• Forumul vechi a fost pierdut. Nu mai putem recupera continutul vechi. Va invitam sa va inregistrati pentru a reface comunitatea noastra!

Sarbatori Crestin-Ortodoxe anuale si Traditii Populare

Pogorarea Duhului Sfant(Despre Rusalii)


033PogorareaSfantuluiDuh1807-1.jpg



Pogorarea Duhului Sfant - Intemeierea Bisericii

Prefigurarile directe ale Bisericii crestine ca locas, ni le ofera Vechiul Testament, cu locasurile lui pentru adorarea lui Iahve si pregatirea evreilor si prin ei a neamurilor in vederea venirii lui Mesia. Inainte de primirea Cortului Sfant, Dumnezeu ii indica lui Avraam muntele Moria ca loc pe care sa ridice altaruri de jertfa (Fac.12,7). Evreii se inchinau lui Iahve in preajma altarelor de piatra, asezate pe locuri alese (Fac 33,20).

Dupa indicatii amanuntite si dupa modelul aratat in munte, Moise a construit Cortul Sfant, cu care vor calatori prin pustie pentru a ajunge in Canaan.

Imparatul David a conceput apoi un templu (I Paral.28,2-19) pe care l-a zidit si l-a impodobit fiul sau Solomon in Ierusalim (III Regi,5,6,7).

Biserica crestina - lacas de cult implica locul in care Se jertfeste in continuare, dar nesangeros, Hristos pentru mantuirea noastra, prin lucrarea Duhul Sfant.

Astfel, pogorarea Sfantului Duh sau Cincizecimea (Rusaliile) este actul de trecere a lucrararii mantuitoare a lui Hristos, din umanitatea Sa in oameni. Duhul Sfant coboara in chipul limbilor de foc peste apostoli, peste fiecare in mod distinct ( Fapte2, 1, 3, 4), precum si peste cei care, ascultand predica apostolilor, s-au botezat (Fapte 2, 37, 38, dand nastere Bisericii.

Biserica cuprinde pe toti cei incorporati in Hristos prin botez, mirungere si euharistie, pe cei care cred si marturisesc ceea ce crede si marturiseste Biserica.

Membrii Bisericii sunt credinciosii impreuna cu ierarhia. Credinciosii nu sunt elemente pasive in Biserica, ci impreuna lucratori cu preotii pentru mantuirea lor, dar dupa masura darului primit de ei, silindu-se sa cunoasca si sa aprofundeze adevarurile de credinta, sa se purifice de patimi, daruindu-se lui Dumnezeu ca fapturi noi in Hristos.

Biserica este o comunitate concreta de credinciosi, organizata dupa imaginea Sfantului Ap. Pavel “ Precum intr-un singur trup avem madulare si madularele nu au aceeasi lucrare, asa si noi cei multi suntem in Hristos si fiecare suntem madulare unii altora si avem felurite daruri, dupa harul ce ni s-a dat.(Rom. 12, 4-8.

"Iar cand a sosit ziua Cincizecimii, erau toti adunati impreuna in acelasi loc. Si din cer, fara de veste, s-a facut vuiet, ca de suflare de vant ce vine repede si aumplut toata casa unde sedeau ei. Si li s-au aratat, impartite, limbi ca de foc si au sezut pe fiecare dintre ei. Si s-au umplut toti de Duhul Sfant si au inceput sa vorbeasca in alte limbi, precum le dadea lor Duhul a grai.” (Fapte 2, 1-13). Trebuie sa intelegem ca atat in Faptele Apostolilor, cat si in Epistola intai catre Corinteni se vorbeste despre glosolalie ca despre vorbirea in limbi omenesti, in limbile deja vorbite de unele popoare. (I Cor 12,28,30); ( Fapte 2, 8-12). Nu poate fi vorba de despre vreo limba a ingerilor, pentru ca in loc sa usureze raspandirea Evangheliei printre neamuri, ar fi ingreunat acest lucru. Odata cu vestirea Evangeliei la alte neamuri acest dar exceptional a incetat.

Prin apostoli Hristos a incredintat Bisericii intregul adevar dumnezeiesc revelat, cuprins in Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie.

Se obisnuieste sa se vorbeasca de trimiterea Sfantului Duh in lume, ca despre un act prin care Duhul ar lua locul lucrarii lui Hristos. In acest caz, Biserica ar fi numai opera Sfantului Duh. In realitate insa, Duhul trebuie vazut intotdeauna ca Duhul lui Hristos, deci, nu trebuie vazut sau conceput ca despartit de Hristos.

Hristos si umanitatea sunt asa de uniti in Biserica, incat nu pot fi vazuti sau conceputi unul fara celalalt, altfel spus, unul cheama si implica pe celalalt.


Obiceiuri de Rusalii

La 40 de zile dupa Pasti se sarbatoreste Ispasul sau Inaltarea Domnului. In aceasta zi abunda obiceiurile si practicile magice legate de cultul mortilor, deoarece se credea ca sufletele mortilor se ospatau acum, in zborul lor catre cer. Se credea ca, in drumul catre cer, sufletele mortilor se puteau rataci si ramane pe pamant, transformandu-se in strigoi ce provocau neajunsuri oamenilor si animalelor. De aceea in ziua de Ispas se practica, si astazi, ritualuri magice de aparare: sunt culese si sfintite plante despre care se crede ca au proprietati apotropaice (leustean, alun, paltin); oamenii si animalele se ating cu ramuri de leustean; se buciuma la raspantia drumurilor si pe dealuri; femeile si fetele se incing peste brau cu ramuri de leustean; abunda pomenile pentru morti; se fac vraji si descantece.
In aceasta zi, dupa terminarea slujbei religioase, preotul iese cu credinciosii in camp pentru a sfinti apa folosita la stropitul semanaturilor iar oamenii impodobesc mormintele cu flori si frunze verzi.
Duminica Mare care incheie Ciclul Pascal, cunoscuta si sub denumirea de Pogorarea Sfantului Duh, se suprapune peste sarbatoarea populara a Rusaliilor, sincretismul lor ingreunand disocierea obiceiurilor si practicilor crestine de cele precrestine.
In traditia populara, Rusaliile sunt niste fiinte fantastice, malefice, asemanatoare ielelor, care umbla prin vazduh incepand cu ziua de Strat de Rusalii (miercuri, a 25-a zi dupa Pasti) si provoaca mult rau oamenilor: ii pocesc, ii schimonosesc si ii innebunesc pe toti cei care nu le respecta zilele. De aceea, femeile nu lucrau nimic in toate miercurile care se derulau de la Stratul de Rusalii pana la Duminica Mare. Pentru a apara gospodaria de invazia acestor spirite, in sambata Rusaliilor oamenii obisnuiesc si astazi, in virtutea traditiei, sa arboreze la porti, in foisoare, pe ganguri sau la intrarile in case, ramuri verzi de tei, planta considerata a avea proprietati apotropaice.

Mosii de vara, tinuti in sambata Rusaliilor, sunt unul dintre cele mai importante momente ale cultului mortilor. Inainte se credea ca sufletele mortilor, dupa ce au parasit mormintele in Joia Mare si au zburat slobode timp de 50 de zile, se intorc in lumea subterana in sambata Rusaliilor.


Pe timpul noptii, in lumina blanda, complice si tainica a Lunii, Rusaliile se scalda goale in izvoare, ape, cascade, despletite, dezlantuite si vesele. Sunt temute mai ales dansurile Ielelor, si din vremuri indepartate se cunoaste ca dansul lor este Hora Ielelor, ele adorand sa danseze cu sanii goi in cerc, avand parul despletit, clopotei la glezne, picioare, si purtand valuri subtiri, transparente, dansul lor fiind unul magic, bogat in taine si simboluri de neinteles pentru muritori .


Craiul Ielelor

Pentru ca aceasta reintoarcere sa se desfasoare fara incidente, oamenii savarseau rituri de induplecare si de imbunare a spiritelor mortilor: impodobeau gospodariile si mormintele cu ramuri de tei si faceau pomeni fastuoase, practici ce s-au pastrat pana astazi in satele bucovinene.


Remediul cunoscut pentru imbolnavirea unui suflet care a privit ” Dansul Ielelor ” ce i-au luat mintile, singurul leac se pare ca ar fii ” Dansul Calusarilor ” , dans pastrat din vechimi, si care urmareste sa indeparteze vraja picurata peste cel sedus, sa ” fugareasca ” ielele …. In vremuri indepartate, calusarii, barbatii care umblau singuri noaptea, drumetii prinsi de magia noptii de Rusalii calatorind, purtau la brau usturoi, frunze de tei sau nuc, fire de busuioc, si, cine stie ce alte ierburi de leac si indepartare a puterii misterioase a Ielelor . Se mai spune si ca, nu era de dorit, nu era bine, sa te prinda noaptea in Noaptea Tainica a Dansului Ielelor, nici la rascruci de drumuri, nici la marginea padurii, nici in munti, nici pe malul intunecat al apelor … multi din cei care isi ” inganau ” pasii cu aceasta noapte magica, intalneau dansul ielelor si isi pierdeau mintile … Se spune ca drumetii curajosi care se avantau , se incumetau la drum, priveau dansul ielelor si, acestea ii pedepseau, ridicandu-i si ducandu-i la distanta mare de drumul lor, departe de casa si de lume, le pierdeau mintile si amintirile, si acestia rataceau apoi mereu, fara a mai gasi rostul, cine sunt, unde se duc … zminteala lor e rodul razbunarii Rusaliilor pentru a fi fost sfidate si nu temute si respectate cum s-ar cuveni …

De Rusalii se dau de pomana vase de lut sau de portelan, cani, strachini si vase de lemn (cofe, cofaiele), impodobite cu flori si umplute cu lapte, vin sau apa. In unele sate bucovinene Mosii de vara incep inca in dimineata sambetei de Rusalii, cand pomenile amintite mai sus se trimit pe la casele vecinilor. Dar ritualul de pomenire are loc mai ales in cimitire, unde mormintele sunt curatate si impodobite din timp iar lumanarile ard intreaga perioada in care se desfasoara ceremonialului de pomenire. Impacarea sufletelor mortilor si intoarcerea lor fara incidente in morminte depinde de bogatia ofrandelor (pomenilor) si de respectarea ritualului. In aceste zile, la portile cimitirelor, se intind mese pline cu colaci si sticle de vin impodobite cu verdeata si flori si au loc slujbe de pomenire, oficiate de preotul satului, dupa care acesta parcurge intregul cimitir pentru a sfinti fiecare mormant. Dupa incheierea ceremonialului, satenii isi daruiesc unii altora ofrandele sfintite de catre preot sau le impart saracilor.

Parte dintre ramurile de tei folosite la Rusalii sunt pastrate peste vara pentru a putea fi folosite in practicile de alungare a furtunilor si a grindinii. Alta data, preotul si satenii ieseau in camp, in ziua a doua de Rusalii, pentru a sfinti apa si a stropi campul, crezandu-se ca, astfel, nu va bate grindina.
Duminica Mare a asimilat si elemente specifice renovarii timpului. Acum se deschidea sezonul culegerii plantelor de leac ce se considerau a fi contaminate, pana la aceasta data, de catre Rusalii.



