• Forumul vechi a fost pierdut. Nu mai putem recupera continutul vechi. Va invitam sa va inregistrati pentru a reface comunitatea noastra!

Superstitii

mobius

New member
Joined
Nov 1, 2009
Messages
154
Reaction score
0
Daca Gogu nu vrea ;) atunci deschid eu acest topic ;) .

Putem scrie aici superstitii pe care le avem sau putem combate superstitiile existente ;) (cu o conditie - ca nimeni sa nu se supere :P ) sau putem aduce superstitii, in planul logicii in masura in care avem aceasta cunostinta sau putinta.

Consider ca superstiile se aseamana premonitiilor prin faptul ca ambele sunt lipsite de o motivatie rationala - exceptind cazul in care premonitia este intuitie ;) .
Ambele totusi functioneaza cu acelasi scop - de a anticipa evenimente dintr-un viitor mai mult sau mai putin apropiat :D .


SUPERSTÍȚIE s.f. Prejudecată determinată de credința că toate cele care se întâmplă în natură și în societate sunt manifestarea unor forțe supranaturale sau că anumite întâmplări sunt prevestiri ale viitorului; (p. ext.) practică superstițioasă. [Gen. -iei. / cf. fr. superstition, lat. superstitio].
Sursa: DN | Trimisă de LauraGellner, 20 May 2007 | Greșeală de tipar

SUPERSTÍȚIE s. f. credință primitivă, bazată pe rămășițe ale animismului și magiei, în spirite bune sau rele, miracole, farmece și vrăji, în semne prevestitoare, numere fatidice etc

PREMONÍȚIE, premoniții, s.f. Nume dat fenomenului de presimțire a unor fapte viitoare, în general fără motivare rațională.


Nu prea stiu vreo superstitie de care sa tin cont :shy:. Pisicile le indragesc inclusiv pe cele de culoare neagra, ele nu-mi pot influenta viitorul apropiat atunci cind trec prin calea mea.

Nu imi vine in minte acum altceva oricum scepticismul meu functioneaza pina la bani ;). Asadar, nu las poseta pe jos sa nu 'fac a saracie'. Evit asadar, pt orice eventualitate ;) .
Explicatia mea ??? sa nu o cuprinda radiatiile telurice sau sa pice intr-o retea Hartman ;) .

Ba, mai stiu una. Am pierdut un inel, odata. Am fost sfatuita sa intorc o cana cu gura in jos. L-am gasit a doua zi. Tot chestie de radiatii telurice ? :D Oricum, l-am pierdut si a 2-a oara. Superstitia nu a functionat. Am tinut cana in pozitia respectiva, 3 zile.
Obligatoriu e ca, atunci cind sa rastoarna cana, sa fie free of any liquid;) .

Ar mai fi o explicatie cit de cit, la inca una ;) : sa nu stai unde sta pisica ;) .
De aceea am si deschis topicul privind reteaua Hartman si radiatiile telurice ;) .
 
mariusvalentin said:
Eu evit capacele de canalizari,nu ca as fi superstitios,dar... :1: ... :24:

Si eu care gindeam ca din cauza de radiatii telurice =)) .
 
Mai sunt 2 ore si incepe o noua zi,Vineri,sa vedem ce superstitii ne leaga de aceasta zi.
Nu trebuie sa incepi calatorii,nu speli rufe,nu schimbi asternuturi,nu coci paine.
Cine vede prima floare de primavara vinerea,va avea parte de sanatate tot restul anului...
 
Eu daca voi fi vesela si voi ride vineri sigur voi plinge duminicaiar daca ma maninca ochiisau nasul va urma un necaz .Sint probate de ani de zile.

SEspune ca nu trebuie sa spui ca te maninca ochii ca nici ei nu spun cite vad.
 
superstitia mea de baza e sa dau de pomana daca visez morti.
 
Nu am superstitii . Spun unii " sa nu dai bani lunea pt o sa dai toata saptamana" .
 
intr-adevar,in zonele patogene prefera sa se aseze pisicile,ele se alimenteaza cu energie negativa,dar acolo nu le place sa stea cainilor
o zona patogena poate forma linia de inalta tens.ce trece pe deasupra casei;un cablu electric incorect tras pe sub podeaua ap.poate deveni si el o sursa de energ.neg
orice zona patogena este periculoasa pt om,prin aceea ca destabilizeaza echilibrul energetic al campului uman.
*alegerea cu atentie a locului in care se construieste o casa:ideal,locuinta sa fie aparata din spate de un deal sau de o alta cladire,altfel vantul va sufla toata energia,iar in fata casei o apa ,cel mai bine curgatoare-ati vazut ca in fata bancilor,marilor centr comerciale au amplasat fantani arteziene-
drumul sau cararea ce duce spre intrarea princ.nu trebuie sa fie dreapta,altfel spre casa va veni energ neg
vegetatia din sectorul ales trebuie sa fie stufoasa si verde,ceea ce atesta prezenta unei mari cant de energ vitala ain locul respectiv
intrarea sa fie intotdeauna luminata puternic pt a atrage energ benefica
*necazurile altora pot fi contagioase,nu numai ca iti strica buna dispoitie dar si iei in propriul biocamp o samanta de scandal

nu va impartasiti planurile celor care ar putea sa va invidieze si sa va doreasca nereusita
nu tineti in casa lucruri care va indispun sau nu va plac-fiecare obiect pe care il vedeti trebuie sa va bucure,fie el o piesa de mobilier sau o vaza,un tablou,desenul unui tapet...bucuria ii da omului putere,iritarea i-o ia
limitati utiliarea ap el.,pe langa propria radiatie energetica straina si nociva boioenergiei omului,ea urmeaza un camp ce atrage energ neg
nu lasato in colturile camerelor lucruri inutile,vechituri
abundenta de lucruri il sufoca pe om,obiecte frumoase dar putine atrag mai multa atentie,creaza armonie,atentia nu se disperseaza si cu ea si energia
ordinea din casa e la fel de imp,ordoneaza si gandirea
talismanele care va protejeaja si va aduc succesul-multi spun ca nu e o superstitie folosirea lor,indiferet ca sunt pietre pretioase sau obiecte marunte
atentie la cadouri si lucrurile gasite;traditia populara indica o serie de obiecte pe care e interzis sa le luam de pe strada si sa le aducem acasa:acele si boldurile-fac parte din categ.obiectelor magice,ele sunt fol.in magia neagra-sunt conducatori si emitenti de energ intens neg
obiecte de imbracaminte-nici cele cumparate de la sh
pastraza incarcatura energetica conferita de cei carora le-a apartinut

lucrurile furate niciodata nu aduc noroc-nu cumparati asa ceva
atentie la forta gesturilor,gandurilor,sentimentelor ce actioneaza independent de constiinta noastra;transmisia energetic pe care o trimitem de la noi in spatiu pe aceea o si primim ca raspuns

