• Forumul vechi a fost pierdut. Nu mai putem recupera continutul vechi. Va invitam sa va inregistrati pentru a reface comunitatea noastra!

CODUL MANIERELOR

anuk

Moderator
Joined
Oct 28, 2009
Messages
59,925
Reaction score
0
Politeţea a fost şi este indispensabilă fiecărui om, în orice societate.
Un proverb indian spune că florii i se cere parfum, iar omului - politeţe. Nu întâmplător politeţea a fost comparată cu o cheie de aur, care deschide toate porţile.




Bazele codului bunelor maniere se intrevad in antichitate cand s-a inventat un spatiu civic al gestului (agora, forumul, teatrul), precum si arta utilizarii lui, arta oratoriei. Anticii puneau un accent deosebit pe miscarile corpului, deoarece ei considerau ca prin acestea individul isi exprima nobletea, perfectiunea spiritului; gesturile trebuiau sa urmeze o linie mediana, sa nu fie nici domoale, nici foarte iuti - de fapt acesta si explica faimosul proverb roman: “mediocritas optima est”.
Evul Mediu a venit cu o alta teorie – gesturile erau expresia unei realitati ascunse, descriau interiorul persoa-nei, ii caracterizau sufletul, viciile, slabiciunile si virtutile sale, in timp ce in exteriorul corpului, printr-o atitudi-ne disciplinata a gesturilor omul se poate modela, poate deveni mai bun.
Deja se simte influenta pe care Divinitatea o avea asupra oamenilor - omul chiar daca este lipsit intr-o conjunctura de compania umana, este totusi supravegheat in permanenta de Dumnezeu, iar gesturile sale nu-i mai vizeaza doar pe ceilalti, ci si un transcendent, care si el ofera la randul sau oamenilor diferite semne.
Astfel, in acea societate in care se dorea crearea unei ordini bazata pe prezenta masiva a Divinitatatii, alaturi de gestus, a aparut si signum datorita nevoii de miracole, de minuni a acelor vremuri. Fireste functia ordonatoare, morala a gesturilor si-a mai pierdut din substanta odata cu trecrea timpului si multe din gesturile care guvernau societatea in acea perioada au capatat doar valenta metaforica.
Astfel, in zilele noastre suma acestor gesturi, insumate in codul bunelor maniere, nu mai reprezinta un instrument de a izbavi sau a condamna un individ, ci se constituie intr-un mijloc de a comunica cu ceilalti, reprezinta o facilitate de a afisa simpatiile si antipatiile, de a lua contact cu ceilalti din jurul nostru fara agresivitate, de a trece prin lume fara a-i deranja pe ceilalti.
Fata de antichitate si evul mediu, cand disciplina, ordinea, ierarhia erau impuse de respectul acordat formei, spiritului, ratiunii, se intrevede deja o schimbare in sensul ca accentul se muta pe materie, corp, pasiune.
Astfel, Descartes in studiile sale despre pasiunile sufletului, trage concluzia ca ca nu sufletul le intretine, ci pasiunile sunt ceea ce sufletul sufera si suporta, iar Pascal intr-o maniera asemanatoare sustine ca pasiunile iubirii sunt sentimente si ganduri care apartin propriu-zis spiritului desi sunt ocazionate de corp.
Fara indoiala, in societatea contemporana nu pot exista sentimente si relatii bazate pe dragostea autentica pe care ne-o dorim fiecare dintre noi daca cei implicati in actul emotional nu tin cont de ceea ce noi numim codul bunelor maniere.

Va invit pe toti sa dezbatem .
Succes!
 
