• Forumul vechi a fost pierdut. Nu mai putem recupera continutul vechi. Va invitam sa va inregistrati pentru a reface comunitatea noastra!

Picturi,sculpturi..(.intr-un cuvant....ARTA )

Judecta de apoi .


Giotto ca. 1267 – 1337



Tema "Judecatii de Apoi" de la Padova a fost rezolvata de Giotto printr-o compozitie foarte complexa, plina de personaje umane, oarecum diferita de acel stil “ascetic” caracteristic lui Giotto. Scena este realizata intr-un mod nerealist, insa respecta textele Biblice, in dreapta Lui Iisus fiind asezati “cei drepti iar in stanga cei care merg in iad. “Apoi celor de la stanga Lui: duceti-va de la mine blestematilor, in focul cel vesnic care a fost pregatit diavolului si ingerilor lui” . Iadul lui Giotto este dominat de un Satana gras, cenusiu si cu coarne. In gura are un om, mancat pe jumatate, iar in mani altii (pe care probabil se pregateste sa-i manance). Ceilati demoni sunt reprezentati in forma unor fiinte hibride (e mult spus animale) de proportii umane, cu blana si coarne. Acesti demoni chinuie oamenii sau ii omoara. Oamenii din Iad (cei care inca sunt vii, nu au fost mancati sau omorati de demoni) sunt reprezentati fie spanzurandu-se fie cu figuri ingrozite , insa constiente de ceea ce li se intapla. Spre deosebire de alte reprezentari ale Judecatii, Giotto nu ii reprezinta pe oamenii care au ajuns in Iad ca pe niste nebuni, cu fete schimonosite si zambete exagerate pe fata. Figurile pastreaza o nota de realism dramatic, o constiinta a destinului lor. Flacarire iadului, redate printr-un fel de panglici rosu inchis, sangeriu nu iarta nimic in calea lor. Oameni si demoni sunt asri laolalta. Focul ucigator vine dinspre Iisus. Pe fudalul albastru inchis, aproape negru dezastrul provocat de demoni si de flacarile iadului pare infricosator. Giotto face o diferenta de cromatica intre scena iadului si ansablul Judecatii. Lumina de care se foloseste este lumina divina, simbolica care vine de la Iisus. Aceasta luminieaza intregul ansamblu mai putin Iadul, care este lasat intr-un inuneric frapant. Desi din punct de vedere tehnic, iadul nu este foarte anent realizat el reuseste sa transmita perfect mesajul pe care prictorul si-l propune. Privindu-l parca esti trimis in Infernul lui Dante.


giotto_loordeel.jpg


Detaliu
giotto_hel01.jpg


Detaliu
giotto_hel02.jpg


Detaliu
giotto_hel03.jpg
 
Picturi celebre.


Istoria umanitatii este plina de artisti grozavi si extraordinarele lor opere de arta. Exista cateva picturi care au obtinut o faima si recunoastere internationala. Urmatorul top cuprinde cele mai celebre 10 picturi din toate timpurile si din intreaga lume. In stabilirea popularitatii picturilor, s-a tinut seama atat de numarul de reproduceri, cat si de recognoscibilitatea fiecarei picturi celebre (i.e. cat de usor pot fi recunoscute).

Operele din topul de mai jos poarta semnatura unor pictori celebri si apartin celor mai importante stiluri si curente din istoria artei. Topul cuprinde picturi in ulei si tempera, pe lemn, panza si ipsos. Acest clasament nu include picturi abstracte, nici picturi celebre romanesti. O confirmare a valorii inestimabile a acestor capodopere o constituie si preturile la care acestea s-au vandut sau la care au fost estimate, ele aflandu-se printre cele mai scumpe picturi din lume.


Mona Lisa (Gioconda), de Leonardo da Vinci.

mona_lisa-gioconda-leonardo-da-vinci.jpg


Mona Lisa – cunoscuta si sub numele de “Gioconda” – este o pictura celebra a artistului italian Leonardo da Vinci, realizata intre anii 1503 – 1506, in timpul Renasterii, la Florenta (Italia). Aceasta pictura reprezinta o femeie cu expresie ganditoare si un suras enigmatic, abia schitat.

