• Forumul vechi a fost pierdut. Nu mai putem recupera continutul vechi. Va invitam sa va inregistrati pentru a reface comunitatea noastra!

Noile religii ale lumii – credinta in secolul XX

anuk

Moderator
Joined
Oct 28, 2009
Messages
59,925
Reaction score
0
Noile religii ale lumii – credinta in secolul XXI


Nu cu mult timp in urma, a vorbi despre spiritualitate parea inoportun, ba chiar indecent sau oricum suspect. Parea ca oamenii l-ar fi ingropat definitv pe Dumnezeu, etichetand drept ridicol tot ceea ce semana chiar si de departe cu religia, acel “opiu al popoarelor” sau (mai nou) iluzie nevrotica. In prezent insa, aceasta situatie pare radical schimbata. Spiritualitatea este din nou la moda, avand in vedere ca, potrivit celor mai recente statistici, in lume se calculeaza circa 20.000 de noi religii si peste 30.000 de confesiuni care se declara crestine.


De unde venim si unde ne ducem?

Prabusirea marilor sisteme ideologice, insatisfactia legata de materialismul vietii de zi cu zi, golul din politica, incapabila sa furnizeze ratiuni pentru actiune si speranta, lipsa de consens asupra marilor chestiuni etice au facut loc in sufletul oamenilor pentru cautarea spirituala, de fapt mai degraba mistica, cu bune si cu rele.

De-acum oamenii de stiinta indraznesc sa-si puna intrebari in mod deschis cu privire la originea omului si la sfarsitul acestuia, filosofii indraznesc sa se uite catre Orient, iar psihanalistii sa reflecteze pe marginea semnificatiei textelor sacre. Un adevarat "banchet" al spiritului, o "aventura" de multe ori in afara cadrului marilor religii si a dogmelor acestora. Si nu-i astfel de mirare ca panorama noilor religii, cea a "sectelor" cum sunt numite generic, este una extrem de complexa, care cuprinde grupuri foarte diferite intre ele: de la noul protestantism evanghelic si penticostal la grupari situate cu totul in afara protestantismului istoric, precum Mormonii si Martorii lui Iehova; de la miscarile care au adus in Occident concepte si filosofii orientale la cele organizate in jurul magiei, spiritismului, si chiar satanismului.



Este in act o "intoarcere anarhica" la formele primare de framantare religioasa; "sufocata, reprimata, religia se intoarce in galop", declara inca din 2002 preotul francez Jean Vernette, unul dintre expertii in domeniul "noilor miscari religioase". In opinia acestuia, peisajul sectelor este in fond acelasi in toata Europa. Proliferarea gruparilor (cu intre 350 si 400 de membri) are loc continuu in toate mediile, alimentata atat de lipsa (tot mai accentuata) a culturii religioase, cat si de atractia exercitata de religiile orientale, de la cautarea spiritualitatii in cadrul New Age pana la noile terapii sau tehnici mentale ridicate la rang de religii "de substitutie".

Intai de toate, intrand pe acest "taram", nu putem trece peste clarificarea chestiunii terminologice, ea in sine foarte complexa si care a generat polemici interminabile printre cercetatori si expertii in materie, apartinand atat bisericilor traditionale, cat si noilor religii. Ce a alimentat toate aceste dispute? Adjectivul "nou", care presupune ca religiile in cauza s-au nascut recent sau detin in interiorul lor elemente de noutate; un termen in mod evident nu indeajuns de convingator intrucat a dat nastere la intrebari de soiul "cat de recente?" sau "noi in raport cu ce?"

Dar termenul "nou" imbatraneste cu repeziciune, si un lucru numit astazi ca atare, peste cativa ani, sau cateva secole, cu greu va mai putea fi numit astfel. Realitatea este ca, in pofida tuturor acestor dificultati, expresii precum "religie noua" si "miscare religioasa noua" par a fi totusi cele mai adecvate pentru a defini aceste realitati.

In acelasi timp, aceste distinctii nu sunt nici pe departe pure exercitii academice: daca sociologii si teologii se dau de ceasul mortii pentru a opera o diferentiere clara intre toate aceste expresii exista motive valide, cum ar fi ca folosirea unui anumit termen poate avea o importanta cruciala in ceea ce priveste orientarea opiniei publice cu privire la o grupare sau alta.





Lideri si profeti

Daca auziti la televiziune stirea despre o intalnire intre "profetul unei secte obscure" si "liderul unei comunitati religioase pacifiste", este evident ca primul este prezentat negativ, iar al doilea pozitiv. Dar poate secta este "obscura" pentru ca e mai putin cunoscuta, iar membrii sai (adeptii, un cuvant si mai obscur) n-au facut niciodata rau vreunei muste, in timp ce comunitatea pacifista ar putea fi doar o organizatie care ii jumuleste de bani pe creduli?

In ultima instanta, pentru oamenii obisnuiti, utilizatori de mass-media, un grup perceput drept "diferit" sau "ostil" va fi numit "secta" in timp ce unul perceput drept "bun" sau "legitim" va fi numit "biserica" sau "comunitate".

