• Forumul vechi a fost pierdut. Nu mai putem recupera continutul vechi. Va invitam sa va inregistrati pentru a reface comunitatea noastra!

DISCUTII DESPRE BIBLIE

Decodarea bibliei si fragmentulin care se vorbeste depre Romania .



 
multumesc,dar nu e necesar. mi-am exprimat doar mirarea.
 
DESCOPERIRE SPECTACULOASĂ care ar putea schimba lectura Bibliei. Ce SECRETE conţin cele 70 de CĂRŢI DE METAL descoperite într-o grotă din Iordania

p1.jpg


Colecţia de 70 de cărţi de metal, găsită într-o grotă din Iordania acum mai bine de cinci ani, ar putea deveni cea mai mare descoperire după Manuscrisele de la Marea Moartă. Dacă echipa de cercetători britanici va confirma veridicitatea lor, acestea ar putea dezvălui unele dintre secretele de la începutul Creştinismului, scrie Daily Mail.

p7.jpg


Ce conţine colecţia

Pe paginile metalice, de mărimea unei cărţi de credit, legate cu sârmă, sunt inscripţionate imagini, simboluri şi cuvinte care par a se referi la Mesia, la Crucificare şi Înviere. Primele teste efectuate asupra metalului au arătat că unele cărţi datează încă din primul secol după Hristos. Dacă datarea va fi reconfirmată şi de analizele oamenilor de ştiinţă britanici, colecţia ar fi printre primele documente creştine, precedând scrierile Sf. Paul. "Gândul că aceste obiecte au fost atinse de primii sfinţi ne taie răsuflarea", a afirmat impresionat David Elkington, specialist în istoria religiilor antice şi în arheologie. El susţine că noua colecţie reprezintă o descoperire majoră pentru istoria creştinismului. Mai mult, unii cercetători cred ca noua descoperire reprezintă colecţia pierdută de manuscrise menţionate în Cartea Apocalipsei, sub forma unor cărţi de înţelepciune pecetluite, transmise de Isus ucenicilor săi.

p1.jpg


O posibilă destinaţie a cărţilor de metal - piaţa neagră


După ce au fost revendicate atât de Israel, cât şi de statul iordanian, cărţile au intrat în posesia unui israelian acuzat de cercetătorii britanici că ar intenţiona să le vândă pe piaţa neagră sau, mai rău, să le distrugă. Posesorul valoroasei colecţii neagă acuzaţiile şi afirmă că cele 70 de exponate au fost deţinute de familia sa timp de 100 de ani. Elkington, coordonatorul echipei britanice, a afirmat pentru Daily Mail că este vital ca tezaurul să fie recuperat în întregime, atât pentru beneficiul proprietarului, cât şi pentru toţi aceia care sunt interesaţi. În orice caz, guvernul iordanian face demersurile necesare pentru a le repatria în ţara de provenienţă.

p2.jpg


Un alt membru al echipei de cercetare a declarat că imaginile conţinute de cărţi indică clar originea ebraic-creştină a manuscriselor. "Aceste codice ar putea aduce dezvăluiri dramatice în înţelegerea unei perioade istorice foarte importante, dar mai puţin înţelese", a adăugat acesta.

p9.jpg


"Manuscrisele de la Marea Moartă" sunt considerate cele mai importante descoperiri arheologice din epoca modernă. Ele au fost decoperite în 1947 de un cioban, în mai multe grote de lângă Khirbet Qumran (Israel), nu departe de ţărmul de nord-vest al Mării Moarte. Textele datează din perioada 250 î.Hr. - 70 d. Hr. Cele 900 de texte constituite din 30.000 de fragmente dispersate, scrise în ebraică şi aramaică pe piei tăbăcite şi papirusuri, conţin prima copie a Decalogului, rugăciuni, interpretări biblice, texte de înţelepciune neincluse în Biblie.

sursa
 
Completari la postul anterior .




Dacă, aşa cum indică primele cercetări, datarea se va dovedi autentică, atunci cărţile s-ar număra printre cele mai timpurii documente creştine, precedând epistolele Sfântului Pavel. Perspectiva ca aceste cărţi să conţină mărturii ale unor contemporani asupra ultimilor ani ai lui Iisus i-a încântat pe oamenii de ştiinţă, chiar dacă entuziasmul lor este temperat de faptul că au mai fost cazuri în trecut când experţii s-au lăsat păcăliţi de falsuri.

David Elkington, un savant specializat în istoria religioasă antică şi arheologie şi unul dintre puţinii care au studiat cărţile, spune că ar putea fi “cea mai mare descoperire privind istoria creştinismului”. “Gândul că aceste obiecte au aparţinut primilor sfinţi ai Bisericii îţi taie răsuflarea.”

Dar conţinutul paginilor nu este singurul mister legat de cărticelele de metal. Împrejurările descoperirii sunt ele însele o enigmă. După găsirea de către un beduin iordanian, tezaurul a fost cumpărat de un beduin evreu, care l-ar fi trecut fraudulos în Israel, unde a rămas până în prezent.


Philip Davies, profesor emerit în cercetări biblice la Sheffield University spune că sunt dovezi puternice ale originii creştine a cărţilor.

“Cum am văzut asta, am rămas trăsnit. M-a frapat evidenţa faptului că era o imagine creştină. Este o cruce în prim plan, iar în spate apare ceva ce trebuie să fie mormântul (lui Iisus), o construcţie mică, cu o deschidere, şi în spate zidurile unui oraş. Sunt ziduri înfăţişate şi pe alte pagini ale cărţilor şi aproape sigur este vorba de Ierusalim. Se vede şi o răstignire, undeva în afara zidurilor oraşului”, spune Davies.

Echipa britanică de cercetători se teme că actualul deţinător israelian ar putea vinde unele piese pe piaţa neagră sau, mai rău, le-ar putea distruge. Dar deţinătorul respinge acuzaţiile şi pretinde că ele ar aparţine familiei sale de 100 de ani.

Dr. Margaret Barker, fost preşedinte al Societăţii pentru Studiul Vechiului Testament, spune: “Apocalipsa vorbeşte despre o carte pecetluită care a fost deschisă doar de Mântuitorul. Alte texte din acea perioadă vorbesc despre cărţi pecetluite ale înţelepciunii şi de o tradiţie secretă transmisă de Iisus ucenicilor săi apropiaţi. Acesta este contextul descoperirii”.

Profesorul Davies spune: “Posibilitatea unei origini iudeo-creştine este sugerată clar de imagistică şi, atunci, sunt toate şansele care aceste codice să arunce o nouă şi dramatică lumină asupra felului în care înţelegem o foarte importantă, dar atât de puţin înţeleasă perioadă a istoriei.”

Cercetătorul David Elkington, care conduce eforturile britanice pentru repatrierea colecţiei în Iordania, declară: “Este vital ca tezaurul să fie recuperat intact şi păstrat în siguranţă în cele mai bune condiţii, atât în beneficiul proprietarului cât şi al uriaşului potenţial de audienţă internaţională”.


http://www.ziuaveche.ro/

Cercetatorul Andrei Gaitanaru despre Manuscrisele din Iordania: "Se presupune ca ar apartine unei comunitati crestine din primele decenii ale crestinismului, cele care au fost, eventual, martorele Crucificarii lui Hristos"


Informatia legata de descoperirea a 70 de carti din plumb, cu o vechime de aproximativ 2.000 de ani, intr-o pestera din Iordania a facut inconjurul lumii si a starnit asteptari, curiozitati, comentarii si dispute. Multi vorbesc despre cea mai mare descoperire dupa Manuscrisele de la Marea Moarta. Andrei Gaitanaru, cercetator in cadrul Centrului de Studii Medievale al Universitatii Bucuresti, a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre impactul Manuscriselor de la Marea Moarta sau a Evangheliilor apocrife asupra traditiilor crestine.



