ramanya
New member
- Joined
- Oct 28, 2009
- Messages
- 891
- Reaction score
- 0
Comunicarea cu persoanele dificile este un fapt de fiecare zi. Cu cat te vei descurca mai bine, cu atat mai usor iti va fi sa iti duci sarcinile la capat si sa te integrezi – in cariera si in afara ei. Chiar daca esti un sociabil innascut, cu siguranta stii cateva persoane care iti pun temperamentul la grea incercare. Fie ca acestia sunt colegi, superiori, sau cei cu care lucrezi zi de zi, capacitatea de a te descurca cu ei va fi critica pentru succesul tau in cariera.
1. Cel care loveste in spate
Acesta este cel care iti tradeaza increderea, si poate fi letal pentru cariera ta. Fie ca motivele lor sunt lipsa de incredere in sine sau ambitie nemasurata, cei care lovesc in spate stau pe pozitie nerabdatori sa loveasca. Din pacate acestia nu sunt usor de identificat, decat daca au reputatia formata. Dar iata niste simptome care te vor ajuta sa ii identifici :
a) E cineva cu care nu ai avut de-a face si care brusc e amabil cu tine?
b) Iti pune prea multe intrebari personale?
c) Ai aflat cumva ca cineva se intereseaza despre cum te descurci?
Acestea sunt semne ca cineva vrea sa stranga informatii pe care sa le foloseasca impotriva ta . Pentru oamnei de acest fel chiar si o propozitie de genul "Mi-ar placea sa stau in New York intr-o zi" ar putea fi folosita sa-l faca pe sef sa creada ca nu esti dedicat companiei si slujbei si planuiesti sa pleci. Cei care lovesc in spate vor sa urce pe scara avansarilor in orice fel pot, si daca te vad ca pe o amenintare vor prinde ocazia si te vor discredita.
Cum sa te porti cu cei care lovesc in spate
Fii atent ce spui in momentul in care intri intr-o companie. Fii prietenos si cordial fara sa-ti dai la iveala gandurile cele mai ascunse unor oameni pe care nici nu-i cunosti. Oricat de bun te consideri in judecarea oamenilor, cea mai buna aparare impotriva celor care lovesc in spate este discretia si moderatia. Nu marturisi oricui in totalitate planurile tale, problemele personale, sau stiluri de viata ciudate.
2. Atotstiutorii
Spre deosebire de cei care lovesc in spate, care lucreaza in secret, atotstiutorii isi fac simtita prezenta din plin . Atotstiutorii sunt in companie de ceva timp si, in consecinta, se simt superiori fata de toti ceilalti pentru ca au aflat multe despre companie. Totusi, atotstiutorii nu sunt la nivel executiv; din contra, atotstiutorii sunt la baza piramidei. De obicei cei de felul acesta sunt absolventi sau tineri. Cateva trasaturi :
a) fie ca urmare a caracterului sau a educatiei, atotstiutorii par increzatori in ei si cu un cap deasupra celorlalti;
b) deseori ii dispretiesc pe cei care ii contrazic, crezand ca stiu toate raspunsurile, cer respect, iar daca sunt atacati pe un domeniu pe care il cunosc se irita.
c) indiferent de domeniul abordat intr-o discutie, cele mai frecvente cuvinte folosite de atotstiutori sunt ,,stiam eu", ,,ti-am spus eu", etc.
Cum sa te porti cu atotstiutorii
Daca nu poti sa ii eviti, incearca urmatoarele: fii pe cat de politicos si noncombativ posibil ; recunoaste sfaturile si experienta lor , apoi continua-ti treaba ; nu le sugera noi metode unor atotstiutori, raspunsul s-ar putea sa fie o privire rece si un comentariu negativ spus pe un ton agresiv ; controleaza de doua, trei ori tot ce trimiti unui atotstiutor - nu-i da ocazia si satisfactia sa vada ca ai gresit ; solicita-le parerea sa le arati ca le respecti experienta ; demonstrandu-i disponibilitatea de a-l asculta, ii vei mangaia orgoliul si il poti transforma intr-un aliat.
