• Forumul vechi a fost pierdut. Nu mai putem recupera continutul vechi. Va invitam sa va inregistrati pentru a reface comunitatea noastra!

Picturi,sculpturi..(.intr-un cuvant....ARTA )

Saptamana patimilor in pictura.



Intrarea Domnului in Ierusalim




duminicafloriilor2.jpg



jerusalem_giotto.jpg



2402_image001.png
 
streamphp-4.jpg


El Greco-gradina Ghetsimani




streamphp-5.jpg


Gelder-Iisus Hristos in gradina Ghetsimani
 
streamphp-6.jpg

Giotto-sarutul lui Iuda



streamphp-7.jpg

Cravaggio-tradarea lui Iuda
 
streamphp-10.jpg

Tintoretto-Iisus Hristos in fata lui Pilat



streamphp-9.jpg

Nicolai Gay-Iisus Hristos in fata lui Pilat


streamphp-8.jpg

Bosch-ecce homo
 
Aceleasi aspecte diferiti pictori.

streamphp-11.jpg

Van Dyck-incoronarea cu cununa de spini


streamphp-12.jpg

Hemessen-batjocorirea lui Iisus Hristos




streamphp-13.jpg

Goya-flagelarea lui Iisus Hristos



streamphp-14.jpg

Caravaggio-biciuirea lui Iisus Hristos




streamphp-15.jpg

Titian-coroana de spini
 
streamphp-17.jpg

Joahim Patinir-procesiunea spre Golgota



streamphp-18.jpg

Bosch-Iisus Hristos cu crucea




streamphp-19.jpg

Tintoretto-drumul crucii
 
streamphp-20.jpg

46/151
Rubens-ridicarea crucii



streamphp-21.jpg

Poussin-Rastignirea



streamphp-22.jpg

Grunewald-Rastignirea



streamphp-23.jpg

Murillo-Rastignirea



streamphp-24.jpg

Titian-Rastignirea
 
streamphp-25.jpg

Botticelli-plangerea lui Iisus Hristos mort



streamphp-27.jpg

Bellini-Iisus Hristos mort



streamphp-26.jpg

Caravaggio-punerea in mormant




449px-11-1.jpg

Hans Holbein cel Tânăr Punerea în mormânt (detaliu),

punerainmormant.jpg

Punerea in mormant
Michelangelo Buonarroti, 1500-1501


580px-Raffaello_pala_baglioni_deposizione.jpg

Rafael - Punerea în mormânt (1507
 
invierea_el-greco.jpg

El Greco - Învierea



toma-necredinciosul_carravagio1.jpg

MIchelangelo Merisi da Caravaggio - Toma necredinciosul
 
Jan Vermeer

Jan Vermeer s-a născut în anul 1632 şi a fost botezat pe 31 octombrie la Biserica Nouă din Delft, Ţările de Jos. Deşi este considerat cel mai remarcabil reprezentat al picturii din Delft, biografia artistului este destul de săracă în informaţii despre evenimentele care au marcat destinul artistului.


normal_Vermeer_Straduta_in_Delft.jpg

“Strada” de Vermeer


Tatăl său, Reynier Jans, este fiul unui croitor din Delft şi al unei femei care, după moartea soţului ei, nu se sfiieşte să se asocieze cu nişte comercianţi care organizau loteriile (ilegale în acea vreme), să-şi înşele asociaţii şi să-şi însuşească toate profiturile.

În anul 1611, Reynier este trimis de mama sa la Amsterdam, pentru a-şi însuşi arta confecţionării damascului. Aici o va cunoaşte pe Digna Baltens, fiica unui unui afacerist nu tocmai cinstit. Implicat, la începutul sec. XVII, în speculaţii ilegale cu acţiunile Companiei Indiilor de Est, iar câţiva ani mai târziu, urmărit pentru falsificare de bani, viitorul bunic al artistului reuşeşte însă să fugă. Fiica sa se va căsători cu Reynier în anul 1615 şi se vor stabili la Delft.

În anul 1631, Reynier se înscrie în ghilda “Sfântul Luca din Delft”, ca negustor de opere de artă, procurându-şi în acelaşi timp şi un han. Reynier îşi ia numele de Vos (Vulpe), care se va transforma nu după mult timp în Vermeer, acesta fiind numele pe care îl va purta şi viitorul pictor din Delft.