In "Description Moldaviae", Dimitrie Cantemir numea Ielele "nimfe ale aerului, indragostite cel mai des de tinerii mai frumosi". Nu se cunoaste originea acestui mit. "Iele" nu este un nume, ci pronumele personal feminin "ele", rostit popular. Numele lor real, tainic si inaccesibil este inlocuit cu simboluri atributive clasificate de obicei in doua categorii: epitete impartiale - Iele, Dinse, Dragaice, Vilve, Iezme, Irodite, Rusalii, Nagode, Vintoase si epitete flatante, cum sint Domnite, Maiestre, Frumoase, Musate, Fetele Codrului, Imparatesele Vazduhului, etc. In folclor, apar insa si nume individuale pentru iele, ca Ana, Bugiana, Dumernica, Foiofia, Lacargia, Magdalina, Ruxanda, Tiranda, Trandafira, rar Cosinziana. Aceste nume nu pot fi rostite intimplator, deoarece pot deveni invocatii periculoase. Fiecare vrajitoare cunoaste 9 dintre aceste pseudonime, pe care le poate utiliza in vraji. Poporul a consacrat si citeva sarbatori pentru Iele - Rusaliile, Stratul, Sfredelul sau Bulciul Rusaliilor, cele 9 joi de dupa Pasti, Marina, sf. Foca - ce trebuie respectate; cei care ignora aceste sarbatori vor avea de-a face cu minia Ielelor: barbatii si femeile care lucreaza in timpul acestor sarbatori sint ridicati in virtejuri de pe pamint, chinuiti si "smintiti", la fel ca oamenii care au calcat locul batatorit de Hora Ielelor (in aceasta situatie cei vinovati sint prinsi in hora, intr-un dans demential care ii duce la nebunie), oameni si vite mor in mod misterios, apare grindina, se produc inundatii catastrofale, se usuca pomi, casele iau foc, alti oameni sint paralizati sau schiloditi. Toti cei care au reusit sa invete si sa cinte cintecele Ielelor sint rapiti si dispar fara urma. Nici cei care dorm sub arborii considerati de Iele proprietate intangibila, sau beau din izvoarele, din fintinile sau din iazurile lor ori din vasele de gospodarie care au fost uitate afara peste noapte, descoperite, nu scapa de razbunarea Ielelor.
Pedepse cumplite primesc cei care refuza invitatia la hora sau care le imita gesturile ridiculizindu-le. Cine, din intimplare, le aude cintecul, ramine mut. Poporul a inventat si remedii impotriva acestor actiuni ale Ielelor, fie preventive - pelinul si usturoiul purtate la briu, in sin ori la palarie - fie medical-exorciste, jocul caluseresc dansat pe trupul unui bolnav "de Iele" (Calusarii). Tot pentru a evita rabunarea Ielelor, se infige un craniu de cal in parul portii. Coregrafia este cel mai semnificativ atribut al Ielelor. Horele Ielelor par sa mosteneasca dansul Baccantelor. Aceasta forma de superstitie este de altfel atestata la multe popoare. Tacitus, in "Anale", vorbeste despre un grup de romani care "cuprinsi de delir, se napustesc cu sabiile scoase asupra centurionilor", dupa ce au vazut o Nimfa a unui izvor, goala, care "le-a dat sminteala si delir". Un gen de Iele exista si in mitologia germanica, cu origine daneza: Elfii locuiesc in paduri si danseaza. Arborele lor preferat este arinul, ei avind insa si un rege, pe Erlkonig.

http://blogul.eucred.ro
 
Obiceiuri de Sfintii Apostoli Petru si Pavel ; Sanpetru de vara
View attachment 1
In ceea ce priveste Sanpetru, nu transformarea celor doi sfinti crestini (Pavel si Petru) intr-unul pagan este esentiala, ci atributiile primite de acesta in Calendarul popular, intrucat marcheaza miezul verii agrare si perioada secerisului. Sanpetrul de Vara, a preluat data (29 iunie) si numele Sfantului Apostol Petru din Calendarul crestin. In Panteonul romanesc Sanpetru de Vara este despartit de fratele sau, Sanpetru de Iarna, patron al lupilor, de aproximativ o jumatate de an. In traditia populara Sanpetru apare fie ca personaj pamantean, fie ca divinitate celesta. In vremurile imemoriale, cand oamenii erau foarte credinciosi, Sanpetru de Vara umbla pe Pamant, singur sau insotit de Dumneze. Adesea, Dumnezeu il consulta la luarea unor decizii. In povestirile si snoavele populare Sanpetru este un om obisnuit: se imbraca in straie taranesti; se ocupa cu agricultura, cresterea animalelor si, mai ales, cu pescuitul. Fiind credincios, foarte harnic si bun sfetnic, Sanpetru este luat de Dumnezeu in cer unde ii incredinteaza portile si cheile Raiului. Acolo, fiind mai mare peste camarile ceresti, imparte hrana animalelor salbatice, in special lupilor, fierbe grindina pentru a o marunti prin topIre si a deveni mai putin periculoasa etc. La marile sarbatori calendaristice (Craciun, Anul Nou, Boboteaza, Macinici, Sangiorz, Sanziene) Sanpetru poate fi vazut de pamanteni la miezul noptii, cand se deschide pentru o singura clipa cerul, stand la masa imparateasca in dreapta lui Dumnezeu. Sanpetru este cel mai cunoscut "sfant" al Calendarului popular. Importanta sarbatorii este subliniata de postul care o precede, Postul lui Sanpetru, care, spre deosebire de Postul Pastelui, Postul Craciunului si Postul Santamariei, are numar variabil de zile. Local, sarbatoarea era anuntata de anumite repere cosmice si terestre: aparitia licuricilor, amutitul cucului, rasaritul constelatiei Gainusei si altele.

Mai multe puteti citi aici:
http://www.crestinortodox.ro/datini...eiuri-sfintii-apostoli-petru-pavel-68805.html
 

Attachments

  • petru si pavel.jpg
    petru si pavel.jpg
    109 KB · Views: 0
Sinaxar 20 Iulie
În aceasta luna, în ziua a douazecea, pomenirea suirii la cer cea de foc purtatoare a Sfântului, Maritului Prooroc Ilie Tesviteanul.


Sfântul si marele Profet Ilie, acest inger intrupat in carne ce a primit de la Dumnezeu puterea de a deschide si inchide cerurile, era de origine din Tesvi in Galaad. Traditia apocrifa, care a transmis aceste detalii despre nasterea Profetului, precizeaza ca el era din tribul lui Aaron si deci era Preot. Dar nu se gaseste nici o urma despre acestea in relatarea Scripturii pe care o rezumam in cele ce urmeaza (cf. III Regi 17-20 ; IV Regi 1 si 2).

Se spune ca la nasterea sa tatal sau a vazut oameni imbracati in alb invelindu-l in scutece de foc si, dându-i numele, i-au dat sa manânce o flacara, simbol al râvnei pentru Dumnezeu care l-a mistuit de-a lungul intregii sale vieti. Inca din copilarie, tinea strict toate poruncile Legii si se tinea in permanenta in fata lui Dumnezeu printr-o feciorie indiferenta, post neîncetat si rugaciune arzatoare, care ii facura sufletul ca focul si facura din el modelul vietii manastiresti.

Mai multe puteti citi aici:
http://www.calendar-ortodox.ro/luna/iulie/iulie20.htm
View attachment 5

Sfantul Ilie il omoara pe drac oriunde ar fi
O legenda despre Sfantul Ilie
Se spune ca , de mic copil , Sfantul Ilie nu putea nici merge, nici vorbi.Tot ce facea era sa stea langa vatra , incalzindu-se la caldura acesteia.Intr-o buna zi , un inger a aparut in fata viitorului Sfant Ilie si i-a zis :"Du-te la nasul tau si ai sa vezi ca iapa i-a fatat un manz.Cere-i sa ti-l vanda si el ti-l va da pe degeaba."
Apoi , ingerul i-a spus : "Esti tu destul de puternic , Ilie , sa faci aceasta isprava ?" Ilie i-a raspuns " Apoi , eu sunt atat de puternic incat as putea lua toata lumea intr-o mana si sa o invart ca pe o rasnita".Laudele astea nu au fost pe placul ingerului , asa ca acesta i-a rapit din puteri si l-a facut olog.
Ilie a facut asa cum i-a zis ingerul, dar , mai intai, s-a asigurat ca parintii nu il vor lua urma , asezand o apa mare intre el si ei .Dupa ce i-a fost dat manzul asa cum i s-a prezis , l-a adus acasa si abia apoi si-a chemat mama si tatal.La inceput, parintii nu si-au dat seama cine este , intrucat nu il auzisera nicicand vorbind pana atunci... Dupa o vreme , ingerii au venit la Ilie si i-au adus o caruta .El a pus hamurile manzului la acel car si a zburat cu el spre ceruri.Din aceasta cauza Sfantul Ilie merge cu caruta, caci este schiop , si diavolul sta cu frica in san cand aude de el , pentru ca stie ca nu are cum scapa de fulgerul Sfantului Ilie.Oriunde se ascunde dracul , in spatele unui copac , a unei vite sau a unui om , fulgerul slobozit de Sfantul Ilie il doboara , chiar daca trebuie sa sfartece si acel copac , acea vita ori acel om.

