• Forumul vechi a fost pierdut. Nu mai putem recupera continutul vechi. Va invitam sa va inregistrati pentru a reface comunitatea noastra!

TRADITII SI OBICEIURI ROMANESTI

anuk

Moderator
Joined
Oct 28, 2009
Messages
59,925
Reaction score
0
100% romanesc: Traditii si obiceiuri - Martisor, babe, macinici
_____________________________________________________




Multe din obiceiurile si traditile nostre au ramas fara continut si, cel mai adesea, nimeni nu-si aminteste sau nu stie ce semnificatie au avut la inceputuri martisorul, babele si macinicii.

MARTISORUL
Pe vremea dacilor, simbolurile primaverii erau confectionate in timpul iernii si se purtau doar dupa 1 Martie. Martisoarele erau, pe atunci, pietricele albe si rosii insirate pe o ata. Alte surse aratau ca martisoarele constau in monede care erau atarnate de fire subtiri de lana, negru cu alb. Tipul de moneda (aur, argint sau bronz) indica statutul social. Ele erau purtate pentru a avea noroc si pentru a avea o vreme buna. Dacii credeau ca aceste amulete aduc fertilitate, frumusete si previn arsurile din cauza soarelui. Acestea erau purtate pana cand copacii incepeau sa infloreasca si apoi atarnate de crengile lor.

Prima zi a primaverii este ziua Babei Dochia. Baba Dochia este o batrana zeita agrara, care moare de 1 martie si renaste de Mucenici, pe 9 martie. Dochia aduce aminte de marea zeita Terra Mater si poate fi asociata cu Diana si Iuno de la romani si cu Hera si Artemis de la greci.

Legenda babei Dochia (varianta)
O femeie batrana, Dochia, avea o fiica vitrega pe care o ura. Intr-o zi de iarna geroasa, Dochia i-a dat o haina foarte murdara cerandu-i sa o spele la rau pana devine alba ca zapada. Pe masura ce o spala, haina devenea tot mai neagra. Inghetata de frig si cuprinsa de disperare, fata plingea cand a aparut Martisor, un barbat tanar care i-a oferit o floare magica si a sfatuit-o sa se intoarca acasa. Cand a ajuns fata acasa, panza era alba ca si neaua. Batranei Dochia nu i-a venit sa isi creada ochilor. Vazand floarea rosie, prinsa in parul fetei, Dochia a crezut ca primavara a revenit si a plecat cu turma de oi pe munte. Urcand muntele, vremea s-a facut frumoasa, asa ca Dochia a renuntat, pe rand, la cojoacele pe care le purta. Cand a ajuns in varf, vremea s-a transformat in vifor si atunci s-a aratat Martisor: "Vezi cat de rau este sa stai in frig si umezeala" a grait el, "tu, cea care ti-ai obligat fiica sa spele haine in raul inghetat." Apoi a disparut. Batrana a ramas singura pe munte, a venit gerul si oile au fost transformate in pietre. De atunci rosul si albul simbolizeaza lupta intre bine si rau, intre iarna si primavara.

La sfarsitul secolului al XIX-lea Martisorul era primit de copii, fete si baieti, fara deosebire, de la parinti in dimineata zilei de 1 martie, inainte de rasaritul soarelui.
Martisorul de care se agata o moneda metalica de argint si, uneori, de aur, se purta legat la mana, uneori prins in piept sau la gat. El era scos, in raport de zona etnografica, la o anumita sarbatoare a primaverii (*Macinici, *Florii, Paste, *Arminden) sau la inflorirea unor arbusti si pomi fructiferi (maces, porumbar, trandafir, paducel, visin, zarzar, cires etc) si agatat pe ramurile inflorite. Se credea ca purtatorii Martisorului vor fi sanatosi si frumosi ca florile, placuti si dragastosi, bogati si norocosi, feriti de boli si de deochi.
Aromanii puneau Martisorul in ajunul zilei de 1 martie, in seara zilei de 28 sau 29 februarie.
Dupa unele traditii, firul Martisorului, funie de 365 sau 366 de zile, ar fi fost tors de Baba Dochia in timp ce urca cu oile la munte. Asemenea Ursitoarelor care torc firul vietii copilului la nastere, Dochia toarce firul primaverii, la nasterea anului agrar.
De la romani si aromani, obiceiul a fost preluat si de alte popoare din centrul si sud-estul Europei.