Părinţii decid să-l facă pictor, pictura fiind considerată o meserie “decentă”. Cititul şi scrisul le învaţă la şcoala din apropiere, la începutul anilor 1640 studiază la academia condusă de pictorul catolic Rietwijk, dar nu se cunoaşte unde a terminat cei şase ani de studiu obligatoriu, ca să poată deveni în 1653 membru al ghildei “Sfântul Luca”. Cel mai probabil la Amsterdam. După moartea tatălui său, în 1952, Vermeer se întoarce la Delft cu gândul de a se însura. O va alege pe catolica Catharina Bolnes, care provenea dintr-o familie cu o poziţie socială mai bună, însă diferenţele confesionale dintre cele două familii (Vermeer era protestant) şi inegalitatea statutului social, o vor determina pe mama Catharinei să opună rezistenţă. Va ceda la intervenţia pictorului Leonaert Bramer în favoarea lui Vermeer şi, astfel, în primăvara anului 1659 se anunţă nunta celor doi tineri. Vermeer trece la catolicism.

După primirea sa în rândurile ghildei “Sfântul Luca din Delft”, Vermeer va fi ales, începând cu 1662, staroste şi substaroste al breslei în repetate rânduri. Însă viaţa în Delft, oraş cu precădere protestant, nu va fi uşoară pentru artist. Catolicii nu aveau dreptul să deţină funcţii publice şi erau constrânşi să locuiască într-un singur cartier al oraşului. Crăciunul îl sărbătoreau în capele ascunse în clădiri laice, special amenajate pentru acest eveniment. Pictorul şi soţia sa se vor muta, după câţiva ani de la căsătorie, în casa mamei Catharinei, care-i va sprijini financiar până la sfârşitul vieţii.

normal_Vermeer_Femeie_tinand_o_balanta.jpg

“Drămuitoarea de perle” de Vermeer

Vermeer nu câştigă mult din pictat, de aceea pictorul continuă negoţul cu obiecte de artă, moştenit de la tatăl său, devenind în plus şi consilier pentru colecţionarii de artă. În anul 1670, după moartea mamei şi a surorii sale, moşteneşte şi hanul, însă viaţa sa, care începuse să prospere, este grav afectată de declinul economiei olandeze, care survine în urma războiului cu Franţa. În acest timp, pictorul nu mai reuşeşte să vândă niciun tablou, negoţul cu opere de artă intră în declin, iar disperarea lui Vermeer, care se vede pus în situaţia de a nu mai avea cu ce să-şi întreţină familia care număra 11 copii, îi grăbeşte moartea, la numai 43 de ani, cauzată de o febră puternică. Este înmormântat pe 15 decembrie 1675 la Biserica Veche din Delft, iar multe dintre tablourile sale vor fi vândute de Catharina, pentru a putea face faţă situaţiei materiale critice în care rămăsese împreună cu copiii, după moartea soţului ei.

Vermeer a pictat puţin, în jur de 40 de tablouri în 19 ani de carieră. Evoluţia sa artistică, în ciuda libertăţii la care ţinea şi în numele căreia refuza să se supună capriciilor pieţei, trebuie privită totuşi în contextul social al vremurilor sale. Dacă primele sale pânze prezintă subiecte mitologice, precum “Diana înconjurată de nimfe” sau biblice, cum e cazul lui “Hristos în casa Martei şi a Mariei”, Vermeer este nevoit să accepte că, într-un orăşel protestant cum era Delft, tablourile cu teme biblice nu-şi găseau cumpărători prea uşor. Astfel, artistul îşi îndreaptă interesul spre pictura intimă, pictând scene din viaţa cotidiană, în interioare laice, ridicând acest gen pe culmi nemaiatinse până atunci.


normal_Vermeer_Isus_la_Marta_si_Maria.jpg

“Hristos în casa Martei şi a Mariei” de Vermeer

Atmosfera de pace şi adâncă intimitate care se degajă din pânzele lui Vermeer se datorează în bună parte metodei prin care artistul delimitează riguros graniţele interioarelor prezentate, determinându-le să participe la conturarea acelei aure de mister. În plus, modul deosebit în care se serveşte de lumină constituie o altă caracteristică a artei lui Vermeer, lucru remarcat de filosoful francez Gilles Deleuze: “Se poate spune că Vermeer a înlocuit clarobscurul cu complementaritatea şi contrastul culorilor. Acest lucru nu înseamnă totuşi că umbra dispare, ci dimpotrivă devine parcă independentă de cauza ei. La Vermeer, umbra iese în relief şi este împinsă în prim-plan, astfel încât să formeze cadrele sau marginile fundalului bine luminat, din care se naşte…”. Iar Maria Rzepinska adaugă: “lumina, umbra, reflexele şi distanţa - totul este la artist transpus în valori cromatice”.

