• Forumul vechi a fost pierdut. Nu mai putem recupera continutul vechi. Va invitam sa va inregistrati pentru a reface comunitatea noastra!

Picturi,sculpturi..(.intr-un cuvant....ARTA )

405 ani de la nasterea lui Rembrandt


Rembrandt Harmenszoon van Rijn, unul din cei mai mari pictori din intreaga istorie a artei europene, s-a nascut la Leiden, Olanda, in 15 iulie 1606.

Demonstrand inca de la o varsta frageda un talent deosebit pentru pictura, dupa o scurta perioada de pregatire cu unul dintre cei mai faimosi pictori olandezi ai vremii, Jacob van Swanenburg, Rembrandt isi deschise un atelier impreuna cu prietenul si colegul sau Jan Lievens, relateaza Rembrandt Painting.

Din 1629 si pana in 1646, Rembrandt realizeaza nenumarate tablouri pentru curtea regala, printul Frederik Hendrik fiind un mare admirator al picturilor sale, ceea ce a contribuit in mod hotarator la construirea unei reputatii deosebite, atragandu-i o multime de comenzi importante.

Cand banii nu aduc fericirea

Rembrandt se transfera la Amsterdam si se casatoreste, intemeind o familie care, in ciuda bunastarii economice, a fost nevoita sa se confrunte cu o serie de dificultati in plan personal.

Astfel, primul fiu, Rumbartus, a murit la doar doua luni dupa nastere, in 1635, apoi, in 1638, aceeasi soarta avand-o si fiica in varsta de doar trei saptamani, Cornelia, urmata de o treia fiica, purtand acelasi nume, care a murit la randul sau la nici o luna de viata.

Abia al patrulea copil, Titus, nascut in 1641, reuseste sa supravietuiasca, dar Rembrandt primeste o noua lovitura: la nici un an de la nastere, Saskia, sotia sa, moare bolnava de tuberculoza.

Schitele realizate de artist in perioada respectiva, reproducand imaginea sotiei sale aflate pe patul de moarte, sunt fara indoiala printre cele mai miscatoare opere ale lui Rembrandt.

O alta viata

In 1654, artistul devine din nou tatal unei fetite pe care a numit-o Cornelia in memoria celor doua fiice pierdute, din partea mult mai tinerei Hendrickje Stoffels, care facea parte initial din personalul casei.

Biserica judeca aspru la vremea respectiva relatia lui Rembrandt cu Hendrickje, acuzandu-i ca "traiesc in pacat", dar motivul pentru care cei doi nu s-au casatorit oficial era doar de natura economica: Rembrandt ar fi pierdut controlul unui fond instituit in favoarea fiului Titus, conform dorintei mamei sale.

In cea de-a doua parte a vietii, artistul a risipit tot ceea ce acumulase de-a lungul anilor si s-a indatorat peste masura, ceea ce l-a impins sa-si vanda casa, multe din lucrarile sale fiind scoase la licitatie pentru acoperirea datoriilor.

Apasat de singuratate

S-a trezit imbatranit si singur, asistand la moartea celei ce l-a sustinut cu tarie, Hendrickje, in 1663, si a fiului, Titus, in 1668, dupa o lunga lista de persoane dragi pierdute de-a lungul anilor.

Fara a mai gasi resurse pentru a-si continua munca la completarea decoratiunilor palatului comunal din Rozengracht, a murit in 4 octombrie 1969, la Amsterdam, la varsta de 63 de ani.

Secretul maiestriei, ascuns intr-o unica fraza?

Unica explicatie a artistului, care a razbatut pana in vremurile actuale, cu privire la tehnica de executie a lucrarilor sale, se concretizeaza intr-o singura fraza: "die meeste ende di naetuereelste beweechgelickheijt", a carei traducere a fost transformata intr-o veritabila disputa intre specialisti.

In mare, cuvintele lui Rembrandt ar putea defini drept secret al maiestriei sale, convingerea artistului ca "expresia perfecta izvoraste din emotia naturala", lucru asupra caruia merita reflectat, fara indoiala.

http://www.ziare.com/cultura/pictori/405-ani-de-la-nasterea-lui-rembrandt-video-1107460

 
Ce mi-e drag cand imi ridici mingea la fileu :P Rembrand van Ryjn este pe rand peisagist, portretist si autor de tablouri istorice.


800px-Anatomie01.jpg

Lecţia de anatomie a doctorului Tulp



ronduldenoapte.jpg

Rondul de noapte

Garda de noapte este un portret de grup destinat sa decoreze locul de intrunire a ofiterilor. Toti cei prezenti in tablou contribuiau financiar in aceeasi masutra si pictorul nu vrea sa neglijeze pe niciunul dintre ei. In loc sa aseze toata lumea la masa, el presupune ca s-a dat de catre sefii companiei ordinul ca ofiterii sa intampine inamicul. De aici invalmaseala care se simte in tablou, crescuta prin iluzia departarii, din pricina clarobscurului. Unii ofiteri erau oarecum sacrificati intr-un colt, lucru care a dus la un mare esec. Expusa la fumul de turba, in sala unde era atarnata, opera s-a inegrit, de unde ii vine si numele.

459px-Rembrandt_baadster.jpg

Femeie care se scalda (Hendrijke i-a pozat ca model)

Hendrijke si Saskia (sotia legitima) i-au pozat ca modele.


504px-Rembrandt03.jpg

Autoportret cu sevalet

Portetul artistului inainte de moarte il arata imbatranit inainte de vreme, zdrobit de nenorociri, ramanandu-i doar ochii vii ca intotdeauna. Au ramas numeroase portete ale sale la toate varstele.


rembrandt-portret-familie-480x341.jpg

Portret de familie 1663-1668



Portret de familie este una din ultimele lucrari, unde executia este libera si armonioasa.
 
monalisa1.jpg




De ce e Mona Lisa cea mai cunoscută pictură din lume?


Pictura este mica, doar 77 x 53 cm, iar culorile folosite sunt sumbre. Nici semnata, nici datata, lucrarea lui de Leonardo da Vinci a fost pictata pe lemn de plop. Banuim ca a fost realizata intre anii 1503-1506, pentru ca asa ne spune Giorgio Vasari (1511-1574), primul biograf al artistului, in lucrarea Vietile pictorilor, sculptorilor si arhitectilor, publicata la Florenta in 1550. De fapt, Vasari este cel care a numit primul opera lui Leonardo Mona Lisa, care, pana atunci, nu avea nicio denumire.

Ceea ce este evident, Mona Lisa depaseste caracterul de portret al unei persoane, oricat de interesanta ar fi fost aceasta, si se ridica la valori generale si semnificatii ample pe planuri multiple. Sa incercam, alaturi de cei mai recenti analisti ai tabloului, desigur, sa deslusim misterele care planeaza inca asupra lucrarii. si implicit, sa vedem de ce este Mona Lisa asa de celebra.

Leonardo, geniul care nu a terminat niciuna dintre lucrarile sale
Mai intai sa spunem ceva despre autor. Leonardo da Vinci este o adevarata intruchipare a conceptului de geniu creator din perioada de apogeu a Renasterii. S-a nascut la Anchiano / Vinci (langa Florenta) in 1452 si a murit in 1519 in castelul Cloux din Franta. A fost pictor, arhitect, sculptor, muzician, poet, chimist, anatomist, fizician, literat si inginer. De atfel, Leonardo este considerat cel mai mare inginer al tuturor timpurilor. Printre inventiile sale se numara: costumul de scafandru, colacul de salvare, mitraliera, tancul, planorul, helicopterul, parasuta, automobilul, submarinul, orologiul hidraulic, scara extensibila, o pompa cu aburi, etc. in clipele libere isi lua paleta si penelul si picta: Cina cea de taina, Sfantul Ioan Botezatorul sau surasul Mona Lisei.

Singurul mare neajuns al acestui geniu universal era ca intretinea in el o vesnica neliniste. De abia se apuca sa inalte o uriasa statuie ecvestra si o lasa balta, fiindca ii venea in minte constructia unui nou tip de tun de asediu. Si acesta, abia inceput, se vedea parasit pentru incercarea unui amestec care sa inlocuiasca pictura in ulei, pe care o raspandisera flamanzi. impins mereu de geniul sau neobosit, Leonardo da Vinci n-a dus niciodata pana la sfarsit nimic din ceea ce isi propuse sa faca. Nici tabloul Mona Lisa nu a facut exceptie. Leonardo a trait 67 de ani, dar productia lui artistica este redusa, chiar si fata de a acelor artisti care au murit de tineri.