Sfantul Ilie in superstitii, traditii si obiceiuri
Sarbatorit in ziua de 20 iulie a fiecarui an , Sfantul Ilie a devenit in mitologia populara un personaj aparte , cu o poveste diferita de cea propavaduita de crestinism. Un muritor bun la suflet , dar iute din fire , Ilie a fost ispitit de diavol sa isi ucida parintii sau , in alte variante , surorile ori intreaga familie. Pentru a-si ispasi pacatul de moarte , Ilie s-a supus la felurite cazne , ferecandu-se vreme de 40 de ani intr-un bordei sau beci , mergand in genunchi pentru a cara apa cu gura si a uda un lemn putred , sau aruncandu-se in flacarile unui rug alcatuit din lemne stranse din padure timp de 9 ani .
Impacat de pocainta si durerea lui Ilie , Dumnezeu l-a ridicat la ceruri , l-a asezat printre sfinti si i-a daruit un car de foc tras de 2 ori 4 cai inaripati si un bici de foc cu care sa faca prapad printre draci. Impins de o ura navalnica fata de creaturile intunericului care il amagisera sa isi omoare rudele si stapanit de o uriasa putere , Sfantul Ilie a devenit in curand spaima toturor diavolilor.Atat de mare era puterea lui incat , atunci cand o cohorta de draci a inceput a ridica un turn pe care sa ajunga la cer si sa il dea jos de pe tron pe Dumnezeu , acesta l-a chemat in ajutor pe Sfantul Ilie , poruncindu-i : " mergi cu tunul de tranteste pe draci la pamant".Inversunarea Sfantului Ilie era atat de mare incat distrugea totii diavolii care ii ieseau in cale , neascultand vorba lui Dumnezeu de a mai lasa "cativa de samanta" pentru pacatele oamenilor. Neascultarea dar mai ales forta titanica a sfantului , care despica cerul si pamantul , starpea femeile si animalele si zguduia insasi tronul celui de sus , a facut ca Dumnezeu sau Maica Domnului sa ii paralizeze o parte a trupului , lasandu-l ciung de mana dreapta , olog de piciorul drept, asurzindu-i o ureche si ologindu-i un ochi.
Superstitii si credinte populare despre Sfantul Ilie
- Atunci cand tuna sau fulgera , Sfantul Ilie a mai omorat un drac.
- Tunetul este de fapt zgomotul facut de carul Sfantului Ilie atunci cand se hurducaie prin ceruri.
-Trasnetul este sunetul facut de biciul de foc al Sfantului Ilie, atunci cand ii doboara pe draci.
- Daca sunt tunete de Sfantul Ilie , alunele si merele vor fi viermanoase. Daca ploua de Sfantul Ilie , ploaia nu va inceta vreme de 20 de zile.
- Daca in ziua de 20 iulie este furtuna , geamurile si usile casei trebuie sa fie bine inchise , pentru a nu intra in casa vreun drac fugarit de Sfantul Ilie.
- Pe vreme de furtuna nu este bine sa iti gasesti adapost sub un carpen , intrucat in acest copac prefera sa se ascunda dracii infricosati de Sfantul Ilie.
- Nu este bine sa pornesti la drum in ziua de Sfantul Ilie.
- Atunci cand tuna , oamenii trebuie sa isi faca cruce , intrucat Dumnezeu i-a poruncit Sfantului Ilie sa loveasca in toate , numai in cruce nu.
- Palosul Sfantului Ilie are un tais din aur si celalalt din argint. Atunci cand isi foloseste taisul de aur , aduce mana , cand loveste cu cel de argint , aduce grindina.
- Rotile zimtuite ale carului Sfantului Ilie sparg cerul si revarsa apa din nori peste pamant.
- Daca se arata vreme de furtuna , trebuie sa aprinzi tamaie in casa , ca nu cumva sa fie vreun drac adapostit inlauntru si sa atraga astfel fulgerele Sfantului Ilie.
- Pentru a se pune la adapost de biciul de foc al Sfantului Ilie , diavolii se pitesc pe pamant ,sub stresinele caselor , in copaci , in turlele bisericilor sau in trupurile animalelor .Din acest motiv , nu ti se recomanda sa lasi afara animale , mai ales caini, pisici si capre.
- In ajunul zilei de Sfantul Ilie, fetele isi pot ghici ursitul. Pentru aceasta , ele merg pe campuri , se dezbraca in pielea goala si se tavalesc prin canepa. Daca in acea noapte ele viseza canepa verde , inseamna ca se vor marita cu un barbat tanar ; daca in vis le apare canepa uscata , sunt sortite unui sot batran.
- In dimineata zilei de Sfantul Ilie , se culeg plante de leac , dar si ierburi de farmece si vraji. Plantele ce urmau a fi utilizate in practici magice trebuia sa fie udate de sangele unui cocos taiat deasupra lor.
-Busuiocul adunat cu acest prilej este pus la uscat sub stresini , in camari sau poduri , ori este adus la biserica pentru a fi binecuvantat si asezat la icoane , dupa care este ars. Cenusa busuiocului este pastrata in casa, pentru a lecui copiii de bubele rele aparute in gura.
- Pana in ziua Sfantului Ilie nu este ingaduit sa se manance mere si nu este voie ca acestea sa se loveasca unul de celalalt , intrucat lucrul asta aduce grindina. Pe data de 20 iulie, se aduc mere in biserica pentru sfintire , aceste fructe speciale devenind de aur pe cealalta lume. In aceeasi zi , se celebreaza "Mosii de Sfantul Ilie" , prilej de de comemorare a copiilor morti , cand se dau mere de pomana copiilor din vecini sau celor intalniti in cale. Daca pomul din care se dau merele a fost scuturat , sau daca s-au luat ori mancat mere din el inainte de 20 iulie , Sfantul Ilie va arunca cu grindina pe pamanturile celor ce au pacatuit astfel.
- De Sfantul Ilie , are loc "retezatul stupilor" , adica cea dintai recoltare a mierii de albine din an , cu conditia ca ziua de 20 iulie sa nu pice duminica , luni , miercuri ori vineri. Adunatul mierii era o indeletnicire exclusiv masculina , practicata de persoane curate la trup si la suflet , si era urmata de o petrecere la care vecinii erau poftiti sa guste din aurul albinelor sau sa se indulceasca cu tuica amestecata cu miere. La acest festin nu trebuiau sa fie invitati strainii sau oameni ce se indeletniceau cu vraji, in caz contrar rodnicia fiind alungata din stupi.
- In ziua de 20 iulie nu este bine sa se lucreze. Orice om care nu respecta aceasta zi este pedepsit cu asprime de Sfantul Ilie , cu furtuna sau grindina peste ogoarele ori gradina lui. In unele zone , exista chiar si interdictia de a se aprinde focul in vatra pentru gatitul mancarii.
- Pe 20 iulie, in unele zone ale tarii , la "hora Santiliei" , ciobanii coborau cu turmele de lastani , le daruiau fetelor indragite un cas si o furca de tors crestata , dupa care le invitau la hora. Tinerele femei care nu jucau la acest dans ritual nu puteau fi petite si nu se puteau marita in acel an. De altfel , ciobanii nu avea voia sa coboare in sat ori sa fie vizitati de femei pana in in ziua de Sfantul Ilie , in acest fel curatenia lor trupeasca asigurand rodnicia turmei de oi.
 

Attachments

  • Sf.Ilie.jpg
    Sf.Ilie.jpg
    14.8 KB · Views: 0
Două săptămâni de post aspru.

Luni, 1 august, începe postul Adormirii Maicii Domnului sau postul Sântămăriei Mari sau postul lui August, cum mai este numit în popor. Acest post se ţine în cinstea Născătoarei de Dumnezeu care înainte de Adormire, a petrecut în rugăciune şi ajunare. Postul durează două săptămâni. Biserica recomandă credincioşilor înfrânarea şi îndeamnă la rugăciune şi fapte bune.

Pentru credincioşii care respectă toate canoanele bisericeşti, postul Sfintei Marii este considerat la fel de sever ca postul de dinaintea Învierii Domnului. Tipicul cel Mare şi învăţătura pentru posturi din Ceaslovul Mare prescriu ajunare lunea, miercurea şi vinerea, până la Ceasul IX, adică până la ora 15.00, când se consumă mâncare uscată. Marţea şi joia se consumă legume fierte, fără untdelemn, iar sâmbăta şi duminica se dezleagă la untdelemn şi vin.

La 6 august (sărbătoarea Schimbării la faţă), în orice zi ar cădea, se face dezlegare la untdelemn, peşte şi vin. În timpul acestui post se citesc în special rugăciuni către Maica Domnului, precum cele două Paraclise ale Maicii Domnului, din Ceaslov.

Biserica recomandă credincioşilor în acest post în frânarea plăcerilor şi desfătărilor trupeşti, iar nunţile sunt interzise cu desăvârşire în această perioadă, precum şi în celelalte posturi.

Preasfânta Fecioară Maria, Născătoare de Dumnezeu

În secolul al V-lea (Sinodul IV Ecumenic, de la Efes), Sfinţii Părinţi au hotărât un fapt pe care Biserica l-a crezut din totdeauna. Anume că Preasfânta Fecioară Maria este "Născătoare de Dumnezeu", iar cinstirea ce i se cuvine este mai presus de cinstirea cuvenită oricărui sfânt. Cu prilejul acestei clarificări dogmatice, sărbătorile Maicii Domnului, inclusiv cea dedicată Adormirii sale, au căpătat o amploare şi mai mare.

Postul Adormirii Maicii Domnului s-a dezvoltat diferit, de la o regiune la alta. Astfel, la mijlocul primului mileniu creştin, credincioşii din părţile Antiohiei posteau o singură zi, pe 6 august, cei din Constantinopol posteau patru zile, iar la Ierusalim se posteau 8 zile. Răsăritenii ţineau postul în august, apusenii în septembrie.

Odată cu Sinodul de la Constantinopol, din 1166, din vremea patriarhului Luca Crysoverghi, data şi durata postului au fost uniformizate în toată Ortodoxia. Cu acest prilej s-a hotărât ca postul să înceapă la 1 august şi să dureze până la praznicul de pe 15 august, dată la care evenimentul este serbat atât de Biserica Ortodoxă, cât şi de cea Romano-Catolică.

Câte posturi avem în Biserică

Postul Sfinţilor Apostoli, care începe în lunea a doua după Rusalii (Pogorârea Sfântului Duh) şi ţine până la sărbătoarea Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, în amintirea vieţii şi morţii martirice ale celor mai mari învăţători ai Evangheliei.

Postul Adormirii Maicii Domnului, care începe de la 1 august (calendar bisericesc) şi durează două săptămâni, în amintirea şi pentru cinstirea deosebită a Preacuratei Fecioare Maria, Maica Domnului. După asprime este egal cu Postul mare.

Postul Crăciunului (Naşterea Domnului), ţine 40 de zile, de la 15 noiembrie până la 24 decembrie (calendar bisericesc). Ne aminteşte de postul patriarhilor şi proorocilor din Vechiul Testament, care au aşteptat venirea Mântuitorului după făgăduinţa dată lor de Dumnezeu; de postul lui Moise, care a postit 40 de zile înainte de primirea legii celor zece porunci (Ieşire 34, 28) şi de postul lui Ilie proorocul, tot de 40 de zile, primind puterea de la Dumnezeu de a aduce seceta sau ploaia (III Regi 19, 8).


Postul Mare – Postul Paştilor, are durata de şapte săptămâni ( începe luni după duminica Izgonirii din Rai şi se termină cu Învierea Domnului). El ne aminteşte de postul Mântuitorului de 40 de zile în pustiu, Care a biruim cele trei ispite ale lumii: pofta trupească, iubirea de sine şi pofta lumească (dorinţa de a stăpâni şi a poseda multe bunuri trecătoare) (Matei 4, 2-11). Acest post este cel mai important şi are cel mai aspru caracter. Pentru creştini e timp de pocăinţă, de rugăciune, de frecventare mai deasă a bisericii şi de pregătire pentru sărbătoarea învierii (Catehism Creştin Ortodox, Bucureşti, 1990, p.167-169).


Postul, după asprime, se împarte în patru feluri:

Ajunarea desăvârşită sau postul negru, când ne abţinem de la orice fel mâncare şi băutură, cel puţin o zi întreagă.

Postul aspru sau uscat, când ajunăm până spre seară şi atunci gustăm din mâncăruri uscate: pâine, fructe, puţină apă, seminţe şi altele.

Postul obişnuit sau comun, când ne înfrânăm de mâncările de dulce (carne, peşte, produse lactate, ouă, grăsimi, vin şi alte băuturi alcoolice, inclusiv bere).

Postul uşor (dezlegarea); în anumite sărbători din posturile mari, ca Bunavestire, Floriile, Intrarea în Biserică şi alte sărbători, dedicate Sfinţilor şi evenimentelor bisericeşti mari, care coincid cu zilele de post, este rânduită dezlegarea la vin, peşte, icre şi untdelemn.


http://www.evz.ro
 
Sinaxar 29 August
În aceasta luna în ziua a douazeci si noua, pomenirea taierii cinstitului cap al cinstitului slavitului Prooroc înainte-mergator si Botezator Ioan.


Sfântul Ioan, Inaintemergatorul si Botezatorul Domnului a primit de la însusi Domnul Hristos marturia ca el era cel mai mare dintre toti oamenii nascuti din femeie si cel dintâi intre Profeti. Pe cind inca se afla in pântecele mamei sale, el a tresarit de bucurie in preajma lui Mesia pe care il purta in ea Prea Sfinta Maica a Domnului. La maturitate, el, "de care lumea nu era vrednica" (cf Evrei 11:38), se retrase in pustiu, acoperit cu o haina din par de camila si incins cu o curea de piele, aceasta semnificând stapânirea tuturor pornirilor trupesti. Regasind, ca un nou Adam, starea de armonie a firii noastre create pentru a se dedica numai lui Dumnezeu, el se hranea cu cosasi si cu miere salbatica, si isi tinea in contemplare mintea netulburata de grijile acestei lumi. In anul 15 al domniei lui Tiberiu Cezar (anul 29), Ioan, când a auzit Cuvântul lui Dumnezeu in pustie, se duse in regiunea Iordanului, pentru a predica pocainta catre multimile care veneau la el, atrase de viata sa ingereasca. El ii boteza in apele Iordanului in semn de curatire de pacatele lor, si pentru a-i pregati sa il primeasca pe Mântuitorul el ii indruma sa faca mai curând roade vrednice de pocainta, decit sa se laude ca sint fiii lui Avraam. Reluând cuvintele profetului Isaia, el le spunea : "Glasul celui care striga in pustiu. Pregatiti calea Domnului, drepte faceti in loc neumblat cararile Dumnezeului nostru. Toata valea sa se umple si tot muntele si dealul sa se plece; si sa fie cele strambe, drepte, si cele colturoase, cai netede. Si se va arata slava Domnului si tot trupul o va vedea caci gura Domnului a grait". (Is. 40:3-5).
Pentru ca poporul se intreba daca nu era el Mântuitorul asteptat de atitea generatii, Ioan le spuse: "Eu va botez cu apa, dar vine altul mai mare decât mine, El va va boteza cu foc si cu Duh Sfânt". Curatenia sa si dragostea sa pentru feciorie erau intr-atât de mari incât fu considerat vrednic nu doar de a-l vedea pe Mântuitor, al carui Inaintemergator fusese pus, ci chiar sa Il boteze in Iordan si sa fie martorul descoperirii Sfintei Treimi.

