• Forumul vechi a fost pierdut. Nu mai putem recupera continutul vechi. Va invitam sa va inregistrati pentru a reface comunitatea noastra!

NOSTALGII

Mi-e dor de tine, mamă
Grigore Vieru



Sub stele trece apa
Cu lacrima de-o samă,
Mi-e dor de-a ta privire,
Mi-e dor de tine, mamă.

Măicuţa mea: grădină
Cu flori, cu nuci şi mere,
A ochilor lumină,
Văzduhul gurii mele!

Măicuţo, tu: vecie,
Nemuritoare carte
De dor şi omenie
Şi cîntec fără moarte!

Vînt hulpav pom cuprinde
Şi frunza o destramă.
Mi-e dor de-a tale braţe,
Mi-e dor de tine, mamă.

Tot cască leul iernii
Cu vifore în coamă.
Mi-e dor de vorba-ţi caldă,
Mi-e dor de tine, mamă.

O stea mi-atinge faţa
Ori poate-a ta năframă.
Sunt alb, bătrîn aproape,
Mi-e dor de tine, mamă.
 
Femeia vazuta cu ochii sufletului, in poezii


Cand sarpele intinse Evei marul, ii vorbi
c-un glas ce rasuna
de printre frunze ca un clopot de argint.
Dar s-a intamplat ca-i mai sopti apoi
si ceva la ureche
incet, nespus de incet,
ceva ce nu se spune in scripturi.

Nici Dumnezeu n-a auzit ce i-a soptit anume
cu toate ca asculta si el.
Si Eva n-a voit sa-i spuna nici lui Adam.
De-atunci femeia ascunde sub pleoape o taina
si-si misca geana parca-ar zice
ca ea stie ceva,
ce noi nu stim,
ce nimenea nu stie,
nici Dumnezeu chiar.

(Eva, Lucian Blaga)



Frumoaso,
ti-s ochii-asa de negri incat seara
cand stau culcat cu capu-n poala ta
imi pare
ca ochii tai, adanci, sunt izvorul
din care tainic curge noaptea peste vai
si peste munti si peste sesuri
acoperind pamantul
c-o mare de-ntuneric.
Asa-s de negri ochii tai,
lumina mea.

( Izvorul noptii, Lucian Blaga)




Ochii negri,
Parul negru,
Si-mbracata-n negru toata,
A trecut ca-nfiorarea unei umbre pe-nserate...
Cine-a fost fantoma-n doliu cu ochi mari de dezgropata?
Cine a fost fantoma-n doliu la al carei tragic piept
Palpitau trei asfodele ca trei guri insangerate?...
N-o fi fost necunoscuta ce m-asteapta
Si-o astept?...

A trecut...
Era-mbracata ca miresele lui Crist
Cand coboara-ngandurate albul treptelor tocite.
Ochii ei sorbeau apusul cu nesatul unui trist
Demon, smuls din intuneric
Si-aruncat in plina ziua -
Ochii ei, reflexul unor aiurari netalmacite,
Se dublau ca-ntr-o suprema sarutare de adio.

A trecut...
Si-n urma celei ce purta cu ea secretul
Frazelor turbaratoare de seninuri fara pata,
Am ramas sa-i sorb parfumul
Si sa descifrez regretul
Asfodelelor fanate ce-i cazusera din piept...
Cine-a fost fantoma-n doliu cu ochi mari de dezgropata?
N-o fi fost necunoscuta ce m-asteapta
Si-o astept?...

(Celei din urma, Ion Minulescu)



Ea m-a condus, eu am condus-o-n lume,
Am fost mereu un cuplu în derivă,
Şi chiar de nu i-am dat nimic din nume
Trecând mereu, mi-a fost definitivă.

Iubirea mea nu a mişcat nici aştri
Şi nici pământul sub o-mbrăţişare,
Dar lance cand a fost, cu ochi albaştri,
Simţeam că-n ochi privirea ei mă doare.

De n-avea rană, îi făceam eu rană,
Să-i pot iubi supremul sacrificiu,
În faţa ta, condiţie umană,
Femeia este singurul meu viciu.

(Adrian Păunescu- Nobilul viciu )


Tu dormi. Visezi. N-ai loc de mine.
Şi iar îmi vine să-mi smulg freza…
Ne-am cunoscut prin insomnie…
Acu’ sunt eu insomniac
Şi, fir-ar mama ei să fie,
Tu sigur ai coastă de drac!!!



(Coasta de drac-Cristian Lisandru)
 
Cand spui femeie, spui in primul rand MAMA.