Cercetator in cadrul Centrului de Studii Medievale al Universitatii Bucuresti si lector la Fundatia Calea Victoriei. A absolvit Facultatea de Filosofie, Universitatea Bucuresti, cu o lucrare de diploma intitulata 'Dublul discurs apofatic'. A absolvit programul de masterat al Facultatii de Filosofie, Universitatea Bucuresti, cu o dizertatie intitulata 'De-numirea numelor divine. Statutul numelor divine in cadrul Corpusului Areopagitic'. Este doctorand al programului de studii doctorale al Facultatii de Filosofie, Universitatea din Bucuresti, inscris cu o teza intitulata "Problema relatiei dintre rostire alegorica si discurs filosofic in teologia bizantina".



Iata cateva dintre raspunsurile lui Andrei Gaitanaru:

Daca vorbim despre manuscrisele recent descoperite, nu putem vorbi - aproape de loc - despre continutul acestuia. Se presupune ca ar apartine unei comunitati crestine din primele decenii ale crestinismului, cele care au fost, eventual, martorele Crucificarii lui Hristos. Presupozitia este justificata de identificarea unor simboluri crestine, precum Crucea si ceea ce pare a figura mormantul lui Hristos, asezat in afara Ierusalimului.

Chiar daca aceste texte, precum primele descoperite la Marea Moarta, sunt autentice, fenomenul apritiei lor nu poate afecta in vreun fel istoria crestinismului si nici dogma acestuia stabilita prin Canonul Apostolic, Sinoadele Ecumenice si traditia exegetica a tratatelor Sfintiilor Parinti ai Bisericii.

Astfel de aparitii editoriale pot aduce informatii auxiliare relevante despre modul in care arata comunitatea crestina in primele secole si despre felul in care a fost conturata discursiv spriritualitatea crestina. Asa cum ati observat si dumneavoastra, abateri de la norma crestina erau prezente in cadrul primelor comunitati crestine. Epistolele Pauline vorbesc in mod evident si raspicat despre o comunitate crestina aflata in curs de formare si care, adesea, se abatea de la ceea ce aprea ca norma a crestinsmului. Crestinismul este - alaturi de celelalte doua monoteisme abrahamice - o religie normativa. Sa nu uitam ca, inainte de schisma din 1054, Crestinismul era Ortodox, cu alte cuvine fiind articulat in jurul unei drepte credinte si a unei drepte practici.

Se poresupune ca aceste placute nu ar fi jucat vreun rol liturgic, data fiind dimensiunea lor extrem de redusa si dificultatea, aferenta, de a fi citite intr-un astfel de context. Se presupune ca ar fi fost destinate pentru o consultare privata.

Manuscrisele recent nu au apucat sa fie nici macar deschise in totalitate. Asa cum se stie, deja, unele dintre ele sunt sigilate in chingi de plumb. In acest moment nu putem vorbi nici macar despre o traducere unei parti mai mari din acestea.




F interesante sunt intrebarile si raspunsurile :

Cum putem vorbi despre impactul unor manuscrise daca nici macar nu stim ce contin..iar ne dam cu parerea ca pe dambovita?..sau deja ati publicat si nu stiu eu?

Andrei Gaitanaru

Buna ziua,
intrebarea dumneavastra este legitima. Nu putem vorbi despre ceea ce nu cunoastem, inca.
Insa, titlul dezbaterii trimitea catre impactul manuscriselor descoperite in anii '40 la Marea Moarta, manuscrisele de la Qumran. Despre acestea, evident, pot fi spuse mai multe lucruri. Putem pune chestiunea, asa cum mai multe studii de specialitate au facut-o, relatiei dintre comunitatea de la Qumran si primele comunitati crestine. Putem vorbi despre impactul pe care aceste texte l-au avut asupra modului in care crestinismul s-a articulat dogmatic in primele secole ale existentei sale. Desigur, nu putem oferi inca raspunsuri foarte sigure in privinta acestei filiatii, teoriile propuse fiind, mai mult, ipoteze verificate intr-o mai mare sau mai mica masura.


Buna ziua, domnule profesor. Ce ne puteti spune despre similitudinile dintre relatarile cuprinse in documentele de Qumran despre secta esenienilor si crestinism? Va multumesc.

Andrei Gaitanaru

Buna ziua,
similitudinile despre care vorbiti au fost remarcate de o exegeza foarte larga. Aceasta a comentat in repetate randuri posibila legatura de "rudenie" dintre monahismul primelor secole ale crestinismului - asa cum s-a dezvoltat acesta in Sketis - Pustia Egiptului - sau in Palestina.
In acest moment, in afara de observarea unor asemanarii intre modul de viata al comunitatii de la Qumran si cel al primelor modele de viata ascetica tipice crestinismului nu pot fi spuse in mod cert foarte multe lucruri.
De pilda, nu stim cu exactitate daca, intr-adevar, comunitatea de la Qumran a fost cea a eseenilor (sau a esenienilor). Aceasta este doar una dintre ipotezele avansate. Pe langa aceste ipoteze le mai avem pe cele care vorbesc despre o comunitate formata din membrii Templului de la Ierusalim (unele variante, aparand ca membrii dizidenti, in alte interpretari figurand ca membri refugiati ai comunitatii din jurul Templului - refugiati la Qumran in jurul anului 70 d.Chr, datorita represaliilor romane care au culminat cu daramarea templului); ipoteza unei comunitati sectariene; ipoteza unei comunitati sadukeiene sau, chiar, ipoteza unei comunitati crestine.
Cu toate acestea, ceea ce putem observa este, desigur, o apropiere intre idealul de viata ascetic si contemplativ practicat atat de membrii comunitatii de la Qumran, cat si de membrii comunitatilor crestine (ascetice, in buna masura). In ambele cazuri remarcam o instrainarer ("xeniteia") de lume, dedicata unui efort de purificare si de unificare a intregii fiinte. In egala masura putem observa o coumunitate centrata pe o viata dedicata rugaciunii (una practicata inclusiv sub o forma liturgica).
In cazul ambelor comunitati putem surprinde precepte dedicate celor care duc o viata celibatara, extrem de asemanatoare modelului de viata monahal, asa cum a inceput acesta sa fie practicat in primele 4 secole ale crestinismului), cat si precepte dedicate celor care au ales o viata comunitara, sau chiar de familie.


S-au publicat aceste manuscrise? De unde stim de cine au fost scrise......

Andrei Gaitanaru

Buna ziua,
daca vorbim despre manuscrisele recent descoperite, raspunsul este "nu". Acestea nu au apucat sa fie nici macar deschise in totalitate. Asa cum se stie, deja, unele dintre ele sunt sigilate in chingi de plumb. In acest moment nu putem vorbi nici macar despre o traducere unei parti mai mari din acestea.
Daca vorbim despre Manuscrisele de la Marea Moarta, descoperite in urma cu 60 de ani, acestea au fost publicate in buna masura, nu integral, existand chiar un proiect al guvernului Israelian de a le digitaliza si de le pune la dispozitia doritorilor pe web.