BABELE

1 martie: baba de primavara (baba semanatului)
2 martie: baba de vara (baba muncii de vara)
3 martie: baba de toamna (baba culesului) Cum vor fi cele 3 zile, asa vor fi si cele trei anotimpuri.

MACINICII

9 martie: mucenici
Cum e vremea in 9 martie, asa va fi timp de 40 de zile.
Daca in ziua de Mucenici va ingheta si va fi frig, este semn ca iarna va continua pana in ziua de Sfantul Gheorghe (23 Aprilie).

1. Spirite ale mosilor si stramosilor in Calendarul Popular care au preluat numele si data de celebrare ale celor 40 de Sfinti Mucenici (9 martie) din Calendarul Bisericesc, jertfiti pentru credinta lor in Cetatea Sevastiei. Jertfele si sacrificiile umane savarsite in vremurile preistorice in ziua Anului Nou agrar sunt amintite astazi de figurinele antropomorfe din aluat fiert sau copt in ziua de Macinici si mancate sacramental;

2. Figurine antropomorfe modelate din aluat, unse cu miere si nuca, mancate sacramental la inceput de An Agrar, sinonime cu Brados, Sfinti;

3. Aluat modelat in forma de opt (8) sau cerc, fiert in apa indulcita cu miere si cu adaos de miez de nuca in ziua de Macinici. Forma cifrei opt, reprezentare plastica a zeului antropomorf si a colaceilor, reprezentare a zeitei geomorfe, sunt supravietuiri ale jertfelor umane care marcau, prin substitutie, moartea si renasterea zeului adorat al Anului Nou Agrar. Ca aliment ritual, Macinicii, sinonimi cu Bradosii si Sfintii, se impart si sunt mancati in fiecare an in ziua de 9 Martie (Muntenia, Moldova, Bucovina, Basarabia, Banat).


Calendarul obiceiurilor


MARTIE - Martisor

Martisorul (1 martie): dupa calendarul vechi, 1 martie era considerat inceputul unui Nou An; sarbatorirea venirii primaverii la 1 martie are origini romane; in acel timp se sarbatorea zeul Marte, zeul fortelor naturii, al primaverii si al agriculturii. Martisorul era format dintr-un fir rosu si unul alb, de care se atarnau monede de aur sau argint. Culoarea rosie, data de foc, sange si soare, era atribuita vietii, deci femeii. In schimb, culoarea alba, conferita de limpezimea apelor, de albul norilor era specifica intelepciunii barbatului. Fetele il purtau timp de douasprezece zile la gat, dupa care-l prindeau in par si-l tineau astfel pana ce inflorea primul pom (de obicei pana la sfarsitul lunii martie). Dupa aceea, cu snurul legau creanga pomului, iar cu banul respectiv isi cumparau cas, pentru ca tot anul sa le fie fata frumoasa si alba.

Sfintii 40 de Mucenici din Sevastia (9 martie): traditia cere ca la aceasta sarbatoare sa se faca colacei („Mucenici") in forma cifrei 8. In Moldova, ei se fac din aluat dospit si se coc in cuptor, dupa care se ung cu mire si se dau prin nuca. In Muntenia, ei sunt din aluat nedospit si se fierb in apa, dupa care se adauga zahar si nuca in zeama fiarta. Numarul lor trebuie sa fie de 40 sau 44; o alta traditie din aceasta zi este sa se bea 40 de pahare de vin sau de tuica pentru ca „sa fii sanatos si sa nu se lipeasca bolile".