Povestea tabloului
Potrivit lui Giorgio Vasari, Leonadro incepe portretul la Florenta, in 1503 si il "termina" dupa patru ani. Artistul nu se va desparti niciodata in acest timp de pictura sa, fapt pentru care, este foarte probabil sa o fi dus la Amboise, unde regele Frantei, Francisc I, il chemase. Regele i-a cerut sa-i vanda portretul insa artistul a refuzat. Doi ani dupa aceea, cu putin timp inainte de moartea lui Leonardo da Vinci, suveranul francez a cumparat, totusi, capodopera cu 12.000 de franci. O alta varianta, mai larg acceptata, sustine ca in urma mortii artistului, tabloul i-ar fi ramas lui Salai, slujitorul lui Leonardo, iar dupa decesul acestuia din 1524, surorilor acestuia, Angelina si Lorenziola Caprotti. in fine, de aici se presupune ca ar fi fost achizitionat de catre Francesco Melzi - ultimul dintre elevii lui Leonardo -, prin intermediul caruia va ajunge in Franta. Nu stim insa cu certitudine cand anume a ajuns aceasta pictura in proprietatea regelui Francisc I. Probabil in jurul anului 1530. in anul 1625 era deja la Fontainebleau unde, un anume Cassiano dal Pozzo, facand un inventar al picturilor casei regale va numi acest portret Gioconda - asa cum este el cunoscut in Franta. Sub Francisc I impodobea camera de baie a acestuia. in timpul lui Ludovic al XIV-lea i se va acorda o importanta deosebita, fiind expus la Versailles, in Cabinetul Regelui. Acum vor iesi la lumina si cateva copii ale lucrarii, atat de bine realizate incat unele dintre ele i-au fost atribuite chiar lui Leonardo. Dupa Revolutia Franceza este expus la Luvru. Napoleon Bonaparte l-a luat pentru propriul sau dormitor, din Palatul Tuileries. Din anul 1804 a fost expus in noul muzeu al Luvru-lui unde, de atunci incolo, a incantat milioane de oameni. Tabloul este expus si astazi cu explicatia Portretul Lisei Gherardini, sotia lui Francesco del Giocondo. in 1911, in urma unui rasunator furt, tabloul a disparut, dar a fost recuperat doi ani mai tarziu. in timpul celui de-al doilea razboi mondial, impreuna cu alte nepretuite opere, a ratacit din adapost in adapost, ajungand in cele din urma in Castelul Saint-Ceré. in 1945, Mona Lisa se intoarce din nou la Paris.

Ce ne arata tabloul?

monalisa.jpg


Pe o terasa inconjurata de un parapet si de doua coloane mici, carora nu li se vede decat baza, Mona Lisa sta asezata intr-un jilt de lemn semicircular cu brate de sprijin. Este pictata de la talie in sus, are bratele indoite, bustul intors la dreapta spre privitor, chipul ii este surprins din fata, iar ochii privesc intr-o parte. Pozitia insasi va intrerupe traditia, intrucat portretele, pana atunci pictate in general din profil sau surprinse in intregime, aveau o atitudine statica si destul de rece. Leonardo introduce odata cu aceasta lucrare bustul, ceea ce permitea un tratament mult mai apropiat, mai detaliat al personajului. Mainile ii sunt incrucisate, cea dreapta se sprijina pe incheietura celei stangi, iar mana stanga se odihneste pe bratul jiltului. Modul in care Mona Lisa tine mainile (sau mai bine spus modul in care artistul i le pozitioneaza) ascunde o referinta spre virtute a tinerei femei; potrivit traditiei vremii, mainile pozitionate una deasupra celeilalte semnificau fidelitate. Femeia poarta pe cap un val negru transparent, parul ii este pieptanat simplu, cu o carare pe mijloc, are o rochie de culoare inchisa, cu falduri dese. O broderie delicata ii margineste partea superioara a pieptarului, dezvelind inceputul liniei de despicare a sanilor. Conform anumitor tendinte din moda vremii, este grijuliu epilata - nu are nici gene, nici sprancene. Nu poate fi nici un moment negata legatura Mona Lisei cu reprezentarea Fecioarei Maria. Pentru ca acesta era idealul spre care toate femeile onorabile tindeau. Zambetul istovit al Mona Lisei este, asadar, legat de zambetul Fecioarei.
indaratul misterioasei doamne se poate vedea un peisaj muntos, scaldat in ceturi albastrii, intre care cea mai pronuntata forma este fagasul unei carari serpuitoare. Peisajul contribuie la construirea psihologiei femeii.

Din punct de vedere tehnic lucrarea aduce ca noutate doua principii fundamentale: structura compozitionala de tip piramidal si principiul clarobscurului, numit sfumato. Termenul de sfumato inseamna in italiana "invaluit in fum". Asta pentru ca siluetele sunt punctate pe un fundal de culoare inchisa care sugereaza o grota stancoasa, iar formele lor moi se detaseaza bland, de parca ar fi invaluite de ceata.

Problema problemelor - identitatea Mona Lisei
Generatii intregi de istorici au emis nenumarate teorii pe marginea identitatii femeii. O prima varianta, acceptata de altfel de cei mai multi critici, sustine ca in spatele portretului lui Leonardo este sotia unui comerciant florentin, Lisa Gherardini; o alta vede in portret o infatisare a Isabellei d’Este, care domnea la Mantova, o alta sustine ca in spatele tinerei doamne ar putea fi si o iubita a lui Giuliano de Medici sau chiar a lui Leonardo; unii sustin ca este o femeie ideala; altii ca este un portret al unui tanar imbracat in femeie sau chiar autoportretul artistului. Au fost citate si Isabella de Aragon, Caterina mama pictorului, sau chiar iubitul acestuia, Gian Giacomo de Caprotti, caruia artistul ii spunea Salai ("Micul Diavol"). Unii cercetatori au sustinut ca Mona Lisa nu este decat anagramarea apelativului "mon Salai". Sa analizam insa pe rand toate aceste ipoteze.

Un alt cod al lui Da Vinci?

Pentru moment nu posedam nici o proba definitiva privitoare la identitatea femeii. Dar este bine cunoscut gustul lui Leonardo pentru dublele mesaje, astfel ca exista speculatii potrivit carora Mona Lisa ar fi anagrama lui Amon L’Isa, facandu-se trimitere la cele doua zeitati egiptene ale fertilitatii: Amos si Isis - prin urmare, Gioconda ar fi un androgin: jumatate barbat, jumatate femeie (este marcata prin aceasta si atractia subconstientului lui Leonardo fata de Egipt, lucru remarcat si de Freud).

Denumirea care ii este atribuita tabloului ar putea avea o legatura chiar cu floarea de crin (in limba franceza "lis"). Aceasta este insa mai degraba un simbol heraldic decat floarea in sine intalnita in gradina. Sub forma stilizata, va fi aleasa ca simbol al casei regale franceze, in secolul al V-lea, de catre Clovis, rege al francilor, dupa victoria sa contra vizigotilor de la Vouillé. Or, crinul era simbolul casei regale franceze, protectoare a lui Leonardo.

Membrii nobilimii acestei epoci puteau fi relativ usor de identificat prin simboluri, embleme sau pur si simplu prin culori, odata ce esti familiarizat cu dinastiile din perioada Renasterii. Este si cazul lui Leonardo, care va folosi aceasta modalitate de identificare a personajelor sale. Astfel de exemple intalnim in doua portrete celebre, respectiv cele ale :

Ginevrei de’Benci (1457-1520), fiica unui bogat bancher florentin, Amerigo de’Benci. Artistul va plasa in fata modelului un mare ienupar. Ienuparul, numit "ginepro", in italiana, se leaga de primul nume, "Ginevra".
Ceciliei Gallerani (1466-cca.1535), iubita lui Lodovico il Moro. Pentru identificare, artistul va picta o hermina, numita "galee" in greaca, pentru a pune in valoare numele de familie a fetei, Gallerani.

Cert este un lucru. "Zambetul" misterios despre care se face atat de mult referire in lucrarile de specialitate, este pentru Gioconda ceea ce este ienuparul pentru Ginevra de’Benci sau hermina pentru Cecilia Gallerani. Adica elementul de identificare al familiei Giocondo. Caci, in italiana acelei vremi, giocondo insemna "fericire". Zambetul acesta, va fi subiectul multor interpretari. Se va spune ca este inocent si ispititor in acelasi timp sau ca este amplificat de subconstientul nostru. in fine, in anul 2005, un grup de cercetatori se pare ca a descoperit reteta lui. Ce ascunde el? E simplu: 83% fericire (sa fie o simpla coincidenta cu numele familiei ?), 9% dispret, 6% frica si 2% manie, mai putin de 1% neutralitate si...0% surprindere.

Candidata principala: Lisa Gherardini

Candidata principala: Lisa Gherardini
Dupa opinia majoritatii criticilor, misteriosul portret al Monei Lisa ar reprezenta-o pe Lisa Gherardini (Mona este o prescurtare de la madonna si inseamna pur si simplu "doamna"), sotia unui negustor florentin instarit, Francesco del Giocondo, potrivit unui manuscris descoperit in biblioteca universitatii germane din Heidelberg. Directorul bibliotecii, Veit Probst, a spus ca enigma a fost rezolvata dupa descoperirea in arhivele bibliotecii a unor note, pe marginile unei carti foarte vechi ce apartinuse odata unui prieten al lui Da Vinci. in octombrie 1503, functionarul florentin Agostino Vespucci a scris pe marginile unei pagini niste note in care mentiona ca prietenul lui, Leonardo da Vinci, lucra la trei picturi, intre care un portret al Lisei del Giocondo. Notele au fost mazgalite in graba de Vespucci pe unul dintre tomurile cu scrisori semnate de Cicero, in dreptul unor referinte la celebrul pictor Apelles al Greciei antice, cu care de altfel il si compara pe Da Vinci.