CUM TREBUIE SA SE DESFASOARE O CONVORBIRE



Au trecut aproape o suta douazeci de ani de cind
Alexander Graham Bell ( 1847 - 1922 ) a construit primul telefon
utilizabil ( 1876 ). Astazi existenta noastra este de neconceput
fara telefon. Aceasta inseamna ca telecomunicatiile ocupa un
loc primordial in afaceri , in relatiile noastre familiale ,
amicale , sociale. Nici unul din noi , cind ridicam de zeci de
ori pe zi receptorul , nu ne gindim ca aceast aparat este o
o inventie minunata. Dar nu trebuie ca tehnica moderna si
confortul oferit de ea sa ne faca sa uitam statutul nostru
de oameni bine crescuti. Buna educatie este necesara si cind
vorbim la telefon , chiar daca este vorba despre cea mai
nesemnificativa conversatie. Cind suna telefonul , trebuie sa
raspundem cel mai tirziu dupa cel de-al cincilea apel. De
asemenea , cind chemam pe cineva nu vom lasa aparatul sa
sune mai mult de cinci ori decit in cazuri speciale.
Modul in care incepe o conversatie telefonica difera
de la o tara la tara si se inscrie intr-un adevarat " cod ".
De pilda in Germania , Franta , Anglia , in momentul ridicarii
receptorului , cel solicitat isi spune automat numele si
asteapta un raspuns. Cel care a sunat isi declina numele si
el. La noi , s-a stabilit regula ca cel care suna sa se
prezinte , dupa ce , obligatoriu , a spus " Buna ziua ! " , " Buna
seara " sau " Ma scuzati ca va deranjez , sunt Maria Ionescu ,
pot sa vorbesc cu ... ". Daca este vorba de o conversatie pe
teme de serviciu , nu ne vom spune numai numele ci si
profesia " Sunt inginerul Dan Ionescu si as dori sa vorbesc
cu ...". Sa evitam deci situatia extrem de neplacuta ca
nedeclinindu-ne identitatea de la inceput sa fim chestionati
" Dar cine intreaba ? Sa vad daca este ... ! " Chiar daca
persoana pe care o cautam lipseste , nu vom scapa de
senimentul penibil ca aceasta ne evita.
Omniprezenta expresia " Alo " trebuie sa fie urmata de
numele persoanei care telefoneaza. Sa precizam ca este o
grosolanie ca un barbat care cere la telefon o femeie sau
o femeie care cere la telefon un barbat sa nu se prezinte
sotului , respectiv sotiei acestuia.
Regula generala este ca cel care a sunat sa puna
capat discutiei , in afara cazului in care interlocutorul sau
are motive serioase s-o faca. Exista o anumita uzanta si in
a pune receptorul in furca. Amindoi fac lucrul acesta cu
grija , fara a-l trinti. Recomandare nu este atit de gratuita
precum pare. Pe linga faptul ca am comite o impolitete , am
putea bloca linia telefonica.
Nu exista decit putine exceptii de la obligatia de a
saluta - apelurile in caz de urgenta : pompieri sau salvare.
In viata de zi cu zi , ne confruntam cu situatii in
care nu este nevoie sa ne recomandam : convorbirile cu
membrii familiei sau cu prietenii apropiati care ne recunosc
dupa voce. De asemenea , nu este cazul se ne spunem numele
cind cerem o informatie la un oficiu telefonic , la centrala
unei institutii , la banca , gara , aeroport.
Daca pina acum ne-am referit la formulele de adresare
si la cele de incheiere intr-o convorbire telefonica , este
firesc sa abordam si problema duratei acesteia. Este de dorit
ca ea sa fie cit mai scurta. sa nu uitam ca telefonul a
fost inventat pentru transmiterea rapida , la distanta , a unor
mesaje importante. A discuta la nesfirsit despre cele mai
banale subiecte a devenit o adevarata " boala " a zilelor
noastre. Daca avem mai multe de spus sa alegem calea
