Tipurile de Prostie
1. Prostia intelectuala. Aceasta iese la iveala, cel mai pregnant, la asa zisii oameni de stiinta, care au o infailibila ratiune, prin care se poate explica absolut orice, totul avand o explicatie stiintifica extrem de clara, rezumandu-se la nivelul ''chimic'', palpabil, daca se inmuleteste snobismul personal cu mediocritatea si ignoranta. In aceasta categorie se incadreaza elitele care vorbesc tot de cultura ca de o entitate separata de omenirea contemporana, totul fiind atat de culturalizat incat ai impresia ca a fi cult este acelasi lucru cu a fi din alt sistem solar. Datorita prapastiei care s-a facut de-a lungul timpului, intre valoarea operelor din punct de vedere intelectual si referintele unui sistem de valori, cultura, in loc sa fie un pod de legatura intre "consum" si "stiinta", ea s-a departat de acestea, creand o ruptura aproape definitiva intre cele doua. Elitele adevarate si-au pierdut influenta benefica asupa maselor, in detrimentul "elitelor" cu putere financiara mare, care nu au nicio legatura cu ceea ce inseamna model demn de a fi urmat de multime, aceasta ducand la o confuzie pe scara valorilor. Oamenii destepti nu sunt acelasi lucru cu oamenii inteligenti. A fi destept inseamna a avea rezultate bune, strict pe domeniul de activitate, iar a fi inteligent inseamna a fi inzestrat cu memorie, creativitate, intelegere superioara si alte calitati care sunt native si innascute, oamenii inteligenti putand fi niste indicatoare in ceea ce priveste "ansamblul" societatii. De multe ori, cei care emit un mesaj, chiar daca spun o mare minciuna (cu cat mai mare cu atat mai repede prinzand radacini), aceasta ramane in memoria maselor, pentru ca cine a emis un manifest sau a tinut un discurs este inconjurat de aura carismei, care seduce gandirea multimii. In acest caz, minciuna, chiar daca este minciuna, este dismulata si chiar confundata cu personalitatea placuta a celui ce tine discursul, acesta putand la nevoie sa inoculeze multimii cea mai stupida idee, prezentand-o ca fiind adevarul insusi. Nu sunt de ignorat nici politicienii care par a-si plimba prostia prin san, aducand contributii mari si facand eforturi substantiale pentru intretinerea ei la cote inalte. O plimba din gura in gura, de la unii la altii, prin discursuri politice populiste. O joaca peste tot pe unde ajung prin incercari repetate de transmitere, precum un virus catre ''prostime'' si dribleaza la nevoie pe oricine le sta in cale prin declaratii halucinante si argumente de ogas. Niciodata insa nu fac imprudenta sa o scape, sau sa se lipseasca de ea pentru cateva momente. Daca nu o are unul dintre ei, cu siguranta o sa i-o imprumute colegul, prin participarea activa la coruptie, demagogie, aroganta, dispret, etc. Astfel sunt mereu uniti sub acoperisul prostiei, fara de care ar fi atinsi de ''picaturile'' grele ale anilor de puscarie, pentru nimic altceva decat ''Jur sa-mi daruiesc toata puterea si priceperea pentru propasirea spirituala si materiala a poporului român, sa respect Constitutia si legile tarii, sa apar democratia, drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor, suveranitatea, independenta, unitatea si integritatea teritoriala a României''.
Daca ar aparea cineva care ar avea alte intentii decat majoritatea, cu siguranta i-ar fi inabusita orice intentie de catre ghimpii prostiei, ca o samanta buna aruncata intr-un pamant steril.
2. Prostia grotesca tine de bunele maniere, asupra carora nu are rost sa insist prea mult. Este genul de prostie care isi afirma identitatea printr-o fanfaronada si punere in evidenta exagerata a valorii proprii, care in realitate nu e mai mare decat un bob de mustar. Prin excelenta, acest tip de prostie e grosolan si parca are o viata a lui proprie, vrand tot timpul sa se afirme si sa iasa in evidenta.
3. Prostia subtila, care pana la urma este si un rau necesar, tine de manipularea oamenilor prin mijloacele mass-media, prin repetarea anumitor imagini si cuvinte pana ce sunt intiparite in mintile indivizilor si devin un reflex, pentru a stimula oamenii sa consume cat mai multe produse, pentru a mentine un echilibru intre cererea si oferta pietei. Dar acest tip de sugestibilitate mai este folosit si pentru pregatirea indivizilor pentru a primi inconstient produsul final al prostiei. Acceptarea masurilor de globalizare se face prin intermediul emotionarii popoarelor, punandu-se accent pe nationalism, care nu ar putea fi acceptat atat de usor daca nu ar fi facut in numele unitatii natiunilor si al ecumenismului.