Ambiguitatea expresiei faciale, monumentalitatea compozitiei, modelarea subtila a formelor si atmosfera iluzorie sunt calitati inedite ce au contribuit la fascinatia si studierea continua a acestei lucrari. Mona Lisa este cea mai renumita opera din istoria picturii si este si cea mai recognoscibila (cel mai usor de recunoscut) pictura din lume. Putine alte tablouri celebre au fost atat de mult reproduse, discutate si caricaturizate ca Mona Lisa. In prezent, tabloul este expus la Muzeul Luvru din Paris, fiind atractia principala pentru orice vizitator.

Mona Lisa este o pictura in ulei pe lemn de plop cu dimensiunea de 77 cm x 53 cm. Caracteristica principala a portretului este surasul enigmatic. O alta caracteristica interesanta este ca fundalul nu este uniform, partea din stanga este evident la un nivel mai jos decat in dreapta.



Cina cea de Taina, de Leonardo da Vinci.

cina_cea-de-taina-leonardo-da-vinci.jpg


“Cina cea de Taina” este o pictura murala a lui Leonardo da Vinci, realizata in secolul al 15-lea. Aceasta opera este una din cele mai celebre picturi din istoria universala a artelor si se gaseste in biserica dominicana “Santa Maria delle Grazie” din Milano. Opera masoara 460 cm x 880 cm si a fost executata in tempera si ulei, aplicate pe un strat dublu de ipsos.

Pictura reprezinta scena biblica a Ultimei Cine a Domnului Iisus Hristos, asa cum este descrisa in Evanghelia dupa Ioan (13:21), redand reactiile diferite ale Apostolilor Sai, dupa ce Iisus anuntase ca unul dintre discipolii sai Il va trada. Cea mai mare parte dintre personajele picturii sunt atat de precis si complet construite, incat ar putea fi desprinse pentru a figura ca niste portrete independente, desi integrarea lor in ansamblu este perfecta.



Pictura Capelei Sixtine din Vatican, de Michelangelo – cu cele mai celebre scene: Crearea lui Adam (din Cupola Capelei Sixtine) si Hristos Judecator (din Judecata de Apoi)

cupola_capelei-sixtine-michelangelo-buonarroti.jpg



crearea-lui-adam-cupola-capelei-sixtine-michelangelo-buonarroti.png


judecata-de-apoi-michelangelo-buonarroti.jpg


Datorita talentelor extraordinare ale geniului italian Michelangelo Buonarroti, Capela Sixtina din Vatican a devenit una dintre cele mai faimoase galerii de arta din intreaga lume. Cupola Capelei Sixtine a fost pictata de artist in 4 ani (1508 – 1512). Desi ar fi trebuit sa picteze figurile celor 12 Apostoli, cand lucrarea a fost desavarsita cuprindea peste 300 de figuri pe o suprafata de aproape 500 de metri patrati.

Fasia centrala (si cea mai inalta) a cupolei cuprinde 9 cadre in care sunt pictate in fresca scene din Geneza. Cea mai cunoscuta scena este “Crearea lui Adam“, care reprezinta relatarea biblica in care Dumnezeu ii da viata primului om, Adam.
Crearea lui Adam - detaliu din Cupola Capelei Sixtine (Vatican) - Michelangelo Buonarroti

Crearea lui Adam - Michelangelo

In cadrele laterale din jurul fasiei mediane sunt reprezentati 7 profeti si 5 sibile (sibilele au anuntat venirea lui Hristos, chiar daca erau pagane). Pe panzele si deschizaturile in forma de arc de deasupra ferestrelor, Michelangelo a pictat “Strabunii lui Hristos” de Abramo a Giuseppe. Pe coloanele laterale, deasupra nudurilor pictate cu bronz in fresca sunt ilustrate 4 scene din Vechiul Testament, care fac aluzie la promisiunea mesianica: “Sarpele de bronz”, “Pedepsirea lui Adam”, “David si Goliat”, “Judith si Holofernes”.