'cele ce se aseamana se atrag",deci fiecare este creatorul propriului destin
oamenii suspiciosi,neincrezatori nimeresc tot timpul in situatii in care sunt inselati sau se incearca inselarea lor,cand omull asteapta neplaceri ele,de regula,se si intampla
daca pastrezi in tine ganduri si sentimente neg,rele,iele vor genera in aura o energetica neg care va incepe sa atraga din spatiu acalasi fel de actiuni neg
 
Scenariu posibil:
te trezesti dimineata cu fata la cearsaf. E vineri, .
Intri in baie sa te speli, aluneci si – oh, nu! – spargi oglinda!
Agitat pleci spre serviciu, dar când ajungi in fata blocului iti dai seama ca ai uitat cheile de masina in casa. Te intorci bolborosind si pornesti din nou.
In hol, un vecin isi zugraveste tavanul, cocotat pe o scara, chiar in fata usii de la iesire. Trebuie sa treci pe sub scara lui ca sa poti iesi din bloc. Enervat te impiedici pe cele câteva trepte. O vecina coboara alene treptele, ducându-se la piata. Grabit, o saluti si o depasesti fugind spre masina.

In parcare, o pisica neagra trece nerusinata prin fata ta.
Deh, un bun inceput al zilei de lucru… Nici nu banuiesti câte reguli ai incalcat, pe care superstitiilele nu le pierd din vedere.
Dupa banalele lucruri cu care ti-ai inceput ziua, ar trebui sa ai de acum o viata plina de ghinioane, si daca te gândesti ca patesti asta mai in fiecare zi, poti de acum sa iti spui adio de la binele vietii tale
. Crezi sau nu, acestea sunt superstitiile lumii in care traim.
:3:
 
sunt f multe superstitii,am trecut o mica parte ,trecand si o explicatie pt cele enumerate sa nu uitam ca

"semintele intelepciunii sunt puse in orice credinta populara"

am trecut,trecand...scuze,sunt obosita
 
daca te mananca buzele in ziua respectiva vei fi sarutat . :P
 
aduce ghinion sa-ti faci unghiile dupa apusul soarelui sau duminica sau vinerea?
 
tocmai mi le-am facut!
si de obicei mi le fac duminica :)
 
mod1 said:
tocmai mi le-am facut!
si de obicei mi le fac duminica :)

Ce noroc pe noi:D: Verificam pe persoana de incredere,care nu ne duce in eroare . :P


 
DOAR SUPERSTITIE ?




Deochiul - privirea care secatuieste.


Te intorci de la o scurta intalnire cu colegii din alte birouri. Te-ai dus sanatos si te-ai intors ca vai de tine: o durere de cap izbucnita ca din senin iti sfredeleste tamplele, te simti ametit si lipsit de putere. Ce naiba-i asta? Daca lucrezi intr-un colectiv mai mare, unde ai si colege mai in varsta, exista o mare probabilitate ca una din ele sa-ti puna diagnosticul pe loc: ai fost deochiat. Daca ai noroc, poate tot una dintre colegele mai mature si cu experienta iti administreaza si tratamentul. Si, lucru curios, uneori chiar iti trece.

Te intorci de la o scurta intalnire cu colegii din alte birouri. Te-ai dus sanatos si te-ai intors ca vai de tine: o durere de cap izbucnita ca din senin iti sfredeleste tamplele, te simti ametit si lipsit de putere. Ce naiba-i asta? Daca lucrezi intr-un colectiv mai mare, unde ai si colege mai in varsta, exista o mare probabilitate ca una din ele sa-ti puna diagnosticul pe loc: ai fost deochiat. Daca ai noroc, poate tot una dintre colegele mai mature si cu experienta iti administreaza si tratamentul. Si, lucru curios, uneori chiar iti trece.



Efect placebo? Sa fie oare vorba despre faptul, constatat empiric de noi toti, ca atunci cand cineva se ocupa de tine, cu grija si afectiune, te simti mai bine, indiferent ce-ai avea? Dar, de fapt, ce ai avut? Exista cu adevarat acest ciudat fenomen – imbolnavirea subita, ca urmare a unei priviri “toxice” – numit deochi?

Credinta in deochi sub o forma inrudita cu cea existenta la noi dainuie din timpuri stravechi in tot spatiul mediteranean. In Grecia, in Turcia, in Spania si Italia, in tarile Orientului Mijlociu, teama de o privire malefica este atat de raspandita, incat a dat nastere unui intreg folclor, de la legende si explicatii paranormale, pana la tratamentele preventive si curative, cu gesturi si obiecte protectoare, descantece si vraji cu taciuni aprinsi.

Asa cum este el inteles in credintele populare, deochiul ar implica un transfer misterios de energii necunoscute intre cel ce deoache si victima sa. Unii il considera pur si simplu un fenomen paranormal – el exista, dar nu poate fi explicat in termenii cunosterii stiintifice actuale. Cel mult, poate fi explicat in termeni de magie. Altii, pozitivistii sceptici, il explica - fara dovezi stiintifice, dar intr-un spirit stiintific -, ca pe o influenta de natura energetica asupra organismului victimei si vorbesc despre unde cerebrale, despre curentii bioelectrici ai corpului sau ceva asemanator, incercand sa impace inca-necunoscutul cu ceea ce e deja cunoscut in oarecare masura. Realitatea este ca, deocamdata, nimeni nu stie ce este cu adevarat deochiul, dar multi cred in el, atribuind cu usurinta o stare de rau, aparuta subit, acestui enigmatic fenomen.



Interesant este faptul ca e vorba despre un rau facut fara intentie; persona care deoache poate sa nu fie neaparat rauvoitoare. Curioasa este si distinctia care se face in sudul Italiei intre deochiul provocat de laude si admiratie, numit mal occhio, si un soi special de vatamare, numit jettatura (aruncare, azvarlire); se considera ca oamenii capabili de asa ceva (jettatori) se nasc cu capacitatea de a arunca, fara intentie, priviri nocive, asemeni unor proiectii sau radiatii daunatoare.

Se spune ca papa Pius al IX-lea, eroul celui mai lung pontificat din istorie (32 de ani, 1846 – 1878), era considerat, la vremea sa, un jettatore, iar credinciosii primiti in audienta, desi emotionati la culme de intalnirea cu loctiitorul lui Dumnezeu pe Pamant, nu uitau sa faca, in acelasi timp, la spate, cu mana, gesturi de aparare impotriva deochiului.



Prea vechi pentru a putea fi pe deplin explicat (deocamdata)

Aproape in toate regiunile unde exista credinta in deochi, el este privit ca un soi de efect secundar al unei priviri invidioase ori doar admirative si staruitoare sau al unei laude aduse de cineva. Chiar si azi, multe mamici pot spune povesti adevarate despre felul in care si-au scos la plimbare copilasul sanatos-tun; pe drum, cineva l-a admirat si laudat, iar la intoarcerea acasa, peste o ora-doua, copilul a inceput sa planga si sa vomite.

