• Forumul vechi a fost pierdut. Nu mai putem recupera continutul vechi. Va invitam sa va inregistrati pentru a reface comunitatea noastra!

Articole cu si despre situatia din Romania

O statistica interesanta. Afla cum a evoluat datoria publica si cum s-au mai indatorat si altii .


Datoria publica: de la 12,6% din PIB in 2007, la 30,8% din PIB in 2010! Cum stau alte tari?

Datele Eurostat publicate in aceasta saptamana arata ca, la nivelul UE, datoria publica a ajuns la echivalentul a 80% din PIB, procent in crestere semnificativa fata de anul 2007, cand ponderea era de 59%. Cu alte cuvinte, trei ani de criza au generat o crestere a datoriilor cu 2.500 miliarde euro, insa evolutia pe tari arata discrepante extrem de mari.

Astfel, dintre cele 27 de tari analizate, la sfarsitul anului 2010, cea mai mare pondere a datoriei in PIB o avea Grecia – 142,8%. In clasament urmeaza Italia cu 119%, si Belgia, Irlanda si Portugalia cu peste 90%, click pe graficul alaturat pentru detalii.

Pe de alta parte, Romania se afla abia pe locul 24, cu un procent de 30,8%, doar Luxemburg, Bulgaria si Estonia inregistrand performante mai bune. Per total, 9 tari inregistreaza procente peste medie, iar 18 tari se situeaza sub medie.

Daca luam insa in considerare ritmul de crestere al datoriei guvernamentale, Romania se afla pe locul 4 cu o crestere de 144,4% intre 2007 si 2010 (de la 12,5% la 30,8%, respectiv de la 52,4 la 158 miliarde lei), inaintea noastra situandu-se doar Luxemburg (+174.6%), Irlanda (+284.8%) si Letonia (+396,7%).

In mod surprinzator, Bulgaria si Suedia au reusit sa isi reduca ponderea datoriei in PIB in ultimii trei ani, aceste doua tari fiind diametral opuse in ce priveste nivelul de trai si gradul de maturitate a economiei.

Totusi, clasificarea tarilor in functie de ritmul de crestre al datoriei poate distorsiona imaginea de ansamblu din moment ce, spre exemplu, una este o crestere cu 100%, de la 10% la 20%, si alta o crestere de 50%, de la 50% la 75%. In primul caz, cresterea este echivalenta cu 10 procente din PIB, iar in al doilea caz, cresterea este echvalenta cu 25 procente din PIB.

Judecand astfel, cei mai rau sta Irlanda, cu o crestere de la 25% din PIB in 2007, la 96,2% in 2010, la mare distanta urmand Grecia cu o crestere de la 105,4% la 142,8%. Romania se situeaza doar pe locul 9 cu o crestere de 18,2 puncte procentuale, insa pe locul 8 se afla Germania, nemtii inregistrand o majorare echivalenta cu 18,3% din PIB. Adica guvernul german s-a indatorat in aceasta perioada mai mult decat cel roman!!

Dintre tarile mari, Marea Britanie a inregistrat cea mai mare crestere a ponderii datoriei in PIB, de la 44,5%, la 80%, ceea ce in cifre absolute inseamna un plus de 600 miliarde euro. In Germania, datoria publica a crescut cu 500 miliarde euro.

Daca ar fi sa judecam cifrele de mai sus am putea spune ca iesirea din criza a fost extrem de costisitoare pentru statele europene, programele de stimulare a economiilor si pastrarea unor deficite bugetare mari determinand o crestre a datoriilor pana la un nivel care cu greu va putea fi redus semnificativ in anii urmatori.

http://businessday.ro/04/2011/dator...=feed&utm_campaign=Feed:+Khrisro+(Khrisro.ro)
 
Obiectivul de trecere la euro ramane 2015

Autoritatile romane au decis sa nu renunte la obiectivul 2015 de adoptare a monedei euro, prin Programul de convergenta, care este dezbatut, la aceasta ora, de Guvern, a declarat Varujan Pambuccian, liderul grupului parlamentar al minorităţilor naţionale. Acesta a precizat ca Mugur Isarescu, guvernatorul Bancii Nationale, care a participat la sedinta Guvernului, a dat ca data posibila pentru utilizarea doar a monedei euro 1 decembrie 2015. Pana atunci este posibil sa circule pe piata, in paralel, atat moneda nationala cat si euro. Pambuccian a mai spus ca pentru Romania ar putea fi un avantaj faptul ca are o experienta cu denominarea. "Aceasta experienta ar putea ajuta procesul de trecere la euro", a mai spus Pambuccian.

Potrivit acestuia, cele mai mari probleme in ceea ce priveste trecerea la moneda euro sunt atingerea tintelor de deficit bugetar si de rata a inflatiei. Si va fi cu atat mai complicat cu cat Romania "va trece printr-o perioada puternic electorala"

"Pentru a fi performant in zona euro trebuie sa ai o economie performanta si acesta este motivul pentru care, in perioada urmatoare, voi declansa o discutie la nivelul BNR, al Guvernului, al analistilor daca este bine sa ne mentinem obiectivul 2015 sau trebuie sa ne ridicam performantele economiei la nivelul care sa ne asigure performanta si in interiorul zonei euro", afirma seful statului, aflat intr-o vizita in Estonia.

El preciza, la acea vreme, ca "deocamdata obiectivul Romaniei nu a fost schimbat: acces in zona euro in 2015". "Si modul cum reusim sa reducem deficitul bugetar, dar si nivelul de indatorare ne indreptatesc sa mentinem acest obiectiv, dar, in acelasi timp, criza economica ne-a dat o lectie extrem de serioasa tuturor si va trebui sa ne reanalizam obiectivul accesului in zona euro, prin prisma lectiei crizei", mai spunea Traian Basescu.

http://economie.hotnews.ro/stiri-fi...ccian-obiectivul-trecere-euro-ramane-2015.htm
 
Sunt pentru folosirea pistolului de catre politisti cand situatia o cere!

Şeful Poliţiei: Incurajez folosirea pistolului, e o formă de fermitate

Chestorul Liviu Popa a făcut aceste declaraţii după ce a aflat că, în week-end, poliţiştii au tras focuri de armă într-un cartier al Bistriţei, în timp ce urmăreau un suspect pe care nu l-au prins.

"Focurile de armă nu sunt irosite dacă sunt folosite legal. Este o formă de fermitate de care Poliţia are nevoie. Încurajez folosire armamentului. Pistolul nu e făcut ca să faci cipcă (dantelă, împletitură - n.r.) cu el. Fermitatea Poliţiei cred că este în măsură să crească gradul de securitate şi de siguranţă al cetăţenilor şi, din acest punct de vedere, încurajez, atunci când legea permite şi sunt îndeplinite împrejurările prevăzute de lege, încurajez ca poliţiştii să folosească tot ce au în dotare, inclusiv pistolul", a spus Popa.

El a declarat că poliţiştii au ca obiective ţintă până la unu la sută dintre cetăţenii ţării şi este păcat să sufere ceilalţi cetăţeni din cauza unui procent atât de scăzut din populaţie care dă Poliţiei de lucru.

"Poliţiştii au prins curaj şi se foloseşte (pistolul - n.r.) atunci când situaţia o impune. De când sunt inspector general, nu am avut cazuri în care să se folosească armanentul în afara regulilor stabilite prin lege", a declarat el.

Liviu Popa a participat, luni, la instalarea oficială în funcţie a noului inspector şef al Poliţiei Bistriţa-Năsăud, comisarul şef Ovidiu Mureşan, şi a adjunctului acestuia, comisarul şef Ciprian Buta, care au câştigat de curând concursurile pe posturi.

http://www.mediafax.ro/social/seful...ea-pistolului-e-o-forma-de-fermitate-8216374/
 
total de acord cu acest fenomen; ma indoiesc ca numarul infractorilor este de numai 1%,in conditii de criza.
 
Scut antirachetă în Olt .



Membrii CSAT au dezbătut luni seara solicitarea SUA de a utiliza aeroportul Kogălniceanu şi portul Constanţa ca infrastructuri de tranzit pentru transportul de militari către Irak şi Afganistan, a anunţat preşedintele Traian Băsescu. Un alt subiect dezbătut în şedinţa CSAT a fost legat de locaţia pentru amplasarea rachetelor din scurtul american. Acestea vor fi amplasate la fosta baza militară din Deveselu, judeţul Olt, a precizat liderul României. Traian Băsescu a menţionat că baza aeriană va rămâne sub comda românească, comandantul bazei fiind un ofiţer român. Asta inseamna ca România ajunge la cel mai inalt nivel de securitate din istoria ei. Intrucat tarii noastre i s-a garantat securitatea pe termen lung, nu conjunctural. Basescu a precizat ca elementele de scurt anti-rachetă nu sunt îndreptate împotriva Federaţiei Ruse. Seful statului a mai anuntat ca pentru moment rămânem pe nivelul precaut de alertă teroristă. Nu avem nici un element concret care să justifice ridicarea nivelului de alertă, spune presedintele. Ieri, ministrul de InterneTraian Igaş a anunţat că gradul de alertăteroristă din România nu va creşte ca urmare a uciderii liderului grupării teroriste Al Quida, Osama bin Laden.


http://www.brasovultau.ro
 
M-am cam plictisit de lupta asta cu inflatia, de peste 20 de ani. De cativa ani buni BNR da tinte gresite. Io chiar nu stiu cum o sa reuseasca ei sa mentina o inflatie mica, mai ales ca ca prin 2015 trebuie sa mai aderam si la euroi si astia cer inflatii mici, mici, in conditiile in care mai trebuie sa liberalizam si pretul energiei si gazelor.

