poţi pune viaţa în primejdie de moarte. Aşa s-au întâmplat
lucrurile în zilele lui Ioan Botezătorul şi a lui Irod şi aşa s-a întâmplat în zilele Sfântului
Ioan Gură de Aur şi a împărătesei Eudoxia, fiindcă Ioan cerea dreptul văduvei împotriva
împărătesei. Sfântul Ioan Gură de Aur a zis odată, apărând văduva, cuvintele acestea:
"iarăşi se tulbură Irodiada, iarăşi cere pe tipsie capul lui Ioan". Pentru curajul său de a
apăra săracul împotriva bogatului Sfântul Ioan a trebuit să ia calea exilului, prigonit de
împărăteasă, până când, sfârşit de puteri, a murit pe drum. Iar Eudoxia era ariană.
Un creştinism fără recunoaşterea lui Iisus Hristos ca Dumnezeu şi stăpân al lumii
nu-ţi obligă viaţa la a o face mai curată. Iar cu cât viaţa se face mai necurată cu atât te
întuneci dinspre Dumnezeu, până la a-L tăgădui cu totul şi a I te face vrăjmaş declarat.
Viaţa trăită fără grijă, numai pământeşte, la asta te duce.
Spre o atare stăvilire a răutăţii a trimis Dumnezeu pe Sfinţii Trei Ierarhi. Ei sunt
sarea care opreşte firea omului de a se împuţi cu totul. E de la sine înţeles că firea
omenească, povârnită spre păcat, tocmai de aceea nu-i prea poate suferi. Dar lor nu le
pasă că nu-s pe placul lumii. În ei arde luminos înainte misiunea pe care le-a dat-o
Dumnezeu, de a fi sare făpturii şi martorii lui Dumnezeu între oameni. Ca să scurtez
vorba, aleg din viaţa Sfântului Vasile câteva momente de mare înălţime morală prin care
se dovedeşte a fi cu adevărat mare dascăl al lumii şi ierarh. Era prin anul 372 când însuşi
împăratul Valent a mers în Cezareea Capadociei unde păstorea Sfântul Vasile cu gând
să-l abată de la dreapta credinţă la arianism. Sfântul Vasile i-a răspuns liniştit şi
cuviincios că ţine credinţa pe care au mărturisit-o Sfinţii Părinţi la Niceea (325) şi că
nimeni nu are putere să dea altă mărturisire de credinţă peste aceea. Primind un atare
răspuns împăratul Valens căuta pricina ca să-l exileze pe Sfântul Vasile ştiin că numai el
susţine dreapta credinţă în Asia Mică şi că dacă n-ar fi el pe ceilalţi uşor i-ar putea
câştiga fie prin momeli fie prin înfricoşări.
Împăratul l-a dus cu sine pe Modestus, prefectul pretorienilor (siguranţa
împăratului) şi pe episcopul Evippius din Galatia care era arian. Pe acesta l-a dus ca să
provoace scandalul ca apoi prefectul să poată interveni cu armata. Evippius a vrut să
slujească într-o biserică din Cezareea dar Sfântul Vasile nu l-a lăsat până când nu va
subscrie afuriseniile date de soborul de la Niceea asupra arienilor. Acela s-a plâns
împăratului care a trimis la Sfântul Vasile pe prefectul pretorienilor ca să-l atragă la
arianism iar dacă nu va putea cu binele să-l înfricoşeze cu ameninţări.
"Ce îndrăzneală ai tu să te împotriveşti religiei împăratului" - îi zise prefectul?
"Eu nu văd nici o îndrăzneală şi nu văd care este religia împăratului ca să mă
împotrivesc ei. Eu ştiu că şi împăratul e creat de Dumnezeu ca şi mine şi prin urmare şi
el trebuie să aibă aceeaşi religie pe care o am şi eu şi credincioşii mei". Prefectul începu
cu ademeniri zicând: "Uite n-ai vrea tu să fii în mărire asemenea împăratului? O vei
putea avea dacă vei mărturisi şi tu credinţa împăratului". Sfântul Vasile îi răspunse:
"Amândoi suntem creaţi după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu dacă suntem
asemenea împăratului. În ce priveşte mărirea, aceasta se va vedea numai în viaţa
viitoare. Apoi spune tu dacă o va avea acela care face voia lui Dumnezeu sau acela care
lucrează împotriva Lui". "Dar nu te temi de relele ce pot să vină asupra ta" - îi zise
prefectul? "Eu nu mă tem de rele pentru că ştiu că Dumnezeu nu va îngădui mai multe
decât sunt de trebuinţă pentru ispăşirea păcatelor mele". "Dar ştii că împăratul poate să-ţi
facă atâta rău cât tu nu vei putea răbda?" "Ce anume ar putea să-mi facă împăratul" -
întreabă Sfântul Vasile liniştit? "Să te despoaie de averi, să te exileze, să te ucidă chiar".
La acestea Sfântul Vasile râse zicând: "Toate acestea împăratul nu mi le poate face.
Astfel nu mă poate despuia de averi fiindcă m-am despuiat demult eu însumi, aşa că azi
n-am nimic. Nu mă poate exila unde să nu fie Dumnezeu de faţă. Apoi cu moartea nu-mi
poate face alta decât să mă trimită mai degrabă la viaţa pe care atât de mult o doresc.
Spune deci stăpânului tău, împăratului, că dacă n-are alte rele cu care să mă înfricoşeze,
de acestea de până acum nu mă tem şi nici gând n-am să-i fac lui pe voie împotriva lui
Dumnezeu". Prefectul pretorienilor spuse împăratului totul şi încheie cu aceste cuvinte:
"De către căpetenia acestei Biserici suntem biruiţi: Ameninţărilor este superior, decât
cuvintele e mai tare, iar decât ademenirile este mai puternic" (Minis superior est,
sermonibus firucior, verbogum blandi, tiis fortior). Dacă i-am zis: "Niciodată n-am
văzut om ca dumneata" ştiţi ce mi-a răspuns? "Poate că niciodată n-ai văzut episcop"!
Împăratul se aprinse de mânie şi zbieră înfuriat: "Să fie exilat numaidecât!!" Şi însuşi se
apucă să scrie mandatul de exilare, dar de trei ori i se rupse peniţa şi nu putu scrie.
Împăratul crezu că acesta este un semn de sus şi de data aceasta lăsă mânia pentru mai
târziu. Reîntors la Constantinopol, din nou încercă să scrie mandatul de exilare pentru
Sfântul Vasile dar fără de veste i se îmbolnăvi copilul cel mai mare şi se zbătea ca-n
ghearele morţii şi nu se linişti până ce nu-şi propuse să lase pe arhiepiscopul din
Cezareea în pace.
Iată părinte al Bisericii, mare dascăl al lumii şi ierarh. Iată ucenic umblând liniştit
pe marea înfuriată. Iată stâlp nemişcat de talazuri, iată linişte şi modestie neclintită de
vifor, iată om dintre noi străbătând veacurile şi întărindu-ne pe noi în liniştea cea mai
presus de fire, că tot Dumnezeu este la cârma lumii.
Cercările i-au dovedit pe sfinţi iar sfinţenia este superioară vieţii şi morţii. Amin.
Măsurile
"Cine nu se leapădă de sine, nu poate să vină după mine." Cine nu poate să
întrebe şi cine nu se poate pleca sfatului unui părinte duhovnicesc, sau nici măcar nu-l
caută, nu găseşte pe Iisus. Dacă totuşi vrea să se ţină de urma lui Dumnezeu, dar fiind cu
inima şi mintea întinate de plăcere şi mândrie, dă de înşelăciuni. De aceea-s rânduiţi
duhovnicii, să cumpănească duhurile ce le străbat mintea, să cunoască măsurile fiecărui
ins şi încotro îi înclină cumpăna.
Încă de mult mărturisea Proorocul Iordanului că: "Nu poate un om să ia nimic,
dacă nu i s-a dat lui din Cer". Dar tot aşa zic şi cei înşelaţi. Cum să prindem înşelăciunea
din urmă? Foarte uşor de prins. Cei ce cu adevărat au darul de la Dumnezeu, vin la
duhovnici să-i întrebe, pe când cei înşelaţi nu vor să vină şi se ţin pe sine mai presus de
orice dar. Ei nu mai ştiu că fără de smerenie, nu dai de Dumnezeu ci de înşelătorul; fără
întrebare nu intri pe poartă, ci sari pe aiurea şi cu tâlharii te socoteşti. Râvna fără
întrebare şi părerea sar măsura.