Lisa Maria Gherardini, s-a nascut la 15 iunie 1479 in Florenta, ca fiica a negustorului napolitan Antonio Maria di Noldo Gherardini, devenind cea de-a treia sotie a negustorului de matase Francesco del Giocondo (1460 - 1528/39) si cu care s-a casatorit pe data de 5 martie 1495. Ea avea 16 ani, iar el 35 de ani. El era mai in varsta decat ea cu 19 de ani. Alti critici de arta vorbesc insa de 40 de ani diferenta intre cei doi! De aici provine si o rautate artistica: Mona Lisa ar zambi asa pentru ca era sotia unui barbat cu mult mai in varsta decat ea si al carui testament o facea mostenitoarea universala a tuturor bunurilor lui, asa incat ar fi putut apoi sa duca o viata usoara, de vaduva tanara, frumoasa si foarte bogata. Unii presupun ca Mona Lisa ar fi flirtat chiar cu Leonardo. Atunci cand a inceput sa picteze tabloul, artistul avea insa 51 de ani iar Lisa 24. Este insa o presupunere calomnioasa. Pentru ca Lisa si-a iubit sotul si i-a daruit mai multi copii. Mai intai pe Pierro Francesco, nascut in 1496, apoi o fata cu prenume necunoscut, moarta in 1499, si apoi un baiat Andrea, nascut in 1502. Vor urma Giocondo, nascut in 1507, si Ludovica - Marietta, care isi va petrece viata intr-o manastire, calugarindu-se. Mona Lisa a murit in 1542 intr-o manastire din Florenta, Sfinta Ursula, unde a si fost inmormantata.

Portretul Monei Lisa, comandat lui Leonardo, era menit sa marcheze unul dintre cele doua evenimente importante pentru aceasta familie, petrecute in anul 1502: fie momentul in care cei doi soti si-au cumparat o casa noua, mai spatioasa, pe Via del Stufa, fie, - varianta mult mai plauzibila - nasterea celui de-al doilea copil, Andrea, pe 12 decembrie 1502 (acest copil aparea ca o "compensatie" pentru cel pierdut in 1499). in plus, faptul ca pe celelalte doua sotii ale sale le pierduse din cauza nasterilor, il va determina pe Giocondo sa marcheze intr-un mod deosebit fericitul eveniment din 1502. in aceasta situatie, uluitorul suras ar fi, de fapt, un zambet al maternitatii implinite. Exista si trei indicii din tablou care ne-ar indica faptul ca femeia lauza ar fi Gioconda:

cocul - o zona mai deschisa aflata pe crestetul capului ii indeamna pe cercetatori sa creada ca Mona Lisa purta o boneta ce acoperea un coc. Firele ondulate de par aflate de-o parte si de cealalta a fetei nu ar fi decat niste mese lasate libere. E vorba, de fapt, despre o coafura tipica in epoca pentru femeile care tocmai nascusera.
voalurile - cele mai recente si cele mai complete studii, incepute in 2004, au aratat ca este posibil ca Mona Lisa sa fie acoperita cu un fel de voal, de fapt o a doua rochie - cunoscuta la vremea respectiva sub numele de guarnello - era purtata fie de femeile insarcinate, fie de cele care nascusera de curand. Acest guarnello se mai intalneste de altfel si in una din lucrarile lui Botticelli, in care este reprezentata o femeie insarcinata purtandu-l. Devenite aproape invizibile sub straturile de vernis, ele se dezvaluie in urma analizei cu infrarosii si imbraca tot corpul cu un val transparent care coboara pe umarul stang si cade pe spatarul jiltului, urmand linia mainii drepte. Este vorba, poate, despre matasurile cu care facea comert sotul Lisei.
mainile - mainile sale "pufoase" sunt un semn ca ar fi pozat imediat dupa nastere - cu toate ca unii vor sustine ca o astfel de reprezentare a lor se incadreaza in canoanele frumusetii tipice pentru Renastere si nimic mai mult.

Pictura nu a ajuns insa niciodata la cel care a comandat-o. Patru ani a lucrat ilustrul artist la aceasta pictura pe care a indragit-o atat de mult incat n-a voit sa se desparta de ea decat pe patul mortii.

Alte pretendente
Pornind de la ipoteza ca in ducatul Milanului, intre secolele al XIV - lea si al XVIl - lea, doar doamnele din inalta societate aveau dreptul sa fie reprezentate ca Fecioara Maria sau ca Sfanta protectoare a ducatului, Caterina de Alexandria, de o reprezentare precum a Mona Lisei nu putea avea parte decat ducesa insasi, la vremea aceea, Isabella de Aragon (1470-1524).

Isabella de Aragon era fiica regelui Neapolelui - Alfonso II si se va casatori cu tanarul sau var, ducele Milanului intre 1476-1494, Gian Galeazzo II Maria Sforza (acesta va muri la varsta de doar 25 de ani, zvonindu-se ca insusi unchiul sau, Ludovic Sforza zis Maurul, cel care a fost adevaratul conducator al ducatului in timpul minoratului acestuia, il va otravi). Isabella are trei copii cu Gian Galeazzo, intre care fiica cea mai mica, Bona, va deveni regina Poloniei in urma casatoriei sale cu Sigismund I Iagello. Exista chiar o speculatie dupa care Isabella ar fi facut apoi o casatorie morganatica cu Leonardo, caruia i-ar fi nascut doi fii si trei fiice. Istoricul german Maike Vogt-Lüerssen, cea care a avansat aceasta ipoteza, sustine ca Mona Lisa ar fi fost primul portret oficial al noii ducese a Milanului, ceea ce vrea sa insemne ca tabloul a fost pictat in anul 1489, anul casatoriei ei cu Gian Galeazzo (si nu 1503).

Varianta este plauzibila luand in considerare cei 11 ani pe care Leonardo ii va petrece ca pictor (si nu numai, caci era, in plus si un foarte bun prieten al ducelui, dar si al sotiei sale!) la curtea familiei Sforza. Simplitatea hainelor si lipsa bijuteriilor sunt justificate in aceasta ipoteza prin aceea ca mama Isabellei murise cu un an inaintea inceperii acestui tablou.

Isabella d’Este. Una dintre ipoteze sustine ca Mona Lisa va prinde viata ca portret al bogatei si capricioasei Isabella d’Este (1474-1539), marchiza de Mantova. Aceasta a fost supranumita "prima doamna a Renasterii". Era inrudita prin nastere sau casatorie cu aproape toti conducatorii Italiei acelei vremi. Era fiica ducelui de Ferarra si nepoata regelui de Neapole. La 16 ani devenise sotia lui Francesco Gonzaga, ducele de Mantova. Sub patronajul ei curtea de la Mantova va deveni una dintre cele mai culturale curti ale Europei. Sora ei mai mica era sotia ducelui Milanului, Ludovic Sforza. intre indiciile care ne conduc la aceasta ipoteza este desenul realizat de Leonardo, probabil la Mantova, in jurul anului 1500, in care se pot identifica o serie de trasaturi intalnite in pozitia si privirea Mona Lisei.

Constanza d’Alvalos. Pornind de la o poezie a unui autor din Ischia, Enea Irpino, se presupune ca modelul lui Leonardo poate fi identificat si cu Constanza d’Alvalos, ducesa de Francavilla, pe care artistul o va picta la Roma in 1502, la cererea lui Giuliano de Medici. Ipoteza nu este imposibila, intrucat un poem al epocii spune ca Leonardo o pictase pe ducesa in haine de vaduva, cu un frumos voal negru, date ce corespund si Giocondei. Totusi, la vremea respectiva ducesa avea in jur de 45 de ani, iar oricat de magulitor ar fi dorit sa-i fie portretul, este putin probabil ca Leonardo sa accepte o oarecare constrangere si sa o prezinte mai tanara.

Caterina, mama artistului. Este discutabila si posibilitatea ca portretul sa o infatiseze pe mama sa, Caterina. Aceasta ipoteaza ar oferi o explicatie posibila pentru asemanarea izbitoare dintre artist si modelul sau si ar justifica si gestul lui Leonardo de a nu se desparti de acest portret pana la moarte.

O iubita necunoscuta a lui Leonardo. Dupa unii critici de arta, Mona Lisa ar fi fost singura femeie catre care s-a indreptat afectiunea lui Leonardo (recunoscut mai mult pentru inclinatiile lui homosexuale!). Acesta ar fi si motivul pentru care pictorul ar fi lungit sedintele de pozat pentru frumoasa doamna timp de patru ani. Este insa mai mult o incercare de recuperare morala a genialului artist. Portretul Monei Lisa a fost insa, cu siguranta, lucrarea lui cea mai iubita.

Cherchez l’homme!
Un model masculin al artistului. Unii istorici vor sugera ca misteriosul model al lui Leonardo va fi acelasi barbat care ii va poza si pentru Sfantul Ioan Botezatorul, care seamana in mod straniu cu Gioconda. Sa fi fost acelasi Salai?

Un autoportret. Pe de alta parte, s-ar crede ca Mona Lisa este de fapt un autoportret. Teoria este sustinuta de analize digitale, in cadrul carora, suprapunandu-se portretele Monei Lisa cu a lui Leonardo (portretul de batranete al acestuia), se observa ca trasaturile fetei se suprapun perfect. Mona Lisa, un alter ego, alta proiectie sau chip al personalitatii lui Leonardo, sau alfel spus un Leonardo care se imagineaza femeie? Oricat de atragatoare ar putea fi imaginea in rochie a lui Leonardo, nu exista suficiente dovezi care sa confirme teza.

Gian Giacomo Caprotti. Altii nu au ezitat sa vada in chipul Mona Lisei chiar pe slujitorul lui Leonardo, Gian Giacomo de Caprotti, numit de artist si Salai. Sursele spun ca acesta a fost fiul adoptat (inca din 1490) al lui Leonardo, cand acesta a venit in atelierul sau ca ucenic. Presupunerea cum ca ar fi fost mai degraba iubiti este cel mai adesea acceptata. Leonardo va da tanarului Caprotti numele de "Micul diavol", din cauza comportamentului sau intolerabil: mintea, fura si spargea obiecte. Se spune insa ca acest Salai era un tanar foarte chipes, iar in ciuda micilor neintelegeri, cei doi vor fi mereu impreuna, pana la moartea artistului, in anul 1519, cand Salai va deveni de altfel si mostenitorul unei mari parti importante din averea maestrului.