Artistul a folosit culori vii care, dupa renovarea Capelei intre 1981 si 1994, si-au recapatat in intregime stralucirea.

O alta pictura celebra din Capela Sixtina o reprezinta tot o opera a maestrului Michelangelo: “Judecata de Apoi” – pictura de pe peretele altarului -, in care actul final al istoriei omenirii este infatisat ca o inspaimantatoare tragedie cosmica, umanitatea apare disperata si indurerata, cutremurata de perspectiva condamnarii vesnice. Partea centrala a acestei picturi – detaliul numit “Hristos Judecator” – este cea mai renumita scena din acest tablou, care Il infatiseaza pe Domnul Iisus cu mana dreapta ridicata in semn de amenintare.


Fata cu un cercel de perla, de Johannes Vermeer.

fata_cu-un-cercel-de-perla-johannes-vermeer.jpg


“Fata cu un cercel de perla” este o capodopera absoluta a pictorului olandez Johannes Vermeer, care mai este numita si “Mona Lisa Nordului” sau “Mona Lisa olandeza“. Aceasta opera – pastrata azi in Galeria Mauritshuis din Haga – este un portret al unei fete, care are un cercel dintr-o perla in forma de strop de lacrima. Lipsa background-ului (aceasta opera are un fundal foarte intunecat, apropiat de negru) ii creeaza acestei picturi un puternic efect tridimensional si ii stabileste puncul de focalizare in cercelul de perla. Acest portret este realizat in stil baroc, folosind lumina in mod uimitor.

Aceasta pictura foarte celebra apare in unele filme, nuvele, intr-o opera, in jocuri video si in spectacolul de televiziune “Total Drama World Tour”.



Nasterea lui Venus, de Sandro Botticelli.

nasterea_lui-venus-sandro-botticelli.jpg


Pictura “Nasterea lui Venus” a artistului italian Sandro Botticelli este una dintre cele mai recognoscibile imagini din istoria artei. Aceasta opera – realizata prin 1486 cu tempera pe panza – are dimensiunile 172,5 cm x 278,5 cm si este pastrata azi in Galeria Uffizi din Florenta.

Opera infatiseaza pe Venus – zeita romana a dragostei, frumusetii si fertilitatii – iesind din mare ca o femeie matura si sosind la mal, asa dupa cum este infatisata nasterea ei in mitologia clasica. Aceasta este o imagine fantastica, intrucat greutatea zeitei este deplasata prea departe fata de piciorul stang pentru a putea fi sustinuta.



Crini de apa, de Claude Monet.

crini_de-apa-claude-monet.jpg


“Crini de apa” (“Water Lilies” sau “Nympheas“) este o serie de aprox. 250 de picturi in ulei ale impresionistului francez Claude Monet. Aceste opere infatiseaza gradina de flori a artistului de la Giverny si au fost centrul productiei sale artistice in ultimii sai 30 de ani de viata. Multe dintre aceste opere au fost pictate in timp ce Monet suferea de cataracta.

Aceste picturi sunt afisate in muzee din intreaga lume: Muzeul Marmottan Monet din Paris, Muzeul Metropolitan de Arta din New York, Muzeul National din Wales, etc. Picturile din seria “Crini de apa” sunt foarte apreciate – “Bazinul cu nimfe” s-a vandut pentru 41 milioane de lire sterline.

Bal la Moara de la Galette, de Pierre-Auguste Renoir.

bal_la-moara-de-la-galette-pierre-auguste-renoir.jpg


“Bal la moara de la Galette” este o pictura impresionista in ulei pe panza din 1876 a artisului francez Pierre-Auguste Renoir. Aceasta se gaseste in Muzeul d’Orsay din Paris.

Pictura infatiseaza o dupa-amiaza de duminica obisnuita la Moara de la Galette din districtul Montmartre din Paris. La sfarsitul secolului 19, muncitori parizieni se gateau si isi petreceau timpul acolo dansand, band si mancand prajituri frantuzesti numite “galette“.