Oricum, credinta e foarte veche; deochiul sau ochiul rau (ayin ha’ra) este mentionat si in Vechiul si in Noul Testament, si nu numai o data. “Nu mânca pâinea celui ce se uită cu ochi răi şi nu pofti bucatele lui.” (Pildele lui Solomon, 23:6) ; “Căci dinăuntru, din inima omului, ies cugetele cele rele, desfrânările, hoţiile, uciderile; adulterul, lăcomiile, vicleniile, înşelăciunea, neruşinarea, ochiul pizmaş, hula, trufia, uşurătatea - toate aceste rele ies dinăuntru şi spurcă pe om". (Marcu 7:21-23).

Uimiti de larga raspandire a acestor conceptii, multi specialisti au studiat profund fenomenul, incercand sa inteleaga cauzele pentru care oamenii sunt atat de convinsi de existenta unui asemenea rau. Din secolul al XIX-lea dateaza un text clasic Deochiul: originile si manifestarile superstitiei, de Frederick Thomas Elworthy, iar mai recent, profesorul Alan Dundes, de la Universitatea din Berkeley, SUA, care se ocupa in mod deosebit de interpretarea folclorului, a publicat studii referitoare la acesta credinta, inclusiv implicatiile psihologice care ar sta la baza ei.



Dundes (foto, sus) este autorul unui punct de vedere original asupra fenomenului, bazat pe opozitia dintre umed si uscat (asa se si intituleaza un studiu academic publicat de el: Wet and Dry: The Evil Eye). Dundes considera ca credinta in deochi ar avea origine indo-europeana si semitica si ca nu ar fi existat in America, in insulele Pacificului, in Asia, Africa subsahariana ori Australia pana la contactul acestor civilizatii cu europenii. El emite interesanta ipoteza ca la temelia credintei in deochi ar sta opozitia dintre umezeala sau apa, ca expresie a vietii si uscaciunea asociata mortii. Astfel, adevaratul rau pe care cel ce deoache il face victimei sale ar fi faptul ca il “seaca”, il usuca, lipsindu-l de fluidele necesare vietii. Atinsi de privirea ochiului celui rau, copilasii incep sa vomite, mamelor care alapteaza le seaca laptele, la fel si vacilor sau altor animale care dau lapte; pomii fructiferi se usuca, iar barbatii devin neputinciosi.

Prof. Dundes vede aici o legatura intre teama de secarea provocata de deochi si originea mitului in regiunile desertice ale Orientului Mijlociu unde, in vremurile de inceput ale agriculturii, seceta reprezenta cea mai mare amenintare la la adresa recoltelor si, implicit, la supravietuirea unei comunitati umane. De aici, mitul pare sa se fi raspandit spre est pana in India, spre vest pana in peninsula Iberica, spre nord pana in regiunea scandinava si spre sud pana in Maghreb. Printre locuitorii Chinei, ai Coreei, ai Indoneziei si Thailandei, printre aborigenii australieni si populatia maori din Noua Zeelanda, in Africa subsahariana si printre nativii din America de Nord si cea de Sud, superstitiile privitoare la deochi nu existau. In America de Sud, conceptia e raspandita azi ca urmare a colonizarii masive de catre spanioli si portughezi, care au ajuns in America aducand cu ei credinta in deochi, puternic inradacinata in Peninsula Iberica.

Ceva-ceva o fi adevarat: printre evrei este raspandita credinta ca pestii ar fi imuni la deochi, deoarece traiesc in apa – un argument neasteptat in sprijinul teoriei profesoruilui Dundes referitoare la deochiul care “usuca”.



Cine pe cine deoache?

Desi multi se pot naste cu darul deochiului, superstitia populara atribuie acest “dar” mai cu sema anumitor categorii de persoane, mai susceptibile de a face rau altora printr-o singura privire. Astfel, cei mai primejdiosi erau socotiti:

oamenii invidiosi (chiar daca nici ei insisi nu erau constienti de invidia pe care o nutreau)

cei care laudau copiii

persoanele cu ochi verzi ori albastri (aici se regasesc, dupa spusele specialistilor, niste conceptii xenofobe/rasiste prezente in randul populatiilor mediteraneene, la care predominau ochii de culoare inchisa; “strainul”, demascat prin insasi infatisarea sa diferita de a populatiei locale, era privit oricum cu suspiciune, ca un potential dusman);

femeile fara copii: intr-o vreme cand a avea copii era ceva firesc, iar a nu avea era considerat o pedeapsa, se credea ca femeile “sterpe” puteau, din invidie fata de familiile cu copii, sa-i deoache pe membrii acestora.



Si, cu toate ca orice om putea, la un moment dat, sa aiba ghinionul de a intercepta o privire care sa-l deoache, se credea ca vulnerabili erau indeosebi copiii, mamele care alaptau, animalele care dadeau lapte - precum caprele si vacile - si pomii fructiferi.



Daca exista, cum ne aparam de el?

Principiul medical “E mai usor sa previi decat sa vindeci” este utilizat din plin cand e vorba despre deochi, de unde si remarcabila raspandire a metodelor de prevenire a nefastului "eveniment". Printre cele mai populare metode de a preveni deochiul se numara:

Gesturi protectoare: adesea, sunt gesturi care au o legatura cu reproducerea, cu fertilitatea, dupa cum afirma numerosi experti. Daca deochiul este un pericol pentru sanatate, implicit pentru viata, el trebuie contracarat prin gesturi care semnifica, in ultima instanta, viata, perpetuarea ei. De unde gesturile cunoscute in Italia ca mano cornuto (semnificatia este, dupa diversi autori, cea a coarnelor de taur, taurul fiind un stravechi simbol al fertilitatii; sau luna noua – Luna fiind considerata, in multe culturi, o divinitate protectoare a copilasilor, a mamelor, a animalelor domestice… ) si mano fico (degetul mare trecut printre aratator si mijlociu – dupa cercetatorii care au studiat fenomenul, gestul ar trimite, de asemenea, la actul sexual);


Protectii verbale: negarea calitatilor pentru care copilul, de pilda, a fost laudat de cineva; rostirea unor formule speciale (de genul “Sa nu-i fie de deochi!);

Actiuni precum scuiparea asupra celui laudat (mai ales copii, cei mai vulnerabili la deochi); iata, o conotatie interesanta: a scuipa asupra cuiva poate insemna (din perspectiva teoriei propuse de Dundes) ca ii redai apa pe care, altfel, ar fi in pericol s-o piarda din pricina deochiului;

“Uratirea” intentionata (si mai degraba simbolica) a copiilor, pentru a nu fi laudati ori priviti cu admiratie excesiva sau cu invidie; de aici, obiceiul, intalnit des in India si Bangladesh, dar si prin Orientul Mijlociu sau Balcani, de a face copiilor “benghiuri” de fard negru, funingine sau praf pe fata.

