• Forumul vechi a fost pierdut. Nu mai putem recupera continutul vechi. Va invitam sa va inregistrati pentru a reface comunitatea noastra!

Sarbatori Crestin-Ortodoxe anuale si Traditii Populare

Înălţarea Sfintei Cruci (Ziua Crucii) – 14 septembrie

Este una dintre marile sărbători creştine. O zi închinată cinstirii Crucii Domnului – altarul Jertfei mântuirii noastre. Începutul acestei vechi sărbători creştine se leagă de numele marilor Împăraţi creştini: Constantin cel Mare şi mama sa Elena, cei care au dat libertatea de credinţă tuturor creştinilor din Imperiul Roman (Edictul de la Milano din 313). Tradiţia creştină spune că Împăratul Constantin a avut o viziune deosebită în ajunul bătăliei de la porţile Romei, împotriva rivalului său Maxenţiu. Atunci i s-a arătat pe cer o cruce sub care scria „In hoc signo vinces” („în acest semn vei învinge”). Constantin ar fi dat ordin ca soldaţii să deseneze semnul Crucii pe scuturile lor. Bătălia s-a încheiat cu victoria lui Constantin, care a ajuns astfel Împărat al întregului imperiu. Nu a uitat ajutorul divin pe care l-a primit în acel moment crucial al vieţii sale. De aceea, una dintre primele măsuri pe care le-a luat, a fost acel extraordinar Edict de la Milano (313), prin care a dăruit libertate creştinilor, punând astfel capăt unui lung şir de persecuţii nedrepte, cărora le-au căzut victime enorm de mulţi martiri ai creştinătăţii, pe care Biserica îi pomeneşte până astăzi.

Acesta a fost doar începutul convertirii unuia dintre cei mai de seamă împăraţi romani, care a făcut atât de mult bine creştinilor. A căutat să repare nedreptăţile făcute de împăraţii persecutori de până la dânsul. Mama sa Elena, pe care istoria o consemnează ca pe o femeie foarte credincioasă, a avut dorinţa expresă de a vedea locurile sfinte, pe unde şi-a purtat paşii Mântuitorul. Mai mult, a dorit să găsească şi locul mormântului Domnului şi Crucea Sa, pe care S-a jertfit spre mântuirea lumii. Trecuseră câteva veacuri de la acele evenimente. Istoria ştersese multe dintre urmele acelor momente cutremurătoare. Din mărturiile localnicilor, printr-o stăruinţă extraordinară, împărăteasa Elena avea să găsească locul Mormântului Domnului, precum şi Crucea Sa. În ziua de 14 septembrie a anului 335, patriarhul Macarie al Ierusalimului a înălţat în biserică Crucea Domnului, înaintea tuturor credincioşilor, ca să fie spre închinare şi cinstire celor ce mărturiseau credinţa creştină. De atunci a început să fie sărbătorită în această zi de 14 septembrie Înălţarea Sfintei Cruci.

Crucea Domnului este simbolul credinţei creştine. Este stema Bisericii lui Hristos! Chiar dacă ea ne va aminti de-a pururea de suferinţa şi de moartea în chinuri groaznice a Mântuitorului Hristos, creştinii o cinstesc pentru că ea este altarul pe care Iisus Domnul ne-a câştigat mântuirea, salvarea, izbăvirea din robia păcatului, a morţii, a distrugerii spre care omenirea se îndrepta din pricina căderii în păcat. Fără Cruce nu ar fi existat Jertfa şi nici Învierea! Nu se poate mântuire fără Cruce. La mântuire nu putem ajunge decât prin Cruce! Cuvântul Mântuitorului ne descoperă mai multe sensuri ale Crucii: „Cel ce voieşte să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să urmeze Mie!” (Marcu 8,34) Despre care Cruce vorbeşte Domnul aici?

Primul înţeles al cuvântului Cruce este acela al lemnului pe care Domnul şi-a vărsat sângele şi şi-a dat viaţa pentru noi. Numai El, Fiul lui Dumnezeu întrupat, a putut să transforme acest obiect de ocară în obiect de cinstire. Un act generos, unic, dumnezeiesc, a transformat unealta călăilor în unealtă a mântuirii oamenilor, în obiect de cinstire şi de sfinţire. Crucea este semnul Jertfei Mântuitorului!

Al doilea înţeles al Crucii este cel de destin personal. Vorbim de „crucea vieţii”, dar nu în sensul de predestinare („ce ţi-e scris în frunte ţi-e pus” – concepţie populară eronată). Dumnezeu a rânduit oamenilor nişte coordonate în care se înscrie viaţa fiecărui om (timpul când ne naştem, locul, familia, ţara, ş.a.). Dar nu sunt toate acestea coordonatele vieţii unui om. Acesta este doar destinul brut, pe care omul, fiinţă liberă, creat după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu, este chemat să-l perfecţioneze, să-l desăvârşească. „Fiţi desăvârşiţi, precum Tatăl vostru cel ceresc desăvârşit este!” (Matei 5,48). Suntem chemaţi să facem totul ca să ne desăvârşim, să tindem spre sfinţenie, spre viaţa în comuniune cu Dumnezeu! Acesta este adevăratul destin al vieţii noastre!

Crucea mai înseamnă şi încercările vieţii noastre, suferinţele, durerile, greutăţile şi eşecurile prin care toţi trecem. Ele sunt pietre de hotar care ne călăuzesc spre mântuire. Aşa cum Mântuitorul a îndurat din Iubire atâtea suferinţe pentru noi, oamenii, şi noi suntem chemaţi să acceptăm cu tărie, cu credinţă, cu încredere, toate încercările vieţii noastre. Ele sunt crucea noastră. Fiecare om are crucea lui, care nu seamănă cu a celorlalţi. Este o cruce unică! Şi trebuie să o purtăm.

A-ţi lua crucea mai înseamnă şi altceva: a înţelege şi a accepta că destinul fiecărui om este, în acelaşi timp, pământesc şi ceresc. Avem de împlinit o misiune aici, pe pământ, dar în acelaşi timp trăim pentru viaţa cerească, pentru Împărăţia lui Dumnezeu! De aceea Crucea este interpretată ca o intersectare a axei orizontale a vieţii pământeşti, cu axa verticală a vieţii dumnezeieşti.

Pentru creştini, Crucea este şi un mijloc de mărturisire a credinţei creştine. Obiceiul străvechi de a ne însemna cu semnul Sfintei Cruci este un mod văzut de a mărturisi că suntem creştini, că Îl mărturisim pe Iisus ca Domn şi Mântuitor. Spunând „În numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh” – formula care se rosteşte de către preot la Botez, este ca şi cum am recunoaşte de fiecare dată credinţa noastră în Sfânta Treime, reactualizând spiritual Botezul. Este şi o cerere prin care Îi cerem lui Dumnezeu iubirea Sa, ocrotirea, ajutorul.

Crucea mai este înţeleasă şi ca armă spirituală împotriva răului, a puterilor demonice. Însemnându-ne cu simbolul Crucii, ne încredinţăm lui Dumnezeu şi ocrotirii Lui. Nu putem să nu cinstim Crucea Domnului! Însuşi Sfântul Apostol Pavel amintea despre cei care batjocoreau acest simbol sfânt al tuturor creştinilor: „cuvântul Crucii este nebunie pentru cei ce sunt pe calea pierzării, dar pentru noi, ce ce ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu”(I Cor.1,18).

În amintirea momentului din anul 335, an de an, în fiecare biserică este aşezată Sfânta Cruce în mijlocul sfântului locaş, iar creştinii o împodobesc cu flori şi se închină. Este o zi de post, o zi în care suntem chemaţi să medităm la Jertfa Mântuitorului, la suferinţele îndurate pentru noi, oamenii. Slujbele şi cântările bisericeşti subliniază tocmai importanţa Crucii în viaţa creştinilor:

„Mântuieşte, Doamne, poporul Tău, şi binecuvintează moştenirea Ta. Biruinţă binecredincioşilor creştini asupra celor potrivnici dăruieşte şi cu Crucea Ta păzeşte pe poporul Tău” (Troparul Înălţării Sfintei Cruci).

„Cel ce Te-ai înălţat pe Cruce de bunăvoie, poporului Tău celui nou, numit cu numele Tău, îndurările Tale dăruieşte-i, Hristoase Dumnezeule. Veseleşte cu puterea Ta pe credinciosul nostru popor, dăruindu-i lui biruinţă asupra potrivnicilor, având ajutorul Tău armă de pace, nebiruită biruinţă (Condacul Înălţării Sfintei Cruci).


In popor i se mai spune Ziua Crucii si este considerata data ce vesteste sfarsitul verii si inceputul toamnei.

Batranii spun ca de Ziua Crucii se inchide pamantul, luand cu sine insectele, reptilele si plantele care au fost lasate la lumina in primavara. In lumea satelor inca se mai crede ca serpii, inainte de a se retrage in ascunzisurile subterane (unde vor hiberna pana in primavara urmatoare), se strang mai multi la un loc, se incolacesc si produc o "piatra nestemata", folositoare pentru vindecarea tuturor bolilor.

Pasarile incep sa plece in stoluri spre alte tari, anuntand venirea toamnei. Florile incep sa se ofileasca iar cele care se mai pastreaza proaspete (busuiocul, menta, cimbrul, maghiranul, matraguna) sunt considerate magice. Acestea sunt culese in buchetele si sunt duse la biserica pentru fi puse in jurul crucii si a fi sfintite. Plantele sfintite se pastreaza in casa, la icoane, fiind folosite la nevoie in vindecarea unor boli.

Ziua Crucii se bucura si de alte semnificatii. In zonele viticole, marcheaza inceputul culegerii viilor, fiind numita si Carstovul viilor. In unele locuri, mai exista inca obiceiul de a chema preotul pentru sfintirea locului unde se vor aseza butoaiele cu vin. In credinta poporului roman, strugurii ultimei tufe de vie nu se culeg nicodata, fiind lasati prinos lui Dumnezeu si pasarilor cerului, acestia fiind numiti "Strugurii lui Dumnezeu".

In serile culesului, podgorenii fac focuri din vita uscata, in jurul carora petrec cu mancare, bautura si muzica. In satele din Transilvania, obiceiul poarta numele Suretiu.

Tot in aceasta zi, se bat nucii si se recolteaza din padure ramurele de alun. In traditia populara, alunul este considerat ca fiind un arbore cu functii magice, iar ramurile culese de Ziua Crucii capata calitati miraculoase. Fantanarii le foloseau pentru depistarea izvoarelor subterane iar alti oameni pentru detectarea comorilor ascunse.

In Ziua Crucii nu se lucreaza pe camp sau in casa, pentru a nu atrage primejdiile si nu se consuma alimente sau samburii care au forma unei cruci (peste, usturoi, prune, nuci).

Se spune ca Ziua Crucii aduce leac si pentru pomii neroditori. Oamenii atarna in ramurile pomilor fara de rod vite de castraveti, curpeni de pepene si cruci de busuioc sfintit crezand ca, in modul acesta, vor beneficia de rod bogat in toamna viitoare.

Acum se fac si prognozari meteorologice:
- daca tuna de Ziua Crucii, toamna va fi lunga
- daca cocorii incep sa plece, timpul se va raci in curand
- daca ciorile incep sa chiraie, va cadea bruma
- daca se coc calinele, va fi iarna timpurie

Fiind mare sarbatoare, de Ziua Crucii se impart pomeni pentru cei trecuti pe taramul celalalt. In ulcele noi, impodobite cu fir rosu la toarta, se toarna apa rece de izvor, lapte sau miere, iar deasupra se asaza un colac sau un covrig. Pomana este oferita mai ales copiilor si nevoiasilor, alaturi de o lumanare si un cuvant bun.