În fiecare ins a închis Dumnezeu chemarea către tot rostul şi lucrul, pe care - la
vreme - le va avea între oameni astfel: "El a dat pe unii să fie Apostoli, pe alţii prooroci,
pe alţii binevestitori, pe alţii păstori şi învăţători. Spre desăvârşirea sfinţilor, la lucrul
slujbei, spre zidirea la trupul lui Hristos, până când toţi vom fi ajuns la unirea credinţei şi
a cunoştinţei Fiului lui Dumnezeu, la starea bărbatului desăvârşit, la măsura plinirii
vârstei lui Hristos. Ca să nu mai fim copii şi jucăria valurilor, purtaţi încoace şi încolo de
orice vânt şi învăţătură, prin înşelăciunea oamenilor, prin vicleşugul lor, spre uneltirea
rătăcirii, ci fiind credincios adevărului, prin iubire să sporim întru toate, pentru El care
este capul - Hristos." (Efeseni 4, 11-15).
El uneşte cele învrăjbite, El ne măsoară darul, El ne cheamă la lucru la vie, El ne
ajută pe fiecare în parte - dacă nu uităm să-l chemăm -; iar pentru desăvârşirea obştei El
luminează slujitorii.
Sunt între cei trimişi de Dumnezeu şi oameni care au darul să vadă dincolo de
zare, să audă graiuri şi cuvinte mai presus de fire. Dar aceştia, la vreme de mare
însemnătate pentru ei, când li se deschide ochiul vederii şi urechile auzirii celor de
dincolo, să nu întârzie a căuta povăţuirea unui duhovnic, care le va feri mintea şi inima
de bucurie străină şi care-i va ocroti cu dulama smereniei. Căci dacă nu fac aşa, cu tot
darul de sus, pot cădea pradă înşelăciunii. Iată cum: Darurile lui Dumnezeu se ascund în
noi, noi nu le ştim dar Satana le vede şi ca un tâlhar viclean pândeşte vremea darului de
sus să se deschidă în viaţa noastră şi de nu-l va afla acoperit de smerenie şi de dreaptă
socoteală, varsă el, ca un jgheab, pustiirile lui pe făgaşul lui Dumnezeu.
Deci, de ţi-a dat Dumnezeu dar, asigură-l cu întrebarea şi ocroteşte-l cu smerenia,
şi cu atât mai vârtos nu ieşi din sfatul unuia dintre nebăgaţii în seamă slujitori ai lui
Dumnezeu. Că de nu ai îndemnare către socoteala aceasta, atunci darului vederii tale îi
va grăi Satana care se va da pe sine Hristos, şi te va amăgi desăvârşit... "Se vor ridica
hristoşi mincinoşi şi vor da semne mari şi minuni, ca să amăgească, de va fi cu putinţă şi
pe cei aleşi" (Matei 24,24).
Hristoşii şi proorocii mincinoşi de care ne previne Mântuitorul din vreme, sunt
vicleni de dincolo de zare, care fac silă mare şi mult meşteşugită, ca să fie primiţi de
oameni ca atare, să-i asculte. Nu cumva li-e vremea aproape, că tare-şi mai fac de cap?
Iată pe scurt pricinile şi grija pentru care Predania Bisericii răsăritene se fereşte de
vedenii, şi-şi fereşte şi fiii, întrucât acestea nu sunt neapărat trebuitoare mântuirii, şi
desăvârşirea, la care suntem chemaţi, lasă în urmă orice vedenie. Revelaţia este deplină,
iar cele ce mai lipsesc, le aşteptăm la a doua venire. Amin.
Antihrist
El e acela care va veni în numele său - nu al lui Dumnezeu - evreu de neam, care
va tirani sub ascultarea sa tot pământul. Căci acela va primi să fie împărat peste
strălucirea tuturor împăraţilor pământului.
Creştinii, cu numele, din pricina înmulţirii fărădelegilor care sting duhul, aşa se
vor slăbi la minte încât de frică, mulţi se vor lepăda de Hristos şi vor primi toată voia rea
şi vor gusta toată răutatea răului "căci credinţa nu este a tuturora" (2 Tes 2,3). Viaţa lor,
slăbănogită de păcat, va da îndrăzneală satanei, care va lucra în acela tot felul de puteri şi
de semne, de minuni mincinoase şi de amăgiri nelegiuite pentru fiii pierzării, fiindcă nau
primit iubirea adevărului ca să se mântuiască. "De aceea pentru că iubesc păcatul mai
mult decât pe Dumnezeu, Dumnezeu le trimite amăgiri puternice ca să dea crezământ
minciunii, şi să cadă sub osândă (minciuni), toţi cei ce n-au crezut adevărul, ci au
îngăduit nedreptatea" (2 Tes 2,9-11).
Jidovii de odinioară, împinşi înăuntru de "acela", au răstignit pe Domnul
înţepându-i călcâiul, şi nu i-au putut face mai mult nimic; dimpotrivă Domnul,
pogorându-se de pe cruce la cei din închisoare, a spart veşnicele încuietori, şi mare pradă
a făcut nesăţiosului iad. De atunci umblă potrivnicul ca un leu turbat, întărâtându-şi
uneltele, ca măcar faptele şi învăţătura Mântuitorului să le întunece în necredinţă.
Neputând nici aceasta, îşi aprinde ciracii şi pe "acela" al lor, care se repetă în fiecare
veac de oameni din zilele Sfinţilor Apostoli, până în zilele celui mai desăvârşit Antihrist
din vremea de apoi, când va propovădui Ilie, ca doară doară va putea măcar să stingă pe
ucenicii lui Iisus de pe faţa pământului prigonindu-i, spânzurându-i, ucigându-i,
răstignindu-i şi în tot felul omorându-i.
Mai mult, cum zice un Părinte, acest Antihrist - care nu se mulţumeşte cu
necredinţa sa, ci vrea necredinţa tuturora - nu va avea astâmpăr decât în ziua când ar
izbuti să ucidă pe Dumnezeu şi să-L azvârle din mintea şi din inima celui din urmă
credincios rămas pe pământ, şi nu râvneşte nebunul la o mândrie mai mare, decât aceea
de a termina odată cu Dumnezeu, iar în locul Lui, să-şi împlânte în sufletul omului ca pe
o sabie a iadului, chipul său de fiară.
"Acela" nu se mulţumeşte numai să înşele pe oameni cu amânarea pocăinţei pe
mâine, pe poimâine, la bătrâneţe, ci luptă nebun cerând ... moartea lui Dumnezeu ...
moartea învăţăturii Sale ... moartea creştinilor, ucenicilor Săi ... pustiirea Bisericii Sale şi
oprirea Sfintei Jertfe celei de-a pururi, care este Sfânta Liturghie.
Chinurile cele de pe urmă, vor întrece toate prigoanele câte s-au înteţit asupra creştinilor,
de la început până în zilele acelea. Numai sila unei prigoane peste tot pământul
împotriva creştinilor îi va hotărî să lase la o parte orice vrajbă confesională şi să fie una,
cum au fost la început. Nu vor scăpa de sub tăvălugul urgiilor istoriei, până nu vor veni
la mintea aceea să asculte şi să împlinească, măcar la sfârşit, rugămintea cea mai de pe
urmă a Mântuitorului în lume.
Poate că în vremile acelea abia vor mai fi creştini; dar oricâţi vor rămâne, aceia
trebuie să treacă, peste ceea ce ar trebui să treacă creştinătatea vremii noastre şi să fie
una.
Primejdia comună s-a arătat în lume, unirea creştinătăţii întârzie, Doamne, până
când? ...
Deci, când fărădelegile vor încleşta mintea şi inima oamenilor şi-i vor sălbătici
aşa de tare, încât vor zice că nu le mai trebuie Dumnezeu, Biserică şi Preoţi, încât va fi
sălbăticia şi nebunia urii peste tot pământul, atunci vine sfârşitul. Amin.
Sfânta Liturghie mai ţine lumea
Precum Taina Pocăinţei sau mărturisirea este judecata milostivă a lui Dumnezeu,
ascunsă sub chip smerit, şi iubitori de smerenie dau de darul acesta, asemenea şi Sfânta
Jertfă a Mântuitorului din Sfânta Liturghie, ascunde, iarăşi sub chip smerit, o taină a
ocârmuirii lumii. Cei vechi ştiau pricina pentru care nu se arată Antihrist în zilele lor
căci Sfântul Apostol Pavel vorbeşte despre taina aceasta în chip ascuns, dar n-o numeşte.
E Sfânta Liturghie sau Jertfa cea de-a pururi, despre care a grăit Domnul prin Daniil şi
apoi Însuşi ne-a învăţat. Ea este aceea care opreşte să nu se arate Antihrist sau omul
nelegiuirii decât în vremea îngăduită de Dumnezeu.
De aceea Sângele Mielului din Sfânta Împărtăşanie mai ţine sufletul în oase şi
lumea în picioare.