Ce contin manuscrisele de la Marea Moarta? S-au dat niste informatii vagi, niste denumiri de evanghelii si cam atat... continutul lor este inca necunoscut, cel putin pentru marea majoritate a oamenilor. Daca ne puteti detalia, ar fi perfect.
Va multumesc anticipat!


Andrei Gaitanaru

Buna ziua,

ma simt nevoit sa reiau aceeasi precautie. Daca vorbim despre manuscrisele recent descoperite, nu putem vorbi - aproape de loc - despre continutul acestuia. Se presupune ca ar apartine unei comunitati crestine din primele decenii ale crestinismului, cele care au fost, eventual, martorele Crucificarii lui Hristos. Presupozitia este justificata de identificarea unor simboluri crestine, precum Crucea si ceea ce pare a figura mormantul lui Hristos, asezat in afara Ierusalimului.
Daca ne referim la vechile manuscrise de la Marea Moarta, putem vorbi despre continutul acestora. Este vorba despre o distinctie tripartita - una prin care au fost determinate trei mari categorii de texte: 1) manuscrise biblice(adica fragmente din Vechiul Testament), cele mai multe sunt de acest fel; 2) lucrari apocrife si pseudoepigrafice (precum Enoh, Cartea Jubileelor, Tobit si Sirah); si 3) manuscrise sectariene (in care sunt redactate "normele de conduita" ale membrilor comunitatii de Qumran - atat pentru cei care practicau celibatul, cat si pentru cei care alesesera o viata comunitara, pastrandu-si legatura de familie.


Cat de relevante sunt aceste scrieri in conditiile in care atestarile de autenticitate sunt net in favoarea Bibliei? Sau altfel spus: de ce se mediatizeaza scrieri agnostice, anti-evanghelice (si stim ca din sec 1d.hr. circula - lucru evidentiat si in Epistolele Sf. Apostoli) si se pun ca o contrapondere veridica la dogma crestina? Inclin spre ideea ca acestea, ca si lectura siropoasa a lui Dan Brown, produc foarte multi bani si incurajeaza un consum eliberat de regulile crestine in care cad prada secularistii.

Andrei Gaitanaru

Buna ziua,

imi este greu sa ma pronunt asupra ratiunilor de marketing din spatele aparitiilor un astfel de materiale.
In privinta autenticitatii acestor manuscrise se vor pronunta, in primul rand, specialistii din arheologie, limbi clasice si istoria timpurie a crestinismului.
Chiar daca aceste texte, precum primele descoperite la Marea Moarta, sunt autentice, fenomenul apritiei lor nu poate afecta in vreun fel istoria crestinismului si nici dogma acestuia stabilita prin Canonul Apostolic, Sinoadele Ecumenice si traditia exegetica a tratatelor Sfintiilor Parinti ai Bisericii.
Astfel de aparitii editoriale pot aduce informatii auxiliare relevante despre modul in care arata comunitatea crestina in primele secole si despre felul in care a fost conturata discursiv spriritualitatea crestina. Asa cum ati observat si dumneavoastra, abateri de la norma crestina erau prezente in cadrul primelor comunitati crestine. Epistolele Pauline vorbesc in mod evident si raspicat despre o comunitate crestina aflata in curs de formare si care, adesea, se abatea de la ceea ce aprea ca norma a crestinsmului. Crestinismul este - alaturi de celelalte doua monoteisme abrahamice - o religie normativa. Sa nu uitam ca, inainte de schisma din 1054, Crestinismul era Ortodox, cu alte cuvine fiind articulat in jurul unei drepte credinte si a unei drepte practici.
Nu in ultimul rand, nu cred ca putem vorbi in mod legitim despre o contrapondere veridica la norma crestina. Nu vad cum s-ar putea intampla acest lucru. Apoi, sa nu uitam ca istoria Crestinismului nu este lipsita de confruntarile cu traditiile gnostice sau cu mai multe tipuri de erezie. Dogma crestina a fost dezvoltatata - in buna masura - prin confruntarea cu acestea. Ca atare, nu cred ca un alt tip de abatere poate vulnerabiliza o traditie atat de incercata. Ea poate fi insa afectata - fara a stii in ce masura - de ignoranta noastra.


1 - Conform sapaturilor arheologice si datarii/evaluarii sitului de la Qumran, este greu de crezut ca Ioan Botezatorul si insusi Mantuitorul nu au avut contacte cu esenienii. Care este parerea Dvs si de ce?

2 - Imi este greu sa cred ca recentele manuscrise descoperite in Iordania vor crea vreun impact asupra traditiilor crestine atata vreme cat acestea au fost taiate in piatra de Sinoadele Ecumenice de la Niceea. Probabil elementele nou aparute vor fi puse la indoiala, eventual negate sau chiar anatemizate... contrar oricaror evidente (chiar daca ar fi semnate de Iisus insusi). Probabil ca actualmente (inca) stim (totusi) prea putin din tot ceea ce Mantuitorul a lasat Ucenicilor si lumii intregi.
Oricum, care sunt in opinia Domniei Voastre, noile elemente/revelatii ale manuscriselor recent descoperite si ce importanta au ele pentru evaluarea/re-evaluarea Evangheliilor apocrife.

Andrei Gaitanaru
Buna ziua,

voi raspunde secvential.
1) chiar daca noua ne poate "parea greu de crezut ceva", on lipsa unor dovezi verificate nu ne putem pronunta in aceasta privinta. O poate face, desigur, o intreaga literatura fantastica.

2) o parte din raspunsul adresat celei de-a doua intrebari poate fi regasit in raspunsurile de mai sus. Voi spune doar ca, in privinta Evangheliilor apocrife, recentele descoperiri pot intregi tabloul unei literaturii evanghelice si apocaliptice care a inflorit in primele 2-3 secole dupa Hristos.



1) Din cate am inteles, unele dintre manuscrise sunt mai vechi decat cele de la Marea Moarta. S-a realizat o traducere a lor, si daca da, concorda continutul lor cu cel al Evangheliilor oficiale ale crestinilor?
2) Unde se gasesc acum aceste manuscrise, in Israel? Exista posibilitatea ca continutul lor sa ramana necunoscut marelui public, in cazul in care ele nu concorda cu doctrina iudaica sau a bisericii crestine?


Andrei Gaitanaru

Asa cum spuneam si mai devreme, continutul acestor manuscrise descoperite recent nu a fost incat tradus.
In privinta celei de-a doua intrebarii va pot spune ca, da, acestea se afla in Israel. Despre ce se va intampla cu ele imi este imposibil sa ma pronunt. Este greu de crezut ca o traditie atat de venerabila si de solida precum cea a iudaismului va avea nevoie de ocultari de acest fel pentru a nu fi in vreun fel afectata. Ne putem astepta la o dezvaluire a continutului acestora dupa ce savantii din domenii isi vor aduce expertiza lor.



as dori sa va spuneti parerea dvs. in ce masura aceste manuscrise vor contribui la eliminarea unor indoieli privind existenta lui Isus precum si a minunilor savarsite de el . Credeti ca studiul acestora va aduce mai multi oameni langa Biserica Crestina ?
Multumesc anticipat !