_______________________________________________




Ziua Crucii. Şarpele casei
Maura Anghel


În fiecare an, pe 14 septembrie, creştinii ortodocşi sărbătoresc Înălţarea Sfintei Cruci sau Ziua Crucii, cum i se mai spune în popor. Situată în perioada opusă Alexiilor (17 martie), la Ziua Crucii se închide pămîntul, luînd cu sine insectele, şerpii şi ierburile care au fost lăsate la lumină în primăvară. Cele care în cursul anului au făcut rău oamenilor sînt lăsate să îndure frigul toamnei şi al iernii. Plantele care înfloresc după această dată, în special brînduşa de toamnă şi fragii, sînt "necurate" şi aparţin morţilor.

În calendarul viticol, acum începe culesul viilor, moment cunoscut în multe locuri drept Cîrstovul viilor, şi se bat nucii. La Cîrstovul viilor mai există încă obiceiul de a chema preotul pentru săvîrşirea de rugăciuni în locul unde se vor aşeza butoaiele cu vin. Podgorenii postesc o săptămînă întreagă şi fac rugăciuni la vii şi în pivniţe. Chiar dacă vremurile moderne le oferă multe mijloace care le uşurează munca, mulţi gospodari mai păstrează obiceiul de a călca primii struguri adunaţi în coşarcă. Apoi, cînd toarnă prima vadră de vin în butoi, pun busuioc la gura butiei, se adună toţi şi chiuie. Podgorenii mai vîrstnici respectă obiceiul la fiecare butoi pe care îl umplu cu must. Nimeni nu uită nici de strugurele lui Dumnezeu: podgorenii nu culeg poama de pe ultimul buştean şi o lasă ca ofrandă lui Dumnezeu sau păsărilor cerului.

Se spune că Ziua Crucii aduce leac şi pentru pomii neroditori. Dacă în copacul care n-a avut fructe se pun curpeni de pepene, anul viitor cu siguranţă va rodi. De Ziua Crucii nu se mănîncă mere, struguri sau nuci pentru că au sîmburii în formă de cruce şi nici peşte.

În popor, sărbătoarea mai este cunoscută şi drept Ziua Şarpelui şi nu se taie lemne ca să nu vină tîrîtoarele în casă. Cine găseşte şarpe după Ziua Crucii n-are voie să-l omoare. În popor există credinţa că fiecare casă are şarpele ei protector sau ceasul casei, aşa cum mai este cunoscut. Unde este şarpe este noroc în casă şi nu se prind farmecele. Iar de va fi omorît, îndată va muri şi unul dintre gospodari.

Şi pentru că nu există sărbătoare la români la care să nu se facă şi previziuni meteorologice, se spune că de va tuna de Ziua Crucii, toamna va fi lungă.
 
Simbolurile lunii octombrie


Octombrie , a zecea luna a anului din calendarul gregorian , si-a capatat numele din cuvantul latin “octo” , semnificand “opt” , intrucat era a opta luna din calendarul roman .
Asociata cu toamna in emisfera nordica si cu primavara in cea sudica , luna octombrie include zodiile Balantei si Scorpionului.

Numele lunii octombrie in diferite limbi ale lumii : albaneza - tetor , anglo-saxona - Winterfylleth , araba - tishreen al awwal , armeana - hocktembe'r , azerbagiana -oktyabr , bantu - Ka-vwmbi-kanini, Kazyumbi-kanini , basca - urria (luna adunatului / recoltatului) , bengaleza - magh , bretona - Here , bulgara - októmvri , catalona - octubre , ceha - r'íjen , congoleza - sánza ya zómi (a zecea luna) , coreeana - si-wol , croata - listopad , daneza - Oktober , egipteana - ’uktoobir , engleza - October , esperanto - Oktobro , estoniana - oktoober , etiopiana - taqamt , filipineza –Oktúbre , finlandeza - lokakuu , franceza - octobre , georgiana - okt’omberi , germana - Oktober , germana veche - Weinmond , greaca – októvrios , hindi - pu\s, aktu\bar , iraniana (farsi) – Âbân , irlandeza – galeza - Deireadh Fómhair , italiana – ottobre , japoneza - ju]gatsu (hachigatsz) (a zecea luna) , kurda - aktowbur, aktyabir, çirî , latina – Octobris , letona – oktobris , lituaniana - spalio menuo , macedoneana – oktomvri , mandarina (chineza) – shiyue , norvegiana – Oktober , olandeza - Oktober , poloneza – pazdziernik , portugheza – outubro , rusa - oktjábr’ , spaniola – octubre , swahili - mwezi wa kumi ( a zecea luna) , suedeza – Oktober , tibetana - dawa tchupa (a zecea luna) , ungara – október .

Simboluri si semnificatii in luna octombrie
Potrivit traditiei astrologice, simbolurile specifice oamenilor nascuti in octombrie sunt florile de galbenele , pietrele de opal si turmalina , si arborii scorusa (scorusul de munte) , artar si castan.

Pietrele lunii octombrie : opalul si turmalina
Opalul, supranumit “piatra lui Cupidon” sau “piatra sperantei” , aflat sub guvernarea Lunii si sacru pentru toate divinitatile Selenei , este inzestrat cu darul de a inspira pasiunea si dragostea , si a stimula exprimarea emotionala.
Opalul este o gema unica , caracterizata de splendide jocuri de culori , putand releva o mare bogatie de nuante atunci cand este privit in lumina sau este amplasat pe un fundal negru. Cele mai populate varietati ale acestei pietre sunt cunoscute prin culorile stralucitoare asemeni unor confeti ivite pe un tonalitate de negru sau alb. In timp ce este pozitionata diferit , culorile se schimba , trecand prin toate nuantele curcubeului , un joc de nuante datorat difractiei luminii in structura cristalina sferica.
Datorita proprietatii de a reactiona fata de caldura , exista credinta ca opalul ar putea prezice aparitia unei boli. De fapt , temperatura crescuta a corpului omenesc ii indeparteaza stralucirea , dandu-i un aspect mat si sters. De asemeni, se spune ca atunci cand nu este purtat de cineva nascut in luna octombrie, opalul sfarseste , mai devreme sau mai tarziu, prin a se crapa.
Potrivit unor superstitii , opalul ajuta la realizarea conexiunii dintre constient si subconstient si are capacitatea de a da stralucire aurei. Se spune ca alina afectiunile gatului (opalul albastru) , invigoreaza sexualitatea sau relatiile sexuale (opalul de foc mexican) , vindeca si elibereaza traumele emotionale transmise din vietile anterioare (opalul de Oregon) , sau amplifica impulsurile si comportamentele negative (opalul alb).

Turmalina este formata din cristale hexagonale, prismatice , cu o sectiune striata pe lungime , si poate fi intalnit in culori precum albastru , verde , roz , rosu, galben , castaniu , negru si in doua ori trei culori.
Turmalina este piatra dragostei sincere si un simbol al vitalitatii. Unii oameni il poarta ca talisman pentru a atrage un iubit / o iubita , a imprastia frica si a-si echilibra aura. Totodata, se zice ca reduce mania , gelozia si sentimentul de nesiguranta.
Turmalina verde este vestita pentru proprietatea de a atrage banii si succesul , in timp ce acea roz este utilizata pentru indepartarea temerilor , protejarea aurei fata de negativism si inducerea unui simtamant de pace si calm.

Floarea lunii octombrie : galbeneaua
Calendula , denumirea latina a galbenelei provine din acelasi termen latin ca si cuvantul calendar, intrucat aceasta floare infloreste pe parcursul unei lungi perioade de timp. Galbeneaua este numita in limba engleza si “marigold” (“aurul Mariei” ) , intrucat , potrivit legendei , Fecioara Maria purta la san aceasta floare.
Se spune ca florile de galbenele te pot apara contra vrajitoriilor .Daca visezi galbenele , florile de aur iti prezic ca vei castiga in curand o mare suma de bani.
In Wales , se credea ca atunci cand se deschid la ora 7 dimineata , florile de galbenele anunta o zi ploioasa. In aceeasi regiune , se credea ca oricine culege sau sau priveste o galbenea risca sa se molipseasca de darul betiei.
In Mexic, galbeneaua este poreclita “floarea mortii” pentru ca , conform unei traditii , ea se iveste din sangele bastinasilor ucisi de invadatorii spanioli. Cu ocazia “zilei mortilor” din Mexic, florile de galbenele sunt folosite pentru a impodobi pietrele funerare.
In limbajul victorian al florilor, galbeneaua are , deopotriva , o buna si o proasta reputatie , purtand in special semnificatia de grija, disperare si parere de rau. Ea este un simbol al angoasei mentale , fiind asociata si cu dragostea neimpartasita , durerea sufleteasca si furia.

Copacii lunii octombrie : artarul , scorusul de munte si castanul
Despre simbolurile , semnificatiile si legendele acestor arbori poti citi in articolele : simbolurile lunii aprilie si simbolurile lunii mai .

Evenimente si traditii din luna octombrie
Luna octombrie a devina vestita sub numele de “octombrie rosu” datorita revolutiei octombriste din Rusia (desi, conform calendarului gregorian , revolutia ruseasca a inceput in noiembrie). In secolul XIX , luna octombrie a fost consacrata cinstirii rozariului in tarile de credinta romano-catolica. Slavii o numea “luna galbena” pentru ca , in aceasta perioda , frunzele capata paloarea toamnei ; anglosaxonii ii spuneau “Winterfylleth” , din credinta ca odata cu luna plina (fylleth) din aceasta luna isi facea simtita prezenta iarna (winter).

- 1 octombrie – Ziua nationala a Republicii Populare Chineze.
- 1 octombrie – Ziua independentei in Cipru.
- 1 octombrie – Ziua independentei in Nigeria.
- 2 octombrie – Ziua internationala a nonviolentei.
- 3 octombrie - Duminica a nouasprezecea dupa Rusalii (Predica de pe munte - Iubirea vrajmasilor).
- 3 octombrie – Ziua unitatii germane.
- 5 octombrie – Proclamatia republicii portugheze.
- 5 octombrie – Ziua internationala a profesorului.
- 8 octombrie – Ziua independentei in Croatia.
- 10 octombrie - Duminica a douazecea după Rusalii (Invierea fiului vaduvei din Nain).
- 12 octombrie – Ziua nationala a Spaniei (Descoperirea Americii).
- Ziua lui Columb (SUA) - A doua zi de luni a lunii octombrie.
- 14 octombrie – Sfanta Cuvioasa Parascheva de la Iasi.
- 16 octombrie - Ziua internationala a hranei.
- 17 octombrie - Duminica a douazecisiuna dupa Rusalii (Sfintii Parinti de la Sinodul VII Ecumenic; Pilda Semanatorului).
- 24 octombrie – Ziua Natiunilor Unite.
- 24 octombrie - Duminica a douazecisidoua dupa Rusalii (Vindecarea demonizatilor din tinutul Gherghesenilor).
- 26 octombrie – Ziua nationala a Austriei.
- 26 octombrie – Sfantul mare Mucenic Dimitrie , Izvoratorul de Mir.Sfantul Dumitru.
- 27 octombrie – Ziua independentei in Turkmenistan.
- 27 octombrie – Cuviosul Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucurestilor.
- 29 octombrie – Ziua republicii in Turcia.
- 31 octombrie - Duminica a douazecisitreia dupa Rusalii (Bogatul nemilostiv si saracul Lazăr).
- 31 octombrie – Ziua de Halloween (Samhain).
 
Octombrie - sarbatori religioase si traditii populare.




Luna octombrie vine cu o sumedenie de sarbatori religioase ale caror traditii si obiceiuri sunt pastrate cu sfintenie de romanii care isi pun increderea in Cel de Sus.

Sarbatorile traditionale ale lunii octombrie sunt:
1 Octombrie: Sf. Procoava
Sf. Procoava este cel care acopera iarna pamantul cu zapada. Fetele se roaga la acest sfant si pentru a le acoperi capul cu par bogat, placand astfel mai mult flacailor si maritandu-se mai repede. Schimbarea statului civil atrage dupa sine si obligatia tinerelor femei de a-si acoperi capul cu basmale.