Proorocul de foc
Deci, câtă vreme mai sunt oameni care caută pocăinţa şi Sfânta Împărtăşanie,
Satana n-are putere, îl opreşte Dumnezeu. Dar când oamenii se vor întuneca la minte aşa
de tare, încât vor împiedica Sfânta Liturghie cu toată voia lor, vrând necredinţă, în zilele
acelea va înceta şi jertfa cea de-a pururi şi va începe urâciunea pustiirii precum zice
Daniil.
E vreme de trei ani şi jumătate, în care va propovădui Ilie, cel mai mânios
prooroc, şi va vesti cele şapte cupe ale mâniei sau ale urgiei lui Dumnezeu, cele de pe
urmă, cu care se va sfârşi mânia lui Dumnezeu.
La plinirea acelei vremi de pe urmă, când răutatea va fi desăvârşit coaptă, va vesti
Ilie, Proorocul de foc, a doua venire a Mântuitorului. Vestirea aceasta, bucuria cea mai
mare a creştinilor, va fi primejdie de moarte proorocului celui de foc adevărat; căci
oamenii fărădelegii îl vor ucide ca pe Ioan Botezătorul care era în puterea şi duhul lui
Ilie, la cea dintâi venire. Dar tocmai când protrivnicii Atotputernicului credeau că
omorând pe cel din urmă prooroc, în sfârşit au terminat cu Dumnezeu, iată că învie ...
Ilie ...
Jidovii îşi dau seama de nebunia protrivniciei lor şi de înşelarea lui Antihrist şi cu
înfricoşare şi cutremur mare se întorc şi primesc pe Hristos-Dumnezeu, după cum
mărturiseşte despre ei Sfânta Scriptură.
Sfânta Cruce pe cer
Luminată în slavă, mai strălucitoare ca soarele, căreia încă nu i-au stat oamenii
împotrivă şi au înjurat-o, se va arăta în ciuda vrăjmaşilor, semn slăvit de biruinţă a
binelui asupra răului. Atunci, în zilele acelea înfricoşate, pe pământ şi-n tot trupul, Însuşi
Dumnezeu Cuvântul vine să cheme pe oameni, pentru cea din urmă oară, însă nu la
pocăinţă, ci la judecată. Atunci Dumnezeu şi iconomia mântuirii, nu mai e pe crezute ci
pe văzute.
Iar pe Antihrist, în care lucra toată puterea Satanei, Domnul îl va ucide cu
suflarea gurii Sale şi-l va nimici cu strălucirea venirii Sale (2 Tes 2,8) ... Fericit va fi cel
ce va aştepta şi va ajunge la 1335 de zile (Daniil 12).
E ziua Domnului cea mare şi înfricoşată, zi de fericire pentru cei chemaţi, aleşi şi
credincioşi, de bucurie negrăită, ziua întoarcerii Acasă, în ţara de obârşie şi capătul
plângerii. Zi de fericire, văzând izbânda răbdării, văzând învierea cea de obşte, văzând
moştenirea cea gătită de la întemeierea lumii celor ce-L iubesc pe Dumnezeu şi-au rămas
în dragostea Lui până în sfârşit ... Şi taine între taine, numai de Dumnezeu ştiute, atunci
se vor vedea.
Ceilalţi vor sta să-şi dea sufletul de groază şi de aşteptarea celor pornite să vie
peste lume, căci tăriile Cerului vor fi zguduite. Atunci vedea-vor pe Cel ce L-au răstignit
venind în nori, cu putere şi cu mărire multă; pe Cel ce este dragostea noastră, care nouă
ne împrăştie frica, dar groaza groazelor, celor ce l-au prigonit şi L-au răstignit pentru
iubirea Sa de oameni şi trebuind să-şi capete plata veşnică, după faptele lor.
Drept aceea, văzând că s-a luat pacea de pe pământ, dar timpul încă nu ni s-a luat,
cu glasul lui Dumnezeu chemând pe toţi oamenii de pretutindeni să se pocăiască, pentru
că a hotărât o zi în care va să judece lumea. Iar ziua aceea poate fi oricând. Iar despre
Antihrist se mai poate scrie şi altfel. Amin.
&&
Capitolul 2: Războiul nevăzut
Omul, zidire de mare preţ
Îngeri decăzuţi
Să fugim de trufie şi de deşartele nădejdi
Să ne ferim de o prea mare familiaritate
Despre ascultare şi despre supunere
Neascultare. Greşeală. Păcat.
Să ne ferim de vorbirile nefolositoare
Mijloacele prin care putem câştiga pacea lăuntrică şi propăşirea în virtute
Împotrivirea la ispite
Să ne ferim de judecăţile cele îndrăzneţe
Faptele dragostei
Trebuie să suferim nedesăvârşirea altuia
Despre viaţa monahicească
Sfântul Marcu Ascetul
Despre iubire şi dragoste
Despre rugăciunea cea curată
Despre călugări
Cuvântul 42 despre puterea şi lucrarea răutăţii păcatului. Cum se formează şi cum
încetează ea
Sfântul Isaac Sirul
Răbdarea
Îngustime sufletească
Despre rugăciune
Despre adevărata smerenie
Despre clevetire
Despre milostenie
Războiul duhovnicesc
Lupte după lege
Pe trepte de-a râpa
Cum a murit Constantin Brâncoveanu şi copiii săi
Sfântul Teofilact al Bulgariei. Pentru milostenie
Omul, zidire de mare preţ
Omul, în întregimea lui, are a doua însemnătate după Dumnezeu. Un singur suflet
e mai de preţ decât toată materia acestei lumi.
Omul nu e o făptură închisă în lumea de aci. El nu se mulţumeşte numai să creadă
în existenţa unei lumi nevăzute cum face omul protestant, sau să deducă cu mintea
existenţa ei din lumea sensibilă, cum fac teologii catolici, ci urmăreşte să se afle într-o
legătură cu ea. Însemnătatea omului se arată nu numai prin faptul că a fost creat după
chipul lui Dumnezeu, ci şi în aceea că pentru fiecare şi în jurul fiecărui ins se dă o
neîntreruptă luptă nevăzută. În jurul fiecărui om e concentrată întreaga existenţă creată şi
necreată, văzută şi nevăzută.
Îngeri decăzuţi
Mai înainte de a se zidi omul şi cele văzute, în lumea nevăzută a îngerilor, s-a
întâmplat o nebună răutate. Lucifer şi ceata sa au vrut ei să fie mai presus de Dumnezeu.
Celelalte Căpetenii de oştire îngerească s-au împotrivit acestei nebunii. Lucifer însă ca
un fulger a căzut de la faţa lui Dumnezeu, făcându-se din înger luminat drac întunecat.
"Vai pământului şi mării, căci diavolul a coborât la voi având mânie mare" (Apoc. 12,
12).
El este leul care umblă răcnind, căutând pe cine să înghită. Între el şi suflet se
începe războiul nevăzut.
Să fugim de trufie şi de deşartele nădejdi
Nesocotit este acela care-şi pune nădejdea în oameni sau în altă făptură, oricare ar
fi ea.
Nu te ruşina câtuşi de puţin să slujeşti altora şi să apari sărac în lumea aceasta din
dragoste pentru Iisus Hristos.
Nu te sprijini pe tine însuţi ci pune-ţi toată nădejdea în Dumnezeu.
Nu te crede de fel în ştiinţa ta şi nici în îndemânarea cuiva, ci mai degrabă în
harul lui Dumnezeu care ajută pe cei smeriţi şi umileşte pe cei mândri.
Nu te slăvi cu avuţiile tale, dacă le ai, nici cu prietenii tăi fiindcă sunt puternici, ci
în Dumnezeu care dăruieşte totul şi care peste toate, încă şi peste Sine Însuşi, doreşte să
ţi se dăruiască.
Nu te înălţa deloc din pricina puterii sau a frumuseţii trupului tău, pe care o
uşoară neputinţă îl doboară şi îl veştejeşte.
Nu te socoti mai bun ca alţii ca nu cumva să fii socotit mai rău inaintea lui
Dumnezeu care ştie ce este în fiecare din noi.
Nu te mândri cu bunele tale fapte, căci judecăţile lui Dumnezeu altele sunt decât
ale oamenilor şi ceea ce-i pe placul oamenilor, adesea nu-i pe placul lui Dumnezeu.
Mânia şi invidia rod inima celui trufaş.
Să ne ferim de o prea mare familiaritate
Nu-ţi deschide inima oricui, dar vorbeşte despre treburile tale cu omul înţelept şi
temător de Dumnezeu.