Mai multe puteti citi aici:
http://www.calendar-ortodox.ro/luna/august/august29.htm
 
Nasterea Maicii Domnului - Sfanta Maria Mica

Nasterea Maicii Domnului este prima mare sarbatoare din cursul anului bisericesc care a inceput la 1 septembrie. Ea este praznuita pe data de 8 septembrie. Sfanta Scriptura nu ne relateaza acest eveniment. Insa, scrierile apocrife ofera foarte multe amanunte despre originea si copilaria Fecioarei Maria. Cea mai importanta sursa in acest sens, o reprezinta Protoevanghelia lui Iacov, o lucrare iudeo-crestina din sec. al II-lea. Fragmentul referitor la Fecioara Maria a fost scris in jurul anului 140. Desi nu este considerata o scriere canonica, informatiile oferite pot fi considerate veridice, cu rezervele de rigoare.

Mai multe despre aceasta sarbatoare, gasiti aici:
http://www.crestinortodox.ro/stiri/...-maicii-domnului-sfanta-maria-mica-74448.html
 
INALTAREA SFINTEI CRUCI (Post)

Inaltarea Sfintei Cruci este praznuita pe 14 septembrie. Este cea mai veche sarbatoare inchinata cinstirii lemnului sfant.
In aceasta zi sarbatorim amintirea a doua evenimente deosebite din istoria Sfintei Cruci:
– Aflarea Crucii pe care a fost rastignit Mantuitorul si inaltarea ei solemna in fata poporului de catre episcopul Macarie al Ierusalimului, in ziua de 14 septembrie din anul 335;
– Aducerea Sfintei Cruci de la persii pagani, in anul 629, in vremea imparatului bizantin Heraclius, care a depus-o cu mare cinste in biserica Sfantului Mormant (a Sfintei Cruci) din Ierusalim.

Mai multe puteti citi aici:
http://saccsiv.wordpress.com/category/inaltarea-sfintei-cruci/
 
CUVIOASA PARASCHIVA

In fiecare an , sarbatoarea Cuvioasei Parascheva din ziua de 14 octombrie atrage la Iasi mii de credinciosi , gata de a rabda corvoada unui pelerinaj extrem de obositor si de a infrunta orice capriciu al vremii pentru a putea atinge si a se inchina la sfintele moaste facatoare de minuni , vindecatoare de boli si izbavitoare de multe nevoi si necazuri.
Putini sunt aceia care cunosc povestea Sfintei Parascheva , precum si peripetiile prin care au trecut moastele ei inainte de a poposi pe meleagurile noastre ...

Inca de timpuriu , viata Cuvioasei Parascheva a fost marcata de impactul cu credinta crestina.Parascheva a vazut lumina zilei in satul Epivata din Tracia , in sanul unei familii instarite de crestini.Dupa implinirea varstei de 10 ani , mama ei a inceput sa o initieze intru credinta , mergand cu ea la slujbele oficiate la Biserica Preacuratei Nascatoare de Dumnezeu.Intr-o astfel de ocazie , fetita a fost patrunsa de cuvintele din Evanghelia lui Marcu (8:34) : "Oricine voieste sa vina dupa Mine , sa se lepede de sine , sa-si ia crucea sa-Mi urmeze Mie".Impresia a fost atat de coplesitoare , incat Parascheva si-a schimbat straiele cu cele ale unui sarac imediat dupa ce a iesit din biserica.Parintii ei au fost suparati de aceasta purtare , asa ca fata a parasit caminul familiei si a pornit intr-un pelerinaj , mergand pe jos pana la Constantinopole.Dupa alte pribegii , a ajuns in localitatea Iracia din Pont , unde si-a gasit adapost intr-o biserica a Maicii Domnului , dedicandu-se vreme de 5 ani rugaciunilor si faptelor bune.Dupa aceea , a ramas intr-o manastire din Ierusalim pana a implinit 25 de ani.La aceasta frumoasa varsta , s-a hotarat sa se intoarca acasa , asa ca a mers pana la Iope , de unde s-a imbarcat pe o corabie.Ambarcatiunea s-a ratacit de la tinta , iar Parascheva a revenit in Constantinopole .Cu acest prilej , ea a colindat mai multe locuri de inchinaciune , printre care biserica Maicii Domnului Vlaheme si biserica Sfanta Sofia.Ultimii doi ani de viata si i-a petrecut in singuratate , pe malul golfului Athira , in satul Kallicrateia (Mir Marsanian).Trecuta in eternitate la varsta de 27 de ani , Parascheva a fost ingropata in preajma tarmului marii.Dupa ani de zile , trupul ei neputrezit a fost descoperit de un calugar care sapase o groapa pentru a inmormanta un marinar.Calugarul nu a acordat atentie semnelor de sfintenie , asa ca a asezat corpul inapoi in pamant , dar dupa un rastimp , un barbat si o femeie de credinta crestina au visat despre o frumoasa fata investmantata in alb , protejata de mai multi osteni.Certati in vis pentru nesocotirea trupului Paraschevei , cei doi l-au scos la lumina si l-au dus la biserica Sfintilor Apostoli din Kallicrateia.Moastele sfintei au oferit prilej de minuni si vindecari miraculoase , devenind vestite in intreaga regiune.
Adapostit in Epivat , si nu in Kallicrateia , dupa parerea unor cercetatori , trupul Paraschevei a ajuns in Bulgaria, la Tirnovo in anul 1238 , in 1393 fiind mutat la Vidin.Dupa batalia de la Nicopole (1396) , Bulgaria a fost inglobata Imperiului Otoman , iar moastele au fost recuperate de tarina Milita din Belgrad , care i le-a cerut sultanului Baiazid.Pastrat cu sfintenie intr-o biserica inchinata Sfintei Parascheva , trupul neputrezit nu si-a aflat inca linistea intrucat , in urma cuceririi Belgradului de catre turci , el a fost purtat la Biserica Ecumenica din Constantinopole .Vasile Lupu, Domnitorul Moldovei , a primit apoi sfintele moaste drept multumire pentru mai multe fapte de binefacere , printre care platirea datoriilor Bisericii Ecumenice.
Pentru a le asigura o cat mai mare protectie , Vasile Lupu si Mitropolitul Varlaam au sigilat moastele si le-au acoperit cu un blestem urmand sa loveasca pe oricine ar avea indrazneala de a instraina fragmente din ele.
Dupa atatea peregrinari , trupul Sintei Parascheva si-a gasit , in fine , adapost statornic in Iasi , incepand cu ziua de 13 iunie 1641.Asezate mai intai in biserica Trei Ierarhi , moastele au fost mutate , dupa un incendiu din 1888 , in Catedrala Metropolitana , loc unde se odihnesc pana in zilele noastre.
 
Arhanghelul Mihail in diverse traditii religioase


Pe 8 noiembrie, credinciosii sarbatoresc ziua Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil. O prezenta puternica in trei mari religii ale globului - crestinism, iudaism si islamism -, ingerul, sau Sfantul Mihail, este personificarea binelui si aparatorul credintei, ca si un tamaduitor de origine divina. Adversar al raului, a devenit in timp patronul luptatorilor in numele credintei, al vindecatorilor si al salvatorilor de vieti. Adinc infipt, atit in credinta populara, cit si in cea culta, este obiectul cultului a sute de milioane de oameni din lumea intreaga, avind dedicate printre cele mai numeroase biserici si lacasuri de cult. Din 1950, printr-un decret papal, a devenit patronul politistilor.

Aparatorul binelui

Pozitia importanta a ingerului Mihail apare clar prin calitatea sa de sfint, prin numarul de biserici dedicate lui pe cuprinsul intregii lumi crestine, ca si prin numeroasele sale aparitii in istorie. Se spune ca l-a vizitat pe imparatul Constantin cel Mare la Constantinopol, a intervenit in batalii si a aparut, cu sabia sa de flacari in mina, deasupra Mausoleului lui Adrian, ca raspuns la rugaciunile papei Grigore I cel Mare cerind ajutor impotriva ciumei din Roma. Pentru a onora episodul, a fost construit mausoleul Castel Sant'Angelo (Castelul Sfantului Inger), nume pe care il mai poarta si azi. Din acel moment, sfantul Mihail a inceput sa fie vazut ca inger al tamaduirii. Este cel raspunzator de vindecarile in masa ce au avut loc la Colossae, in prinul secol de dupa Cristos, iar bisericile dedicate lui au inceput sa fie frecventate de bolnavi si suferinzi. Ingerul a fost invocat de asemenea ca poteguitor al marinarilor din Normandia (faimoasa manastire Mont-Saint-Michel de pe coaste nordica a Frantei ii poarta numele) si este amintit in Franta ca spiritul ce i-a dat Ioanei D'Arc, eroina national al Frantei, curajul de a-si salva tara de englezi in timpul razboiului de o suta de ani. Renumele sau a ramas intact peste veacuri, astfel ca, in 1950, papa Pius XIII l-a numit patron al politistilor. Ingerul Mihail este considerat de asemenea a fi cel care i-a anuntat Fecoarei Maria moartea, spunind despre el insusi ca este "maret si minunat".

Eroul crestinilor

In Evul Mediu, crestinii il vedeau pe Sfantul Mihail ca simbolul militantilor bisericii si ca patronul sfint al soldatilor, fiind numit in liturgie "Printul armatei ceresti pe care tarimul ingerilor il onoreaza". Potrivit legendei, este cel care i-a spus Sfantului Aubert, episcop de Avranches, sa construiasca o biserica pe insulita stincoasa Mont Saint Michel in anul 708. De asemenea, Ordinul St. Michel i-a fost dedicat in 1469. Astazi, el este asociat de obicei cu politistii si paramedicii. Este patronul Ucrainei si a capitalei sale Kiev, ca si al arhidiocezei Seattle, din Statele Unite.

Sfantul Mihail a fost de-a lungul timpului si un subiect favorit in arta, concurat doar de imaginea ingerului Gabriel. Este adesea infatisat ca fiind un inger puternic, impozant, invesmintat intr-o magnifica armura alba, inarmat cu sabie, scut sau lance. Adesea poate fi vazut in operele de arta, ca Sfantul Gheorghe, luptindu-se cu un dragon, sau peste cadavrul unui diavol, care adesea este chiar Satan.

In Cartea lui Daniel

Sfantul Mihail este un arhangel care este mentionat dupa nume doar in Cartea lui Daniel. Acolo, el apare ca unul din "cei mai mari printi", care, in viziunea lui Daniel, vine in ajutorul ingerului Gabriel in lupta sa impotriva ingerului Persiei, fiind de asemenea descris ca cel ce vorbeste in numele lui Israel. Traditia Talmudului traduce numele sau ca insemnind "cel asemanator lui Dumnezeu", dar, potrivit rabinului Simeon ben Lakish (230 - 270), toate numele ingerilor au fost aduse de evrei din Babilon, lucru despre care multi comentatori moderni sunt de acord.