14 Octombrie: Sf. Paraschiva
Importanta sarbatoare religioasa, aceasta zi marcheaza inceputul pregatirii turmelor pentru iernat si deschiderea unor targuri unde se valorifica produsele pastorale. De Sf. Paraschiva se posteste si nu se lucreaza, existand pericolul aparitiei unor boli.

18 Octombrie: Lucinul (Sf. Luca)
Lucinul este cel care protejeaza haitele de lupi in aceasta perioada a anului. Oamenii respecta aceasta sarbatoare de frica lupilor.

25 Octombrie: Ajunul lui Sanmedru (Mosii de Toamna)
Ajunul Sf. Dumitru este o sarbatoare dedicata in primul rand mortilor, pentru care se face pomana. In unele locuri se aprinde un foc mare (focul lui Sanmedru), iar despre tinerii care reusesc sa sara peste el se spune ca se vor casatori anul urmator. Cand focul e aproape stins, fiecare participant ia un taciune pe care il arunca in livada sa, pentru ca pomii sa fie roditori in viitor. Tot atunci, femeile in varsta daruiesc mere, nuci si colaci.

26 Octombrie: Sanmedru (Sf. Dumitru)
Daca Sf. Gheorghe stapaneste peste prima parte a anului, Sf. Dumitru este stapanul jumatatii friguroase. In aceasta zi se incheie socotelile pentru intelegerile facute cu 6 luni in urma.

Venirea lunii octombrie (Brumarel in traditia populara, caci incepe sa cada bruma) anunta venirea sezonului rece, iar lucrarile din aceasta perioada vizeaza pregatirea pentru iarna.
Exista o serie de semne prin care schimbarile din natura pot prevesti semne bune pentru iarna care va sa vina.
Daca frunzele pomilor se ingalbenesc si cad repede, acesta este un semn ca anul ce urmeaza va fi roditor.
Daca ploua mult in octombrie, va fi vant puternic in decembrie, iar daca e multa bruma sau chiar zapada in aceasta luna, in ianuarie va fi timp frumos.
Ciobanii care vor sa afle cum va fi iarna ce vine intind pe jos un cojoc. Daca pe el se aseaza o oaie neagra, va urma o iarna blanda. Daca oaia e alba, iarna va aduce multa zapada.
Daca nucii si gutuii sunt incarcati, e semn de iarna grea.





Sfanta Parascheva si superstitiile populare

Una dintre cele mai importante sarbatori crestin-ortodoxe a toamnei este sarbatorita la data de 14 octombrie, cand este ziua Sfintei Paracheva. Cuvioasa Parascheva este protectoarea Moldovei, moastele ei gasindu-se la Iasi, la Biserica "Trei Ierarhii, unde, in fiecare an se fac pelerinaje.
Cuvioasa noastra maica Parascheva cea nouai, cum este numita, s-a nascut in satul Epivat din Tracia, nu departe de Constantinopol, din parinti crestini, evlaviosi si de neam ales, in secolul al XI-lea. Parintii i-au dat o educatie aleasa, dar grija ei era sa-si daruiasca hainele saracilor. Din copilarie iubea rugaciunea si arata multa ravna, cautand cu orice prilej sa ajute pe cei lipsiti. Odiseea moastelor Murindu-i parintii si mostenind averea parinteasca impreuna cu fratele ei, Eutimie, care mai tarziu va ajunge Episcop, Parascheva si-a daruit partea saracilor si a plecat spre Locurile Sfinte, cu dorinta fierbinte de a implini porunca Mantuitorului, care zice: "Cine voieste sa vie dupa mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea si sa-mi urmeze miei.”
A fost calugarita la Ierusalim, unde a dus o viata aspra, pana la varsta de 25 de ani.
In 14 octombrie 1641, domnul Moldovei, Vasile Lupu, a izbutit, platind 300 de pungi cu galbeni, sa aduca moastele sfintei in tara si sa le aseze in Biserica Trei Ierarhii , din Iasi, unde sunt si astazi.
Facatoare de minuni, Moastelor Sf. Parascheva le sunt atribuite multe minuni. Un exemplu este protectia Iasiului in bombardamentele din timpul celor doua Razboaie Mondiale, Catedrala ce le gazduieste ramanand complet neatinsa de obuze. Un alt exemplu il constituie seceta din anul 1947. Moastele Sfintei Parascheva au fost scoase in procesiune prin satele Moldovei, si se spune ca in urma ei veneau nori de ploaie bogata.

SUPERSTITII POPULARE
In credinta populara, exista multe obiceiuri si superstitii legate de aceasta zi. Acum se face „ingroparea” verii. Se face o masa comuna in biserici, cu bucate multe si alese, iar multi gospodari tin post negru in aceasta zi. Nu se mananca nuci si alte poame care au samburele in forma de cruce.
Superstitia populara spune ca, daca nu ploua toamna pana la Sfanta Parascheva, iarna va veni curand. Cum va fi vremea in aceasta zi asa va fi in fiecre zi pana la Sfantul Dumitru, adica pe data de 26 octombrie.
In dimineata acestei zile, ciobanii cauta sa vada cum s-au culcat oile: daca stau gramada, iarna va fi grea, daca sunt imprastiate, va fi usoara.
In aceasta zi nu se coase de teama bolilor de ochi si cap, dar si de teama grindinei si a traznetului.
Din aceasta zi si pana la Sfantul Dumitru nu e bine sa se semene secara, caci e primejdie de moarte pentru semanator.
 
SARBATORILE LUNII NOIEMBRIE

La granita dintre toamna si iarna, luna noiembrie (numita si Brumar in calendarul popular), este luna de raspantie a traditiilor.

Imbatranirea si degradarea treptata a timpului calendaristic este exprimata de numeroasele sarbatori precrestine dedicate lupilor, strigoilor si altor fiinte fantastice malefice.

Dar scenariul spiritual al lunii este completat de multe alte sarbatori legate de ritualul crestin.
Iata cateva din sarbatorile lunii noiembrie:
- 1 noiembrie : Sf. Cosma si Damian
- 8 noiembrie: Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil
- 11 noiembrie: Sfantul Mina
- 12-14 noiembrie: Martinii de Toamna
- 13 noiembrie: Lasatul Secului de Craciun
- 14 noiembrie: Filipii de Toamna
- 21 noiembrie: Ovidenia
- 25 noiembrie: Sfanta Ecaterina
- 29 noiembrie: Ajunul Sf. Andrei
- 30 noiembrie: Sfantul Andrei

Asadar, luna noiembrie debuteaza cu sarbatoarea sfintilor Cosma si Damian, cei care aveau harul vindecarii trupurilor si sufletelor bolnave prin puterea rugaciunii. Cei doi sfinti sunt patronii casniciilor crestine si pazitorii armoniei in familie.

In calendarul traditional, ziua este denumita Vracelul sau Vracevul (de la slavonul "vracevati" - a vindeca) si este o zi importanta pentru tamaduirea bolilor. Bolnavii sau rudele acestora merg la manastiri unde lasa pomelnice pentru sanatate, cu credinta ca puterea praznicului vindeca toate bolile.

Tot la 1 noiembrie, se sarbatoreste Ziua Mortilor (Luminatia sau Luminatiile), zi in care, conform credintei, sufletele celor plecati se intorc in mijlocul celor dragi.
 
Superstitii de Sfintii Mihail si Gavriil – Traditii si obiceiuri

Ziua de 8 noiembrie ne prilejuieste in fiecare an sarbatorirea intregului Sobor al Ingerilor, dar mai ales a capeteniilor ingerilor Treimii , Arhanghelii Mihail si Gavriil.

In traditia populara romaneasca , Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil sunt fiinte divine omniprezente in viata oamenilor , veghiind din ceruri si , mai ales, de pe pamant , asupra muritorilor , arzandu-le pacatele marunte , avand grija ca sufletele sa le fie curatate de greseala cu prilejul posturilor si rugandu-se la Dumnezeu pentru ei.

Atunci cand viata unui om este in cumpana , Arhanghelul Mihail isi face aparitia langa patul celui suferind si se aseaza la picioarele lui daca omul este menit sa traiasca sau la capul lui daca ii este sortit sa moara.Misiunea Sfantului nu se incheie insa aici. Daca omul isi da ultima suflare , Mihail sta la dreapta lui, iar diavolul , gata sa-I sterpeleasca sufletul , la stanga acestuia. Arhanghelul ii reteaza capul cu sabia , iar sangele se raspandeste peste tot , motiv pentru care, dupa un deces , se curata si se varuieste camera in care si-a dat sufletul un om si se spala tot ce a fost in ea. In unele regiuni folclorice, se spune ca in ziua de 8 noiembrie , Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil calauzesc sufletele celor morti catre rai sau iad, in functie de pacatele , pocainta si inocenta lor.

Sfantul Mihail este vazut in mod traditional drept un inger razboinic , aflat mereu in lupta cu diavolii. O prima confruntare cu raul a avut loc odata cu caderea ingerilor din paradis catre beznele nepatrunse ale iadului.Dupa ce dracii au cazut din ceruri vreme de trei zile, Arhanghelul Mihail si-a inaltat mana dreapta si a blagoslovit ca fiecare diavol sa ramana in locul unde a fost surprins de blagoslovire. In acest fel , dracii au fost haraziti locurilor unde se aflau atunci , in haurile pamantului, pe pamant , in ape sau in vazduh.
Sfantul Mihail nu pregeta sa se razboiasca cu diavolii si sa-i infranga ori de cate ori acestia incearca sa fure Luna sau Soarele , prilej cu care apar eclipsele.Lupta arhanghelului cu fortele intunecate este harazita a dura pana la sfarsitul lumii, cand va suna din trambita pentru a scoate mortii din morminte si va duce batalia decisiva cu diavolul.

Ziua de 8 noiembrie reprezinta o rascruce a anului sau un hotar intre toamna si iarna slobozita putin cate putin de catre Arhanghelul Mihail, si nu dintr-o data , asa cum si-ar dori Mamareaua , nevasta lui Scaraotchi.De altfel , aceasta zi este numita “vara Arhanghelilor” , anuntand o vreme de trecere catre anotimpul rece , si anume “vara iernii” , adica cele trei – patru zile calde si frumoase care ne mai astepata pana la Craciun. In sambata anterioara zilei Arhanghelilor Mihail si Gavriil se tin praznice de pomenire a mortilor , se dau de pomana bucate si colaci de sufletul celui raposat , ofrande numite “mosii de Arhangheli” , iar in biserica se aprind lumanari atat pentru morti cat si pentru vii.Este un prilej mai mult decat nimerit sa aprinzi o lumanare, intrucat aceasta semnifica lumina de veci, calauzitoare , din viata ta de apoi . Tot in aceasta zi , finii aduc daruri de colacei nasilor , un obicei nu chiar intamplator, intrucat , la cununie , cele doua lumanari tinute de nasi sunt simboluri ale celor doi Arhangheli, Mihail si Gavriil.

Pe data de 8 noiembrie este oprit cu desavarsire sa lucrezi sau sa te indeletnicesti cu treburile casei , oamenii care nu se supun acestei interdictii fiind haraziti sa aiba parte de mare chin la vremea mortii.

Cu ocazia zilei celor doi Sfinti , considerati in regiunile de munte drept ocrotitori ai oilor , ciobanii sau posesorii acestor animale sarbatoareau “napustitul aretilor” , pentru care pregateau turte mari din malai , numite “turtele arietilor”. In dimineata zilei de 8 noiembrie , arietii sau berbecii tinuti deoparte pana atunci, erau sloboziti intre oi, pentru imperechiere, iar turtele erau aruncate in mijlocul lor .In cazul in care o turta se nimerea sa se aseze pe pamant cu fata in sus , se prevestea o primavara fertila , cu o sumedenie de miei , turta picata cu fata in jos semnificand oi sterpe si fara rod .
 