Si totusi, sociologii religiei au tot incercat sa defineasca in termeni obiectivi diferenta intre "biserici" si secte", si de-aici s-au nascut multe clasificari, chiar daca - spun gurile rele -, niciuna cu adevarat convingatoare. De exemplu, una dintre cele mai populare este cea propusa de teologul protestant Ernst Troeltsch, care a distins trei tipuri:

* tipul-biserica, definit ca o grupare religioasa in armonie cu societatea inconjuratoare,
* tipul-secta, care contesta societatea, si
* tipul-mistic, o grupare religioasa care se dezintereseaza in esenta de societate si isi concentreaza atentia asupra autoperfectionarii membrilor sai.

Insa miscarile religioase suporta in timp modificari, sau se prezinta in mod diferit in locuri diferite, si astfel aceste categorii, utilizate si in prezent in multe manuale de sociologie a religiei, apar astazi inadecvate. Noi religii care o vreme erau considerate fara umbra de indoiala "secte" potrivit acestei clasificari (adica grupuri care contestau societatea) s-au integrat treptat in societate, iar astfel ne gasim in fata unor noi miscari care probabil intr-o anumita regiune (oras sau tara) sunt considerate "secte" si in alta "biserici".

Semnificativ in acest sens este cazul Mormonilor, care la Salt Lake City (foto sus), in Utah, Statele Unite, constituie majoritatea populatiei, dar in restul lumii sunt doar o minoritate foarte redusa si deloc integrata. Prin urmare, specialistii isi pun intrebarea daca este corecta operarea unei clasificari care sa nu tina cont deloc de ansamblul credintelor, de doctrina unui anumit grup, bazandu-se exclusiv pe raportul pe care acest grup il instaureaza cu societatea in care traieste, cu alte cuvinte clasificarea sa nu urmeze decat simple criterii sociologice. Aceste dificultati de incadrare au facut ca cea a lui Ernst Troeltsch sa fie urmata de alte propuneri terminologice, cea mai cunoscuta fiind aceea lansata de doi sociologi, Rodney Stark si William Sims Bainbridge, autorii unui volum faimos, intitulat The Future of Religion, din 1985.

Russell Charles Taze (1852 - 1916), fondatorul Martorii lui Iehova

Stark si Bainbridge au operat o distinctie clara in doua grupari, in care nu sunt incluse bisericile traditionale, ci doar noile religii, pe criteriul de cat de "deviante" sunt acestea in raport cu traditia dominanta. De-aici reiese ca avem "sectele", grupari religioase deviante in interiorul unei traditii non deviante, precum Martorii lui Iehova (care adopta in linii mari puncte de referinta ale unei traditii crestine, fiind totusi considerati devianti de ceilalti crestini), si "culte", in categoria carora poate fi inclusa Hare Krishna, pentru ca referinta si simbolurile acestei credinte, provenite din traditia orientala, sunt percepute ca exotice si straine de societatea inconjuratoare. Exemplele sunt valabile evident in Occident, avand in vedere ca in India situatia ar sta exact pe dos.



Pozitia majoritatii

Cat despre preocuparea Bisericilor Crestine majoritare in acest sens, aceasta a fost mai mult aceea de a determina care dintre aceste grupari pot fi incluse intr-o zona crestina comuna (meritandu-si prin urmare apelativul de "biserica"), si care in schimb nu pot fi nicicum definite drept crestine, chiar daca uneori "de origine crestina", fiind prin urmare clasificate drept secte. Dar si aici criteriile utilizate pentru a da o definitie sunt tot atat de multe precum cei care le-au propus.

In ultimii ani, atat sociologii, cat si expertii Bisericilor majoritare au sugerat abandonarea totala a termenilor de secte si culte, pentru simplul motiv ca sunt percepute ca ofensive si denigratoare, preferand utilizarea expresiilor de genul "religii noi" sau "noi miscari religioase". In practica, in general in Occident, prin termenul "biserica" se intelege o religie traditionala (ortodoxa, catolica, protestanta, islamul), prin termenul de secta se denumeste de obicei o noua miscare religioasa de origine crestina, iar cu cel de cult se denumeste o noua miscare religioasa de origine non-crestina (cele de derivatie orientala).

Depasind acest impas terminologic, aproape spontan ne trezim pusi in fata a doua mari grupuri de noi miscari religioase: cel format din asa-numitele secte (de origine crestina), si cel format din culte (orientale). Dar ce ne facem ca nu toate realitatile existente in panorama extrem de vasta a noii religiozitati pot fi bagate in aceasta "oala"? Exista miscari care nu sunt nici de derivatie crestina, nici orientala: in unele dintre ele accentul cade pe autoperfectionare si pe "potentialul uman", avem asadar un al treilea grup. Apoi mai exista si cele care privilegiaza un raport cu sacrul diferit de religie asa cum este ea in mod obisnuit inteleasa: in acest caz trebuie sa inscriem intr-un al patrulea grup elementele de "New Age", sau formele de magie si spiritism, in cazul carora nu e prea clar daca sunt miscari ce pot fi denumite drept religioase sau intra in universul paralel al "noilor miscari magice".