Purtarea unor obiecte protectoare (cu rol apotropaic, cum il numesc specialistii, adica de indepartare a raului). In Orientul Mijlociu, cel mai popular astfel de talisman este cel de forma unui ochi, a carui privire nemiscata ar contracara, se crede, efectele unei priviri nefaste aruncte de cineva care deoache. In Turcia, aceste amulete, confectionate traditional din sticla alba si albastra, sau ceramica ori lemn vopsit, mai nou si din plastic, sunt numite nazar boncuğu si se intalnesc la tot pasul: se vand cu miile ca suveniruri turistice, sunt purtate de oameni si de animalele domestice, sunt agatate in masini, sunt zugravite pana si pe avioane. Tot in Orientul Mijlociu este extrem de populara amuleta hamsa (“cinci”, in araba, pentru ca e vorba despre mana cu cinci degete) - numita de musulmani Mana Fatimei (Fatima – fiica profetului Mahomed), iar de evrei Mana lui Miriam (Miriam – sora profetilor Moise si Aaron), amuleta reprezinta o mana deschisa, avand in palma un ochi.





In Italia este purtata de baieti si barbati, ca amuleta protectoare impotriva deochiului, cornicello, un mic pandantiv in forma de corn, confectionat traditional din coral rosu, dar si din aur sau argint, din sticla ori material plastic. Istoricii afirma ca o amuleta asemanatoare era purtata inca din vremea romanilor antici, cand era numita fascina, si ca ar implica un simbolism falic, ca expresie a fertilitatii menite sa invinga primejdia reprezentata de deochi.

Larg utilizate, de asemenea (aici ne aflam pe un teren cunoscut, caci si la noi se intalnesc asemenea “amulete”) sunt panglicile ori snururile de culoare rosie (rosu, adica sange, adica viata, dupa interpretarea traditionala pe care o dau etnologii).

Potcoava – tot “ceva” in forma de corn de luna (vezi mai sus); oglinjoare (care reflecta, “trimit inapoi” privirea malefica), seminte ori pietre semipretioase cu un desen concentric, sugerand ochiul. Lumea e plina de obiecte menite sa ne apere de raul neinteles, dar adesea violent, provocat de deochi.



Daca, totusi, farmecele protectoare nu si-au facut efectul (sau cineva s-a trezit neprotejat fata in fata cu o persoana care deoache), se trece la tratamentele curative – cele destinate sa vindece raul. Tratamentele anti-deochi sunt si ele fascinante; de fapt, intreg fenomenul e atat de complex, atat de bogat in amanunte, incat a devenit un captivant obiect de studiu pentru numerosi etnologi, antropologi, istorici ai religiilor, medici etc., intrigati de larga lui raspandire si de aspectele sale pline de semnificatii adesea neintelese, ce trimit la credinte si practici foarte vechi, nascute in copilaria omenirii.

Tratamentele implica mai intotdeauna apa; de la regiune la regiune, joaca un rol uleiul de masline turnat in apa, taciunii aprinsi (sau, in vremurile mai recente, chibriturile) ce vor fi stinsi in apa; ceara picurata, de asemenea, in apa; in unele locuri, farmecele presupun spargerea unui ou (Mexic), aprinderea unei flacari cu al carei fum este afumat cel suspect de a fi fost deocheat (India), iar in Iran se folosesc semintele unei plante (Peganum harmala) care, aruncate pe carbuni aprinsi, pocnesc si se sparg, imprastiind un fum mirositor cu care sunt afumati cei deocheati. Se spune ca, uneori, ritualul se desfasoara, preventiv, si in restaurante, unde cei prezenti sunt expusi privirii multor straini.

Aceste actiuni sunt insotite de descantece si/sau rugaciuni; dupa felul in care reactioneaza nu numai victima, ci si tamaduitorul, se poate spune daca a fost vorba intr-adevar de deochi. In Romania, la fel ca si in Grecia, faptul ca acela care descanta incepe sa caste e un semn sigur ca a fost vorba cu adevarat despre deochi. Ce o fi cu adevarat acest deochi, ce interactiuni tainice si neintelese, intre victima si nefericitul nascut cu darul deochiului presupune el, nu stim inca. Dincolo de superstitie, e posibil sa existe o realitate inca necunoscuta si nedovedita. Poate ca, la fel ca in cazul multor alte fenomene paranormale, adevarul exista undeva, dincolo de noi – de intelegerea noastra din acest moment.


http://www.descopera.ro/maratoanele...le/4672550-deochiul-privirea-care-secatuieste
 

Attachments

  • deochi5[1].jpg
    deochi5[1].jpg
    71.5 KB · Views: 1
  • deochi7[1].jpg
    deochi7[1].jpg
    29.9 KB · Views: 0
Traditii si superstitii in duminica Floriilor

Sarbatoarea Intrarii Domnului in Ierusalim este o sarbatoare frumoasa nu doar pentru ca este plina de primavara, de soare, de oameni care parca regasesc din nou speranta, de natura care isi cere din nou dreptul la viata, nu doar pentru ca reconstituie partial atmosfera marii sarbatori pascale, ci si pentru ca aceasta zi speciala a strans laolalta traditii si superstitii diverse, de mai mare frumusetea si tot dragul.

In duminica care precede sarbatoarea Pastelui, toata suflarea meleagurilor autohtone sarbatoreste Floriile. Sarbatoarea Intrarii Domnului in Ierusalim este o sarbatoare frumoasa nu doar pentru ca este plina de primavara, de soare, de oameni care parca regasesc din nou speranta, de natura care isi cere din nou dreptul la viata, nu doar pentru ca reconstituie partial atmosfera marii sarbatori pascale, ci si pentru ca aceasta zi speciala a strans laolalta traditii si superstitii diverse, de mai mare frumusetea si tot dragul. Da, spiritualitatea romaneasca este autentica si inca este vie. Iar ceea ce face cu adevarat interesante aceste traditii este faptul ca in ele se ingemaneaza atat elemente crestine, cat si precrestine, atat credinte patriarhale, cat si credinte noi, moderne. Am cules pentru voi un buchet splendid de traditii si superstitii legate de aceasta zi speciala pe care il dedicam tuturor celor ce poarta nume de floare, dar nu numai.Traditii si superstitii in duminica Floriilor

In ziua de Florii (cunoscuta si sub numele de Duminica Stalparilor), crestinii sarbatoresc intrarea Domnului in Ierusalim, unde a fost intampinat precum un imparat, cu ovatii, flori, ramuri de maslin, curmal, smochin sau salcie (plantele difera in functie de specificul geografic al zonei), chiar daca dupa cateva zile se hotaraste rastignirea Sa pe cruce. Intampinarea Domnului este singurul moment mentionat in Biblie in care Hristos a acceptat ca oamenii sa-i aduca cinstirea cuvenita. Ziua de Florii coincide si cu momentul biruirii mortii caci in sambata care precede sarbatoarea Floriilor are loc Invierea lui Lazar. De aceea, in ziua de Florii, se comemoreaza totodata si mortii.