Datini şi tradiţii de Sfântul Andrei

Situarea în calendar a Sfântului Andrei are corespondenţe vechi în numele lunii „lui Udrea” sau „Andrei, cap de iarnă”, cu o seamă de alte sărbători denumite „ale lupilor” . Sfântul Andrei, ocrotitorul României, a creat în popor o serie de ritualuri păstrate cu sfinţenie şi astăzi Sosirea Sfântului în Dacia a constituit acceptarea creştinismului pe teritoriile străbune Sărbătoarea Sfântului Andrei, de pe 30 noiembrie, ţese, an de an, adevărate legende, legate de spirite şi duhuri malefice, care, chipurile, ar atenta acum la sănătatea semenilor noştri credincioşi. La sosirea Sfântului Andrei în Dacia, strămoşii noştri au acceptat creştinismul cu uşurinţă, însă n-au renunţat total la vechile credinţe şi ritualuri. Acestea au fost înglobate în noua religie. Interdicţia de a lucra în ziua Sfântului Andrei, ziua fiind sub interdicţia lupilor, noaptea premergătoare sărbătorii Sfântului Andrei (29/30 noiembrie), este concepută ca sabat al strigoilor şi al lupilor În această noapte, în special la sate, se practică încă ritualuri ciudate, din credinţa că astfel se pot găsi mai uşor: protecţia de toate relele, bunăstarea şi chiar dragostea. Anumite obiceiuri legate de ziua Sfântului Andrei ca: tăierea de ramuri din copaci şi plantarea de grâu în vase cu apă, pentru a fi păstrate pentru anul Nou, amintesc de rituri agrariene mai vechi. Sfântul Andrei este considerat ca fiind mai mare peste vite şi fiare, păzitor al turmelor de pericolul lupilor, patron şi îmblânzitor al lupilor, cel ce „leagă gura lupilor”. Aceste calităţi mitice nu i-ar fi putut fi atribuite după ce identitatea simbolică între daci şi lupi s-ar fi pierdut cu totul din memoria colectivă. Ele indică, folcloric, atât obiectivul patronat de Sfântul Andrei al trecerii dacilor la noua religie, cât şi caracterul adânc popular al acestei acţiuni. Tinerii superstiţioşi şi nu numai, cred că acum au şansa să-şi cunoască iubitul sau ursitul. Însă, pe de altă parte, există credinţa că este momentul pentru a se lua măsuri de apărare împotriva duhurilor rele. Spiritele malefice ale celor decedaţi au, în această noapte, puteri sporite.
Strigoii
Din familia mare a duhurilor, în noaptea de Sfântul Andrei este pomenit strigoiul. Imaginat ca un mort dematerializat, condamnat să rătăcească noaptea prin lume, acesta nu poate ajunge pe lumea cealaltă după înmormântare. Sunt însă situaţii când strigoii refuză să se mai întoarcă dincolo, după ce îşi vizitează rudele, la marile sărbători. Aceştia pot aduce boli, grindină şi alte suferinţe. Alături de ei există şi strigoii vii sau „oamenii strigoi“. De obicei, este vorba despre babe. În noaptea menţionată, strigoii vin, se ung cu untură pe tălpi şi ies prin horn, pentru lupta cu strigoii morţi. A doua zi, pot fi recunoscuţi după zgârieturile de pe faţă. În cazul în care n-au cu cine se război, merg pe la casele oamenilor.
Moroii, lupii şi pricolicii
Moroii sunt confundaţi cu strigoii, însă aceştia fie se nasc ca atare, fie sunt oameni care, pedepsiţi pentru faptele lor, devin după moarte suflete rătăcitoare. Mai circulă legende că moroii ar fi copii morţi şi nebotezaţi. Consideraţi foarte periculoşi, moroii sunt asimilaţi în unele regiuni vampirilor, deoarece se afirmă că ar suge sângele şi laptele vitelor. Se zice că de ziua Sfântului Andrei se mai celebrează şi Anul Nou al dacilor. Cunoscut fiind cultul dacic al lupului, această zi mai este numită şi „Ziua lupului“. În unele regiuni ale ţării, pe 30 noiembrie, lupul devine mai sprinten şi poate să întoarcă gâtul ţeapăn, ceea ce face ca nimeni şi nimic să nu îi scape. El devine primejdios pentru vite, dar şi pentru oamenii care se încumetă la drum. Lupii se adună, iar Sfântul Andrei împarte prada pentru iarna care începe. Strâns legat de superstiţiile care privesc lupul este şi pricoliciul. În mitologia românească, pricoliciul este reprezentat ca un om cu coadă, născut dintr-o împreunare incestuoasă, pipernicit, neastâmpărat, rapid în mişcări. Pricolici pot deveni şi oamenii care au suferit blesteme şi grele vrăji. În asemenea situaţii, transformarea nu este definitivă, ci are loc doar pe durate determinate, cu reveniri periodice la condiţia de om. În ceea ce priveşte pricolicii autentici, aceştia ar avea capacitatea de a se metamorfoza în lup sau câine, dându-se de trei ori peste cap. Se spune despre ei că se hrănesc cu vite sau chiar copii şi că răspândesc boli, odihnindu-se noaptea pe pieptul celor adormiţi. Deşi sunt de temut şi au puterea de a trece prin orice obstacol, pricolicii sunt făpturi muritoare şi asexuate. De menţionat că multe asemenea tradiţii sunt cunoscute şi în zona Romanului, sătenii, în special, respectând superstiţiile mai ales pentru a nu avea parte de necazuri.
Obiceiuri pentru protecţie
Pentru ca spiritele rele să nu se cuibărească în case, femeile întorc seara toate oalele şi cănile cu gura în jos. Scot din sobă cenuşa caldă de peste zi, pentru ca spiritele neliniştite să nu-şi găsească adăpost la căldură. Alteori, împrăştie resturi de pâine prin curte, pentru ca spiritele flămânde să nu caute prin cămări de-ale gurii. Împotriva vârcolacilor, gospodinele folosesc cununile de usturoi agăţate la intrare şi lasă aprinsă candela de lângă icoane. Pentru protecţia vitelor, cu o seară înainte li se amestecă animalelor în hrană busuioc sfinţit sau li se toarnă câteva picături de agheasmă în apă. După miezul nopţii sau în dimineaţa de Sfântul Andrei, exista în trecut obiceiul "descântecului sării". Un drob de sare, descântat şi îngropat sub pragul grajdului, era dezgropat în primăvară, de Sfântul Gheorghe, când sarea era amestecată în hrana vitelor pentru a le feri de farmece, boli şi de vrăjile pentru "luarea laptelui".
Vrăji de dragoste
Cele mai multe ritualuri sunt dedicate atragerii iubirii. De pildă, prin ascunderea sub pernă a unui fir de busuioc sfinţit, se crede că se obţine în vis imaginea "ursitului". Pentru "atragerea" acestuia este mult folosită şi metoda "făcutului cu ulcica". La miezul nopţii, singură la gura sobei, tânăra întoarce cu gura în jos o ulcică nouă de lut, iar pe dosul vasului lasă sa pâlpâie trei cărbuni. În timp ce roteşte ulcica uşor, rosteşte o incantaţie menită a suscita o atracţie irezistibilă pentru cel iubit. O altă metodă folosită pentru cunoaşterea viitorului constă în a privi, la miezul nopţii, între două lumânări aprinse, într-un pahar cu apă neîncepută, aşezat pe cenuşă. În centrul paharului este lăsată să cadă o verighetă care a fost deja sfinţită de preot prin cununie religioasă şi se crede că în verighetă apare chipul ursitului, dacă este privită intens câteva minute. Unii tineri, încă, mai încearcă să îşi vadă viitorul soţ la miez de noapte. Aşezate complet dezbrăcate între două oglinzi, în cameră întunecoasă, cu câte o lumânare în fiecare mână, încearcă să privească în oglinda din faţă pentru a vedea imagini reflectate din oglinda din spate. Se crede, şi unele persoane chiar au avut această iluzie, că prin faţa ochilor încep să se perinde scene de viaţă, că tânăra (tânărul) îşi vede viitorul soţ sau, în unele cazuri, că i se dezvăluie scene din viitor.
Mistere lămurite
Oricât de periculoase li se par unora spiritele care, zice-se, bântuie în această noapte, meşterele în ale magiei spun că tocmai mesagerii întunericului pot fi puşi la treabă pentru a dezlega secretele. Există credinţa că în asemenea noapte magică se pot afla autorii unor crime sau furturi ori unde se află persoane ori bunuri dispărute fără urmă sau de unde a pornit o nenorocire abătută asupra unei case. Toată magia se desfăşoară în cimitir, în miez de noapte, aşa că puţini au nervii suficient de tari pentru a experimenta aşa ceva. Ingredientele sunt lumânări, apă sfinţită, un vas nou cu gura largă şi câteva monede de argint, care sunt aşezate deasupra unui mormânt vechi şi părăsit. Practicantul ritualului trebuie să fi postit trei zile şi se crede că, în lumina lumânărilor, după ce a rostit anumite rugăciuni, poate vedea în apa turnată în vas filmul evenimentelor enigmatice pe care le dorea dezvăluite.
Prognoza meteo populară
Tot în noaptea de Sfântul Andrei sunt practicate şi predicţii meteorologice populare pentru anul următor. De obicei, în podul casei sunt urcate 12 cepe sănătoase, la fel de mari, care sunt lăsate acolo până în seara de Crăciun, când se află rezultatul. Fiecărei cepe îi este atribuit numele unei luni. Cepele care s-au stricat indică luni ploioase sau cu grindină, iar cele care au încolţit – luni favorabile recoltei. O predicţie asemănătoare, legată de soarta recoltei, se realizează cu ajutorul unor boabe de grâu. Pentru fiecare tip de cultură pe care intenţionează să o semene în grădină, gospodina casei "botează" câte un bob şi îl pune la încolţit în bucătărie. Peste 7 zile, boabele sunt analizate: cele care au încolţit arată soarta favorabilă a culturii, iar celelalte, pagubă. Dacă noaptea de Sfântul Andrei este senin şi cald, se crede că iarna nu va fi geroasă. Dacă este frig şi ninsoare, se crede că acestea sunt doar începutul troienelor pe care le va aduce o iarnă grea. (De prin lume adunate)
 
Sfanta Filofteia, ocrotitoarea Tarii Romanesti

În salba de mărgăritare a numelor sfinţilor din fiecare zi, la 7 decembrie, se face pomenirea Sfintei Muceniţe Filofteia – Fecioara.
Această frumoasă stâlpare aducătoare de roduri vrednice de împărăţia cerurilor s-a născut pe la 1206 în marea cetate a Târnovei, capitala împărăţiei românilor şi bulgarilor, din sudul Dunării. Părinţii sfintei erau creştini şi se ocupau cu agricultura.
Mama fecioarei, de neam valah, fire evlavioasă şi temătoare de Dumnezeu, urma pilda sfintelor femei, ca: Emilia – mama Sfântului Vasile cel Mare; Antuza – mama Sfâtului Ioan Gură de Aur; Monica – mama Fericitului Augustin şi altele. Mergea adesea la sfintele slujbe bisericeşti, ascultând cu luare aminte dumnezeieştile Scripturi, străduindu-se să fie împlinitoare a lor. Rugăciunile făcute cu multă căldură sufletească şi posturile ţinute cu multă grijă erau podoabele ei duhovniceşti. Pe lângă buna chivernisire a gospodăriei nu uita să-şi păzească de gânduri tulburătoare curată cămara cea lăuntrică a inimii. Milosteniile şi alte fapte bune erau lucrarea ei din fiecare zi.
Copila Filofteia, trup din trupul mamei sale şi fire din firea ei, era nelipsită de lângă dânsa la biserică, la rugăciune, la postiri, la milostenii şi la faceri de bine.