Mulţumesc , iubită mamă
de Corneliu VADIM TUDOR

Mulţumesc , iubită mamă
steaua mea din zori de zi
fără tine-mi este teamă
că planeta s-ar răci
Te-am secătuit de vlagă
m-ai născut , m-ai înflorit
pentru tine , mamă dragă
soarele e-n asfinţit
Lege tainică a firii
nu pleca fără să-mi laşi
zăcămintele iubirii
şi secretul nemuririi
mamă , suflet uriaş
Mamă frumoasă , primul meu rai
fă o minune , te rog mai stai
dulce lumină, ram de măslin
încă nu-i vremea, mai stai puţin !…
 
FEMEIA - Poem dedicat tuturor femeilor începând cu cele apropiate şi dragi

Femeia e jumătatea lumii,
Cea mai frumoasă creată vreodată.
Ea a luat miezul cel bun din taina humii
Şi l-a dat în grijă la prima ei fată.
Femeia a plămădit şi cealaltă jumătate,
Ce e: a bărbatului, a fiului
Şi-a-ngrijit-o, cu drag , atât cât se poate
Ca să fie şi ea frumoasă şi bună
Si-n noapte, să fie mângâiată de lună.
Taina cea mare a venirii,
A fost prin cheia iubirii,
Făcută din o simplă coastă
Nici mică, nici prea vastă,
Potrivită din cer
Într-o zi cu mister
Zi din cele şapte
Zi îmbrăţişată de noapte.

a.n
 
Uneori femeile surad

"Uneori femeile surad,
Asa, fara motivatie...
Nu le-ntrebati de ce
Poate nici nu stiu
Poate nu vor sa spuna
Ce-si povestesc singure-n gand
In scurta zilei recreatie
Cand cu descantec fortele si-aduna
In trupul plapand.

Nu intrebati de ce
Surade senin straina trecatoare
Ignorand a strazii tentatie
Ca poate i-ati tulbura clipa
Cand aude cum in pantecul ei
O floare isi palpaie aripa
In infinita stare de gratie
Surad cald, purtand topit sub arcada
Din frumusetea iernii trecute
Ultimul fulg de zapada.

Surad cu blandete de floare
Diminetilor voastre pierdute
Purtand siguranta zilei de maine
Pe umerii firavi ca valuri de racoare

Uneori femeile surad
Purtand in pantec o floare
Ascunzand la tample dogoare
Mangaind pe umeri ninsoare
Copile sau mame
Sau duioase bunici cu naframe
Surad fara motivatie
Nu le tulburati
Cand le vedeti chemate de gand
Nu le tulburati starea de gratie
Uneori femeile surad."

(Georgeta Tudor)
 
TE IUBESC PENTRU CĂ EŞTI

Mă întrebi de ce te iubesc…
Şi îţi răspund cu strălucire de dor în privire:
Pentru că eşti.
Cum eşti?
Aşa cum îmi imaginam că poate fi o femeie…
Dornică de dragoste, de mine, de viaţă.
Te iubesc pentru că iubeşti cu patimă deplină,
Abandonată pasiunii cu frenezie de Evă
Care trăieşte sublimul abandon erotic scufundându-se în păcat
Fără vestă de salvare…
Te iubesc pentru că ai descifrat în hieroglifele din mine
Acel mesaj ascuns privirilor
Care transmite că sunt un bărbat de o simplitate debordantă,
Râzând trist precum un clovn ameninţat cu şomajul
Din cauza greşelilor repetate…
Te iubesc pentru că atingi viaţa cu degetul arătător
Şi o pui pe vârful limbii, picătură cu picătură,
Lăsând să treacă pe lângă tine îndoieli
Şi temeri şi conflicte…
Mă întrebi de ce te iubesc…
Pentru că eşti.
Pentru că ai venit.
Pentru că rămâi alături de mine
În adâncimile unui suflet care înmugureşte
Doar datorită ţie…



Cristian Lisandru
 
Despre ceea ce suntem

pune semnul interzis pe viaţă,
Suntem constrânşi să stăm la semafor
Şi implorăm statutul de paiaţă
Al unui circ în care oameni mor.

Ne aruncăm în gol, cu bucurie,
Trăim intens, s-ar spune, dedicaţi,
Din viaţă preluăm doar teorie
Şi suntem, zilnic, muşamalizaţi.

Tot practica bătrână ne omoară,
Tot legea firii pune riduri mari,
Zâmbim prosteşte când ne înconjoară,
Cu vorbe blânde, cinicii samsari.

Primim prin cablu noile iluzii,
Plătim abonament pentru nevoi,
Facturile sunt marile confuzii
Ale minciunii că mai suntem noi.

Vom accepta să fim nişte rezerve,
Vom tropăi, cerşind minuni cereşti,
Dorind ca Dumnezeu să ne conserve,
Să ne transforme-n patimi îngereşti,

Dar nu se poate, nu avem motive,
Nu avem dreptul de-a muri frumos,
În noi se zbat meschinării native
Şi-n lumea noastră totul e pe dos.

Noi suntem egocentrici prin născare
Şi punem botul, şi trăim urât,
Nici adevărul crunt nu ne mai doare.
Râdem. Şi bem. Şi ne minţim. Atât.

Cristian Lisandru
 
Numele spaimei



Integraţi într-un anume ritm
al Universului,
nu ştim cu certitudine
dacă recesia lui nebună
poartă semnul plus sau minus ?
La urma urmei nu este cazul
să ne facem probleme.
Nu are nici o importanţă
dacă fugim
sau ne retragem.
Atât din faţă
cât şi din spate
ne sperie acelaşi Infinit –
hăul unde,
dacă am ajunge,
am şti de unde venim.