Bunavestire (25 martie) avea in Apuseni si o alta semnificatie pe langa cea religioasa. Acum canta pentru prima data cucul, vestitorul unor lucruri importante in viata omului. Cand o persoana il auzea pentru prima oara cantand, trebuia sa numere de cate ori canta pentru a sti cati ani mai are de trait.

Sfantul Teodor (Santoader) (26 martie): sarbatoare cu data mobila, care este celebrata in prima sambata a Postului Pastelui. Era prilejul pentru tinerii necasatoriti sa aiba intreceri calare. In credinta populara, Sfantul Toader are puterea de a se transforma in cal. In aceasta zi erau interzise muncile feminine; pentru respectarea acestei sarbatori, Santoader le oferea acestora unul dintre apanajele frumusetii: par bogat si lung. Pentru a obtine acest lucru, fetele se spala pe cap cu apa in care au pus fan din ieslea cailor.

______________________________________________________________________________________








Simbolistica martisorului
_________________________

Din încleştarea frigului şi întunricului cu razele soarelui, după ultimele zvârcoliri din zilele babelor, învinge viaţa, primăvara, soarele.

Felul în care Românii sărbătoresc venirea primăverii este unic. An de an sărbătoarea ne readuce speranţa, optimismul, credinţa în mai bine şi spor la toate. Mărţişorul dăruit în zorii primei zile din martie se purta 12 zile, uneori chiar până la vederea primului pom înflorit, apoi se atârna de ramurile înflorite, crezându-se că tot astfel va fi şi anul celui care l-a purtat.



1 Martie este în calendarul ortodox ziua Evdochiei, o femeie martir, numită şi Dochia. Sărbătoarea este anterioară timpurilor creştine, Dochia fiind un personaj păgân.


Acest străvechi obicei îşi are originea în credinţele şi practicile agrare. La Roma, începutul anului nou se sărbătorea la 1 martie, luna care purta numele zeului Marte, ocrotitor al câmpului şi al turmelor, zeu care personifica renaşterea naturii.

La vechii traci aceleaşi atribute le avea zeul Marsyas Silen, considerat inventatorul fluierului, cultul sau fiind legat de glia maternă şi de vegetaţie. Lui îi erau consacrate sărbătorile primăverii, ale florilor şi fecundităţii naturii.


Simbolul şnurului realizat din cele două părţi răsucite, una alba şi cealaltă roşie, a fost iniţial folosit de daci înainte ca romanii să-i cucerească. La cea vreme şnurul era alcătuit din alte două culori: alb şi negru. Culoarea neagră reprezenta lâna neagră data de Baba Dochia norii sale, şi simboliza întunericul iernii. Partea albă simboliza lumina primăverii. Lâna s-a schimbat, conform legendei, din negru în alb prin sacrificiul fetei. Din această cauza partea roşie din mărţişor reprezintă sângele şi sacrificiul. În final, primavara şi deci mărţişorul vor fi mai puternici decât întunericul prin jertfa lui Iisus Cristos.


În multe săpături arheologice din România s-au găsit mărţişoare cu o vechime mai mare de opt mii ani. Sub forma unor mici pietre de râu vopsite în alb şi roşu, ele erau înşirate pe aţă şi se purtau la gât. Culoarea roşie, dată de foc, sânge şi soare, era atribuită vieţii, deci femeii. În schimb, culoarea albă, conferită de limpezimea apelor, de albul norilor era specifică înţelepciunii bărbatului.
De altfel firele de mărţişor exprimă împletirea inseparabilă a celor două principii ca o permanentă mişcare a materiei. El semnifică schimbul de forţe vitale care dau naştere viului, perpetului ciclu al naturii. Cele două culori au rămas până în zilele noastre ca simbol al sexelor, ele fiind regăsite şi la bradul de nuntă şi înmormântare.