Chiar daca este considerata o sarbatoare crestina, numele sarbatorii provine din termenul de origine latina Floralia, termen ce desemna o sarbatoare a vegetatiei, cinstita si indragita de romani. Sarbatoarea Floraliei la romani echivala cu biruinta definitiva a iernii de catre primavara, cu inflorirea salciilor, cu revenirea la viata a naturii si cu cinstirea zeitei Flora. Sarbatoarea crestina a asimilat-o insa pe cea pagana, dar in anumite sate ale tarii inca se merge cu Lazarea, colind ce pomeneste de o alta zeitate feminina a naturii, Lazarica, se pare insa ca de origine tracica.

Salcia, planta sfanta si magica. Flori cu puteri miraculoase

Salcia, ca element vegetal, sugereaza deopotriva moartea si viata, curatenia spirituala, fertilitatea, dar si renasterea anuala a vegetatiei. In credinta populara, salcia este o planta indragita si binecuvantata de Maica Domnului pentru ca, dintre toate plantele, a fost singura care a manifestat milostenie fata de Fecioara Maria, facandu-se punte si ajutand-o astfel sa traverseze apele intinse ale unui rau. Traditii si superstitii in duminica FloriilorIn aceasta zi, in biserici, se sfintesc florile, ramurile sau coronitele de salcie pe care ulterior crestinii le iau acasa si le asaza la icoane sau in ferestre spre a fi aparati de cele rele si a avea noroc tot anul.

Daca vrei sa-ti cureti trupul si sa-l feresti de potentiale boli, aceasta zi are o semnificatie aparte. Se spune ca florile sfintite in ziua de Florii, adaugate in apa de imbaiat, au un efect benefic asupra organismului, tamaduindu-l. In anumite zone, salcia sfintita in ziua de Florii este purtata de catre barbati la brau ca sa nu ii mai doara mijlocul in timpul muncilor campului. Ramurile de salcam sfintite de Florii au si ele rol fertilizator, fiind indicat sa le amplasezi in dreptul usilor.

In vreme de necaz, cutremur, tunete, fulgere, suparare mare, sperietura se da foc florilor sfintite. De asemenea, conform unui alt obicei datand din perioada precrestina, mugurii ramurilor de salcii sfintite de Florii se ard pentru a-ti feri casa de grindina sau foc. Batranii spun ca cel care imparte flori si ramuri de salcie sfintite semenilor este un om placut lui Dumnezeu. In plus, daca vrei ca in anul in curs sa ai parte de recolte imbelsugate si sa fii ferit de inundatii, grindina sau alte nenorociri, agata in copaci din livada cateva ramuri sfintite de salcie.

Traditii, obiceiuri si superstitii in duminica Floriilor

In credinta populara, vremea de Florii o prefigureaza pe cea de Pasti. Daca va fi soare si cald de Flori, asa va fi si de Pasti. Daca va ploua, iar cerul va fi intunecat – asa va fi vremea de Pasti. Conform unor alte superstitii, este bine sa te impartasesti in aceasta zi si sa ai sufletul deschis si curat, cinstind ziua asa cum se cuvine, daca vrei sa ti se indeplineasca dorintele. In credinta populara, de vor canta broastele de Florii, vara care va urma va fi o vara lunga si frumoasa.

In anumite zone ale tarii, ca si in ajunul Bobotezei, in ajunul Floriilor, fetele nemaritate pun busuioc sfintit sub perna pentru a-l vedea in vis pe cel harazit de Dumnezeu. In alte regiuni, busuiocul se fierbe intr-un vas cu apa in miezul noptii de Florii, iar dupa ce sarbatoarea trece, tinerele fete se spala pe cap cu aceasta apa, pentru a avea un par sanatos si unduitor si pentru a fi placute celui iubit. In alte zone, tot pentru a visa chipul ursitului, fetele mari asezau sub perna flori si muguri de salcie, dar si o oglinda.

In unele sate din Banat si Transilvania inca mai exista obiceiul ca fecioarele sa depuna anumite obiecte personale, o oglinda si o camasa curata, la radacina unui par spre a avea noroc in dragoste si a se marita curand. Oglinzile sunt folosite mai apoi in descantecele de iubire si frumusete. Se crede totodata ca daca refuzi sa “tii” aceasta sarbatoare, obrazul iti va fi invadat de pistrui. Traditii si superstitii in duminica Floriilor

Nici cei dragi care nu mai sunt printre noi nu trebuie uitati in ziua de Florii si se spune ca pentru a-i ajuta sa-si gaseasca linistea trebuie sa le pomenim numele intr-un lacas sfant, rugandu-ne pentru iertarea lor. Amintirea si sufletele mortilor se cinstesc prin curatarea mormintelor si prin impodobirea cu ramuri de salcam.

De asemenea, se mai crede ca cine va face baie la cap in aceasta zi, in care infloresc copacii, va albi timpuriu, asemenea acestora. Dereticatul sau curatenia in casa sunt interzise si ele daca vrei sa nu iti mearga rau tot anul. Tot de Florii, se scot martisoarele tinute in mana sau la piept timp de o luna de zile si se agata de crengile unui copac in floare.

Femeilor le revine datoria de a framanta placinte, de a le coace la cuptor si de a le imparti celor nevoiasi, iar barbatilor sa agate iarba verde, proaspat rasarita, in dreptul usilor, pentru belsugul si rodnicia recoltelor.

Se spune ca odata trecuta aceasta sarbatoare, urzicile infloresc si nu mai sunt bune de consumat. De aceea, aceasta sarbatoare mai este cunoscuta si sub numele de Nunta Urzicilor. De asemenea, daca nu vrei sa-ti incarci constiinta cu un pacat mare (pe cruce, Mantuitorul a fost batut cu urzici) este interzis sa mananci urzici in Saptamana Mare. Pentru ca Floriile cad in perioada Postului si in aceasta zi este dezlegare la Peste, aduce noroc sa consumi carne de peste in aceasta zi de duminica. Si nu uita: in cazul in care se intampla sa culegi flori in aceasta zi este bine sa le ceri iertare inainte de a face acest lucru. Legendele autohtone povestesc despre un suflet al florilor...

http://www.garbo.ro/articol/Lifestyle/3136/Traditii-si-superstitii-in-duminica-Floriilor.html
 
Superstitiile fumatorilor

Deoarece suntem in plina criza, preturile au luat-o razna, locurile de munca s-au rarit si numarul somerilor s-a marit, este de presupus ca numarul fumatorilor sa inceapa sa scada, caci oamenii nu-si vor mai putea permite sa cheltuiasca bani pe viciu, pe ceva nefolositor. Odata cu fumatorii, vor disparea si obiceiurile si superstitiile acestora, de aceea, ne grabim sa consemnam aici cateva dintre acestea.
Inca de la deschiderea pachetului cu tigari, superstitia incepe sa-si faca simtita aparitia, astfel : daca, odata deschis pachetul, un prieten va cere o tigara, superstitia spune ca, daca vreti sa-l pastrati ca prieten, sa luati intai dvs. o tigara si apoi sa-i oferiti si lui ; in caz ca un „dusman” va cere prima tigara din pachet, dati-i-o, caci asta inseamna ca il indepartati. De altfel, unii obisnuiesc sa intoarca in pachetul proaspat deschis o tigara cu filtrul in jos, ca sa nu le fure nimeni nevasta ; aceasta prima tigara intoarsa invers, simbolizand partenerul/a de viata, se fumeaza ultima si nu se ofera nimanui, niciodata. Cea mai cunoscuta superstitie este, insa, cea care spune ca daca tigara se aprinde numai intr-o parte, asta inseamna ca persoana iubita te insala. Cand aprinzi tigara la capatul cu filtrul inseamna ca vei avea scandal cu soacra. Tigara nu se va aprinde niciodata de la o lumanare, acest lucru fiind considerat un sacrilegiu, aducator de mare nenorocire. Superstitia mai spune ca daca, aprinzand tigara de la alt fumator il tii de mana cu tigara, asta poarta ghinion si ca veti fi prinsi impreuna la furat ! Daca dai ultima tigara din pachet, superstitia spune ca-ti dai norocul.