Inceputurile unui sfant

Imaginea Arhanghelului Mihail a aparut pentru prima data in Caldeea, ca un spirit sau zeu protector. Acceptat de evrei, caracterul sau pozitiv l-a transformat intr-o figura majora a credintei ebraice, fiind onorat ca inger pazitor al natiunilor. Imaginea Arhanghelului Mihai a fost introdusa in mitologia crestina prin Cartea lui Enoh , de unde a fost transmisa mai departe. In Evul Mediu tirziu, Sfantul Mihail, impreuna cu Sfantul Gheorghe au devenit patronii cavalerismului, si protectorul primului ordin cavaleresc al Frantei, Ordinul Saint Michel, care a luat nastere in 1469. Si catolicii si ortodocsii se refera la el ca Sfantul Mihai Arhanghelul, sau simplu, Sfantul Mihail. Iudeo-crestinii si ocultistii moderni asociaza imaginea Sfantului Mihail cu culoarea Rosu, directia Sud si elementul Foc.

Sfantul Mihail, pentru evrei

Profetul Daniel are o viziune dupa o lunga perioada de post. Un inger care se identifica sub numele de Sfantul Mihail apare in fata profetului, promitindu-i acestuia ca va sta alaturi de poporul lui Israel in perioada neagra ce va urma. Aceasta este singura data cind Ingerul Mihail este mentionat cu numele in Biblia Evreiasca. El mai apare insa odata in Cartea lui Iosua, la inceputul campaniei acestuia pentru Tara Promisa. In Iosua 5:13 - 15, mesagerul ceresc necunoscut are toate caracterele Arhanghelului Mihail.

Conform traditiei rabinice, Mihail este protectorul Israelului, pentru apararea caruia a fost nevoit sa se lupte cu printii altor natii, si mai ales cu ingerul Samael, acuzatorul lui Israel. De aceea, unii credinciosi contemporani se refera la el ca fiind "avocatul lui Israel". Animozitatea dintre Mihail si Samael dateaza de pe vremea cind acesta din urma a fost aruncat din Rai. Samael s-a prins de aripile lui Mihail, vrind sa-l traga dupa el. Mihail a fost insa salvat de Dumnezeu. (Midrash Pirke R. El. xxvi)

Salvatorul

Rabinii sunt cei care l-au introdus pe Mihail in rolul sau de aparator al Poporului Ales inca de pe vremea patriarhilor biblici. Astfel, Mihail este cel care l-a salvat pe Abraham din cuptorul in care a fost aruncat de Nimrod, el a fost cel care i-a spus aceluiasi Abraham ca Lot a fost facut prizonier, si tot el a fost cel care a aparat-o pe Sara de Abimelech. Ingerul Mihai a fost cel care a anuntat-o pe Sara ca va avea un copil si el l-a salvat pe Lot din Sodoma. Se spune ca tot el a prevenit ca Isaac sa fie sacrificat de tatal sau si l-a salvat pe Iacob inca din pintecele mamei sale, impotriva lui Samael. Mai tirziu, Mihail il va salva pe Iacob de Laban. Potrivit unei conceptii rabinice, Mihail s-a luptat cu Iacob, apoi i-a dat binecuvintarea.

Printul Luminii

Odata cu trecerea timpului, imaginea Ingerului Mihail va capata alte forme, nu departe insa de imaginea sa initiala de protector a evreilor. In Manuscrisele de la Marea Moarta gasim povestea "Razboiului dintre Fiii Luminii si Fii Intunericului", unde Mihai este descris ca Print al luminii, conducind fortele binelui impotriva raului, reprezentat de armatele lui Belial. In scrierile ebraice tirzii, mai ales in operele cabalistice, el este numit "Avocatul Evreilor".

Sfantul Mihail, in traditiile crestine

Ingerul Mihail este desemnat in Cartea lui Enoh ca "Printul lui Israel". El este ingerul intelegerii si al milei, care l-a invatat pe Enoh misterele clementei si justitiei. De asemenea este considerat a fi ingerul care l-a instruit pe Moise pe Muntele Sinai si probabil el este cel care i-a dat acestuia Tablele Legii. In Noul Testament, Mihail isi disputa cu Satan corpul neinsufletit al lui Moise. In Apocalipsa lui Ioan, el apare luptindu-se cu un dragon cu sapte capete, reprezentindu-l pe Satan, intr-o batalie ce are loc in Rai.

Legende crestine

Catolici si ortodocsi de o seama se refera la Ingerul Mihail ca fiind un sfint. Acesta este insa mai mult un titlu onorific, caci Mihai nu a fost niciodata canonizat. Referirile din litania crestina il numesc in general "Sfantul Mihail Arhanghelul".

In crestinismul timpuriu, Sfantul Mihail era celebrat pe culmi inalte si virfuri de munte, multe dintre aceste vechi locuri de inchinaciune supravietuind pana azi. Cu timpul, a inceput sa fie vazut ca inlocuitorul zeului grec Hermes, sau Mercur, dupa denumirea sa romana, in rolul sau de judecator al sufletelor in Ziua De Apoi. In Evul Mediu si in timpul Renasterii, era infatisat cu o spada de flacari. In folclorul grecesc, Mihail a luat de asemenea rolul lui Hermes, ca cel care duce sufletele la Hades, zeul mortii. O credinta populara adiacenta spune ca fata Sfantului Mihail nu poate fi vazuta decat de cei morti sau de cei aflati pe punctul de a muri. Din acest motiv, unele icoane il infatiseaza fara chip.

Gardianul Bisericii

Biserica Catolica il onoreaza pe Mihail cu patru "titluri". El este ingerul crestin la mortii, ducand sufletele tuturor mortilor in Rai, unde le sunt cantarite pacatele si faptele bune pe o balanta (din aceasta cauza el este adesea infatisat cu un astfel de instrument). In ceasul mortii, ingerul coboara si ofera fiecarui suflet sansa de a se spovedi inainte de moarte, astfel dand o sansa in minus diavolului si acolitilor sai. Sfantul Mihail este patronul Poporului Ales din Vechiul Testament, si gardianul Bisericii. De aceea, nu este neobisnuit ca el sa fie adoptat ca protector de catre diferitele ordine cavaleresti din Evul Mediu. In fine, el este dusmanul suprem al lui Satan si al ingerilor cazuti. In calendarul roman al sfintilor, ziua Sfantului Mihail, cunoscuta cindva sub numele de Michaelmas, este sarbatorita pe 29 septembrie.

Sfantul Mihail, in Islam

In literatura araba, Sfantul Mihail este numit Mika'il sau (in Coran) Mikal. El este unul din cei patru arhangheli, alaturi de Azrael, Isfrafel si Gabriel si, conform traditiilor arabe posterioare celor rabinice, ocupa o pozitie similara printre evrei ca Ingerul Gabriel pentru arabi, adica protectorul lor. Musulmanii cred ca ingerul Mihail traieste in Rai si are aripi de smarald verde.

La fel ca in Biblia ebraica, Mihail este mentionat doar o singura data si in Coran, in Sura 2:98. Un comentator arab al Coranului, vorbind despre acesta sura, povesteste de profetul Omar care a mers la o scoala evreiasca si a intrebat de Gabriel. Referitor la intrebarea lui Omar despre pozitia celor doi ingeri in raport cu Dumnezeu, i s-a raspuns ca Gabriel este mina dreapta a lui Dumnezeu, iar Mihail, cea stinga.

In traditia araba, Mihail este al doilea dupa Gabriel. Cind Dumnezeu a vrut sa creeze primul om, prima data l-a trimis pe Gabriel, si doar apoi pe Mihail sa aduca lutul din care l-a facut pe Adam. Cind Adam si Eva au fost alungati din paradis, Gabriel a fost trimis sa consoleze barbatul, iar Mihail, sa consoleze femeia. Pe patul de moarte, Mohammed a spus ca Gabriel va fi primul, iar Mihail al doilea care se vor ruga pentru el.

Sfantul Mihail, in exorcizari

Conform jurnalului parintelui Raymond Bishop, un iezuit de la Universitatea St. Louis, simpla mentionare a numelui Sfantului Mihail a cauzat rani pe trupul unui baiat de 13 ani in timpul unei exocizari. Aproape de finalul exorcizarii, baiatul a avut o viziune cu diavolul si zece ajutoare de-ale sale in lupta cu Sfantul Mihail. La un moment dat, ingerul i-a zimbit baiatului si a rostit "Dominus". Putin dupa aceea, baiatul a inceput sa strige: "Satan! Satan! Eu sint Mihail si iti ordon, Satan, tie si spiritelor rele sa parasiti acest trup in numele Domnului, acum. Acum! ACUM!". Jurnalul parintelui Bishop a fost folosit de William Peter Blatty ca fundament al cartii sale "Exorcistul", si mai tirziu, de Thomas B. Allen, in 1993, in "Posedatii: Adevarata poveste a exorcismului".

Sarbatoare straveche

"Sarbatoarea inchinata Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil este una importanta in cultul divin ortodox si este apropiata sufletului credinciosilor nostri. As spune ca este o sarbatoare draga credinciosilor nostri si ca dovada a acestui fapt este nu numai frecventarea bisericii in aceasta zi sfinta, ci si frecventa numelor Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil in traditia romaneasca.

Este o sarbatoare care se adauga altora importante, frumoase si placute din perioada de toamna si ma gindesc aici la sarbatoarea Nasterii Maicii Domnului, la sarbatoarea Inaltarii Sfintei Cruci, la sarbatoarea Sfintei Cuvioase Parascheva, la sarbatoarea Sfantului Mare Mucenic Dimitrie, Izvoritorul de Mir (...).

Ma gindesc, de asemenea, la sarbatoarea Intrarii in biserica a Maicii Domnului si la sarbatoarea Sfantului Ierarh Nicolae, Arhiepiscopul Mirelor Lichiei, care vor urma sarbatorii Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil. Drept urmare, putem observa ca sarbatoarea Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil face parte din crugul acestor sarbatori foarte placute si foarte aproape de adincurile inimilor credinciosilor nostri. Serbarea Sfintilor Ingeri in cultul divin ortodox este foarte veche, datind ca sarbatoare generalizata inca din primele secole crestine, mai precis din secolele IV-V, fara a exclude faptul ca pina atunci credinciosii au cinstit pe Sfintii Ingeri. Ne amintim din cartile Noului Testament, la un moment dat, unul dintre crestini chiar exagera cu cinstirea Sfintilor Ingeri, ceea ce inseamna ca Sfintii Ingeri au fost cinstiti chiar de la primele raze ale crestinismului. Pomenirea Sfintilor Ingeri in fiecare saptamina, in ziua de luni, si pomenirea lor in cadrul sarbatorilor, are pentru crestini semnificatii deosebite. In primul rind, ne gindim la faptul ca Dumnezeu si-a trimis mesagerii Sai ca sa ne ocroteasca, sa ne ajute si sa ne aduca vestile bune si binecuvintarea Lui.

Sfantul Arhanghel Gavriil este cel ce poarta vestile bune de la Dumnezeu catre omenire, iar Sfantul Arhanghel Mihail este impartitorul de dreptate. Aceasta inseamna ca sfantul Arhanghel Gavriil este ocrotitorul celor care, cu gind bun si cu bunatate, se indreapta spre ceilalti, este ocrotitorul acelora care aduc vesti bune si a celor care sint vestitori ai binelui in aceasta lume. Tot cel ce este vestitor al binelui in aceasta lume si in societatea in care traim este ocrotit de Sfantul Arhanghel Gavriil si este binecuvintat de Dumnezeu.