epistolara sau ne fixam o intilnire.
Cum procedam cind avem pe cineva in vizita si suna
telefonul ? Daca sunt scurte comunicari le primim linistiti si
dam relatiile cerute foarte pe scurt , dar fara sa fim
nepoliticosi. Ne cerem apoi scuze fata de musafiri ca si
fata de cel care ne-a sunat. Este inadmisibil sa purtam o
lunga conversatie telfonica de fata cu persoane straine. Vom
spune interlocutorului nostru care este situatia si vom amina
convorbirea. In nici un caz nu vom spune : " Te sun eu peste
zece minute " daca cel venit in vizita nu si-a manifestat
dorinta sa plece imediat. Este o gafa. Oricit de mult ne
intereseaza persoana de la telefon are prioritate persoana
venita in vizita.
Se intimpla ca fara voia noastra sa asistam la o
convorbire telefonica strict confidentiala. Daca persoana care
a vorbit nu deschide o conversatie pe aceasta tema nu o vom
face nici noi. Nu vom intreba cine a fost ? ce dorea ? de ce
esti suparat ? Ne prefacem ca nu am auzit nimic. Nu este o
dovada de ipocrizie ci de tact si politete.
Un om bine crescut nu vede ceea ce nu trebuie sa
vada , nu aude ceea nu a fost spus pentru urechile sale si
nu comenteaza ceea ce nu a vazut si nu a auzit. La rindul
ei gazda nu va relata pe larg conversatia avuta. S-ar putea
ca cei de fata sa nu fie deloc interesati , ci va spune
ceva de genul - nu era nimic important , sau - probleme , se
rezolva ... Isi va cere scuze ( pentru ca a vorbit la telefon
in prezenta altora ) si cu asta discutia se incheie.
Sa avem grija si cum raspundem la telefon. Cind
suntem ocupati , curge apa in cada , se prajeste ceva pe foc ,
nu ne repezim la primul semnal ci oprim tot ce ar putea
provoca mici " catastrofe " si raspundem calm , potolit , fara
a-i reprosa prietenului ca din cauza lui am inundat vecinii !
Si cum unele activitati nu pot fi intrerupte , este de
preferat sa nu raspundem la telefon. Nimic nu ne
indreptateste sa-i lasam celui care ne cauta impresia ca
ne-a deranjat taindu-i vorba cu un : " Spune repede , ma
spalam pe cap ". La rindul nostru , cind telefonam nu vom
incepe o convorbire cu reprosuri : " Unde umblati ? Va caut de
trei zile ... ". Este suparator ! Am auzit un raspuns amuzant
din partea unei persoane astfel apostrofate : " De ce nu-mi
telefonati cind sunt acasa ?! "
Cind trebuie sa telefonam ? Nu exista o regula
generala dar trebuie sa avem grija sa n-o facem nici prea
devreme , dimineata , nici prea tirziu , seara. In principiu ,
este bine sa cunoastem programul de viata al prietenilor
nostri , si sa-l respectam , nederanjindu-i. Cine tine sa aiba
liniste , sa studieze sau sa se odihneasca isi ia masuri de
precautie : va scoate de pilda telefonul din priza pentru
scurt timp. Robotul , care incepe sa se generalizeze si la noi
ne scoate din impas daca avem de primit mesaje importante
sau daca , pur si simplu , vrem sa stim cine ne-a cautat
intre timp.
Ce facem cind nu ne raspunde la telefon persoana pe
care o cautam ci altcineva ? Bunul simt ne obliga sa-i
adresam citeva cuvinte interlocutorului nostru , mai ales daca
il cunoastem. Pe scurt , il salutam , spunem cine suntem si ce
vrem , ne cerem scuze ca-l deranjam , apoi ii multumim pentru
informatiile pe care ni le da.
Pledam aici pentru bunele maniere. Asa ca in cazul in
care noi ii dam relatii celui care telefoneaza , nu vom
spune niciodata : " Esti chemat la telefon " sau " Pisalogul de
Popa te cheama la telefon ". E o gafa ! Sa ne obisnuim sa