Andrei Gaitanaru

Pentru ca nu cunosc respectivul continut imi este greu sa ma refer la eliminarea indoielilor la care va referiti.
As aduga doar ca nu cred ca este nevoie de o descoperire inedita in privinta vietii lui Iisus pentru a surmonta indoielile asupra vietii sau existentei acestuia. Intreagul corupus nou testamentar, alaturi de traditia Sfintilor Parinti ai Bisericii pot provoca o deschidere catre dimensiunea zenitala a existentei noastre. De altfel, cele patru Evanghelii canonice nu accentueaza viata omului Iisus,ci trimit catre Intruparea lui Hristos. Cu alte cuvinte, ele raspund la intrebarea "Cine ziceti voi ca sunt Eu" (Luca 9.20). Din aceasta perspectiva ele sunt deja un efort de intrepretare a vietii lui Iisus in conformitate cu o regula de interpretare oferita de Sfanta Scriptura - corpusul vechi testamentar.





Print
YM
E-mail
Mai mare|Mai mic
Comentarii
​Intalnire online

Cercetatorul Andrei Gaitanaru despre Manuscrisele din Iordania: "Se presupune ca ar apartine unei comunitati crestine din primele decenii ale crestinismului, cele care au fost, eventual, martorele Crucificarii lui Hristos"
de R.M. HotNews.ro
Joi, 31 martie 2011, 18:02 Actualitate | Esenţial

Andrei Gaitanaru
Andrei Gaitanaru
Foto: Arhiva personala
Informatia legata de descoperirea a 70 de carti din plumb, cu o vechime de aproximativ 2.000 de ani, intr-o pestera din Iordania a facut inconjurul lumii si a starnit asteptari, curiozitati, comentarii si dispute. Multi vorbesc despre cea mai mare descoperire dupa Manuscrisele de la Marea Moarta. Andrei Gaitanaru, cercetator in cadrul Centrului de Studii Medievale al Universitatii Bucuresti, a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre impactul Manuscriselor de la Marea Moarta sau a Evangheliilor apocrife asupra traditiilor crestine.



Cercetator in cadrul Centrului de Studii Medievale al Universitatii Bucuresti si lector la Fundatia Calea Victoriei. A absolvit Facultatea de Filosofie, Universitatea Bucuresti, cu o lucrare de diploma intitulata 'Dublul discurs apofatic'. A absolvit programul de masterat al Facultatii de Filosofie, Universitatea Bucuresti, cu o dizertatie intitulata 'De-numirea numelor divine. Statutul numelor divine in cadrul Corpusului Areopagitic'. Este doctorand al programului de studii doctorale al Facultatii de Filosofie, Universitatea din Bucuresti, inscris cu o teza intitulata "Problema relatiei dintre rostire alegorica si discurs filosofic in teologia bizantina".


Carte de vizita Andrei Gaitanaru
Iata cateva dintre raspunsurile lui Andrei Gaitanaru:

Daca vorbim despre manuscrisele recent descoperite, nu putem vorbi - aproape de loc - despre continutul acestuia. Se presupune ca ar apartine unei comunitati crestine din primele decenii ale crestinismului, cele care au fost, eventual, martorele Crucificarii lui Hristos. Presupozitia este justificata de identificarea unor simboluri crestine, precum Crucea si ceea ce pare a figura mormantul lui Hristos, asezat in afara Ierusalimului.

Chiar daca aceste texte, precum primele descoperite la Marea Moarta, sunt autentice, fenomenul apritiei lor nu poate afecta in vreun fel istoria crestinismului si nici dogma acestuia stabilita prin Canonul Apostolic, Sinoadele Ecumenice si traditia exegetica a tratatelor Sfintiilor Parinti ai Bisericii.

Astfel de aparitii editoriale pot aduce informatii auxiliare relevante despre modul in care arata comunitatea crestina in primele secole si despre felul in care a fost conturata discursiv spriritualitatea crestina. Asa cum ati observat si dumneavoastra, abateri de la norma crestina erau prezente in cadrul primelor comunitati crestine. Epistolele Pauline vorbesc in mod evident si raspicat despre o comunitate crestina aflata in curs de formare si care, adesea, se abatea de la ceea ce aprea ca norma a crestinsmului. Crestinismul este - alaturi de celelalte doua monoteisme abrahamice - o religie normativa. Sa nu uitam ca, inainte de schisma din 1054, Crestinismul era Ortodox, cu alte cuvine fiind articulat in jurul unei drepte credinte si a unei drepte practici.

Se poresupune ca aceste placute nu ar fi jucat vreun rol liturgic, data fiind dimensiunea lor extrem de redusa si dificultatea, aferenta, de a fi citite intr-un astfel de context. Se presupune ca ar fi fost destinate pentru o consultare privata.

Manuscrisele recent nu au apucat sa fie nici macar deschise in totalitate. Asa cum se stie, deja, unele dintre ele sunt sigilate in chingi de plumb. In acest moment nu putem vorbi nici macar despre o traducere unei parti mai mari din acestea.



Citeste mai multe despre andrei gaitanaru • manuscrisele de la marea moarta • intalnire_online • religia crestina
+ SHARE

Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:

Întrebarea nr. 1 creste

Cum putem vorbi despre impactul unor manuscrise daca nici macar nu stim ce contin..iar ne dam cu parerea ca pe dambovita?..sau deja ati publicat si nu stiu eu?

Andrei Gaitanaru

Buna ziua,
intrebarea dumneavastra este legitima. Nu putem vorbi despre ceea ce nu cunoastem, inca.
Insa, titlul dezbaterii trimitea catre impactul manuscriselor descoperite in anii '40 la Marea Moarta, manuscrisele de la Qumran. Despre acestea, evident, pot fi spuse mai multe lucruri. Putem pune chestiunea, asa cum mai multe studii de specialitate au facut-o, relatiei dintre comunitatea de la Qumran si primele comunitati crestine. Putem vorbi despre impactul pe care aceste texte l-au avut asupra modului in care crestinismul s-a articulat dogmatic in primele secole ale existentei sale. Desigur, nu putem oferi inca raspunsuri foarte sigure in privinta acestei filiatii, teoriile propuse fiind, mai mult, ipoteze verificate intr-o mai mare sau mai mica msaura.

Întrebarea nr. 2 Profesorul de filosofie

Buna ziua, domnule profesor. Ce ne puteti spune despre similitudinile dintre relatarile cuprinse in documentele de Qumran despre secta esenienilor si crestinism? Va multumesc.

Editat de HotNews

Andrei Gaitanaru

Buna ziua,
similitudinile despre care vorbiti au fost remarcate de o exegeza foarte larga. Aceasta a comentat in repetate randuri posibila legatura de "rudenie" dintre monahismul primelor secole ale crestinismului - asa cum s-a dezvoltat acesta in Sketis - Pustia Egiptului - sau in Palestina.
In acest moment, in afara de observarea unor asemanarii intre modul de viata al comunitatii de la Qumran si cel al primelor modele de viata ascetica tipice crestinismului nu pot fi spuse in mod cert foarte multe lucruri.
De pilda, nu stim cu exactitate daca, intr-adevar, comunitatea de la Qumran a fost cea a eseenilor (sau a esenienilor). Aceasta este doar una dintre ipotezele avansate. Pe langa aceste ipoteze le mai avem pe cele care vorbesc despre o comunitate formata din membrii Templului de la Ierusalim (unele variante, aparand ca membrii dizidenti, in alte interpretari figurand ca membri refugiati ai comunitatii din jurul Templului - refugiati la Qumran in jurul anului 70 d.Chr, datorita represaliilor romane care au culminat cu daramarea templului); ipoteza unei comunitati sectariene; ipoteza unei comunitati sadukeiene sau, chiar, ipoteza unei comunitati crestine.
Cu toate acestea, ceea ce putem observa este, desigur, o apropiere intre idealul de viata ascetic si contemplativ practicat atat de membrii comunitatii de la Qumran, cat si de membrii comunitatilor crestine (ascetice, in buna masura). In ambele cazuri remarcam o instrainarer ("xeniteia") de lume, dedicata unui efort de purificare si de unificare a intregii fiinte. In egala masura putem observa o coumunitate centrata pe o viata dedicata rugaciunii (una practicata inclusiv sub o forma liturgica).
In cazul ambelor comunitati putem surprinde precepte dedicate celor care duc o viata celibatara, extrem de asemanatoare modelului de viata monahal, asa cum a inceput acesta sa fie practicat in primele 4 secole ale crestinismului), cat si precepte dedicate celor care au ales o viata comunitara, sau chiar de familie.