Cel mai faimos furt de arta al secolului XX a fost unul patriotic!
Gioconda a devenit celebra la nivel mondial dupa furtul din 21 august 1911, cand un pictor italian cam lunatic - Vicenzo Peruggia - a subtilizat-o ca s-o aduca in tara de origine a creatorului si a modelului sau, Italia. Necunoscand istoria tabloului, era convins ca acesta fusese furat de Napoleon si dus in Franta. in saptamanile care vor urma, autoritatile se vor folosi de toate mijloacele pentru a o recupera. Vor fi puse recompense foarte mari: 25.000 de franci de catre muzeul Luvru, 40.000 de franci de catre revista L’Illustration si 50.000 de franci de catre ziarul Le Matin, pentru persoanele care ar fi putut da vreo informatie care sa duca la gasirea hotului. Initial va fi banuit poetul Guillaume Apollinaire, ca urmare a indemnurilor sale de a fi arsa aceasta opera, pentru a protesta impotriva ideii de arta "atarnata" pentru eternitate de zidurile unui muzeu. Dupa o lunga ancheta politista, in timpul careia au fost suspectate si alte personalitati (intre altii, Picasso si scriiitorul italian Gabriele d’Annunzio, care chiar revendicase furtul!), tabloul a fost recuperat in 1913 si atarnat din nou pe simezele muzeului francez, fiind tratat cu onoruri rezervate indeobste sefilor de stat.

Se va dovedi insa ca hotul fusese Vicenzo Peruggia, un nationalist italian de 30 de ani, care traia la Paris din anul 1908. Macaronarul, asa cum il vor numi francezii, lucrase un timp si la Luvru, aspect ce explica faptul de a fi putut intra in muzeu (intr-o zi de luni - atunci cand muzeul era inchis publicului pentru a se face curatenie), si de a putea trece neobservat, chiar daca sub haina sa se afla, bine mascata, Mona Lisa. Timp de doi ani, tabloul nu a putut fi recuperat, fiind vandute in acest timp o serie de copii (ca originale), contra unor sume fabuloase. Abia in noiembrie 1913, Peruggia va trimite o scrisoare anticarului florentin Alfredo Geri, oferindu-se sa o inapoieze pe Mona Lisa Italiei. Va cere suma de 500.000 de lire (in jur de 100.000 dolari). Pe 12 decembrie va sosi la Florenta cu trenul, tinand-o pe Mona Lisa intr-o lada de lemn. Se va caza la un hotel ieftin, numit astazi - cum altfel ? - Hotel "La Gioconda". Aici, in prezenta lui Alfredo Geri si a lui Giovanni Poggi, directorul Galeriilor Uffizi, Peruggia va deschide cutia si le va arata pictura. Tot in aceeasi zi, Peruggia va fi arestat, petrecand 12 luni la inchisoare (va muri in 1947). Acest furt il va transforma intr-un personaj foarte controversat, uneori blamat pentru fapta sa, alteori laudat pentru istetimea cu care a reusit sa pacaleasca personalul Luvru-lui (si in acelasi timp sa puna la indoiala buna lor organizare - lucru care il va determina pe directorul Muzeului sa demisioneze). Vor exista chiar voci care ar fi dorit transformarea sa intr-un erou national, asa cum a fost cazul lui Gabriele d’Annunzio care va pleda in favoarea lui intr-o serie de articole.

În 1913, americanii o gasesc si ei pe Mona Lisa !
Furtul din 1911 a ravasit intreaga lume. Americanii au cautat si ei tabloul in Statele Unite. Si l-au gasit ! Dupa o serie de cercetari, ziarul american The New York Times va publica in 7 decembrie 1913 o ipoteza mai putin obisnuita a celebrului tablou. Astfel, ziarul sustine ca o a doua Mona Lisa, un duplicat realizat de acelasi Leonardo, exista in colectia familiei Vernon din New York, familie care mostenise lucrarea de cateva generatii. Care este insa povestea ?
Povestea incepe cu tanarul William Vernon, absolvent al Universitatii Princeton, pe care tatal sau il va trimite sa studieze in Franta. Nu este nici o indoiala ca tanarul, sarmant de altfel, se va bucura din plin de viata de la curtea lui Ludovic al XVI-lea. Nu va pierde insa timpul si va petrece multe ore in galeriile de arta si in magazinele de pictura, achizitionand opere foarte valoroase, atunci cand se va intoarce din nou in America, aducand cu el nu mai putin de 55 de tablouri - lucrari de Murillo, Le Brun, Claude Loraine, Van Dyke, Rubens. in afara de acestia, pe lista care inca mai exista, va fi mentionat si numele de Mona Lisa. De unde sa fi luat-o el pe Mona Lisa? Totul porneste de la faptul ca tanarul american se va indragosti in Franta - si, daca nu ar fi izbucnit Revolutia Franceza, cu siguranta nu ar mai fi plecat de aici. in urma unui incident in care ar fi putut fi omorat (va fi insa recunoscut de un aristocrat francez ca fiind cetatean american si va fi eliberat), se va intoarce la New York, ducand-o cu el pe Mona Lisa - un cadou - asa cum cred urmasii sai - de la regina Maria Antoanetta! Pentru el aceasta lucrare va avea o mare importanta. O va tine in camera lui pana la moarte, copiii sai gasindu-l adesea ingenunchiat in fata sa. Cu toate ca, asa cum si lista facuta de William mentiona, tabloul era numit Mona Lisa, urmasii sai ii vor da denumirea de Calugarita.

Lucrarea va face chiar obiectul unei cercetari intreprinse de criticul de arta italian dr. Erdman care va fi impresionat de frumusetea picturii si de asemanarea sa izbitoare cu cea de la Luvru: "Pot spune cand a fost pictata dupa gustul pe care il are." - va afirma el. "Vechii maestri amestecau in pigmentii lor ienupar. Vor inceta sa foloseasca acest ingredient in secolul al XVI-lea". Asadar a zgariat o bucata minuscula din tablou cu un ac si a atins-o cu limba. "Este ienupar in ea!" a exclamat. "A fost pictata inainte de secolul al XVI-lea". Asadar, sa fi avut William Vernon dreptate cand a sustinut ca lucrarea fata de care manifesta o afectiune constanta ii apartinea lui Leonardo? in plus, sa fi dat Maria Antoanetta o opera de arta a natiunii sale tanarului american de care era indragostita?

Totusi, cum de este atat de celebra?

Daca veti avea posibilitatea si curiozitatea de a va afla la Luvru in primele ore ale diminetii, atunci cand se deschid portile muzeului, veti trai urmatoarea surpriza: cohorta de vizitatori se va napusti direct, fara alte escale, in camera Marii Doamne Gioconda, ignorand sute de alte capodopere, lasand-o intr-o tacere fara brate pe Venus din Milo si intr-o zadarnica inaripare pe zeita ce intruchipeaza Victoria din Samothrace (acestea sunt in fapt cele trei Mari Doamne ale muzeului!). Veti fi, fara sa vreti, tarati de fluxul curiosilor, intre care majoritatea au ochii subtiri, pielea galbuie si se mira sonor, consonantic si cu gesticulatie copilareasca. De ce este Mona Lisa asa de celebra? Simplu, pentru ca este "un tablou la fel de genial ca ecuatia lui Einstein" - va spune Jean-Pierre Mohen, director al departamentului de patrimoniu al muzeului de pe Quai Branly. Tabloul va fi apreciat ca fiind, in acelasi timp, simbol al artei si inspiratie a kitschului.

Totusi, cum se explica faima sa incredibila ? Iata o serie de posibile explicatii :
Tehnica sfumato. Tabloul a fost pictat de un geniu care a inovat pictura folosind clarobscurul si tehnica sfumato. Pentru a obtine imponderabilitatea carnatiilor, Leonardo a adoptat tehnica glacis-ului (culoare clara si transparenta aplicata in pictura pe o culoare mai densa si servind la redarea clarobscurului), precum primitivii flamanzi. Acesta este modul in care a izbutit sa sugereze transparenta pielii. Artistul abandoneaza perspectiva geometrica, facand saltul la perspectiva atmosferica. Prima perspectiva mai persista, bineinteles, prin cele doua coloane prezente de fiecare parte a tabloului. Dar pictorul face sa se iveasca un lucru nou pentru vremea sa: o perspectiva aeriana, cu lumina ce vine din cer si strabate straturile umede si albastrii ale atmosferei. Aceasta problema fizica - patrunderea luminii solare spre lucrurile aflate in preajma noastra - devenise una dintre preocuparile majore ale pictorului. Poate ca acesta este adevaratul secret al surasului Giocondei, dar si taina suprema a Pamantului, a prezentei Soarelui si a luminii sale, misterul revelat al viziunii noastre asupra lucrurilor. La fel ca un mare om de stiinta, Leonardo reuseste, prin intermediul perceptiei, sa acceada la un inalt nivel de explicare a lumii. Nu cu ajutorul cifrelor, ci al pensulei. Dincolo de aceasta ideala impacare a stiintei cu arta (descoperita, iata, cu uneltele cele mai sofisticate), sa aruncam o ultima privire spre Gioconda, de data aceasta cu ochiul liber: cand ne uitam la ea, avem sentimentul ca ne urmareste din ochi. Spectatorul este luat drept martor al unei prezente vii, al unei fiinte in miscare, care insa, spre deosebire de cel ce o vede azi, are atributul eternitatii.