In aceasta clasificare in patru categorii, bazata pe criterii de continut doctrinar, se slabeste progresiv conceptul pe care il avem despre religie. Daca in cazul primului grup (miscarile de origine crestina) nimeni nu intampina nicio dificultate in a recunoaste caracterul de religie, in cel de-al doilea (cele de origine orientala) apar unele dubii, daca se ia in calcul ca budismul este considerat de multi mai mult o filosofie decat o religie; in acelasi mod, piatra de temelie a miscarilor de origine orientala - doctrina reincarnarii, e considerata mai mult o idee filosofica decat doctrina religioasa. Si ajungand la categoria a treia, care insista pe potentialul omului punand in plan secund interventia divina, si la a patra, care o ignora in totalitate concentrandu-se pe practici care nu mai au nimic religios in ele, atunci ne-am indepartam complet de ideea comuna de religie.

Clasificarea noilor miscari religioase in patru grupari (la ora actuala si cea mai acreditata) a fost elaborata pe criterii istorice si teologice de Massimo Introvigne, director al CESNUR din Italia, Centrului de Studii asupra Noilor Religii (CESNUR)din Italia, unul dintre cei mai mari experti din lume in domeniul noii religiozitati, magiei si satanismului.

In opinia lui Massimo Introvigne, traditia occidentala si crestina este caracterizata de patru teme centrale:

- simtul religios, ca mod tipic occidental de a adresa chestiunea originilor si destinului omului si a lumii;
- Dumnezeu, considerat ca unic raspuns corect la aceasta intrebare;
- Iisus Christos, mediator intre Dumnezeu si oameni si
- Biserica, ca loc unde Iisus este mereu prezent.

Asadar, primul grup, cel al noilor miscari religioase de origine crestina, refuza elementul Biserica, potrivit celebrei formule "Iisus da, Biserica nu". Aici se inscriu cele nascute din asa-numita Reforma radicala, care nu se multumesc cu Reforma protestanta, considerand ca Biserica este atat de corupta incat nu mai poate fi reformata, ci doar refondata. Din aceasta "tulpina" s-au nascut toate acele miscari religioase precum cea Mennonita, Hutterita, Amish, Quakers, trecand prin Stiinta Crestina, Mormona, Adventistii de Ziua a 7-a, Martorii lui Iehova si ajungand pana la Biserica Unificarii a reverendului Moon si la asa-numitele Biserici Mici.





Pasul succesiv in acest itinerariu, dupa negarea Bisericii, este negarea lui Iisus Christos, dupa formula "Dumnezeu da, Christos nu". Refuzul crestinismului, care incepe sa se manifeste odata cu Iluminismul si Revolutia Franceza, duce la redescoperirea cultelor antichitatii pagane, reinventate in mod adeseori fantezist, dar care si mai des duce la intalnirea cu religiile orientale, si acestea aproape intotdeauna adaptate intr-un anumit mod gustului occidental, incat sa devina, astfel transformate, noi religii de origine orientala in adevaratul sens al cuvantului. In acest al doilea grup, si acesta foarte bogat, recunoastem cu usurinta printre altele, Hare Krishna, Aurobindo, Sai Baba, noile religii japoneze de origine budista ca Soka Gakkai, cele non-budiste - Tenrikyo sau Oomoto si Mahikari. De altfel, in Japonia a trebuit sa se recurga la o ulterioara precizare pentru a distinge miscarile religioase recente de cele si mai recente, astfel ca acum se vorbeste despre "noile religii" - shin-shukyo, nascute in secolul XIX -, si de "noi religii noi" aparute in anii '30 din secolul XX sau dupa cel de-al doilea Razboi Mondial.


Mai departe, dam de al treilea grup al noilor religii care, dupa refuzul Bisericii si al lui Iisus, refuza si notiunea pe care traditia occidentala o are despre Dumnezeu, accentul fiind pus pe autoperfectionare si potentialul uman: apare formula "Religie da, Dumnezeu nu". Refuzand ideea de Dumnezeu, evident este pus in discutie insusi statutul de religie, pe care insa adeptii acestora si-l revendica totusi cu tenacitate, poate si pentru a nu pierde facilitatile fiscale de care se bucura denominarile religioase, mai ales in Statele Unite, si de care activitatile comerciale sau culturale nu beneficiaza. In acest al treilea grup se distinge Scientologia, fondata in mod curios tocmai de un faimos autor de carti SF, Ron Hubbard.



Al patrulea si ultimul grup este cel care, nemultumit de negarea Bisericii, a lui Dumnezeu, a lui Isus Christos, neaga insusi simtul religios. Este evocata o noua formula: "Sacru da, Religie nu", si cade astfel si ultimul stindard al traditiei crestine si occidentale in sens religios. In acest caz, a mai vorbi despre noi miscari religioase pare chiar hazardat, termenul fiind utilizat pur si simplu ca si conventie. Gasim aici asa-numitul New Age si un intreg univers de idei, tendinte, aspiratii numite "religioase", dar care in realitate recupereaza un raport cu sacrul diferit de cel al religiei, ca samanismul si magia.