Când ea a ajuns la vârsta deprinderii învăţăturii creştineşti, a frumuseţii fecioriei, a iubirii de străini şi a altor virtuţi, care fac pe om plăcut lui Dumnezeu, mama ei scumpă s-a mutat la cele cereşti, lăsând-o în grija tatălui. Rămânând orfană de mamă, fetiţa s-a arătat un pământ bogat în rodiri de fapte bune. Ea nu s-a dedat la pierzătoare cântece lumeşti, nici la iubirea hainelor scumpe, nici la împodobirea părului, fapte care moleşesc sufletul. Urmând învăţătura Sfântului Apostol Petru, ea căuta să împodobească „omul cel tainic al inimii, întru nestricăcioasa podoabă a duhului blând şi liniştit, care este de mare preţ înaintea lui Dumnezeu” (I Petru 3, 3-4).
După pilda mamei sale, tânăra fecioară se îndeletnicea îndeosebi cu lucrarea milosteniei, ştiind că Mântuitorul Iisus Hristos nu numai că fericeşte pe cei darnici, dar Se şi face una cu cei suferinzi. Sădind în inima ei aceasta poruncă, buna Filofteia nu mai trăia pentru ea, ci pentru mirele ei, Iisus Hristos, după cum o arată şi numele: „iubitoare de Dumnezeu”. Hainele ei încălzeau trupurile săracilor şi hrana ei îndestula pe cei flămânzi. Toate acestea le săvârşea fericita în taină, că foarte se temea de slava oamenilor, care pierde toate ostenelile făcătorului de bine. De aceea şi Mântuitorul zice: „Deci, când faci milostenie, nu trâmbiţa înaintea ta, cum jac făţarnicii în sinagogi şi pe uliţe, ca sa fie slăviţi de oameni; adevărat grăiesc vouă: şi-au luat răsplata lor. Tu, însă, când faci milostenie, să nu ştie stânga ta ce face dreapta ta, ca milostenia ta să fie într-ascuns şi Tatăl tău, Care vede în ascuns, îţi va răsplăti ţie” (Matei 6, 2-4).

Îndeletnicindu-se cu plugăria, tatăl fericitei avea şi el credinţă creştină, dar nelucrătoare. Grijile acestei lumi şi deşertăciunile vieţii înăbuşiseră îndemnurile evanghelice, care se ofileau înainte de rodire. De aceea, binefacerile şi milosteniile fiicei sale le socotea o pagubă, se mânia, adesea o certa şi chiar o bătea, în loc să ia aminte la psalmistul care zice: „Bun este bărbatul care se îndură şi împrumută, îşi rânduieşte vorbele sale cu judecată, că în veac nu se va clinti” (Ps. 111, 5).
După ce a trecut la cele veşnice mama fetei, tatăl ei şi-a luat după o vreme, o femeie străină de vieţuirea creştină, nemilostivă şi plină de zavistie. De aceea ura de moarte pe fericita copilă, deşi aceasta o ajuta în gospodărie şi o asculta, însă nu mai mult ca pe Dumnezeu. Mergerea la biserică a tinerei i se părea mamei vitrege o pierdere de timp, postirile şi rugăciunile ei o porneau spre mânie la îndemnul celui urâtor de oameni şi al firii ei pline de răutate. S-a pornit, aşadar, cu ură neîmpăcată asupra bunei fecioare, pe care o bătea, chinuind-o cu felurite munci, şi căuta, ca o altă Irodiadă, vreme potrivită să învrăjbească şi mai mult pe tată asupra propriei sale fiice, însă nici ispitirile diavoleşti, nici bătăile părintelui său, nici chinurile pe care le răbda de la vitrega mamă n-au putut să o oprească de la milostenii şi de la lucrarea faptelor bune, după cum zice proorocul David: „Gata am fost şi nu m-am tulburat să păzesc poruncile Tale” (Ps. 118, 60).

Între multele ascultări pe care i le dăduse mama vitregă bunei Filofteia era şi aceea de a duce tatălui hrană la câmp. Mergând ea cu bucate în fiecare zi la ţarina unde lucra acesta, unii oameni sărmani ştiind-o milostivă, îi ieşeau înainte, cerându-i cu multă stăruinţă să-i miluiască. Fericita, văzându-i atât de lipsiţi, se înduioşa şi, neavând altceva să le dea, le punea înainte din bucatele pe care le ducea tatălui său. Făcând în mai multe zile astfel de fapte, părintele său era hrănit neîndestulător. De aceea el îi reproşează soţiei: „- Pentru ce nu-mi trimiţi bucate îndeajuns?”. Iar femeia i-a răspuns, învinovăţind-o pe fată: „- Eu totdeauna ţi-am trimis bucate destule. Dar ştiu eu ce face fiica ta cu ele? Poate, după obiceiul ei, le împarte la săraci”. Auzind acestea, tatăl copilei a tăcut, punându-şi în gând să o urmărească.
Mergând într-o zi la ţarină ca să lucreze, când s-a apropiat vremea să vină fericita cu hrana obişnuită, s-a aşezat la pândă, să vadă ce face fiica lui cu bucatele. După obiceiul lor, săracii i-au ieşit înainte şi, cu mai multă sârguinţă, i-au cerut să le împartă din cele ce ducea tatălui ei. Neavând altceva, aceasta a început să le împartă mâncarea pe care i-o dăduse mama vitregă.

Din locul în care se ascunsese, tatăl vedea cum fiica lui miluia din bucatele pe care le aştepta. În loc să se bucure de buna deprindere şi de o faptă ca aceasta, pornit fiind pe fericita de învinuirile mamei vitrege şi orbit de urâtorul binelui, el s-a aprins într-atât de mânia cea dobitocească, încât n-a mai avut răbdare şi, scoţând de la brâu barda pe care o purta de obicei, a aruncat-o asupra ei. Rănind-o grav la picior, sângele a început să curgă şiroaie. Fericita Filofteia, la vârsta de 12 ani, dându-şi în mâinile lui Dumnezeu feciorescul ei suflet, a adormit pentru viaţa cea veşnică. O seninătate a luminat atunci faţa ei îngerească, după cuvântul proorocului: „nu te teme de ocara oamenilor şi de batjocura lor să nu te înfricoşezi” (Isaia 51, 7).

Nevrednicul ei tată a fost cuprins pe loc de spaimă şi cutremur. El se făcuse ucigaşul fiicei sale pe care o vedea acum strălucind de mărirea lui Dumnezeu care se revărsase asupra ei. Venindu-şi întru părintească milă, s-a gândit să o ridice spre a o înmormânta în mod obişnuit. Dar Dumnezeu, preamărind-o cu darul facerii de minuni, a îngreuiat trupul ei cel tânăr şi fecioresc ca pe o stâncă de piatră şi nimeni n-a putut să o ridice. Nedumerindu-se de cele întâmplate, mâniosul ucigaş a alergat în cetate la arhiepiscop, unde a istorisit toată întâmplarea şi cum trupul fecioarei se află pe pământ proslăvit de Dumnezeu cu cerească lumină.
Acesta, împreună cu mai marii cetăţii, cu clerici şi cu mulţime de credincioşi, au venit cu făclii şi tămâie la locul unde se afla sfânta. Văzând trupul ei strălucind de o lumină mai presus de fire, au preamărit pe Dumnezeu, Care Se arată minunat întru sfinţii Săi. După ce au înălţat cu toţii rugăciuni fierbinţi către Dumnezeu, au slăvit pe prea-plăcuta cerului cu imne ca acesta: „Veniţi, iubitorilor de praznic, să fericim pe preasfânta fecioară Filofteia şi să-i mărim nevoinţele cele pentru fapta bună. Că ea, Fericita, nu şi-a miluit vasul cel de lut, ci cu multe feluri de bătăi l-a chinuit; pălmuiri şi scuipări a răbdat, pândiri şi moarte mucenicească de la cel ce a născut-o a suferit” (1). După îndelungată slujire, membrii soborului au voit să ridice sfintele ei moaşte şi să le aşeze cu cinste în catedrala cetăţii Târnovo, dar n-au putut să o clintească din loc. Arhiepiscopul şi toţi ceilalţi clerici, spăimântându-se şi mai mult, au făcut rugăciuni cu toată evlavia către Dumnezeu, dar moaştele nu se lăsau nicidecum ridicate.
Înţelegând că nu este voia sfintei să fie dusă în cetatea aceasta, au început slujitorii să enumere numele diferitelor oraşe, biserici şi mănăstiri din dreapta şi din stânga Dunării. Dar, minune, când au rostit numele bisericii cu hramul Sfântul Nicolae de la Curtea de Argeş, din ţara noastră, trupul sfintei s-a arătat mai uşor decât era firesc. Înştiinţând şi pe voievodul Radu Negru despre vrerea Sfintei Muceniţe Filofteia-Fecioara, el a venit în grabă cu mare evlavie la Dunăre, înconjurat de vlădici, clerici şi nu puţin popor dreptmăritor. Cu slavoslovii, cu tămâieri şi cu făclii au fost întâmpinate sfintele ei moaşte. Şi a „mers aşa măreţu alai prin târguri şi sate, zile şi nopţi de-a rândul. Şi pe unde trecea, bolile celor ce o primeau cu credinţă se tămăduiau. Şi ducând-o, au aşezat-o în „Biserica Domnească”, din vechea cetate a Argeşului”.

De atunci, cinstitele moaşte ale Sfintei Muceniţe Filofteia au devenit pentru ţara noastră o binecuvântare a lui Dumnezeu, iar pentru dreptcredinciosul popor român, ca una ce era de acelaşi neam cu el, izvor nesecat de binefaceri.

De aproape opt veacuri, ea ocroteşte mănăstirea Curtea de Argeş şi pe credincioşii ortodocşi.
Multe locaşuri măreţe s-au ridicat întru pomenirea Sfintei Muceniţe. Icoana ei se află la loc de cinste în casele creştinilor. Nenumărate dreptcredincioase îi poartă numele. De aceea, ea a devenit izvor tămăduitor de multe suferinţe, celor lipsiţi, ajutătoare, celor întristaţi, mângâietoare către Domnul Iisus Hristos – tuturor mijlocitoare (2).

† Gherasim
Episcopul Râmnicului şi al Argeşului
 
Sfintii de iarna.


6 DECEMBRIE - Sfantul Nicolae - facatorul de minuni
Parinbtele Nicolae, facatorul de minuni, a trait in timpul imparatilor Diocletian si Maximian. Fiind un calugar cu viata imbunatatita intru Cristos, Parintele Nicolae a fost facut arhiereu. Dar pentru ca Sfantul propavaduia cu indrazneala credinta in Hristos, a fost arestat ,din ordinul dregatorilor cetatii, batut si chinuit, aruncat in temnita, alaturi de alti crestini. Cand binecredinciosul Constantin a ajuns imparat al romanilor, i-a eliberat pe toti crestinii, intre care se afla si Sfantul Nicolae. Nu mult timp dupa aceea, imparatul Constantin a convocat cel dintai Sinod, la Niceea, la care a luat parte si fostul intemnitat. Arhiepiscopul Nicolae i-a pastorit dumnezeieste pe credinciosi, pana la adanci batraneti, cand s-a mutat la cele vesnice. In timpul vietii a facut multe minuni. Intre altele, a salvat de la moarte trei barbati inchisi si condamnati pe nedrept la pedeapsa capitala, pentru ca ar fi uneltit impotriva imparatului. Aflandu-se in inchisoaresi fara alta nadejde de salvare, ei s-au rugat si l-au chemat pe Sfant in ajutor. Nicolae s-a aratat imparatului in vis si eparhului. Pe eparh l-a mustrat, pentru ca i-a defaimat pe cei trei barbati, iar imparatului i-a dovedit ca cei acuzati sunt nevinovati. Imparatul i-a scos atunci din temnita. Sfantul Nicolae a continuat sa faca minui, si dupa ce a plecat catre Domnul, izbavindu-i pe multi de tot felul de primejdii si nevoi. Mostele sale au fost impartite lumii crestine, pentru ca Dumnezeu sa ravaseasca mari minuni pentru cei care se vor ruga dinaintea lor. Mana sa este depusa intr-o racla la Biserica "SFANTUL GHEORGHE CEL NOU" din centrul Bucurestiului.