“Bal la moara de la Galette” este a 5-a pe lista celor mai scumpe picturi vandute vreodata.



Noaptea instelata, de Vincent van Gogh.

noaptea_instelata-vincent-van-gogh.jpg


O alta pictura faimoasa in intreaga lume este “Noaptea instelata” – cea mai buna opera a artistului olandez post-impresionist Vincent van Gogh. Pictata in 1889 in ulei pe panza, aceasta pictura este una dintre cele mai usor de recunoscut si cele mai replicate si mai cautate din lume. In prezent se afla in Muzeul de Arta Moderna din New York City.

Pictura infatiseaza privelistea vazuta noaptea de la fereastra camerei artistului din sanatoriul in care era internat, desi a fost pictata din memorie in timpul zilei. Partea centrala arata satul Saint-Remy sub un cer involburat, privit din azilul de la nord.



Persistenta memoriei, de Salvador Dali.

persistenta_memoriei-salvador-dali.jpg


Una dintre cele mai renumite picturi din lume este “Persistenta memoriei” – cea mai faimoasa creatie a pictorului spaniol Salvador Dali si una dintre cele mai recognoscibile picturi ale sale. Realizata in 1931 in ulei pe panza, pictura se gaseste la Muzeul de Arta Moderna din New York. Este foarte larg recunoscuta si este frecvent referita in cultura populara.

“Persistenta memoriei” este o binecunoscuta pictura suprarealista, ce a introdus imaginea ceasului de buzunar “moale, care se topeste”, intr-un peisaj foarte sever. Aceasta imagine condenseaza teoria lui Dali de “moliciune” si “duritate”. Unii au presupus ca ceasurile moi simbolizeaza relativitatea spatiului si a timpului, dar Dali a afirmat ca aceste ceasuri nu sunt inspirate de Teoria Relativitatii a lui Albert Einstein, ci de perceptia suprarealista a branzei Camembert care se topeste la soare.



Rondul de noapte, de Rembrandt .

rondul-de-noapte-rembrandt.jpg


“Rondul de noapte” este numele obisnuit al celei mai faimoase opere a pictorului olandez Rembrandt Harmenszoon van Rijn. Pictata intre anii 1640 – 1642, in ulei pe panza, aceasta pictura (decupata pentru a incapea in noua pozitie) se gaseste in Rijksmuseum din Amsterdam.

Titlul original al picturii este “Compania militieneasca a capitanului Frans Banning Cocq si locotenentului Willem van Ruytenburch” (denumita gresit “Rondul de noapte” intrucat lacul protector s-a intunecat in timp). Opera infatiseaza un grup de militieni (archebuzieri) iesind dintr-o curte intunecoasa in lumina orbitoare a soarelui.

Pictura “Rondul de noapte” este renumita pentru 3 elemente: dimensiunile sale colosale (363 cm x 437 cm), utilizarea eficienta a luminii si a umbrei, si senzatia de miscare a ceea ce trebuia sa fie, in mod traditional, un portret militar static.

In Occident, “Rondul de noapte” este a 4-a cea mai renumita pictura, dupa “Mona Lisa”, “Cina cea de Taina” si “Cupola Capelei Sixtine”. Aceasta pictura celebra este reprodusa frecvent in picturile in ulei si a inspirat melodii clasice si rock, temele a doua filme.

sursa: WIKIPEDIA
 
Isus in pictura.


Titian
ecce homo

streamphp-13.jpg



Isus in fata lui Pilat
Nicolai gay
streamphp-9.jpg



Inaltarea
Rembrandt-
streamphp-6.jpg



Rembrandt
intoarcerea fiului risipitor
streamphp-8.jpg



Veronese
Pieta
streamphp-10.jpg



Titian
Pieta
streamphp-11.jpg




Delacroix
Pieta
streamphp-12.jpg





Joahim Patinir
procesiunea spre Golgota

streamphp-14.jpg




Goya
flagelarea lui Iisus Hristos

streamphp-15.jpg


teribil de sugestiv acest tablou
 
Mona Lisa in varianta nud, pictata chiar de da Vinci.