Mugur Isarescu: BNR a majorat prognoza de inflatie pentru 2011 la 5,1%

Banca Nationala a majorat prognoza cu privire la rata inflatiei pentru finele acestui an la 5,1%, a declarat guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, cu ocazia prezentarii Raportului trimestrial asupra inflatiei. El a precizat insa ca aceasta prognoza nu cuprinde majorarea preturilor la energia termica, care ar putea avea loc in aceasta toamna.

Cele mai importante declaratii ale lui Mugur Isarescu:

* Rata inflatiei s-a mentinut in afara intervalului tintit in ultimele trei luni, ba chiar a avut o revenire
* Dintre factorii care au contribuit avem socurile adverse de natura ofertei: majorari ale preturilor marfurilor alimentare, preturile la carburanti
* In sensul temperarii presiunilor iflationiste au actionat persistenta deficitului de cerere. Ne-a mai ajutat o apreciere nominala a leului fata de dolar, cu toate ca a fost moderata, de 4%.
* Agentii economici includeau in preturile de import o marja care facea ca preturile de import sa aiba o tendinta de crestere. O aceasta apreciere a oprit un astfel de comportament
* Am avut un efect de baza pe segmentul produselor de tutun
* In ultimii 2-3 ani, baza monetara a oscilat in jurul a 50 miliarde de lei, din care 20 miliarde au bacile la BNR, iar 30 miliarde sunt banii "efectiv tipariti". Rezerva valutara acopera in totalitate
* Rezerva de aur a BNR, de 3,5 miliarde de euro acopera aproape o treime din emisiunea monetara a bacnii centrale. Chiar in timpul etalonului aur nu a existat o acoperire mai ridicata
* Teza asta cantitativa, ca daca sunt bani multi pe piata cresc preturile prinde bine la public. Nu acolo este cauza inflatiei din Romania. Ba mai mult ar da impresia ca Romania ar avea nevoie de o inasprire a politicii monetare
* O asemenea abordare cantitativa este depasita in teoria economica de cel putin o suta si ceva de ani.
* Un dezechilibru inflationist major in Romania e ca productia care nu acopera consumul intern. Dezechilibrul aceste e vazit chiar si intre cei care platesc impozite si cei care traiesc din impozite. Nu se poate echilibra peste noapte.
* Acest raport deteriorat intre munca si consum si protectie si asistenta s-a deteriorat in ultimii 20 de ani si nu il vad echilibrat peste noapte. Aici trebuie perseverenta pentru ca economia sa produca mai mult si sa consume in limitele in care produce.
* Aproape toata cresterea inflatiei din primele patru luni ale anului vine din sectorul alimentar, cu cauzele interne si externe. Evolutia din toamna anului trecut s-a datorat sectorului alimentar.
* Productia interna a inceput sa contrabalanseze in mai mare masura socurile externe
* Cresterile cele mai mari la preturile alimentare s-au semnalat in Bulgaria, dar Romania este pe locul doi
* Ponderea cea mai are in cosul preturilor de consum al produselor alimentare a ramas in Romania
* Cu toate ca preturile au crescut mai putin in Romania decat in Bulgaria, impactul in indicele preturilor de cinsum s-a simtit mai mult
* Alti factori care au contribuit la cresterile de preturi au fost evolutiile din nordul Africii si impactul asupra preturilor carburantilor. Speram ca daca pretul titeiului va scadea, speram sa avem un comportament corespunzator la pretul carburantilor
* Pe piata muncii conditiile raman favorabile dezinflatiei. Toti indicatorii arata incurajator din punct de vedere al dezinflatiei
* Intarirea cursului nu a fost un scop in sine al BNR. E adevarat ca multe preturi de import au fost corectate in jos, sau cel mult nu au mai fost impinde in sus
* In cazul leului nu s-a intamplat altceva decat ce s-a intamplat in regiune
* La prognoza, avem o evidenta curba mai inalta a preturilor administrate, conform datelor pe care le-am cules de la agentiile de specialitate. La eliminarea subventiilor la energia termica vom avea un impact asupra inflatiei, insa necunoscund cum va fi facut nu s-a putut estima corect si l-am mentinut la categoria riscuri
* Inflatia CORE 2, asupra careia politicile bancii centrale au efect, va fi sub 3% in 2012
* Toata proiectia noastra e facuta pe baza ipotezei ca treptat economia isi revine. Pledam pentru o astfel de evolutie, pentru ca ea va fi si de durata
* Impulsul fiscal este inca prociclic, dar prociclitatea lui se diminueaza
* Previziunea privind evolutia inflatiei arata o deteriorare in acest trimestru, pentru ca dezinflatia sa se instaleze in vara acestui an, odata cu disiparea efectelor de runda I fata de majorarea TVA
* Se va intra in intervalul tintit in primul trimestru din 2012, urmand sa ramanem in acest grafic, cu o usoara crestere, si in prima parte din 2013
* Nu am transmis un mesaj ca cresterea medie a preturilor se va accentua in lunile urmatoare. Ne asteptam ca inflatiile lunare sa fie mai mici in lunile urmatoare
* Prognoza pentru sfarsitul anului este de 5,1% si nu curpinde majorarea la energia termica, care intelegem ca va avea loc in toamna. In 2012, prognoza de inflatie este de 3,6%
* Materializarea riscurilor prezentate poate avea o influenta mai mare decat cea estimata acum
* Pe termen scurt ne poate ajuta o apreciere a cursului de schimb. Nu suntem interesati de o influenta pe termen scurt, ci de influenta pe temen mediu si lung. O apreciere ne va dezavantaja pe termen mediu. Aprecierea cursului actioneaza cu intarziere si cu impact limitat, in vreme ce o depreciere actioneaza imediat si cu impact direct. Si din acest motiv nu incurajam o volatilitate ridicata a cursului de schimb
* Suntem constienti ca o miscare a cursului in anumite limite poate sa gaseasca echilibru de tip "alchimie" intre dorinta noastra de a avea o influenta cat mai neutra a cursului de fond si incurajarea miscarilor de capital
* Noi nu citim comunicatul nostru ca indicand o relaxare. Apreciere nominala a cursului a constituti o intarire a cadrului general. Reducerea RMO (rezervele minime obligatorii pentru pasivele in valuta - n.r.) din sedinta trecuta, in masura in care se va transpune intr-o masura nesustenabila in ceea ce priveste creditul in valuta, vom lua masurile de rigoare. Nu dorim sa atacam creditul in valuta pentru beneficiarii care au incasari in valuta. Si in domeniile in care resura de creditare nu exista decat din exterior, cum este creditul ipotecar, parerea mea este ca nu are rost sa dam la o parte riscul valutar si sa introducem alt riosc. Nu avem resurse interne, fonduri de pensii, piata de obligatiuni, nu am face decat doua lucruri- renuntarea la creditul pe termen lung sau introducerea unui alt risc.
* Nu am relaxat politica monetara, nu am cedat la avalansa de interpretari, cand inflatia isi arata coltii, ca ar fi trebuit sa reducem dobanda de referinta, dobanda de politica monetara. Dobanda ne ajuta in continuare in viitor. Astfel am mentinut dobanda de politica monetara la 6,25%
* Conditiile monetare in sens larg chiar s-au inasprit prin aceasta apreciere a cursului.
* Inghetarea preturilor la carburanti, daca este o decizie europeana, cu retinerile de rigoare, Romania o va lua si ea, pentru ca altmineteri, o ruptura a preturilor nu va aduce decat ceva castiguri in buzunarele celor care vor specula. In general insa, nu sunt adeptul inghetarii preturilor. De catre ori au fost luate au creat un confort pe timp scurt si o ruptura dupa aceea.
* Misiunea FMI discuta acum calendarul liberalizarii preturilor la energie. Noi am introdus in modelul nostru ceea ce este cert. Daca au fost facute majorari cu data certa le-am introdus. Cele care nu sunt certe le-am introdus la capitolul riscuri
* Introducem in prognoza noastra doar ceea ce este cert, celelalte le introducem la capitolul riscuri
* Majorarea preturilor la energia termica se va face diferentiat si vor exista in continuare categorii protejate. Cifra de 5,1% cuprinde doar majorarile de preturi administrate anuntate
* Aderarea euro la 2015 este o data ambitioasa. Ea este veche de cativa ani buni. Guvernul nu a facut altceva decat sa hotarasca decat sa nu o schimbe. Daca il schimbam cu ce alta data fundamentata il schimbam? O fundamentare nu se poate face decat in baza unei analize facute de un grup mare de specialisti. Din acest punct de vedere salutam formarea unui grup interministerial care sa analizeze aceasta problema. 2015 nu si-a epuizat toate valentele. Adoptarea euro in 2015 este o tinta posibil de atins, chiar daca aspectele tehnice sunt pe zi ce trece mai greu de atins
* O schimbare a datei ducea la discutii nesfarsite fara fond. Din experienta, "hai sa ii mai lasam si pe altii sa mai faca" e prima fraza care vine pe buze. Pana in 2015 mai sunt 4 ani. Chiar daca e o tinta ambitioasa poate sa fie atat un semnal de continuare a reformelor cat si un catalizator
* Aprecierea cursului este in ton cu fundamentele - Partial impartasesc aceasta apreciere, in contextul in care ea a venit nu neparat din ceva operatiuni ale BNR. Dupa ce am vandut 600 si acum am cumparat 600, in acel context a aparut o declaratie a consilierului Croitoru.
* Corectia deficitului de cont curent a fost de natura sa readuca unele echilibre. Mai exista sectoare care trebuie corectate in economie. Chiar daca deficitul de cont curent va depasi 5%, dinamica mai rapida a exporturilor, dovedita pe parcursul a 20 de luni arata ca s-a schimbat ceva fundamental in economia nationala. Dinamica e bazata pe fundamente. Aceste corectii si reechilibrari din economia romaneasca vor dura mai mult.
* Eu nu sunt foarte bucuros ca s-a spus ca aprecierea cursului este in concordanta cu fundamentele, pentru ca trebuie sa mai treaca timp pana sa ne bucuram. BNR nu transmite mesajul ca aprecierea cursului e de durata. Nu avem date care sa ne dea confortul necesar legat de o apreciere in continuare a cursului, de aici si retinerea noastra de a ne ajuta de cursul de schimb pe termen scurt.