27 DECEMBRIE - Sfantul Stefan - intaiul mucenic
Putini dintre romani stiu ca se pot inchina la sfintele moaste ale Sfantului Apostol, inainte mucenic, si arhidiacon Stefan, din care se afla fragmente la Bisericile Sf.Nicolae -Mihai Voda si Dichiu din Bucuresti. Despre Sf. Stefan stim, din invatatura Bisericii, ca L-a marturisit pe Mantuitorul nostru Iisus Hristos, inca de cand acesta a intrat in Ierusalim. Dregatorii i-au intrebat pe iudei, saduchei, farisei si elini despre Hristos. Unii spuneau ca este prooroc altii ca este inselator, iar altii ca este Fiul lui Dumnezeu. Atunci Stefan a binevestit tuturor "Pentru ce s-au inmultit rautatile voastre si s-a tulburat tot Ierusalimul? Fericit este omul care nu s-a indoit de Hristos. El este Cel ce a plecat cerurile si S-a pogorat pentru pacatele noastre si S-a nascut din Sfanta si Curata Fecioara, cea aleasa inainte de intemeiarea lumii. El a luat neputintele noastre si a purtat slabiciunile noastre. Pe orbi i-a luminat, pe leprosi i-a curatit, pe demoni i-a izgonit. "Cand l-au auzit vorbind astfel, mai multi iudei l-au in Sinedriu la arhierei unde l-au acuzat ca a hulit credinta sau legea. Sf. Stefan a fost omorat cu pietre chiar acolo, fara multa judecata. In timp ce era lovit de moarte,Sfantul se ruga pentru ei "Doamne nu le socoti lor pacatul acesta !". Cativa barbati evlaviosi au luat sfintele lui moaste, le-au pus intr-o racla facuta din lemn de Persia, le-au acoperit si le-au asezat aproape de templu.



1 IANUARIE -Sfantul Vasile - spaima diavolilor
In prima zi a anului este pomenit Sfantul Vasile cel Mare ,arhiepiscopulCezareei Cappadociei si spaima diavolilor" ,pe care ii alunga prin Moliftele sale. Este supranumit "cel Mare" pentru ca a excelat ca teolog, ascet si organizator.
Sfantul a trait sub domnia imparatului Valens, cand Biserica era prigonita prin necredinta lui Arie, ereticul.Iar Sf. Vasile a aparut cu toata puterea dreapta credinta si a indraznit sa-l certe chiar pe imparatul Valens, cazut si el in erezie. Tatal Sfantului Vasile era din Pont si se numea tot Vasile, iar maica sa era din Cappadocia si se numea Emilia. Sf.Vasile a intrecut cu cunoastere pe cei din timpul sau si pe cei din vechime, caci invatase toata filosofia si toate stiintele din vremea aceea. Cunoasterea lui era rodnica, datorita mintii sale agere si a puterii izvorate dintr-o viata crestina imbunatatita. Drept pentru care a fost sfintit arhiereu al Arhiepiscopiei din Cezreea Cappadociei. Ca arhiereu, a dus lupte grele pentru credinta ortodoxa. Prin cuvantarile sale a lovit in credintele gresite ale ereticilor, a dat invataturi si indemnuri pentru buna intocmire a obiceiurilor, a luminat tainele adanci ale fapturii umane. In plus, a stiut sa pastoreasca intelept turma lui Hristos, invatandu-i pe toti si ajutandu-i pe saraci, pe bolnavi si pe batrani, intr-un asezamant special construit de el, devenit vestit sub numele de Vasiliada. Trece la Domnul la varsta de 50 de ani.




7 IANUARIE - Sfantul Ioan Botezatorul si Inaintemergatorul Domnului
In ziua de dupa Botezul Domnului, la 7 ianuarie, Biserica Ortodoxa il praznuieste pe Sfantul Ioan Botezatorul si Inaintemergatorul Domnului, cel mai mare dintre profeti, cel care l-a vestit pe Soarele Dreptatii, care sta la granita dintre cer si pamant si uneste Vechiul si Noul Testament. La maturitate s-a retras in pustietate .





Sursa articolului: VECHIUL SI NOUL TESTAMENT ,MANUAL DE RELIGIE
 
Superstitii despre iarna;
Obiceiuri si traditii de iarna.


Superstitiile legate de iarna si zapada au insotit mereu oamenii de-a lungul veacurilor , transformarea radicala a anotimpurilor fiind prilejul unor credinte adanc inradacinate dar si al unor experiente pline de invataminte. Fulgul de nea , plutind in aer in vremea friguroasa este un simbol consacrat al puritatii si sperantei, dar si al mortii care pandeste in preajma unei case in care se afla un om grav bolnav. In multe zone din Europa , se crede ca doamna cu coasa adulmeca oamenii muribunzi mai ales inainte de sosirea primaverii, desi dupa alte credinte fulgii de nea aduc invigorare si avantaje pentru sanatate.
Potrivit superstitiilor consacrate pe batranul continent , fulgerele din februarie vestesc zapada in luna mai. Intr-o alta predictie populara , se spune ca cu cat luna este mai tarzie cu ocazia primei ninsori, cu atat mai multa zapada va cadea mai din plin peste noi. Daca fulgii de nea sunt mici, ninsoarea nu va inceta multa vreme , iar daca sunt mari , zapada nu va poposi mult timp asupra noastra. Totodata , se spune ca daca poti vedea doua cercuri inconjurand luna, ninsoarea va inceta in decurs de 24 de ore. In cazul in care neaua se aseza din plin peste ramurile copacilor , zapada va pica din cer vreme de inca cateva ore.
Un Craciun plin de zapada anunta , de obicei, un Paste inverzit .In unele regiuni din America, se zice ca atunci cand marmotele isi zaresc umbra pe 2 februarie , inseamna ca iarna va intarzia mai mult cu aproape 8 saptamani decat de obicei. Intr-o alta traditie occidentala, se zice ca “un Craciun inverzit aglomereaza cimitirele “ .Soarele aparand in timp de ninsoare anunta vreme de zapada si a doua zi. Un tantar facandu-si de treaba in vreme de iarna in casa ta reprezinta un semn de vreme rea , iar un curcubeu pare a prevesti precipitatii pentru inca cel putin 24 de ore.
Un singur cerc inconjurand luna , animalele cu o blana deasa si tepoasa construindu-si vizuinile in adancul pamantului , gastele salbatice zburand in inaltul cerului si o a doua recolta bogata de struguri sau flori sunt semne ale unei ierni grele sau friguroase. Iarna va fi blanda daca ceapa are coaja subtire , castorii isi sapa vizuinile la suprafata si matasea de porumb este subtire si rara. O caldura peste masura in august prezice de obicei o iarna incarcata de zapada , iar un anotimp extrem de rece anunta o vara foarte calduroasa.
Daca vrabiile se imperecheaza in martie , vor mai fi inca sase saptamani de frig. Inr-un stravechi proverb occidental se spune ca “daca martie soseste ca un miel , se va arata de fapt ca un leu , iar daca martie vine ca un leu, va duce o vreme asemeni unui miel”.
In cazul in care ramele isi fac aparitia din pamant dupa ploaie in timpul toamnei , iarna va fi blanda.


Superstitii de iarna in credinta populara romaneasca
Iarna , potrivit folclorului romanesc, soarele se razboieste in zadar cu noaptea, care este tot mai mare si mai friguroasa , astfel incat astrul de foc incat nu are cum aduce caldura peste pamantul inghetat. Cand se arata primavara si ziua se lungeste , soarele razbeste peste frig si aduce o incalzire care ramane si peste noapte. Soarele pare a fi uneori femeie , si alteori barbat.In timpul verii, cand se trezeste devreme , astrul solar este femeie , iar in vreme de iarna, cand tarziu se desteapta, barbat el aduce a fi.
De ne intampina o iarna imbelsugata cu zapada si fara vanturi obraznice , ploaia va sosi la timpul ei in primavara si o sa se faca porumb si alte alte roade in camp.Cu cat iarna este mai grea, cu atat vara va fi mai manoasa.Daca iarna a fost cand calduroasa , cand strabatuta de vifornite, caldura ei se va razbuna peste vara , aducand perioade de frig in anotimpul indeobste insorit. Atunci cand iarna isi aseaza neaua peste pomi , vara ii va impodobi cu multe roade si va face graul inalt si bogat. Atuncea cand nu este viscol peste iarna , roadele vor fi putine si mici. Tunetul in vreme de iarna este semn de foamete in anul ce urmeaza.
Trebuie sa tii cont in ce zi incepe sa ninga, pentru ca , in aceeasi zi din primavara , sa incepi a semana , in asa fel ca recolta sa-ti fie plina de rod.
Daca turturii sunt lungi pana la vremea Craciunului, iarna se va arata a fi colturoasa si naprasnica dupa aceea. Oricum , dupa o iarna grea se vesteste a fi o vara imbelsugata.
Daca in anotimpul rece vrabiile se strang sub streasina casei , ger va fi . La fel se prevesteste atunci cand pasarile se lovesc de geamuri sau isi cauta adapost prin suri. De se strang multe ciori in preajma satului , iarna amarnica va fi , si la fel atunci cand vezi ciori albe sau altfel de pasari care tipa fara incetare.Oricum, in cazul in care zaresti multe ciori si vrabii in timp de iarna , vara se prevesteste a fi saraca. Bufnita anunta si ea , in felul ei, modul cum va fi iarna : daca isi lasa glasul auzit in padure, este semn de iarna mare, daca glasul ei razabte in campie , blanda va fi iarna. La fel, atunci cand gastele par a fi dornice de imbaiat , anotimpul friguros se va aseza cu blandete peste pamant. In acelasi timp, daca iarna este geroasa, caldura verii mai mare va fi .Frigul nu dureaza multa vreme daca pomii incep a inflori in iarna.
Sfantul Dumitru face sa pice frunza din codru si aduce uscaciune peste plante, iar Sfantul Gheorghe inchide iarna si lasa verdeata sa rasara.Din punct de vedere calendaristic , toamna ia sfarsit in ziua de Sfantul Andrei .In cazul in care in noaptea de Sant Andrii se arata pe cer luna plina si cer instelat , iarna bland se va aseza peste oameni. La fel, daca de Sf.Andrei este inghet sau frig din cale-afara , iarna nu ii va chinui prea mult pe oameni.
Iarna aduce sanatate oamenilor, omoara pamantul de boli si alti samburi de rele , si , fara anotimpul rece , am fi mancati de vii de catre serpi cei rai , care abia asteapta sa se infrupte din sangele copiilor. Dumnezeu a facut ziua scurta , pentru ca in vreme de iarna nu este rod, iar , in acest fel , omul mananca mai putin , fiindca mai devreme merge la culcare. Vara este pentru munca , iar iarna pentru odihnire.
 
Superstitii de Boboteaza
Traditii si obiceiuri de 6 ianuarie


Sarbatorita in fiecare an pe data de 6 ianuarie , Boboteaza , impreuna cu ziua Sfantului Ion Botezatorul din 7 ianuarie , incheie ciclul sarbatorilor de iarna , marcand purificarea prin apa , alungarea duhurilor si creaturilor malefice care au iesit la iveala cu prilejul noului an , si presimtirea timida, dar sigura, a primaverii (pana la Boboteaza , este dricul iernii, dar de la ea incolo piere gerul si iarna este pe duca). Curatirea de gospodariei de diavoli, moroi , serpi, purici ,boli, dar si de influenta oamenilor malefici , precum favorizarea unor recolte bogate , au loc toate prin intermediul apei sfintite sau a agheazmei.