Nu sta în adunarea tinerilor şi a oamenilor de lume. Caută pe cei smeriţi, pe cei
simpli şi nu sta de vorbă cu ei decât despre lucrurile ziditoare de suflet.
Nu fi familiar cu nici o femeie, dar roagă-te lui Dumnezeu pentru toate cele pline
de virtute. Nu năzui să fii familiar decât cu Dumnezeu şi cu Îngerii şi fereşte-te să fii
cunoscut de oameni.
Se cade să ai dragoste pentru toată lumea, dar familiaritatea îşi are neajunsurile ei.
Despre ascultare şi despre supunere
De seamă lucru este să trăieşti în ascultare, să ai un mai mare şi să nu atârni de
tine însuţi. Eşti mai bine apărat ascultând decât poruncind. Nu este bine să asculţi numai
de nevoie ci şi din dragoste pentru Dumnezeu. Nu te încrede aşadar prea mult în părerea
ta, ci aşează-te de bună voie ascultării de a altora. Chiar dacă părerea ta este dreaptă,
dacă din dragostea pentru Dumnezeu o părăseşti ca să urmezi pe a altuia, mult folos vei
trage din aceasta. De te-ar trimite să furi, nu te îndoi că ar fi poruncă greşită. Tu iei plata
ascultării. Iar cine te-a trimis îl va socoti Dumnezeu.
Adesea am auzit spunându-se că este mai bine să asculţi şi să primeşti un sfat
decât să-l dai. Se poate de asemenea întâmpla ca părerea fiecăruia să fie bună, dar
nevoind să primeşti părerea celorlalţi când împrejurările sau raţiunea cer aceasta, dai
dovadă de trufie şi de încăpăţânare.
Hristos S-a făcut ascultător până la moarte şi încă moarte pe cruce. Nici o ordine
din lume şi nici o viaţă decât prin ascultare! Ea este legătura între oameni şi Dumnezeu.
Amin.
Neascultare. Greşeală. Păcat.
Neascultarea. Greşeala este neascultarea unui duh, care nu vrea să-şi recunoască
vreun stăpân şi care nu ascultă decât de sine. Păcatul este fapta . . . stricate. Astfel, după
cum ne învaţă Apostolul: puterea vine de la Dumnezeu şi este supusă unui îndreptar
Dumnezeiesc.
Să ne ferim de vorbirile nefolositoare
Fereşte-te cât poţi de vălmăşagul oamenilor căci primejdie este să stai de vorbă
despre lucrurile lumii, chiar dacă faci aceasta cu gând curat. Dacă se cade totuşi să
vorbeşti, vorbeşte atunci despre lucrurile care pot zidi. Evlavioasele convorbiri asupra
lucrurilor duhovniceşti ajută mult la propăşirea sufletului, mai osebit între cei uniţi în
Dumnezeu prin aceleaşi simţăminte şi prin aceleaşi năzuinţe. Scris este că vom da
socoteală, la ziua judecăţii, de orice vorbă zadarnică.
Mijloacele prin care putem câştiga pacea lăuntrică şi propăşirea în virtute
Am putea să ne bucurăm de o mare pace, dacă am vrea să nu ne îndeletnicim
deloc cu ceea ce zic sau fac alţii şi nici cu ceea ce nu ne priveşte. Cea mai mare şi
singura împotrivire este că odată robiţi de patimile şi poftele noastre nu facem nici o
sforţare să intrăm în făgaşul desăvârşit al sfinţilor. "Vă las pacea Mea, vă dau vouă pacea
Mea, nu cum v-o dă lumea".
Ce plăcută dulceaţă, ce dragoste atrăgătoare în aceste cuvinte ale lui Iisus Hristos!
... Sunt două feluri de păci: pacea lui Iisus şi pacea lumii. Pacea lumii cuprinde: grijile,
întristările, neliniştile, scârba, remuşcările. Iisus grăieşte: "Biruieşte-te pe tine însuţi".
Înfrânează-ţi poftele tale, împotriveşte-te dorinţelor, frângeţi patimile şi atunci duhul tău
va fi ascultător poruncilor Lui, rămâne-va întru pacea cea nespusă, iar toate trudele
vieţii, suferinţele, nedreptăţile, prigoanele, nimic nu va tulbura pacea Lui, care întrece
orice înţelegere. Amin.
Împotrivirea la ispite
Atâta vreme cât trăim pe pământ, nu putem fi scutiţi de necazuri şi de încercări.
De aceea este scris în cartea lui Iov: "Ispită este viaţa omului pe pământ". Nu se află om
atât de desăvârşit şi de sfânt care să nu aibă, uneori, ispite - de care nu putem fi cu totul
scutiţi.
Toţi sfinţii au trecut prin mulţime de ispite şi de suferinţe şi pe făgaşul acesta au
sporit, dar cei care n-au putut birui asupra ispitelor au fost osândiţi şi au căzut.
Nu este aşezare călugărească atât de sfântă şi nici loc atât de tras deoparte, unde să nu se
afle împotriviri şi ispite. Omul cât trăieşte, nu-i niciodată întru totul ferit de ispite, căci
avem sămânţa lor în noi din pricina poftei trupeşti în care am fost zămisliţi. Una vine
după alta şi totdeauna vom avea ceva de suferit, fiindcă am prăpădit binele şi fericirea,
cele de la început. Unii caută să fugă pentru a nu fi ispitiţi şi cad în ispite încă şi mai
primejdioase. Nu-i de ajuns să fugi ca să birui ci răbdarea şi adevărata smerenie ne face
mai tari decât toţi duşmanii noştri. Cel care, fără să smulgă rădăcina răului se fereşte
numai de primejdii (prilejurile din afară), sporeşte puţin. Dimpotrivă, ispitele se întorc
asupră-i încă mai grabnice şi mai cu putere.
Vei birui mai sigur puţin câte puţin printr-o îndelungată răbdare cu ajutorul lui
Dumnezeu, decât printr-o asprime prea mare faţă de tine însuţi.
Mergi adesea după sfaturi când eşti ispitit şi nu judeca deloc aspru pe cel ce se
află în ispită, ci mângâie-l aşa precum tu însuţi ai vrea să fi mângâiat.
Începătura oricărei ispite este nestatornicia duhului şi puţina încredere în
Dumnezeu. Căci după cum o corabie fără cârmă e purtată ici şi colo de valuri, asemenea
omul slab şi schimbăcios, care-şi părăseşte hotărârile pe care le luase, este tălăzuit de tot
felul de ispite. Se cade să veghem, mai osebit când se arată ispita, căci cu mult mai bine
birui-vom pe vrăjmaş de nu-l vom lăsa să pătrundă în suflet, dându-l deoparte chiar în
clipa când e gata să intre. Mai întâi se iveşte în minte un gând simplu, apoi o să vină o
închipuire, pe urmă plăcerea, pornirea destrăbălată şi în sfârşit consimţirea. Aşa că, puţin
câte puţin, duşmanul cuprinde tot sufletul, când n-a găsit împotrivire chiar de la început.
Să ne ferim de judecăţile cele îndrăzneţe
Zace în noi o tainică răutate, căreia-i place să descopere nedesăvârşirile fraţilor
noştri şi iată de ce, gata stăm să-i judecăm, uitând că judecata inimilor numai dreptul lui
Dumnezeu este. În loc de a cerceta cu atâta pornire ispititoare cugetul altuia, să ne
coborâm în al nostru. Găsi-vom destule temeiuri să fim îngăduitori faţă de aproapele
nostru şi să tremurăm pentru noi înşine. Nu ai decât sarcina ta însăţi şi nu vei răspunde
decât de tine. "Nu judeca ca să nu fi judecat".
Faptele dragostei
Pentru nimic în lume şi de dragul nimănui, nu se cade să faci nici cel mai mic rău,
cu toate acestea, ca să aduci un ajutor celui care are nevoie de el, poţi uneori să amâni o
bună lucrare sau să o înlocuieşti cu alta mai bună, căci atunci n-ai nimicit binele ci l-ai
schimbat în unul mai mare.
Trebuie să suferim nedesăvârşirea altuia
Ceea ce omul nu poate îndrepta în sine însuşi sau în alţii, trebuie să le sufere cu
răbdare, până ce Dumnezeu porunceşte altfel. Cugetă că poate e mai bine să fie aşa, ca
să fi cercat prin răbdare, fără de care meritele noastre nu sunt mare lucru. Trebuie în
toate acestea să te rogi lui Dumnezeu să te ajute să biruieşti aceste piedici, sau să le
suferi cu blajinătate. Dacă cineva, lămurit odată sau de două ori, nu cade la aceeaşi
părere cu tine, nu mai avea dispută cu el, ci încredinţează toate în mâna lui Dumnezeu
care ştie a scoate binele din rău, ca astfel să se împlinească voia Sa. Şi să fie slăvit în toţi
robii Săi.