Ratai anuala a inflatiei a urcat la 8,01% in luna martie, de la 7,6% in luna precedenta. Raportul trimestrial asupra inflatiei, document care evalueaza contextul macroeconomic recent, analizeaza perspectivele inflatiei si identifica principalele provocari si constrangeri cu care politica monetara se va confrunta in perioada urmatoare.

http://economie.hotnews.ro
 
Indicele prosperitatii: Romania, pe locul 51 - romanii, dezamagiti de tara lor .


Romania se afla pe locul 51 in lume la capitolul prosperitate, conform unui clasament alcatuit de Institutul Legatum, iar concluzia generala a studiului a fost aceea ca guvernarea si functionarea institutiilor statului ii dezamagesc pe romani.

Indexul general al prosperitatii nu tine seama doar de nivelurile veniturilor, ci si de siguranta cetatenilor, de buna guvernare, de accesul la sanatate si educatie de buna calitate, precum si la alti indici, iar Romania, cu locul 51 pe care il ocupa, e la mijlocul clasamentului din cele 110 state evaluate, conform site-ului Legatum Prosperity Index.

Romania e pe locul 64 la satisfactia vietii, 52 pe cap de locuitor, ambele evaluand aceleasi 110 tari, iar din punct de vedere al indexului dezvoltarii umane, pe locul 63 din 182.

Luat pe capitole, studiul arata ca romanii sunt ingrijorati si nemultumiti de aproape fiecare aspect ce tine de viata lor, de la economie la sistemul de sanatate.

La capitolul politica, desi Romania, locul 65 in clasament la capitolul guvernare, e considerata o democratie reala, guvernarea ineficienta si coruptia din perioada de dupa 1990 ii fac pe oameni sa nu aiba incredere in politicieni si sa nu participe la viata politica.

Sanatatea, capitol la care Romania ocupa locul 53, da de asemenea multe motive de nemultumire romanilor, care exprima "nesatisfactie extrema" fata de sistem.

Romanii, in ciuda cresterii economice din ultimii 10 ani, sunt foarte ingrijorati de nivelurile veniturilor, in timp ce economia ocupa locul 67, unul dintre cele mai slabe din aceasta evaluare.


http://www.ziare.com
 
FMI, "isterizat" de companiile "capusa" ale statului

Datoriile CFR catre furnizorii de energie au ajuns la doua miliarde lei (486 milioane euro), iar FMI nu are solutii pentru aceasta "anomalie", a declarat, dupa o discutie cu delegatia Fondului, directorul general al Asociatiei Companiilor de Utilitati din Energie, Silvia Vlasceanu
"Nici ei nu pot oferi solutii pentru aceasta anomalie, nu s-a ajuns la o solutie", a declarat Vlasceanu pentru MEDIAFAX, dupa intalnirea care a durat aproape doua ore.

Potrivit lui Vlasceanu, datoriile CFR catre furnizorii de electricitate, atat privati, cat si de stat, au crescut din ianuarie pana in mai cu 200 milioane de lei, la doua miliarde de lei.

* Lista firmelor de stat de "sub lupa" FMI



"A fost o discutie libera. Si cei de la FMI sunt dornici sa afle opiniile din piata de energie, nu doar pe cele oficiale. (...) Pana la urma o decizie va trebui luata, deoarece aceste datorii tot cresc", a adaugat Vlasceanu.

Asociatia Companiilor de Utilitati din Energie a fost infiintata in 2006 de mai multe companii energetice care activeaza in Romania cu scopul de a sprijini concurenta loiala pe piata.

De asemenea, principalii distribuitori de gaze, GDF SUEZ (grup franco-belgian) si E.ON (Germania) au de incasat plati restante in valoare de 800 milioane de lei.

Vlasceanu a adaugat ca pretul gazelor naturale livrate consumatorilor finali va creste cu siguranta, majorare care ar trebui aplicata inca din acest an, avand in vedere ca 2012 este an electoral.

* Guvernul alege: Ce companii privatizam si pe care le inchidem?


"Noi am propus o posibila solutie prin care consumatorii care vor fi catalogati ca vulnerabili sa primeasca mai multe gaze naturale din productia interna. GDF SUEZ si E.ON sunt dornice sa stie cum vor fi definiti in lege consumatorii vulnerabili si cum vor putea fi acestia protejati", a afirmat Vlasceanu.

Potrivit angajamentelor asumate de Guvern in fata FMI si a Comisiei Europene, preturile reglementate la energie si gaze vor fi eliminate pana in 2015. Guvernul va trebui sa prezinte pana in septembrie un calendar de eliminare a acestor tarife.

Aproape toti producatorii de electricitate sunt obligati de ANRE sa aloce o parte a productie pentru consumul populatiei, la preturi stabilite de Autoritate. De asemenea, gazele produse de OMV Petrom si Romgaz Medias au preturi de productie stabilite de ANRE.

Printre companiile energetice europene prezente pe piata romaneasca a gazelor si electricitatii se numara OMV (Austria), GDF SUEZ, Enel (Italia), E.ON sau CEZ (Cehia).

sursa
 
Lecţia străinului cu pantoful rupt (100de acord cu el,de data asta )

Politizarea companiilor de stat este o afacere foarte proastă pentru România şi foarte bună pentru partide. A trebuit să o spună şeful delegaţiei FMI la Bucureşti, Jeffry Franks, pentru ca Guvernul să se angajeze că va înlocui de la conducerea firmelor de stat oamenii partidelor cu manageri profesionişti. Măcar pentru acest lucru, ar trebui să-l iertăm pe oficialul FMI că a cutezat (ce obraznic!) să vină cu pantofii rupţi în talpă la întâlnirea cu preşedintele României.



În timp ce români, politicieni şi ziarişti au găsit subiect de analiză în calitatea încălţărilor lui Franks- care, "vezi Doamne, la banii lui şi-ar permite o pereche de pantofi noi când vine să se întâlnească cu oficialii români"- reprezentantul FMI a repurtat o victorie importantă în războiul cu clientela politică românească.

Franks a declarat ieri că toate companiile de stat trebuie conduse de manageri profesionişti, români sau străini, aleşi printr-un proces de selecţie transparent, derulat prin companii de recrutare independente. Potrivit Hotnews, care citează surse guvernamentale, noul sistem de angajare al managerilor companiilor de stat ar fi fost deja inclus într-o scrisoarea de intenţie semnată de Guvern şi FMI. Franks a împins astfel lucrurile într-o direcţie, ocolită cu îndârjire atât de Guvernul Boc, cât şi de cele precedente.

Companiile de stat reprezintă de mulţi ani o vacă bună de muls pentru toate partidele care s-au aflat la putere. Managerii acestora sunt numiţi pe criterii politice, în urma negocierilor care au loc între partidele din coaliţia guvernamentală. Bătălia pentru aceste posturi a fost întotdeauna direct proporţională cu sumele de bani scoase din companii prin contractele păguboase încheiate cu firmele de partid. De altfel, "performanţele" realizate de cei numiţi să conducă societăţile statului sunt cel mai bine scoase în evidenţă de pierderile imense înregistrate în fiecare an. Astfel, spre exemplu, în 2010, datoriile totale înregistrate la bugetele publice ale societăţilor de stat s-au ridicat la 1,6 miliarde de euro, în topul datornicilor figurând CFR, Compania Naţională a Huilei sau Societatea Naţională a Lignitului Oltenia. Paradoxal este însă faptul că, până acum, nici un manager politic nu a fost tras la răspundere pentru situaţia în care şi-a adus compania.


Începând din 2010, FMI a dorit monitorizarea mai multor societăţi cu pierdere (numărul acestora a ajuns la 18 în 2011) legat de contractele încheiate, cheltuielile făcute, etc. Concluzia a fost exprimată cel mai bine tot de Jeffry Franks:

"Scandalos este că oameni care nu sunt calificaţi, dar au conexiuni politice, conduc aceste companii în beneficiul propriu, nu al poporului".

Singura soluţie rămâne aşadar angajarea unor noi manageri, de data aceasta profesionişti, care să aibă ca obiectiv eficientizarea companiilor. Evident că aici putem ridica multe întrebări de genul: " Ce salarii trebuie să le dai unor manageri competenţi ca să-i convingi să lucreze într-o companie de stat românească?" , " Va accepta un profesionist să vină fară o întreagă echipă care să-l ajute la conducere?" sau " Cum va reuşi un manager din afară să învingă sistemul corupt, bine închegat, şi care parazitează de zeci de ani societăţile de stat?". La acest moment, sunt mai puţin importante răspunsurile detaliate la aceste întrebări decât victoria repurtată ieri de reprezentantul FMI. O victorie obţinută de un oficial străin cu pantoful rupt în faţa unei clase politice româneşti cu haine scumpe dar cu moravuri ieftine.

sursa
 
Romania, in asteptarea lebedei negre

Romania--in-asteptarea-lebedei-negre.jpg


In teoria economica exista un fenomen numit lebada neagra si caracterizat prin trei elemente: este socant, are efecte foarte ample si, desi este neasteptat, in mod aparent paradoxal, dupa descoperirea lui devine previzibil pentru cel care deruleaza filmul faptelor dinaintea producerii lui. In opinia multora, criza economica mondiala a fost o astfel de lebada neagra.