Astăzi, geniul lui Vermeer este general recunoscut, însă după moartea sa a fost repede dat uitării. Este redescoperit şi apreciat abia două secole mai târziu, opera sa fiind admirată de generaţia de pictori impresionişti. O dată cu moartea lui, ia sfârşit perioada considerată a fi fost secolul de aur al picturii olandeze.


vermeer27.jpg

Laptareasa



ver1.png

Fata cu cercel de perla



 
1 mai ziua internationala a muncii desi pt unii ,munca este de zi cu zi ,fie ploaie sau vant ,sarbatoare sau nu.



Mare_OgradaSaseasca.jpg

Ograda saseasca Gheorghe Ruja





ARP_6966500_1-5.jpg

Heiss, Johann; Atelierul lui Vulcan - Muzeul Naţional
 
Odilon Redon, pictor simbolist şi litograf francez.


silencio.jpg



Odilon Redon (născut Bertrand-Jean Redon la 20 aprilie 1840, Bordeaux -† 6 iulie 1916, Paris) a fost un pictor simbolist şi litograf francez.Odilon Redon s-a născut la Bordeaux în 1840, în acelaşi an cu Claude Monet şi cu un an înaintea lui Degas şi Renoir. Cronologic, face parte din generaţia impresioniştilor. Dar faptul rămâne doar o coincidenţă biografică, pentru că drumul său este altul.

odilon-redon-christ-with-red-thorns.jpg

Odilon Redon - Christ with Red Thorns


Datorită unei sănătăţi fragile, începe şcoala la 11 ani. La 15 ani se iniţiază cu mult entuziasm în arta desenului cu pictorul Stanislas Gorin.

Între 1863 – 1865, Redon studiază la Paris în atelierul lui Léon Gérome, de unde nu păstrează decât amintirea penibilă a unei incompatibilităţi de structură.

odilon-redon-woman-in-profile-under-a-gothic-arch.jpg

Odilon Redon - Woman in Profile under a Gothic Arch

După războiul din 1870, la care participă, se stabileşte la Paris. În 1878, întreprinde prima călătorie în Olanda, unde după o admiraţie trecătoare pentru vitalitatea şi elocinţa expresivă a lui Frans Hals, are revelaţia lui Rembrandt, a cărui profunzime psihologică a rămas pentru el un permanent punct de reper.

În 1879 îi apare primul album de litografii intitulat Dans le rêve.Dedicându-se litografiei, la sfatul lui Henri Fantin-Latour, publică mai multe albume (A Edgar Poe – 1882, an în care prezidează noul Salon al Independenţilor; Hommage à Goya – 1885; Baudelaire: Les fleurs du mal – 1890.

odilon-redon-orchids.jpg

Odilon Redon - Orchids

Primele şi cele mai mari succese ale gravurii sale le înregistrează mai mult în Olanda şi Belgia, unde, în 1891, Jules Destrées publică la Bruxelles, Opera litografică a lui Odilon Redon.

ophelia-among-the-flowers.jpg


În 1886 participă la ultima expoziţie a impresioniştilor şi este invitat la Bruxelles la al XX-lea. Dacă până în 1890, an în care compune Les yeux clos de la Luvru, pictura se află pe al doilea plan în concepţia sa, de acum în colo maestrul albului şi al negrului se lasă sedus de strălucirea culorii.


http://1b2i3.wordpress.com
 
Alphonse Legros (8 mai 1837 – 8 decembrie 1911), pictor, desenator si sculptor francez nascut in Dijon. Tatal lui a fost contabil si venea din satul invecinat, Véronnes. Tanarul Legros vizita frecvent fermele rudelor lui, iar taraanii si peisajele din acea parte a Frantei sunt subiecte in multe picturi si desene lucrate de el. A fost trimis la scoala de arta din Dijon in vederea calificarii intro meserie si si-a facut ucenicia cu Maître Nicolardo, decorator de case si pictor. In 1851 Legros a plecat la Paris; insa trecand prin Lyon a lucrat timp de sase luni ca si calfa la decoratorul Beuchot, care picta capela pentru din the catdrala cardinalului Bonald.