Religia si familia

A existat o epoca istorica, cea a secolului trecut, in care problema "sectelor", a noilor miscari religioase a fost in mod continuu evocata de ziare, a nascut ingrijorare si polemici din temerea ca acestea ar distruge familia. Multi se preocupau atunci de succesul coloniilor de Shaking Quakers, fondate de englezoaica Ann Lee (1736-1784) care s-a transferat in Statele Unite in 1774. Acestia erau convinsi ca unica cale de salvare a omului consta in refuzul familiei si a oricarui tip de relatie sexuala, traind in cel mai riguros celibat. Aceasta miscare a fost comparata cu modelul monastic catolic, dar spre deosebire de calugari si maicute, Shaking Quakers erau convinsi ca modul lor de viata era unica posibilitate de salvare si ca toata lumea trebuia sa faca la fel.

Daca barbatii Shaking Quakers nu aveau nicio nevasta, Mormonii, in aceeasi epoca, aveau prea multe: fondatorul acestei religii, Joseph Smith (1805-1844), sustinea ca ar fi avut o revelatie care restabilea practica poligamiei. Cercetatorii recenti ai mormonismului avertizeaza insa ca pratica poligamiei - practicata la lumina zilei in vestul Statelor Unite din 1852 pana in 1890 - nu trebuie confundata cu mediul promiscuu al haremurilor orientale; era vorba in realitate de o poligamie puritana cu accente de moralism rigid (prostitutia era interzisa cu severitate si adulterul pedepsit cu moartea).


Tot in Statele Unite, polemici aprinse a mai suscitat o alta secta, comunitatea Oneida fondata in statul New York de John Humphrey Noyes (1811-1886, foto jos), care propunea o "casatorie multipla" in care fiecare barbat era considerat in acelasi timp casatorit cu toate femeile din comunitate , fara insa a avea copii cu toate, intrucat era practicat un control sever al nasterilor.

Prin urmare, deja in urma cu un secol, sectele starneau spiritele gratie ideilor lor insolite cu privire la familie. La ora actuala problemele sunt de alta natura: mormonii au abandonat poligamia in 1890, Shaking Quakers au reusit sa converteasca din ce in ce mai putine persoane dispuse sa le impartaseasca ideile cu privire la abstinenta absoluta. Ultima adepta a acestei secte, Bertha Lindsay, a murit in satul american Canterbury pe 3 octombrie 1990, iar astfel acest grup religios se pare ca s-a stins.

In perioada anilor '90, unul dintre cei mai cunoscuti guru indieni, "Osho" Rajneesh (1931-1990), proclama amorul liber, atacand cu violenta Biserica catolica pentru ideile sale represive cu privire la familie. Miscarea a intampinat mari probleme din cauza raspandirii SIDA in randurile credinciosilor sai."Copiii lui Dumnezeu" au admis ca utilizau ca metoda de prozelitism si de finantare un soi de "pescuit amoros", in care tinerele evlavioase isi puneau trupul "nada" pentru a obtine convertiri si ajutoare economice: desi majoritatea dadeau toate asigurarile ca privesc aceasta activitate drept "un sacrificiu spiritual", observatorii, din exterior o considerau pur si simplu prostitutie.




Nu toate sectele au predicat insa revolutia sexuala: dimpotriva, Martorii lui Iehova, care admit chiar divortul, pedepsesc adulterul in modul cel mai strict si supravegheaza, mai eficient decat orice politie, comportamentul membrilor familiilor care, atunci cand totusi reusesc sa pacatuiasca, sunt supusi unor umilitoare procese in fata unor comitete de judecata ale sectei.



Initierea

Se poate spune ca Europa a cunoscut o prima mare raspandire a sectelor imediat dupa cel de-al doilea Razboi Mondial. O raspandire care a urmat debarcarii trupelor americane, insotite de misionari ai unor grupari religioase, mai ales Martorii lui Iehova si Mormoni. Martorii lui Iehova, miscare milenarista fondata de prezbiterianul american Charles Russel (1852-1916) predicau o reinnoire a lumii care - spun ei - ar fi dominata de Satana.

Din cel de-al doilea "val", de dupa 1968, al noilor religii aparute ca reactie la prabusirea societatii occidentale traditionale, fac parte mai ales cele precum Constiinta lui Khrisna, Guru-Maharaj Ji, Neosannyas, Meditatia trascendentala, Copiii lui Dumnezeu, Biserica Scientologica si cea a Unificarii crestinismului mondial a lui Moon. Aceste noi religii au o structura speciala: un maestru divin, asa-numitul "guru" este detinatorul adevarului, seful, calauza spirituala. El cunoaste formula salvarii, adevarul despre om, modul de transmitere a mesajului numit si "principiu divin". Totul se face prin intermediul initierii, in grupuri "cu priza" la tineri, care le dau acestora un sentiment de siguranta si promisiunea unei lumi mai bune.

Inspiratia este orientala: India, Coreea, China, Japonia, iar doctrinele sunt "importate" din hinduism, budism, taoism, cu ceva elemente preluate din Evanghelie, acestea din urma pentru a inlesni succesul "produsului" in Occident. Fiecare dintre aceste noi religii constituie o micro-societate in care familia este inlocuita de grup, iar parintii sunt inlocuiti de lider. Secta isi dezvolta propaganda pe tema iminentei pericolului intr-o lume in criza, a razboiului si poluarii, a pericolului nuclear, a lumii dominate de Satana. La toate acestea se adauga o metamorfoza a sacrului. Noul sacru, venit sa ocupe golul lasat de laicizarea societatilor contemporane.
 