Iscodire

Ce ar pute fi,
oare,
după ultima uşă ?
Întrebarea ne torturează
chiar după ce aflăm,
tulburaţi,
că dincolo nu se află nimic.
Refuzul de a crede în evidenţă
ne aruncă în copilărie,
de unde ieşim întotdeauna şocaţi.



Fata Morgana


Depărtările,
ademenitoarele depărtări,
topite în Spaţiu şi Timp,
ne cheamă
înfiorându-ne cu necunoscut.
Le simţim parfumul răscolitor
învăluindu-ne fiinţa,
închidem ochii pentru a nu vedea
şirul capcanelor căscate
în faţă-ne
şi pornim ridicându-ne anevoie.
Dar depărtările,
ademenitoarele depărtări
ascunse în Spaţiu şi Timp
nu stau nici ele încremenite,
încât între noi şi ele
distanţele sunt mereu aceleaşi.



Rached Elias Daoud



Se potrivesc starii de spirit de acum ,cand in lume e atata jale ,durere si neputinta in fata naturii dezlantuite .
 
Adrian Paunescu - Un prim romantic


De ce nu as fi o piatra care scrie,
O stanca aplecata pe hartie,
Un munte ce de voie se injuga,
Un zeu pagan trecut la alta ruga ?

De ce n-as fi asprimea-nduiosata ?
De ce baiatul meu nu mi-ar fi tata ?
Al ciu folos m-ar tine-n veac de veghe,
Cu ce durere-a lumii sunt pereche ?

De ce n-as fi o negura carunta ?
De ce n-as fi un dric zvarlit spre-o nunta ?
Contrastele si asa imi vin prea bine,
Si plus si minus zac mereu in mine.

De ce imprejurare literara
Sint speriat de nu trimit si-afara,
Afara din fiinta mea nebuna,
Un dublu semn de soare si de luna ?

De ce nu as fi un vagabond de gala
Si -un crin manat de pofta sexuala ?
De ce n-as fi, conform ursitei mele,
Noroi pe talpi si frunte-n mal de stele ?

Nu ultimul romantic dintr-o era
Cand toate amurgesc si rar mai spera,
Ci cand putreziciunea pe din doua,
Un prim romantic intr-o era noua .

De ce n-as fi puternic chiar prin plansu-mi?
De ce m-as tot feri de mine insumi?
De ce crucificarea n-as dori-o
Cu un singur si egal refren: Adio?

De ce mi-ar fi rusine de oglinda ?
Eu sunt o bucurie suferinda,
Eu sunt asocierea curioasa
De iarba cruda si de fier de coasa .

In stanga fruntii soarele asteapta
S-apuna luna, bland, in tampla dreapta.
De ce n-as fi o piatra care scrie,
O stanca aplecata pe o hartie ?

De ce n-as scapara un alt jaratec,
Muscand intinderea de alb, salbatec,
Ca un banchet mi-e sufletul la care
Se da o mare foame de mancare ?

Lansez, sfidandu-va, o noua boala,
Prea trista bucurie mondiala,
Si hohotind de ras ma aflu tragic
Ca neamul meu conspirativ si dacic.

Cu fericire va poftesc in rana
Estetica, de jertfa suverana.
De ce n-as fi, cum inima ma-ndeamna,
Cocor venind in fiecare toamna.

Cocor plecand la miez de primavara,
Cocor razand de pajistea vulgara ?
Eu nu stiu daca voi putea vreodata
Sa fiu asa cum firea mi-o arata.

E clipa hotararilor supreme.
De ce va temeti voi, de ce m-as teme ?
De ce cu bucurie n-as surade
Spre cel care cu groaza-mi va fi gade,

Cu groaza el, si eu cu bucurie,
Ca lui ii e mai frica decat mie,
El, care ma ucide se-nspaimanta
Si barda-n mana lui pluteste franta ?

De ce n-as povesti aceste toate
Eu, piatra bucuriei sugrumate,
Eu, stanca aspra care duce greul ?
Daca de ea lega-va Prometeul.

Ficatul lui pe-al meu imbolnavindu-l,
El tine focu-n gura, eu colindul,
De ce sa las cuvintele s-adaste
Ca eu sa-mi spal fiinta de contraste ?

Eu nu sunt eu, eu nu-s de-adevarate,
Decat inlantuit de - aceste toate.
De ce n-as destupa o noua era,
Urmand halucinanta mea himera?

Voi fi cel haituit, voi fi cel mare,
Ducand in carca semnul de -ntrebare.
 
Apocalipsă :P
Baubec Izzet


Cohorte de nori îşi revarsă cerul
În fulgerele crude ale mântuirii,
Sunt străzile pustii, goale de suflări,
Căci a sosit clipa, clipa osândirii.

Deodată văzduhul se pierde-n pieire,
Căci săgeţi de foc, nestinse-l-mpânzesc
Şi plouă cu lavă, pucioasă şi rug
Peste vaietul scrâşnit şi omenesc.