Dă-ţi osteneala să suferi cu răbdare lipsurile şi slăbiciunile altora, oricare ar fi ele,
pentru că şi tu ai multe din acestea pe care trebuie să le sufere alţii. Că Dumnezeu a
rânduit astfel, ca să ne învăţăm a ne purta sarcina unii altora - căci fiecare are sarcina sa -
nimeni nu-i fără lipsuri, nimeni nu-şi este îndestulător sieşi, nimeni nu-i atât de înţelept
să se poată îndruma singur, dar se cade să ne suferim, să ne mângâiem şi să ne ajutăm, să
ne învăţăm şi să ne îndrumăm unii pe alţii. Ceea ce te face atât de supărăcios nu-i zelul
pentru aproapele, ci o iubire de sine, năzuroasă, arţăgoasă, posomorâtă. Pietatea cea
adevărată e blajină şi răbdătoare, fiindcă ea te arată cine eşti...
Despre viaţa monahicească
Trebuie să capeţi deprinderea de a te frânge pe tine însuţi în multe lucruri, dacă
vrei să păstrezi pacea şi buna înţelegere cu alţii. Nu-i puţin lucru să trăieşti într-o
mănăstire sau într-o altă viaţă de obşte. Să nu dai niciodată prilej de plângere împotrivăţi
şi să fi credincios cu statornicie în acestea până la moarte.
Haina şi tunsoarea însemnează puţin. Schimbarea obiceiurilor şi desăvârşita
ucidere a patimilor face pe adevăratul călugăr. Cel ce caută altceva decât pe Dumnezeu
şi mănăstirea sufletului, nu va găsi acolo decât supărări şi suferinţe.
Ai venit aici ca să slujeşti, nu ca să porunceşti. Află că ai fost chemat să suferi şi
să te trudeşti, iar nu ca să flecăreşti într-o deşartă trândăvie. Ajută-mi, Doamne, în
sfintele mele hotărâri şi în slujba mea; dă-mi a începe bine acum, căci ceea ce am
început acum nimica este. Căci omul îşi pune în gând, dar Dumnezeu hotărăşte, iar nu
omul este acela care îşi alege calea sa.
Nu sta niciodată cu totul fără nici o treabă; citeşte, scrie, te roagă, meditează, sau
lucrează ceva folositor pentru obştea fraţilor.
Îndeletnicirile care nu sunt săvârşite laolaltă cu ceilalţi nu trebuie lăsate să fie
văzute în afară, căci e mai bine să fie săvârşite în taină cele care sunt numai ale fiecăruia
în parte. Păzeşte-te totuşi să nu fi nepăsător pentru îndeletnicirile cele săvârşite laolaltă şi
prea grăbit pentru cele numai ale tale. Dar, după ce ai îndeplinit cu credinţă şi în totul
îndatoririle ce ţi-au fost puse înainte, dacă-ţi mai prisoseşte vreme, dăruieşte-ţi şi ţie
însuţi, după cum te va povăţui evlavia ta.
Citeşte mai degrabă ceea ce atinge inima decât ceea ce depărtează mintea.
De vei şti să laşi pe oameni într-ale lor, în curând te vor lăsa şi ei să faci ce vrei.
Nu trage spre tine treburile altuia şi nu te încurca deloc în cele ale oamenilor
mari.
Dacă nu eşti băgat în seamă de oameni nu te întrista, ci îngrijeşte-te să ai o bună
vieţuire, cu destulă îngrădire, aşa cum se cuvine unui slujitor al lui Dumnezeu şi unui
evlavios monah.
Mai drept ar fi să te învinuieşti pe tine însuţi şi să acoperi pe fratele tău. Dacă
voieşti să fi suferit de alţii, suferă-i tu pe ei mai întâi. Nu-i mare lucru să trăieşti bine cu
oamenii blajini şi buni, căci aceasta place din fire tuturora, dar să trăieşti în pace cu
oamenii asprii, stricaţi, destrăbălaţi, sau care ţi se împotrivesc, aceasta-i un mare har, o
virtute plină de curaj şi vrednică de laudă.
Orice, om sau neam, care ar sfărâma această lege sau ar tăgădui aceste învăţături,
fie chiar numai într-un singur loc, acel om, acel neam, răzvrătit împotriva lui Dumnezeu,
capătă de îndată pedeapsa fărădelegii sale. De voieşti ceea ce Dumnezeu voieşte şi ceea
ce-i folositor aproapelui, te vei bucura de slobozenia lăuntrică.
O inimă curată străbate Cerul şi iadul.
Dacă este vreo bucurie în lume, este cea pe care o are o inimă curată.
Să faci totdeauna binele şi să nu-l socoteşti puţin este semnul unui suflet smerit.
Să nu voieşti mângâierea nici unui om, însemnează o mare curăţie şi o mare încredere
lăuntrică. Când nu cauţi în afară nici o mărturie în folosul tău semn este că te-ai
încredinţat în totul lui Dumnezeu.
Nu dori niciodată să fi lăudat sau iubit înaintea altora, căci aceasta nu-i partea lui
Dumnezeu, cu care nimeni egal nu poate fi. Nu dori de asemenea să-şi aibă cineva inima
prinsă de tine şi nici tu însuţi să fi prins de dragostea cuiva, ci Iisus Hristos să fie în tine
şi în tot omul de bine.
Îţi trimite necazuri şi pedepse, primeşte-le cu bucurie, căci totdeauna, pentru
mântuirea ta a făcut sau a îngăduit toate câte ni se întâmplă. Amin.
Sfântul Marcu Ascetul
Dacă eşti iubitor de învăţătură fă-te iubitor şi de osteneală. Căci simpla osteneală
îngâmfă pe om.
Necazurile care vin asupra oamenilor, sunt roadele păcatelor proprii. Iar dacă le
răbdăm prin rugăciune, ne vom bucura iarăşi de venirea lucrurilor bune.
Cel ce vrea să facă ceva şi nu poate, e socotit de cunoscătorul de inimi,
Dumnezeu, ca şi când ar fi făcut. Iar aceasta trebuie să o înţelegem atât cu privire la cele
bune, cât şi la cele rele.
Păcat spre moarte este păcatul nepocăit. Chiar de s-ar ruga un sfânt pentru un
asemenea păcat, al altuia, nu e auzit.
Cel ce face binele şi caută răsplată, nu slujeşte lui Dumnezeu ci voii sale.
Cel ce-a păcătuit, nu va putea scăpa de răsplată decât printr-o pocăinţă
corespunzătoare cu greşeala.
Despre iubire şi dragoste
În vremea ispitelor, să nu părăseşti mănăstirea ta, ci suferă cu vitejie valurile
gândurilor şi mai ales pe cele ale deznădejdii şi ale moleşelii. Căci aşa fiind probat cu
bun rost prin necazuri, vei dobândi o nădejde şi mai întărită în Dumnezeu. Iar de o vei
părăsi, te vei afla neprobat, lipsit de bărbăţie şi nestatornic.
De vrei să nu cazi din dragostea cea după Dumnezeu, să nu laşi nici pe fratele tău
să se culce întristat împotriva ta, nici tu să nu te culci scârbit împotriva lui, ci "mergi şi
te împacă cu fratele tău" şi venind adu lui Hristos, cunoştinţă curată prin rugăciune
stăruitoare, darul dragostei.
Nu da urechea ta limbii celui ce defaimă, nici limba ta urechii iubitorului de
ponegrire, ascultând sau grăind cu plăcere cele rele împotriva aproapelui, ca să nu cazi
din dragostea dumnezeiască şi să te afli străin de viaţa veşnică.
Nu primi bârfa împotriva părintelui tău, nici nu-l încuraja pe cel ce-l necinsteşte
pe el ca să nu se mânie Domnul pentru faptele tale şi să te stârpească din pământul celor
vii.
Închide-i gura celui ce bârfeşte la urechile tale, ca să nu săvârşeşti păcat îndoit
împreună cu acela: pe tine obişnuindu-te cu patima pierzătoare iar pe acela neoprindu-l
de a flecări împotriva aproapelui.
Să nu loveşti vreodată pe vreunul din fraţi, mai ales fără pricină şi fără judecată,
ca nu cumva, nerăbdând jignirea, să plece şi să nu mai scapi niciodată de mustrarea
conştiinţei, aducându-ţi (aminte) pururea întristarea în vremea rugăciunii şi răpindu-ţi
mintea de la dumnezeiasca îndrăznire.
Să nu suferi bănuieli, sau măcar oameni care îţi aduc sminteli împotriva altuia.