fim politicosi chiar daca nu suntem auziti de " pisalog " ci
sa spunem firesc " Radule , te cauta domnul Popa la telefon ".
Spuneam ca in relatiile de serviciu nu trebuie sa
uitam sa ne spunem si profesia : " Sunt inginerul Popescu si
as dori sa vorbesc cu domnul ... ". Asta nu inseamna sa ne
etalam cu ostentatie functia. Am intilnit o somitate din
lumea medicala care se recomanda simplu " sunt doctorul X ..."
mentionind doar meseria , nu titlurile pe care le detinea.
Altceva este cind secretara face legatura. Vom fi
socati , fara doar si poate , sa auzim la telefon " Sunt
directorul general al firmei ... ". In schimb , este normal ca
secretara sa sa spuna : " Aveti legatura cu domnul director
general Popa ".
Experienta ne dovedeste ca avem de-a face si cu
situatii neplacute. Persoane care nu au habar de elementarele
reguli ale unei purtari civilizate spun rastit " Alo , cu
Elena " , de pilda.
Daca din intimplare am gresit un numar de telefon ,
trebuie sa ne cerem scuze. Cu toate acestea deseori ni se
raspunde injurios. Este o purtare incompatibila cu statutul
de om civilizat , asa ca sa ne abtinem sa ne purtam la fel
vreodata.
SITUATII IN CARE SE RECOMANDA SA
NU FOLOSIM TELEFONUL
Sunt situatii in care nu se recomanda sa folosim
telefonul. De pilda , nu se adreseaza prin telefon o invitatie
la o masa festiva - receptie , logodna , nunta , botez. De regula
recurgem la invitatii scrise. De asemenea , nu se transmit
prin telefon condoleante , ci personal sau in scris.
In viata suntem pusi adeseori in postura de
solicitanti. Vom telefona numai pentru a stabili o intilnire
sau o audienta. Sansele noastre cresc daca ne expunem problema
personal.
MICI NEGLIJENTE TELEFONICE
Sa avem grija sa tinem receptorul corect pentru ca
altfel nu ne vom auzi bine. Daca o convorbire telefonica se
intrerupe , va suna din nou cel care a chemat si nu
celalalt. Cautindu-se reciproc in acelasi timp , telefonul va
suna ocupat la nesfirsit.
La sfirsitul fiecarei convorbiri , sa ne asiguram ca
am pus bine receptorul in furca , altfel rupem orice legatura
cu lumea exterioara si pot surveni o multime de necazuri.
TELEFONUL ALTCUIVA
Convorbirea de la o cabina publica sau de la
telefonul unei alte persoane , difera de cea de acasa - in
primul rind ca durata , dar si ca subiect. Conversatiile lungi
dau nastere la cozi interminabile in fata cabinelor publice ,
constituind o sursa inepuizabila de nervi. Nu trebuie sa ne
folosim de telefonul altcuiva decit pentru a face o
comunicare scurta. Faptul ca i-ai cerut gazdei permisiunea de
a da un telefon , nu te indreptateste sa sa-ti rezolvi toate
problemele pe aceasta cale si nici sa uiti unde te afli.
Nu raspundeti la relefon intr-o casa straina decit
daca va roaga gazda.
Daca ramineti singur intr-un birou sau intr-o locuinta
straina nu veti telefona decit in caz de axtrema urgenta si
ii veti comunica acest lucru propietarului de cum intra pe
usa. Tentatia de a face o " mica economie " dind telefon in
provincie trebuie inlaturata din principiu si nu de frica de
a fi descoperiti.
Principiile noastre aplicate in viata si nu vorbele
ramin singurele criterii dupa care suntem judecati de cei
din jur.
Telefonul este cel mai potrivit mijloc de a-ti anunta
vizita intr-o casa. Evitati sa le faceti o " surpriza ", chiar
si rudelor ! Daca nu au telefon , gasiti o alta modalitate de
a va anunta. In orice caz , nu mergeti nicaieri fara sa dati
telefon in prealabil.
 