Miroase a carne arsă, pe câmpurile morţii,
Zac mii de cadavre, cu mâinile spre cer,
Iar cei ce se mai târâie pe lutul duhnind,
Iertare şi-ndurare, focului îi cer.

Zorii se-nalţă cu lacrimi în ochi,
Şi totul e deznădejde, nendurare şi plânset.
Din glasuri blestemate se-nalţă amar,
Cu-atâta spaimă, un veşnic urlet.

Întunecaţi, corbii se hrănesc din cadavre
Numărul fiarei şoptindu-l zării
Şi lupii pustiului blesteamă pământul,
Miros a sânge, şi apele mării.

Timpul şi-a oprit tiranicul ceasornic
Căci fiara dezlănţuită, ea însăşi l-a oprit,
Îngeri negri se-nalţă din morminte,
De aripile satanei şi soarele-a orbit.

Infernul a coborât din ochii fiarei,
Umbre negre se-adapă din trupuri
Şi carnea-i despicată, sufletul sfâşiat.
Măruntaiele noastre, ard, pe ruguri.



Zarea s-a-nroşit şi păsările-s arse,
Nici un cânt nu se-nalţă din uscăciuni,
Din pâcla deasă, în mâini cu topoare,
A răsărit chemată, ceata de nebuni.

Duhul blestemat s-a întins pe deşert
Şi dănţuie sălbatic pe sufletele goale,
Sunt oamenii sfârşitului şi ai disperării
De-a nu putea muri, fără chin şi jale.

Înlănţuiţi de gheare, scrâşnind din dinţi,
Ultimii oameni se târâie prin duhoare,
Au fost uitaţi de cer şi de părinţi.


S-a născut Lumina din tenebre,
Cine ştie de va veni Cel Sfânt?
Fâlfâiri de aripi din apele negre,
Ne-ndreaptă paşii spre mormânt.
 
Mărturisire...

Mi-aş dori să ard pe un rug
Dar numai dacă respectivul instrument de tortură/ucidere
Ai fi tu...
Îmi imaginez braţele tale – vâlvătăi incandescente –
Şi recunosc că m-aş îndrepta către eşafodul improvizat
Cu zâmbetul pe buze.
Dacă ţi se pare că exagerez – fiindcă, spui tu, nimeni nu trebuie să îşi dea viaţa pentru o iubire
Sau pentru iluzia unei iubiri –
Atunci pot să te informez cu toată seriozitatea
Că aş înota printr-o mare cu rechini agresivi
Pentru a ajunge să dezmierd nisipul unei plaje
Călcată de picioarele tale...
Citesc în ochii tăi că această declaraţie a mea
A fost considerată tot un inutil exces de sentimentalism...
Şi atunci, pentru a elimina orice urmă de suspiciune,
Mărturisesc că aş rămâne nedormit o veşnicie
Numai pentru a te veghea în momentele în care visezi
Şi te răsuceşti de pe o parte pe cealaltă
În încercarea de a îmbrăţişa cât mai strâns visele frumoase...
Zâmbetul tău rămâne sceptic,
Ceea ce mă determină să completez declaraţia mea
Şi să afirm cu simţ de răspundere
Că m-aş duce la capătul lumii pentru tine,
Din dorinţa de a-ţi aduce un pumn de pământ
De la graniţa dintre real şi ireal...
Mă cuprinzi în braţe, mă săruţi
Şi îmi şopteşti că nici nu e un drum prea lung
Până la capăt de lume,
Dar numai cu condiţia să mergem amândoi,
Ţinându-ne de mână...

Cristian Lisandru
 
Ca veni vorba despre apocalipsa si la nostalgi :p



EMINESCU SI APOCALIPSA


Despre Apocalipsa vorbeste Dictionarul Enciclopedic care o defineste ca ultima carte a “Noului Testament”, atribuita de traditie evanghelistului Ioan, scriere religioasa cu privire la sfârsitul lumii. De asemenea, este si un gen literar apartinând iudaismului (sec. 2-1 i. Hr.) si crestinismului primitiv, tratând simbolic si conventional destinul lumii.

În “Istoria credintelor si ideilor religioase”, Mircea Eliade vorbeste despre Sfârsitul Lumii ca mit universal, facând cunoscute scenariul si principalele personaje ale Apocalipsului. Se regasesc cliseele binecunoscute din întreaga literatura apocaliptica: moravurile decad si se pierd, oamenii se ucid intre ei, pamântul se cutremura, soarele se întuneca, stelele se prabusesc; eliberati din lanturile lor, monstrii napadesc pe pamânt; sarpele cel Mare iese din adâncul oceanului, provocând inundatii catastrofale. Se întâlnesc si amanunte specifice: o iarna lunga de trei ani, uriasi care se vor catara pe curcubeu sa distruga lacasul zeilor. În cele din urma, armata zeilor si eroilor se va întâlni cu aceea a uriasilor si a monstrilor într-o câmpie întinsa (Armagedon), în batalia hotarâtoare. În acest razboi vor pieri toti, ultimul supravietuitor declansând incendiul cosmic. Orice urma de viata dispare, întreg Pamântul este înghitit de Ocean si Cerul se prabuseste.