Freud explica "Mona Lisa" prin homosexualitatea si narcisismul artistului! Portretul Monei Lisa nu il va lasa indiferent nici pe Sigmund Freud, care, intrigat de faimosul sau zambet va incerca sa il intrepreteze. O astfel de analiza il va determina sa prezinte o teza potrivit careia, zambetul Monei Lisa este o manifestare a subconstientului artistului, legata de instrainarea de mama sa, la varsta de patru ani. Este de fapt misteriosul zambet pe care chiar mama lui il avea - un amestec intre cumpatare si seductie. in plus, ceea ce insusi Vasari mentioneaza, este faptul ca primele schite, primele incercari ale lui Leonardo reprezentau "chipuri de femei razand sau zambind". Psihanalistul austriac va pune in evidenta faptul ca in general mamele homosexualilor erau cel mai adesea femei cu un caracter energic, care se impuneau in fata barbatului, degradand in acest mod rolul sau in postura de tata; acolo unde tatal lipsea sau atunci cand disparea prematur, fiul era aproape total pus sub influenta feminina. in unele cazuri, dupa acest stadiu preliminar intervine o a doua etapa, pe parcursul careia, dragostea pentru mama nu poate urma un curs firesc si constient, ci se transforma in refulare. Baiatul refuleaza dragostea pentru mama sa, translatandu-se in locul ei, identificandu-se cu aceasta. Devine astfel homosexual; deseori, aceasta "tendinta" vine cu o completare - narcisismul. Consideratii stiintifice afirma cu certitudine ca cel care a devenit homosexual pe aceasta cale ramane in inconstient fixat pe imaginea mamei sale. Potrivit lui Freud, aceeasi explicatie este aplicabila si in cazul lui Leonardo. Relatia cu mama sa nu ii va fi propice dezvoltarii sale ulterioare - ii va determina o permanenta frustrare fata de femei; prin natura ocupatiei sale, va incerca de nenumarate ori sa realizeze o glorificare a maternitatii si sa readuca prin personajele sale zambetul care ii marcase copilaria - straniu, fermecator, enigmatic si imobil.
Furtul din 1911. Acest eveniment i-a adus lucrarii o publicitate imensa, opera devenind si mai adulata de presa. intreaga lume a urmarit cu sufletul la gura toata povestea.

Mona Lisa dadaista. in 1919, artistul dadaist Marcel Duchamp i-a adaugat mustati si cioc si a numit opera in mod teribilist L.H.O.O.Q. Titlul este un olograf care se poate pronunta "elle a chaud au cul", adica "are fundul fierbinte". Este vorba despre o carte postala infatisand-o pe Mona Lisa, dar careia Duchamp ii va adauga mustati si barba ŕ la Napoleon al III-lea pentru a o face sa para mai masculina - va implini, asa cum chiar el afirma - "un gest de provocare", gest destinat a-si arata sustinerea pentru miscarea dadaista, creata in jurul lui Tristan Tzara la Zürich in 1919 si care incepea sa se raspandeasca si la Paris. Va realiza acest ready-made pentru revista 391 a lui Francis Picabia. Mai tarziu, Duchamp va scrie ca singurul motiv pentru care facuse acest gest fusese acela de a o desacraliza.

Obiect de consum popular.

O opera de arta atat de valorosa a devenit repede un obiect de consum popular. A aparut in publicitate transformandu-se, treptat, intr-o emblema culturala suprasolicitata. Gioconda a inspirat numerosi pictori, care i-au facut cňpii si imitatii mai mult sau mai putin fidele. Corot, Robert Delaunay si Fernand Léger au inchipuit niste variatiuni indraznete. Suprarealistii au deturnat si ei tabloul iar dadaistul Marcel Duchamp i-a aplicat mustati si cioc. in alte versiuni, Gioconda a primit o pipa intre dinti, a fost infatisata calare pe motocicleta, ori a aparut deghizata in inger al mortii, in caine sau in sirena. in parcurile de distractii, este reprodusa pe un panou decupat in dreptul fetei, unde doritorii isi pot introduce propria mutra, fiind ulterior imortalizati de un fotograf. Giocondoclasti precum Jean Margat sau Hervé Le Tellier au facut din ea un personaj literar, iar Nat King Cole, Serge Gainsbourg sau Barbara au adus-o in spatiul muzicii.

Turneele din S.U.A. si Japonia. Faima Giocondei a fost consolidata dupa ce a fost tratata ca un star de cinema in timpul celor doua mari vizite pe care le-a efectuat in secolul XX: in 1963 in Statele Unite si in 1974 in Japonia (cu o escala si la Moscova). Pe parcursul scurtelor sale turnee, a fost contemplata de milioane de admiratori, care i-au dedicat un veritabil cult, cu ecouri inca vii. in anul 1962, Malraux a propus prezentarea Giocondei in Statele Unite, ca un omagiu adus soldatilor americani cazuti in Normandia, in 1944. Tabloul va face astfel o calatorie la bordul vasului "France", la prima clasa, fiind primita cu onoruri statale la Washington de catre presedintele John F. Kennedy. Peste 1,5 miloane de oameni au trecut atunci prin fata ei. in 1974, peste doua milioane de japonezi s-au inghesuit sa vada capodopera lui Leonardo. in 2004, portretul Lisei lui Giocondo a fost deplasat intr-o vitrina blindata, construita cu un substantial ajutor financiar japonez. Adevarul este ca in 1956, partea inferioara a tabloului suferise daune serioase in urma unui atentat cu o solutie acida, iar cateva luni mai tarziu un vizitator a aruncat in el o piatra!. Nici astazi "giocondomania" nipona nu pare sa-si fi sleit energiile.

Cea mai mare asigurare.
Cu prilejul vizitei in S.U.A., dintre anii 1962-1963, pictura va fi asigurata pentru suma de 100 de milioane de dolari, devenind astfel cea mai valoroasa pictura asigurata vreodata. Mai tarziu, va fi surclasata de alte cateva "rivale": Adčle Bloch-Bauer de Gustav Klimt, vanduta pentru suma de 135 milioane de dolari, apoi de Femeie III de Willem Kooning, vanduta in noiembrie 2006 pentru suma de 137,5 milioane dolari, in acelasi an fiind achizitionata pentru 140 milioane dolari si No.5 1948 a lui Jackson Pollock. Totusi, Mona Lisa ramane inca cea mai valoroasa pictura din lume intrucat, datorita inflatiei, cele 100 milioane dolari din 1962, valoreaza acum aproximativ 670 milioane de dolari.

"Eternul feminin".

Acest tablou este socotit adesea exemplul ideal al "eternului feminin". André Malraux credea ca Mona Lisa combina idealul de frumusete feminina greco-roman cu cel iudeo-crestin pentru a forma "eternul feminin". in acceptiunea cea mai simpla si mai curenta, "eternul feminin" reprezinta Femeia, care, sub diverse nume: Venus, Psyché, Elena, Isolda, Julieta etc. perpetueaza de-a lungul secolelor principiul frumusetii si al dragostei. Poate si din cauza asta Mona Lisa este cel mai faimos portret al tuturor timpurilor, ca si cel mai cunoscut tablou din lume.

Identitatea inca incerta.
Pe de alta parte, misterele identitatii sale sunt o parte esentiala a interesului pentru ea. Chipul din tablou este inca "neidentificat" si astfel lucrarea continua sa se prezinte ca taram al infinitelor variatii de opinie. Probabil aceste variatii alimenteaza discret faima lucrarii, dincolo de realizarea ei remarcabila. Caci, de fapt, Mona Lisa este ceea ce fiecare vrea sa fie.



Articol preluat de aici
 
Pictorul Lucian Freud, nepotul faimosului psihanalist Sigmund Freud, a încetat din viață pe data de 21 iulie. Evenimentul tragic a fost confirmat de către avocatul artistului, informează The New York Times.

Lucian Freud s-a născut pe data de 8 decembrie 1922, la Berlin. Artistul a decedat la vârsta de 88 de ani, la reședința lui din Londra. Pictorul a emigrat la Londra, împreună cu părinții, în 1934 , fugind de naziști, care preluaseră puterea în Germania.

Imediat după încheierea celui de Al Doilea Război Mondial, Freud s-a făcut cunoscut în cercurile artiștilor londonezi. Pictorul este faimos pentru nudurile și autoportretele realizate, grotescul trăsăturilor personajelor sale uimind amatorii de artă.

lucian_freud_benefits-supervisor-resting.png



(Nu acest tablou a fost cumparat ,dar personajul este acelasi doar ca este "revarsat" pe pat :P dar nu ma lasa sa-l copiez . Multumiti-va cu omaginea asta =)) imi cer scuze,asta e .
( S-a vindut in 2008 cu 33,6 milioane de dolari lui Roman Abramovich. Cea mai scumpa pictura cumparata vreodata de la un artist in viata. ) :D: N-as tine in casa un tablou de genul nici sa ma platesca .

Freud, criticat de tabloidele britanice

Lucian Freud a fost unul dintre susținătorii revenirii picturii figurative, care a devenit la scurt timp principala direcție artistică promovată de școala londoneză. În 2001, Freud a realizat un portret al Reginei Elizabeth a II – a, pentru care a fost foarte criticat de o parte din presa britanică.