Căci cei ce primesc smintelile în orice chip, faţă de cele ce se întâmplă cu voie sau fără
de voie, nu cunosc calea păcii, care duce prin dragoste la cunoştinţa lui Dumnezeu pe cei
ce o iubesc pe ea.
Încă nu are dragoste desăvârşită cel ce se mai ia încă după părerile oamenilor. De
pildă pe unul iubindu-l şi pe altul urându-l pentru pricina aceasta sau aceea; sau pe
acelaşi odată iubindu-l, altădată urându-l, pentru aceleaşi pricini.
Despre rugăciunea cea curată
Că orice rugăciune ce s-ar face, sau e cerere sau rugăminte, sau mulţumită sau
slavă. Iară când mintea ajunge în stări duhovniceşti, atunci nu mai are rugăciune. Una
este rugăciunea şi alta este contemplaţia în vremea rugăciunii, deşi au pricina una în alta.
Cercetează şi vei vedea că dacă mintea a intrat în contemplaţie nu mai e nici una din
toate acestea, nici nu cere ceva în rugăciune. Foarte rar sunt aceia care să se fi
învrednicit, cu multă voinţă, ca să ajungă la rugăciunea curată.
Că aveau Sfinţii Părinţi obiceiul de a numi rugăciune toate pornirile cele bune şi
toate lucrările cele duhovniceşti. Căci iată că vedem că atunci când preotul stă pregătit la
rugăciune, cerând milă de la Dumnezeu şi rugându-se şi concentrându-şi mintea, atunci
vine Sfântul Duh peste pâinea şi vinul care sunt în Sfântul Altar.
Încă şi lui Zaharia, în vremea rugăciunii, i s-a arătat îngerul proorocindu-i
naşterea lui Ioan. De asemenea lui Petru, când se ruga în casă în ceasul al şaselea, i s-a
arătat acea vedenie care l-a îndemnat să cheme neamurile, când a văzut pânza cea
pogorâtă din ceruri şi animalele care erau în ea. Şi lui Corneliu în vremea rugăciunii i s-a
arătat îngerul şi i-a spus cele ce erau scrise despre dânsul. Şi iarăşi lui Isus, fiul lui Navi,
când se plecase la rugăciune i-a vorbit Dumnezeu. O ce taină înfricoşată este aceasta!
Astfel că toate vedeniile care se descoperă în sfinţi în vremea rugăciunii se
arată.
Despre călugări
Pe măsură ce omul se fereşte ca să stea de vorbă cu alţi oameni, pe aceeaşi
măsură se învredniceşte el să aibă îndrăzneală faţă de Dumnezeu cu mintea lui. Şi cu cât
taie omul mai mult mângâierea din lumea aceasta cu atât se face vrednic de a se bucura
de Dumnezeu întru Duhul Sfânt. Şi precum pier peştii din lipsă de apă, tot aşa pier şi din
inima călugărului mişcările cel înţelegătoare, dacă el se amestecă şi petrece prea
adeseori cu mirenii.
Mai bun este un mirean, oricât de ticălos ar fi şi oricâte rele ar pătimi în viaţă,
decât un călugăr care păţeşte rele şi petrece împreună cu mirenii.
Temut este de draci şi iubit este de Dumnezeu şi de îngerii lui, cel ce cu mare
fierbinţeală şi râvnă ziua şi noaptea caută pe Dumnezeu în inima lui, dezrădăcinează din
ea momelile care cresc de la vrăjmaşul. Pentru cel curat cu inima locul cel înţelegător
este în sine însuşi.
Iară mâniosul, cel iute, cel iubitor de slavă, lacomul, cel nesăţios şi cel învăluit de
ale lumii şi cel ce voieşte să-şi facă voile sale şi cel amar ca fierea şi cel plin de patimi,
aceştia îşi duc o viaţă într-o învălmăşeală de noapte şi de întuneric şi umblă pe pipăite,
fiind în afară de ţara vieţii şi a lumii. Că ţara aceea este sortită celor buni, celor smeriţi
cu cugetul şi celor ce-şi curăţesc inimile lor. Nu poate vedea omul frumuseţea care este
înlăuntrul său, până ce nu dispreţuieşte şi nu urăşte frumuseţea toată care este în afară de
el.
Şi nu poate omul privi cu cunoştinţă spre Dumnezeu, până ce nu s-a lepădat de
lume în chip desăvârşit.
Cu cât limba se depărtează de multa vorbire cu atât primeşte mai multă lumină, ca
să deosebească gândurile, căci şi mintea cea mai binecuvântată se zăpăceşte prin multa
vorbire.
Cel ce e sărac de lucrurile lumii, se îmbogăţeşte de Dumnezeu şi cel ce iubeşte
bogăţia, sărac va fi de Dumnezeu.
Despre păzirea şi ferirea de cei leneşi şi trândavi şi că din apropierea de aceştia se
face stăpână peste om lenea şi trândăvia şi omul se umple de toată patima cea necurată.
Cine-şi opreşte gura de la clevetire îşi păzeşte şi inima de patimi. În tot ceasul
vede pe Domnul (că doar cugetul lui este pururea la Dumnezeu) şi goneşte de la dânsul
pe draci şi smulge rădăcinile răutăţilor.
Cela ce-şi cercetează sufletul ceas de ceas, inima lui se bucură de descoperiri noi.
Şi cela ce-şi controlează privirea minţii înlăuntrul său, acela vede raza Duhului. Cel ce a
urât toată răspunderea vede pe Stăpânul său înlăuntrul inimii sale.
Dacă iubeşti curăţia, întru care poţi vedea pe Stăpânul tuturor, să nu cleveteşti pe
nimeni şi nici să nu asculţi pe cineva clevetindu-l pe fratele tău.
Iată, Cerul este în tine dacă tu eşti curat, şi în tine vei vedea pe îngeri cu lumina
lor şi pe Stăpânul lor împreună cu ei şi în ei.
Cel ce pe bună dreptate este lăudat nu se păgubeşte. Iar dacă va deveni iubitor de
laude, atunci îşi va pierde plata.
Gura care nu grăieşte bucuros tâlcuieşte tainele lui Dumnezeu, iar cel grabnic la
vorbă se depărtează de ziditorul lui.
Cel ce urmează pe iubitorul de Dumnezeu se va îmbogăţi de tainele lui
Dumnezeu. Iar cel ce urmează pe omul nedrept şi trufaş acela se depărtează de
Dumnezeu şi va fi urât de prietenii săi.
Cel tăcut va câştiga în orice lucru rânduiala smereniei şi fără nevoinţă va stăpâni
patimile.
Prin necontenită meditare despre Dumnezeu, se dezrădăcinează şi gonesc
patimile.
Precum în clipele de linişte şi de seninătate pe marea cea văzută înoată delfini,
aşa în vreme de linişte şi de seninătate pe marea inimii, netulburată de mânie şi de
pornire, mereu se mişcă tainele şi descoperirile dumnezeieşti şi o bucură pe ea. Amin.
Cuvântul 42 despre puterea şi lucrarea răutăţii păcatului. Cum se formează
şi cum încetează ea
Câtă vreme nu urăşte omul din inimă cu adevărat pricina păcatului, el nu este
slobod nici de plăcerea de a-l lucra. Aceasta este luptă foarte puternică, care se
împotriveşte omului până la sânge.
Rugăciune:
"Doamne, Cel ce Eşti izvor a toată ajutorarea. Tu poţi să întăreşti în clipele
acestea care sunt clipe de mucenic, sufletele cele ce cu bucurie s-au logodit cu Tine,
Mirele Ceresc, şi au rostit făgăduinţele de sfinţenie, cu pricepere şi cu mişcări curate,
fără vicleşug. De aceea dă-le lor putere, să surpe zidurile şi întăriturile şi cetăţile câte
sunt ridicate împotriva adevărului, ca să nu greşească ţinta din pricina silniciei, în clipa
în care se dă o luptă pe viaţă şi pe moarte."
Păziţi-vă iubiţii mei de nelucrare (trândăveală). Că o moarte vădită se ascunde în
ea (în trândăveală). Fiindcă în afară de ea nimic nu poate robi cu plăcere pe monah.
În ziua judecăţii nu pentru Psalmi sau pentru rugăciune ne va osândi pe noi
Dumnezeu, ci fiindcă noi, părăsindu-L pe Acesta, am lăsat pe draci să intre.
Cel ce nu-şi supune voia sa lui Dumnezeu, supus va fi de vrăjmaşul său. Căci
orice lucru bun voim să-l facem, nu-l putem face fără de Dumnezeu, după cum grăieşte
Domnul în Scripturi.