Inainte chiar sa intre in contact direct cu fiintele inteligente de pe alte planete, unii oameni s-au grabit sa-i conceapa pe “omuletii verzi” in rol de zei intergalactici, fondatori de noi religii, profeti atoatestiutori sau chiar creatori ai Universului. Cel putin, acestea sunt o parte a noilor tendinte “ecumenice”, gustate din plin de din ce in ce mai multi pamanteni. Fenomen marginal sau psihoza la moda, capabila sa se transforme oricand intr-o “epidemie” pseudo-religioasa, cruciada ozenistilor se prefigureaza intr-o noua paradigma care vrea sa impace fervoarea religioasa inerenta fiintei umane cu ”realitatea” fenomenologiei OZN.

Precum in OZN, asa si pe Pamant
Cu o istorie "oficiala" care a depasit 60 de ani vechime, peste care se adauga ipotezele paleoastronauticii intinse pe milenii in urma, fenomenul OZN nu avea cum sa nu dea nastere unor miscari spirituale rudimentare, aflate inca la stadiul de pseudo-religii, dar zambind promitator spre viitor. Astazi, in epoca in care Internetul si diversele gadgeturi si tehnologii de ultima generatie au ajuns sa ne acapareze aproape total si sa ne modeleza existenta in moduri dintre cele mai nebanuite, pana la un punct, pare cumva de inteles ca si nevoie de spiritualitate a oamenilor sa se schimbe si sa se articuleze pe baze noi. Situatia in care noi forme de adorare a sacrului iau nastere sub ochii nostri este extrem de interesanta: emergenta noilor religii si miscari spirituale de inspiratie ozenistica se suprapune cu fundalul haotic si incert al actului religios in mileniul trei. Bomboana de pe tort apare sub forma fenomenului in care ateismul, din ce in ce mai strident la sfarsitul secolului XX, se vede incoltit si amenintat de unde nici nu se astepta: de credintele SF!
Scena religioasa este cum nu se poate mai agitata! In cele mai multe tari, cultele crestine apostolice (ortodoxia, catolicismul si biserica armeana) se confrunta cu scaderea drastica sau, in cele mai fericite cazuri, cu stagnarea numarului de credinciosi. Cultele protestante si neo-protestante s-au radicalizat, intensificandu-si agresivitatea cu care fac prozelitism in lume. Hinduismul si budismul au prins, de 20 de ani incoace, un val ascendent, si incearca sa cucereasca o felie groasa din "tortul" bogat al masei de americani si occidentali debusolati si rataciti. Sutele de religii tribale, primitive sau alimentate de curentul New-Age sunt, de asemenea, in avangarda ofensivei religioase, iar iudaismul se straduieste sa supravietuiasca in izolare, pus in fata noilor provocari geo-politice ale momentului. Paradoxal poate pentru o lume supertehnologizata in care oamenii se straduiesc parca sa-l alunge pe Dumnezeu, Islamul militant este singura religie care castiga incet si sigur teren, chiar in Occident, ajutat de sumele imense de bani investite de seicii petrolului, dar si de catre "bomba demografica" a milioanelor de imigranti arabi care au invadat lumea civilizata. Pe o astfel de scena, apar timid si gruparile celor care au ales sa goneasca zeii si sfintii de pe Pamant, alegand, in locul acestora, extraterestri si OZN-uri.
Daca vrem sa sintetizam totul intr-o singura propozitie, atunci putem spune, foarte simplu: si aici, cererea isi primeste oferta! Religiile ozenistice au aparut in societati umane prospere, dezvoltate tehnologic si democratice; iar factorul reprezentat de literatura si filmografia S.F. (despre care vom vorbi pe larg in acest maraton) a avut un rol deosebit de important in modelarea noilor ideologii extrapamantene. Atfel, nu-i de mirare ca cele mai multe culte ozenistice sunt intalnite in Statele Unite ale Americii, Canada, Franta, Olanda si Marea Britanie. Viteza cu care aceste miscari s-au impus nu a anticipat-o niciun cercetator sau futurolog. Daca sintagma "farfurie zburatoare" si notiunea populara de OZN au aparut nu mai devreme de anii '40 ai secolului XX, in anul 1950, luau deja nastere primele nuclee de credinciosi in extraterestri. Situatia a stagnat cumva pana la nivelul anilor '90, cand interesul pentru religiile care iti promit Raiul, Mantuirea sau Iadul via civilizatii extraterestre si OZN-uri, a inregistrat un trend ascendent, care se mentine si in prezent.