In articol lung al naibii :D: dar merita citit :P

Codul Bunelor maniere – de ce trebuie sa ne purtam frumos?

Cine inventeaza regulile de buna purtare? De unde a plecat codul bunelor maniere si de ce trebuie pastrata o asa-zisa eticheta in societate? Cei care stabilesc, preiau si transmit mai departe aceste norme sunt licentiati ai vreunei scoli inalte de bune maniere? Trebuie acesti oameni sa promoveze vreun test al Inaltei Societati, inainte sa isi disemineze legile referitoare la felul in care ar trebui si nu ar trebui sa ne purtam “civilizat”? De unde vin normele, mai este nevoie de ele si ce anume ne determina sa le respectam inca... cel putin pe unele dintre ele?

Nobletea sufletului si Ochiul lui Big... Father

Prima carte propriu-zisa de bune maniere se crede ca a fost scrisa in preajma anului 2.400 i.Hr. de catre edilul Egiptului Ptah-hotep, primul ministru din perioada de domnie a lui Djedkare Isesi in cea de-a Cincea Dinastie. Bazele codului bunelor maniere - cum il cunoastem astazi - se intrevad in Antichitate, atunci cand s-a inventat un spatiu civic al gestului (agora, forumul, teatrul), precum si arta utilizarii lui, arta oratoriei. Anticii puneau un accent deosebit pe miscarile corpului, deoarece ei considerau ca prin acestea individul isi exprima nobletea si perfectiunea spiritului. Gesturile trebuia sa urmeze o linie mediana, sa nu fie nici domoale, dar nici foarte iuti - de fapt, aceasta si exprima faimosul proverb roman: "mediocritas optima est" sau una dintre legile pastrate la Templul lui Apollo din Dephi: "Nimic prea mult".

Evul Mediu a venit cu o perceptie usor diferita - gesturile erau expresia unei realitati ascunse, descriau interiorul persoanei, ii caracterizau sufletul, viciile, slabiciunile si virtutile. In exteriorul corpului, printr-o atitudine disciplinata a gesturilor, omul se putea modela, putea deveni mai bun.

Astfel, se simte influenta pe care viziunea crestina asupra unei divinitati omnisciente si omniprezente o avea asupra oamenilor - omul, chiar daca este lipsit intr-o conjunctura de compania semenilor sau, este totusi supravegheat in permanenta de Dumnezeu, iar gesturile sale nu-i mai vizeaza doar pe ceilalti, ci si un transcendent, fata de care trebuie pastrata o anumita tinuta. Poate tocmai de aceea, inclusiv astazi, se considera ca manierele trebuie respectate indiferent daca individul se afla in spatiul public sau in intimitate. Fireste, functia ordonatoare si morala a gesturilor si-a mai pierdut din substanta, odata cu trecrea timpului, si multe din normele care guvernau societatea in perioada medievala au capatat (doar) valente metaforice.

In zilele noastre, suma acestor gesturi, insumate in codul bunelor maniere, nu mai reprezinta un instrument de a izbavi sau a condamna un individ, ci se constituie intr-un mijloc de a comunica cu ceilalti, reprezinta o facilitate de a afisa simpatiile si antipatiile, de a lua contact cu ceilalti fara agresivitate, de a trece prin lume fara a deranja. Fata de Antichitate si Evul Mediu, cand disciplina, ordinea si ierarhia erau impuse de respectul acordat formei, spiritului si ratiunii, in prezent accentul este mutat aproape exclusiv pe materie, pe corp si pe pasiune.

Respectarea aproapelui

Lipsa politetii din societatile actuale (liberale, deschise, extrem de permisive) are o explicatie foarte intemeiata: dintotdeauna bunele maniere au coexistat cu tentatia oamenilor de a se opune regulilor impuse de politete , deoarece, la o prima vedere, acestea par restrictive, inutile si inventate sa ingradeasca libertatea de exprimare a individului. Dar, dupa o scurta experienta de viata, multi oameni sunt nevoiti sa accepte ca bunele maniere nu sunt deloc de prisos, ci ca acestea contribuie in mod substantial la traiul in bune conditii cu ceilalti.

Bunele maniere n-au fost incorporate in mod arbitrar in unele norme sociale. Ele au radacini intr-un sentiment profund, in acea armonie dintre comportament si etica, dintre frumusetea caracterului uman si moralitatea sa. Confucius, faimosul intelept chinez (551 - 479 i.Hr.), spunea ca virtutea nu reprezinta nimic daca nu se naste din curtoazie , adica din inima. Omul va avea un comportament natural si agreabil, adica o purtare civilizata, numai respectind niste reguli care s-au impus si s-au codificat de-a lungul timpului.

Codul manierelor elegante este alcatuit dintr-o multime de legi, de fapt de conventii, avand, toate, un numitor comun: a nu-l deranja si a nu-l inoportuna pe semenul tau, ci, dimpotriva, a-l face sa se simta bine in preajma ta. Paradoxal, acesta este si principiul fundamental pe baza carora s-au construit societatile moderne si deschise de astazi: "Libertatea mea se termina acolo unde incepe libertatea celuilalt", cum scria si filosoful John Stuart Mill, in urma cu 150 de ani in urma.