Când venea primăvara, oamenii obişnuiau să lege de copaci funii albe şi rosii, cu scopul de a alunga duhurile rele pentru ca pomii să fie roditori. Prima zi a lui Martie se numea în calendarul tradiţional al satelor carpatine şi Drogobete, când fetele se spălau 'cu apă de omăt' ca să fie 'curate, frumoase, albe ca neaua'. Există şi credinţa că însăşi apa de ploaie adunată în această zi sau din 'zilele babelor' te face frumos şi sănătos.


În zilele noastre, mărţişorul este un simbol al primăverii care va să vină, iar realizarea lui a devenit o adevărată operă de artă. Oamenii oferă cu multă plăcere de 1 Martie marţişoare celor pe care îi iubesc, ca simbol al admiraţiei lor, ca respect şi stimă specială pentru doamne şi domnişoare.
 
Traditii romanesti in luna martie – legenda Babelor sau a zilelor Dochiei
Data postarii: 2008-02-27

Luna Martie are o simbolistica importanta la romani. Pe langa Martisor, 8 Martie sau Dragobete se vorbeste despre legenda Babei Dochia, unul dintre cele mai importante mituri romanesti. Daca primele doua traditii romanesti se pastreaza, putini dintre noi, mai ales dintre cei tineri cunosc semnificatia legendei Babelor, cuprinse intre 1 – 9 Martie. De-a lungul timpului s-au pastrat mai multe variante despre zilele Dochiei, al carui nume pare ca provine din calendarul bizantin.

Traditii romanesti in luna martie – legenda Babelor sau a zilelor Dochiei
Data postarii: 2008-02-27

Luna Martie are o simbolistica importanta la romani. Pe langa Martisor, 8 Martie sau Dragobete se vorbeste despre legenda Babei Dochia, unul dintre cele mai importante mituri romanesti. Daca primele doua traditii romanesti se pastreaza, putini dintre noi, mai ales dintre cei tineri cunosc semnificatia legendei Babelor, cuprinse intre 1 – 9 Martie. De-a lungul timpului s-au pastrat mai multe variante despre zilele Dochiei, al carui nume pare ca provine din calendarul bizantin.Cine a fost Baba Dochia?
1 martie, prima zi a primaverii, aduce nu numai sarbatoarea Martisorului, dar si una dintre cele mai importante mituri ale traditiei romanesti: zilele Dochiei sau Babele. In jurul acestui personaj mitologic s-au nascut mai multe povesti, fiecare intruchipand-o pe Baba Dochia in mai multe ipostaze. Despre una dintre variante se afirma chiar ca ar sta la baza etnogenezei poporului roman. Este vorba despre mitul „Traian si Dochia". Se spune ca Dochia, fata lui Decebal ii cade draga lui Traian, cuceritorul Daciei. Urmarita de trupele lui Traian, ea se ascunde in munti impreuna cu oile ei, unde se transforma intr-o batrana cu oi cu ajutorul Maicii Domnului (sau de Zamolxis in unele surse).

O alta legenda despre Baba Dochia este legata de o pastorita cu vreo 20 de oi transformata in stana de piatra pentru ca a sfidat intemperiile declansate de zeul Gebeleizis, stapanul stihiilor naturii la daci. Aceasta varianta ne aminteste de destinul zeitei Niobe, zeita traca, care se mandreste cu cei 7 fii si cele 7 fiice ale sale fata de zeita Hera. Drept pedeapsa Hera ii omoara copiii, iar aceasta de durere se transforma in stana de piatra.