Leonardo da Vinci a pictat-o pe celebra Mona Lisa in mai multe variante, inclusiv una nud, anunta Discovery News. Noua pictura, descoperita dupa secole, o infatiseaza pe misterioasa femeie intr-o varianta inedita, iar asemanarile dintre cele doua portrete, acesta si cel clasic, sunt izbitoare.

Pictura a fost scoasa la lumina dintr-o colectie particulara, acolo unde a stat ascunsa de peste un secol. Expusa azi la Museo Ideale din Toscana, ea reprezinta o premiera pentru oamenii de cultura si dezvaluie aspecte inca necunoscute ale artei renumitului artist renascentist.

„Chiar daca pictura se numeste Mona Vanna, privirea frontala, pozitia mainilor, conceptul de spatiu si fundalul intunecat, toate duc cu gandul la tema iconografica a Mona Lisei”, afirma Alessandri Vezzosi, directorul muzeului din Toscana.

nude-mona.jpg



Portretul a apartinut unchiului lui Napoleon, cardinalul Joseph Fesch (1763-1839) si a fost ascuns in peretele de lemn al bibliotecii personale a acestuia. De altfel, pictura a fost uitata in acest perete timp de peste un secol. O nota a vremii arata ca Fesch a achizionat „Portretul Mona Lisei, amanta lui Francis I, de Leonardo da Vinci” de la Rospigliosi, un influent membru al aristocratiei romane, si a ramas in posesia sa pana la moarte. Pictura a fost cumparata, se pare, de Napoleon al III-lea, pentru ca, in final, sa ajunga in muzeul particular al contelui Giuseppe Primoli, un descendent al lui Luciano Bonaparte, unul dintre fratii lui Napoleon.

Expertii cred ca da Vinci a realizat mai multe portrete nud, dar acestea nu au fost niciodata expuse fiind considerate ofensatoare. Este evident insa ca astfel de opere au inspirat si alti artisti, asa cum ar fi Rafaello, care in 1518 a realizat portretul nud al iubitei sale.

Sursa: DiscoveryNews
 
Adam si Eva


Brueghel cel Batran
streamphp-16.jpg


Durer

5.jpg



Poussin

streamphp-18.jpg





MICHELANGELO BUONARROTI

ADAMSIEVAMICHELANGELO.jpg


clipa_14-12.jpg




Tintoretto

tintorettoadamsieva.jpg
 
John Atkinson Grimshaw - 1874

Noapte cu luna noua.

amoonlitlane1874.jpg
 
Astăzi se împlinesc 135 de la naşterea celui mai mare sculptor al secolului XX .


Constantin Brâncuşi (n. 19 februarie 1876, Hobiţa, Gorj — d. 16 martie 1957, Paris) a fost un sculptor român cu contribuţii covârşitoare la înnoirea limbajului şi viziunii plastice în sculptura contemporană. Constantin Brâncuşi a fost ales postum membru al Academiei Române. Francezii îi scriu numele Brancusi.

Constantin Brâncuşi a eliberat sculptura de preponderenţa imitaţiei mecanice a naturii, a refuzat reprezentarea figurativă a realităţii, a preconizat exprimarea esenţei lucrurilor, a vitalităţii formei, a creat unitatea dintre sensibil şi spiritual. În opera sa, Brâncuşi a oglindit felul de a gândi lumea a ţăranului român. Prin obârşia sa ţărănească, şi-a aflat rădăcinile adânci ale operei sale în tradiţiile, miturile şi funcţia magică a artei populare româneşti. Brâncuşi a relevat lumii occidentale dimensiunea sacră a realităţii.

Figură centrală în mişcarea artistică modernă, Constantin Brâncuşi este considerat unul din cei mai mari sculptori ai secolului al XX-lea. Sculpturile sale se remarcă prin eleganţa formei şi utilizarea sensibilă a materialelor, combinând simplitatea artei populare româneşti cu rafinamentul avantgardei pariziene. Verticalitatea, orizontalitatea, greutatea, densitatea cât şi importanţa acordată luminii şi spaţiului sunt trăsăturile caracteristice ale creaţiei lui Brâncuşi. Opera sa a influenţat profund conceptul modern de formă în sculptură, pictură şi desen.