Întrebarea nr. 3 dan

Buna ziua,

S-au publicat aceste manuscrise? De unde stim de cine au fost scrise......

Andrei Gaitanaru

Buna ziua,
daca vorbim despre manuscrisele recent descoperite, raspunsul este "nu". Acestea nu au apucat sa fie nici macar deschise in totalitate. Asa cum se stie, deja, unele dintre ele sunt sigilate in chingi de plumb. In acest moment nu putem vorbi nici macar despre o traducere unei parti mai mari din acestea.
Daca vorbim despre Manuscrisele de la Marea Moarta, descoperite in urma cu 60 de ani, acestea au fost publicate in buna masura, nu integral, existand chiar un proiect al guvernului Israelian de a le digitaliza si de le pune la dispozitia doritorilor pe web.

Întrebarea nr. 4 Carmen

Buna ziua!

Ce contin manuscrisele de la Marea Moarta? S-au dat niste informatii vagi, niste denumiri de evanghelii si cam atat... continutul lor este inca necunoscut, cel putin pentru marea majoritate a oamenilor. Daca ne puteti detalia, ar fi perfect.
Va multumesc anticipat!

Andrei Gaitanaru

Buna ziua,

ma simt nevoit sa reiau aceeasi precautie. Daca vorbim despre manuscrisele recent descoperite, nu putem vorbi - aproape de loc - despre continutul acestuia. Se presupune ca ar apartine unei comunitati crestine din primele decenii ale crestinismului, cele care au fost, eventual, martorele Crucificarii lui Hristos. Presupozitia este justificata de identificarea unor simboluri crestine, precum Crucea si ceea ce pare a figura mormantul lui Hristos, asezat in afara Ierusalimului.
Daca ne referim la vechile manuscrise de la Marea Moarta, putem vorbi despre continutul acestora. Este vorba despre o distinctie tripartita - una prin care au fost determinate trei mari categorii de texte: 1) manuscrise biblice(adica fragmente din Vechiul Testament), cele mai multe sunt de acest fel; 2) lucrari apocrife si pseudoepigrafice (precum Enoh, Cartea Jubileelor, Tobit si Sirah); si 3) manuscrise sectariene (in care sunt redactate "normele de conduita" ale membrilor comunitatii de Qumran - atat pentru cei care practicau celibatul, cat si pentru cei care alesesera o viata comunitara, pastrandu-si legatura de familie.

Întrebarea nr. 5 Ovidiu

Cat de relevante sunt aceste scrieri in conditiile in care atestarile de autenticitate sunt net in favoarea Bibliei? Sau altfel spus: de ce se mediatizeaza scrieri agnostice, anti-evanghelice (si stim ca din sec 1d.hr. circula - lucru evidentiat si in Epistolele Sf. Apostoli) si se pun ca o contrapondere veridica la dogma crestina? Inclin spre ideea ca acestea, ca si lectura siropoasa a lui Dan Brown, produc foarte multi bani si incurajeaza un consum eliberat de regulile crestine in care cad prada secularistii.

Andrei Gaitanaru

Buna ziua,

imi este greu sa ma pronunt asupra ratiunilor de marketing din spatele aparitiilor un astfel de materiale.
In privinta autenticitatii acestor manuscrise se vor pronunta, in primul rand, specialistii din arheologie, limbi clasice si istoria timpurie a crestinismului.
Chiar daca aceste texte, precum primele descoperite la Marea Moarta, sunt autentice, fenomenul apritiei lor nu poate afecta in vreun fel istoria crestinismului si nici dogma acestuia stabilita prin Canonul Apostolic, Sinoadele Ecumenice si traditia exegetica a tratatelor Sfintiilor Parinti ai Bisericii.
Astfel de aparitii editoriale pot aduce informatii auxiliare relevante despre modul in care arata comunitatea crestina in primele secole si despre felul in care a fost conturata discursiv spriritualitatea crestina. Asa cum ati observat si dumneavoastra, abateri de la norma crestina erau prezente in cadrul primelor comunitati crestine. Epistolele Pauline vorbesc in mod evident si raspicat despre o comunitate crestina aflata in curs de formare si care, adesea, se abatea de la ceea ce aprea ca norma a crestinsmului. Crestinismul este - alaturi de celelalte doua monoteisme abrahamice - o religie normativa. Sa nu uitam ca, inainte de schisma din 1054, Crestinismul era Ortodox, cu alte cuvine fiind articulat in jurul unei drepte credinte si a unei drepte practici.
Nu in ultimul rand, nu cred ca putem vorbi in mod legitim despre o contrapondere veridica la norma crestina. Nu vad cum s-ar putea intampla acest lucru. Apoi, sa nu uitam ca istoria Crestinismului nu este lipsita de confruntarile cu traditiile gnostice sau cu mai multe tipuri de erezie. Dogma crestina a fost dezvoltatata - in buna masura - prin confruntarea cu acestea. Ca atare, nu cred ca un alt tip de abatere poate vulnerabiliza o traditie atat de incercata. Ea poate fi insa afectata - fara a stii in ce masura - de ignoranta noastra.

Întrebarea nr. 6 Chira Chiralina

1 - Conform sapaturilor arheologice si datarii/evaluarii sitului de la Qumran, este greu de crezut ca Ioan Botezatorul si insusi Mantuitorul nu au avut contacte cu esenienii. Care este parerea Dvs si de ce?

2 - Imi este greu sa cred ca recentele manuscrise descoperite in Iordania vor crea vreun impact asupra traditiilor crestine atata vreme cat acestea au fost taiate in piatra de Sinoadele Ecumenice de la Niceea. Probabil elementele nou aparute vor fi puse la indoiala, eventual negate sau chiar anatemizate... contrar oricaror evidente (chiar daca ar fi semnate de Iisus insusi). Probabil ca actualmente (inca) stim (totusi) prea putin din tot ceea ce Mantuitorul a lasat Ucenicilor si lumii intregi.
Oricum, care sunt in opinia Domniei Voastre, noile elemente/revelatii ale manuscriselor recent descoperite si ce importanta au ele pentru evaluarea/re-evaluarea Evangheliilor apocrife.

Andrei Gaitanaru

Buna ziua,

voi raspunde secvential.
1) chiar daca noua ne poate "parea greu de crezut ceva", on lipsa unor dovezi verificate nu ne putem pronunta in aceasta privinta. O poate face, desigur, o intreaga literatura fantastica.

2) o parte din raspunsul adresat celei de-a doua intrebari poate fi regasit in raspunsurile de mai sus. Voi spune doar ca, in privinta Evangheliilor apocrife, recentele descoperiri pot intregi tabloul unei literaturii evanghelice si apocaliptice care a inflorit in primele 2-3 secole dupa Hristos.