Sfantul Arhanghel Mihail este impartitorul dreptatii, ingerul dreptatii, ceea ce inseamna ca el iubeste si ocroteste pe cei ce sint iubitori de dreptate si facatori de dreptate.

Domnul nostru Iisus Cristos fericeste pe cei care flaminzesc si insetoseaza de dreptate si, ca atare, fericeste si pe cei care sint facatori ai dreptatii.

Sfantul Arhanghel Mihail este astfel ocrotitorul celor care fac dreptate.

In al doilea rind, putem sublinia si faptul ca pomenirea Sfintilor Ingeri in cultul divin ortodox ne aminteste noua si ne indeamna la o viata de sfintenie care sa se asemene tot mai mult cu cea a ingerilor. Avem sfinti in cultul divin ortodox, care au fost numiti ingeri in trup, oameni ceresti sau ingeri pamintesti.

Aceasta inseamna ca viata trebuie sa tinda spre una cereasca, spre un mod de vietuire ingereasca, adica trebuie sa tinda spre o viata de priveghere permanenta si de modelare a chipului launtric dupa voia Domnului nostru Iisus Cristos si dupa Cuvantul Sfant al Evangheliei".

Parintele Conferentiar Doctor Viorel Sava, de la Facultatea de Teologie Ortodoxa "Dumitru Staniloae" din Iasi

sursa: www.monitorulsb.ro
 
Poate gresesc, dar sarbatoarea de astazi nu este dedicata si sf arhanghel Rafael (Rafail) ?
 
Intrarea Maicii Domnului in Biserica

Intrarea Maicii Domnului este cinstita in fiecare an, pe 21 noiembrie. Este sarbatoarea in amintirea zilei in care, Sfintii Ioachim si Ana au adus-o pe fiica lor Maria, in varsta de trei ani, la templu. Aici a fost intampinata de marele preot Zaharia, tatal Sfantului Ioan Botezatorul, care a dus-o in cea mai sfanta incapere din acest loc, in Sfanta Sfintelor, unde va ramane pana la varsta de 15 ani. Desi sunt persoane care sustin ca lucrul acesta era cu neputinta, totusi Biserica, in cantarile ei afirma: "Ceea ce s-a hranit in Sfanta Sfintelor, celei imbracate cu credinta si cu intelepciune si cu neintinata feciorie, mai marele Gavriil i-a adus din ceruri inchinaciune". Informatii despre acest eveniment din viata Maicii Domnului avem in "Evanghelia dupa Iacov" sau "Protoevanghelia", o scriere apocrifa din secolul al II-lea. Precizam ca dintre sarbatorile inchinate Maicii Domnului, numai "Bunavestire" are la baza un eveniment istoric consemnat in Sfanta Scriptura (Luca I, 26-38). Despre celelalte sarbatori, evangheliile canonice nu ne dau marturii, informatiile provenind din Sfanta Traditie si din evangheliile necanonice (apocrife).

Parintele profesor Ene Braniste afirma ca aceasta sarbatoare a luat nastere in secolul VI. "La 20 noiembrie 543, Justinian a zidit la Ierusalim, langa ruinele templului, o biserica inchinata Sfintei Fecioare, care, spre deosebire de una mai veche, a fost numita biserica Sfanta Maria "cea noua". Conform obiceiului, a doua zi dupa sfintire, adica la 21 noiembrie, a inceput sa fie serbat hramul (patronul) bisericii, adica insasi Sfanta Fecioara, serbarea fiind consacrata aducerii ei la templu".

In Apus, sarbatoarea a fost adoptata de papa Grigorie XI-lea, care a cinstit-o pentru prima data in anul 1374, la Avignon.

Pentru ca bucuria sarbatorii sa nu fie umbrita de post, Biserica a randuit ca pe 21 noiembrie sa fie dezlegare la peste.

Incepand cu data de 21 noiembrie, in cadrul slujbei Utreniei, se canta Catavasiile: "Hristos Se naste, slaviti-L!..." Este o sarbatoare care ne pregateste si pe noi sa-L facem pe Hristos sa Se nasca tainic in noi.

Nu este de ajuns sa stim ca Fecioara Maria a fost dusa la Templu si a stat pana la varsta de 15 ani. Important este sa patrundem in intelesul profund al evenimentului istoric si sa descoperim ca prezenta ei in Sfanta Sfintelor, e roditoare: face ca Fiul lui Dumnezeu sa Se nasca din ea. Deci, Hristos Se va naste, va muri si va invia tainic cu tot omul care vietuieste in Biserica.

In aceasta zi, copiii pun crengi de mar in vase cu apa. Acestea, tinute in lumina si caldura, inmuguresc si infloresc, si sunt folosite in noaptea de Anul Nou drept sorcove. Sa nu uitam ca in colindele romanesti se canta, in plina iarna, despre florile dalbe, flori de mar, sau despre marut, margaritar. Daca am fi cu luare aminte la colinde, nu am avea cum sa nu ne intrebam ce mar ar putea face in decembrie flori dalbe? Si de ce mar? Pentru ca stramosii nostri stiau de la batranii lor ca acea joarda a Sfantului Nicolae trebuie sa fie una de mar, iar daca aceea inflorea pana de Nasterea Domnului, inseamna ca sfantul a mijlocit pentru iertarea celui caruia i-a daruit crenguta, flori dalbe.

Adrian Cocosila


http://www.crestinortodox.ro/liturgica/viata-liturgica/intrarea-maicii-domnului-biserica-70701.html
 
Craciunul in superstitii
Cine reuseste sa fure ceva fara a fi prins in ziua Craciunului , va putea fura fara nici un fel de grija de-a lungul intregului an viitor.
Daca asezi de Craciun o secera in grajd, vrajitoarele nu vor putea sa le faca nici un rau vitelor.
De ajunul Craciunului, aseaza afara , pe pervazul ferestrei , un vas cu apa Forma pe care o va lua apa inghetata iti va sugera ce meserie are viitorul tau sot.
Cine paseste peste porumb in ziua de Craciun aude tot ce se va intampla in sat in anul urmator.
In ajunul Craciunului fetele nemaritate bateau cu o nuia porcii din cocina.Daca cel dintai grohaia porcul cel mai batran, fetei respective ii era sortit un barbat batran.Daca protesta primul un porc mai mic de ani, fata urma sa aiba un sot tanar si frumos.
Apa scoasa din fantana in ziua de ajunul Craciunului se preschimba in vin sau isi pastreaza dulcetea pe parcursul intregul an viitor.
Daca in noaptea de Craciun vinul mai fermenteaza inca , din greu, in butoaie , inseamna ca se va face vin bun la anul.
Un deces intamplat intr-o parohie in timpul Craciunului prevesteste multe morti in anul ce va veni prin acele locuri.
In ziua de Craciun ia 12 cepe , cate una pentru fiecare luna a anului si presara sare peste ele ; dupa 12 zile , acele cepe ce s-au umezit prevestesc care luni ale anului vor fi umede.
Daca aduni mere sau nuci de pe jos in ziua de Craciun , vei avea parte de boala sau mare durere.
Cei care se cearta in ziua sau noaptea de Craciun nu vor avea noroc in prietenie, dragoste sau la bani.
Nu refuza niciodata sa fii gazduit sau sa gazduiesti pe cineva in vremea Craciunului.
In ajunul Craciunului, toata incaltamintea dintr-o casa trebuie adunata laolalta , in ordine, astfel incat membrii familiei sa traiasca in armonie de-a lungul urmatorului an.
In ajunul de Craciun nu trebuie sa primesti in casa nici o persoana care se uita crucis si nu este bine sa lasi pe nimeni sa umble in picioarele goale pe hol.
Daca asezi o piatra intr-un pom fructifer in ziua de ajunul Craciunului, vei avea belsug de fructe din acel pom la anul.
Daca speli un cadou de Craciun inainte de a-l darui, ii speli si norocul.
Este semn de noroc sa stranuti in in ziua de Craciun.
Daca sunt fulgere in saptamana Craciunului , zapada iernii se anunta a fi imbelsugata.
Ghinionul ii paste pe cei ce atata focul cu mainile murdare intr-o zi de Craciun.
Daca intr-o gospodarie nu mai este ulei sau peste intr-o zi de Craciun , acesta este un semn rau.
Daca pastrezi o bucata de lemn ce urma sa fie arsa in soba cu ocazia Craciunului , pentru a o aprinde cu prilejul urmatorului Craciun, ai sansa de a te bucura de mult noroc in noul an.
Se zice ca stelele raman nemiscate atunci cand animalelele de pe pamant ingenuncheaza si se roaga in ziua de Craciun.
Taranii din Nordul Europei coceau in vremea Craciunului o prajitura in forma de bou , ca semn ca vor avea parte de noroc.
De altfel , multi tarani din Europa aveau credinta ca boii ingenuncheaza mereu in dimineata de Craciun.
De Craciun , asigura-te ca aduci o urare cel putin unei persoane inainte de a-ti pune ciorapii si a te incalta.
Decoratiunile de Craciun trebuie sa fie stranse inainte de Candlemass, pe 2 februarie.In caz contrar , vei fi urmarit urmarit de ghinioane.
Cel / cea care gaseste mai intai stafida pusa in pudding-ul de Craciun , se va casatori cel /cea dintai.
Cel care a postit si mananca , in dimineata de Craciun , oua crude, va avea mare putere de a cara greutati.
Daca mananci porumb de Craciun , recolta de porumb de la anul va fi bogata.
Daca cainii urla in noaptea dinaintea Craciunlui, inseamna ca vei innebuni in mai putin de un an.
Daca , in ziua de Craciun, pui pe foc o ramura de brad si o lasi sa arda partial , dupa care o pui sub pat , casa ta nu va fi lovita de fulger in urmatoarea vara.
Daca , in ziua de Craciun, gospodina casei unge cu grasime capetele gastelor ei, la anul va avea si mai multe gaste.
Daca numarul celor invitati la masa de Craciun este impar, in urmatorul an , unul dintre ei iti va deveni dusman , va avea ghinuion sai se va imbolnavi.
Nu lasa nici o lumanare sa se stinga in casa in ajunul Craciunului pentru a te asigura ca nimeni din casa nu va muri la anul.
In noaptea de Craciun nu este bine sa mergi la culcare de unul singur , ca nu cumva sa fii rapit de vrajitoare.
Daca cercul unui butoi pleneste / se rupe in ajunul Craciunului, cineva din casa va muri in anul ce vine.
Pentru a avea noroc in viitorul an , trebuie sa fii sarutat de Craciun de cel mai varstnic membru al familiei, si, de Anul Nou, de cel mai tanar.
Gospodina casei trebuie sa mearga , in ajunul Craciunului , la toti pomii din livada , si sa le spuna : “Trezeste-te copac, desteapta-te, si da-ne noua , la anul, o multime de fructe”.
Potrivit unei vechi superstitii, cine moare in saptamana Craciunului ajunge direct in rai.
Ghinionul il pandeste pe oricine pleaca de la masa de Craciun inainte ca toti sa fi terminat de mancat.
In Noaptea de Craciun , la 12 noaptea , daca vitele se trezesc si raman in picioare o vreme, este semn ca anul viitor va fi bogat.
Lumanarile de Craciun trebuie sa fie asezate in cel maiinalt loc din incapere.
Este semn rau sa folosesti tisa drept ornament de Craciun.
Asigura-te ca ai in casa branza si cozonac si prajituri de Craciun , si ca nimeni nu va incerca sa le taie inainte de timpul potrivit, astfel incat sa te bucuri de noroc.
Pentru a a avea parte de noroc, toti membrii familiei trebuie sa amestece pudding-ul de Craciun, indiferent cat de varstnic este .
Nu lasa nici o lumina / lumanare sa iasa afara din casa in ajunul Craciunului, astfel incat sa te asiguri ca nimeni din casa nu va muri in noul an.
In noaptea de Craciun , nimeni nu trebuie sa mearga la culcare ca nu cumva sa fie rapit de vrajitoare.
Ca sa ai noroc in anul ce vine, saruta de Craciun persoana cea mai varstnica din casa , iar de Anul Nou , pe cea mai tanara.
Este un semn rau sa pleci de la masa de Craciun inainte de a termina toata mancarea.
De la Craciun si pana la Anul Nou nu trebuie sa misti nimic si nici sa-ti gasesti ceva de treaba prin casa , ca sa fii sigur ca nu vei fi lovit de ghinioane.
In ajunul Craciunului , lasa pe masa putina sare peste noapte.Daca a doua zi dimneata o gasesti topita , vei muri la anul …
Cine mananca nuci fara miere in ziua de Craciun va ramane fara dinti .Altii spun ca cine nu mananca usturoi si miere in aceasta zi , va avea dureri in gat.
Cu cat mananci mai multa placinta cu carne in saptamana de Craciun , cu atat mai mult vei fi fericit in urmatoarele luni ale noului an.
Daca mananci pudding in 18 case diferite in ziua de Craciun te vei bucura de noroc in urmatorul an.
Lumanarile arse in noaptea de Craciun pana la 12 noaptea trebuie pastrate pentru priveghiul unui om din casa.
Obiceiului sarutului sub crengutele de vasc are originea in credinta ca orice faci sub ele nu poate fi stiut de nimeni , intrucat vascul inchide buzele tuturor celor care stau sub el.
Este semn rau sa cosi sau sa tesi in ajunul Craciunului.
Pentru a avea noroc in dragoste, ramurile de vasc folosite de Craciun trebuie sa fie arse de catre cel mai varstnic necasatorit membru a familiei.
Daca esti la masa de Craciun si vrei sa afli cine de acolo va muri in anul viitor, iesi afara si uita-te pe fereastra ; persona al carei cap nu il vezi va pleca pe cealalta lume la anul.
Potrivit unei vechi zicale , este cu ghinion un Craciun ce pica intr-o zi de sambata.Craciunul ce cade intr-o duminica iti aduce, in schimb, mult noroc.
Atunci cand ingerii le-au dat de veste pastorilor despre nasterea lui Iisus , s-a auzit un geamat infiorator peste insulele grecesti , caci atunci a murit Pan , zeul padurilor.
Scandinavii aveau credinta ca Thor , alti zei si alte zeite coboara pe pamant in noaptea de Craciun.
Tot in Scandinavia , se spunea ca in ajunul Craciunului rasare in ceruri si cade peste pamant o frumoasa floare albastra.Ea poate fi gasita numai daca dai dovada de multa rabdare dar , odata ce o descoperi si o aduci la capataiul unui bolnav sau muribund, ea il va vindeca pe loc pe acel om.Aceasta floare poate fi gasita numai de catre cei curati la suflet.
De Craciun , nevestele si iubitele marinarilor mergea la malul marii si priveau spre orizont , spre locul unde credeau ca sunt barbatii lor, murmurand cuvinte magice avand darul de a-i tine in viata.
De Craciun , sunetul clopotelor unei biserici se aud chiar daca aceasta s-a daramat de multa vreme si nu a mai ramas nici o urma din ea.
In ziua de Craciun taie o felie de paine si pune-o deoparte, astfel incat sa ai belsug de paine in anul ce vine.
Cu ocazia zilei de Craciun, cand se sarbatoreste nasterea lui Iisus , se spune ca albinele fac mare zarva in stupuri , dand glas unui cantec de slava .
Oamenii nascuti in ziua de Craciun au puterea de a vedea si a stapani spiritele.
Pentru ca fetele lor sa aiba norocul de a afla soti buni, mamicile le ung fata cu miere in noaptea de Craciun , timp ce rostesc cateva descantece magice.
Atunci cand se taie painea de Craciun , faramiturile se impart vitelor si pasarilor din gospodarie , astfel incat sa fie rodnice si sanatoase.
Daca de Craciun , o gospodina fierbe napi si ascunde lingura cu care i-a amestecat sub sort, venind apoi la biserica chiar atunci cand preotul spune Tatal Nostru , ea poate afla cine sunt vrajitoarele aflate in acel loc.
Im Malta , exista superstitia ca oamenii nascuti de Craciun se transforma , in timp ce dorm , in “gaugaus” , spirite sau fantome ce ii sperie pe cei din preajma cu totul felul de farse.
De Craciun , evreul ratacitor se poate odihni si el , intrucat nu mai aude vocea ce il indeamna mereu :”Mergi, mergi mai departe !”