Altii povestesc despre Baba Dochia ca o femeie batrana, rea si cicalitoare care vrea sa scape de nora ei punand-o la tot felul de incercari imposibil de realizat. Intr-o zi o trimite la rau sa spele lana cea alba pana s-o innegri. Nereusind sa indeplineasca porunca soacrei, fata incepe sa planga si se trezeste cu doi barbati langa ea, Dumnezeu si Sf. Petru care, auzindu-i povestea, ii innegresc lana. Soacra vazand ca nora vine cu lana neagra o trimite inapoi sa faca lana la loc alba. Pe cand se chinuia fata sa albeasca lana apar iar cei dou batrani care in loc sa ii faca lana alba o trimit sa culeaga flori si fragi pe care sa i le daruiasca soacrei. Vazand florile si fragii, baba uita de lana si isi lua oile si pe fiul sau, Dragobete, sa plece la munte fiind convinsa ca a venit primavara. Se imbraca cu 9 cojoace (zilele Dochiei) de care se leapada treptat pe parcursul calatoriei. Dupa 9 zile, in urma unui inghet Baba Dochia se transforma in stana de piatra impreuna cu oile ei.

Legenda Babelor si semnificatia lor
In traditia romaneasca intre 1 si 9 martie se spune ca Dochia isi implineste destinul urcand muntele, impreuna cu turma sa de oi. Aceste zile sunt cunoscute ca zilele Dochiei sau Babele cand vremea este schimbatoare datorita caracterului capricios al Babei Dochia. Semnificatia povestii babei Dochia, prezentata sub forma conflictului dintre nora si soacra, se refera de fapt la confruntarea dintre anul vechi si anul nou, dintre iarna si vara, dintre frig si caldura, dintre sterilitate si fecunditate. Printre obiceiurile populare din luna Martie s-a pastrat traditia ca fiecare sa-si aleaga o Baba intre 1-9 martie. Legenda Babelor spune ca si in functie de starea vremii se prezice caracterul si norocul persoanei respective in acel an.

Folclorul romanesc prin aceste legende si mituri devine o importanta sursa de inspiratie pentru multi prozatori si poeti. Veridicitatea legendei Babei Dochia este oferita de rocile din muntii Ceahlau, o marturie incontestabila a acestui mit romanesc.

Sfaturi Info-ghid:
Cateva zile ne mai despart de luna marte si de zilele Dochiei. Fie ca sunteti superstitiosi, fie ca vreti sa va amuzati, alegeti-va Baba si asteptati cu nerabdare si curiozitate ce va rezerva Baba Dochia pentru acest an.

http://www.info-ghid.com/traditii-r...-legenda-babelor-sau-a-zilelor-dochiei-s.html
 

Attachments

  • 07-baba3[1].jpg
    07-baba3[1].jpg
    49.4 KB · Views: 0
  • 06-baba-dochia2[1].jpg
    06-baba-dochia2[1].jpg
    82.9 KB · Views: 0
Hai sa ne alegem babele. A mea va fi pe 6
 
A mea pe 8. Si stiu si cum va fi, va avea toate tipurile de precipitatii , soare , iar vant.. doar putintel.
 
eu..........................pe 8 (ziua de natere a copilului) Frumos cadou am primit de ziua femeii.Nu?
 
Eu am ales-o mereu pe 9,dar anul trecut am citit intr-o revista ca baba se alege in functie de ziua de nastere,daca ziua de nastere este formata din doua cifre,acestea se aduna pana dau o singura cifra.Ex. la mine 29 s-ar transforma in 2+9=11;1+1=2.
 
Stii ce nu stiu eu ? cum se obtin cele doua numere maiestre :11 si 22 ?

Mi-am amintit vazand cifra destinului tau , rezultatul 11 ,adunat evident 2. cand ramane 11 ? daca stii ,daca nu,trebuie sa caut pana ma lamuresc.
merci
 
anuk said:
Stii ce nu stiu eu ? cum se obtin cele doua numere maiestre :11 si 22 ?

Mi-am amintit vazand cifra destinului tau , rezultatul 11 ,adunat evident 2. cand ramane 11 ? daca stii ,daca nu,trebuie sa caut pana ma lamuresc.
merci

Nu stiu,desi cred ca am citit undeva,mai demult,dar nu am dat importanta.Daca gasesti posteaza sa vedem si noi,iar daca gasesc eu,unde am citit am sa postez.
 
am gasit . postez acum la numerologie ,desi inca nu-s pe deplin luminta . dupa ce citesti sa vorbim,sa ne lamurim ok?
 