Tabloidul britanic "The Sun" descria portretul ca fiind al unui "travestit". Picturile lui Lucian Freud au fost admirate în toată lumea, fiind expuse în locații precum "Museum of Modern Art" (New York), "National Gallery of Scotland" (Edinburgh), "Museo Correr" (Veneția) sau "Centre Pompidou" (Paris


lucian-freud-mans-head-self-portrait.jpg

Autoportret


lucian-freud-ib-and-her-husband.jpg




http://www.evz.ro



daca vreti sa vedeti mai multe tabouri le puteti vedea AIci
 
prima-pagina.jpg



Pictura "Jucătoarele de cărţi", de Alexandru Ciucurencu, va fi scoasă la licitaţie marţi, de casa Alis, cu un preţ de pornire de 55.000 de lei, alături de lucrări de Marcel Chirnoagă, Iosif Iser şi Rudolf Schweitzer Cumpăna, potrivit site-ului casei de licitaţii.

"Jucătoarele de cărţi", o lucrare inedită, de mici dimensiuni, are toate calităţile de spontaneitate şi prospeţime ale unei scene surprinse pe viu. Tema în sine poate să nu fie străină de celebra compoziţie a lui Paul Cezanne "Jucătorii de cărţi". Personajele în atitudini fireşti, absorbite în acţiunea în care sunt antrenate, sunt schiţate sumar, cu trăsături alerte de culoare neagră şi modelate din tuşe dezordonate de culoare. Cromatismul lui Ciucurencu, creator de atmosferă, este admirabil ilustrat aici de modul în care griuri, altfel terne, se înnobilează graţie vecinătăţilor de verde veronez, roşu saturat sau accente de roz şi alb, se arată în prezentarea lucrării.

Printre picturile ce vor fi scoase la licitaţie, marţi, de la ora 19.00, se mai numără "Moara de apă", de Nicolae Enea, care are un preţ de pornire de 6.000 de lei, "Femeie cu mască", de Leon Al. Biju (3.000 de lei), şi "Vas cu flori", de Gheorghe Vânătoru (12.000 de lei).

Totodată, lucrări de Marcel Chirnoagă - "Pomul înţelepciunii" - acvaforte, cu un preţ de pornire de 1.600 de lei, "Fiara" - gravură cu sudură (2.000 de lei) -, Iosif Iser - "Atac" - tuş laviu (2.400 de lei) şi "Odaliscă" - cărbune şi creion color pe hârtie (4.500 de lei) - şi "Autoportret", de Rudolf Schweitzer Cumpăna, cărbune pe hârtie, cu un preţ de pornire de 1.000 de lei, se numără printre cele 74 de loturi incluse în secţiunea Pictură la licitaţia de marţi, de la ora 19.00, a casei Alis.


http://www.mediafax.ro
 
Asa cum mi-am propus, am revenit cu date despre Alexandru Ciucurencu si cu o serie de tablouri .



Alexandru Ciucurencu (1903- 1978)

Alexandru Ciucurencu s-a apucat de pictură la vârsta de 13 ani, în localitatea sa natală, Tulcea. Imediat după terminarea gimnaziului a intrat ucenic în altelierul zugravului Mihail Paraschiv. A. Ciucurencu Fata cu pălarie de paie în chaise longue

În 1921 se înscrie la Şcoala de Belle Arte din Bucureşti, avându-i ca profesori pe G.D. Mirea şi Camil Ressu. A fost un elev foarte dedicat studiului şi dornic să progreseze. În anii de şcoală pe perioada vacanţelor a studiat pictura la Şcoala de la Baia Mare.

Debutul artistic îl are în 1930, la Salonul Oficial, unde primeşte şi un premiu. Pleacă apoi la Paris, să studieze la Academia Julien, dar preferă să lucreze în atelierul artistului Andre Lhote. Cariera sa, încă de la început, este caracterizată de o continuă ascensiune. Expune mult, în ţară şi în străinătate (Moscova, Paris, Bienala de la Veneţia, Zurich, Londra, Tokyo, Varşovia, Edinburgh, Atena, Praga, Cairo, Bratislava, Berlin, Dresda, Ankara, Sofia, Damasc etc.) şi este foarte apreciat de critica vremii (a primit foarte multe premii). Deşi foarte dedicat carierei artistice personale Ciucurencu are timp şi pentru alţii. Devine profesor la Academia Liberă de Pictură (alături de Camil Ressu şi Cornel Medrea) şi la Institutul de Arte Plastice ”Nicolae Grigorescu” .

După Ştefan Luchian şi Theodor Pallady, Alexandru Ciucurencu a fost cel mai reprezentativ pictor al culorii. Pictura sa, nu poate fi gândita fără apelul la lumină şi culoare. A fost un pictor postimpresionist, evoluând spre maniera fovistă şi abstractă. Lucrările sale sunt foarte atent construite. Naturi statice, portrete sau piesaje, toate lucrările sale se remarcă rin francheţea desenului şi armonii cromatice foarte reuşite. Ciucurencu reuşeşte să echilibreze raportul dintre desen (ca structură solidă a tabloului) şi expresivitatea culorii. Culoarea are rol special şi important. Armoniile se asociază cu semnificaţia temei (tablourile triste au culori reci, cele optimiste introduc o cromatică caldă, veselă). Prin culoare, artistul îşi exprimă ideile şi sentimentele în faţa a ceea ce pictează. Culoarea are efecte tonice, dramatice, lirice, sau păstrează un caracter de intimitate (ca în tablourile cu flori).

În ansamblu, pictura lui Ciucurencu, exprimă simplitatea, echilibrul, armonia somptuoasă, sinteza realului şi spiritul modern al dorinţei de a îpinge creaţia spre abstractizare, imprimându-o o dinamică cromatică excepţională şi originală în pictura românească.


fata-cu-tabla-de-sah.jpg

Fată cu tablă de şah


portretul-lui-george-calinescu.jpg

Portretul lui George Călinescu

349991982.jpg

Calcatoreasa


5501.jpg

Femeie cu pălărie de pai în şezlong


pic80.jpg

Natura statica cu flori, carte si fructe


31_17.jpg

Spălătoreasă
cărbune pe hârtie( vandut cu 425 euro )
 
Top 10 cele mai scumpe tablouri vandute vreo data si o f scurta istorie a lor . Deschidetzi si link pt a le vedea, ca-s multe rau si io atata munca nu fac :P.

Preturile fabuloase obtinute pe cele mai scumpe tablouri (Galerie foto)



Operele de arta sunt considerate investii bune, astfel ca nu este de mirare ca pretul lor creste in perioadele de criza mai rapid chiar decat aurul. In plus, aurul il cantaresti si platesti la gram, pe cand operele de arta sunt la tocmeala - adica, in limbaj actual, se negociaza.

Asa cum aprecia criticul de arta si colectionarul Krikor H. Zambaccian, pretul negociat depinde, in cele din urma, de trei factori: numele sau, mai bine zis, renumele celui care semneaza, vechimea tabloului si priceperea sau nepriceperea cumparatorului.

In cele de mai jos, puteti urmari cam cum s-au negociat zece din cele mai valoroase tablouri adjudecate la licitatii, pe bani grei, potrivit infoniac.ru.

10. Vincent Van Gogh: "Irisi" - adjudecat cu 53.900 dolari

Tabloul a fost pictat in 1889, cu un an inainte de moartea pictorului, in clinica pentru boli psihiatrice unde acesta fusese internat. Despre Van Gogh se stie ca, in toata viata lui, n-a vandut decat un singur tablou, pe care a incasat o jumatate de gulden.




9. Pablo Picasso: "Dora Maar cu pisica" - adjudecat cu 952.200 dolari, la Sotheby's

Dora Maar a fost iubita lui Picasso. In tablou, ea este reprezentata sezand in fotoliu, iar pisica asezata pe spatar, langa umerii femeii. Legatura dintre pictor si Dora Maar a durat zece ani, din 1930, pana in 1940.




8. Vincent Van Gogh: "Portretul lui Joseph Roulin" - adjudecat cu 105 milioane dolari

Pictura a fost realizata in 1889, Joseph Roulin fiind unul din prietenii apropiati ai pictorului.




7. Pablo Picasso: "Nud, frunze verzi si bust" - adjudecat cu 106,5 milioane dolari

Pictat in 1932, tabloul reprezinta o alta iubita a pictorului, Marie-Therese Walter. Tabloul a fost prezentat publicului pentru prima data in anul 1961, la aniversarea de 90 de ani a lui Picasso.




6. Pablo Picasso: "Baiatul cu pipa" - adjudecat cu 123 milioane dolari, la Sotheby's

Tabloul a fost realizat in 1904, cand pictorul avea 24 de ani. Reprezinta un baiat parizian, tinand in mana pipa si avand pe cap o cununa din flori.




5. Pierre-Auguste Renoir: "Bal du Boulin Rouge de la Galette" - adjudecat la 135 milioane dolari

Tabloul este apreciat ca fiind cea mai semnificativa reprezentare picturala a faimosului bal, care aduna la Moulin de la Galette o lume pestrita, indeosebi din cei pentru care balul era singura distractie.




4. Vincent Van Gogh: "Portrait du Dr. Gauchet" - adjudecat cu 142 milioane dolari

Doctorul Gauchet a fost cel care s-a ingrijit de sanatatea lui Van Gogh in ultimii ani de viata, cand era internat in spital. Inmanata doctorului, panza a intrat ulterior in proprietatea urmasilor acestuia si vanduta acum cativa ani cu 142 milioane dolari.