Este foarte probabil ca, dupa cum remarca recent Adriana Saftoiu, si politica romaneasca sa se afle inaintea aparitiei unei lebede negre, caci am ajuns intr-o situatie aparent fara iesire, de o gravitate extrema, o amenintare reala la adresa insasi democratiei romanesti, care dupa 20 de ani pare sa fi esuat lamentabil.

Tabloul general este sumbru. Institutiile esentiale ale statului au ajuns la cote de neincredere record, in frunte cu Guvernul (8%), Parlamentul 10%) si Presedintia (15% - date IRES). Cam jumatate din electorat nu intentioneaza sa mearga la vot. Alegerile locale de duminica de la Baia Mare au inregistrat, de altfel, un absenteism imens - 71% dintre locuitorii orasului nu au fost interesati de alegerea primarului.

Partidele au ajuns sa-si dispute practic nucleele dure, cu procente calculate din minoritatea care mai are optiune. Asa cum primarul din Baia Mare a fost ales in fapt de 15% din electorat, tot asa USL are cam 57%, iar PD-L 20% din mai putin de jumatate dintre alegatorii romani.

Aderenta reala este, asadar, si ea pe la jumatate. Nu exista nicio personalitate credibila in politica romaneasca. Cel mai bine cotat politician roman, prezidentiabilul cu sansa intai, are un procent de neincredere de 66% si doar 26% incredere. Nici macar Mugur Isarescu nu trece de 40% incredere a romanilor.

Dar nici partidele nu mai au incredere in ele insele si nu mai stiu cum sa se ascunda in spatele unor independenti. La Baia Mare au procedat asa si USL si PD-L, intr-o avanpremiera a localelor de anul viitor. La Bucuresti, USL intentioneaza sa se aseze in spatele lui Sorin Oprescu. Si suntem abia la inceputul pregatirilor pentru anul electoral 2012.

Tara este practic guvernata de FMI, care a oprit derapajul economic cu reforme impuse sub amenintarea taierii fondurilor si trece acum la actiuni care nu ar trebui sa fie de competenta sa, de exemplu restructurarea regiilor si societatilor cu capital de stat. Dar nicio guvernare nu este capabila sa faca asa ceva, iar fara aceasta terapie economia se scufunda.

Toate acestea nu sunt simple carcoteli de jurnalist vestitor al apocalipsei. Ce e mai rau a spus chiar presedintele, intr-o fraza teribila din gura intaiului politician al tarii: "Am invatat sa nu mai cred in politicieni". Ce e rau in asta? Fara politica democratia e de neconceput, ca painea fara faina.

Traian Basescu isi recunoaste astfel, implicit, propriul faliment politic. Caci unul dintre obiectivele sale majore a fost tocmai reformarea clasei politice. N-a reusit sa-si reformeze nici macar propriul partid, care s-a pesedizat complet si care a oferit in aceasta campanie interna un spectacol demolator.

Presedintele jucator, cel poreclit Zeus, nu a reusit sa impuna autorizatia de perchezitie pentru Monica Iacob Ridzi, nu a reusit sa impuna autorizarea arestarii lui Pasat, nu a reusit sa impuna premierul tehnocrat si recunoaste acum ca nu a reusit sa-i impuna lui Adriean Videanu nici macar mazilirea reala a unui director de societate de stat.

A pierdut, asadar, lupta cu sistemul clientelar chiar in propriul partid si a fost nevoit sa dea aceasta misiune FMI, care sa aduca manageri straini. E derizoriu.

Practic, in acest moment, Romania este impartita in feude controlate de baronii din toate partidele si clientii lor. Intre partide si electorat clivajul este mai mare decat intre pamanteni si extraterestri, iar majoritatea romanilor ofteaza dupa comunism si nu sunt foarte siguri daca mai vor sau nu democratie, caci nu inteleg nimic din ea. Si nici nu e nimic de inteles din democratia romaneasca.

In acelasi timp, insa, in societate exista o uriasa asteptare si o tensiune pe masura.

Masa imensa de nehotarati si dezamagiti, mai bine de jumatate dintre romani, isi asteapta partidul si, mai ales, liderul. Ca se numeste Alba ca Zapda, ca se numeste Lebada Neagra, el trebuie sa apara cumva, provocand acel soc care sa urneasca din nou societatea, sa ii dea o directie.

De unde sa vina? Din resursele societatii civile, care trebuie la randul ei sa faca acest efort de zamislire, invingandu-si pasivitatea si aversiunea fata de politic. Nu cred ca Romania nu mai are minti luminate si constiinte curate. Cred insa ca nu a existat pana acum masa critica necesara propulsarii lor. Acum cred ca exista.

Dar si daca societatea civila va rata acest moment, lebada neagra tot va aparea. Dar ea ar putea fi produsul unor tenebre, extremiste, comuniste, penale. Iar daca o astfel de forta va lua captiva uriasa masa critica din societatea romaneasca, efectul ar fi devastator pentru Romania in ansamblul ei. Iar cei care stau deoparte vor fi la fel de vinovati ca aceia care au provocat criza democratiei.

sursa
 
Patriarhia Ierusalimului a rupt relaţiile cu Biserica Ortodoxă Română .


Patriarhia Ierusalimului a rupt relaţiile cu Biserica Ortodoxă Română, din cauza Aşezământul românesc de la Ierihon, Patriarhia Română anunţând că regretă această decizie unilaterală.

Patriarhia Română arată, miercuri, într-un comunicat de presă, că în 9 mai, pe site-ul oficial al Patriarhiei Ierusalimului a fost postat un comunicat cu titlul "Patriarhia Ierusalimului a întrerupt comuniunea cu Patriarhia Română".

"Deşi în urma vizitei la Patriarhia Ierusalimului a Preasfinţitului Părinte Ciprian Câmpineanul, Episcop vicar patriarhal, din ziua de 15 aprilie 2011, s-a convenit iniţierea unui dialog bilateral frăţesc între cele două Patriarhii pentru identificarea unei soluţii privind existenţa Aşezământului românesc de la Ierihon, Patriarhia Română constată cu surprindere şi regret că Patriarhia Ierusalimului a luat o decizie unilaterală", precizează sursa citată.

Problema atitudinii Patriarhiei Ierusalimului faţă de Aşezământul românesc de la Ierihon, cămin pentru pelerinii români care vizitează Ţara Sfântă, precum şi relaţiile Patriarhiei Române cu Patriarhia Ierusalimului vor fi discutate în şedinţa de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din 19-20 mai, se mai arată în comunicatul citat.


http://www.mediafax.ro
 
Nenorocire mare! De unde mai luam noi lumina sfanta? Ca ne-au renegat astia. :P

Oficial iesiram dein recesiune. Acum asteptam si o crestere care sa sara macar de un amarat de procent.

România a ieşit oficial din recesiune. Economia a crescut cu 0,6% în primul trimestru

Economia a crescut în primul trimestru al acestui an cu 0,6% faţă de ultimul trimestru din 2010, ceea ce, tehnic, înseamnă că România a ieşit din recesiune la 31 martie 2011, conform datelor comunicate astăzi de Institutul Naţional de Statiscă (INS).
exporturile au fost motorul economiei în ultimele luni ale anului trecutSursa: APICHART WEERAWONG

Ieşirea tehnică din recesiune a unei ţări are loc atunci când economia creşte două trimestre consecutiv. În ultimul trimestru al anului trecut, economia s-a mărit cu 0,1% faţă de cel anterior.

Economia a intrat în recesiune în trimestrul al treilea din 2008, odată cu scăderea PIB faţă de precedentele trei luni cu 0,1%. De atunci au trecut 33 de luni, perioada în care s-au înregistrat şi trimestre cu plus, dar nu au fost două consecutive.

Potrivit datelor comunicate astăzi de INS, în primul trimestru, economia a crescut cu 0,6% față de trimestrul precedent, și cu 1,6% față de perioada ianuarie-martie 2010.


Cum a evoluat economia din vara lui 2008

Trim III 2008, -0,1%
Trim IV 2008, -2,2%

Trim I 2009, -4,8%
Trim II 2009 – 1,4%
Trim III 2009, +0,9%
Trim IV 2009, -1,4%

Trim I 2010, -0,2%
Trim II 2010, +0,2%
Trim III 2010, -0,7%
Trim IV 2010, +0,1%

Trim I 2011, +0,6%

http://www.evz.ro/detalii/stiri/romania-a-iesit-oficial-din-recesiune-930117.html
 
Ce spune FMI în documentul "extrem de dur" de care a vorbit Adrian Năstase



Liderul PSD Adrian Năstase a postat pe blogul său documentul "extrem de dur" pentru România despre care a vorbit ieri, elaborat de Fondul Monetar Internaţional şi care prevede o nouă serie de măsuri de austeritate pentru perioada următoare.
Adrian Năstase

Documentul a fost adresat pe e-mail de şeful delegaţiei FMI în România, Jeffrey Franks, mai multor reprezentanţi ai BNR, Ministerului Finanţelor, Comisiei Europene şi Băncii Mondiale.