3. Martirul
Martirii isi petrec vremea oftand si plangandu-se de probleme, dureri de cap, program lung si munca grea. Daca incerci sa le oferi ajutor sau sugestii, martirii le vor respinge rapid pentru ca eventualele solutii la problemele lor vor distruge actele lor de martirice. Jocul martirului este sa arate cat de stresat este, pentru ca martirii traiesc pentru mila. Pe da alta parte, daca sunt ignorati, vor deveni si mai dispretuitori si se vor indeparta.
Astfel ca cel mai bun lucru de facut este:
Sa le spui lucruri pe care vor sa le auda dar pe care le aud rar. Ai putea spune, "Ionut, chiar esti cel mai ocupat dintre cei din departament. Si crede-ma, oamenii vad." O data ce primesc atentia dupa care oftau, martirii se vor lumina si se vor plange mai putin.
4. Manipulatorul
Manipulatorii ii fac pe ceilalti sa actioneze in modul dorit de ei, prin farmec personal sau simpatie. Tu, victima, probabil nu vei realiza ca ai fost prinsa intr-o munca ce nu intra in atributiile tale pana nu e prea tarziu. Un manipulator in actiune va incepe prin a deschide conversatii obisnuite. Ca o intamplare va adauga : ,,apropos ai putea sa-mi faci o favoare?" sau "ma intreb daca ai putea sa ma ajuti cu ceva pentru ca sunt foarte prins si tu te pricepi la research (sau organizare, sau scris sau orice altceva de care are nevoie.'') Sau poate isi va deghiza cererea sub forma unei oportunitati pe care o poti fructifica prin luarea unei responsabilitati in plus care va arata de ce esti in stare. Manipulatorul nu va acorda credit nimanui pentru ce a facut pentru el. Asa poti diferentia manipulatorul de o persoana care pur si simplu cere ajutor si va recunoaste ajutorul oferit. Alt scenariu ar fi sa-ti spuna cat de supra-incarcat este, si ar fi minunat daca ar putea sa-l ajute cineva sa termine pentru a putea pleca din birou pe la 7.
Cum sa raspunzi la manevrele manipulatorilor :
a) "Te-as ajuta cu placere, dar trebuie sa termin intai cu seful meu." ;
b) "Mi-ar placea sa te ajut, dar si eu sunt incarcat azi. Daca am timp liber, cu cea mai mare placere. Dar dupa cum vad, voi lucra toata noaptea, la fel ca tine!" ;
c) "De fapt, si eu as avea nevoie de putin ajutor. Facem urmatoarele: Te ajut in seara asta daca stai maine dupa-amiaza si ma ajuti sa termin materialul." Daca persoana in cauza este manipulator, si are ca scop sa primeasca ceva pe degeaba, probabil va disparea in viitor.
5. Barfitorul
Exista cel putin unul in fiecare birou: cineva caruia ii place sa vorbeasca – si sa judece – tot ce fac ceilalti. Barfitorii trag putere si satisfactie din faptul ca sunt surse de informatie. Si nu au prejudecati ca raspandesc informatii personale sau intime. Cei de acest fel nu numai ca imprastie, dar si creeaza zvonuri, majoritatea afirmatiilor facute de ei fiind autentice doar in proportie de 40%.
Cum sa raspunzi la atacurile barfitorului
Refuza cu tact sa raspunzi sau sa contribui la ce zice sau schimba subiectul politicos. Foloseste o abordare directa spunand : "Tudor este un tip amabil si nu vreau sa vorbesc despre asta in absenta lui. Putem vorbi despre altceva?" Opreste zvonul inainte sa-l inceapa, si transmite clar ca nu esti interesat. Dar cu politete, pentru ca altfel zvonarul se va intoarce impotriva ta.