Si totusi, acesta nu este sfârsitul. Un nou pamânt rasare, verde, frumos, îmbelsugat, purificat de orice suferinta.

Cum orice gând omenesc adânc porneste de la cauza prima, din cer, opera lui Eminescu izvoraste si ea din fiorul cosmogonic. Poemele lui se învârtesc tot mai aproape sau mai departe de sâmburele de întuneric al golului primar. Fiind atent asupra procesului universal, Eminescu include viziunea lumii între doi poli, geneza si stingerea. Materia este examinata in fierberea ei în aceste doua directii, în miscarea de organizare si dezorganizare. Imaginea apocaliptica a stingerii cosmosului este grandioasa si dramatica. Intr-o gradatie succesiva, poetul potenteaza ideea echilibrului universal, al destinului uman care, daca se stinge, va cufunda totul în întuneric, universul devenind doar un vis al nefiintei. Depasindu-si conditia umana, cugetatorul din “Scrisoarea I” intuieste catastrofa cosmica. Soarele, aruncându-si ultimele raze va deveni “trist” si “ros”, închizându-se în întuneric, iar planetele, înghetând, în dezlantuirea lor vor cadea în spatiu, scapate din ordinea lor abisala, din frânele luminii si ale soarelui:

“In prezent cugetatorul nu-si opreste a sa minte,

Ci-ntr-o clipa gându-l duce mii de veacuri înainte;

Soarele, ce azi e mândru, el îl vede trist si ros

Cum se-nchide ca o rana printre norii întunecosi…”

Comparatia echilibrului armoniei cosmice cu o catapeteazma sfânta a lumii care se înnegreste în adânc, stelele cazând ca simple frunze ale toamnei, este cutremuratoare si avertizeaza asupra unui cataclism cosmic, prabusirea lumilor. Imaginea tabloului culmineaza cu versurile care concluzioneaza:

“ Timpul mort si-ntinde trupul si devine vecinicie,

Caci nimic nu se întâmpla în întinderea pustie…”,

pentru ca în noaptea nefiintei, totul cade, totul tace, începând eterna pace, devenirea prabusindu-se, oprindu-se din pulsatiile vietii. Eternitatea omului este o eternitate pe fragmente. In “Archaeus” Eminescu noteaza: “în fiecare om se încearca spiritul universului, se opinteste din nou, rasare ca o raza din aceeasi apa, oarecum un nou asalt spre ceruri”.

Sugerând ideea de mare trecere, poezia “Memento mori” prezinta în ultimul tablou viziunea meditativa asupra Apocalipsei ce cuprinde civilizatia si universul. Intreaga natura cu fenomenele terestre si cosmice, istoria colectiva si cea individuala se cuprind aceluiasi ciclu de rotatie: apar, se dezvolta, ating apogeul si dispar:

“Din marire la cadere, din cadere la marire

Astfel vezi roata istoriei întorcând schitele ei.”

Finalul poeziei este o încercare de întelegere a creatiei lui Dumnezeu cel “sfânt si mare” si o prevestire a Apocalipsei, o tulburatoare meditatie asupra soartei omenirii care este harazita sa se zbata între aceleasi limite, refacând în mersul ei istoric acelasi cerc etern, fara perspectiva de a-si putea depasi dimensiunile:

“s-astazi punctul de solstitiu a sosit în omenire.

Din marire la cadere, din cadere la marire

Astfel vezi roata istoriei întorcând schitele ei;

Inzadar palizi, sinistrii, o privesc cugetatorii

si vor cursul sa-l abata…combinatii iluzorii –

E apus de Zeitate, s-asfintire de idei.”

Poezia “ Mortua est” a luat nastere sub impulsul unei mari suferinte, a carei amploare a atins proportii titaniene si si-a creat un spatiu si un timp estetic proportionale cu intensitatea sentimentului. Poetul nu este cutremurat de moartea iubitei – durerea sa capata proportii universale, motivând marile întrebari legate de lipsa de sens a existentei; sugereaza stingerea universului.

Poezia “Împarat si proletar” subliniaza ideea ca înfrângerea finala trebuie sa creeze perspectivele finale ale poeziei. Poetul vede totul în planul imensitatii, pentru el caderea revolutiei si a împaratului înseamna destinul întregii omeniri. Viata este definita ca un vis ce se încheie în mormânt, lumile dispar.