Întrebarea nr. 7 Emil

1) Din cate am inteles, unele dintre manuscrise sunt mai vechi decat cele de la Marea Moarta. S-a realizat o traducere a lor, si daca da, concorda continutul lor cu cel al Evangheliilor oficiale ale crestinilor?
2) Unde se gasesc acum aceste manuscrise, in Israel? Exista posibilitatea ca continutul lor sa ramana necunoscut marelui public, in cazul in care ele nu concorda cu doctrina iudaica sau a bisericii crestine?

Andrei Gaitanaru

Asa cum spuneam si mai devreme, continutul acestor manuscrise descoperite recent nu a fost incat tradus.
In privinta celei de-a doua intrebarii va pot spune ca, da, acestea se afla in Israel. Despre ce se va intampla cu ele imi este imposibil sa ma pronunt. Este greu de crezut ca o traditie atat de venerabila si de solida precum cea a iudaismului va avea nevoie de ocultari de acest fel pentru a nu fi in vreun fel afectata. Ne putem astepta la o dezvaluire a continutului acestora dupa ce savantii din domenii isi vor aduce expertiza lor.

Întrebarea nr. 8 Biche Gil

Buna ziua,
as dori sa va spuneti parerea dvs. in ce masura aceste manuscrise vor contribui la eliminarea unor indoieli privind existenta lui Isus precum si a minunilor savarsite de el . Credeti ca studiul acestora va aduce mai multi oameni langa Biserica Crestina ?
Multumesc anticipat !

Andrei Gaitanaru

Pentru ca nu cunosc respectivul continut imi este greu sa ma refer la eliminarea indoielilor la care va referiti.
As aduga doar ca nu cred ca este nevoie de o descoperire inedita in privinta vietii lui Iisus pentru a surmonta indoielile asupra vietii sau existentei acestuia. Intreagul corupus nou testamentar, alaturi de traditia Sfintilor Parinti ai Bisericii pot provoca o deschidere catre dimensiunea zenitala a existentei noastre. De altfel, cele patru Evanghelii canonice nu accentueaza viata omului Iisus,ci trimit catre Intruparea lui Hristos. Cu alte cuvinte, ele raspund la intrebarea "Cine ziceti voi ca sunt Eu" (Luca 9.20). Din aceasta perspectiva ele sunt deja un efort de intrepretare a vietii lui Iisus in conformitate cu o regula de interpretare oferita de Sfanta Scriptura - corpusul vechi testamentar.

Întrebarea nr. 9 dan

Va rog sa ne spuneti parerea dumneavoastra in legatura cu faptul ca Vaticanul nu a relevat inca al treilea secret de la Fatima, care ar fi trebuit sa fie comunicat oamenilor inca din 1965 !?

Traim o perioada de profunde transformari in constiinta oamenilor - spre o constiinta colectiva, ceea ce va face posibile revelatii in domeniul social, financiar si religios.

Dumnezeu ne-a transmis credinta, nu religia.Credeti ca aceste manuscrise ar putea contribui la aceste transformari de constiinta ?

De fapt, ce contin aceste manuscrise ?

Dan

Andrei Gaitanaru

Buna ziua,

imi pare rau sa va dezamagesc, dar nu ma pot substitui Vaticanului. Raspunsurile pe care le cautati pot veni doar de acolo.

In privinta schimbarilor de constiinta la care va referiti cred ca acestea pot fi prilejuite nu doar de descoperiri arheologice, ci si de modul in care ne raportam fata de evenimentele banale ale vietii noastre. Avva Longinus, unul dintre Parintii comunitatii monahale crestine din Pustia Egiptului (secolul 3-4) spunea ca cel care doreste sa se mantuiasca o poate face intr-o clipa. Corolarul ar fi acela ca nu avem nevoie nici de texte inedite pentru a cuceri Raiul si nici de o bibliografie obligatorie.

Întrebarea nr. 10 Olivian Breda

Bună ziua,

În afară de descoperirea celor 70 de cărți din plumb, au existat, pe parcursul anilor, alte descoperiri. Ne puteți spune care sunt, în opinia dumneavoastră:
- Top 3 descoperiri care vin să confirme autenticitatea Bibliei?
- Top 3 descoperiri care pot contesta că Biblia este autentică?

Am căutat pe Internet pe tema subiectului și am găsit puține informații, nu se știu foarte multe lucruri despre cele 70 de cărți de plumb. Puteți totuși să vă hazardați și să faceți o estimare privind importanța descoperirii?

Mulțumesc.

Andrei Gaitanaru

Ma simt nevoit sa va dezamagesc. Nu ma voi hazarda oferind raspunsuri pe care nu le pot controla. Ar insemna sa va ofer o lectura a unui text din genul fantasy. Sper, doar, sa ofere informatii pretioase despre modul in care au fost constituite primele comunitati crestine din prejma Rastignirii si Invierii lui Hristos.

In privinta topurilor pe care le cereati dumneavoatra este aproape imposibil de determinat un astfel de top atat de restrictiv. Cu siguranta trebuie luate in seama manuscrisele evangheliilor si, de asemenea, presupusul corupus Q, un fel de proto-evanghelie (culegere de pilde hristice si de momente ale vietii acestuia), care nu a mai ajuns la noi, dar care, se pare a fost consultata de Sfantul Apostol Matei.


Inteleg ca acest articol este depsre noile manuscrise si ce inpact for avea. Insa intrebarea mea este alta, legata de o descoperire ce prin validitatea ei dovedita, zgudiue fundamentul religiei iudaice, si implicit ar nega tot noul testament.

In urma cu nu mai mult de 20-22 de zile, acest articol a aparut, pe prestigiosul site Discovery News (deci nu un site senzationist sau mai stiu eu ce):

http://news.discovery.com/history/god-wife-yahweh-asherah-110318.html

Daca citit articolu, pe scurt, este vorba de Asherah (echivalentul altor zeitati din zona, precum Ishtar la Egipteni, o zeita a fertilitatii) care initial era "sotia" zeului Yahve (sau, mai exact, "Dumnezeul" crestinismului, "tatal" lui Yeshua - Hristos). Bineinteles ca s-a constat ca inca din sec 8 IEN Rabinii de atunci au incercat si partial reusit sa o scoata din ecuatie, vrand ca religia iudaica sa fie perceputa ca Monoteista, insa multe referinte la aceasta Asherah inca au ramas in biblie (Tanakh, vechiul testament), si de aici a inceput o investigatie asupra identitatii ei care a ajuns la concluzia mentionata mai sus.

Lasand un pic manuscrisele la o parte, pentru aceasta intrebare, nu consideri ca e mult mai crucial impactul existentei acestei Asherah asupra iudeo-crestinismului? Si, pana la urma, ce parere ai despre existenta ei, mai ales daca esti religios?