In orice organizatie vei intalni cel putin un tip dintre toate acestea, in cel mai fericit caz, iar daca nu reusesti sa le schimbi comportamentul, cel putin trebuie sa inveti sa comunici si sa lucrezi cu astfel de persoane. Cu cat faci mai bine acest lucru, cu atat vei da rezultate mai bune.
sursa : fwd.aiesec.ro
1. Cel care loveste in spate
Acesta este cel care iti tradeaza increderea, si poate fi letal pentru cariera ta. Fie ca motivele lor sunt lipsa de incredere in sine sau ambitie nemasurata, cei care lovesc in spate stau pe pozitie nerabdatori sa loveasca. Din pacate acestia nu sunt usor de identificat, decat daca au reputatia formata. Dar iata niste simptome care te vor ajuta sa ii identifici :
a) E cineva cu care nu ai avut de-a face si care brusc e amabil cu tine?
b) Iti pune prea multe intrebari personale?
c) Ai aflat cumva ca cineva se intereseaza despre cum te descurci?
Acestea sunt semne ca cineva vrea sa stranga informatii pe care sa le foloseasca impotriva ta . Pentru oamnei de acest fel chiar si o propozitie de genul "Mi-ar placea sa stau in New York intr-o zi" ar putea fi folosita sa-l faca pe sef sa creada ca nu esti dedicat companiei si slujbei si planuiesti sa pleci. Cei care lovesc in spate vor sa urce pe scara avansarilor in orice fel pot, si daca te vad ca pe o amenintare vor prinde ocazia si te vor discredita.
Cum sa te porti cu cei care lovesc in spate
Fii atent ce spui in momentul in care intri intr-o companie. Fii prietenos si cordial fara sa-ti dai la iveala gandurile cele mai ascunse unor oameni pe care nici nu-i cunosti. Oricat de bun te consideri in judecarea oamenilor, cea mai buna aparare impotriva celor care lovesc in spate este discretia si moderatia. Nu marturisi oricui in totalitate planurile tale, problemele personale, sau stiluri de viata ciudate.
2. Atotstiutorii
Spre deosebire de cei care lovesc in spate, care lucreaza in secret, atotstiutorii isi fac simtita prezenta din plin . Atotstiutorii sunt in companie de ceva timp si, in consecinta, se simt superiori fata de toti ceilalti pentru ca au aflat multe despre companie. Totusi, atotstiutorii nu sunt la nivel executiv; din contra, atotstiutorii sunt la baza piramidei. De obicei cei de felul acesta sunt absolventi sau tineri. Cateva trasaturi :
a) fie ca urmare a caracterului sau a educatiei, atotstiutorii par increzatori in ei si cu un cap deasupra celorlalti;
b) deseori ii dispretiesc pe cei care ii contrazic, crezand ca stiu toate raspunsurile, cer respect, iar daca sunt atacati pe un domeniu pe care il cunosc se irita.
c) indiferent de domeniul abordat intr-o discutie, cele mai frecvente cuvinte folosite de atotstiutori sunt ,,stiam eu", ,,ti-am spus eu", etc.
Cum sa te porti cu atotstiutorii
Daca nu poti sa ii eviti, incearca urmatoarele: fii pe cat de politicos si noncombativ posibil ; recunoaste sfaturile si experienta lor , apoi continua-ti treaba ; nu le sugera noi metode unor atotstiutori, raspunsul s-ar putea sa fie o privire rece si un comentariu negativ spus pe un ton agresiv ; controleaza de doua, trei ori tot ce trimiti unui atotstiutor - nu-i da ocazia si satisfactia sa vada ca ai gresit ; solicita-le parerea sa le arati ca le respecti experienta ; demonstrandu-i disponibilitatea de a-l asculta, ii vei mangaia orgoliul si il poti transforma intr-un aliat.