Deznadejdea, tristetea vietii sunt sugerate de sunetul jalnic al piramidelor din poezia “ Egipetul”. Întelepciunea care guverneaza lumea devine zadarnica, faptele rele înmultindu-se, iar cele bune împutinându-se, prevestind astfel sfârsitul. Citind semnul întors, magul descifreaza Apocalipsa care a înecat civilizatia în nisipuri:

“si se poate ca spre râul unei ginti efeminate,

Regilor patati de crime, preotimei desfrânate,

Magul, paza razbunarii, a cetit semnul întors;

si-atunci vântul ridicat-a tot nisipul din pustiuri,

Astupând cu el orase, ca gigantice sicriuri

Unei ginti ce fara viata-ngreuia pamântul stors”

E de banuit ca dezastrul acestei istorii a fost pricinuit de un mag ce a aflat prin practici astrologice ” tot ce-i drept, frumos si bun”. Nevrând sa fericeasca un neam de oameni decazuti, provoaca cataclismul unei civilizatii întregi: nisipul pustiei a astupat Memfis si Teba “ca gigantice sicriuri”. Numai Nilul cu al sau “flamengo rosu si luna au ramas acelasi”, ceea ce înseamna ca acest râu sacru, “Nilul sfânt”, pe ale carui maluri s-a creat o lume, ce a existat acolo veacuri de-a rândul, pâna a se cufunda din nou în nisipuri, ofera speranta unui nou început. si aceasta, pentru ca orice sfarsit trebuie vazut ca un nou început, si orice început îsi are sorgintea într-un sfârsit: “Eu sunt Alfa si Omega, Cel ce este, Cel care era si Cel ce vine, Începutul si Sfârsitul, Cel dintâi si Cel de pe urma”.

Poet al înaltelor cugetari si revolte, plecat peste urna nesatioasa a timpului si meditând la destinul efemer al omului, Eminescu a fost liricul propriilor sale experiente, al propriei sale vieti care se poate descoperi în versurile sale, venind dinspre un model sau altul al lirismului universal, sau de la unul din filosofii pe care i-a frecventat.



http://www.scritube.com/literatura-romana/EMINESCU-SI-APOCALIPSA1621813111.php
 
Pământul
Lucian Blaga

Pe spate ne-am întins în iarbă: tu şi eu.
Văzduh topit ca ceara-n arşiţa de soare
curgea de-a lungul peste mirişti ca un râu.
Tăcere apăsătoare stăpânea pământul
şi-o întrebare mi-a căzut în suflet până-n fund.

N-avea să-mi spună
nimic pământul? Tot pământu-acesta
neindurător de larg şi-ucigător de mut,
nimic?

Ca să-l aud mai bine mi-am lipit
de glii urechea - indoielnic şi supus -
şi pe sub glii ţi-am auzit
a inimei bătaie zgomotoasă.

Pământul răspundea.




Lauda suferinţei
Lucian Blaga

Atâţia dintre semeni nu prea ştiu
ce să înceapă-n zori cu suferinţa.
Ei nu-şi dau seama nici spre seară de prilejul
chemat să-nalţe mersul, cunoştinţa.

Suferinţa poate fi întuneric, tăciune în inimă,
pe frunţi albastru ger,
pe coapsă ea poate fi pecete arsă cu fier,
în bulgăre de ţărână
o lacrimă sau sâmbure de cer.

Nu mai calcă pe pământ
cine calcă-n suferinţă.
Ea schimbă la faţă argila, o schimbă în duh
ce poate fi pipăit, duios, cu stiinţă.

Tată, carele eşti şi vei fi,
nu ne despoia, nu ne sărăci,
nu alunga de pe tărâmuri orice suferinţă.
Alungă pe aceea doar care destramă,
dar nu pe-aceea care întăreşte
fiinţa-ntru fiinţă.

Fă ca semenii noştri,
de la oameni la albine,
de la-nvingători la biruiţi,
de la-ncoronaţi la răstigniţi, să ia aminte
că există pretutindeni şi această suferinţă,
până astăzi şi de-acum înainte
singura legătură între noi şi tine.
 
acum, când zgomotul ierbii acoperă zgomotul cărnii,

cu trupul învelit în cianuri, tot mai viu

îmi sunt. până la piele de viu îmi sunt.

văd limpede, văd oricum: dimineaţa începe să umble sătulă, oloagă.

lumina ei atârnă de trup, îl arată –



şi nu e îndeajuns.



ca o mie de vietăţi scăpate, carnea se rostogoleşte din mine,

tot mai multă, mai grea, mai înăbuşitoare.

sub tălpi, în mormane se aşază.

o vezi – şi nu e îndeajuns.



şi tot mai mult, zgomotul ierbii acoperă zgomotul cărnii.

atârn de mine, cu marginile vârâte una în alta. doar câteva

au mai rămas. şi abia atunci simt cât granit

emană acest soare de aur şi cât granit în mine.

tot plin mă simt. deşi doar o adunătură de margini,

tot viu îmi sunt, până la piele de viu îmi sunt –



şi nu e îndeajuns.



văd limpede, văd oricum: dimineaţa umblă sătulă, oloagă.

lumina ei atârnă de trup, îl răstoarnă.

şi cât granit emană acest soare de aur

şi cât granit peste tot.



şi când zgomotul ierbii acoperă zgomotul cărnii

şi pe de-a-ntregul îl acoperă, la rămăşiţele mele merg.

mă înfrup, mă înfrupt, nu mă satur –



şi nu e îndeajuns.







suntem de-acum două gropi, dragostea mea, te-ai îmbrăcat

într-o rochie de seară şi te port peste

întinderile de trandafiri. tu vrei doar să pluteşti.

de la liniştea asta te faci mai frumoasă ca oricând.

îţi spun bine ai venit printre florile de mai.