Lume numeşte Scriptura lucrurile materiale, iar lumeşti sunt cei ce zăbovesc cu
mintea la ele. Pe aceştia îi îndeamnă: "Nu iubiţi lumea, nici cele din lume!" Pofta
trupului, pofta ochilor şi trufia vieţii nu sunt de la Dumnezeu, ci de la lume, şi cele
urâtoare ...
Monah este cel ce şi-a desfăcut mintea de lucrurile pământeşti şi prin înfrânare,
prin dragoste, prin cântare de Psalmi şi prin rugăciune, se lipeşte statornic de Dumnezeu.
Ia seama dintre supărare şi durere, precum şi faptul că durerea e urmarea plăcerii,
iar supărarea a slavei deşarte.
Sfântul Isaac Sirul
Deci, dacă i se întâmplă cuiva să fie ispitit şi să-l silească cineva să calce vreuna
din aceste porunci ale mele, adică să părăsească înţelepciunea sau să lepede cinul
călugăresc sau să lepede credinţa sau să renunţe pentru lupta pentru Hristos sau să calce
vreuna din poruncile Lui, şi dacă el nu se înfricoşează şi nu se împotriveşte cu bărbăţie
ispitelor, atunci el cade din adevăr. Deci, să trecem cu vederea din toată puterea noastră
trupul, şi sufletul să-l dăm în seama lui Dumnezeu şi în numele Domnului să începem
lupta cu ispitele.
Să nu ceri sfat de la cineva care nu vieţuieşte ca tine oricât ar fi acela de înţelept.
Ci mai bine arată-ţi gândurile tale unui om simplu, dar încercat în lucrurile acestea, decât
celui ce vorbeşte cu înţelepciune, din cercetare şi nu din păţanie.
Şi ce este experienţa? A avea experienţă nu înseamnă să te duci şi să cercetezi
vreun lucru fără să ai în tine cunoştinţă de el, ci să simţi prin încercare cu fapta dacă este
acel lucru de folos, dar pe dinăuntru este plin de păgubire. De aceea iarăşi unii oameni
suferă pagubă, din lucruri care sunt în aparenţă folositoare. Şi în lucrurile acestea nici
mărturia cunoştinţei nu este adevărată. Deci ia-l pe acela sfetnic, care ştie să pună la
încercare prin răbdare, lucrurile socotinţei.
De aceea nu tot omul este vrednic de credinţă când dă sfaturi, ci numai acela care
mai întâi a ştiut să se cârmuiască pe sine, chiar dacă a fost slobod şi nu se teme de
defăimare, nici de clevetire.
Când vei da de pace fără tulburare în calea ta, atunci teme-te căci stai departe de
calea cea dreaptă pe care calcă picioarele ostenitoare ale sfinţilor. Cu cât înaintezi în
calea care duce la Cetatea Împărătească, cu cât te apropii de cetatea lui Dumnezeu, să-ţi
fie ţie semn aceasta: te vor întâmpina ispite puternice. Şi cu cât te apropii de Dumnezeu
şi cu cât sporeşti, cu atât se măresc ispitele împotriva ta.
Răbdarea
Toate împrejurările şi toate necazurile, care nu au parte de răbdare, vor fi îndoit
pedepsite. Că prin răbdare, omul leapădă primejdia. Împuţimea sufletului este maică a
muncirii. Iar răbdarea este maică a mângâierii şi este o putere care se naşte din inimă
largă. Şi această putere omul n-o află în necazuri, decât cu Harul lui Dumnezeu, care se
află printr-o rugăciune strânsă şi prin vărsare de lacrimi.
Îngustime sufletească
Când vrea Dumnezeu să aducă asupra omului necazuri mai mari, îl lasă în mâna
îngustimii sufleteşti. Şi aceasta dă naştere în om la o putere mare de trândăvie, prin care
sufletul e sugrumat şi care-i dă gustul lumii. Şi apoi se ridică asupra omului duhul ieşirii
din minţi, din care izvorăsc nenumărate ispite: tulburarea, mânia, hula cârteala, gândurile
de răzvrătire, mutarea din loc în loc şi celelalte asemenea lor. Iar dacă mă întrebi care
este pricina acestora îţi răspund: lenevirea ta. Şi leacul este smerenia minţii.
Smerenia poate să rupă gardul acestor răutăţi. Smerenia trebuie căutată cu tot
sufletul. Că pe măsura smereniei tale ţi se dă şi răbdare în primejdiile tale. Şi pe măsura
răbdării tale ţi se uşurează sarcina necazurilor tale şi dobândeşti mântuirea.
Despre rugăciune
În veacul viitor nu ne vom ruga lui Dumnezeu ca să cerem ceva, căci în acea
Patrie a libertăţii, firea noastră nu se schimbă nici nu se abate din frică de împotrivire, ci
desăvârşită este în toate.
Lumea aceasta este o călătorie cu nevoinţe şi un stadion de alergare. Şi răstimpul
acestei vieţi este vremea de luptă. În ţara unde e luptă şi în vreme de război, nu este nici
o lege. Adică Împăratul nu pune margini şi măsuri ostaşilor Săi până la sfârşitul
războiului, când toţi oamenii se adună în faţa porţilor Împăratului Împăraţilor şi fiecare
este cercetat acolo, dacă a avut răbdare în luptă, dacă nu s-a lăsat biruit sau dacă
dimpotrivă, a întors spatele (a fugit).
*
Prin smerenie, chiar dacă nu ai fapte, multe păcate ţi se iartă. Iar faptele fără
smerenie nu-ţi sunt de nici un folos; dimpotrivă, multe rele ne găsesc nouă.
*
Deci, Doamne, mă bucur de aceasta, în neputinţe, în necazuri, în temniţă, în
lanţuri, în nevoi, fie de la fire, fie de la fiii firii mele, fie de la vrăjmaşii ei, eu rabd toate,
adică rabd ispitele mele, ca să se sălăşluiască în mine puterea lui Dumnezeu.
*
Precum din iubirea pântecelui se naşte tulburarea gândurilor, tot astfel, din multa
vorbire şi din neorânduiala vorbelor, se naşte necunoştinţa şi ieşirea din minţi. Grija de
lucrurile lumeşti tulbură sufletul şi învăluirea cu ele tulbură mintea şi o scoate din
liniştea ei.
Se cuvine călugărului care s-a predat pe sine ca un ogor lucrării celei din ceruri,
mereu, în toată vremea, să fie fără de nici o grijă lumească pentru ca cercetându-se pe
sine, să nu afle în sine absolut nici un lucru al veacului acestuia de acum. Pentru ca gol
de aceste lucruri, fără de încetare, ziua şi noaptea să petreacă în legea Domnului.
Ostenelile cele trupeşti fără de curăţirea minţii, sunt ca un pântece neroditor şi ca
nişte sâni uscaţi. Că prin ele nu se poate apropia sufletul de cunoaşterea lui Dumnezeu.
Că ele fac trupul să se istovească dar nu se îngrijesc să dezrădăcineze patimile din minte.
De aceea nu vor secera nimic.
*
Nu este curat cu fecioria (feciorelnic) cel ce-şi păzeşte trupul neîntinat de vreo
împreunare, ci cel ce se sfieşte (se ruşinează de sine) şi atunci când este singur.
Dacă iubeşti înţelepciunea, goneşte gândurile ruşinoase, îndeletnicindu-te cu
citirea şi cu rugăciunea cea neîncetată şi apoi te înarmează împotriva pricinilor firii. Căci
nu poţi vedea în sufletul tău curăţire fără de acestea.
Dacă eşti cu adevărat milostiv, atunci când eşti jefuit de ale tale pe nedrept, nici
nu te necăjeşti înlăuntrul tău, nici nu vorbeşti despre paguba ta altora.
Despre adevărata smerenie
Cel cu adevărat smerit, când este nedreptăţit, nu se tulbură nici nu se apără în
privinţa acelui lucru de care a fost nedreptăţit. Şi primeşte clevetirile ca şi cum ar fi
adevărate şi nu se îngrijeşte să convingă pe oameni că a fost clevetit ci îşi cere iertare.
Că unii şi-au atras asupră-le numele de neastâmpăraţi, deşi în realitate nu era aşa, iară
alţii au răbdat să fie numiţi curvari, deşi erau departe de curvie şi rodul păcatului, pe care
nu-l făcuseră. Cu lacrimi l-au mărturisit în public şi-şi cereau iertare pentru o nelegiuire
care n-o făcuseră, deşi erau încununaţi cu toată curăţia şi nevinovăţia în sufletele lor, cu
plângere de la cei ce-i nedreptăţiseră.
Tu crezi că ai smerenie; alţii se învinovăţesc pe sine-şi, tu însă nu suferi nici când
alţii te învinovăţesc şi te declari plin de smerenie. Dacă eşti smerit cu cugetul, pune-te
singur la încercare şi vezi dacă poţi răbda nedreptatea, fără să te tulburi.