In Paris a studiat cu Cambon ca pictor de scena si decorator la teatre. In acea perioada a urmat cursurile scolii de desen a lui Lecoq de Boisbaudran (“Petite école”) unde s-a imprietenit cu Jules Dalou si Auguste Rodin. In 1855 Legros a urmat cursurile serale ale École des Beaux Arts, si probabil acolo a indragit desenul de scene antice.A trimis doua portrete la Salonul din Paris in 1857: unul a fost respins si a facut parte din expozitia de protest organizata de Bonvin in studioul lui; celalalt, care a fost acceptat, era un portret in profil al tatalui sau.


item-9.jpg

Alphonse Legros - An Honourable Penitent


item-10.jpg

Alphonse Legros - The Calvary, Orsay



item-11.jpg

Alphonse Legros - Femmes en Prière



item-13.jpg

Alphonse Legros - Charity



item-14.jpg

Alphonse Legros - The Tinker
 
"Dulcele stil clasic" al lui Nicolas Poussin

Intr-adevar, opera pictorului clasic francez Nicolas Poussin poate fi aureolata de versurile lui Nichita Stanescu: „Dintr-un bolovan coboara/ Pasul tau de domnisoara...” Si asta pentru ca „dulcele stil clasic” al lui Poussin coboara direct din clasicismul antic si mai apoi din splendidele compozitii ale maestrului Renasterii culminante, Rafael Sanzio. E suficient sa privim comparativ stilul direct si bine conturat in care a fost realizata panza „Scoala din Atena” (1510, Palatul apostolic Vatican) si capodopera lui Poussin „Rapirea sabinelor” pentru a intelege ca „dulcele stil clasic” este emblematic pentru maestrul francez.

Traitor in plina perioada a barocului, Nicolas Poussin (1594-1665) i-a dat o stralucita replica lui Rubens (de exemplu) prin suprematia conturului bine definit si culorile vii dar nu stridente, sufocante. Nascut in Normandia, acest adorator al temelor clasice si implicit al mitologiei grecesti si romane a pendulat in cariera sa intre Parisul cardinalului Richelieu si Roma cardinalului Francesco Barberini, un mare iubitor al artelor si protector (citeste „sponsor”) al stingherului Poussin, francezul sosit in Italia pentru a-si impregna spiritul cu maretia clasicilor italieni. E inutil sa mai amintim ca un asemenea talent a fost remarcat inca din adolescenta si ca multi profesori l-au avut elev, Poussin dovedindu-se de fiecare data superior prin realizarile sale.

Unul din primele stimulente ale carierei sale a fost atentia acordata de poetul de Curte al Mariei de Medici, Giambattista Marino, care i-a cerut sa-i ilustreze poemele mitologice si o editie speciala a „Metamorfozelor” lui Ovidiu. Abia la treizeci de ani ajunge la Roma unde este imediat remarcat de inaltii clerici din preajma papei si este gazduit de mai multi admiratori locali. A facut cunostinta cu pictori si sculptori devotati barocului (Bernini) si academismului, dar Nicolas Poussin adora deja clasicismul lui Rafel si Tiziano. Cardinalul Barberini ii comanda o panza din partea papei si francezul realizeaza „Martiriul Sf. Erasmus”. Aceasta impreuna cu „Masacrul Inocentilor” aveau sa-i duca faima la Paris, unde cardinalul Richelieu il cheama pentru a fi onorat de Ludovic XIII.