Catehism si dogma pentru fiinte din alte lumi
Nicio religie nu a ajuns vreodata in forma institutionalizata (a se citi: generatoare de profituri pentru liderii religiosi), fara sa adopte un set de reguli, legi, reglementari si principii care sa o diferentieze de miscarile spirituale concurente. Astfel, s-au nascut cutumele religioase, transformate, mai apoi, in dogme. Evident, nici cele mai noi religii aparute pe "piata spirituala" nu aveau cum sa ocoleasca acest proces. In sens strict, religia OZN este un termen informativ folosit pentru descrierea unor tipuri de miscari spirituale care echivaleaza fiintele extraterestre cu Dumnezeu sau cu alte divinitati. Pentru a ajunge aici, drumul nu a fost deloc greu, din moment ce, dintotdeauna, in imaginarul colectiv, extraterestrii au fost perceputi ca fiinte cu mult superioare omului, din toate punctele de vedere: psihic, tehnologic si chiar spiritual. Astfel, in unele secte ozenistice, credinciosii sustin faptul ca extraterestrii au mai multe atribute in comun cu ingerii din cele trei mari religii monoteiste, decat cu niste fiinte evoluate exclusiv tehnologic si venite din cine stie ce colt al Universului. Una peste alta, noii credinciosi ai celei mai "tehnologizate" religii de inspiratie New-Age, sunt ferm convinsi ca sosirea sau, in unele, revenirea extraterestrilor pe Terra este cel mai bun lucru care se poate intampla rasei umane. In conceptia naiva a acestor oameni, extraterestrii ar fi, nici mai mult, nici mai putin, decat leacul suprem, solutia minune pentru toate problemele actuale de pe Terra. In marinimia infinita a extraterestrilor si cu ajutorul nepretuit venit din Spatiu, tehnologiile si spiritualitatea vor inflori fara precedent pe Pamant, permitandu-le astfel oamenilor sa isi rezolve, in mod ideal, toate problemele de natura ecologica, ideologica, rasiala, materiala, spirituala, sociala s.a.m.d. O idee care nu ar trebui sa ne surprinda: in fond, raiul ozenistic promite, ca orice paradis, ca va disparea orice urma de rau de pe Pamant! Asa sa fie oare?


Biserica, OZN sau... spital de nebuni?
Prima formatiune religioasa interesata strict in adorarea extraterestrilor nu si-a luat titlul de biserica de la bun inceput, ci a fiintat sub cel de asociatie: este vorba despre Asociatia Aetherius. A fost fondata in anul 1950 de catre George King, care pretindea ca ar fi fost contactat telepatic de catre un extraterestru evoluat, pe numele sau Aetherius, ce s-a declarat a fi reprezentantul Terrei in... Parlamentul Interplanetar din Galaxie! Conform membrilor sai, asociatia avea rolul de receptacul pentru "Transmisia Cosmica" (un flux de inteligenta in stare pura, transmisa de extraterestri pamantenilor). Mergand mai departe in timp prin periplul de secte milenarist-ozenistice, ajungem si la prima biserica in adevaratul sens al cuvantului: cu organizare ierarhica - episcopi si preoti - si ceremonial religios format din slujbe care proslavesc fiintele venite din alte lumi. Una dintre aceste pseudo-biserici este secta, intitulata mai mult decat bizar, Biserica SubGeniului, fondata in anul 1970 de catre Ivan Stang si Philo Drummond. Biserica SubGeniului are, in prezent, circa 10.000 de credinciosi raspanditi in intreaga lume, care trebuie sa plateasca o taxa de 300 de $ anual pentru a fi numiti... ministri ai SubGeniului! In anul 1983, secta a anuntat ca liderul sau, J.R. "Bob" Dobbs, se afla de cativa ani in contact cu o entitate extraterestra denumita Xists. Xists a avertizat ca o rasa razoinica de extraterestri intentiona sa invadeze Terra pe data de 5 iulie 1998. Dupa cum va puteti da seama, data cu pricina a trecut fara ca amenintatoarea profetie sa se fi implinit. Fapt care nu i-a impiedicat pe membrii Bisericii SubGeniului sa creda, in continuare, ca invazia Pamantului a fost amanata doar datorita rugaciunilor lor. Din acel moment, secta celebreaza anual data de 5 iulie ca Ziua lui Xists. Mai nou, membrii sectei declara ca nu sunt oameni in intregime, deoarece se trag cu totii direct din celebrul Yeti, Omul Zapezilor - care a fost un extraterestru ajuns pe Pamant. Alta miscare spirituala ozenistica, Biserica "Poarta Raiului", are, in schimb, un renume mult mai sumbru: 39 de membri ai sectei s-au sinucis in masa la indemnurile liderului lor, atunci cand cometa Hale-Bopp a devenit vizibila pe cerul Pamantului; moment care marca si venirea unei nave extraterestre (Despre tragedia Haven's Gate, puteti citi mai multe in episodul de ieri al maratonului). Un reprezentant elocvent al miscarilor ozenistice este si Alen Noonan, un pictor fara faima din Long Beach, California. In anul 1973, acesta si-a aschimbat numele in Allen Michael si a inceput sa propovaduiasca cum ca el este alesul care va salva planeta. Michael sustinea ca se afla in permanenta in contact telepatic cu un OZN care plutea, in ocultatie, de mii de ani, pe cerul de deasupra Floridei. Grupul de creduli pe care Michael a reusit sa-i stranga in jurul sau, se intalnea periodic in restaurantul cu specific vegan deschis de Allen Michael in California si intitulat "Here and Now". Membrii sectei au inceput sa traiasca intr-o comunitate ermetica, denumita "The One World Family", care practica sarguincios sexul tantric. Secta s-a auto-intitulat, tineti-va bine!, Biserica Industriala pentru Confortul Noii Lumi, si functioneaza, inclusiv in prezent, intre aceiasi parametri: sex tantric, ideologii ozenistice si gastronomie vegana. Allen Michael a candidat si la presedintia Statelor Unite ale Americii, in anii 1980 si 1984, din partea... Partidului Sintezelor Utopice (No Comment!). :O:O