Iată principalele prevederi ale documentului publicat de Adrian Năstase:


- Numărul personalului din sector bugetar va continua să fie raţionalizat (după ce în primul trimestru a scăzut cu 15.000 de persoane, până la 1,25 milioane de angajaţi).

- Inflaţia va depăşi 5% în acest an, după ce va fi nevoie de o creştere a preţurilor reglementate.

- Vom continua să limităm strict modificările ad-hoc ale sistemului de taxe, pentru a asigura predictibilitate şi stabilitate.

- Coplata în sistemul de sănătate va intra efectiv în vigoare în 2012. Tot atunci, vor fi introduse carduri de sănătate pentru toți asigurații, pentru a controla frauda și a monitoriza mai bine angajamentele de plată.

- Până în luna iulie, numărul paturilor din spitale va scădea de la 135.200 la 129.500, potrivit unui plan până în 2013 de a reduce numărul de paturi finanțate de stat la media UE.

- Până la finele lunii septembrie, va fi prezentat un grafic de eliminare a prețurilor reglementate la electricitate și gaze naturale.

Ce se va întâmpla cu firmele de stat:

- Personalul CNADNR va fi redus cu 622 de posturi până la finele lunii iunie (comparativ cu finele lui 2010).

- De la CFR Marfă vor fi disponibilizați 3.000 de angajați anul acesta.

- Un pachet de 20% din acțiunile CFR Marfă va fi vândut pe bursă sau către un investitor strategic până la finele anului, pentru ca privatizarea completă să aibă loc când piața va fi pregătită. De asemenea, până la finele lunii noiembrie, va fi numită o echipă de management privat la compania de transport. Subsidiarele vor fi incluse în compania-mamă până la sfârșitul lunii septembrie.

- Până la finele lui august, va fi aprobată legislația care prevede înființarea unei autorități metropolitane pentru transport, care va supraveghea Metrorex și RATB. De asemenea, vor fi permise ajustări de tarife (peste rata inflației).

- Până la mijlocul lunii iunie, va fi numit un consultant juridic pentru vânzarea a 20% din TAROM prin bursă sau către un investitor strategic. De asemenea, compania va avea, până în noiembrie, management privat.

- În acest an, vor fi vândute și pachete de 20% din aeroporturile internaționale din București și Timișoara.

- Până la mijlocul acestui an, vor fi numiți consultanți juridici pentru vânzarea unor pachete de acțiuni la următoarele companii: Petrom (10%), Transelectrica (15%), Transgaz (15%), Romgaz (15%), Nuclearelectrica (10%), Hidroelectrica (10%).

- De asemenea, va urma vânzarea unor pachete minoritare sau majoritare de acțiuni la complexurile energetice Turceni, Craiova și Rovinari, precum și privatizarea totală a ultimelor trei distribuții de electricitate aflate în portofoliul Electrica (Transilvania Nord, Transilvania Sud și Muntenia Nord) și a filialei sale de servicii - Electrica Serv.

- La Compania Națională a Huilei, ANAF va continua procesul de executare a datoriilor societății, care în cele din urmă va duce la privatizarea activelor viabile și lichidarea celor nerentabile. Același proces se va aplica și la Termoelectrica, ale cărei active viabile vor fi pregătite pentru privatizare până în martie 2012.

- Privatizarea Oltchim, prin vânzarea tuturor acțiunilor deținute de stat către un investitor strategic, ar trebui să aibă loc până la finele anului. Dacă privatizarea nu va avea loc până atunci, compania va intra în lichidare.

- La Poșta Română se va continua implementarea planului de restructurare aprobat deja.


Ce spune FMI despre document

Documentul publicat pe blog-ul fostului premier Adrian Năstase poate fi o „ciornă grosieră” şi în mod sigur este oricum incomplet, a declarat astăzi, la un simpozion economic, şeful Misiunii FMI, Jeffrey Franks.

„Scrisoarea de intenţie nu a fost încă agreată. Va fi trimisă managementului FMI la Washington şi vor fi inserate modificări, iar în această etapă vor mai fi şi negocieri suplimentare. Orice se publică este o ciornă incompletă şi nu este nimic oficial. Nu am văzut ce a postat domnul Năstase pe blog şi nu vreau să comentez, dar în mod sigur nu este un document final şi nu poate fi decât o ciornă grosieră”, a spus Franks, citat de Agerpres.


http://www.evz.ro
 
Sa nu ne bucuram inca pentru iesirea din recesiune. Criza ne mai sacaie, iar daca nu se produce o schimbare de mentalitate, s-ar putea sa o faca pentru o lunga perioada de timp. Adica ar trebui investit in ceva productiv, nu in case si vile cum s-a facut de 20 de ani. Stim ca firmele straine isi cara profitul in afara, insa grav e ca si patronul roaman face asta (dar pentru cheltuilei extravagante, nicidecum pentru o afacere productiva). Acum e clar ca vom mai merge pe crestere ceva timp , vine vara, sectorul constructiilor si cel al serviciilor (macar cele turistice) se va misca cu certitudine, insa, sa nu uitam ca vine iarna si trebuie sa liberalizam niste preturi....De-aia trebuie sa producem!!! In plus, prin Europa tari ca Spania, Portugalia nu stau pe roze. Macar, daca vine un nou val, sper sa fim pregatiti.

Ilie Șerbănescu: Avem o economie în care există prea mult consum fără producţie


România nu a ieşit din criză odată cu creşterea economică de 0,6% din primul trimestru, aceasta fiind fragilă şi incapabilă să rezolve probleme de fond din economia românească, a declarat vineri, pentru Agerpres, analistul economic Ilie Şerbănescu.

'Ce deosebire este între o economie care stagnează şi una care creşte cu 0,6%? Niciuna. Este o creştere economică prea fragilă, care tehnic ne scoate din recesiune, dar nu şi din criză', a spus analistul economic.

'Criza la noi nu este legată de creşterea sau descreşterea PIB, ci de model deoarece avem o economie în care există prea mult consum fără producţie', a adăugat Şerbănescu.


Ilie Şerbănescu a subliniat că în ciuda creşterii PIB-ului consecutiv pentru două trimestre, populaţia nu va simţi efectele acestei creşteri.

'Creşterea asta nu are o semnificaţie care să se vadă în buzunarul oamenilor. O creştere consistentă de cel puţin un an s-ar putea vedea în salarii, dar de obicei trec ani până să se convertească creşterea în majorări de salarii. O creştere neconsistentă ca aceasta nu se va vedea niciodată în salarii', a explicat Ilie Şerbănescu.

Economia României a ieşit din recesiune, după doi ani de criză economică, Produsul Intern Brut /PIB/ înregistrând creşteri două trimestre consecutive, conform datelor oficiale.

Institutul Naţional de Statistică /INS/ a anunţat vineri primele estimări privind PIB în trimestrul I 2011, care a fost, în termeni reali, mai mare cu 0,6% comparativ cu trimestrul IV 2010 (date ajustate sezonier).

Faţă de trimestrul corespunzător din anul 2010, PIB a înregistrat o creştere cu 1,6% pe seria brută şi cu 0,3% pe seria ajustată sezonier.

Acesta este al doilea trimestru de creştere economică, după ce în ultimul trimestru din 2010 a fost consemnată o creştere de 0,1% comparativ cu trimestrul anterior.

Tehnic, ieşirea din recesiune presupune creştere economică în două trimestre consecutive faţă de trimestrele precedente.

Economia României a intrat în recesiune în urmă cu doi ani, după ce a înregistrat o scădere consecutivă a PIB-ului în primul trimestru din 2009 şi în ultimul trimestru al anului 2008.

În 2010, economia României a scăzut cu 1,3%. Pentru 2011 este estimată o creştere economică de 1,5%, iar în 2012 o creştere economică de 3,5-4%.

http://www.capital.ro
 
Am ieşit sau nu din recesiune? Creşterea economică e în marja de eroare

Datele provizorii pe ultimul trimestru din 2010 arată o creştere a PIB de 0,1%. Acum INS arată în estimarea semnal că economia a crescut cu 0,6% în T1 2011, astfel că din două trimestre de creştere adunate rezultă ieşirea tehnică din recesiune. Dar dacă estimările INS nu se confirmă?

Datele provizorii pe ultimul trimestru din 2010 arată o creştere a PIB de 0,1%. Acum INS arată în estimarea semnal că economia a crescut cu 0,6% în T1 2011, astfel că din două trimestre de creştere adunate rezultă ieşirea tehnică din recesiune. Dar dacă estimările INS nu se confirmă?

INS a anunţat astăzi al doilea trimestru consecutiv de creştere. Produsul Intern Brut s-a majorat în primul trimestru din 2011 cu 0,6% faţă de ultimul trimestru din 2010, în date ajustate sezonier, conform estimărilor flash.

Pentru a ieşi tehnic din recesiune, economia unei ţări trebuie să înregistreze creşteri în două trimestre consecutive. În ultimul trimestru al anului trecut, economia a crescut cu 0,1% faţă de cel anterior, potrivit estimărilor Statisticii.

Ca orice estimare, şi cea a INS privind evoluţia PIB are o marjă de eroare. Datele privind T4 2010 care arată o creştere de 0,1% faţă de T3 2010 sunt în continuare estimate. Banda de eroare dată de INS este de 0,2-0,3%, astfel că fragila creştere din T4 2010 ar putea foarte uşor să treacă în teritoriu negativ.