Andrei Gaitanaru

Buna ziua,

intrebarea dumneavoastra este extrem de provocatoare - intr-un sens bun. Imi este teama ca nu voi putea oferi un raspuns la fel de provocator.
Voi putea spune ca, din cate stiu (adica foarte putin, asupra acestui subiect), este vorba doar despre o ipoteza aflata in curs de verificare. Atunci cand asemenea ipoteze de laborator devin publice, imaginarul public face priza in special pe senzationalul lor. Nu stiu in ce masura Yahve ar fi avut o "sotie", "mama" sau "bunica". Astfel de ipoteze pot fi infirmate sau confirmate doar printr-un efort de cercetare substantial. Nu stim, de exemplu, cine sunt cei care au redactat tablita care face referire la Asherah. Nu stim daca era vorba despre o miscare sectara - asa cum, probabil, era - si nici care era relatia cu centrul sacerdotal al Templului.
Desigur, adesea, este suficient ca un excentric (pataologic sau doctrinar) sa arunce in joc o teza pentru ca piata superficiala a ideilor sa fie sedusa de aceasta. Iar astfel de cazuri nu sunt unice nici un istoria iudaismului, nici in istoria crestinismului.
Ca cel dintai a avut destule coliziuni cu diverse forme de politeism, o arata chiar Torah sau, altfel spus, Pentateuhul. Cum a iesit din aceste confruntari o arata episodul Legamantului de pe Sinai (inclusiv cu pasajul inchinarii la idol surprinse de Moise in coborarea sa de pe munte).




Exista o literatura copioasa despre primul secol al dezvoltarii crestinismului [de la E.P. Sanders (practica iudaismului in secolul premergator caderii Ierusalimului), Luke Timothy Jonhson (pe scrierile NT, exegetic) dar si Lee Martin McDonald (focalizat pe istorie), J. Meier (originile iudaice ale practicilor crestine timpurii si caracterul istoric al lui Iisus) si multe, multe altele (mai citez doar foarte interesantele Simone Petrement sau Frances Young, dar bibliografia, inclusiv cea de calitate, e uriasa...

De multe ori aceasta bibliografie e putin cunoscuta publicului larg si nespecialist, dar chiar si jurnalistilor, si de aceea, in contextul unei sensibilitati implicite a subiectului, speculatiile de presa sunt fabuloase.

Cum comentati pericolul dezinformarii prin presa (senzationalismul) si ce anume poate fi facut pentru a creste competentele jurnalistilor care trateaza aceste subiecte?

In plan academic, placutele ar putea fi interesante ca un izvor istoric suplimentar, necircumstantial si f. timpuriu (pt. perioada 30-40 - daca primele analize se adeveresc).

Cat de multe informatii aveti despre continutul lor si cum ar putea acestea transforma cercetarea actuala a primului secol crestin?



Buna ziua,

interventia dumneavoastra este pretioasa si aveti asentimentul meu.

Asa cum spuneati, bibliografia de specialitate este necunocuta publicului larg. Desigur, nu sper, si nici nu cred ca as avea de ce sa o fac, la o societate de teologi si specialisti in limbi clasice. Pe de alta parte, cred ca aceste lucrari ar putea fi popularizate si "traduse" publicului larg. Aici, este, intr-adevar, rolul unei prese de calitate. Una interesata de subiect si capabila sa il transmita in mod inteligibil celor care nu au studiile necesare pentru a lucra cu o juxta sau pentru a putea vorbi competent despre cum a fost articulata, de pilda, marturisirea de credinta incepand cu textele nou-testamentare. Or, pentru a face acest lucru ai nevoie de persoane competente si acomodate cu limba in care scriu.

Despre noua descoperire nu am mai multe informatii decat, cred, ca aveti dumneavoastra. Intuiesc doar faptul ca acestea vor avea functia de important instrument auxiliar dedicat cercetarii si intelegerii modului in care s-au nascut comunitatile crestine in primele decenii ale crestinismului.
Ar fi frumos daca, de pilda, actuala descoperire ar avea efectul pe care l-a avut in cazul monahismului crestin descoperirea inscriptiilor de la Sketis care trimiteau catre prefigurare si formarea "Rugaciunii lui Iisus".



Alte intrebari si raspunsuri gasiti aici
 
Ioan said:
Lui Gogu
In Biblie există erori cauzate de copişti, traducători, prelucrători, etcNu uita, in anul 325 când s-a ales canonul pentru Sfânta Scriptură, toate celelalte, sute şi mii de lucrări, înafară de cele 4 evanghelii au fost distruse...


Iata ca se "dovedeste "ca biblia este scrisa de mai multe persoane ,probabil in diferite perioade de timp.

Un algoritm dezvoltat de o companie israeliană de software a oferit noi indicii despre multiplii autori ai Bibliei. Acesta analizează stilul scrierii şi cuvintele alese pentru a distinge părţi ale unui singur text scrise de mai mulţi autori. Aplicând această metodă asupra Bibliei, algoritmul a identificat mai multe „voci auctoriale”.

Programul face parte dintr-o subramură a inteligenţei artificiale denumită "atribuirea paternităţii literare" şi poate fi util în mai multe domenii, de la asistarea instituţiilor legii până la dezvoltarea de noi programe destinate scriitorilor. Autorii acestui algoritm au considerat analiza Bibliei drept cel mai tentant mod prin care să demonstreze capabilităţile sale.

Pentru milioane de credincioşi creştini şi mozaici, faptul că Dumnezeu este autorul Vechiului Testament (cunoscut şi sub numele de Biblia Ebraică) este o parte esenţială a credinţei. Totuşi, studiile efectuate de exegeţi ai Bibliei au dus la concluzia, acceptată de majoritatea cercetătorilor din domeniu, că Biblia a fost scrisă de mai mulţi autori, a căror contribuţie poate fi identificată prin intenţia ideologică diferită, stilul de scris şi prin numele pe care l-au folosit pentru a-l desemna pe Dumnezeu.

Majoritatea cercetătorilor împart textul biblic în două categorii. Prima dintre acestea este considerată a fi opera unui autor "preoţesc", ca urmare a aparentelor legături pe care acestea le avea cu preoţii templului din Ierusalim, iar cealaltă este scrisă, conform cercetătorilor, de un autor fără legături clericale. Exegeţii au studiat Biblia în amănunt pentru a determina care texte aparţin căruia dintre aceşti doi autori.

Când algoritmul dezvoltat de compania israeliană a fost folosit pentru a analiza textul Pentateuhului (primele cinci cărţi ale Bibliei) şi a separat conţinutul acestuia în funcţie de cei doi autori, rezultatele sale au coincis în proporţie de 90% cu concluziile trase de cercetători după ani buni de analiză.

"Am reuşit să recapitulăm secole de muncă manuală extrem de detaliată în doar câteva minute cu ajutorul metodei noastre automate", a anunţat echipa care a creat algoritmul.

Aspectele textului în care algoritmul nu a căzut de acord cu analiza exegeţilor ar putea oferi un interesant punct de start pentru o nouă analiză. Astfel, primul capitol al Facerii era considerat de către cercetători ca fiind opera autorului "preoţesc", însă software-ul l-a clasat ca fiind scris de celălalt autor.

De asemenea, exegeţii consideră cartea lui Isaia ca având doi autori, opera celui de-al doilea începând de la capitolul 39. Software-ul a fost de acord că această carte are doi autori, dar a ajuns la concluzia că al doilea autor a preluat ştafeta de la capitolul 33.


nainte de a aplica acest algoritm asupra Bibliei, cercetătorii au dorit să efectueze un test obiectiv, care să demonstreze capabilităţile acestuia. Astfel, ei au amestecat părţi din cărţile lui Iezechiel şi Ieremia într-un singur text, aplicând apoi software-ul asupra acestuia. Algoritmul a reuşit să sorteze cele două texte separate "aproape perfect", au declarat cercetătorii.

Dacă pentru exegeţi cele două stiluri diferite ale Bibliei indică faptul că aceasta a fost scrisă de oameni, nu de o divinitate, echipa de cercetători din spatele algoritmului nu au comentat asupra motivului pentru care există mai multe stiluri de scriere.