Obiceiuri de Mucenici



Ziua de 9 martie, cand Biserica Ortodoxa sarbatoreste pe cei 40 de Mucenici ucisi in Sevastia, are pentru spiritualitatea populara o conotatie aparte.



In ziua de 9 martie, in toate comunitatile rurale era obiceiul de a se scoate plugul la arat, momentul fiind marcat de respectarea unor interdictii sau de oficierea unor practici cu caracter simbolic.



Dupa ce, in luna februarie (luna lui Faur), plugul era trecut prin foc de catre fierarul (faurul) satului, era reparat, curatat si purificat iar intre plugari se incheiau intelegeri pentru intovarasire la arat, in dimineata acestei zile plugul era scos in fata casei in mod festiv. Acesta era momentul ce deschidea, de fapt, ciclul sarbatorilor de primavara, presarat cu numeroase obiceiuri.



In cadrul ceremonialului de scoatere a plugului, femeia din casa era principalul protagonist in desfasurarea practicilor. Dupa aducerea plugului in fata casei, plugarii, de obicei doi la numar, stateau cu capetele descoperite inaintea boilor sau a cailor, dupa caz, iar femeia iesea din casa avand intr-o mana traista pentru plugari iar in cealalta tinand un vas cu apa sfintita, tamaie si un somoiog de busuioc. Femeia se apropia de plug si de carul in care se afla restul atelajelor specifice acestei lucrari agricole, le inconjura de trei ori, stropindu-le cu agheasma si afumandu-le cu tamaie. In timpul celor trei rotatii executate in sensul miscarii aparente a soarelui, femeia rostea, intr-o solemnitate deplina, urmatoarele: "Cat de curata este tamaia si agheasma, asa de curati sa fiti si voi / Si sa umblati nedespartiti la arat / Si nici cand sa nu dati peste vre-un strigoi sau moroi care sa va faca rau".



In fata animalelor de munca se aseza un ou, in credinta ca daca acesta va ramane intreg dupa pornirea carului, atunci si plugarilor le va merge bine pe toata durata plugaritului. Plugarii primeau traista cu mancare, dupa care femeia varsa agheasma ramasa in cofa la picioarele animalelor. Se obisnuia ca in coamele plugului sa se puna acum si un colac impletit in opt, numit Creciun, pastrat in casa de la Craciunul trecut, ca simbol al fertilitatii. Semnificatia oului aruncat este de sorginte precrestina, oul fiind considerat masura tuturor lucrurilor de inceput (ab ovo), el avand aici rol augural si protector in desfasurarea aratului.



Dupa acest moment plin de solemnitate, desfasurat in curtea casei, plugarii porneau plugul catre camp sau catre gradina din apropiere, unde marcau o brazda simbolica, de pocinog (inceput) dupa care dezjugau si hraneau animalele iar ei se ospatau in mod ritual pe brazda.



In unele sate era obiceiul ca in aceasta zi toate plugurile din sat sa fie adunate pe islazul satesc unde, in fata multimii adunate, era chemat preotul care facea o slujba de sfintire a apei si de stropire a fiecarui plug in parte, dupa care plugarii se indreptau catre ogorul propriu pentru marcarea brazdei de inceput.



In traditia populara se considera ca in ziua de 9 martie sfintii mucenici se aduna pentru a participa la un sobor de dezghetare a pamantului si de slobozire a caldurii, ei batand, in acest scop, cu ciomegele in pamantul inghetat. Aceasta practica a fost uzitata si de catre satenii din comunitatile bucovinene, care bateau cu batele in pamant zicand: "Intra frig si iesi caldura, / Sa ne fie vreme buna / Pentru plug si aratura".