"Din experienţa de până acum, marja de eroare pe seria brută, dar şi pe cea ajustată sezonier, este de ±0,2%. Au fost şi cazuri în care eroarea a fost de 0,3%", spune Adriana Ciuchea, directorul departamentului care se ocupă de calcularea PIB din INS. Oficialul mai adaugă că datele definitive pe anul 2010, inclusiv revizuirea pe trimestre, vor ajunge în posesia Statisticii la sfârşitul acestui an şi vor fi publicate în martie 2012.
Asta dă peste cap tot calendarul ieşirii din recesiune, eveniment care s-ar amâna pentru sfârşitul acestui trimestru.
Desigur, asta cu condiţia ca în T2 2011 să înregistrăm creştere faţă de T1.

Nicolae Chideşciuc, economistul sef al ING Bank spune că este incorect sa definim ieşirea din recesiune in acest moment şi că T2 ar putea aduce o situaţie economică mai proastă. "A fost o creştere mică în unele sectoare, o scădere în altele. Şi desi ne asteptam ca investiţiile să crească în 2011 cu 4%, credem ca in T2 lucrurile nu vor mai fi atât de roz ca în primul trimestru".

sursa

pana si bulgaria a avut o crestere economica mai mare decat noi in tr. 1,de 2,5%
 
Iti spun io ca se va confirma cresterea , cel putin in urmatoartele doua trimestre ( ridicand media) pentru ca urmeaza o crestere in domeniul constructiilor si apoi al serviciilor (in special cele de turism), care vor duce la o crestere certa. Sa vedem dupa.

Mihai Tanasescu: 2012 este an electoral, Romania are tinte precise ce trebuie respectate de clasa politica, pentru ca este vorba de reputatia acestei tari


"Atragerea fondurilor europene, cu destinatii bine definite, reprezinta un factor important de stabilizare. Avem atat de multe domenii in care e nevoie de fluxuri de capital, care sa duca la o crestere de calitate, sunt ferm convins ca 2012 va continua acest trend de reforme. Ar fi pacat sa il pierdem" - a declarat Mihai Tanasescu, fostul ministru al Finantelor si membru al boardului FMI​. El a facut aceste afirme in cadrul emsiunii Bucuresti Punkt Bonn, realizata de HotNews.ro si Radio Deutsche Welle.​ Mihai Tanasescu si-a exprimat speranta ca tintele fixate de Romania vor fi respectate de clasa politica, cu toate ca 2012 este un an electoral.


* Procesul de restructurare in sine are un scop bine definit: serviciul public si eficienta acestor companii sa fie in crestere in perioada care urmeaza

* Nu putem sa aplicam o metoda unica pentru toate companiile, trebuie luat caz cu caz, trebuie analizata fiecare companie si nu in ultimul rand trebuie vazut care sunt solutiile pentru aceste companii

* Unele dintre ele pot sa supravietuiasca, altele vor trebui lichidate, altele au nevoie, probabil, de capital ca sa poata sa se restructureze

* Este clar ca toate companiile au nevoie de un nou tip de management

* In momentul de fata, cel mai important este sa se inceapa din interiorul companiilor

* In lunile care vin, pe baza acestor planuri pe care autoritatile le-au pregatit, sa vedem care sunt solutiile pentru ele

* Probabil ca vor exista si unele disponibilizari la companii daca autoritatile vor decide acest lucru, dar cu siguranta vor exista compensatii

* Mesajul cel mai important este ca se doreste ca aceste companii sa se aduca pe linia de plutire, sa devina mai eficiente si sa se creeze locuri de munca noi dar intr-o structura care sa creeze valoare adaugata si un plus la bugetul de stat, precum si un plus de calitate serviciilui public pe care il desfasoara

* Aceste companii au evoluat in ultimii 20 de ani intr-un sistem care nu a pus pe primul loc eficienta; multe dintre ele au continuat sa atraga resurse importante de la bugetul de stat fara sa isi arate, de fapt, valoarea respectiva

* A venit timpul sa demonstram ca ele trebuie sa fie aducatoare de venituri la bugetul de stat

* Este o transformare radicala, care nu s-a mai intamplat pana acum

* 2012 este un an electoral, dar sa nu uitam ca Romania are niste tinte bine stabilite, atat prin intelegerea cu Fondul Monetar si Comisia Europeana

* Este clar ca procesul de consolidare fiscala trebuie sa continue

* Sa nu uitam ca in 2012 avem ca tinta de deficit 3% din Produsul Intern Brut, deci va fi un an in care se vor continua reformele, cresterea calitatii chelutielilor banului public si nu in ultimul rand la o crestere a venitului la bugetul de stat

* Cred ca aceste tinte sa fie respectate de catre clasa politica, pentru ca este vorba de reputatia acestei tari si eu sunt convins ca este mai presus decat orice

* O prioritizare corecta a chelutuirii publice este un element esential pentru o executie bugetara corecta

* Atragerea fondurilor europene, cu destinatii bine definite, reprezinta un factor important de stabilizare

* Din pacate, am demonstrat ca nu avem capacitatea necesara de a atrage fonduri europene care reprezinta bani gratis in momentul de fata, o resursa extraordinar de importanta pentru Romania, ea trebuie inteleasa ca un obiectiv principal: inseamna proiecte de investitii, crestere economica, locuri de munca

* Fondurile europene, impreuna cu fondurile publice si private (prin parteneriate) sunt surse importante de crestere si proiecte de care Romania are nevoie

http://economie.hotnews.ro/stiri-fi...-pentru-este-vorba-reputatia-acestei-tari.htm
 
De ce economia neagră învinge statul


Întotdeauna refugiul politicienilor care n-au ştiut cu ce să-şi finanţeze promisiunile a fost “albirea economiei negre”. În realitate, combaterea economiei subterane este cea sarcina cea mai dificilă chiar şi pentru o administraţie competentă. Pentru una incompetentă, e imposibilă.

Prima provocare este înţelegerea exactă a fenomenului, cu toate cauzele şi efectele lui. Urmează măsurarea exactă, cu stabilirea a ce se poate face şi ce nu se poate face. Niciuna dintre etape nu a fost parcursă, aşa că România nu a trecut încă de linia de start.

Un exemplu este declaraţia şefului SRI, George Maior, care de la înălţimea şi adăpostul activităţii secrete sfidează aritmetica. Economia subterană ar fi scăzut din 2009 până acum de la 35% la 25-28% din PIB. Dacă era adevărat, încasările la bugetul de stat ar fi trebuit să crească cu o treime din diferenţă. Adică, în loc să vedem încasări de 31% din PIB ar fi trebuit să avem acum 33-34%. Cifra a crescut doar după virgulă şi mai încet decât impunea mărirea TVA. Asta înseamnă că ponderea economiei subterane în PIB, oricât ar fi fost ea în 2009, nu a scăzut ci a crescut.

Principiul după care funcţionează lupta contra evaziunii este “bate calul care trage”. Birocraţia trăieşte cu hârtii, iar în lipsa lor se zvârcoleşte ca peştele pe uscat. Aşa se face că orice îndemn politic de “combatere de evaziunii fiscale” se transformă în ţinte cantitative pentru inspectorii, care n-au de ales decât să-i viziteze tot pe contribuabilii care au deja un istoric în relaţia cu fiscul, “ca să le mai găsească ceva”. Desigur, strategia este sinucigaşă pe termen lung. Contribuabilii vor face tot posibilul să iasă din scripte cu totul, mărind şi mai mult ponderea economiei subterane.

Teoretic, problema asta ar trebui să fie rezolvată de controlalele pe teren. Practic, şi aici apare presiunea rezultatelor facile şi imediate. Aşa se face că Garda Financiară nu poate de “randament” decât în zona micilor comercianţi, care n-au auzit de optimizare fiscală, de offshore-uri sau de propriile drepturi procedurale şi legale. La rândul lor, inspectorii de muncă nu vor găsi mare lucru decât pe şantierele de construcţii, unde oricum salariile sunt de mizerie. Surpriză sau nu, toate aceste sectoare reprezintă doar o mică parte din economia subterană, însă sunt atât de disipate încât oricât de mulţi ar fi, oamenii legii nu i-ar putea face faţă.

Însă şi dacă s-ar realiza combaterea micii evaziuni, consecinţele nu ar fi cele dorite. De exemplu, un magazin mic care abia asigură supravieţuirea unei familii în schimbul a câte 12 ore de muncă pe zi are de ales doar între evaziune şi închidere. În cazul unui angajat care primeşte 1.000 de lei pe lună la negru, există de asemenea două variante legale proaste. Fie angajatorul achită toate taxele şi îl plăteşte pe angajat cu mai puţin de 600 de lei, condamnându-l efectiv la foame. Fie angajatorul mai scoate din buzunar încă 800 de lei, ceea ce îl face necompetitiv prin comparaţie cu cei care continuă să plătească la negru, şi astfel se conadmnă pe sine la faliment.

În 20 de ani, cifra de 30% a fost un plafon dur pentru încasările statului iar orice încercare de depăşire a ei a produs rupturi în economie. Poate că acesta ar trebui să fie un semnal pentru guvern, poate că acesta este nivelul pe care îl suportă economia românească. Este redus prin comparaţie cu restul ţărilor UE, dar foarte mare faţă de aproape orice alt stat din lume.

Reducerea economiei subterane este în continuare necesară, dar nu în scopul de-a mări încasările la bugetul de stat ci mai degrabă pentru a uniformiza povara care cade pe umerii contribuabililor. Acum, fiscalitatea este redusă doar dacă este calculată ca medie între impozitele mari şi evaziunea fiscală. Pentru cei care îşi plătesc taxele onest, fiscalitatea este împovărătoare.

http://www.romanialibera.ro
 
Romania, locul cinci in UE la rezervele de valuta si aur

Romania--locul-cinci-in-UE-la-rezervele-de-valuta-si-aur.jpg

Rezervele de valuta si aur ale Bancii Nationale a Romaniei aveau o valoare, in luna martie, de peste 51 de miliarde de dolari (circa 36 de miliarde de euro).