Pana la de 30 de ani, Iisus si-a tainuit puterile si a incercat sa nu iasa in evidenta intrucat , printre evrei, nu se ingaduia ca cineva sa devina invatator sau preot decat dupa aceasta varsta. Atunci cand a implinit harazitii ani, harul Domnului a coborat peste Hristos , iar Ioan, fiul lui Zaharia, a fost chemat sa il boteze pe Iisus in apele Iordanului, ca pe cel ce isi luase asupra lui pacatele intregii lumi.

Multe legende si credinte romanesti consemneaza intr-un mod specific momentul botezului Domnului.Astfel , se zice ca atunci cand Ioan Botezatorul si-a inceput sfanta indatorire a stropirii lui Iisus cu apa sfintita, diavolii s-au aratat in numar foarte mare pe raul Iordanului, incepand a trazni si a bubui , astfel incat sa intrerupa sacra ceremonie. Fata de acestea , Dumnezeu le-a dat porunca preotilor sa citeasca si sa sfinteasca apele, iar oamenii au pornit sa puste asa ca diavolii au cazut sub gheturi si s-au inecat in apa , lumea scapand de cea mai mare parte dintre ei.

Intr-o alta poveste straveche , se spune ca atunci cand preotii isi inmoaie crucea in rau cu ocazia Bobotezei , dracii ies din apa pana se termina sfintirea si ratacesc pe campuri si islazuri ajungand adeseori sa fie sfartecati de catre lupi. De aceea nu este bine sa lasi haine la uscat in ziua Botezului Domnului, caci diavolii isi cauta scapare , ascunzandu-se sub ele. Oricum , doua saptamani dupa Boboteaza nu se recomanda sa speli in parauri rufele sau camasile, caci diavolii abia asteapta sa se agate de ele.

O legenda populara istoriseste despre faptul ca Adam s-ar fi legat in scris fata de Necuratul sa ii dea pe mana toate sufletele, atat cele curate cat si cele necurate. Dumnezeu l-a trimis in solie pe Sfantul Neculai, sa il intrebe pe diavol cum se poate lua inapoi acel legamant, iar acesta a raspuns ca nu poate fi recuperat decat de cel care se naste din fecioara si este botezat de doua ori. Infernul se umpluse de suflete , in majoritatea lor curate, asa ca Dumnezeu si-a facut mila si a trimis pe pamant pe Iisus , nascut din Fecioara Maria.Cu ocazia botezului infaptuit de Ioan asupra lui , Hristos a trimis trei lumanari aprinse sub ape , ce au ajuns pana in strafundurile marii si au ars inscrisul facut de Adam cu dracul.

In unele regiuni, o traditie adanc inradacinata stabilea sa se traga focuri de arma si pusti si sa strige "Chiraleisa" odata cu iesirea preotilor din biserica , cu crucea de Boboteaza , intrucat larma facuta de ei se asemana zgomotului facut de gheata crapata sub pasul lui Isus atunci cand a pasit in Iordan si a calcat peste lespedea pe care era inscrisa greseala facuta de Adam fata de diavol.

In ziua Botezului Domnului, daca striga din rasputeri "Chiraleisa" , oamenii capata forta si vlaga, iar bolile, necurateniile si fiarele le simt vrednicia si se ascund in toate ungherele pamantului si adancurile codrului , pana la Sfantul Andrei , cand ies iar la iveala si isi fac de cap pana la Craciun.

Daca vrei sa fii ocolit de boale tot anul , trebuie ca de Boboteaza, atunci cand se cufunda steagul in rau, sa te speli pe data cu cateva maini din apa curgatoare . Intr-un alt obicei, numit Iordaneala, oamenii merg la fantani si isi toarna apa pe cap , astfel incat sa fie sanatatosi de-a lungul intregului an.

Cand ajungi acasa , dupa slujba de Botezul Domnului, trebuie sa stropesti cu agheasma casa, gospodaria, vitele si fantana. In acest fel izgonesti dracii, care nu se pot ascunde decat in apa statuta. Agheasma nu se imprastie , potrivit unor credinte , si peste cai, caci ei sunt mereu nesatui si ii poti gasi si morti cu iarba in gura. De altfel , dracul nu se poate preface in oaie, bou , sau porc, animale binecuvantate de Dumnezeu, ci numai in cal , om sau iepure.
Pentru bunul mers al culturilor, se boteaza cu agheasma samanta ce urmeaza a fi semanata.

Gospodinele fac o turta din ageasma cu cenusa, sa o aiba la indemana pentru a curata vasele ce se pot spurca in decursul anului.

In unele zone folclorice, nevasta facea doua paini, una mare si o alta mica.Pe cea mare , o daruiau popii cand sosea cu caldarusa de Boboteaza, iar cea mica era data vitelor , ca sa aiba sanatate.

In ziua de Boboteaza, se deschid cerurile si ingerii pazitori cobora si le soptesc la ureche fetelor si flacailor necasatoriti ce noroc vor avea in iubire. Dupa ce termina slujba la rau si se intorc spre biserica , preotii dau cu agheasma spre petitori , iar din aceasta zi feciorilor li se ingaduie sa merga pentru a vedea si a peti fetele. Agheasma este prielnica pentru dragoste, maritis si credinta in iubire. Imediat dupa ce s-a luat agheasma , fetele se imbaiaza de trei ori in rau , ca sa se stranga baietii la ele asa cum s-a strans poporul la malurile Iordanului. Daca de Boboteaza, o fata sau un baiat aluneca si cade la pamant, este sortit(a) , se pare, sa se casatoreasca in acel an (dupa o alta credinta, va muri pana se incheie anul).Daca o fata de maritat zareste in ziua de Botezul Domnului , inainte sau dupa slujba, un flacau calare pe un cal alb , ea se marita negresit in acel an.
 
5 ianuarie: Ajunul Bobotezei

De ajun, oamenii tin post, ca sa le mearga bine in acest an. Ca urmare, nu se mananca lapte, branzeturi, oua sau carne. In schimb mesele includ coliva (grau fiert cu miere si nuca), placinte cu varza (varzari), cu ceapa, bors etc. Unii oameni nu mananca nimic, tinand post negru, pentru a fi sanatosi si pentru a nu avea necazuri. Fetele mari spera ca in acest fel se vor marita.

De asemenea, sotii nu se cearta intre ei si nu isi bat copiii, pentru ca se crede ca altfel se vor imbolnavi in cursul anului.

Sub fata de masa se pun sare, mei, tarate si fan. Nu se cerne faina, pentru a nu se inmulti puricii.

Preotul se duce din casa in casa cu apa sfintita, iar oamenii nu uita sa isi scoata hainele bune, pentru a fi stropite cu agheasma si ferite astfel de molii.

Se spune ca in aceasta noapte ouale de corb se crapa din cauza gerului si puii ies, incercand sa zboare. Tot in aceasta noapte se deschid cerurile, iar celui care vede acest lucru, Dumnezeu ii indeplineste dorintele.

In aceasta zi nu se dau bani cu imprumut, se fac observatii meteorologice, se ghiceste viitorul si se fac farmece si descantece.
 
Botezul Domnului, Boboteaza sau Epifania – 6 (19) ianuarie .



Boboteaza, sărbătorită la 6 ianuarie (19 ianuarie, pe stil vechi), când se consideră că a avut loc botezul lui Iisus Hristos, încheie, alături de sărbătoarea Sfântului Ioan (7 (20) ianuarie), perioada celebrării naşterii Mântuitorului.
Sărbătoarea marchează Botezul Domnului şi se mai numeşte Epifanie, adică Arătarea lui Dumnezeu şi Mântuitorului în lume.

Cuvântul “agheasmă” vine din grecescul “aghios” şi înseamnă sfinţire. La noi, prin agheasmă se înţelege atât apa sfinţită, cât şi slujba pentru sfinţirea ei. Agheasma Mare se săvârşeşte de Bobotează, spre deosebire de Sfinţirea cea mică a apei, care are loc în biserică la fiecare zi de 1 a lunii, iar în case - oricând cer credincioşii.

Agheasma Mare se face atât în ajunul Bobotezei, când se sfinţeşte apa cu care preoţii botează apoi casele creştinilor, cât şi în ziua de 6 (19 ianuarie) ianuarie, după Liturghie, când se sfinţeşte apa pe care o iau creştinii la casele lor pentru tot anul. Se spune că apa sfinţită de Bobotează se păstrează nestricată vreme îndelungată, rămâne proaspătă, curată şi plăcută la gust, de parcă ar fi fost scoasă de curând din izvor.

Biserica Ortodoxă Română îi sfătuieşte pe credincioşi să păstreze agheasma într-un vas curat şi la loc de cinste şi să guste din ea pe nemâncate şi cu multă cuviinţă în zilele de ajunare şi de post sau cu ocazia marilor sărbători, dupa ce vin de la biserică. Se obişnuieşte ca oamenii să bea din agheasma mare timp de opt zile în şir, din ziua sărbătorii. După aceea, ea se poate lua numai după spovedanie.

Credincioşii şi preoţii cred că apa de la Bobotează are o putere deosebită, pentru că a fost sfinţită printr-o îndoită chemare a Sfântului Duh, iar sfinţirea are loc chiar în ziua în care Mântuitorul s-a botezat în apele Iordanului.

(După o ştire Mediafax)

La Botezul Mântuitorului, Dumnezeu S-a revelat lumii ca Sfânta Treime.
Tatăl a vorbit din ceruri: “Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit!”, Fiul era în apă şi se boteza, iar Duhul Sfânt a pogorât asupra Lui în chip de porumbel.

“În Iordan botezându-Te, Tu Doamne, închinarea Treimii s-a aratat, că glasul părintelui a marturisit Ţie, Fiu iubit pre Tine numindu-Te şi Duhul, în chip de porumb, a adeverit întărirea Cuvântului. Cel ce Te-ai arătat, Hristoase Dumnezeule, şi lumea ai luminat, mărire Ţie.”


http://eleonoralisnic.blogspot.com/2010/01/botezul-domnului-boboteaza-sau-epifania.html
 
Sarbatori pe stil vechi


Noaptea de 13 spre 14 ianuarie este una norocoasă pentru cei care celebrează sărbătorile de iarnă după calendarul Iulian, căci indiferent de etnie şi de locul unde se află, ortodocşii de rit vechi din întreaga lume sărbătoresc Anul Nou la două săptămâni distanţă de cei de rit nou. Sârbi, ruşi, lipoveni şi ucraineni celebrează sărbătorile de iarnă după ritul vechi. Biserica Ortodoxă de stil vechi din România are peste un milion de adepţi şi aproximativ 130 de biserici, schituri şi mănăstiri, majoritatea construite după 1989.

Creştinii ortodocşi de stil vechi respectă tradiţiile şi obiceiurile celor de stil nou, cu singura deosebire că acestea sunt decalate cu 13 zile. Decalajul a apărut în anul 1924, cînd o parte din creştinii ortodocşi au refuzat să adopte Calendarul Gregorian, menţinându-l pe cel Iulian. În satele sucevene cu etnici ucraineni, feciorii şi fetele obişnuiesc să pornească la urat înainte de miezul nopţii. Gazdele întîmpină urătorii în uşă, apoi îi poftesc să guste bucatele pregătite special pentru noaptea de Anul Nou, oferindu-le şi câte un păhărel de ţuică.