Sursa: http://godessdiana88sex1.blogspot.com/2011/12/craciunul-in-superstitiile-si.html
 
Am si eu o rugaminte la cei ce posteaza cate un link, fara sa spuna nimic despre ce este inauntru.
Daca nu puteti scrie cateva cuvinte, abtineti-va!
Nu de altceva, dar irositi si voi timpul postand aiurea, il irositi si pe cel al moderatorilor ce trebuie sa stearga.
 
Azi e zi de post negru si rugaciune. Stiati, pacatosilor? :D Acum nu am receput bine ce e aghiasma mare, dar fiecare intelege ce vrea :P.

Ajunul Bobotezei, zi de post negru

In Ajunul Bobotezei (5 ianuarie) se tine post negru, nu se mananca si nu se bea nimic. Canoanele Bisericii invata ca in Ajunul Bobotezei se ajuneaza total, (Canonul 1 al Sf. Teofil al Alexandriei), iar a doua zi se ia agheasma pe nemancate. In Tipicul Sfantului Sava se spune ca, daca Ajunul cade duminica sau sambata, nu se tine post negru. Postul din ziua de 5 ianuarie este pastrat din perioada secolele IV-VI, cand catehumenii se pregateau prin post si rugaciune timp de 40 de zile, sa primeasca botezul in seara acestei zile. Dupa ce primeau botezul, puteau sa participe pentru prima data la liturghia credinciosilor si sa se impartaseasca. Astazi, crestinii postesc in aceasta zi, pentru a putea gusta cu vrednicie din apa sfintita - Agheasma Mare.

http://www.crestinortodox.ro/diverse/ajunul-bobotezei-de-post-negru-69743.html
 
Mosii de iarna - Traditii si obiceiuri
Mosii de iarna sau Pomenirea mortilor se tin in fiecare an, in sambata dinaintea duminicii Infricosatoarei Judecati (duminica lasatului sec de carne dinaintea postului Pastelui). In aceasta zi, dar si cu ocazia Mosilor de vara, se spune ca sufletele mortilor vin pe pamant, asa ca se da de pomana mancare gatita, cei decedati hranindu-se din mireasma sau aburii fierturilor , in asa fel incat sa le ajunga pentru un intreg an.
Exista credinta ca aceasta sambata este mai mult decat potrivita pentru a da de pomana, lumanarea si masa daruite cu acest prilej urmand a nu se mai sfarsi niciodata pe cealalta lume. Potrivit obiceiului, se dau de pomana colive, colaci, piftii, sarmale, placinte, vin si lumanari, ce sunt sfintite la biserica ori la parastase facute la cimitir. Unii sunt de parere ca trebuie daruit ceea ce le placea sa manance raposatilor, astfel incat acestia sa se bucure cat mai mult de pomana. Totodata, castroanele ori farfuriile cu de-ale gurii este musai sa fie insotite de linguri si furculite, astfel incat mortii sa aiba cum se infrupta din bunatati. Nu trebuie uitata traditia de a aprinde macar cel putin doua lumanari la mormintele rudelor, avand, se zicea, rolul de a incalzi sufletele mortilor.
Ziua Mosilor de iarna era numita si "sambata piftiilor" sau "sambata ursului". In aceasta si numai aceasta sambata se mancau piftii, ele trebuind sa fie aruncate, daca mai ramaneau, in ziua urmatoare, pentru a preveni astfel aparitia frigurilor in timpul verii.
De sambata mortilor era strict interzis a se lucra, femeile care calcau aceasta porunca fiind harazite sa tremure ca piftia si sa li se intoarca inapoi pomana data. De asemeni, aceasta zi era respectata pentru a te feri de nebunie si a imbatrani mai incet.
In ziua Mosilor de iarna are loc la biserica o Sfanta Liturghie, si apoi o slujba a Parastasului pentru cei plecati de pe aceasta lume. Conform bisericii crestin-ortodoxe, cu aceasta ocazie nu pot fi pomeniti cei ce au aratat dispret fata de Dumnezeu si nici copii morti nebotezati.
 
Sâmbătă 18 februarie, sunt prăznuiţi "Moşii de iarnă". Înaintea Duminicii Înfricoşătoarei Judecăţi, Biserica Ortodoxă a rânduit să se facă pomenirea tuturor celor din veac adormiţi întru dreapta credinţă.
Marele praznic al pomenirii morților

Astfel, în toate bisericile se va săvârşi Sfânta Liturghie, urmată de Slujba Parastasului pentru morţi. Slujbe de pomenire se săvârşesc şi în cimitire, la mormintele celor dragi.

Numele de "moşi" dat acestei mari sărbători vine de la faptul că sunt pomeniţi toţi părinţii, moşii şi strămoşii noştri adormiţi întru Domnul. Există şi "Moşii de vară", în sâmbăta de dinaintea Rusaliilor.

Biserica îi pomeneşte pe toţi cei adormiţi, atât pe drepţii din Vechiul Testament care au adormit fără să-L vadă pe Hristos, cât şi pe cei ce au murit pe neaşteptate, nespovediţi şi neîmpărtăşiţi. Prin aceste mijlociri, Biserica cere lui Dumnezeu să-i învrednicească pe cei adormiţi de milostivirea Sa, să-i judece cu blândeţe şi să-i aşeze în ceata drepţilor.

Şi morţii fac parte din Biserică

O splendidă explicaţie a acestui praznic o dă părintele Ştefan Urda, de la Alba Iulia: "Sâmbăta Lăsatului sec de carne marchează în calendarul Bisericii Ortodoxe sâmbăta morţilor, prin care începe un ciclu de pomenire a morţilor, ce va dura până în sâmbăta Floriilor sau în sâmbăta lui Lazăr, cu excepţia sâmbetei următoare, sâmbăta lăsatului sec de brânză.

Pomenirea morţilor în perioada aceasta în fiecare sâmbătă subliniază un adevăr teologic important, anume faptul că Biserica lui Hristos este compusă din Biserica celor vii şi Biserica celor adormiţi. Este aceeaşi Biserică al cărui Cap este Hristos şi membre suntem fiecare în parte, cum zice Apostolul Pavel, atât cei vii cât şi cei adormiţi."

Părintele Ştefan Urda continuă: "Dacă atunci când eram mici ne rugam, aşa, cu rugăciunile noastre acelea de copii, ca Dumnezeu să-i ţină pe tata şi pe mama, ca Dumnezeu să le ajute părinţilor noştri, ca Dumnezeu să le dea sănătate fraţilor noştri, aceste rugăciuni nu trebuie să înceteze odată cu mutarea lor de aici în viaţa veşnică. Ei nu încetează de acolo să fie nici părinţii, nici bunicii, nici fraţii, nici prietenii noştri, ci sunt ceea ce au fost şi aici doar că sunt dincolo de graniţele acestei lumi.


Vedeţi, la slujbele de pomenire a morţilor parcă-i strigăm pe nume pe fiecare, aşa cum s-a chemat el şi luăm legătura cu el, ne rugăm pentru el. Şi aceasta este o datorie, poate cea mai importantă şi cea mai de suflet pe care o avem faţă de cei plecaţi de aici."

Pomeneşte ca să fii pomenit!