Proverbe despre tigara

Se spune ca „Omul cat de pacatos/Dupa masa-un papiros”, unde „papiros” inseamna tigara ( din lb.rusa ) si prefigureaza prostul obicei al fumatorilor de a-si aprinde tigara imediat dupa masa. Tot la acest obicei atat de nociv se refera si vorba care spune ca „Dupa o masa copioasa/O tigara puturoasa”. Romanul face haz de necaz, recunoscand ca obiceiul fumatului este unul daunator, cand spune ca fiecare tigara aprinsa este inca „un cui batut la propriul cosciug”.


Ultima ora…

Am auzit ca Marea Britanie intentioneaza sa interzica fumatul pe teritoriul sau in urmatorii ani. Nu stim cum se poate realiza asta, dar ideea este promitatoare !.
 
Traditii si superstitii in Saptamana Mare

In Saptamana Mare, multe persoane tin post, se impartasesc la Biserica, fac curatenia de primavara si pregatesc bucatele pe care o sa le puna pe masa in ziua de Paste. Cu toate ca multi credinciosi nici nu mai tin minte semnificatiile obiceiurilor, le pastreaza cu sfintenie. 7est va prezinta cele mai importante traditii, superstitii, dar si semnificatiile lor.

Se scot martisoarele
Ciclul sarbatorilor pascale incepe odata cu Floriile, zi in care se schimba multe lucruri in atitudinea si comportamentul oamenilor. In ziua de Florii, se scot martisoarele primite de 1 martie, si se leaga de un pom inflorit, in speranta gasirii unui partener de viata. Ramurile de salcam care se primesc dimineata de la Biserica sunt puse la tocul usii, deoarece se spune ca au rol fertilizator.

Haine de doliu
Incepand de luni, pentru a fi iertati de pacatele pe care le fac in timpul anului, multi credinciosi poarta toata saptamana haine de doliu, iar casa si-o imbraca in culori inchise. Din acest motiv, pe langa denumirea de Saptamana Mare sau a Patimilor, a aparut si cea de Saptamana Neagra. In ziua de Inviere, isi schimba hainele in unele albe, de preferat noi.

In Joia Mare nu se doarme
Poporul roman are cateva traditii de pret pentru Joia Mare. In primul rand, in Joia Mare oamenii merg la biserica sa se spovedeasca si sa se impartaseasca. Seara, credinciosii se duc la denie, imbracati in haine de doliu, facute din panza alba si cusute cu negru. Batranii spun ca nu este bine sa dormi la pranz in Joia Mare, pentru ca cei care dorm in acea zi, devin tot anul lenesi. Femeile nu dorm de frica oimaritei, o vrajitoare hidoasa si rea, care pedepseste aspru lenea nevestelor sau a fetelor de maritat. "Joimarita a fost la origini o zeitate a mortii care supraveghea focurile din Joia Mare, dar, treptat, a devenit un ersonaj justitiar ce lupta impotriva lenei", a explicat Cristina Gavriluta, lector universitar doctor la Facultatea de Filosofie si Stiinte Social-Politice a Universitatii "Alexandru Ioan Cuza" din Iasi.

Se intorc mortii
Tot joi este si ziua de pomenire a stramosilor. Credinta este ca mortii se intorc in casele in care au locuit, iar oamenii aprind focuri mari, pentru a incalzi spiritul mortilor. Se coc colacii si se vopsesc ouale, iar in curti se aseaza scaune pe care sa se odihneasca sufletele stramosilor. Joia Mare este o sarbatoare a mortilor, asociata insa cu anumite interdictii. De exemplu, oamenii de la tara nu mai au voie sa faca muncile campului.

Curatenia de primavara
Barbatii nu mai au voie sa munceasca la camp pentru ca trebuie sa revina in gospodarie sa isi ajute nevestele la treburile casnice. In aceasta zi se face curatenie generala in casa si in curte: se matura curtile, se repara gardurile, se curata gunoiul din suri, se lipesc si se varuiesc peretii, se spala perdelele si mobilierul, se sterg geamurile, se aerisesc toate hainele, asternuturile si covoarele.

Descantece de dragoste
In Vinerea Mare, inainte de rasaritul soarelui, fetele care nu sunt maritate scot din pamant o planta numita Omag, folosita in cosmetica si in medicina populara. O folosesc pentru a face vraji care sa le aduca un iubit, sau fac descantece ca sa-si convinga iubitii sa le ia de neveste. In aceasta zi se tine post negru, nu se coase si nu se spala rufe. Se fac bai purificatoare in vederea intampinarii Sambetei Invierii deoarece se crede ca persoanele care se cufunda de trei ori in apa rece, vor fi sanatoase tot anul. Se mai spune ca daca ploua in Vinerea Mare, anul va fi bogat, cu recolte mari, iar daca nu ploua, anul va fi secetos, neroditor. Este o zi de profunda tristete, intrucat este ziua rastignirii Mantuitorului, a mortii si a ingroparii Lui. Din acest motiv, in aceasta zi nu se savarseste Liturghie, iar mortii nu se ingroapa, decat cu batai de toaca. Postul negru este tinut in credinta ca Dumnezeu il va feri pe cel care posteste de toate bolile si ghinioanele, il va face sa fie sanatos, frumos, si sa-i mearga bine tot restul anului. Se spune si ca postul negru este bun pentru sanatate, in special pentru cei care au boli de piele si dereglari ale
glandei tiroide. Deoarece nu fac asta in timpul anului, multi tineri profita de aceasta zi ca sa mearga sa se spovedeasca.

"Pastele este fudul"
In Sambata Invierii, femeile pregatesc cea mai mare parte din bucatele pe care le vor pune pe masa de Paste. De Invierea Domnului nu se fac foarte multe feluri de mancare ca la Craciun, de unde si proverbul "Craciunul este satul, iar Pastele este fudul". De obicei, in Sambata Mare are loc si sacrificiul mielului, din carnea caruia se pregatesc mancari traditionale: drobul, friptura si borsul de miel.