O veche tradiţie în comunităţile de ruşi mai păstrează încă obiceiul unor mâncăruri preparate special pentru sărbători: un fel de clătite cu brânză sau cu carne, vărzări, piroşte, urechiuşe din aluat, cu interior de carne tocată, fierte în apă cu sare. În rest, şi rusoaicele gătesc de sărbători cozonac, cârnaţi şi sarmale.
 
2011 - Anul omagial al Sfântului Botez şi al Sfintei Cununii

Abia prin Taina Botezului se naşte omul nou, "deschis comunicării cu Sfânta Treime", capabil să orienteze imboldurile sale creatoare către expresiile lor cele mai înalte, în stare să întrevadă în mişcarea complexă a lumii vii o lecţie de solidaritate, capabil să transfigureze puterile sale sufleteşti de a lucra în lume, în propria viaţă şi în viaţa semenilor, prin ajutorul lui Dumnezeu.

În acest fel, omul ajunge să imprime în materia lumii scopuri înalte, care să ajute viaţa semenilor, şi să preschimbe efortul creator într-un act liturgic, menit să slăvească pe Dumnezeu şi să sporească tot mai mult comuniunea de iubire cu semenii şi cu El, tocmai pentru că, prin Botez, el este chemat să se îmbrace cu Hristos, care este Calea, Adevărul şi Viaţa11.

" Abia prin Taina Botezului se naşte omul nou, "deschis comunicării cu Sfânta Treime", capabil să orienteze imboldurile sale creatoare către expresiile lor cele mai înalte, în stare să întrevadă în mişcarea complexă a lumii vii o lecţie de solidaritate, capabil să transfigureze puterile sale sufleteşti de a lucra în lume, în propria viaţă şi în viaţa semenilor, prin ajutorul lui Dumnezeu."

" Omul este o fiinţă liberă şi creatoare, care adăugă lumii propriile sale opere, pentru că el este spirit ce depăşeşte întreaga natură sensibilă."


Sursa: http://www.ziarullumina.ro/articole;1480;1;50597;0;Taina-Botezului-si-transfigurarea-materiei.html
 
Sfintii 40 de Mucenici sunt praznuiti de Biserica Ortodoxa, in fiecare an, pe data de 9 martie. Acesti mucenici au trait in vremea imparatului Licinius (308-324), prigonitor al crestinilor. Sfintii 40 de Mucenici erau soldati crestini si faceau parte din Legiunea a XII-a Fulminata din Armenia. Acestia nu erau doar romani de origine, ci si greci, amestecati cu armeni.
Afland despre credinta lor, Agricola, guvernatorul Armeniei, i-a silit sa se inchine idolilor. Refuzand, au fost intemnitati timp de opt zile si batuti cu pietre. Prin semne divine au fost insa intariti in dreapta credinta. In cele din urma, guvernatorul i-a condamnat la moarte prin inghetare in lacul Sevastiei. In aceea noapte s-au petrecut mari minuni: apa lacului s-a incalzit, gheata s-a topit si 40 de cununi stralucitoare au pogorat asupra mucenicilor. Pentru ca au fost scosi vii din lac, trupurile lor au fost arse si oasele aruncate in lac. Dupa trei zile, Sfintii s-au aratat episcopului Petre, cerandu-i sa-i scoata din apa. Crestinii le-au scos si le-au ingropat cu mare cinste.
Cei patruzeci de Sfinti Mucenici sunt: Chirion, Candid, Domnos, Isichie, Iraclie, Smaragd, Evnichie, Valent, Vivian, Claudie, Prisc, Teodul, Eutihie, Ion, Xantie, Ilian, Sisinie, Aghie, Aetius, Flavie, Acachie, Ecdit, Lisimah, Alexandru, Ilie, Gorgonie, Teofil, Domitian, Gaiu, Leonte, Atanasie, Chiril, Sacherdon, Nicolae, Valerie, Filoctimon, Severian, Hudion, Meliton, Aglaie.
 
Pastele in superstitii si traditii romanesti

Potrivit credintei populare romanesti , dormitul in ziua de Pasti nu este deloc recomandabil.Daca atipesti in aceasta zi sfanta , strigoiul iti fura anafura de la biserica dintre dinti si o da de vanzare dracului, astfel incat vei fi pandit mereu de ghinioane si nu vei avea parte de belsug.Daca adormi de Pasti , tot anul vei fi somnoros , viermii iti vor manca semanaturile , ploaia iti va strica fanul cosit si te va prinde pe camp cand mergi la prasit .

Restul il gasiti aici: http://godessdiana88sex1.blogspot.com/2011/04/pastele-in-superstitii-si-traditii.html
 
Izvorul Tamaduirii
In vinerea din Saptamna Luminata, crestinii ortodocsi sarbatoresc Izvorul Tamaduirii. Aceasta sarbatoare ne aduce aminte de una dintre minunile Maicii Domnului, petrecuta cu un orb. Inainte de a fi imparat, Leon cel mare a gasit intr-o padure un orb, care i-a cerut apa. La indemnul Maicii Domnului, Leon i-a dat orbului sa bea apa dintr-un izvor, iar orbul s-a vindecat de orbirea sa.


Mai multe gasiti aici: http://www.crestinortodox.ro/calendar-ortodox/izvorul-tamaduirii-118473.html
 
Duminica Tomii- Pastele Mic
Prima Duminica de dupa Paste crestinii romani o numesc "Duminica Tomii". Atunci ei isi aduc aminte de ucenicul Toma, unul din cei doisprezece ucenici ai Domnului Iisus.

Mai multe gasiti aici: http://www.ziaruldeiasi.ro/local/roman/duminica-tomii-pastele-mic~ni3n85

Pastele Blajinilor
In credinta populara, in lunea dupa duminica Tomei, se sarbatoreste Pastele Blajinilor. In folclor, Blajinii mai sunt cunoscuti si sub numele de rohmani. Potrivit credintei populare, Blajinii fac parte din cei dintai oameni de pe pamant. Traiesc fara femeile lor, convietuiesc cu ele numai 30 de zile pe an in vederea procreatiei. Blajinii, incapabili de a face rau, s-ar afla dincolo de lumea vazuta, pe unde se varsa Apa Sambetei, in delta ei, pe Ostroavele Albe. Preocuparile blajinilor sunt postul si rugaciunile pentru cei vii. Desi sunt virtuosi, nu stiu cum sa calculeze data Sfintelor Pasti. Oamenii le vestesc acestora ca a venit Pastele prin intermediul apei, aruncand pe ea coji de oua rosii.


Mai multe gasiti aici: http://www.crestinortodox.ro/datini-obiceiuri-superstitii/pastele-blajinilor-88711.html
 
Rusalii

Rusaliile (din latină rosalia), Duminica Cinzecimii sau Pogorârea (coborârea) Sfântului Duh, este una dintre cele mai importante sărbători creştine si celebrează pogorârea Sfântului Duh peste Sfinţii Apostoli. Este de fapt sărbătoarea întemeierii Bisericii creştine, deoarece în acest zi, prin coborârea Duhului Sfânt s-au convertit la creştinism 3.000 de persoane, alcătuind prima comunitate creştină din Ierusalim şi din lume, fiind şi “inima” Bisericii de mai târziu.
Trimiterea Duhului Sfânt peste ucenicii săi o vestise mai demult Mântuitorul.
În ziua cea din urmă - ziua cea mare a sărbătorii - Iisus a stat între ei şi a strigat, zicând: Dacă însetează cineva, să vină la Mine şi să bea. Cel ce crede în Mine, precum a zis Scriptura: “râuri de apa vie vor curge din pântecele lui”. Iar această a zis-o despre Duhul pe Care aveau să-L primească acei ce cred în El. „Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe care Tatăl Îl va trimite întru numele Meu, Acela vă va învăţa toate şi vă va aduce aminte de toate cele ce v-am spus Eu” (Ioan 14.26).
Într-adevăr, când Duhul Sfânt S-a pogorât peste Apostoli, aceştia au devenit „preaînţelepţi”, fiind umpluţi „de lumina, râvna şi toate harurile dumnezeieşti” (Patriarhul Justinian).
Abia după acest moment, ucenicii Domnului au ieşit în toată lumea, săvârşind minuni, întorcând pe păgâni de la închinarea idolilor, aducând, de la oameni simpli la împăraţi, pe mulţi la dreapta credinţă. Începutul are loc chiar în această zi a Pogorârii Duhului Sfânt când, în urma predicii Sfântului Apostol Petru, „ca la trei mii de suflete” au crezut în Hristos.
„Binecuvântat eşti Hristoase, Dumnezeul nostru, Cela ce prea înţelepţi pe pescari ai arătat, trimiţându-le lor Duhul Sfânt; şi printr-înşii lumea ai vânat, iubitorule de oameni, mărire Ţie!”. Aşa glăsuieşte troparul acestui mare praznic al Bisericii noastre, de fapt ziua de naştere a Bisericii creştine, întrucât în această zi a luat fiinţă în chip văzut această instituţie divino-umană, întemeiată în chip nevăzut, o dată cu jertfa Mântuitorului pe cruce.
Sfântul Evanghelist Luca, în „Faptele Apostolilor” (cap. 2), istoriseşte momentul în care Duhul Sfânt, sub chipul unor limbi de foc, a umplut de darurile sale pe Apostoli, pentru început aceştia căpătând marea putere de a grăi în limbi străine, necunoscute de ei până atunci. Spre mirarea multor oameni aflaţi în Ierusalim, cei doisprezece au început să facă cunoscută învăţătura Mântuitorului către neamuri, în diferite limbi, deşi aceşti ucenici erau ştiuţi de mulţi dintre cei prezenţi ca fiind evrei simpli, în nici un caz preocupaţi de învăţarea limbilor străine.
Şi când a sosit ziua Cincizecimii, erau toţi împreună în acelaşi loc. Şi din cer, fără de veste, s-a făcut un vuiet, ca de suflare de vânt ce vine repede, şi a umplut toată casa unde şedeau ei. Şi li s-au arătat, împărţite, limbi de foc şi au şezut pe fiecare dintre ei. Şi s-au umplut toţi de Duhul Sfânt şi au început să vorbească în alte limbi, precum le dădea lor Duhul a grăi. Şi erau în Ierusalim locuitorii iudei, bărbaţi cucernici, din toate neamurile care sunt sub cer. Şi iscându-se vuietul acela, s-a adunat mulţimea şi s-a tulburat, căci fiecare îi auzea pe ei vorbind în limbă sa. Şi erau uimiţi toţi şi se minunau, zicând: Iată, nu sunt aceştia care vorbesc toţi galileieni? Şi cum auzim noi fiecare limba noastră în care ne-am născut? Parţi şi mezi şi elamiţi şi cei ce locuiesc în Mesopotamia, în Iudeea şi în Capadocia, în Pont şi în Asia, în Frigia şi în Pamfilia, în Egipt şi în părţile Libiei cea de lângă Cirene, şi romanii în treacăt, iudei şi prozeliţi, cretani şi arabi, îi auzim pe ei vorbind în limbile noastre despre faptele minunate ale lui Dumnezeu!
Dumnezeu Fiul a semănat Pomul Vieţii în câmpurile deşerte şi necultivate ale morţii. Trebuia că vârtejul puternic al Duhului să respire în el, că să întemeieze Pomul Vieţii.
Sărbătoarea are loc întotdeauna Duminica, la 10 zile după Înalţare sau la 50 de zile după Paşti (de aici şi denumirea de Duminica Cinzecimii).
În 2011, Rusaliile se celebrează pe data de 12 iunie. Din 2008, Rusaliile sunt o sărbătoare legală în România, prima şi a doua zi de Rusalii fiind declarate ca zile libere (conform Legii nr. 202/2008).

sursa: http://www.interferente.ro/Rusalii.html
View attachment 7
 

Attachments

  • images-stories-religie-rusalii pogorarea sfantului duh-235x327.jpg
    images-stories-religie-rusalii pogorarea sfantului duh-235x327.jpg
    22.7 KB · Views: 0
Back
Top