şi, iată, tot de la liniştea asta ne sărutăm direct pe carnea vie.



dar pregătită îndelung şi numai pentru noi această dragoste.

doar noi plutim peste întinderile de trandafiri.

doar unii sunt putreziţi. ceilalţi sunt doar sălbatici

şi sub îmbrăţişarea noastră mâinile ne devin moi

sfărâmicioase. cu fiecare atingere degetele ni se şterg încetul cu încetul.

e bine să ştii că nu ne vom mai întoarce.

e doar o odihnă între ploi, dragostea mea,

de-acum suntem doar două gropi.

doar păşeşte pe mine şi-am să mă deschid sub tălpile tale.



vom fi pe jumătate goi, pe jumătate în întuneric,

iar eu, la marginea ta, îţi voi vorbi şi în liniştea mâinilor noastre

o dragoste de mort pentru moarta sa.





Teodor Dună
 
Falanga



Barbatii mei - de-o ora sau de ani
viii si mortii la gramada -
barbatii mei da trupuri mirositoare asudate
sub care am scâncit (din voluptate sau din politete)

Da. Unii îmi placeau
iar altii – unu -doi - deoarece-i iubeam m-am programat sa-mi
placa
Da. M-am culcat cu ei pe apucate

Barbatii numarati ai mei
închisi în mine ca-ntr-o eprubeta
s-au strâns acum aici: sunt o falanga
Mai bine zis: i-am strâns aici eu
i-am instruit i-am numarat metodic
sa nu-ndrazneasca vreunul sa-mi chiuleasca
Sunt stânjeniti cum ar purta aripe
caci poarta arme-atribute:
falosi stângaci duc lancea si scutul greu macedonean
Ei te privesc atent cum te iubesc
cum musc gingas din carnea ta de fiara
priveste-i si tu calm: le apartii: la judecata din urma
sunteti încolonati ai mei cu totii
falnica mea falanga de barbati falanga mea macedoneana

Si-asculta-i. Te cheama în cor soptit sa mergi cu ei
sa-ti iei în paza arma ta si scutul
Si numarul de ordine-n falanga

Oho. Eu m-am iubit cu ei. Si-unii din ei putini
mi-au daruit placerea
Da. Mi-au trecut prin carne si prin minte
Nevatamati îi port pe toti în mine
îi tin în creier ca-ntr-un sarcofag
îi numar ca margelele pe ata
îi aranjez pe vârste si manii îi pedepsesc i-absolv a noua oara

Priveste-i. Te cheama
te-ademenesc pe tine barbatul tânar animalul fraged
vor sa te scuipe sa te consoleze vor sa ma vânda tie pe degeaba
vor - binevoitori - sa te previna vor sa-ti sopteasca la ureche
ce-ai sa patesti culcându-te cu mine
Ei. Barbatii mei. Eu le-am gustat saliva

Priveste-i. Nu e nevoie însa sa ma vânda
Îti spun cu voluptate ce-o sa vina: sexul tau fierbinte
sângele tau saliva ta ori sperma
si - daca-mi plângi pe pântece ca altii - lacrimile tale
picurând rotunde
le metamorfozez da toate astea
în cerneala

Oho. Iubitul meu. Cerneala cu care scriu nerusinat poeme

Iubitul meu. Tu. Odiseu de-o vara

Da. Scriu poeme fara de rusine
calcând desculta pajistea de cioburi
cum as calca-n picioare carnea voastra

senina
calc desculta prin mlastina cu sabii
de parca m-ati purta-n triumf pe scuturi

Voi. Mercenari semeti platiti cu versuri
soldati ai mei. Trufasa mea falanga

Da. Îmi calc sub talpi destinul
Deasupra noastra - cer înalt de vara

Iar eu: nu mint spunând ca scriu cu sânge
si neuroni ce se-ard la mine-n creier ca niste biete becuri
prapadite
supuse
unui voltaj insuportabil

Da. Scriu cu sânge. Cu sânge al meu. Si cu cerneala
ce curge lent - în loc de sperma - din trupurile voastre
noduroase
soldati ai mei pe care-i duc Dincolo.


Marta Petreu
 
Oamenii planetei

Suntem mult prea mici
În astă lume mare...
Sunt valuri prea înalte,
Când noi suntem prea scunzi...
Sunt mult prea multe lacrimi
Închise-n vieţi amare,
Suntem mult prea mici
Când ne-arătăm rotunzi...

Suntem mult prea răi
Pe o planetă bună...
Sunt oameni care mor,
Când trupul le trăieşte...
Sunt mult prea multe crime
Iar viaţa prea nebună,
Suntem mult prea reci
Când viaţa ne-ncălzeşte...

Suntem mult prea mici
Ca oameni, noi cu noi...
Sunt răni ce am uitat,
Când ele nu te uită...
Sunt mult prea multe sarcini
Şi nu-s purtate-n doi,
Suntem mult prea orbi
Când viaţa este mută...