Domnisoara Pogany
1531249837670__DomnisoaraPogany.jpg



Sarutul
brancusi_-_sarutul.jpg



Muza adormita
brancusi4.gif


Doar o mica parrte din opera sa. Va las vouaplacerea de a completa :P




http://ro.wikipedia.org/wiki/Constantin_Brâncuși
 
Lucien Pissarro
(20 februarie 1863 – 10 iulie 1944) a fost un pictor, grafician si gravor francez. Fiul mare al pictorului impresionist Camille Pissarro, s-a nascut in Paris si a studiat cu tatal lui. In lucrarile lui a folosit tehnici ale impresionismului si neo-impresionismului .


item.jpg


Lucien Pissarro - Le brusq


item-1.jpg

Crocuses


item-2.jpg

The Brook, Sunny Weather


item-3.jpg

An Essex Hall



item-4.jpg

Esther (Wife of the Artist)



item-5.jpg

From the 'Baraze' Revest
 
Femeia care se scalda

De multe ori suntem tentati sa cautam legaturi tematice facand un arc peste timp in evolutia picturii universale, pentru a demonstra ca marii maestri isi cunosc inaintasii. Si cum senzualitatea femeii e o prioritate pentru orice suflet sensibil, ne-am oprit la o conexiune interesanta pentru generatia impresionistilor. Ce legatura ar putea fi intre Rembrandt si Cézanne, Degas si Renoir, personalitati de prima marime despartite de cel putin trei secole?
Ei bine, una dintre cele mai duioase reprezentari feminine ale sobrului si intunecatului Rembrandt (un admirator nedisimulat al lui Caravaggio) este „Femeie la scaldat”, o panza rarisima dedicata celei de-a doua sotii a lui, Hendrickje Stoffels (cu douazeci de ani mai tanara). Femeia care intra sfioasa in rau, ridicandu-si poalele fustei a reprezentat punctul de pornire pentru o tema de mare audienta a impresionistilor. Privitorul panzei din anul 1654 percepe o feminitate abia schitata, iar nuantele erotice sunt abia sugerate (Rembrandt avea sa dea masura nudului feminin o data cu panza „Betsheba primind scrisoarea de la David”). Peste mai bine de trei sute de ani, acea nevasta a lui Rembrandt avea sa fie declansatoarea ciclurilor de femei imbaindu-se, in variante cu un scenariu suficient de divers. Astfel, dintre toti maestrii enumerati, Cézanne este cel care a preferat aproape in toate compozitiile un grup de nuduri, incepand cu faimoasa panza „Sase femei la scaldat” (1874).



Maestrul recidiveaza iar numarul femeilor care se pregatesc sa intre in apa sau care abia au iesit din rau incepe sa scada. La Renoir, aproape intotdeauna scena este populata de o singura femeie si de multe ori aceasta sta cu spatele la privitor. Cu apa inca umezindu-i trupul, femeia isi usuca parul, si-l piaptana sau sta aplecata pentru a-si sterge picioarele.

La randul sau, Degas intra in intimitatea acestui moment domestic si prefera sa priveasca femeia simpla care face baie intr-o copaie – element care demonstreaza ca si cea mai modesta femeie are momente cand se transforma intr-o zeita care nu banuieste ca este spionata de un... mare pictor.

Copilaria si tineretea lui Cézanne au fost influentate de trei zeite, toate cu o personalitate bine marcata. Este vorba despre ambitioasa sa mama, Anne Honorine, si de surorile sale mai mici, Marie si Rose.

Poate ca admiratia sa fata de femeie in calitate de creatie sublima a naturii a fost de vina si pentru relatia sa speciala cu Marie-Hortense – metresa si muza – cu care a trait saisprezece ani ca si cum ar fi niste indragostiti la primele intalniri. Abia in 1886 a acceptat sa se insoare cu ea, desi intre timp presiunile familiei devenisera insuportabile. Fapt intalnit si la alti maestri, avansarea in varsta nu a stins deloc apetitul pentru senzualitate si pentru un eroticism bine temperat.