Gustav Le Bon afirma ca: "Ratiunea omeneasca nu ar fi reusit sa conduca omenirea pe caile civilizatiei cu aceeasi ardoare si cutezanta cu care au inflacarat-o himerele". Astfel, popoarele accepta ingradirea libertatii mult mai usor la nivel national, daca scopul final este globalizarea. Interesant este modul in care iese la iveala toata aceasta "corupere interioara", mai pregnanta in interiorul unei multimi, unui grup manat de himere, fiind mult mai greu de sedimentat intr-un grup de intelectuali, decat intr-o multime careia ii lipseste constiinta de sine si actioneaza sub impulsul momentului, instictual. De ce educatia ar fi importanta si omul nu s-ar putea autoeduca? Informatiile prin care omul isi construieste propria lume sunt culese cu ajutorul celor 5 simturi imperfecte, de aceea nu poate exista perfectiune in idei, daca insasi uneltele cu care sunt culese acestea sunt lipste de orice perfectiune. Astfel, individul se prinde in vartejul impresiilor, iluziilor de tot felul, educatia fiind necesara nu prin a impune o anumita gandire, ci prin modul de a incropa in minti o tehnica a gandirii care e trecuta prin filtrul individual al perceptiei, raportata la sensibilitatea si inteligenta proprie.
4. Prostia ereditara este acea prostie care se transmite de la parinti la urmasi, prin "educatia" care le este data si inglobeaza in ea toate tipurile de prostie, fiind fundatia pe care viitorul copil isi construieste imaginea despre lume. Un alt factor in perpetuarea acestui tip de prostie, sunt hibele educatiei viitorilor membrii ai societatii. "Cine controleaza viitorul copiilor,controleaza viitorul unei tari", spunea Hitler. Alfred Adler mentiona ca în formarea personalitatii copilului, un rol important îl joaca celula familiala, relatiile dintre parinti si copii. "Daca parintii au o imagine de sine sanatoasa, ei vor realiza într-un mod diferit educarea copiilor lor, decât daca ar avea o imagine de sine scazuta. Impactul benefic al acestora se observa atunci cînd adultii îsi iubesc copiii, le respecta personalitatea, îi ocrotesc de influentele negative ale mediului social, le creeaza conditii pentru dezvoltarea maxima a potentialului, îi învata sa respecte normele si regulile stabilite în societate si, desigur, sa se respecte pe sine si pe cei din jur". Pierderea simtului sacralitatii sau mai bine zis pierderea receptorilor sacralitatii este o alta cauza a prostiei ereditare. O planta, pentru a se dezvolta si a creste, are nevoie de anumite conditii, de un pamant fertil, de apa, de soare, iar daca e plantata intr-un loc total nepotrivit dezvolatarii si cresterii sale, nu va inflori deloc. Asemanatoare cu aceasta este sacralitatea care are nevoie de anumite conditii ca sa se poata manifesta. Pierderea simtului sacralitatii ii face pe oameni sa respinga cel mai pur si mai rational adevar, atunci cand il au in fata. Este cea mai grava pierdere posibila. Este o pierdere in care neantul ia locul lui Dumnezeu, un Dumnezeu ce nu se poate sustine pe sine insusi in mintile "luminate" ale oamenilor, decat ascunzandu-se in spatele necesitatii lor de a crede in ceva maret, o maretie falsa insa, care permite orice monstruozitate in gandire si fapte.
Sunt destui oameni din care iese prostia si tasneste ca apa din rauri, sunt „de prostie dadatori”, asta fara sa "ude" vreo idee demna de a fi luata in serios. Destinul se afla la confluenta tuturor acestor feluri de prostie, totul coexistand si intersectandu-se in cercul fara de sfarsit al timpului. Exista un feedback pentru fiecare memorie a "mortii" unui destin(care se sterge in acelasi moment cu,cel disparut) uitat de memoria existentei, dar nu si de memoria destinului continuta de viitori urmasi. Nu intamplator, destinul e reprezentat de o roata care se invarte.
Inchei acest eseu despre prostie printr-un citat genial, care nu mai are nevoie de niciun comentariu: „Doua lucruri sunt infinite pe lumea asta: Universul si prostia umana, insa nu sunt asa de sigur de primul” (Albert Einstein).
http://nihil-nove.blogspot.com/2010/01/geneza-prostiei-iii.html