Ziua mucenicilor era si un prilej de prognozare a vremii. Se considera ca daca ploua in aceasta zi, va ploua si de Pasti; daca tuna, vara va fi prielnica tuturor culturilor; daca ingheata in noaptea dinaintea acestei zile, atunci toamna va fi lunga iar stiuletii de porumb vor urui spre cosare precum rotile de la caruta in trecere peste pamantul inghetat.



Obiceiurile si practicile descrise mai sus puteau fi intalnite in satele Bucovinei - in special in Corocaiesti, Dumbraveni, Calafindesti, Bilca, Vicov, Solea, Stulpicani, Capu Codrului - pana in preajma celui de-al doilea razboi mondial. Odata cu instalarea comunismului, ele au disparut din obisnuinta satenilor, in special dupa ce aratul a inceput sa fie executat cu tractorul pe pamantul devenit proprietate colectiva.



Astazi, dintre toate practicile stravechi, mai persista obiceiul ca femeile sa coaca in ziua de 9 martie 40 de figurine din aluat, numite "sfintisori" sau "mucenici", reminiscente ale idolilor neolitici ai fertilitatii, iar barbatii sa bea cate 40 sau 44 de pahare de rachiu. "Sfintisorii" sunt facuti din aluat dospit si au forma antropomorfa a cifrei opt, cifra echilibrului cosmic. Proaspat scosi din cuptor, ei se ung cu miere de albine si se presara cu nuca macinata, dupa care se impart, pentru sufletul mortilor, mai ales copiilor din vecini.
 
Nu stiu de ce,dar intodeauna am avut o atractie fata de cifra 7...asa ca baba mea sa fie in ziua de 7.
 
Daca tot suntem in data de 7,hai sa vedem cum e afara...soare si frumos,dar frigulet...cred ca o sa-mi mearga bine in prima parte a anului.
 
Povestea Iepurasului de Paste
Povestea Iepurasului de Paste, aducator de oua rosii isi are originile pe meleaguri germane, iepurasul simbolizand fertilitatea.


Iepurasul de Paste este un mit. În legenda, creatura aduce coşuri pline cu ouă colorate, dulciuri şi jucării la casele de copii in noaptea de dinainte de Paste. Iepurasul de Paste pune cosul plin cu bunatati într-un loc anume stabilit sau il ascunde undeva pentru a fi găsit de copii atunci când se trezesc dimineata.

Povestea Iepurasului de Paste, aducator de oua rosii isi are originile pe meleaguri germane, iepurasul simbolizand fertilitatea.

Simbolul iepurasului exista din vremea festivalurilor pagane dedicate zeitei Eastre – zeita Lunii. Legenda spune ca Eastre a gasit intr-o iarna o pasare ranita pe camp si, pentru a o salva de la moarte, zeita a transformat-o intr-o iepuroaica care facea oua. Pentru a-i multumi binefacatoarei sale, iepuroaica a inceput sa decoreze ouale facute, daruindu-i-le zeitei. Din aceasta legenda s-a nascut traditia ca iepurasul sa aduca daruri copiilor de Paste - daca au fost buni, cuminti, Iepurele Magic le va aduce un cos plin cu dulciuri.

Iepurasul este un mesager sacru al divinitatii in multe culturi:

* la chinezi, iepurele este o creatura care traieste pe Luna, unde se ocupa cu macinarea orezului, esenta vietii poporului chinez.
* la budisti, iepurasul este, de asemenea, o creatura selenara. A fost asezat pe Luna in semn de rasplata pentru ca, neavand ce ofranda sa-i aduca zeitei Indra, s-a gatit pe sine insusi in focul sacru.
* si la americani exista un mit potrivit caruia iepurele a adus oamenilor focul
* in cultura mayasa – iepurele este creatura care a inventat scrisul
* in Egiptul antic, iepurele a fost recunoscut ca fiind un simbol al fertilităţii şi al reînnoirii. Această credinţă a fost preluata de greci şi apoi de romani care au împărtăşit-o cu restul Europei.
* pentru celti, iepurele era un simbol al primaverii si fertilitatii animalelor



Iepuraşul de Paşte este un personaj mitic prezentat ca o fiinţă antropomorfă.