Probabil, nu este pentru nimeni o surpriza faptul ca originile normelor de buna purtare de astazi isi afla originile in curtile regale franceze din secolele XVII - XVIII. De fapt, etimologia cuvantului "eticheta", in sensul cunoscut de toata lumea, are la origine o interdictie. In noul parc de la Versailles, gradinarul-sef al regelui Ludovic al XIV-lea a asezat inscriptii prin care cerea sa nu ii fie calcate peluzele proaspat insamantate. Cum acestea erau adesea ignorate de nobilimea neatenta, omul a obtinut din partea Majestatii Sale un decret care stipula respectarea "etichetelor". Astfel, cuvantul a intrat in limbajul curent pentru a desemna o comportare conforma anumitor norme.

Mai apoi, manierele moderne se cristalizeaza in eticheta americana, prin Regulile Civice ale lui George Washington (1732-1799), dar cea mai de succes popularizare a manierelor a fost intreprinsa de catre autoarea Emily Post, in 1922, prin publicarea lucrarii "Eticheta - in Societate, in Afaceri, in Politica si Acasa". Cartea a devenit un best-seller si a pavat drumul succesorilor sai in continuarea promovarii bunelor maniere.


Politetea pe harta

Odata cu inceputul existentei sale sociale, umanitatea a impus norme de comportament in toate domeniile esentiale ale vietii: hrana si vestimentatia, relatiile dintre sexe si dintre clase, corespondenta, intampinarea oaspetilor si multe alte sfere de activitate sociala. Comportamentul in aceste ocazii a fost codificat in reguli precise, nerespectarea lor atragand dupa sine excluderea din categoria sociala de apartenenta. Indiferent de epoca si de oranduire, politetea a fost considerata indispensabila traiului in comun, chiar daca obiceiurile manifestarii ei variau din punct de vedere regional.

In Germania, spre exemplu, s-a renuntat la sarutarea mainii femeilor, dar s-a extins pana la obsesie deprinderea de a fi punctual. Tot aici, cu exceptia meselor oficiale si a cazului cand exista personal de serviciu, invitatii contribuie in comun la debarasarea mesei, la spalarea veselei folosite, fara ca gazda sa se simta in vreun fel jignita.

In Cehoslovacia, unde curatenia apartamentelor este de-a dreptul impresionanta, gazda are intotdeauna pregatita pentru musafiri o adevarata colectie de papuci noi si comozi in care invitatii sa isi odihneasca picioarele.

In Canada, ca si in alte parti, exista obiceiul de a oferi flori in numar par, asa cum la romani un buchet trebuie sa aiba neaparat un numar fara sot de fire, cu exceptia acelora adresate inmormantarilor.

Fireste ca, prin repetitie si transmitere din generatii in generatii, normele care tin la baza de o anumita eticheta devin obiceiuri reprezentative ale unor grupe de oameni si chiar ale unor natiuni . Oamenii au obiceiuri bune si rele, iar cum obisnuita este a doua noastra natura, obiceiurile sunt foarte importante pentru convietuire si pentru obtinerea unui echilibru in raporturile
sociale.


Top 10 “de ce?”

1) De ce barbatul trebuie sa mearga, alaturi de femeie, pe partea exterioara a drumului?

Originile acestui obicei de buna purtare, dar si de precautie, nu au o incadrare foarte precisa in istorie, dar fac referire la prevenirea expunerii damei in fata eventualelor pericole ce ar putea veni dinspre exteriorul drumului. Unii considera ca astfel, daca un vehicul ar trece in viteza pe drum, foarte aproape de trotuar, barbatul si nu femeia ar fi cel stropit de eventualele balti si noroaie. De asemenea, din acea pozitie, barbatului i-ar fi mai usor sa isi apere compania feminina, trimitand-o mai lesne la adapost si, inca o data, ferind-o de expunerea in calea primejdiei.

2) De ce dau barbatii "noroc" cu mana dreapta atunci cand se intalnesc?

