Romania: In caz de dezastru comunicatiile SUNT in colaps
Numarul de apeluri transmise catre 112 a crescut cu 50% in intervalul de o ora dupa producerea cutremurului fata de intervalul de o ora anterior, dar au fost foarte multi cei care nu au reusit sa apeleze 112.
La doi ani de la ultimul cutremur, in Romania lucrurile stau la fel: abia in luna mai 2011 o directiva a Uniunii Europene in acest sens trebuie transpusa in legislatia nationala.
La noi nu exista o pregatire pentru a face fata unor astfel de situatii. Nu suntem informati si educati despre cum trebuie sa procedam in caz de urgenta. Stim doar din experientele anterioare sa evitam scarile sau lifturile. Si mai stim, tot din experienta ultimului cutremur, ca daca ne apucam sa ne sunam prietenii si familia, retelele fixe sau mobile vor ceda si nimeni nu va mai putea apela pe nimeni.
Teoretic, stim ca prioritare sunt apelurile la 112. Dar este aproape imposibil de crezut ca ne vom aminti asta in acele momente sau ca vom avea taria de a tine cont de acest lucru.
Dupa cutremurul din 25 aprilie 2009, Vodafone a inregistrat o crestere cu 800% a solicitarilor de initiere a apelurilor de voce, la nivel national, in primele minute. In 45 de secunde, numarul apelurilor initiate de utilizatorii de cartele Vodafone a crescut de 5 ori.
In cazul Romtelecom, traficul a crescut de 10 ori si s-au inregistrat congestii de trafic in centralele de tranzit din Bucuresti, Bacau si Galati unde depasirea medie a capacitatii centralelor a fost intre 10% si 16%.
Orange a anuntat ca reteaua a functionat fara incidente majore iar Zapp a informat ca traficul a crescut substantial in comparatie cu o perioada similara a unei zile normale.
Primii trei operatori de telefonie mobila din Romania, Orange, Vodafone si Cosmote, au inregistrat un numar mediu dublu de apleuri in ora de dupa cutremur fata de intervalul de o ora anterior si un numar de intentii de apelare raportat ca fiind de 3 pana la 10 ori mai mare in aceeasi perioada.
La acea vreme, ANCOM recomanda crearea unor Planuri de asigurare a continuitatii serviciilor la fiecare operator si integrarea lor la nivel national prin Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale, desfasurarea unor exercitii periodice (o data la doi ani), care sa testeze viabilitatea acestor planuri, dar si dezvoltarea unor programe de educare a populatiei privind comportamentul in situatii de urgenta.
Ce s-a schimbat in doi ani?
In curand se implinesc doi ani de la ultimul cutremur major si situatia nu pare a fi cu mult diferita. Exista o directiva a Uniunii Europene care trebuie transpusa in legislatia nationala pana la 25 mai 2011. Directiva face referire tocmai la asigurarea securitatii si integritatii retelelor si serviciilor de comunicatii electronice iar ANCOM si-a propus pentru 2011-2012 sa elaboreze doua decizii de reglementare. Una referitoare la conditii si proceduri de raportare a incidentelor de securitate din partea furnizorilor si una care sa stabileasca masuri minime de securitate care trebuie implementate pentru a asigura continuitatea furnizarii serviciilor. Tot in 2011, ANCOM are in plan sa realizeze un ghid pentru tratarea comunicatiilor de urgenta in situatii deosebite si a unei proceduri pentru testare periodica.
Pe scurt, exista proiecte si directive, propuneri care par extrem de utile si realizabile, dar realitatea ne spune ca nu stim daca vom putea comunica in situatii de criza. Probabil din cauza ca nu suntem o tara cu grad seismic major, atentia acordata acestor detalii nu este prea mare si schimbarile se fac cu pasi marunti.
Autoritatea in comunicatii sustine ca nu se pot impune cerinte unice si un set comun de mecanisme, pentru ca acest lucru nu ar fi benefic pentru utilizatorul final. Mai mult, retelele nu pot fi optimizate pentru ca toti utilizatorii sa apeleze simultan, din motive de eficienta comerciala. Fiecare furnizor trebuie sa isi dimensioneze reteaua astfel incat sa asigure furnizarea serviciilor in perioada de varf, in conditii normale. Congestiile de trafic, intreruperea serviciilor sunt inevitabile atat din cauza nefunctionarii unor echipamente, cat si din cauza cresterii bruste a numarului de apeluri simultane. Pentru astfel de situatii insa, operatorii trebuie sa prezinte un plan de asigurare a continuitatii serviciilor.
Pentru ca exista o capacitate limita de gestionare a apelurilor, doar utilizatorii pot preveni blocarea retelelor de telefonie.
Dar ce s-ar intampla daca astazi ar avea loc o calamitate?
Teoretic, pe hartie, ar intra imediat in alerta si in functie Comitetul National pentru Situatii de Urgenta, sub conducerea Ministrului Administratiei si Internelor. In cadrul lui, ar functiona Comitetul ministerial pentru situatii de urgenta din cadrul Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale. Conform hotararilor guvernamentale, ar trebui sa intre imediat in actiune si celulele de urgenta la nivel de operator. Iar operatorii ar trebui ca, in afara traficului catre numarul de urgenta, sa asigure comunicarea si intre diversele comitete, centre operationale, furnizori de servicii electronice, toate acestea pentru ca populatia sa poata fi informata iar structurile activate in situatie de criza sa primeasca informatiile necesare si sa emita informarile adecvate.
Practic insa, am uita cu totii ce am fost invatati si ce ni s-a recomandat. Am utiliza intensiv retelele ceea ce ar duce la o congestie de trafic. Apelurile catre 112 nu ar mai putea fi date de catre toti cei care ar fi intr-o situatie extrema si toata lumea ar intra in panica.
Intr-o zi de trafic normal, la 112 se inregistreaza peste 50.000 de apeluri la nivel national si peste 6300 in Bucuresti si Ilfov (calcul aproximativ pe baza raportului oferit de serviciul 112 pentru luna februarie 2011).
Ce ar trebui sa tinem minte si sa respectam in situatii extreme?
In cazul unei situatii nationale grave, 112 ramane singurul numar de urgenta care poate fi apelat de persoanele aflate in dificultate. Pentru toti ceilalti care doresc informatii despre persoanele apropiate, ANCOM recomanda trimiterea de SMS-uri sau utilizarea Internetului. In cazul in care sunteti intr-o zona fara acoperire a operatorului, strict pentru realizarea apelului 112 telefonul se poate conecta la un operator care acopera acea zona.
Pe scurt, recomandarile sunt:
Limitarea apelurile fara urgenta pe care le dam ca sa oferim posibilitatea celorlalti utilizatori sa apeleze 112.
Limitarea timpului convorbilor pe care le efectuam.
Utilizarea serviciului de mesagerie sau conectarea la Internet ca sa intram in legatura cu cei dragi.
Toate acestea indiferent de operatorul ale carui servicii le utilizam, fara sa credem ca un abonament mai scump inseamna ca avem prioritate la apeluri in fata celorlalti si incercand sa menitem un nivel minim de calm si decenta in momente de criza.
http://www.itplay.ro/articole/revie...ezastru-comunicatiile-sunt-in-colaps-669.html