Leganda spune că iepuraşul aduce coşuleţe pline cu ouă colorate, dulciuri şi jucării la casele copiilor, în noaptea de dinaintea Paştelui. Când se trezesc,micuţii caută peste tot prin casă şi prin curte ca să găsească aceste cadouri. Tocmai de aceea, iepuraşul de Paşte este considerat un fel de Moş Crăciun.

Primele menţiuni despre Iepuraşul de Paşte au apărut în 1620 şi sunt legate de zeiţa germană a fertilităţii Eostre. El a început să fie considerat un simbol al Paştelui în Alsacia. Primii iepuraşi făcuţi din zahăr sau cocă au apărut pe piaţă în 1800, în Germania.

Această tradiţie a ajuns în America prin intermediul imigranţilor germani stabiliţi în statul Pensilvania. Aici, The Easter Bunny a devenit foarte îndrăgit de copiii care construiesc cuiburi în curţi unde pun ouă vopsite şi caută în dimineaţa primei zile de Paşte cadourile aduse de iepuraş.

Incă din antichitate, ouăle şi iepurii au fost un simbol al fertilităţii, asta pentru că păsările depun ouă iar rozătoarele dau naştere puilor primăvara.
 

Attachments

  • image_123969892454714200_5.jpg
    image_123969892454714200_5.jpg
    24.5 KB · Views: 0
Astazi sunt Floriile. Acum 2000 de ani, oamenii il intampinau pe Mantuitor la intrarea in Ierusalim cu ramuri de palmier si cu flori.
La mine, azi lumea merge la biserica sa sfinteazca ramuri de salcie pe care apoi le punem pe porti pe usi sau la icoane. La voi cum e?

LA MULTI ANI TUTUROR CELOR CARE POARTA NUME DE FLOARE!
 
Azi in ziua de Florii la mine se merge la biserica ,la sfarsitul slujbei preotul da crengi de salcie saU motocei care se pun acasa la icoane .Se mai spune ca daca in ziua de Florii este timp frumos asa va fi si in ziua de Pasti
 
Doamnelor si Domnisoarelor!
Sa nu uitati sa beti un pahar cu vin si apoi sa va aninati martisorul intr-un pom inflorit!
 
In banat ,in ziua de florii fetele se prind "surate".Dupa ce agata martisorul in crengile inmugurite se prind de maini si se invartesc in lurul copacului spunad un fel de juramant .(imi pare rau dar nu imi amintesc cuvintele)
 
La mine in familie in prima zi de Paste se pune un ou rosu , banuti si apa intr-o cana .toata lumea se spala pe fata cu apa din cana ,iar ultimul ia banii.Se spune ca tot anul ai obrazul rosu si ai noroc la bani
 
Traditii si obiceiuri la Inaltarea Domnului - Ispas
se poarta foi de nuc la brau, pentru ca si Hristos si-a pus cand s-a inaltat;
se crede ca cine moare de Ispas ajunge in cer;
la Ispas se bat cu leustean vitele, ca sa se ingrase;
se taie par din varful cozilor de la vite si se ingroapa intr-un furnicar "Sa dea Dumnezeu sa fie atatia miei si vitei cate furnici sunt in acest furnicar! "
in ziua de Ispas sa nu se dea foc si sare din casa; foc, pentru ca tot anul vei avea huit, vor avea oamenii inima rea in casa ca focul; si sare nu se da, pentru ca vacile nu vor avea smantana;
ce se seamana dupa Ispas nu rodeste;
in ziua de Inaltarea Domnului, femeile care au in familie morti impart azime calde, ceapa verde si rachiu pentru sufletele mortilor, crezandu-se ca in acea zi se inalta sufletele lor la cer si sa aiba merinde de drum;
femeile impart laptele dulce fiert cu pasat si la cine dau trebuie sa dea si un buchet de maturi de pe camp;
 
Back
Top