Trebuie mentionat ca in trecut, gestul de a da mana diferea un pic de forma sa de astazi. Barbatii isi prindeau reciproc bratele drepte din zona antebratelor, pentru a pipai atat palma cat si maneca, cautand existenta unei eventuale arme. Sigur ca aceasta putea fi ascunsa in mana stanga, dar cum cei mai multi oameni sunt dreptaci, se considera ca nimeni nu ar risca sa foloseasca mana stanga pentru a injunghia pe cineva. Stangacii erau priviti cu ochi rai, deoarece te puteau injunghia in timp ce iti strangeau mana. Mai mult, in diverse societati medievale, inainte de aparitia hartiei igienice, exista obiceiul ca oamenii sa isi foloseasca mana stanga pentru a se curata la dos. De aceea, aceasta era considerata murdara si, in consecinta, niciodata intrebuintata pentru salut.


3) De ce ridica barbatii palaria atunci cand saluta?

Descoperirea capului denota in sine un gest de smerenie si respect, infatisandu-l pe omul dinainte asa cum este el, la statura cu care a fost inzestrat. Totusi, manifestarea pare sa aiba radacini foarte clare in trecutul nu foarte indepartat al civilizatiei umane, reiterand obiceiul de ridicare a coifului prin care cavalerii, la sfarsitul unui turnir, isi descopereau chipul, spre a fi recunoscuti si adulati de public.

4) De ce barbatul intra primul in restaurant?

Este unul dintre putinele locuri unde "lipsa de politete" este o virtute. Explicatia este simpla. De regula, cand se deschide usa restaurantului, oamenii din local isi vor indrepta privirile spre intrare. Barbatul intra primul, tocmai pentru a feri femeia care il insoteste, de privirile indiscrete. La masa, gentlemanul ii va oferi damei scaunul cu spatele spre sala. Astfel, va putea manca linistita, nederanjata fiind de privirile curiosilor.

5) De ce spunem "Noroc" sau "Sanatate" atunci cand cineva stranuta?

Prezenta acestui gest este discutabila in "topul" de fata, deoarece, conform normelor de buna purtare, daca cineva stranuta in imediata noastra vecinatate, comportamentul corect este ignorarea momentului si evitarea oricarei remarci, ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat. Totusi, in acceptiunea generala, este consideat un gest de buna credinta sa faci aceasta "urare" persoanei ce da semene de guturai. Originile? Oarecum multiple. In anul 77 d.Hr., oamenii credeau ca stranutul cauzeaza pierderea sufletului sau incetarea batailor inimii, asa ca "Fii binecuvantat!" ("Noroc, sanatate" la romani) era folosita ca o formula menita sa previna aceste nenorociri. In plus, in vremurile de demult, medicina era rudimentara si facuta dupa ureche, oamenii mureau adesea din simple gripe sau raceli si o astfel de urare avea o insemnatate mult mai mare decat astazi, fiind inzestrata, in constiinta oamenilor, cu puteri oarecum vindecatoare.

6) De ce barbatii le ofera flori femeilor?

Explicatia este mai degraba respingatoare, dar se pare ca acest obicei este originar din Evul Mediu. Atunci, igiena corporala era neglijata pentru ca baia era considerata ceva murdar (crestinii disociindu-se de bunele obiceiuri ale romanilor), fiind un eveniment care se intampla aproximativ o data pe an, iar florile aveau menirea de a indeparta izurile neplacute ale doamnelor. Avem de a face, aici, mai mult cu o forma de politete interesata, barbatii facandu-si, mai degraba, lor insisi un serviciu, prin oferirea de flori parfumate femeilor cu mirosuri... tari.

7) De ce nu trebuie sa ne descaltam atunci cand mergem in vizita si de ce trebuie sa le cerem oaspetilor nostri acest lucru?

Precum in cazul oferirii de flori, si evitarea descaltarii provine tot din Evul Mediu si este un obicei care tine tot de cauza indepartarii eventualelor mirosuri neplacute care ar putea emana din picioarele goale. In plus, invitatul poate avea parte de un accident nefericit, cum ar fi o soseta rupta si degete la vedere, o situtie jenanta pentru toti cei prezenti.

8) De ce barbatul trebuie sa intre primul in taxi?