Suveranul il numeste „prim pictor al regelui”. Astfel, Poussin are libertatea de a crea opere memorabile pentru inalti reprezentanti ai nobilimii franceze: „Bachanalii”, „Cele sapte Sacramente” si, mai ales, compozitia care ilustreaza cel mai bine indoielile existentiale ale pictorului: „Et in Arcadia Ego” (si eu am fost in Arcadia), unde este personificata Moartea. Dar temele clasice isi au apogeul in compozitia „Rapirea sabinelor” (1638), in care barbatii romani ai lui Romulus isi cauta cu forta neveste prin tribul sabinilor. Aceasta tema de mare anvergura clasica va fi preluata si de urmasul neoclasic al lui Poussin, Louis David, dar si de Pablo Picasso (1963). In acelasi timp, maestrul francez se dovedeste a fi si un realizator impresionant de peisaje umanizate cu personaje precum Diogene sau Ioan din Patmos (autorul Apocalipsei). Deseneaza cu maietrie inegalabila pentru fabrica de goblenuri din Paris („Muncile lui Hercule”), insa atmosfera din mediile artistice franceze ii este din ce in ce mai ostila.

„Bucurandu-se” de o invidie insuportabila, maestrul se retrage la Roma tineretilor sale, intristat si de faptul ca nu poate avea copii (adopta un nepot care-i va purta numele). Dar mana nu-l mai asculta, boala se agraveaza si moare departe de tara. Claritatea formelor sale si luminozitatea vor rezista in timp si vor fi lectii pentru veacurile urmatoare.

http://www.revistamagazin.ro/content/view/8623/7/

Pentru a-i adimra lucrarile, intrati aici http://www.google.ro/search?q=Nicol...cyIFsqBOs3UhLUE&ved=0CB4QsAQ&biw=1024&bih=546 Merita!!!
 
Cel mai mare tablou al lui Pablo Picasso, expus la Londra



Cea mai mare opera de arta pe panza realizata de pictorul Pablo Picaso a fost expusa in cadrul expozitiei Victoria & Albert Museum din Londra.

Muzeul a expus pictura la o distanta de jumatate de secol dupa ce a fost achizitionata, din cauza lipsei de spatiu existent la momentul initial.

Opera de arta masoara 10 m X10 m si infatiseaza o scena din munca impresarului rus Sergei Diaghilev, fondatorul Baletului Rus.



Creatia lui Picasso ii este dedicata lui Diaghilev

Creatia lui Pablo Picasso contine o reproducere la scara supradimensionata a tabloului "Deux Femmes Courant", pictat de Picasso in 1924 si care prezinta doua femei supraponderale alergand pe o plaja. Pictura originala se afla la Muzeul Picasso din Paris.

Picasso a fost membru al companiei de balet a lui Diaghilev, in timpul Primului Razboi Mondial, si chiar a realizat cateva decoruri pentru noua dintre spectacolele acestuia.

Spectacolul de balet "Le Train Blue", inspirat din lumea modei, a avut premiera la Paris, in 1924. Costumele au fost create de Coco Chanel, libretul de Jean Cocteau, coreografia de Bronislava Nijinska, sora lui Vaslav Nijinski, iar imensa cortina de pe scena a fost creata de Picasso.


train-bleu.jpg
 
Gheorghe Vânătoru, "pictorul cobaltului"

1305393663Noaptedevara.jpg

Noapte de vara


La Muzeul Municipiului Bucureşti s-a deschis săptămâna aceasta expoziţia "Cel mai mare expresionist român: G.N.G. Vânătoru (1908-1983)", cu lucrări provenind în cea mai mare parte din colecţii particulare.

Interesantă prin acoperirea cronologică a întregii creaţii a artistului, expoziţia oferă o imagine completă a unei opere puţin cunoscute publicului larg, elaborată între 1932 şi 1980.

Student, începând din 1929, al pictorilor Gheorghe Petraşcu, Nicolae Tonitza, Francisc Şirato şi C. Vlădescu, Gheorghe N. Gheorghe, cum se numea de fapt, Vânătoru fiind porecla tatălui său, pe care şi-a ales-o ca pseudonim, îşi dezvoltă rapid un stil propriu, în care afinitatea cu Gheorghe Petraşcu este vizibilă până târziu. Picturi şi câteva lucrări de grafică (acuarelă, desen, guaşă) sintetizează stilul său dominat de câteva culori puternice, în primul rând cobaltul, pus în valoare de roşuri profunde, cu o răceală accentuată de cele mai multe ori de un verde întunecat, fie în masa compactă de frunziş a copacilor, fie în unele fundaluri ale naturilor statice sau personajelor portretizate.