"Cei care cred că Pentateuhul nu este rezultatul efortului a mai multor scriitori ar putea să considere diferenţele descoperite de algoritmul nostru ca fiind simple diferenţe de stil", au explicat ei. Cu alte cuvinte, nu există niciun motiv pentru care Dumnezeu nu ar fi putut scrie Biblia în mai multe voci auctoriale.

"Acest lucru nu va putea fi niciodată explicat de cercetări", a comentat Moshe Koppel, unul dintre autorii cercetării.

Sursa: Associated Press
 
Da poate ne explica Leru de ce Biserica nu ia in considerare decat cele 4 evangelii ( ca de-astea au mai scapat) si de ce s-au ars sute de mii de alte lucrari? In numele credintei, al adevarului? Sau nu cumva au selectat doar ce le-a convenit mijlocitorilor?
 
Multe sunt "pitite " in arhivele Vaticanului unde nu prea are acces nimeni.
 
Dati un telefon si vedeti , este si un regulament pdf, teoretic se poate intra.
http://asv.vatican.va/home_it.htm

Si mai sunt si tare multe legende tesute pe langa, as fi curioasa daca vreun cercetator roman a facut intr-adevar cerere si a fost acolo sa studieze ceva.
 
bodo said:
Da poate ne explica Leru de ce Biserica nu ia in considerare decat cele 4 evanghelii ( ca de-astea au mai scapat) si de ce s-au ars sute de mii de alte lucrari? In numele credintei, al adevarului? Sau nu cumva au selectat doar ce le-a convenit mijlocitorilor?



IOAN lui BODO, GOGU, ANUK

Dragii mei,
Invocarea Numelui lui Ler mă îndeamnă, cu permisiunea Lui, să vă răspund.
Ultimii 2000 de ani au stat sub semnul luptelor şi contradicţiilor dintre Duhul lui Dumnezeu şi Duhul Răului. Aceste două puteri s-au luptat şi în drumul pe care Biserica Creştină l-a urmat după Învierea lui Iisus Hristos.
A crescut credinţa în Iisus şi Învierea Lui, a crescut şi sămânţa Răului în lume.
Astăzi se vede bine unde s-a ajuns: Pământul se găseşte în pericol de-a se provoca declanşarea Apocalipsei, în timp ce Iisus Hristos ne-a dat Semnul că, în curând, se va arăta din nou lumii oamenilor!
Cum a fost cu rămânerea Bisericii doar la cele 4 Evanghelii?
În lupta cea mare dintre puterile cele două mai sus enunţate, în lumea creştină s-au creat mai multe tabere, fiecare apărându-şi concepţiile proprii. O mare problemă a fost alegerea aşa-zisului Canon al Bisericii Creştine, principiile de bază ale religiei, evangheliile şi celelalte lucrări care să stea de fundament neschimbabil al noii credinţe.
Sub influenţa Duhului Sfânt au fost alese cele patru Evanghelii.
Sub influenţa Duhului Răului au fost distruse toate celelalte documente, fără să se pună nimic la adăpost pentru viitoare cercetări şi înnoiri ale credinţei. Din când în când mai apar documente ale timpurilor vechi, pe care Biserica ar fi silită seă le ia în consideraţie. Numai că, din cauza fricii de a nu urma un drum al Răului, se renunţă la multe din noile vechi documente.
Desigur, de-a lungul timpului, Biserica şi-a apărat nu numai punctul ei de vedere ci şi privilegiile obţinute pe parcurs.
Şi, precum în întreaga viaţă se infiltra tot mai adânc Duhul Răului, acesta s-a infiltrat şi în rândurile Sfintei Biserici, tocmai cu rolul de-a strica rânduielile ei, de-a o compromite şi defăima. Aşa s-a ajuns la marile dezastre şi crime din istoria creştinismului, făcute de Duhul Răului în numele bisericii. Aşa s-a ajuns ca astăzi să se înfrunte mii de credinţe, aparent în Numele Domnului Dumnezeu! Aşa s-a ajuns la momentul când Răul, rădăcina şi sămânţa Răului stăpâneşte mii şi milioane de oameni, cu ştiinţă sau fără de ştiinţă!

În cuvintele voastre căutaţi şi cereţi răspunsuri. Una dintre întrebări este cum şi pe ce cale se poate afla Calea Adevărului în aprecierea documentelor care vin sau nu vin de la Duhul Sfânt. Răspusul este că, chiar prin Duhul Sfânt - şi numai prin El! - se poate afla Calea Adevărului. Iar aflarea căii înspre Duhul Sfânt este astăzi doar o întrebare de credinţă. Căci poporului ţinut în întuneric i s-a arătat Lumină Mare şi vremea a sosit ca bătrânii să viseze, iar tinerii să aibă vedenii!
A sosit vremea întemeierii Împărăţiei lui Dumnezeu pe Pământ. Şi, în acest timp binecuvântat pentru poporul lui Dumnezeu, totul este posibil.
Şi, nu uitaţi: ceea ce pentru oameni este imposibil, este pentru Dumnezeu posibil!
 
Si daca biserica este doar exponenta duhului raului, si nu al duhului binelui?
 
Biserica cea adevărată, dragul meu, este însuşi Iisus Hristos. Iar acolo unde este Iisus nu este şi Duhul Răului.
 
Ce culoare avea roba pe care i-au pus-o lui isus la proces?
 
Ioan said:
Biserica cea adevărată, dragul meu, este însuşi Iisus Hristos. Iar acolo unde este Iisus nu este şi Duhul Răului.
Gresit!
Biserica cea Adevarata este cea a Lui DUMNEZEU si trebuie construita si Preotita asa cum scrie in Vechiul Testament din Biblia Ortodoxa.
Tu stii ce spune DUMNEZEU referitor la TEMPLUL Sau si la Preoti?Citeste VT din Biblia Ortodoxa si nu mai rataci.........
 
Amot, intrebare intrebatoare.
Daca biserica ar trebui construita la fel cum scrie in vechiul testament, nu cumva ar trebui construita la fel ca templul lui Solomon?
Daca imi aduc bine aminte de ce mai scrie prin biblie, nenea asta, Solomon, a pus poporul sa munceasca cativa ani buni, cu costuri enorme ca sa construiasca un templu la fel de mare cam cat... o garsoniera confort 1. Mishto, nu?
 
Gogu said:
Amot, intrebare intrebatoare.
Daca biserica ar trebui construita la fel cum scrie in vechiul testament, nu cumva ar trebui construita la fel ca templul lui Solomon?
Daca imi aduc bine aminte de ce mai scrie prin biblie, nenea asta, Solomon, a pus poporul sa munceasca cativa ani buni, cu costuri enorme ca sa construiasca un templu la fel de mare cam cat... o garsoniera confort 1. Mishto, nu?
Citeste cu atentie Biblia Ortodoxa,Iesirea,cap. 26 si cap. 27 si ai sa vezi cum trebuie facut Cortul Adunarii si deci aceleasi dimensiuni trebuie sa aiba Biserica Crestin-Ortodoxa,Altarul jertfelor si Imprejmuirea Cortului Adunarii.
Dimensiunile Cortului Adunarii sunt mici dar Imprejmuirea Cortului Adunarii si deci curtea este mare avand dimensiunile de 48 metri lungime si de 24 de metri latime.In Cortul Adunarii numai cei care sunt desemnati de Marele Preot pot intra..........
 
A,Mot,sa inteleg ca biserica nu-i pt toti? Intra doar alesii ?
 
Back
Top