Simbolul oului
Ouale servite de Paste apara de ghinioane, iar coaja oualor, ingropata in pamant, sau aruncata in apa, apara vitele de deochi. O alta superstitie spune ca pastrarea cojilor este un lucru benefic pentru fete, deoarece le aduce frumusete si le grabeste casatoria. Gospodinele spala ouale cu detergent, le clatesc, le lasa la uscat, apoi le fierb in vopsea. Pe langa vopseaua rosie se mai folosesc si cele mov, verzi, albastre si galbene, pentru ca vestesc bucuria primaverii si chiar se pun frunze, se leaga intr-un ciorap subtire si se fierb in acest mod, pentru a iesi cu model. "Ciocnirea oualor este un act violent, care semnifica rastignirea lui Iisus, iar sacrificarea mielor reprezinta o jertfa. Foarte multe obiceiuri traditionale se impletesc cu cele religioase", a spus Cristina Gavriluta. In unele zone ale tarii, in prima zi de Paste trebuie sa te speli pe ochi cu apa dintr-un vas in care este pus un ou rosu si un banut. Oul rosu semnifica virtute si sanatate, iar banutul inseamna putere si belsug.

...............

"Traditiile se pastreaza si astazi.

http://www.7est.ro/stiri/reportaj/6129_traditii-si-superstitii-in-saptamana-mare
 
Marţi 13, o zi norocoasă sau nefastă?

Marţi 13, două semne rele care, alăturate, dau fiori multora. Superstiţioşi sau nu, nu se poate ca această dată să treacă neobservată! De ce creează probleme cele două semne puse alături? Pentru că ambele, separat, au conotaţia lor negativă. Multe popoare consideră numărul 13 ca fiind blestemat.


Marţea sunt trei ceasuri rele. Dacă mai combinăm şi cu data de 13, număr cu ghinion pentru multe culturi, atunci "reţeta" insuccesului este garantată.

Există oameni care au din naştere o puternică înclinaţie către superstiţie, astfel încât ajung să facă tot felul de asocieri între anumite evenimente şi diferite semne reale sau imaginare, practic îşi creează propriile superstiţii. Cei mai mulţi, însă, sunt doar influenţabili, îi ascultă pe cei din jur vorbind cu multă hotărâre despre o superstiţie oarecare şi şi-o însuşesc, după care se lasă duşi de val. Putem scăpa de tot de superstiţii? Grea treabă! E adevărat, se spune că tot învăţul are şi dezvăţ, pe de altă parte însă, obişnuinţa este cea mai rea dintre toate. Care este soluţia optimă pentru a scăpa de teama care ne copleşeşte atunci când întâlnim un semn rău prevestitor? Să transformăm semnul negativ într-unul pozitiv. Să luăm, spre exemplu, două dintre cele mai răspândite superstiţii, cea care spune că marţi sunt trei ceasuri rele şi că, în general vorbind, este o zi sortită eşecului şi cea care pretinde că cifra 13 este aducătoare de ghinion. Dacă credeţi aşa ceva, cu siguranţă că nu aparţineţi religiei romano-catolice. Unul dintre cei mai iubiţi sfinţi ai acestei biserici este Sfântul Anton de Padova, a cărui sărbătoare este la 13 iunie. Este ziua în care sunt sfinţiţi copiii şi crinii în amintirea sa. Este ziua în care se rosteşte o rugăciune specială care dă posibilitatea fiecăruia de a cere sfântului un har sau un dar. Romano-catolicii sunt convinşi că dacă se roagă într-o zi de marţi, dorinţele lor se vor împlini. Şi asta deoarece se spune că, în ziua funeraliilor Sfântului Anton, ce s-au petrecut într-o zi de marţi, s-au întâmplat mai multe minuni. "Cine nu are superstiţii, nu trăieşte" susţine un vechi proverb chinezesc. Mircea Eliade credea şi el într-un fel de superstiţii, scriind la un moment dat că "ne-am născut toţi cu o superstiţie că ne aşteaptă lucruri bune sus, niciodată jos".

Cu toate că numărul 13, de sine stătător, este considerat de greci unul aducător de noroc, combinaţia marţi şi data de 13 este considerată fatidică. Totul a plecat de la faptul că într-o zi de marţi (ce-i drept nu 13), Constantinopolul a căzut în mâna otomanilor. Şi nici un grec nu va demara vreun proiect într-o zi de marţi 13. Spaniolii, mexicanii şi latino-americanii au "martes trece". Şi, după cum consideră ei, marţea este ziua lui Marte, zeul roman al războiului, care aduce cu sine numai necazuri. Totuşi, nu sunt uitate nici considerentele religioase. Cei cu sânge latin consideră că răul vine de la faptul că la Cina cea de taină au participat 13 persoane, Iisus şi cei 12 apostoli. Cu toate acestea, cifra 13 îi este atribuită lui Iuda, trădătorul. În plus, Anticristul apare în Biblie în Capitolul al 13-lea din Apocalipsă, iar Adam, spun unii, a mâncat din fructul oprit într-o zi de marţi. În mitologia scandinavă, se spune că 12 zei s-au adunat la o sărbătoare atunci când un al 13-lea zeu, Loke, a venit şi el. Se zice că Loke l-a omorât, după masă, pe Balder, cel mai iubit dintre zei... Marii conducători se temeau de ziua de 13. Spre exemplu, Sir Winston Churchill nu călătorea într-o asemenea zi decât dacă era absolut necesar. La fel procedau şi Napoleon, Mark Twain sau Franklin Delano Roosevelt. Misiunea Apollo 13 a fost lansată la ora 13:13 şi abandonată în ziua de 13 aprilie 1970.

SIMBOLUL CIFREI 13
Cifra 13 este atribuită în anumite culturi tradiţionale divinităţii însăşi. Unii o încadrează pompos la "legende urbane". În calendarul mayaş, anul avea 13 luni şi 13 zodii. În lucrările de numerologie această cifră apare investită cu următoarele semnificaţii simbolice: are proprietăţi purificatoare, reprezintă încercarea, suferinţa şi moartea – în sensul că distruge un înveliş material pentru a face trecerea la un nivel superior de existenţă. În Caballa numărul 13 este asociat Şarpelui, Dragonului, Satanei şi Criminalului, dar totodată în creştinism este atribuit Fecioarei Maria, a cărei menire este să zdrobească ţeasta Satanei. Este, de asemenea, numărul eternei reîntoarceri, al ciclicităţii, al spiralei, al perpetuei reînnoiri, care supune cosmosul unor permanente mişcări şi oscilaţii. Este simbolul unei fiinţe care îngenunchează în faţa tronului divinităţii: 1 în faţa lui 3. Deopotrivă reprezintă manifestarea binelui sau răului generatoare de putere – după Schwaller. Arcana desemnată în Tarot de cifra 13 este aceea fără nume, asociată cu "trecerea", "descompunerea", moartea, transmutaţia, echivalente simbolic etapei de "putrefacţie" din cadrul procesului alchimic. Al 13-lea capitol al "Revelaţiei" îi este dedicat Anticristului. Tot numărul 13 este cel care însumează persoanele prezente la Cina cea de taină: Iisus şi cei 12 apostoli; este atribuit magiei şi învăţăturilor oculte, nihilismului, lui Lucifer şi, în anumite interpretări, este considerat simbol al divergenţei, deviaţiei, distorsiunii. Însă, în culturile precreştine şi la grecii antici numărul 13 reprezintă, ca şi la precolumbieni, o cifră a plenitudinii: pitagoreicii îl concepeau ca octavă superioară a lui 4, interpretat de asemenea ca 12 + 1, caracterizat prin valenţe iniţiatice şi asociat cu o octavă muzicală cromatică. În mitologia egipteană, în Templul lui Osiris, 13 figurează ca simbol al eternei creaţii şi distrugeri a vieţii. Semnificaţiile sale sunt mult mai numeroase, dar mă voi opri aici cu înşiruirea lor.