3. Bauer I, Gustav Klimt: "Portretul Adelei Bloch" - adjudecat cu 148 milioane dolari

Pictura a fost executata la Viena, iar Gustav Klimt a lucrat la ea trei ani. In timpul faimosului "Einschluss", tabloul a fost confiscat de autoritatile germane, care ocupasera Austria, si redobandit de proprietarul ei dupa razboi.




2. Willem de Kooning: "Femeie III" - adjudecat cu 152 milioane dolari

Tabloul a fost pictat intre anii 1951 si 1953 si expus in muzeul de arta contemporana din Teheran, de unde a fost scos pe fondul evenimentelor politice. A fost cumparat la licitatie, acum cativa ani, de catre milionarul Steven Cohen.




1. Jackson Pollok: "No. 5, 1948" - adjudecat cu 155 milioane dolari

Jackson Pollok a fost liderul curentului expresionist-abstract, iar tabloul a apartinut initial lui Samuel Irving. Ulterior, a intrat in posesia lui David Geffen, care l-a vandut mexicanului David Martinez. Acesta, la randul lui, l-a scos la licitatie in 2006, obtinand pretul record de 155 milioane dolari.

http://www.ziare.com/preturi/stiri-...cele-mai-scumpe-tablouri-galerie-foto-1111188
 
Leneso ! puteai pune pozele sa se bucure omul cand deschide pagina .Huoooo !!!!
 
Ochii lui Tonitza



Nicolae Tonitza s-a nascut la 13 aprilie 1886 in Barlad si este cunoscut ca fiind un pictor, grafician si critic de arta roman. Urmeaza Academia de arte frumoase din Iasi, intr-unul din momentele ei cele mai infloritoare fiind coleg cu Stefan Dimitrescu (mai tarziu Tonitza, Dimitrescu, Sirato si O. Han vor forma "Grupul celor patru") si avandu-i printre profesori pe Gheorghe Popovici si Emanoil Bardasare. Din 1908 urmeaza cursurile Academiei regale bavareze de arte frumoase de la Munchen, iar din 1909 pana in 1911, la Paris, frecventeaza ateliere si face studii dupa pictori celebri. Influenta preocuparilor din epoca nu intarzie sa-si puna amprenta in opera tanarului artist, pe care calitatile de colorist si prospetimea senzatiilor il fac sa gaseasca repede drumul spre originalitate. Problemele impresionismului, cuceririle postimpresionistilor si, nu mai putin, modul decorativ de a gandi compozitia si fastul de belle epoque a artei 1900 (vezi Stilul 1900) ii vor determina hotarator optiunile estetice. Echilibrul, hedonismul - acea bucurie neretinuta in fata fermecatoarelor aparente ale realitatii -, senzualitatea temperata se traduc in stralucirea luminii, in exaltarea tonurilor, in cromatica armonica, in sudura perfecta dintre forma (subliniata de un desen plin de gratie decorativa) si culoare. Grafica, plina de malitie si deseori de dramatism (a colaborat la numeroase reviste ale vremii: "Rampa", "Flacara", "Clopotul", "Hiena" etc.) si articolele - comentarii culturale si sociale - sunt marturii ale participarii intense la viata epocii.

Pictura ramane, dincolo de framantarile cotidiene, de angajarea in evenimentele contemporane, senina, vorbind despre un ideal estetic calsic, despre cultul frumosului, despre o arta inteleasa ca expresie a permanentei valorilor spirituale. Remarcam pisajele dobrogene, portretele de clovni, de copii, de tinere femei, naturile statice, pline de caldura, compuse in planuri mari, urmarind jocul tandru al luminii pe obiecte, in tonuri vibrante.
Este considerat interpretul „tristeţelor luxuriant colorate” şi al ochilor de copii. A studiat în Germania, la Munchen. Fără să-şi fi terminat studiile, călătoreşte în Italia şi Franţa şi rămâne pentru doi ani la Paris. Frecventează atelierul lui Pierre Laprade şi face studii după pictori celebri. Influenţa preocupărilor din epocă nu întârzie să-şi pună amprenta în opera tânărului artist, pe care calităţile de colorist îl fac să găsească repede drumul spre originalitate. Problemele impresionismului, cuceririle postimpreşionistilor şi compoziţia din stilul belle époque îi vor determina hotărâtor opţiunile estetice. Pictează peisaje, portrete şi compoziţii, pe care le expune în atelierul său din Montparnasse.
În 1911 se reîntoarce în ţară şi participă la expoziţia „Tinerimii artistice”. Termină cursurile Şcolii naţionale de Belle-Arte şi obţine prin concurs certificatul de „pictor bisericesc”. Va zugrăvi bisericile din Scorţeni, Silişte, Poeni sau Văleni. Mobilizat şi trimis pe front, cade prizonier în luptele de la Turtucaia.


În 1924 expune la Bienala din Veneţia, iar un an mai târziu se retrage din asociaţia „Arta Română” şi intemeiază „Grupul celor patru”. La începutul anilor 30 era considerat „cel mai de seamă” pictor român în viaţă şi expunea intens şi în străinătate: Barcelona, Amsterdam, Bruxelles. În 1933 ocupa catedra de pictură la Academia de Belle-Arte din Iaşi, rămasă vacantă în urma decesului lui Ştefan Dimitrescu, iar în 1937 devine rector al Academiei.
Pictura lui Nicolae Tonitza rămâne, dincolo de frământările cotidiene sau de angajarea în evenimentele contemporane, una senină. Viziunea sa artistică se conturează în portretele de copii. „Ochii lui Tonitza” mari, rotunzi şi expresivi ne privesc astăzi cu o nostalgică inocenţă, cu o amară melancolie. A murit la Bucuresti la 26 Februarie 1940.

Mama Si Copilul
mama_si_copilul_de_nicolae_tonitza.jpg



FATA 2
fata_2_de_nicolae_tonitza.jpg



FETITA
fetita_de_nicolae_tonitza.jpg



MUNCITOARE
muncitoare_de_nicolae_tonitza.jpg




CALUGARITE
calugarite_de_nicolae_tonitza.jpg



TANARA FATA
tanara_fata_de_nicolae_tonitza.jpg



FATA
fata_de_nicolae_tonitza.jpg



FATA PADURARULUI
fata_padurarului_de_nicolae_tonitza.jpg
 
Tablouri din pete de cafea: estetica accidentului

Autor: Roxana Roseti

Artistul Ion Andrei Puican foloseşte petele de cafea ca pretext pentru tablourile pe care le pictează, în care îmbină întâmplătorul cu imaginarul.


O nouă faţă pentru tricourile uzate ale tatălui, haine din peticele uitate ale mamei, şi multe altele. Ne-am obişnuit cu o lume care, pe lângă faptul că vrea să şocheze, doreşte să fie altfel, să se reinventeze sau să reinventeze diverse lucruri. A fi "pe trend" nu mai înseamnă demult "a fi la modă", iar arta nu mai poate fi "la modă" decât dacă este pe trend! Un amestec care prezintă posibilitatea de a rămâne la stadiul de neînţeles sau, dimpotrivă, de a se impune cu tupeu.

Există un artist, pe nume Ion Andrei Puican, care are tupeu! Tupeul de a face ceva ce am putea realiza şi noi liniştiţi acasă sau oriunde. Reţeta? Bei cafea, între timp ai grijă să verşi... din greşeală cafea pe o hârtie, şi apoi începi să "croşetezi" pe marginea petelor desene ieşite din minte. Pare foarte simplu. Şi chiar artistul în persoană ne încurajează cum că e foarte simplu, făcându-ne să credem că putem să ne alăturăm lui oricând: "Totul începe de la un simplu accident, aiuristic, al unui om care, la o cafea, varsă ceaşca pe o foaie albă de hârtie".

Însă când începe să-şi dezvolte ideea, situaţia devine mai complexă decât un ibric cu cafea în clocot: "Mai mult sau mai puţin un accident cotidian banal. Totul porneşte de la o idee la fel de simplă şi cotidiană: la o cafea se întâmplă atâtea lucruri, unele minunate, altele surprinzătoare, se nasc iubiri şi relaţii, sunt puncte cheie între oameni, se nasc idei şi lumi întregi. Undeva, în pata de cafea aleatoriu împrăştiată pe hârtie, toate aceste lumi şi poveşti se întrezăresc, se păstrează şi ajung la noi". Şi aşa, din pete de cafea, s-a născut galeria "Coffeentasy".


Întâmplător şi imaginar

"În «Coffeentasy» am încercat să combin efemerul-întâmplătorul-accidentalul dat de pata de cafea uscată pe hârtieşiconştientul-esteticul-imaginarul desenului", spune graficianul.

"O lume în interiorul ramei de tablou care să aibă, parcă, aceleaşi legi guvernatoare ca şi lumea reală: totul să fie supus pe jumătate voinţei noastre, pe jumătate şansei. Aş alege să numesc ceea ce încerc să transmit – o lume. În această lume se învârt personajele ce o populează, peisaje aparte, idei sau concepte. Şi cred că din acest întreg, fiecare dintre noi (aici mă includ cu brio) îşi ia mesajul cel mai apropiat de el", spune graficianul.

Aşa s-au născut o balerină cu acadea (bine înţeles pătată de cafea!) în mână, o doamnă cu pasăre pe pălărie, doi dansatori entuziaşti precum cafegiii...
1f7d2_RTEmagicC_607ac6c50djpg.jpg
Imaginile graficianului Ion Marin Puican vin şi din experienţa acumulată la Liceul de Artă Nicolae Tonitza, unde a absolvit specializarea Grafică, iar farmecul de povestitor din cea de la secţia Regie de Film şi Televiziune a Universităţii de Artă Teatrală şi Cinematografică I.L. Caragiale Bucureşti.