Modernitatea lui Gheorghe Vânătoru în anii '30 constă în preferinţa pentru valoarea expresivă a culorii, în sinteza compoziţiei care, figurativă rămânând, este structurată aproape geometric, în peisaj mai ales, artistul urmărind starea de spirit şi mult mai puţin respectarea motivului. Titlul expoziţiei îl prezintă pe Vânătoru drept cel mai mare expresionist român. E drept, există în operele lui un expresionism cromatic şi poate, în unele compoziţii cu femei, un dramatism care duce gândul către curentul respectiv. Este însă un expresionism de tipul petraşchian, lipsit de dimensiunea sarcastică a manifestării lui ge tip german sau chiar francez.

natura_statica_cu_portocale.jpg


Natură statică cu portocale

Expoziţia este dominată de peisaj, în majoritatea cazurilor citadin. Vederi de obicei ample, în care clădirile masate servesc de ritmuri compoziţiei, iar acoperişurile, triunghiulare, în cele mai multe cazuri, se îndreaptă către cerurile nocturne. O atmosferă grea, deşi lipsită de dramatism, cu ceruri albastru-cobalt şi masele de frunziş în care verdele are accente de roşu sau de negru, mult mai rar străbătute de câteva tuşe albe. Indiferenţa faţă de culoarea reală construieşte copacii roşii din "Peisaj din Tulcea", alternând cu verdele dominat de albastru al plopilor şi cerul mergând spre indigo. Chiar dacă este vorba mai întotdeauna de peisaje localizate - Paris, Sighişoara, Sinaia -, imaginea lor pe pânză este recompusă după starea de spirit a autorului, cu cerurile opace, cu norii negri sau albi, cu o cromatică respectând doar în mică măsură culoarea locală. Două peisaje de iarnă din expoziţie se prezintă ca o excepţie cromatică, cu albul ce acoperă totul într-un dintre ele. Sunt peisaje fără personaje (o singură excepţie în expoziţie, "Peisaj în Cotroceni", cu două vagi siluete), străzi flancate de arhitecturi, elemente construite în planuri succesive, în pastă generoasă, pusă de multe ori reliefat pe pânză, sau în tuşe vibrante, mărturisind înfrigurarea mâinii.

Senzualitate şi rigoare

Zona cea mai aproape de materialitatea lui Petraşcu este cea a naturilor statice. Savant compuse, chiar dacă este vorba despre un simplu vas cu flori, se supun cel mai puţin respectării cromatice a realităţii. Pasta, pusă cu penelul sau cuţitul, construieşte formele cu o senzualitate remarcabilă. Roşurile puternice din flori sau din fructe - mere, portocale chiar într-una din compoziţiile expuse - se impun privirii pe fundalurile dominate de acelaşi albastru sau de un verde profund, din care se reliefează o sticlă sau pe care avansează un vas alb sau albastru palid.

lectura.jpg


Lectură

Poate că genul cel mai expresionist al artistului rămâne portretul. Cu puţine excepţii neindividualizate, personajele sale feminine, situate în interioare sugerate prin câteva elemente de mobilier, ca în "Lectura", cu canapeaua roşie şi fundalul de aceeaşi culoare care dau o notă caldă, aproape pasională personajului, sunt mai curând rememorări ale unor stări de spirit. Nudurile nu excelează nici ele în senzualitate, carnaţia capătă culori dramatice uneori, iar formele puternice ale "Nudului în fotoliu", de exemplu, devin parte integrantă a compoziţiei, şi nu atribut excesiv al feminităţii. Excepţie face o preţioasă compoziţie "Femeie în fotoliu", dominată de roşuri coapte, somptuoase, întrerupte de brunuri şi accente de verde. Portretul propriu-zis este rar. Se remarcă, în primul rând, "Autoportretul" din 1935, în culori calde, cu un fond foarte frumos valorat pe roşuri. De aceeaşi forţă, dar diferit ca stare de spirit, "Portretul pictoriţei Magdalena Rădulescu" realizat în 1941, în linii severe, cu un dramatism al figurii, plasează personajul în faţa unei ferestre prin care se vede peisajul. Să mai amintim "Portretul lui Vasile Parizescu", interesant în primul rând prin umbrele colorate ale figurii, şi pe cel, atent construit, al lui Paul Cézanne.