CEASURI RELE
Ziua de marţi este considerată, alături de ziua de sâmbătă, ca fiind o zi cu trei ceasuri rele. Nimic magic la mijloc, ci totul provine de la o regulă folosită în astrologia orară, una din ramurile astrologiei generale. Se ştie că fiecare zi este împărţită în 24 de ore, numai că în astrologie, lungimea orelor – denumite "ore planetare" – nu este aceeaşi cu cea deja cunoscută de 60 de minute şi nu fiecare zi începe cu aceeaşi oră. Nu vă gândiţi la un ceas obişnuit care arată orele şi minutele, ci la un ceas special, care nu arată cifre, ci planete. Ziua – între răsărit şi apus – şi noaptea – intervalul orar de la apus la răsărit – sunt împărţite în câte 12 ore egale ca lungime, dar pentru că ziua şi noaptea au lungimi diferite pe parcursul anului – doar la echinocţii fiind perfect egale – cele 12 ore au, aşadar, dimensiuni diferite. De exemplu, vara, ora planetară diurnă este mai lungă decât iarna, iar ora planetară nocturnă este mai scurtă decât iarna. Fiecare zi a săptămânii începe la răsăritul Soarelui cu ora ce corespunde planetei guvernatoare a zilei respective. Ziua de marţi, în acest caz, începe la ora la care răsare Soarele, ca atare prima oră planetară a oricărei zile de marţi aparţine planetei Marte, care guvernează ziua respectivă. Pe parcursul celor 24 de ore, şapte planete diferite guvernează câte o oră, succedându-se de mai multe ori până la finalul zilei. Dintre cele şapte planete, Marte şi Saturn sunt considerate planete malefice, a căror simbolistică nu este întotdeauna pozitivă. Pentru că ziua de marţi este guvernată de Marte, iar ziua de sâmbătă de Saturn, se consideră că prima oră planetară a celor două zile din săptămână aparţine celor două planete negative, şi pe parcursul întregii zile vor mai exista şi alte două ore planetare marcate de energia celor două planete. Marţi, vor exista trei ore planetare patronate de Marte, iar sâmbăta – trei ore planetare guvernate de Saturn. În restul zilelor din săptămână vor exista câte două ore guvernate de cele două planete malefice, deci se poate spune că fiecare zi din săptămână are câte două ceasuri rele, numai că marţea şi sâmbăta există "trei ceasuri rele", adică trei ore planetare guvernate de cele două planete care aduc, de regulă, conflicte, neînţelegeri, piedici, probleme, eşecuri etc. Reţineţi, fiecare zi are câte două ore marcate negativ de Marte şi Saturn, dar faptul că marţea şi sâmbăta avem deja o oră în plus a generat ideea că trebuie să ne luptăm cu cele trei ceasuri rele de marţi şi sâmbătă. Că alături de marţi mai aşezăm şi simbolistica negativă a numărului 13, iată, avem un motiv de teamă în plus!


Paraskavedekatriafobie

Dacă frica de numărul 13 se numeşte "triskaidekafobie", teama de ziua de vineri ce cade pe 13 are şi ea un nume: paraskavedekatriafobie (un cuvânt grecesc la origine). Teama de vineri 13 este atât de răspândită încât afectează peste 17 milioane de oameni de pe întregul glob. Unii sunt practic paralizaţi de frică şi nu au curaj să se dea jos din pat într-o astfel de zi. Scandinavicii credeau că numărul 13 este unul cu ghinion, deoarece celor 12 semizei din mitologie li s-a alăturat un al 13-lea, unul demonic, care le-a adus oamenilor numai nenorociri. În statele vestice, vineri 13 este considerată "ziua neagră". Şi tot de la reperele religioase s-a născut superstiţia: Iisus a fost crucificat într-o zi de vineri, potopul a început într-o zi de vineri, Dumnezeu a amestecat limbile în turnul lui Babel într-o zi de vineri, iar Adam – spun alţii – a muşcat din fructul oprit într-o zi de vineri, iar sfârşitul lumii – potrivit credinţei mayaşe – se pare că va veni tot într-o zi de vineri. Ar putea există şi aici o explicaţie foarte simplă. Înainte de existenţa bisericii, ziua de vineri era dedicată lui Venus, zeiţa dragostei. O dată cu trecerea de la păgânism la creştinism, biserica a fost condusă de către bărbaţi care n-au mai acceptat, se pare, să fie guvernată de către o zeitate feminină. Drept pentru care au lansat tot felul de zvonuri potrivit cărora vinerea este o zi plină de ghinion. Primul eveniment marcant, înregistrat în istorie, legat de această dată este masacrul Cavalerilor Templieri care a avut loc vineri 13 octombrie 1307. Legenda spune că marinarii englezi refuzau să plece pe mare vinerea. Pentru a sparge mitul, Marina britanică a selectat câţiva oameni într-o zi de vineri, i-a îmbarcat pe nava "HMS Friday" (vineri) sub comanda căpitanului James Friday şi i-au trimis în larg într-o zi de vineri.

Ghinion însă, teama de vineri 13 s-a întărit, pentru că nava nu s-a mai întors în port. Unele evenimente sunt special organizate în această zi de vineri 13. De exemplu, albumul de debut al trupei rock Black Sabbath a fost lansat în Marea Britanie la 13 februarie 1970; ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Atena a avut loc vineri 13, în 2004; seria de filme de groază "Friday the 13th" a fost lansată pe piaţă într-o zi de vineri 13; în fiecare vineri 13 mii de biciclişti îşi dau întâlnire în Port Dover din Ontario, Canada. Cât despre personalităţile născute într-o zi de vineri 13, este greu de spus dacă influenţa lor a fost sau nu nefastă: fostul premier britanic Margaret Thatcher, liderul de la Havana, Fidel Castro, scriitorul Samuel Beckett, cântăreţul Scatman John, baschetbalistul Jermaine O’Neal.

http://www.jurnalul.rol
 
Back
Top