Poate parea o pornire paranoida, dar raspunsul este: de teama ca nu cumva taximetristul sa porneasca in tromba cu domnita! Perspectiva nu este foarte hilara nici astazi, avand premise plauzibile, insa aceasta precautie isi gaseste o justificare solida in vremurile medievale ale curtezanelor si amorezilor de tip Cassanova. Nu de putine ori, acesti amanti perfecti s-au substituit rolului de birjari ai unor calesti sau trasuri, pentru a le fura aristocratilor, chiar de sub nas, pretuitele "achizitii" feminine. Ca sa evite asemenea surprize neplacute, domnii s-au gandit sa isi dea lor insisi intaietatea la "imbarcari", tendinta pastrata pana in zilele noastre.

9) De ce punem mana la gura atunci cand cascam?

In afara faptului ca multa lume nu mai are acest bun obicei si ca explicatia sa evidenta este neexpunerea interiorului cavitatii bucale spre vazul tuturor, aceasta grija de a ne acoperi gura atunci cand cascam are la baze o superstitie destul de veche. Ca si in cazul stranutului, si in cel al cascatului oamenii de odinioara vedeau pericolul eliberarii sufletului din corpul uman sau patrunderea necuratului in acesta. De aceea, printr-o metoda pe cat de simpla, pe atat de eficienta, astuparea gurii cu mana inlatura eficient aceste ingrijorari.

10) De ce era un mare sacrilegiu ca glezna unei femei sa fie vazuta de un barbat, altul decat sotul sau?

La sfarsitul secolului al XIX-lea, in anumite tari din Europa, se nasteau chiar dueluri pe viata si pe moarte pentru un astfel de eveniment, care astazi pare de-a dreptul ridicol. Cu atat mai caraghioasa pare situatia, cu cat decolteul generos al femeilor, nu doar "avea voie", dar era musai sa fie arborat fara nicio grija, in toata plenitudinea lui, in vazul lumii... de dragul expunerii bijuteriilor. Piciorul, in schimb, era acoperit intotdeauna cu ciorap, fiind considerat, pe atunci, un fel de organ intim al femeilor, motiv suficient ca surprinderea sa cu privirile sa nasca tragedii.

Secretul unui comportament agreabil si civilizat in societate se poate obtine prin decantarea bunelor obiceiuri filtrate si adaptate de la o generatie la alta. Familia, scoala, anturajul au un rol capital in formarea unei existente normale a oricarui individ. Un adevar cunoscut, dar neasimilat suficient, spune ca drumul libertatii trece prin cultura.


http://www.descopera.romai-repede-decat-au-facut-o-in-ultimii-300-de-milioane-de-ani
 
Multe dintre etichetele sociale şi reguli ale bunelor maniere s-au păstrat de-a lungul veacurilor. Aşa se face că un bun musafir de la 1800 este un bun musafir şi la ora actuală dacă respectă regulile de mai jos.

Nu luaţi în serios invitaţiile de complezenţă

De multe ori se poate întâmpla ca cineva să înainteze o invitaţie din complezenţă. Aşteptaţi ca aceasta să fie făcută formal, astfel încât să vă asiguraţi că este sinceră.

Nu faceţi niciodată vizite surpriză

Indiferent de cine ar fi vorba, chiar dacă sunteţi rude sau prieteni apropiaţi, nu mergeţi niciodată neinvitaţi la cineva acasă.

Nu staţi mai mult decât este necesar

Este recomandabil ca vizita să fie mai scurtă decât prea lungă. De asemenea, dacă gazda nu a stipulat care este durata vizitei, este bine să prealuaţi iniţiativa şi să anunţaţi perioada pe care intenţionaţi să o petreceţi în calitate de musafir.


Conformaţi-vă şi aduceţi cadouri

Este de preferat să acceptaţi activităţile propuse de gazdă şi să duceţi o mică atenţie când sunteţi invitaţi la cineva acasă.

Mulţumiţi-le gazdelor

Nu uitaţi să mulţumiţi gazdelor pentru felul în care v-au primit.

Citind AICI gasiti si alte reguli care ar trebui aplicate in calitate de musafir.
 
Back
Top