Gheorge Vânătoru s-a afirmat ca o voce sigură încă de la prima sa expoziţie, la Sala Mozart, în 1933. A fost remarcat de critică şi de iubitorii de artă. Scriitorul Eugen Ionescu îi dedica o cronică, în care remarca modernitatea compoziţiei şi a culorii şi unitatea viziunii, iar criticul Ionel Jianu îl includea, într-o expoziţie de la Căminul Artei, "Florile în pictura românească". În 1942 a participat la Bienala de la Veneţia şi la Salonul Oficial al Transnistriei din Odesa, iar în anul următor era premiat la Salonul Oficial de pictură şi sculptură. Aderarea la ideologia de extremă dreaptă i-a atras interdicţia de a expune o perioadă destul de lungă după război. Din anii '50 datează "Pioniera", iar în 1960 semnează "Peisaj cu Casa Scânteii", prezente ambele în expoziţia de la Palatul Şuţu. Chiar dacă subiectele sunt cele cerute de ideologia vremii, rezolvarea estetică nu face concesii.

http://www.cotidianul.ro
 
Theodor Aman, între "Bal în atelier" şi luptele cu turcii .


1303296043UnireaPrincipatelor.jpg


Muzeul Cotroceni găzduieşte, până la 29 mai, o amplă expoziţie, intitulată „Theodor Aman, pictor şi gravor", prilejuită de împlinirea a 180 de ani de la naşterea şi 120 de ani de la moartea acestui artist. Peste 130 de picturi, gravuri şi desene, obiecte personale, cum ar fi un sigiliu cu iscălitura artistului, o cutie cu pensule, o paletă oferită de elevii artistului cu dedicaţia „Maestrului nostru Th. Aman de diua omastică 1891", provenite din 12 muzee din ţară, retrasează coordonatele unei creaţii ce a deschis drumurile picturii româneşti moderne.

La 20 martie 1831 se năştea la Craiova Theodor Aman, în familia unui negustor bogat, boierit în 1818 de Vodă Caragea. Crescut într- o atmosferă cultivată, de o mamă care i-a urmărit atent înclinaţiile, dovedind de mic o aplecare specială către desen, Aman se va îndrepta către studiul artelor frumoase. După lecţii de desen cu pictorul Constantin Lecca, la şcoala Centrală din Craiova, pleacă în 1850 la Paris, unde studiază pictura cu Michel Martin Drolling şi cu François Edouard Picot.

hora_la_aninoasa.jpg

Horă la Aninoasa

Cultivat, muncitor, interesat nu numai de pictură, dar şi de literatură şi muzică (a fost şi un talentat violoncelist), Aman va rămâne 10 ani la Paris, unde cunoaşte, de altfel, după numai doi ani, un succes remarcabil. „Autoportretul", trimis la Salonul din 1853, când avea numai 24 de ani, va fi bine primit de cronicari. Format în spiritul artei academiste din Parisul anilor 1850, întors în ţară unde elanurile de 1848 şi dorinţa de emancipare erau vii, pictorul se va opri în primul rând la pictura cu subiect istoric, pe care o consideră un gen superior. După „Lupta de la Olteniţa între ruşi şi turci", realizată al Paris în 1853 şi trimisă în ţară, artistul va semna o întreagă serie de compoziţii ca „Mihai Viteazul primind solii turci cu daruri din partea sultanului", „Unirea Principatelor", „Proclamarea Unirii (votul de la 24 ianuarie 1859)", „Bătălia cu facle a lui Vlad Ţepeş", „Bătălia de la Plonin", etalate în expoziţie. Lucrate după toate normele artei epocii, pânzele aveau să cunoască un succes remarcabil, pe de o parte pentru perfecţiunea realizării academiste, pe de alta pentru adecvarea lor la preocupările sociale şi politice din perioada fondării statului naţional român. Privite cu ochii generaţiei următoare, ca să nu mai vorbim de cea actuală, compoziţiile pot părea reci, demonstrative.