Cu luare aminte să vorbeşti în faţa unuia care-i trufaş în cuget şi bolnav de pizmă. Căci
pe măsură ce tu vorbeşti el răstălmăceşte spusele tale după bunul lui plac şi din lucrurile
cele bune pe care le-ai spus, el caută prilej de a face pe alţii să se poticnească.
Despre clevetire
Când cineva începe să clevetească pe fratele său de faţă cu tine arată-te
posomorât la faţă. Dacă faci aşa, te păzeşti de clevetire şi în faţa lui Dumnezeu şi a
clevetitorului.
În acea zi în care deschizi gura ta ca să acuzi pe cineva, socoteşte-te mort în faţa
lui Dumnezeu şi toate faptele tale zadarnice, oricât s-ar părea că pe bună dreptate şi ca să
zideşti, te-a îndemnat gândul să vorbeşti.
În ziua în care eşti necăjit pentru vreun frate, care este oarecum neputincios să se
stăpânească la bine şi la rău, în trupul lui sau în cugetul lui, ca un mucenic să te socoteşti
pe tine în ziua aceea şi să te simţi ca un pătimitor pentru Hristos şi ca unul care s-a
învrednicit ca să-L mărturisească.
Despre milostenie
Când dai ceva, celui care are nevoie, veselia feţei tale să fie mai mare decât darul
tău şi cu vorba fă-l să-şi uite necazul. Şi dacă faci aşa, bucuria este mai mare în mintea
lui decât darul tău şi decât nevoia trupului. Amin.
Războiul duhovnicesc
Fiule, când vrei să te apropii, să slujeşti Domnului, găteşte sufletul tău spre ispite.
Sfinţii Apostoli, cei strămutaţi din lumea aceasta de dragostea Mântuitorului şi care, deşi
se vedeau în lume, nu erau din lume, totuşi au fost prevestiţi de Mântuitorul prin
cuvântul către Petru:
"Simone, Simone, iată Satana v-a cerut pe voi ca să vă cearnă ca pe grâu. Iar eu
M-am rugat pentru tine ca să nu scadă credinţa ta."
Pricepem din aceasta cum că războiul nevăzut, care se încinge între suflet şi
diavol, e îngăduit de Dumnezeu să dea în stadia vieţii acesteia. El are legi după care
trebuie să urmăm întocmai, ca să nu pierdem vremea, mântuirea şi smerenia. Căci zice
credinţa dintre Sfinţi: "Ia ispitele şi îndată nu mai e nimeni, care să se mântuiască".
Războiul ispitelor e focul care lămureşte ce suntem fiecare: lemne, pietre, aramă,
paie, câlţi, pământ sau cenuşă.
Războiul duhovnicesc seamănă întru câtva cu războiul lumii. Şi unul şi altul te
desface de viaţa aceasta. Numai ispitele, necazurile şi tot felul de încercări ale războiului
nevăzut izbutesc să ne tocească pe deplin gustul de lumea aceasta şi să ne aducă la un fel
de moarte faţă de lume, care-i smerenia deplină şi condiţia de căpetenie a rugăciunii
neîncetate.
Lupte după lege
Cei ce nu urmăresc în viaţa aceasta nimic mai mult decât să fie fericiţi în lume şi
tihniţi în trup, aceştia n-au război cu diavolul: pe aceştia îi are fără război. Căci câtă
vreme umblă după tihneală şi fericire deşartă n-au să se trezească din vraja vrăjmaşă,
care-i ţine bine încleştaţi în lumea aceasta sensibilă care-i duce prin nebăgare de seamă
la pierzare sigură. De aceea a zis oarecine că cea mai primejdioasă temniţă e aceea în
care te simţi bine: nu vei ieşi din ea niciodată.
Războiul începe abia cu cei ce vor să-şi refacă fericirea raiului pierdut, strădanie
pentru care învaţă să se desprindă pe rând din toată tihneala şi slava deşartă a vieţii
acesteia. Şi începe aşa:
Toate patimile sau lucrările împotriva firii se ivesc mai întâi în minte, în partea
cea mai subţire a făpturii noastre nevăzute. Aci vine un chip sau un gând al lumii
acesteia şi stă ca o momeală. Iar mintea, dacă e neînvăţată sau neprevăzută despre
lucrarea străină, ca un miel neştiutor, vede lupul şi se duce la el, crezând că e oaie. Iar
dacă lupul mai e şi viclean se îmbracă în piele de oaie şi bietul miel, neavând mirosul oii
cercat, tot de-a zburda se duce în colţii lupului flămând.
Prima întâlnire între minte şi diavol e la linia momelii, pe care o flutură el în
văzul minţii. Dacă mintea nu bagă momeala în seamă, vrăjmaşul stăruie cu ea, o arată
mai sclipitoare, ca s-o arate iubită minţii. Aceasta e a doua înaintare a războiului sau
asupreala. Dacă la asupreală a reuşit să fure minte cu momeala şi să o facă să vorbească
împreună, avem înaintarea la unire.
Mintea însă se trezeşte, că a fost furată de gând străin şi că se află în altceva decât
în ceea ce-i era dat după fire; iar când îşi dă seama de ea însăşi şi de cele în care se află,
avem lupta cea de gând la o clipă hotărâtoare. Se va învoi mintea ca să meargă după
momeală mai departe sau se va întoarce de la dânsa? Aici e lupta, şi clipele sunt scumpe
şi de cele mai multe ori, viaţa întreagă a unuia sau o mulţime de înşi, atârnă de lupta
nevăzută a câtorva clipe.
Dacă întârziem să ne luptăm, se poate întâmpla ca fără de veste să fim învăluiţi la
minte de partea poftei sau a iuţimii, asupra cărora încă aruncă vrăjmaşul aprinderea sa.
Prin urmare, ostaş al lui Hristos, lupta trebuie dată grabnic şi după lege.
Iată cum descrie Sfântul Marcu Ascetul, iscarea războiului nevăzut: "momeala
aruncată de Satana".
Încă din Vechiul Testament se cunoaşte războiul cel de gând, despre care David
scrie aceasta: "Fiica Babilonului (înţelegeţi: Satană, Satană) dornică de pustiire, ferice de
cel ce-ţi va plăti după fapta ce ne-ai făcut nouă; ferice de cel ce va lua şi va lovi de piatră
pruncii tăi".
Gândurile celui rău, nălucirile lui, idolii (ideile fixe ale lui), momelile sale, aceştia
sunt pruncii vaviloneşti sau "puii de drac", după cum îi numeşte Sfântul Maxim. Iar
piatra este Hristos sau credinţa în El, temelia cetăţii sufletului, piatra cea din capul
unghiului, pe care zidarii vremii de atunci nu au băgat-o în seamă. Ori, întru nimeni altul
nu este mântuire, căci nu este sub cer nici un alt nume dat nouă oamenilor, întru care să
ne mântuim. De piatra aceasta trebuie să lovim pruncii vaviloneşti. Căci cine va cădea pe
piatra aceasta se va sfărâma, iar pe cine va cădea ea, îl va spulbera. De aceea Sfântul
Ioan Scărarul zice: "Ca numele lui Iisus Hristos, armă mai tare, în cer şi pe pământ nu
este". Cerul este mintea şi pământul este inima în care trebuie să se depene rugăciunea
neîncetată a preasfântului nume: "Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu,
miluieşte-mă pe mine păcătosul", întorcându-se ca o armă mereu întinsă asupra
vrăjmaşului.
Pe trepte de-a râpa
Deci vremea de luptă are o clipă de mare cumpănă, şi anume: dacă mintea nu-şi
aduce aminte cu credinţă de "Doamne Iisuse...", i se întâmplă că încuviinţează momeala
vrăjmaşului. Aici e graniţa între lupta după lege şi căderea în fărădelege. Deci, mintea
căzută în hotarul fărădelegii, dă încuviinţarea ei voinţei, căreia încă-i suflă vicleanul
boarea ameţirii. Voinţa ia hotărârea întotdeauna după sfatul minţii şi niciodată înainte.
Darul libertăţii voinţei ni l-a dat Dumnezeu ca pe o mare cinste, şi prin el avem a
spori până la măsuri dumnezeieşti. Iată de ce toată strădania dezrobirii puterilor
sufleteşti, din patimile contra firii, duce de fapt la redobândirea libertăţii de fii ai lui
Dumnezeu, de fii ai adevărului, care face liberi pe cei ce stau în adevăr şi nu stau în
minciună şi-n tatăl minciunii. Prin darul libertăţii voiţei, avem de suit de la chip la
asemănare. Pentru refacerea sau crearea din n
 
Back
Top