"Pornesc de la idei simple, cu care toţi ne identificăm cumva. În aceeaşi ordine de idei, prin intermediul galeriei Coffeentasy- gazduită pe pagina de Facebook a mărcii Doncafe, lansez iubitorilor de cafea, dar şi iubitorilor de artă o provocare. În perioada 19 august – 19 septembrie, îi invit să acceseze galeria virtuală şi să recunoască povestea din spatele fiecărui tablou. În urma unei trageri la sorţi, câştigătorul va primi un tablou original din colecţia «Coffeentasy»".

Asta-i povestea, vine un tip, un artist, care spune că savurarea unei cafele cu gust bogat şi contemplarea unei opere de artă pot conduce la evadarea din tumultul cotidian şi la crearea unei lumi guvernate de propriile valori şi viziuni despre viaţă. Dacă nu pricepem, rămânem la stadiul scosului petelor de cafea. Sau poate nu!

1f7d2_RTEmagicC_f96b13a11djpg.jpg


"La o cafea se nasc iubiri, idei şi lumi întregi. Undeva, în pata de cafea, lumile acestea se întâlnesc."
ION ANDREI PUICAN, grafician

18_May_I_have_this_danceDansati_va_rog_fbd1e1748a_thumb_630_380.jpg


http://www.evz.ro
 
Un tablou de Rembrandt, furat dintr-un hotel .

Tabloul furat dintr-un hotelul Ritz-Carlton în Marina del Rey, din California era estimat la 250.000 de dolari. Conform poliţiei, jaful a fost pregătit din timp, relatează BBC News.
Un desen Rembrandt estimat la 250.000 de dolari a fost furat dintr-un hotel ,

Desenul realizat în cerneală a dispărut sâmbătă noaptea în intervalul 22.20 - 22.35. Persoana responsabilă pentru tablou a fost distras de un invitat al hotelului ce parea interesat şi de alt lucru sinu a observat nimic neobişnuit. Cei care investighează cazul sunt încrezători că o să afle repede cine este responsabil pentru jaf datorită sistemului foarte bun de supraveghere al hotelului. Deocamdată aceştia examinează casetele camerelor de luat vederi. Imaginile nu vor fi făcute publice.

Desenul a fost realizat în 1655 şi se numeşte "The Judgement" ( "Judecata de apoi" ). Opera lui Rembrandt măsoară aproximativ 28 cu 15 centimetri şi este semnată pe spate de autor. Tabloul era expus în hotel cu ocazia unei expoziţii sponsorizate de Institutul Linearis din San Francisco.



stolenrembrandt1.jpg




Sursa
 
Picasso , hotul care a furat tabloul Mona Lisa? Am sa caut pe net sa vad cat de adevarat poate fi :D:


Într-o bună zi a anului 1911, vizitatorilor Muzeului Luvru nu li s-a părut în neregulă că celebrul tablou cu Mona Lisa nu era la locul lui. Au crezut că opera de artă a fost mutată temporar. Unul dintre vizitatori însă a fost curios şi a întrebat când revine opera de artă acasă! Abia atunci conducerea muzeului a intrat în panică.

Luvrul a fost închis, poliţia a început o anchetă, s-a oferit chiar şi o recompensă. La o săptămână după furt, la redacţia cotidianului "Paris Journal" s-a prezentat un bărbat care a cerut recompensa. Pentru a dovedi că ştia cine este hoţul, Honore Joseph Gery Pieret adusese cu el o statuetă furată odată cu Mona Lisa.

Dar Honore făcea parte din anturajul poetului Guillaume Apollinaire, prieten al lui Picasso. Prin urmare, atât Apollinaire, cât şi Picasso au intrat în vizorul poliţiei! În plus, se bârfea cum că jaful de la Luvru ar fi fost organizat de Picasso, gelos pe opera lui Leonardo da Vinci! Mona Lisa a fost recuperată abia după doi ani.

A fost recuperată împreună cu o mică "poveste": fusese furată de tâmplarul italian Vincenzo Perugia, care lucrase la Luvru...După doi ani a dus tabloul la Galeriile Uffizi din Florenţa, declarând autorităţilor că a furat tabloul din patriotism!

Patriotism ori nu, comentariile răuvoitoare cum că Picasso şi Apollinaire au fost în spatele "afacerii" au continuat destulă vreme, chiar dacă surâsul Mona Lisei a fost recuperat.



http://www.evz.ro
 
Credeti cumva ca suprarealismul s-a nascut in secolul XX ? cu certitudine nu .

Pictorul italian
418px-Giuseppe_Arcimboldo.jpg
(1527-1593), care, desi nu a fost contemporan nici cu Salvador Dali, nici cu Rene Magritte, nu e cu nimic mai prejos de acesti doi monstri sacri ai suprarealismului.

Este cunoscut mai ales datorită figurilor alegorice executate prin combinaţia diverselor obiecte şi vieţuitoare (fructe, legume, peşti, păsări, cărţi etc.), legate metaforic de subiectul reprezentat.

Giuseppe Arcimboldo a fost deopotriva pictor, arhitect, maestru de ceremonii, inginer hidraulic, decorator de saloane, designer de vitralii si tapiterii, organizator de festivaluri si jocuri de curte ...
A servit la curtea imperiala a trei imparati, si toti trei i-au admirat operele si au aratat respect fata de spiritul artistului, spirit ce depasea timpul istoric in care a trait.

Pentru Bibliotecar
2d078e15078a15b54f8fb0cab81064admedia459x700.jpg
a folosit cartile



pentru Toamna
496px-Giuseppe_Arcimboldo_-_Autumn_1573.jpg
- fructe de sezon


pentru Pamânt
Arcimboldo06.jpg
cerbi, caprioare, lupi, iepuri si alte animale


Privite superficial , par grotesti dar mie ,cel putin imi pare a fi deosebot de talentat sa formezi un chip din imaginea altor lucruri cunoscute care sa sugereze subiectil tabloului.


Sa vedem daca elementele pe carele contin tablourile va duc la titlu :P (un ex de imaginatie ) Doar 3 Poate in alta postare sa aducem si talourile pe care le-a facut pentru realizarea vitraliilor din Dom.

1ed274113769f6d5aa614704a2fa4363media534x700.jpg



370ffd7251ec4596df31bb773b55944amedia511x700.jpg



7.jpg
 
F interesant penultimul tablou. Imi place stilul.
 
Perfect , dar cum crezi ca s-ar intitula tabloul? Ce-ti sugereaza elementele care-l compun ?" Hindusa in eroare, raspunde " !!!
=))
 
Parca-l vad pe Amot, infasurat de sfanta Scriptura, adevarata 99,9%. Iote, are si fructul oprit la gat. A prins si radacini, bietul de el, incatusat in propiile idei hinduse de Leru Ler .... Daca nu are liberul arbitru.... :D
 
Pe 13 septembrie 1061 se nastea Brueghel II (13 septembrie 1601 - 1 septembrie 1678), pictor flamand. A fost nepotul lui Pieter Brueghel cel Batran.

Jan Brueghel cel Tanar si-a dedicat intreaga cariera continuarii carierei si stilului tatalui sau. Cum la moda erau peisajele mari, decorative si lucrarile realizate de "fijnschilders", artisti celebri pentru meticulozitate si atentia acordata detaliului, Jan a lucrat in acest stil. Pentru a face fata cererii, Jan a realizat adesea copii dupa lucrarile tatalui sau, vanzandu-le ca si cand ar fi fost autentice. Din aceasta cauza astazi este foarte dificila identificarea lucrarilor sale, fiind adesea confundate cu cele ale tatalui. Putinele tablouri semnate de Jan se remarca prin culorile mai sterse si desenele mai putin precise.

Dupa ce a luat primele lectii de pictura de la tatal sau, Jan a plecat in Italia in 1624, fiind insotit de vechiul sau prieten, Anthony van Dyck. Dupa ce tatal sau a murit de holera, Jan a trebuit sa revina in Antwerp si sa se ocupe de atelierul tatalui sau, asaltat de comenzi. Printre clienti se numarau nobili austrieci, francezi, olandezi. Se pare ca artistul ar fi calatorit in anii '50 in Franta.

Jan Brueghel cel Tanar a abordat mai multe teme, dar a ramas cunoscut in special pentru peisaje, scene mitologice si alegorii. La fel ca si tatal sau a realizat peisajele de fundal pentru mai multi artisti, intre care Peter Paul Rubens si Hendrick van Balen.


GuardsinaForestClearing8.jpg

Guards in a Forest Clearing
Oil on oak, 1607


TheEarthlyParadise2.jpg

The Earthly Paradise


ForestLandscapewithTravellers34.jpg

Forest Landscape with Travellers, c. 1607


BusyVillageStreetwithRestingTravellers28.jpg

Busy Village Street with Resting Travellers, 1614



TheWeddingFeast46.jpg

The Wedding Feast



FamilyofJanBruegheltheElderbyPeterRubenFromAA24.jpg

Family of Jan Brueghel the Elder
 
Daca nu ma insel, este tehnica ce se foloseste pt sticla de murano, se cheama 'murrine'.

 
Daca si asta se numeste arta.......


186734-2011-09-21t073119z-777679792-gm1e79l15le01-rtrmadp-3-mexico-resize.jpg



Vizitatori care se uita la o sculptura intitulata "Natura Moarta" a artistului australian Ron Mueck / Foto: HENRY ROMERO / REUTERS
 
Back
Top