3. Martirul
Martirii isi petrec vremea oftand si plangandu-se de probleme, dureri de cap, program lung si munca grea. Daca incerci sa le oferi ajutor sau sugestii, martirii le vor respinge rapid pentru ca eventualele solutii la problemele lor vor distruge actele lor de martirice. Jocul martirului este sa arate cat de stresat este, pentru ca martirii traiesc pentru mila. Pe da alta parte, daca sunt ignorati, vor deveni si mai dispretuitori si se vor indeparta.
Astfel ca cel mai bun lucru de facut este:
Sa le spui lucruri pe care vor sa le auda dar pe care le aud rar. Ai putea spune, "Ionut, chiar esti cel mai ocupat dintre cei din departament. Si crede-ma, oamenii vad." O data ce primesc atentia dupa care oftau, martirii se vor lumina si se vor plange mai putin.
4. Manipulatorul
Manipulatorii ii fac pe ceilalti sa actioneze in modul dorit de ei, prin farmec personal sau simpatie. Tu, victima, probabil nu vei realiza ca ai fost prinsa intr-o munca ce nu intra in atributiile tale pana nu e prea tarziu. Un manipulator in actiune va incepe prin a deschide conversatii obisnuite. Ca o intamplare va adauga : ,,apropos ai putea sa-mi faci o favoare?" sau "ma intreb daca ai putea sa ma ajuti cu ceva pentru ca sunt foarte prins si tu te pricepi la research (sau organizare, sau scris sau orice altceva de care are nevoie.'') Sau poate isi va deghiza cererea sub forma unei oportunitati pe care o poti fructifica prin luarea unei responsabilitati in plus care va arata de ce esti in stare. Manipulatorul nu va acorda credit nimanui pentru ce a facut pentru el. Asa poti diferentia manipulatorul de o persoana care pur si simplu cere ajutor si va recunoaste ajutorul oferit. Alt scenariu ar fi sa-ti spuna cat de supra-incarcat este, si ar fi minunat daca ar putea sa-l ajute cineva sa termine pentru a putea pleca din birou pe la 7.
Cum sa raspunzi la manevrele manipulatorilor :
a) "Te-as ajuta cu placere, dar trebuie sa termin intai cu seful meu." ;
b) "Mi-ar placea sa te ajut, dar si eu sunt incarcat azi. Daca am timp liber, cu cea mai mare placere. Dar dupa cum vad, voi lucra toata noaptea, la fel ca tine!" ;
c) "De fapt, si eu as avea nevoie de putin ajutor. Facem urmatoarele: Te ajut in seara asta daca stai maine dupa-amiaza si ma ajuti sa termin materialul." Daca persoana in cauza este manipulator, si are ca scop sa primeasca ceva pe degeaba, probabil va disparea in viitor.
5. Barfitorul
Exista cel putin unul in fiecare birou: cineva caruia ii place sa vorbeasca – si sa judece – tot ce fac ceilalti. Barfitorii trag putere si satisfactie din faptul ca sunt surse de informatie. Si nu au prejudecati ca raspandesc informatii personale sau intime. Cei de acest fel nu numai ca imprastie, dar si creeaza zvonuri, majoritatea afirmatiilor facute de ei fiind autentice doar in proportie de 40%.
Cum sa raspunzi la atacurile barfitorului
Refuza cu tact sa raspunzi sau sa contribui la ce zice sau schimba subiectul politicos. Foloseste o abordare directa spunand : "Tudor este un tip amabil si nu vreau sa vorbesc despre asta in absenta lui. Putem vorbi despre altceva?" Opreste zvonul inainte sa-l inceapa, si transmite clar ca nu esti interesat. Dar cu politete, pentru ca altfel zvonarul se va intoarce impotriva ta.
In orice organizatie vei intalni cel putin un tip dintre toate acestea, in cel mai fericit caz, iar daca nu reusesti sa le schimbi comportamentul, cel putin trebuie sa inveti sa comunici si sa lucrezi cu astfel de persoane. Cu cat faci mai bine acest lucru, cu atat vei da rezultate mai bune.
sursa : fwd.aiesec.ro