"Îndemnul Bisericii este ca în această perioadă, fiecare familie să ducă un pomelnic la Biserică, să ducă eventual o prescură. Să ceară ca cei adormiţi din familia lor să fie pomeniţi, să nu fie uitaţi.

Este o perioadă unică din timpul anului liturgic, în care se săvârşesc aceste slujbe pentru cei adormiţi. Şi este sigur o dovadă, pe de-o parte a recunoştinţei, dar pe de alta parte şi a conştiinţei că la rândul nostru, mai devreme sau mai târziu, vom fi şi noi între cei adormiţi. Şi abia atunci ne vom da seama cât de mult bine ne fac cei care, rămaşi după noi, nu ne vor uita, ci se vor duce cu un pomelnic în mână la Biserică şi vor zice: ‚Părinte, roagă-te în perioada asta şi pentru noi!’

Aceasta este în esenţă pomenirea morţilor, această unitate a Bisericii lui Hristos şi această conştiinţă că pe de-o parte avem obligaţia să nu-i uităm, să-i amintim sau să-i pomenim, iar pe de altă parte conştiinţa că ei, de acolo de sus unde sunt, veghează asupra noastră. Că rugându-ne noi pentru ei şi ei se roagă pentru noi. Că este o împreună lucrare a noastră cu ei."

Duminică este Lăsata secului de carne. Urmează ultima săptămâna dinainte de Postul Mare, când este voie a se mânca lapte, ouă, brânzeturi, inclusiv miercuri şi vineri.


http://www.evz.ro
 
Stiati cu siguranta ca astazi este Ziua Crucii dar semnificatia acestei sarbatori,posibil sa nu o stiti .

La data de 14 septembrie, se celebreaza descoperirea sfintei Cruci, pe care a fost rastignit Iisus Hristos pe Muntele Golgota. Imparateasa Elena a fost trimisa de fiul sau, imparatul Constantin, sa gaseasca crucea pe care a patimit Iisus.

Totodata, Ziua Crucii aminteste de un moment semnificativ din viata Sfintilor Imparati Constantin si Elena. La Roma, imparatul Constantin avea razboi impotriva lui Maxentiu, un persecutor al crestinilor (307-312).

Mai mult, acesta avea o oaste numeroasa recunoscuta in imperiu pentru vitejia ei. Istoricii spun ca, in ajunul luptei, imparatului Constantin i s-a aratat pe cer, in plina zi, o cruce formata din stele stralucitoare, insotita de inscriptia: „Prin acest semn vei invinge”! Noaptea L-a visat pe Iisus purtand o cruce asemanatoare cu cea vazuta pe cer. Atunci, Constantin a facut o cruce mare din aur, pe care a aplicat-o pe steagul de lupta. Si a invins!

Cei mai multi dintre razboinicii lui Maxentiu au pierit in lupta, iar cei ramasi in viata au fugit. Dupa izbanda, imparatul Constantin a trimis-o pe mama sa, Elena, sa descopere crucea pe care a patimit Mantuitorul Hristos. La Ierusalim, aproape de Golgota, imparateasa Elena a descoperit trei cruci identice: pe una se credea ca a fost rastignit Iisus, iar pe cele doua se spunea ca au fost crucificati doi talhari. Imparateasa era insa mahnita ca nu stia care este Crucea cautata. Enigma a fost dezlegata de Macarie, Patriarhul Ierusalimului, de atunci, in urma unei minuni.

Pentru ca in localitate murise o tanara dintr-o familie aristocrata, patriarhul a apropiat fiecare cruce de fata moarta. Tanara a inviat si l-a laudat pe Dumnezeu, cand ierarhul a asezat langa ea crucea pe care a patimit Iisus. Vestea s-a raspandit in tot tinutul, iar biserica a devenit neincapatoare. Credinciosii si-au exprimat dorinta sa vada cinstita cruce, iar patriarhul Macarie a inaltat-o deasupra amvonului in Biserica Invierii din Ierusalim, in anul 335 d.H. in uralele entuziaste ale multimii. De atunci, in fiecare an, la 14 septembrie este praznuita ziua Inaltarii Sfintei Cruci.

Dupa wikipedia creștinii comemorează două evenimente deosebite din istoria lemnului crucii:
- aflarea crucii (de către Sfânta Elena, mama împăratului Constantin cel Mare) pe care a fost răstignit Iisus și înălțarea ei solemnă, în văzul tuturor, de către episcopul Macarie de Ierusalim, în ziua de 14 septembrie 326;
- readucerea lemnului crucii de la perși, în anul 629, pe timpul împăratului bizantin Heraclius I, care a depus-o în biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim, după care patriarhul Zaharia de Ierusalim a înălțat-o în văzul tuturor, la 14 septembrie 630.


Referindu-se la Praznicul Inaltarii Sfintei Cruci, parintele Valentin Fotescu, Doctor in Teologie, preot la Biserica Sfanta Vineri Noua din Bucuresti (Bulevardul Nicolae Titulescu) ne spune :
”Sfanta si Cinstita Cruce are trei semnificatii:
1. Este obiect sfant prin ceea ce a reprezentat pentru Iisus Hristos si pentru noi: rascumpararea noastra pentru a ne elibera din robia pacatului.
2. Este un simbol de inchinaciune , pentru ca prin acest semn noi, crestinii, ne identificam pana la marginile pamantului, inchinandu-ne Sfintei Treimi.
3.Reprezinta Calea de urmat: Mantuitorul ne arata ca puterea crucii ne ajuta sa trecem mai usor peste necazurile vietii de fiecare zi. In acest sens, Iisus Hristos ne -a spus „Cine vrea sa ma urmeze sa-si ia crucea si sa se lepede de sine”.


http://botosaninews.ro
 
Fara indoiala toata lumea stie ce sarbatiare este maine , 8 Noiembrie, dar cu siguranta nu stiti ce sunt :
-Tronurile
-Începătoriile
asa ca......imi permit sa aduc acest material.


SFINȚII ARHANGHELI MIHAIL ȘI GAVRIIL. Ce sunt îngerii? De la Părintele Cleopa la Andrei Pleşu



Pe 8 noiembrie, Biserica îi prăznuieşte pe Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil împreună cu toate cetele îngerilor.

Cuvântul "înger" derivă din latinescul "angelus" şi grecescul "anghelos", care înseamnă sol, trimis, vestitor. Îngerii vestesc, fac cunoscută voinţa lui Dumnezeu pe pământ. Aşa cum arăta Andrei Pleşu, ei ocupă "intervalul" care separă Omul de Divinitate. Îngerii (lumea nevăzută) au fost creaţi de Dumnezeu înainte de crearea lumii văzute (materiale) şi a Omului. Ei au trupuri nemateriale şi sunt nemuritori.

"Arhanghel" înseamnă mai mare peste îngeri, căpetenie a îngerilor.
Dionisie Areopagitul împarte îngerii în nouă cete, pe trei ierarhii. Fiecare ceată are misiunea ei, foarte bine definită.

În ierarhia superioară, cea mai apropiată de Dumnezeu, sunt trei cete: Serafimii, Heruvimii şi Tronurile. Ierarhia din mijloc este formată din Domnii, Puteri şi Stăpânii. În fine, ierarhia inferioară cuprinde Începătoriile, Arhanghelii şi Îngerii.


Serafimii, potrivit Proorocului Isaia, au câte şase aripi. Ei sunt adevărate focuri nemateriale şi au rolul de a aprinde în inimile oamenilor dragostea de Dumnezeu.

Heruvimii, cu mulţi ochi, sunt scăldaţi de lumina înţelepciunii divine, pe care o transmit oamenilor, prin luminarea ochilor sufletului. "Heruvim", în ebraică, înseamnă "revărsare de înţelepciune".

Tronurile stau în apropierea Scaunului Divinităţii. Pe aceştia, potrivit Sfântului Maxim Mărturisitorul, se odihneşte Dumnezeu gânditor. Nu "fiinţa" lui Dumnezeu, ci gândirea Acestuia.

Domniile sunt responsabile cu transmiterea către conducătorii oamenilor a înţelepciunii, cumpătării şi dragostei de a pune în operă poruncile divine.
Stăpâniile poartă acest nume deoarece au mare putere asupra diavolilor. Ei risipesc stăpânirea lor şi ajută oamenii să scape de ispite.

Începătoriile, potrivit Părintelui Cleopa, "ei au misiunea de a îndrepta toată lumea; ei păzesc ţările, tronurile celor ce conduc; ei păzesc hotarele neamurilor, oraşele, cetăţile, satele, limbile, bisericile şi păstorii de suflete."

Arhanghelii, sunt în număr de şapte: Mihail, Gavriil, Rafail, Uriil, Salatiil, Gudiil şi Valahiil. Aceştia au misiunea de a vesti oamenilor tainele lui Dumnezeu. Bunăoară, Arhanghelul Gavriil a adus Buna Vestire a Naşterii Mântuitorului, sau a anunţat-o pe Maica Domnului despre Adormirea sa. Praznicul de azi poartă numele lui Mihail şi Gavriil, pentru că, dintre îngeri, aceştia sunt cei mai mari binefăcători ai omenirii.


Îngerii transmit oamenilor voinţa lui Dumnezeu în cele mai mici detalii. Fiecarărui om îi este "alocat", prin botez, câte un înger păzitor. Părintele Cleopa explică: "Pe cei buni, îngerii îi ajută să nu cadă, iar pe cei căzuţi îi ridică, prin pocăinţă şi spovedanie şi niciodată nu ne lasă pe noi, deşi uneori greşim. Îngerii sunt gata să ne ajute întotdeauna numai să voim şi să cerem ajutorul lui Dumnezeu".

Rugăciunea către îngerul păzitor este foarte puternică. De exemplu, "Îngeraşul", în ciuda formei ei, ce poate părea omului modern, simpluţă, pentru a pătrunde mai uşor la inima şi mintea celor mici, are o putere uriaşă. Părinţii Bisericii o recomandă inclusiv oamenilor mari.

Merită încercată, măcar ca alternativă la cine ştie ce tehnici de meditaţie sau cărţi despre succes în carieră.


http://www.evz.ro
 
Mulţumesc tuturor pentru postările foarte interesante despre tradiţii.
Cu permisiunea ta, Anuk, voi face o corectură mică articolului anterior:
Cuvântul "ÎNGER" nu provine din latinescul angelus sau din grecul anghelor. ÎNGER provine cu siguranţă din "INGER", cuvânt foarte vechi, autohton, traco-geto-daco-romin. Latinii, italienii şi grecii l-au împrumutat de la daci.
Şi, tot cu permisiunea ta, încă o altă corectură: îngerii sunt nemuritori dar nu imateriali. Îngerii au corpuri materiale.

Şi, pentru că se apropie postul Crăciunului, vă voi întreba de unde vine numele de CRĂCIUN?
Şi, tot eu vă voi şi răspunde.
Numele de Crăciun vine de la sărbătoarea din primăvară a vechilor daci, numită Sărbătoarea CRĂCILOR, închinată lui Ler, Domnul Crăcilor de măr înflorit.
Căci "Domnul Crăcilor" era Ler, Împăratul cel Mare, care, după cum zice colinda:
"Şi cu flori de măr în mână,
Se coboară peste stână
Îngerii, cântând din cer:
Ler, Doamne Ler!"

Dar, cam cât de veche este Sărbătoarea Crăciunului? Ce credeţi?
Acum 8500 de ani, la începutul Raiului pământesc, sărbătoarea exista deja...
 
Acum ca o paranteza, imi explica si mie cineva de ce astazi il serbam pe Mihail, protectorul Israelului (asa apare in biblie) si pe Gavriil, cel ce i-a dictat Coranul lui Mahomed?
 
Back
Top