Sectele raelienilor si scientologilor sunt alte grupari religioase, mult mai celebre la scala mondiala, care predica deschis o forma de cult centrata tot pe extraterestri. O alta grupare ozenistica este asa-numita Academie de Stiinte Unarius. A fost fondata de cuplul Ruth si Ernest Norman, in anul 1984, in El Cajon, California. Membrii sectei, un grup restrans, sustin ca extraterestrii pot fi contactati doar prin intermediul celei de-a patra dimeniuni a fizicii. Unarienii cred in reincarnare si sunt convinsi ca sistemul nostru solar a fost locuit, in vechime, de civilizatii extraterestre interplanetare. Nici in Europa situatia nu este cu mult... deosebita: de exemplu, Oamenii Cosmici cu Puteri de Lumina, o secta condusa de Ivo A. Baenda din Cehia. Ideologia lor este similara cu aceea a sectelor de peste Ocean: credinciosii sustin ca sunt in contact telepatic cu reprezentantii unei civilizatii superioare, extraterestri care traiesc intr-o nava cosmica si sunt condusi de fiinta suprema Ashtar Sheran. "Vesmirni lide i svetla", cum se numeste secta in limba ceha, incorporeaza elemente variate din ozenistica clasica, crestinism (in acceptiunea lor, Iisus Hristos ar fi fost o fiinta cu "vibratie inalta") si teoria conspiratiei (fortele raului au un plan prin care urmaresc depopularea planetei).


Allah cel Atotputernic care a creat Cerul, Pamantul si pe... Extraterestri!
Cea mai dezbatuta religie din lume la ora actuala nu avea cum sa rateze subiectul extraterestrilor fata in fata cu perceptele Coranului. Dupa cum va asteptati, nicio autoritate religioasa musulmana nu a recunoscut existenta altor fiinte inteligente in Univers, in afara de oameni. Astfel incat, introducerea extraterestrilor in Islam a fost facuta in Statele Unite ale Americii, iar responsabila de "altoirea" dogmelor islamice cu ozenistica a fost organizatia Nation of Islam, o miscare extremist-religoasa, raspandita in randul populatiei de culoare din S.U.A. Membrii Nation of Islam cred, nici mai mult, nici mai putin, ca OZN-urile sunt vehiculele care vor distruge lumea in zorii Zilei de Apoi. Elijah Muhammad, fostul lider al miscarii, sustine ca in cartea lui Ezechiel din Biblie, se gaseste o descriere detaliata a "Navei Mame" sau a "Vehiculului" - in fapt, o interpretare absolut speculativa, care nu poate fi demonstrata. Liderul actual al Nation of Islam, Louis Farrakahan, sustine ideile antemergatorului sau, adaugand ca: "Nava Mama a fost construita in Japonia, este alcatuita din otel masiv si a costat 15 miliarde de dolari. Poate calatori in orice directie, cu viteze de mii de kilometri pe ora. In Nava Mama sunt adapostite alte 1.500 nave mai mici, fiecare dintre acestea avand lungimea de 800 metri"...
Concluzia autorului acestui articol este ca credinta in OZN-uri nu face decat sa confirme, inca o data, criza spirituala a omului modern, debusolat si manipulat, in egala masura. Plus, esecul adaptarii limbajului si a mijloacelor de comunicare ale religiilor autentice la realitatile tehnologice ale lumii in care traim. - sunt de acord cu autorul

sursa : descopera.ro

Nu pot sa raspund altfel, decat citandu-l pe Tutea : ,,Omul e guvernat pe pămînt de două morale: de morala dogmelor, care e crestină si eternă, adică absolută, si de morala normelor, care, ca morală laică, e construită pe putinătatea si imperfectiunea omului. Morala laică nu poate fi desprinsă de morala absolută si ea arată că omul se miscă asimptotic la perfectiune, pe care n-o poate atinge niciodată." Cam asta este trio-ul vicios om-religie-societate, iar Tutea l-a descris in stilul sau caracteristic si inconfundabil.
 
Catedrala_01_33e56222e1_zps96150920.jpg

Aici, in în deşertul New Mexico, Statele Unite,se afla un buncar "transformat "de adeptii Bisericii Scientologice in "Catedrala Catatedrala " pt potrivit Bisericii Scientologice, oamenii au fost aduşi pe Pământ în nave spaţiale asemănătoare avioanelor DC8, de o entitate extraterestră, Xenu.



Baza secretă a Bisericii Scientologice? CATEDRALA EXTRATERESTRĂ



Se spune că este ascunsă adânc în deşertul New Mexico, Statele Unite. Imensul buncăr a fost construit în anul 1980, şi este suficient de rezistent pentru a face faţă unui atac nuclear.