Aceste rezerve (90% in valuta si 10% in aur) plasau tara noastra pe locul cinci in Uniunea Europeana, la egalitate cu Suedia, conform Capital.

Pe locul intai se afla Banca Centrala Europeana (BCE), cu rezerve internationale de aproximativ 800 de miliarde de dolari. Topul continua cu Marea Britanie (cu 118 miliarde de dolari), Polonia (106 miliarde) si Danemarca (86 de miliarde de dolari).

Tara noastra se afla, la nivel mondial, pe locul 28 din punct de vedere al rezervelor oficiale. La nivel international, pe locul intai se afla China (cu peste 2.600 de miliarde de dolari), urmata de Japonia (1.100 de miliarde de dolari), BCE, Rusia (502 miliarde de dolari) si Arabia Saudita (456 de miliarde de dolari).

Rezerve importante mai au si Taiwan (387 de miliarde de dolari), Brazilia (328 de miliarde), India (309 miliarde), Coreea de Sud (298 de miliarde) si Elvetia (260 de miliarde de dolari).

Rezerve internationale mai mici decat Romania aveau, in martie, Ungaria, Cehia, Australia sau Ucraina.

Daca am calcula aceste rezerve raportat la populatie, BNR detine rezerve de circa 2.400 de dolari pe cap de locuitor, suma aproximativ identica cu rezervele internationale pe cap locuitor din zona euro si mai mare decat cei 1.950 de dolari pe cap de locuitor din China.

de aici
 
Ce le mai bubuie mintea astora... Daca n-au treburi mai bune de facut si o frecangesc...Si cum ramane cu drepurul la libera exprimare, indiferent ce idei religioase imbratisezi? Asta demonstreaza cum religia isi face loc in structurile statului cu fortza. Simt cumva ca pierd teren? Sau ce mama lu' necuratu au in creerel alea amortite? In mod logic asa ceva nu poate trece. Dar mai stii?


O noua disputa pe teme religioase: Un deputat PNL vrea pedepsirea "comportamentului intolerant religios, indiferent de modul de exprimare - public/privat, internet/e-mail"


O noua disputa pe teme religioase a luat nastere in spatiul public, dupa ce Asociatia Secular-Umanista acuza ca un proiect de lege ce are in vedere prevenirea intolerantei religioase ar incalca mai multe directive ale Consiliului Europei privind libertatea de expresie si de constiinta. Consultand textul propunerii legislative facuta de deputatul PNL Mirel Talos, HotNews.ro a constatat mai multe formulari confuze si interpretabile, cum ar fi cea care condamna "comportamentul intolerant religios", "indiferent de modul de exprimare - public/privat, internet/posta electronica". Contactat de HotNews.ro, Mirel Talos a explicat ce vrea sa spuna mai exact textul legislativ pe care l-a propus, de ce are nevoie tara noastra de o astfel de lege, si a spus ca textul legii propuse de el este perfectibil.

Vezi si alte dezbateri generate de proiecte legislative pe teme religioase:

Argumente pro si contra parteneriat stat-biserica. Vezi o disputa pe tema unei legi cu mize mari care va ajunge la presedintele Basescu pentru promulgare. Cine o contesta si de ce

Traian Basescu cere reexaminarea Legii privind parteneriatul dintre Stat si Biserica

Patriarhia Romana despre Legea parteneriatului Stat-Biserica: Exista riscul pentru credinciosii ortodocsi de a fi supusi prozelitismului altor Culte

Potrivit textului actului normativ, "Pentru asigurarea unui climat de toleranta religioasa precum si pentru promovarea respectului intre practicantii tuturor cultelor religioase, cetatenii sunt obligati sa aiba un comportament tolerant si responsabil fata de celelalte culte religioase si fata de practicantii acestora, in spiritul libertatilor constitutionale si al normelor de convietuire sociala".

Ce prevede proiectul de lege depus de catre deputatul PNL, Mirel Talos:

Prin "comportament intolerant religios" se inteleg acele gesturi, fapte, activitati, discursuri, comunicari scrise ori vorbite, directe sau indirecte care, indiferent de modul de exprimare - public/privat, internet/posta electronica - prin puternica lor incarcatura religioasa, incita la comportamente violente, de negare sau de ridiculizare a drepturilor religioase ori a membrilor altor culte/comunitati religioase recunoscute legal.

Este interzisa adoptarea unui comportament intolerant religios in legatura cu, ori privind: divinitatea, formele de cult, textele fundamentale religioase, arhitectura religioasa, personalitati teologice, evenimente istorice religioase, elemente de vestimentatie religioasa, precum si in legatura cu orice elemente, bunuri ori simboluri ce reprezinta forme materiale sau ideale de exprimare a unei religii.

Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 2.000 si 4.000 lei, urmatoarele fapte: a) efectuarea de acte, gesturi ori tinerea unor discursuri private care ridiculizeaza drepturile religioase ori membrii altor culte/comunitati religioase recunoscute, daca ulterior au ajuns la cunostinta opiniei publice indiferent pe ce cale;

Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 4.000 si 40.000 lei, urmatoarele fapte: a) incitarea prin acte, fapte, comportamente ori discursuri publice, la violenta impotriva membrilor unei alte comunitati religioase; b) distrugerea in public a unor bunuri ori simboluri ce reprezinta forme materiale sau ideale de exprimare a unei religii ori cult religios recunoscut;

Fapta oricarei persoane de a tine discursuri publice sau private prin care instiga la violenta, membrii unei comunitati religioase, instigare ce a avut drept urmare declansarea unor violente reale si efective impotriva altei comunitati religioase, constituie infractiunea de intoleranta religioasa si se pedepseste cu amenda penala cuprinsa intre 10.000 si 50.000 lei sau inchisoarea cuprinsa intre 1 an si 3 ani.

In expunerea de motive, deputatul PNL mentioneaza ca "Prezenta initiativa legislativa incearca sa limiteze atitudinile publice ostile inter- religioase". Cu toate acestea, in textul actului normativ, dupa cum se poate vedea in extrasele de mai sus, comportamentul intolerant religios este definit "indiferent de modul de exprimare - public/privat, internet/posta electronica".

Citeste aici proiectul de lege depus la Camera Deputatilor.

Mirel Talos: Daca cineva arde Coranul in Romania, fapta sa nu poate fi incadrata juridic

Contactat de HotNews.ro, deputatul PNL, Mirel Talos, a explicat ce vrea sa spuna mai exact textul legislativ pe care l-a propus si de ce are nevoie tara noastra de o astfel de lege.

"Aceasta lege nu a pornit de la o nevoie sociala prezenta. Ea acopera un vid legislativ, fara sa plece neaparat de la un caz concret. Un exemplu propriu zis de violenta nu pot sa va dau, de la noi. V-as da exemplul recent al pastorului american care a ars Coranul. Un caz similar nu ar trebui incadrat la libertatea de exprimare, ci intr-o violenta simbolica care trebuie restrictionata pentru ca libertatea mea se extinde pana la libertatea celuilalt. Toate libertatile democratice sunt reglementate", a precizat deputatul PNL.

"Atunci cand facem un act de violenta, fie si simbolica, asupra unor elemente care pentru individ reprezinta ceva sacru, asta nu intra in libertatea mea religioasa. Exista niste limite care cred ca nu erau acoperite de legislatia noastra", a continuat Talos.

Parlamentarul a mai spus ca, spre exemplu, daca cineva ar arde Coranul in public in tara noastra, fapta sa nu ar putea fi incadrata juridic, facand o comparatie cu ce a facut Csibi Barna care a spanzurat in public o papusa ce-l intruchipa pe Avram Iancu.

"El a fost incadrat la tulburarea linistii publice. La fel se intampla si pentru aceste acte de violenta simbolice impotriva unor simboluri sau culte religioase", a adaugat Talos.

Nota redactiei: Pentru arderea Coranului, pastorul Terry Jones nu a fost sanctionat in nici un fel. Intr-o alta intamplare separata, el primit o amenda simbolica de 1 dolar pentru ca a vrut sa protesteze in fata unei moschei din Dearborn, Michigan. Jones nu a vrut sa plateasca amenda si a stat o noapte in inchisoare. (Sursa)

Mirel Talos: Puteti sa si injurati o religie, atat timp cat nu instigati la violenta in spatiul public. Imi pare rau daca se intelege gresit

Referitor la textul legii care defineste comportamentul intolerant religios "indiferent de modul de exprimare - public/privat, internet/posta electronica", deputatul a precizat ca initiativa sa isi propune sa abordeze doar iesirile publice care instiga la violenta simbolica sau fizica si ca se intelege gresit din textul legii ca o persoana nu-si poate exprima opiniile impotriva unei religii intr-o conversatie privata.

"E o interpretare gresita sa spunem ca o persoana nu poate vorbi de rau o religie intr-o conversatie privata pe e-mail sau pe messenger. Imi pare rau daca se intelege ceva gresit. Puteti sa comentati oricum si ce vreti, dar sa nu instigati la violenta in spatiul public", a precizat Talos.