Astfel, lunga serie de femei la baie atinge apogeul pe cand pictorul avea saizeci si cinci de ani (1905), cand finalizeaza „Femei la scaldat” – varianta uriasa (210 cm x 250 cm). Valoarea acestei lucrari cu sapte nuduri principale consta si in tranzitia pe care o face catre cubism. Este o asemanare izbitoare cu „Domnisoarele din Avignon” a lui Picasso (1907) si-l face pe Cézanne un precursor indubitabil al artei moderne.

Si cand ne gandim ca tema femeii care iti apropie mediul acvatic a pornit de la dragostea lui Rembrandt pentru nevasta care
i-a indulcit batranetile...

http://www.revistamagazin.ro/
 

Attachments

  • cezanne m.JPG
    cezanne m.JPG
    2.2 KB · Views: 41
A muri pictand...

I s-a-ntamplat lui Paul Cézanne, unul dintre cei mai profunzi impresionisti care au permis, prin ideile lor novatoare, crearea puntilor catre arta moderna a secolului XX si in primul rand a orientarii catre cubism. Dupa toate tensiunile intrafamiliale si dupa ce critica epocii l-a desconsiderat ani la rand, acest pictor dedicat total artei sale (si fara sa adere formal la curentul impresionistilor) s-a retras la tara, exprimandu-si dorinta de a muri pictand. Si cum era devotat lucrului in aer liber, Cezanne este surprins de o ploaie teribila in plin camp. Se imbolnaveste grav si moare curand. Era anul 1906 si el abia implinise saizeci si sase de ani.

Daca si-ar fi semnat lucrarile cu numele inaintasilor sai italieni, si anume Cesana (comuna in nordul Italiei), atunci Cézanne ar fi intrat in galeria maestrilor care au facut notorie o localitate, precum da Vinci, Caravaggio sau Bosch (de la Hertogenbosch). Dar familia sa s-a mutat in sudul Frantei si numele sau s-a transformat asa cum il stim. Detractorii sai (nu putini la numar) ii asociau in deradere numele cu sintagma „saisprezece magari” (care in frantuzeste se pronunta identic)... Necazurile familiale ale viitorului mare pictor au debutat in adolescenta. Tatal sau, bancher important in Aix-en-Provence, voia sa-si lase afacerile fiului, dar acesta se ocupa in secret de pictura. Cu sprijinul lui Zola (care-i va fi prieten la catarama multi ani; in orchestra orasului, Zola canta la clarinet, iar pictorul la corn), el studiaza pictura si se alatura unui grup de pictori impresionisti.

Ajuns la Paris, leaga o stransa prietenie si cu Camille Pissaro, care-l ajuta sa-si insuseasca operele clasicilor francezi. In acea perioada a tineretii, Cezanne incearca in zadar sa intre la Academia de arte frumoase si este obligat sa urmeze o scoala particulara. Cu chiu, cu vai, tatal sau ii asigura o suma de supravietuire, suparat ca fiul sau refuza sa urmeze dreptul. De altfel, starea de tensiune dintre tata si fiu se accentueaza cand Paul se indragosteste nebuneste de Hortense, o fata „inacceptabila” pentru familia Cézanne. Dar atunci cand li s-a nascut un copil, tatal si-a schimbat optica si i-a trimis o renta lunara apreciabila.

Paul Cézanne si-a desfasurat cariera precum un singuratic neinfluentabil (desi era un admirator al lui Ingres si Courbet) care aduce mereu noutati artei sale. De la profunzimea culorilor si pana la schimbarea tehnicii perspectivei – de la un punct de reper la mai multe repere –, maestrul si-a dorit mereu sa-si perfectioneze temele preferate, actionand ca si cum si-ar fi criticat propriile panze creand altele cu aceleasi teme. Din aceasta categorie fac parte temele vizand „Jucatorii de carti” si „Femei la scaldat”. „Cartoforii” lui Cézanne parca sunt in transa si parca citesc in carti propriul destin ca pe o amenintare. La randul lor, nudurile de femei la baie, in natura, par sa se fi adunat la un sfat al vrajitoarelor, sacralitatea ambiantei fiind data si de trunchiurile arborilor care se apleaca sub bolta cereasca. Seria acestor nimfe – a caror silueta il va inspira pe Picasso pentru „Domnisoarele din Avignon” – se incheie cu o panza uriasa (208 x 249 cm), in care sunt paisprezece nuduri.