Elita bucureşteană în portrete.

aristia_aman.jpg

Aristia Aman

Se adaugă acestei preocupări portretistica sa, de multe ori remarcabilă prin capacitatea de caracterizare psihologică a modelului. Atelierul său din Bucureşti era un loc monden ce atrăgea „lumea bună" din punct de vedere social şi intelectual. Al. Tzigara Samurcaş scria că este „singurul centru artistic în care se aduna elita bucureşteană a timpului". În afara portretelor istorice, ce poartă aceeaşi marcă stilistică întâlnită la compoziţiile amintite, defilează prin faţa privitorului, în picturi sau gravuri, o întreagă galerie de personaje importante ale vremii, de la „Nicolae Racoviţă" şi „Dr. Carol Davila cu soţia", la „Generalul Manu" sau „Doamna Fălcoianu" şi la membrii propriei familii. Portretele „Pepicăi Aman", mama artistului, ale fratelui său „Alexandru Aman" şi al soţiei acestuia, „Aristia Aman", sau al soţiei sale, „Ana Aman", ne prezintă personaje pozând grav, la care expresia ochilor, a figurilor pe care luminile şi umbrele sugerează stări de spirit diverse sunt puse în valoare de atenţia pentru detaliile de costum sau bijuteriile femeilor ce luminează discret fondul întunecat de obicei al tabloului, ca şi tonurile preţioase de albastruri punctuate de galbenul bijuteriilor sau cele câteva puncte de roşu din parura Aristiei Aman, de exemplu.

doamna_pictand.jpg

Doamnă pictând

Mai luminoase, cel puţin ca registru cromatic, sunt cele câteva portrete de copii, ca „George Capşa la vârsta de 8 ani" şi, mai ales, „Portretul de fetiţă" în rochie albastră prezentate în expoziţie. Există însă şi luminoase portrete de femei în interior, tratate mai curând în spiritul naturii statice decât în cel al portretului, dar de mare delicateţe a armoniilor cromatice şi cu un aer romantic, ca „Portret în costum de epocă" sau „Citind la masă în salon". Ele par a se alătura unora dintre compoziţiile sale cu peisaje sau celor cu petreceri şi baluri, în care pictorul îşi va lumină paleta şi va încerca o „priză" mai liberă a subiectului.

petrecere_in_gradina.jpg

Petrecere în grădină

Theodor Aman a devenit rapid o instanţă în plastica bucureşteană a epocii. Desigur, subiectele la modă l-au atras nu numai din raţiuni de succes la public, dar şi prin pitorescul lor pe care, de altfel, îl descoperiseră şi francezii aceleiaşi perioade. O întreagă suită de „Odalisce", cu mandolină, cu mărgele, sau de „Cadâne", alături de compoziţii cu subiect mai mult sau mai puţin monden, „Petrecere în grădină", „Portiţa din grădină", „La fântână", relevă dorinţa artistului de a surprinde, dacă nu prospeţimea momentului, cel puţin o apropiere de arta impresionistă pe care evident o cunoştea.

citind_la_masa_in_salon.jpg

Citind la masă în salon

De la naturile statice, ce amintesc de marea tradiţie a artei europene, prin atenţia pentru evidenţierea materialităţii lucrurilor, pentru transparenţele fructelor sau preţioasa şlefuire a suprafeţelor, trecând prin compoziţiile cu subiect ţărănesc, ce vor stârni încă multă vreme după el interesul artiştilor şi publicului, prin elegantele interioare de atelier, atent studiate, în acelaşi spirit al naturilor statice, care dau însă şi imaginea exactă a stilului de viaţă al artistlui, şi până la bărcile cu pânze sau „Balul în atelier", Theodor Aman creează cadrul în care se va înscrie pictura românească a celei de a doua jumătăţi a secolului al XIX-lea şi a primei părţi a veacului următor. Cu atât mai mult cu cât o bună parte a artiştilor generaţiei următoare lui fuseseră cumva influenţaţi şi de pedagogul care înfiinţase, la Bucureşti şi Iaşi, Academia de Arte Frumoase.

Expoziţia de la Muzeul Cotroceni are meritul de a readuce în atenţia publicului una dintre cele mai importante figuri ale picturii româneşti şi prin operă, dar mai ales ca deschizător de drumuri. Un elegant catalog, cu un studiu aplicat semnat de Adrian-Silvan Ionescu, trebuie neapărat semnalat.


http://www.cotidianul.ro
 
Back
Top