"Discutiile private nu fac obiectul legii de care vorbim. Totul este sa nu iasa in spatiul public. Desigur ca internetul sau un e-mail trimis la 5.000 de persoane este o iesire in spatiul public. O persoana poate sa spuna critic ca, de exemplu, Coranul contine erori, sau poate sa-l critice in orice fel, dar nu poate cineva sa puna pe pagina de internet sau pe blog o instigare la un act de violenta", a spus Talos.

Parlamentarul a subliniat ca a injura o religie sau un text religios, chiar si in spatiul public, nu intra in prevederile legii atata timp cat nu incita la violenta.

"Cuvantul cheie al initiativei mele legislative este violenta. Sa nu incite la violenta. Includem aici violenta simbolica, nu pe cea verbala. Pot sa merg sa injur o religie sau un text religios in piata publica, atat timp cat nu incit la violenta. Lucrurile se schimba atunci cand cineva spune cetatenilor din piata <<Dati-le foc ortodocsilor sau greco-catolicilor!>>". Aia este o instigare publica la violenta", a declarat Talos.

Mirel Talos: Textul este perfectibil si sigur va avea amendamente. Eu nu stiu, nefiind jurist

Intrebat de faptul ca textul legislativ propus de el lasa loc de interpretari si, dupa cum apare redactat, multe lucruri nu sunt clare, deputatul PNL a recunoscut ca textul poate fi inbunatatit si se asteapta ca in comisiile din parlament acest lucru sa se intample.

"Sigur ca textul meu este perfectibil si, daca va ajunge sa fie aprobat, va ajunge sa aiba destule amendamente in comisiile parlamentului. Comisiile pot veni sa-l perfecteze, sa lamureasca termenii sau expresiile care se inteleg gresit sau sunt neclare. Probabil comisia juridica va avea ceva de spus. Eu nu stiu, nefiind jurist. Oricine poate sa-mi faca sugestii, eu singur imi pot amenda textul legii", a incheiat parlamentarul.

ASUR: Domeniul de aplicare a propunerii legislative este deja reglementat si contravine recomandarile Consiliului Europei

Fata de aceasta propunere legislativa, Asociatia Secular Umanista din Romania (ASUR) a dat publicitatii un comunicat in care sustine ca domeniul de aplicare a propunerii legislative "este deja reglementat (prin prevederile Constitutiei, ale Legii Cultelor, ale Codului Penal, ale legislatiei privind prevenirea si sanctionarea discriminarii etc.)" si ca "acest proiect de lege vine in directa contradictie cu Recomandarile Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei:

Recomandarea 1805/2007:
<<[...] libertatea de expresie [...] si libertatea de gindire, constiinta si religie [...] [sint] pietrele de temelie ale democratiei. Libertatea de exprimare nu vizeaza doar informatiile sau ideile primite favorabil sau considerate a fi inofensive, ci si cele care ofenseaza, socheaza sau incomodeaza statul sau orice parte a populatiei [...] Orice societate democratica trebuie sa permita dezbaterea libera a subiectelor tinind de religie si de credintele religioase.>>
Recomandarea 1510/2006:
<<[...] legile impotriva blasfemiei nu trebuie folosite pentru a limita libertatea de expresie si de gindire.>>"

"Este de-a dreptul ridicol! Un deputat liberal cere pedepsirea cu inchisoarea pentru afirmatii facute in cadru privat! Daca nu ma insel, in statutul PNL se afirma ca acesta are ca obiective "garantarea, promovarea si respectarea demnitatii omului, a drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor". Oare prin atacarea libertatii de constiinta si de exprimare isi propune dl. Talos sa transpuna in viata obiectivele partidului din care face parte?", sustine Toma Patrascu, vicepresedinte ASUR, asociatie care solicita deputatului sa-si retraga propunerea legislativa din parlament si dezavuarea explicita a acesteia de catre PNL si celelalte partide parlamentare.

http://www.hotnews.ro/stiri-esentia...dul-exprimare-public-privat-internet-mail.htm
 
Romania, strivita in lupta dintre tehnologia Vestului si munca ieftina a Chinei?


Uniunea Europeana pare sa nu mai faca fata "asaltului" produselor din China si impune tot felul de restrictii la importurile din aceasta tara. Cum se va descurca in "vartejul" starnit de cele doua forte Romania, care nu are nici tehnologia statelor occidentale, nici forta de munca ieftina a Chinei?


Uniunea Europeana a impus, sambata, taxe compensatorii variind intre 4% si 12% la importurile de hartie de tipar de inalta calitate din China. Aceasta dupa ce a constatat ca guvernul chinez a subventionat semnificativ industria hartiei, acordand credite ieftine, facilitati fiscale si terenuri sub pretul pietei, practici ilegale dupa standardele Organizatiei Mondiale a Comertului, informeaza Comisia Europeana.

De asemenea, Uniunea Europeana a decis aplicarea unor taxe anti-dumping provizorii la placile ceramice originare din China, incepand cu 17 martie anul curent, dupa ce in urma cu cativa ani a impus masuri similare pentru textile.

Maria Grapini, presedintele patronatului din industria usoara, Fepaius, apreciaza ca UE a avut argumente solide la Organizatina Mondiala a Comertului (OMC) daca a aplicat aceste masuri.

"In industria textila nu este neaparat nevoie de masuri de suprataxare, intrucat acestea ar putea duce la cresterea livarilor ilegale de marfa din China. Dar daca autoritatile si-ar face treaba si ar controla cum trebuie marfa venita din China la vama, atunci nu vor mai fi discrepante mari intre pretul hainelor romanesti si cele chinezesti, a spus Maria Grapini.

"Daca se vor plati corect toate taxele, 20% taxe vamale, 24% TVA, plus cheltuieli de transport, atunci produsele chinezesti vor fi de doua ori mai ieftine, si nu de 10 ori ca in prezent", a explicat presedintele Fepaius, care considera ca la o astfel de diferenta de pret, europenii ar prefera sa cumpere marfa europeana.

La randul sau, Gabriel Ghelmegeanu, presedintele Camerei de Comert si Industrie Romania-China, considera ca preturile produselor romanesti nu vor fi niciodata comparabile cu cele din China.

"In acea tara sunt doua lucruri care la noi nu exista. Pe langa mana de lucru ieftina, care la noi a inceput sa dispara, in China pretul la materii prime si energie este controlat de stat. Acolo nu va creste niciodata pretul lemnului cu 70% pe an, ca in Europa", a explicat Ghelmegeanu.

In plus, oamenii sunt modesti si isi vad de treaba, nu ca in Romania, unde s-a ajuns la disproportii exagerate intre numarul celor care muncesc si al celor care beneficiaza de ajutoare sociale, a adaugat acesta.

In ceea ce priveste masurile de temperare a importurilor din China, Ghelmegeanu considera ca sunt corecte atat timp cat nu reprezinta doar o metoda de a compensa "lipsa de productivitate si scumpetea din Europa".

"E foarte greu sa analizezi daca o tara procedeaza corect sau nu prin subventionarea unor industrii. Daca incepi sa pui bariere, nu va mai fi o concurenta corecta. Nu se poate ca toata omenirea sa fie pe un singur calapod. Se va intampla ceea ce s-a intamplat acum cativa ani, cand s-au pus contingente pe textile", a mai spus Ghelmegeanu.

Acesta a adaugat ca dupa doi ani, in care comerciantii au vazut ca au o "gaura prea mare", Comisia Europeana a dat din nou drumul la textilele din China. "Cand vor vedea ca au gauri, comerciantii vor face lobby, astfel ca aceste hotarari vor fi abrogate", preconizeaza Ghelmegeanu.

El considera ca in locul acestor masuri radicale de temperare a importurilor din China, ar trebui sa se faca analize clare si atente asupra modului cum chinezii reusesc sa produca la un pret mult mai mic decat europenii.

Presedintele Camerei de Comert si Industrie Romania – China apreciaza ca din aceasta lupta, cel mai mult vor avea de pierdut consumatorii, care vor gasi produse din ce in ce mai scumpe. Mai mult, China nu va avea de pierdut, intrucat mai are o alternativa imensa, consumul intern.

Piata imensa din China ar trebui sa fie un punct de atractie si pentru firmele romanesti, care nu stiu insa cum sa se promoveze acolo. Spre exemplu, nu au stiut sa profite de oportunitatea oferita de expozitia mondiala de la Shanghai.

"Un etaj din pavilion a stat aproape gol. Cine sa profite cand ministerele nu se coordoneaza intre ele? Firmele sunt la fel. Una vrea sa se promoveze doar ea, restul sa dispara. La noi, face fiecare ce vrea, acolo toti actioneaza unitar.

Gabriel Ghelmegeanu estimeaza ca Romania nu se va putea compara cu China la nivelul preturilor produselor nici atunci cand salariile vor creste in statul asiatic. Mai mult, in ciuda majorarii salariilor din China, companiile straine vor ramane acolo, intrucat nu vor avea unde sa se relocheze. "In Africa, randamentul muncii este foarte scazut din cauza soarelui puternic".

Mihai Ionescu, secretarul general al Asociatiei Nationale a Exportatorilor si Importatorilor din Romania (ANEIR), considera ca firmele locale au pierdut definitiv sansa de a patrunde pe piata chineza. Aceasta ar putea fi recastigata foarte greu si numai prin investitii. De asemenea, firmele romanesti ar putea fi competitive cu cele din China numai daca isi relocheaza activitatea acolo, considera Ionescu.

Schimburile comerciale dintre Romania si China s-au intensificat in ultimii ani. In 2010, valoarea importurilor a crescut cu 28%, pana la 2,54 miliarde euro, in timp ce exporturile s-au majorat cu 45% pana la 320 milioane euro.

http://www.dailybusiness.ro/
 
Back
Top