Maestru afirmat cu adevarat abia la cincizeci si sase de ani (1895), Paul Cézanne a fost in toata perioada maturitatii sale artistice un client statornic al Salonului refuzatilor (fiind respins de mediul academic). Dar istoria a demonstrat ca nonconformismul pictorului a invins in cele din urma. Matisse si Picasso l-a considerat „parintele” lor.

View attachment 1

http://www.revistamagazin.ro
 

Attachments

  • cezane m.JPG
    cezane m.JPG
    2.1 KB · Views: 36
Paul Cezanne - Jucatorii de carti 1890-1892.

paul-cezanne-cartofori.jpg

Cezanne lucreaza de-a lungul intregii sale vieti la anumite teme si le esentializeaza. O astfel de tema este seria jucatorilor de carti. Se poate remarca paleta deosebit de rafinata a culorilor cu tonurile calde. Tabloul subliniaza modestia si seriozitatea celor doi tarani care au aceeasi preocupare si ritualitate pe care o au la munca.



Paul Cezanne - Grandes baigneuse 1900-1905
cezanegrandesbaigneuse2.jpg


321.jpg

O tema clasica in istoria picturii - femeia care se scalda - revine frecvent in lucrarile lui Cezanne. Cu tabloul "Les grandes baigneuses", realizat in ultimii ani ai vietii, trece la compozitii monumentale, in care corpurile formeaza o parte arhitectonica a intregului. Exista trei tablouri asemanatoare intre ele, cea mai mare intensitate s-a concretizat in tabloul care se gaseste la Muzeul de Arta din Philadelphia. Culorile simple sunt amplasate aproape ca la o acuarela. Siluetele femeilor grupate in jurul copacilor imensi formeaza un tablou cu o armonie desavarsita.




Paul Cezanne - Drum de tara la Auvers- 1872-1873.
cezane8.jpg


Intre 1872 si 1874 Cezanne se intalneste des cu Camille Pissarro in oraselul Auvers-sur-Oise, situat la nord-vest de Paris, si picteaza impreuna motive din natura. Lucrarea originala este gazduita in prezent de Musée d'Orsay, Paris.



Răpire
cezanneabduction.jpg

o lucrare timpurie plina de mizerii ,întuneric, este impresionant în mare măsură pentru forţa sa sugestiva.
Acesta pictura este sinistra, cu pasiune în turbulenţe lor chiar la suprafata.
 
O Olympia modernă
Musée d'Orsay, Paris

molympia.jpg
 
Cadoul meu de martisor este un nume nou cu picturi frumoase si experive

Nu stiu mare lucru despre acest artist dar promit sa ma pun la punct,cert este ca-mi plac picturile lui .Este vorba despre Jesus Alberto Arbelaez Arce din Columbia .


ALFONSINA
untitled.jpg




CIU- DAD
AA.jpg



MEMORIA
jalar1.jpg


Teribil e expresiva cersetoarea .
 
MARIA DE LOS GATOS
item-4.jpg



EL CLOWN DE LAS BOFETADAS
item.jpg
 
Mama ,fiica ,iubita ,intr-un cuvant FEMEIE !



"Sfanta famile " Rembrandt

rembrandtsfantafamiliedrw5.jpg
 
Asa e , Anuk. Picturile lui Jesus Alberto Arbelaez Arce au "ceva" ce te face sa nu treci indiferent. Poate expresivitatea, poate amestecul de culori....
Ai aici mai multe despe el. Poti sa-i lasi si un mesaj :P

http://meseon.net/user/jalar/artwork
 
Back
Top