A fost numită de către jurnalişti "Catedrala extraterestră", „iar simbolurile uriaşe gravate în plin deşert
Biserica-scientologica_zpsf252cc6a.jpg
sunt un mesaj de bun venit pentru extratereştri, făcut de Biserica Scientologică”, nota Daily Mail la începutul lunii ianuarie.
Reporterul BBC John Sweeney este cel care a cercetat acest „loc” din deşert.

Ceva foarte ciudat

„În interiorul încăperilor din subteran se află şi nişte casete de titan cu textele originale ale fondatorului bisericii L.Ron Hubbard. Acestea se găsesc pe discuri de aur”, preciza ziarul britanic The Sun, arătând cum Sweeney a vizitat buncărul. Sweeney nu este la primul contact cu membrii acestei credinţe: în anul 2007 a fost autorul unui material vast despre Biserica Scientologică.

"Cred că este ceva foarte ciudat referitor la o biserică dacă aceasta construieşte o catedrala enormă, dar apoi se ascunde departe de toata lumea. Acest loc este o dovadă fizică a faptului că ei cred în extratereştri”, a declarat reporterul BBC, susţinut de sursele citate.

Sweeney a vizitat zona, cunoscută sub numele de Trementina Base şi a intervievat o parte dintre foştii membrii ai Bisericii Scientologice pentru cartea intitulată „Church of Fear” („Biserica Fricii”).

De ce?

Potrivit Bisericii Scientologice, oamenii au fost aduşi pe Pământ în nave spaţiale asemănătoare avioanelor DC8, de o entitate extraterestră, Xenu.

"Întotdeauna mi-am dorit să vizitez Trementina, pentru că, atunci când mergi la biserică, membrii neagă credinţa în Xenu şi nave spaţiale. Dar...De ce au contruit aceste simboluri gigant în deşert, care nu pot fi văzute decât din spaţiu? Ceea ce ma îngrijorează este că scientologii îşi doresc recunoaşterea statutului religios în Marea Britanie. Însă, potrivit legilor noastre, religiile trebuie să fie deschise şi oneste în legătură cu principiile pe care se bazează. Acest loc este dovada fizică a faptului că scientologii cred în existenţa extratereştrilor. Aş vrea să îi aud pe Tom Cruise şi John Travolta explicând de ce ascund baza de public", a declarat jurnalistul.

Lovitură puternică

Această descoperire se alătură „loviturii” din anul 2012, când a ieşit la iveală unul dintre cele mai mari secrete ale Bisericii Scientologice. Respectiv, pe internet a fost publicat formularul de înscriere în organizaţia Sea Org (gruparea de elită a scientologilor), aceasta reprezentând, conform presei occidentale, „o lovitură puternică dată organizaţiei”. Pe „frontispiciul” formularului de înscriere tronează un citat cutremurător din Ron L. Hubbard, scriitorul SF care a fondat Biserica Scientologică: "Nu poţi fi împuşcat pentru ce ai făcut, poţi fi împuşcat doar pentru lucrurile pe care nu ni le-ai spus"...

Pe lângă informaţiile obţinute, candidaţii trebuie să spună dacă au încercat vreodată să se sinucidă, dacă au luat droguri, dacă au fost arestaţi, dacă au comis infracţiuni fără să fi fost prinşi. Mai mult, ei sunt nevoiţi să precizeze dacă au avut relaţii homosexuale sau dacă au practicat ”perversiuni sexuale” şi trebuie să descrie experienţele în cazul în care răspund afirmativ. De asemenea, Biserica Scientologică vrea să afle dacă persoanele care îşi doresc să facă parte din Sea Org au fost vreodată la psihiatru şi daca au rude care lucrează pentru guvern.

Adepţi în întreaga lume

FBI-ul se "interesează" de multă vreme de scientologi, Biserica fiind anchetată pentru trafic de fiinţe umane şi muncă forţată. "Unul dintre beneficiarii acestora este Tom Cruise, starul pentru care scientologii pedepsiţi de capii bisericii muncesc ani de zile pe o nimica toată, 50 de dolari pe săptămână, dacă nu pe degeaba", arăta în 2011 revista americană The New Yorker.

Unul dintre centrele de prestigiu ale scientologiei este Hollywoodul, unde celebrităţile se adună în cluburi speciale dedicate lor. Tom Cruise nu este singurul: John Travolta, Kirstie Alley, Mimi Rogers, Priscilla Presley, Anne Archer, pianistul de jazz Chick Corea, şi alţii sunt înrolaţi în această organizaţie care nu se clatină încă sub loviturile oponenţilor ei.

În 1987, Biserica declarase venituri de 500 de milioane de dolari, dar foşti membri au declarat că aproape aceeaşi sumă a fost expediată în paradisuri bancare. Scientologii pretind că au peste şase milioane de adepţi în întreaga lume.

http://romaniacrestina.ro/index.html?Grup=1&Pagina=0&Articol=660


http://www.evz.ro/detalii/stiri/baz...ce-catedrala-extraterestra-video-1028688.html
 
Back
Top