Adina-Cristinela Ghinescu
 
Proiecţie

în seara aceea neinerţială de vară
eram fericiţi săream aproape demenţi
peste blocuri maşini peste gara de nord
peste coordonatele lui Lorenz
trupul meu fugar de pe roata olarului
se mai rotea încă
tot mai larg ca un arc de ceasornic strâns dureros
de intâia poruncă
şi unde zvelţi fiind şi atingându-ne fericiţi
păşeam imperfecţi printre sfere
atât de sus încât din locul acela
zborul păsării ni se părea tot cădere
timpul se calcifia aburind albăstrui
şi un cristal limpede rămăsese secunda
în seara aceea secetoasă de vară pe când
singura apă care mai curgea era umbra

Varujan Vosganian
 
Să vânăm lumina lunii

Doamnă a deşertăciunii
care n-ai să pleci-napoi
să vânăm lumina lunii
cu-ntunericul din noi.

Să vânăm plângând la noapte
lacrimi mari din ochii goi
să vânăm lunare şoapte
cu-ntunericul din noi.

Să vânăm vânatul dulce
care eşti şi care sunt
şi tot fuge pe pământ
şi-ar veni şi iar s-ar smulge.

Doamnă, ce ne-arată luna?
Vânător - vânat sunt una.

Adrian Păunescu


Mie mi-a facut placere sa citesc despre semnificatiile lunii in poezia lui Eminescu :

daca intereseaza pe cineva cititi aici :P
 
Noi, nu!
de Nicolae Labiş


O parte din noi ne-am învins
Greşeala, minciuna şi groaza,
Dar e drum, mai e drum necuprins
Până-n zarea ce-şi leagănă oaza.
Generaţii secate se sting,
Tinerii râd către stelele reci –
Cine-şi va pierde credinţa-n izbândă
Pe-aceste mereu mişcătoare poteci?
Cine din noi va muri
Înainte ca trupu-i să moară?
Cine-o să-şi lepede inima-n colb –
Insuportabil de mare povară?
Ca un vânt rău, ori ca o insultă
Întrebarea prin rânduri trecu.
- Ascultă, ascultă, ascultă!
Noi, nu! Niciodată! Noi, nu!
 
Manual general pentru linguşitorii începători


În orice instituţie
există un lingău.
Trăieşte lingăul
şi nu-i merge rău.
Iar tinerii noştri,
cu ochii la el-
să se-ncăputeze,
ar face la fel.
La-ncrederea şefului
ei cată cu jind...
Când şeful e om
nu-l câştigi linguşind!
De pildă,
deschide-i tu uşa,
dar parcă
e veche metoda,
nici nu te remarcă;
va fi energie-n zadar consumată-
v-a crede
c-o faci
fiind pe statul de plată.
Sau iată
şi altă
prostească metodă:
ca şefilor tăi
să le-nchini
câte-o odă.
Ei pot
să se supere chiar:
"cum se poate
că-n secţia voastră-i tot festivitate?"
Linguşeşte-aşadar
mai dibaci,
cu fineţe!
Dar de unde
fineţe
la prima juneţe?
De-asta, vezi,
eu vă vin
cu acest ajutor:
"Manual
pentru tânărul
linguşitor".
Să zicem că
şeful
un raport o să ţie-
expune
comori
de birocraţie!
O oră, ba două,
şi iar dă să-nceapă
ducându-şi
la gură
paharul cu apă,
când
şeful se-aude
deodată strigat:
"Raportul
e timpul
a fi limitat!"
Ridică-atunci glasul
cu vuiet,
ca marea,
şi cheamă "la ordine"...
toată-adunarea.
"Raportul?
E-un astru prin bezne-nălţat.
Eu cer
să continue,
fără timp limitat!"
Fii sigur-
cu-aşa înţelepte cuvinte,
la şefi te remarci,
te ţin minte.
Sau:
şeful tău are
vreo mică lucrare.
Grăbeşte,
citeşte-i-o
fără suflare.
Şi dă-ţi ochişorii
apoi
peste cap
şi behăie dulce
spre el,
ca un ţap:
"Citeam expozeul...
Roman e!
Sadea.
Să scrieţi şi versuri
eu cred
c-aţi putea!
Dar cum?
"Anti-Duhring"
nu-i de
dumneavoastră?
Nici ea
nu-i o carte
prea proastă".
Fii sigur,
asemenea vorbe cântându-i,
şi şeful
la fel te notează,
la rându-i.
Iar de-l vezi
că se plimbă
beat criţă,
în maşina poporului,
lângă el cu-o fetiţă,
prevenind calomnii,
tu-n gazetă să scrii:
"Sânt... economii...
şi economii!
Ce-i aia
economie?
La dracu`!
Dar cine susţine?
Păi, bine,
voi pe jos aţi vrea şeful să vină, săracu`,
târând după sine
servietele pline?"
Pe scenele vieţii
aşa
vei urca,
iar cei ce notează
te-or aprecia.
Dar când
linguşirea
nu-i a voastră chemare
şi glasul
nu-şi pune
căluş păcătos
şi nu ocoliţi
ce-i neruşinare-
atunci procedaţi
nu aşa,
ci pe dos!





Vladimir Maiakovski
 
Back
Top